رشته زبان و ادبیات فرانسه | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

۵۲۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
رشته زبان و ادبیات فرانسه | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته زبان و ادبیات فرانسه پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته زبان و ادبیات فرانسه مناسب چه کسانی است؟

رشته زبان و ادبیات فرانسه

رشته زبان و ادبیات فرانسه به کسانی که به زبان‌های خارجی و صنعت توریسم و گردشگری و مترجمی علاقه دارند توصیه می‌شود. البته یادگیری این زبان به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق و روابط بین‌الملل دارند، کمک شایانی می‌کند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته زبان و ادبیات فرانسه بیشتر کاربرد دارند؟

از آنجایی که بیشتر دانشجویان این رشته در بدو ورود آشنایی با این زبان ندارند، در دانشگاه از ابتدا و پایه تدریس می‌شود. گاهی به اشتباه تصور می‌شود که ادامه تحصیل در این رشته نیازمند تسلط کامل بر زبان انگلیسی است، در صورتی که به هیچ وجه این‌چنین نیست.

گرایش‌های رشته زبان و ادبیات فرانسه برای ادامه تحصیل چه هستند؟

رشته زبان و ادبیات فرانسه

زبان و ادبیات فرانسه سه گرایش دارد:

قابل ذکر است که نوع سوالات کنکور برای ادبیات فرانسه و آموزش فرانسه مشابه و یکسان است، لذا دانشجو بعد از گذراندن کنکور و کسب رتبه مشخص می‌کند که مایل به ادامه تحصیل در کدام یک از گرایش‌ها است.
اما گرایش مترجمی دارای سوال های جدا در بخش اختصاصی می باشد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فرانسه چه هستند؟

در مقطع لیسانس در ابتدا تمرکز بیشتر برای یادگیری زبان فرانسه از پایه است و دروسی مانند زبان فرانسه مقدماتی، گفت و شنود، نگارش، گرامر، درک مفهوم متن، ترجمه ساده، واژه شناسی، آواشناسی و زبان‌شناسی عمومی در بخش ابتدایی تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه تدریس می‌شوند.

پس از آن در ترم‌های بالاتر به صورت تخصصی‌تر دروس مربوط به ادبیات فرانسه و مکتب‌های ادبی، نقد، نوشتن انواع تفسیر و همچنین نگارش ساده و پیشرفته تدریس می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با زبان و ادبیات فرانسه و دروس دانشگاهی آن، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فرانسه در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

زبان و ادبیات فرانسه

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آموزشگاه‌های آزاد زبان، دانشگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی تدریس کنند و همچنین توانایی برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانشجویان خارج از کشور را دارند. همچنین، علاوه بر آموزش می‌توانند در صنعت توریسم، صدا و سیما، وزارت‌خانه و مطبوعات کار کنند و در صورت‌ داشتن مهارت کافی‌ نیز می‌تواند به‌ صورت‌ آزاد به‌ کار ترجمه‌ بپردازند.

بازار کار رشته زبان و ادبیات فرانسه به چه صورت است؟

زبان و ادبیات فرانسه

بدیهی است زبان فرانسه که نسبت به زبان انگلیسی بازار کار متفاوت‌تری دارد. البته در سال‌های اخیر به علت استقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی از جمله فرانسه، کانادا و سوئیس، پیشرفت شایانی برای مدرسین در زمینه آموزش فراهم شده است. همچنین امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین برای دانشجویان خارج از کشور از جمله مزایایی است که به این بازار کار اضافه شده است.

البته، لازم به ذکر است که در زمینه ترجمه نیز پیشرفت بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در داخل ایران چگونه است؟

در مقطع کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل برای گرایش ادبیات در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی)، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد. همچنین، برای گرایش آموزش در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران)، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تبریز امکان ادامه تحصیل وجود دارد. همچنین، امکان تحصیل گرایش مترجمی در دانشگاه‌های تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاهعلامه طباطبایی و دانشگاه الزهرا)، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بوعلی سینای همدان وجود دارد.

اما در مقطع دکتری فقط در دو گرایش آموزش زبان فرانسه در دانشگاه تربیت مدرس و زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و شهید چمران اهواز امکان ادامه تحصیل وجود دارد. البته دانشگاه‌های آزاد تهران، خوراسگان و اراک نیز امکان ادامه تحصیل را فراهم کرده‌اند.

امکان ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در خارج از کشور به چه صورت است؟

رشته زبان و ادبیات فرانسه

دانشجویان رشته زبان و ادبیات فرانسه معمولاً فرانسه و کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند و حتی در صورت داشتن رزومه مناسب می‌توانند از شرایط بورسیه استفاده کنند. علاوه بر این، سفارت فرانسه هر ساله تعداد معینی بورسیه برای تحصیل در مقطع ارشد و دکتری ارائه می‌کند.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات فرانسه تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

دروس دانشگاهی قطعاً کمک شایانی می‌کنند، اما همان‌طور که می‌دانید برای داشتن تسلط و مهارت کافی در یک زبان، علاوه بر مطالعه دروس دانشگاهی نیاز است به مطالعه آزاد نیز بپردازد تا بتوانید موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنید.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

در زمینه ترجمه نیز تمرین فراوان در کنار دروس توصیه می‌شود.

بر اساس رای ۵۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «رشته زبان و ادبیات فرانسه | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام. برا انتخاب این رشته حتما تو کنکور باید زبان فرانسه رو انتخاب میکردیم یا با زبان انگلیسی هم میشه؟

سپاسگزارم از این مطلب ، فقط قابل ذکر هست که درس تخصصی فرانسه در کنکور ، یک چیز ثابت هست و فرق نداره تا اونجایی که میدونم

با سلام
اگر که ما در دانشگاه ادبیات فرانسه بخونیم و برای مقطع ارشد بخواهیم بورسیه بگیریم شانسمون چقدره
و اینکه بازار کار این رشته در کشور فرانسه چجوریه؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *