رشته جغرافیا | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

۲۲۴۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
رشته جغرافیا | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته جغرافیا پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته جغرافیا مناسب چه کسانی است؟

بی‌گمان جغرافیا یکى از کاربردی‌ترین علوم در جهان امروز و در عین‌ حال منزوى و تا حدى ناشناخته در کشور ما تلقى می‌شود. ذهنیت و شناخت اکثریت مردم نسبت به این علم در حد تعاریف و ماهیت صرفاً توصیفى مربوط به قرون 17 میلادى و پیش از آن است.

یک دست در حال اشاره به یک مدل کره زمین بر روی میز (تصویر تزئینی مطلب رشته جغرافیا)

بسیارى از مردم حتى بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین تعریف جغرافیا را نمی‌دانند، این در حالى است که جغرافیا با زندگی مردم عجین است، عمرى به درازاى عمر بشر دارد و به تعبیرى «جغرافیا، دانش زندگى است.»

تمامی کسانی که دغدغه توسعه کشور و محیط زندگی خود را دارند، برای ورود به این رشته مستعد هستند. به ‌عنوان ‌مثال، موضوعاتی که در قالب، شهرنشینی، زیست‌محیطی، جنگ و تخریب، بحران آب، پدیده مهاجرت، حاشیه‌نشینی، ترافیک، تخلیه روستاها، فرسایش جنگل‌ها و... مطرح است، مصادیق این دغدغه‌مندی است.

در واقع این پدیده‌ها چون مربوط به تمام کره زمین می‌شود باید به‌ صورت معضلات جهانی مطرح گردد که جستجوی راه‌حل مناسب برای تقلیل مخاطرات و صدمات ناشی از آن‌ها مستلزم وقوف کامل به شرایط ایجاد و کم و کیف آن‌ها است که تنها در سایه تعالیم جغرافیا ممکن بوده و فراهم می‌گردد و این جغرافیدانان هستند که بهتر از دیگر اندیشمندان قادر به پیدا کردن راه‌حل منطقی و معقول برای مشکلات ناشی از عوامل فوق هستند.

مجموع عوامل فوق و دیگر مسائل محیطی چالش‌آفرین بر سر راه توسعه پایدار از جمله مسائلی هستند که موجب دل‌مشغولی جغرافیدانان گردیده و رسالت آنان را در تحکیم روابط انسان و محیط به ‌منظور بهره‌برداری بهینه از فضاهای جغرافیایی و تعاملات منطقی بین انسان و طبیعت بیش‌ازپیش گوشزد می‌کند.

بنابراین اگر دغدغه‌های محیط زیستی شما بر تمام عوامل دیگر می‌چربد رشته جغرافیا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ناگفته نماند که این رشته در خارج از ایران طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل رشته مناسبی برای تحصیل و کار در خارج از کشور به شمار می‌رود. با استفاده از مجموعه فیلم‌های آموزش علوم جغرافیایی فرادرس می‌توانید هرآنچه که برای موفقیت در رشته جغرافیا نیاز دارید را یاد بگیرید.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته جغرافیا بیشتر کاربرد دارند؟

از دوره باستان، جغرافیدانان همواره به کاربرد علم جغرافیا در مسائل مختلف زندگی تأکید می‌کردند. چنانچه استرابو (۲-۶۳ ق .م تا ۱۹ ب.م) که عده‌ای او را اولین جغرافیدان در زمینه جغرافیای کاربردی می‌دانند معتقد بود که جغرافیدان باید عمر خود را وقف آن چیزی بکند که عملاً مهم است.

متعاقب رنسانس و بروز انقلاب صنعتی در اروپا، کاربرد علم جغرافيا با مقاصد گوناگونی از جمله مذهبی، سیاسی، استعماری، تجاری و... پیش از پیش مورد اهتمام قرار گرفت. با وجودی که مطالب منتشره تا سال ۱۷۸۰ میلادی عمدتاً ماهیتی توصیفی داشتند، با این ‌حال نقشی مؤثر در راهنمایی جهانگردان، کشورگشایان، مبلغین مذهبی و سیاستمداران در دستیابی به سرزمین‌های جدید و ناشناخته به‌منظور اعمال اهداف موردنظر ایفا می‌نمود و بدین ترتیب مباحث مربوط به جغرافیای توصیفی نیز از ماهیتی کاربردی نیز برخوردار می‌شد.

چندین کتاب روی هم با پس زمینه نقشه کره زمین

در دهه ۱۹۷۰ جغرافیای کاربردی تولدی دوباره می‌یابد و آغاز مسیرهای جدید در جغرافيا از شاخه‌های مختلف جغرافیای انسانی شروع می‌شود، در تفکرات جدید جغرافیای کاربردی عقب‌ماندگی‌های ناحیه‌ای، نگرش‌های تازه به برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، در رابطه با نیازهای اساسی انسان مسائل پیچیده محیط‌زیست، آینده‌نگری نسبت به فضای زندگی، اساس کار به شمار می‌آید.

در دوره دبیرستان دروس جغرافیا، جامعه‌شناسی، تاریخ، اقتصاد و زمین‌شناسی مطالب و اطلاعات بسیار مهمی در راستای ماهیت این علم، به‌عنوان ایجاد ذهنیت برای ادامه تحصیل در رشته جغرافیا و گرایش‌های مختلف آن ایجاد می‌کنند.

گرایش‌های رشته جغرافیا برای ادامه تحصیل چه هستند؟

علم جغرافیا به‌ طور گسترده به دو شاخه اصلی جغرافیای انسانی و جغرافیای طبیعی تقسیم می‌شود که در سال‌های اخیر جغرافیای سیاسی و سنجش از دور و GIS نیز به آن اضافه شده است. هر کدام از این گروه‌ها در مقاطع بالاتر زیرساخه‌های مختلفی دارند که در ادامه به بررسی تفصیلی‌تر این شاخه‌ها و گرایش‌ها می‌پردازیم.

جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ شهری

اگرچه تاريخ علم جغرافيا با تاريخ زندگی بشر بر روی کره خاکی و شناخت انسان از محيط پيرامون خود آغاز می‌شود اما جغرافيای شهری بسيار سريع به يکي از رشته‌های پرکاربرد علمي در سطح جهان بدل شد. هم‌زمان، رشته برنامه‌ریزی شهری تکوين و تکامل خود را آغاز کرد و ابتدا در غرب و سپس در کشورهای در حال‌ توسعه، جايگاه خود را در دانشگاه و عرصه‌های تخصصی باز کرد. غالباً اين توافق وجود دارد که جغرافيای شهری و برنامه‌ریزی شهری هر دو از علوم جديد هستند و ماهيتی میان‌رشته‌ای دارند و پيوندهای مشخص و روشنی در روند تکاملی خود دارند.

در واقع رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به دنبال تحلیل فضایی پدیده‌ها، فرایندها و ساختارها در یک پهنه شهری و بعضاً منطقه شهری است. این گرایش از علم جغرافیا درصدد شناسایی تاریخی و تحلیلی فرم‌های فضایی و فرایندهای شکل دهنده این فرم‌‌ها است. فرادرس ویدیوهای آموزشی متنوعی در این حوزه تولید کرده است که در ادامه لینک دسترسی به آن‌ها آورده شده است.

جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ روستایی‌

به‌ طور کلی در مورد برنامه‌ریزی روستایی می‌توان چنین بیان کرد که برنامه‌ریزی روستایی، مراحل تشخیص و تعیین عوامل پیچیده طبیعی و انسانی روستا است که آن عوامل در ایجاد، تغییر و یا توسعه عوامل دیگر در آن روستا مؤثر هستند. مطالعه در مورد روابط و برخورد پدیده‌ها و اثرات مشخص آن‌ها بر یکدیگر، امکان دست یافتن به میزان و اندازه آن، تغییر عامل و یا عوامل دیگر و تأثیری که یک پدیده در پدیده‌های دیگر به وجود می‌آورد.

در واقع به ‌وسیله برنامه‌ریزی روستایی می‌توان تعیین و پیش‌بینی نمود که باید چه میزان تغییر در يک عامل طبیعی و یا انسانی در یک روستا به وجود آید تا يک اجتماع روستایی ضمن رسیدن به رفاه اجتماعی و اقتصادی، بدون تخریب محیط طبیعی، محیط آرام و مساعدی برای زندگی داشته باشد. در چنین شرایطی قطعاً مصالح نسل‌های آینده نیز مورد توجه قرار گرفته است.

یک روستا (تصویر تزئینی مطلب رشته جغرافیا)

با توجه به مباحث فوق می‌توان چنین گفت که برنامه‌ریزی روستایی عبارت است از سلسله عملیاتی که در آن رسیدن به رفاه مطلوب ساکنان روستا و حفاظت از سیستم زیستی محیط طبیعی تصریح شده است. بنابراین در برنامه‌ریزی‌های روستایی دو دیدگاه مشخص «رفاه ساکنان روستا» و «حفظ محیط طبیعی روستا و جلوگیری از تخریب و آلودگی‌های آن» مورد عنایت است. فرادرس ویدیوهای آموزشی متنوعی در این حوزه تولید کرده است که در ادامه لینک دسترسی به آن‌ها آورده شده است.

ژئومورفولوژی

این گرایش جغرافیا، بیشتر به‌ مطالعه اشکال و ناهمواری‌های روی زمین می‌پردازد؛ یعنی‌ ساختار متجلی کره زمین‌ را مطالعه‌ می‌کند. به‌ همین‌ خاطر ارتباط‌ بسیاری با زمین‌شناسی‌ دارد‌. چرا که‌ ریخت‌ یا شکل‌ ظاهری‌ زمین‌، حاصل اتفاقات‌ درونی کره‌ زمین‌ می‌باشد. البته‌ زمین‌شناسی‌ بیشتر به‌ اعماق‌ و لایه‌های‌ درونی‌ زمین‌ می‌پردازد اما ژئومورفولوژی‌ فرآیندهای‌ بیرونی‌ یا سطحی‌ زمین‌ را مطالعه‌ می‌کند. فرادرس ویدیوهای آموزشی متنوعی در این حوزه تولید کرده است که در ادامه لینک دسترسی به آن‌ها آورده شده است.

آب‌وهواشناسی‌ (اقلیم‌)

گرایش آب‌و‌هواشناسی در علم جغرافیا به بررسی‌ حرکات‌ جو و قانونمندی‌های‌ حاکم‌ بر آن، فرآیندهای‌ حاکم‌ در داخل‌ جو از جمله‌ انرژی‌ و توزیع‌ آن‌ در روی زمین‌، تأثیر این‌ فعالیت‌ها بر روی‌ فعالیت‌ انسانی، گیاهی و جانوری بر روی سیاره‌ زمین‌ می‌پردازد. در این‌ گرایش‌ بیشتر تأثیر عناصر و عوامل‌ اقلیمی‌ در فعالیت‌ انسان‌ و مسائل‌ بهره‌برداری‌ از زمین‌ مثل‌ کشاورزی‌ و توسعه سکونت‌گاهی مطرح‌ می‌شود.

کارتوگرافی ( نقشه‌برداری)

گرایش کارتوگرافی‌ به تهیه‌ انواع‌ نقشه‌ برای اهداف متنوع و مرتبط فضایی می‌پردازد. در حالی ‌که‌ یک‌ جغرافیدان‌ از طریق نقشه‌، اطلاعات‌ دقیقی‌ درباره‌ موقعیت‌ها و پراکندگی‌ها به‌ دست‌ می‌آورد و می‌تواند در راستای استفاده و تعامل بهینه با محیط‌زیست خودش اقداماتی داشته باشد.

جغرافیای‌ سیاسی‌ - نظامی

این‌ گرایش از علم جغرافیا به شناخت‌ ویژگی‌های‌ جغرافیای‌ خودی‌ و دشمن‌ برای‌ مقاصد دفاعی توجه دارد. در واقع، ضرورت‌ شناخت‌ نقش عوامل‌ طبیعی‌ و انسانی‌ در مقابله‌ با تهدیدها (در ابعاد نظامی‌، فرهنگی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و...) را در سطوح‌ ملی‌، منطقه‌ای‌ و فرامنطقه‌ای‌ (تاکتیک‌ و استراتژیک‌) را مشخص می‌کند.

بررسی‌ نقش‌ عوامل‌ جغرافیایی‌ در مقوله جنگ‌ها نیز دیگر رسالت آن است. عواملی‌ مانند وضعیت آب‌وهوا یا موقعیت کشورهای‌ همسایه و غیره که‌ می‌تواند نقش‌ بسزایی‌ در سرنوشت‌ یک‌ جنگ‌ و درنتیجه‌ در وضعیت‌ سیاسی‌ یک‌ کشور داشته‌ باشد.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته جغرافیا چه هستند؟

مهم‌ترین واحدهای دوره کارشناسی در رشته جغرافیا عبارتند از: مبانی‌ علم‌ جغرافیا، تاریخ‌ علم‌ جغرافیا، مبانی‌ جغرافیای‌ شهری‌، مبانی‌ جغرافیای‌ روستایی، جغرافیای‌ زیستی‌، جغرافیای‌ کوچ‌نشینی‌، روش‌ تحقیق‌، فلسفه‌ جغرافیا، اصول‌ و روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ ناحیه‌ای‌، مبانی‌ جغرافیای‌ جمعیت‌، مبانی‌ جغرافیای‌ اقتصادی‌ (کشاورزی‌)، مبانی‌ جغرافیای‌ اقتصادی‌ (صنعت‌)، مبانی‌ اقلیم‌شناسی‌، آب‌وهوای‌ ایران‌، مبانی‌ ژئومورفولوژی‌، ژئومورفولوژی‌ ایران‌، منابع‌ و مسائل‌ آب‌ ایران‌، حمل‌ونقل‌ و انرژی‌، جغرافیای‌ سیاسی‌، کارتوگرافی‌ (نقشه‌کشی‌)، نقشه‌برداری‌ (نظری‌ و عملی‌)، ریاضیات‌، آمار و احتمالات‌، منابع‌ و مآخذ جغرافیای‌ ایران‌، جغرافیای‌ آب‌ها، جغرافیای‌ خاک‌ها، نقشه‌خوانی‌، اصول‌ سنجش ‌از دور، کاربرد عکس‌های‌ هوایی‌ و ماهواره‌ای‌ در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، آب‌وهوای‌ کره‌ زمین‌.

برای آشنایی بیشتر با این رشته، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

فارغ التحصیل رشته جغرافیا در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ‌التحصیلان‌ رشته جغرافیا با گرایش شهری و‌ روستایی می‌توانند در سازمان‌ شهرداری‌ها، مسکن‌ و شهرسازی‌، وزارت کشور (استانداری‌ها و فرمانداری ها)، وزارت جهاد کشاورزی‌، برنامه‌ و بودجه، بنیاد مسکن‌ انقلاب‌ اسلامی‌، سازمان‌ جغرافیایی‌ نیروهای‌ مسلح‌، سازمان‌ محیط‌زیست، وزارت دفاع‌ و نفت‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.

فارغ‌التحصیلان جغرافیا با‌ گرایش کارتوگرافی‌ می‌توانند در مراکزی مانند سازمان‌ جغرافیای‌ نیروهای‌ مسلح‌، سازمان‌ نقشه‌برداری‌ کشور، و وزارتخانه‌ نیرو کار کنند.

فارغ‌التحصیلان جغرافیا با گرایش‌ آب‌ و هواشناسی‌ می‌توانند در سازمان‌ هواشناسی‌، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، سازمان‌ حفاظت‌ از محیط‌زیست، وزارت‌ نیرو، ستاد حوادث‌ غیرمترقبه‌ وزارت‌ کشور و مراکز نظامی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.

یک مرد ایستاده روی سنگ در مقابل طوفان دریا

فارغ‌التحصیلان جغرافیا با‌ گرایش‌ ژئومورفولوژی‌ نیز در وزارت‌ جهاد کشاورزی و‌ سازمان‌ زمین‌شناسی، شرکت‌‌های تحقیقاتی خصوصی استخدام می‌شوند.‌ ‌

فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ جغرافیای‌ نظامی‌ می‌‌توانند به استخدام سازمان‌های‌ نظامی‌ و مراکز مطالعات‌ جغرافیایی‌ نیروهای‌ مسلح‌ و دفتر مطالعات‌ منطقه‌ای‌ وزارت‌ امور خارجه‌ در آیند.

توجه داشته باشید که بسیاری از شاخه‌های کاربردی رشته جغرافیا مانند سنجش از دور، سیستم اطلاعات مکانی و هواشناسی در سایر رشته‌ها به طور تخصصی بررسی می‌شوند و به همین دلیل شانس فارغ‌التحصیلان این رشته‌های در پیدا کردن شغل‌های مرتبط بسیار بیشتر از فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا است. اگر علاقمند به تحصیل در این رشته هستید حتما باید سعی کنید مهارت‌های فنتی و نرم‌افزاری خود را در حوزه‌های مرتبط افزایش دهید.

بازار کار رشته جغرافیا به چه صورت است؟

بزرگ‌ترین چالشی که برای اکثر فارغ‌التحصیلان گرایش‌های نوپای رشته جغرافیا وجود دارد، عدم تعریف دقیق این تخصص‌ها در نهادهای اجرایی و ارگان‌های حکومتی است. به ‌عنوان‌ مثال، با توجه به واحدهای تخصصی و اصلی که در گرایش‌های شهری و روستایی رشته جغرافیا وجود دارد، بهترین نیروی متخصص برای مدیریت فضای سرزمینی در یک استان یا شهرستان در قالب پست استاندار و یا فرماندار، فارغ‌التحصیلان این دو گرایش هستند، در صورتی ‌که این موضوع برای بسیاری از مدیران و مسئولین کشور غریب و ناآشنا است. ضمنا در طول سالیان گذشته وضعیت استخدامی‌های رسمی، حاکی از این غریب بودن کاربرد رشته جغرافیا و گرایش‌های آن دارد.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر، باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته جغرافیا در داخل ایران چگونه است؟

با توجه به این‌که رشته جغرافیا و گرایش‌های مختلف آن برای کشور بسیار حائز اهمیت هستند، در اکثر ارگان‌های دولتی نیاز مبرمی به کارشناسان و متخصصین این رشته وجود دارد. لذا اکثر فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا در صورتی‌ که با مهارت‌های روز و دانش مدرن این رشته آشنایی لازم و کافی را داشته باشند، حتماً می‌توانند برای خودشان و جامعه فردی مؤثر و کارآمد شوند و بخشی از کارهای تخصصی و فنی سازمان‌های مرتبط با این رشته را که در مطالب فوق اشاره شد بر عهده گرفته و انجام دهند.

در ایران، جغرافیا را صرفاً به تعاریف کتاب درسی مدرسه محدود کرده‌ایم و در همان حد هم برایمان اهمیت دارد. اگر کسی می‌خواهد وارد بازار کار شود، آنچه در دانشگاه برای تخصص جغرافیا، آموزش داده می‌شود، نه کافی است و نه کارآمد. با توجه به این تفاسیر و مبتنی بر حجم بیکاران فارغ‌التحصیل این رشته آینده کاری مناسبی در انتظار این رشته و کارشناسان وجود ندارد.

با این وجود، امکان ادامه تحصیل در بسیاری از زیرشاخه‌های رشته جغرافیا در دانشگاه‌های مطرح کشور مانند دانشگاه تهران و شهید بهشتی وجود دارد و علاقمندان می‌‌توانند تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در دانشگاه‌ّا یمعتبر کشور به اتمام برسانند.

امکان ادامه تحصیل در رشته جغرافیا در خارج از کشور به چه صورت است؟

رشته جغرافیا یکی از ضروری‌ترین و کاربردی‌ترین علوم در دوره مدرن هست. گرایش‌های مختلف این علم در دانشگاه‌های خارجی بسیار متنوع است و بعضاً تا 30 گرایش از رشته جغرافیا منشعب می‌شود. بنابراین شما در خارج از کشور این امکان را دارید که در حوزه‌های مختلف این رشته و با استاندارهای آموزشی توان و تخصص خود را افزایش دهید. مدارک تحصیلی اخذ شده از این دانشگاه‌ها در سراسر جهان دارای ارزش و اعتبار هستند. در همین راستا، رشته جغرافیا در کشورهای توسعه‌یافته به‌ مراتب دقیق‌تر و علمی‌تر از ایران درک شده و از ظرفیت‌های آن استفاده می‌شود. لذا آینده این رشته در کشورهای خارجی بسیار امیدوارکننده‌تر از ایران است.

یک شخص با کوله پشتی نشسته روی سنگ در حال نگاه کردن به نقشه بزرگ زمین

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید. علاوه بر این، برای اثبات آشنایی با زبان انگلیسی نیز به شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و معتبر زبان خارجی مانند تافل، آیلتس و دولینگو نیاز دارید. برای شروع این مسیر می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی فرادرس کمک بگیرید.

دروس دانشگاهی رشته جغرافیا تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

به طور کلی، می‌توان گفت که در دو بخش در این حوزه مشکل جدی و اساسی وجود دارد. نخست این‌که برخی از سرفصل‌ها به ‌طور کل باید تغییر کند و یا اصلاحات جدی بر آن‌ها وارد شود، چرا که مربوط به اهداف و چشم‌اندازهای جغرافیای کلاسیک است و به تحولات جدید جامعه خیلی نمی‌پردازد. همان‌طور که می‌دانید علم جغرافیا به دنبال تبیین فضا است و فضا مقوله‌ای سیال و پویا است، بنابراین اساتید و صاحب‌نظران این رشته باید این مهم را درک کرده و تدابیری در این حوزه در راستای کارآمدی سرفصل‌های آموزشی بیندیشند.

دوم این‌که اکثر اساتید رشته جغرافیا علم و نرم‌افزارهای به‌روز این رشته را به شکل کامل مسلط نیستند، لذا فرایند آموزش دانشجویان این رشته با اهمال و کم‌کاری جدی مواجهه می‌شود و خروجی این دو کاستی در نهایت منجر به کاهش کیفیت دانش فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

و برای پاسخ به سؤال مربوطه باید بیان کنیم که دروس این رشته تا حدود زیادی باید مورد بازنگری قرار گیرند، زیرا نیازهای روز بازار کار را در ایران پوشش نمی‌دهند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳۰ دیدگاه برای «رشته جغرافیا | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام.دوستان عزیز تحت هیچ شزایطی این رشته رو نخونید چون پشیمون میشید.اصلا کار نداره.برید سمت رشته های پول ساز مثل حسابداری.کامپیوتر و یا یک مهارت خوب یاد بگیرید.

با سلام ، من رشته جغرافیای طبیعی خووندم و در کنارش Gis هم حرفه ای یاد گرفتم چند سال در استانداری مشغول به کار شدم و الان مسئول واحد Gisدر شهرداری هستم .Gis ,Rs را حتما یاد بگیرید.

Gisهم‌بلد باشی بدردت نمیخوره

سلام دانشجوی ترم یک جغرافیا هستم.
تحقیقاتی قبل از اومدن به دانشگاه انجام داده بودم اما الان که حضوری اومدم اینجا فهمیدم سودی برام نداره و خبری نیست ، بنظر شما بهتر نیست همین الان که اول راهم برم سراغ یه حرفه و مهارتی ؟ خانوادم میگن حالا که تا اینجا اومدی درس بخون ، بخدا دارم دیوونه میشم دیگه نمی کشم ، شرایط اینجا برام خیلی سخته! بعدش هم معلوم نیست کار گیرم بیاد یا نه ولی اگه برم سراغ یادگیری یه حرفه ای می تونم راحت وارد بازار کار بشم. بخدا می دونم خانواده خیلی هزینه کردن اما الان عقلم کار افتاده!

من فوق لیسانس جغرافیا دارم به درد چوپانی هم نمیخوره والله نخونین

اگه هدفتون بازار کار هست خودتون رو گرفتار این رشته نکنید. حتا اگه یکسال و دوسال وقت گذاشتید باز هم دیر نیست و تغییر مسیر بدهید. من خودم جغرافیا خوندم با رتبه 3رقمی کنکور بعد از 7سال فارغ التحصیلی فقط بدلیل سختکوشی و تحمل گرفتاریها و مهارت بالا در تست زنی و امتیاز حق التدریسی تونستم آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول بشم.

همین الان انصراف بده جلوی ضررو هر وقت بگیری منفعته،ما با ارشد هیچی نشدیم

سلام کارشناس جغرافیام هر چه سریع یه زشته دیگه بخون فکر اینو نکن که یکی دو سال عقب میمونی . مطمعن با اگه جغرافیا بخونی خیلی خیلی خیلی پشیمون میشی

من لیسانس این رشته رو دارم بدرد نمیخوره استخدام هم نداره اگه می خوای دانشگاه بخونی علوم انسانی هستی رشته مدیریت بخون چون استخدام همه جا داره

سلام ، خسته نباشید ؛ من دختر هستم ، میخواستم بدونم از تحصیل در رشته جغرافیا در دانشگاه ملی ، و بعد دادن آزمون استخدامی میتوان دبیر شد؟؟؟ آیا تضمینی هست؟؟ من میتونم دبیر جغرافیا یا مطالعات بشم؟؟

تضمینی وجود ندارد. ولی امکانش هست.

سلام خسته نباشی در رشته جغرافیا میشه معلم شد؟

انتخاب این رشته به شدت روی زندگیم تاثیر داشته چون نتونستم هیچ جا کاری پیدا کنم.4سال جوونی و پرانرژی بودنم رفت برا این رشته.گشتیم این صفحه رو پیدا کردیم نظر نوشتیم که بقیه بدونن این رشته چیه.

چرت ترین و بی خاصیت ترین رشته هستش. بنده با رزومه خیلی عالی، مدرک دکتری دانشگاه تهران، هیج جایی حتی کارهای ساعتی و قراردادی و روزمزد بهت کار نمی دن

جغرافیا و تمام زیرشاخه هاش بدترین رشته هان چه تو ایران چه تو خارج از کشور بازار کار ندارن و کسی براشون تره هم خورد نمیکنه. اینده خودتون رو با این رشته ها خراب نکنین

روانشناسی بری بهتره

ایران کلا واسه چه رشته ای خوب هست که این دومیش باشه بعدشم تو خارج بازار کار خوبی داره اطلاعات اشتباه ندین بقیه هم ناامید نکنین لطفا.

این رشته فقط برای اساتیدش شغل ایجاد کرده و هیچ مهارت کاربردی که بشه باهاش پول درآورد یاد نمیده و در کل تو بازار کار جایی نداره. آدم بره یه جا از اول یه کاری رو یاد بگیره فوقش بعد از یکی دو سال یه کاری بلده ولی با جغرافیا و رشته های مثل جغرافیا عمر و جوونیشو هدر میده. و چیز خاصی یاد نمیگیره. نه این که همه چیش بد باشه ولی هدف از درس مگه کار نیست؟

سلام
ببخشید من کنکوری ۱۴۰۳ هستم
به نظرتون اگه من جغرافیای دانشگاه تهران برم و GIS رو هم به صورت حرفه ای یاد بگیرم احتمال کار وجود داره ؟
چون من خیلی این رشته رو دوست دارم و هی دودل میشم
میخواستم نظرتون رو بدونم
ممنونم

ای کاش با دادن امید الکی ،
جوون های بیچاره رو گمراه نکنین
چندساله که دارم چوب ندونم کاری و انتخاب رشته جغرافیا ژئونورفولوژی و بیکاری های بعدش رو میخورم

سلام ببخشید من جغرافیا قبول شدم نمیدونم برم یا نه میخوام برا دبیری بخونم آیا امیدی هست که استخدام بشم؟

بله متاسفانه همینه دلیلش اینه که پایه جغرافیا انسانی هستش و یا باید معلم بشن و کاربردی و مهندسی نیست دررواقع مهندسی اب و هوا هم رشته فیزیک هوا هست اونا غول هستن با پایه علمی نه پایه شعر و ادبیات کار هم دارن

سلام من لیسانس جغرافیا و برنامه ریزی شهری دارم خدمت هم رفتم بالای یکساله بیکارم این رشته هیچگونه استخدامی نداره وقت خودتون رو توی این رشته تلف نکنید

سلام وقتتون بخیر بین گرایش اب هواشناسی ژءو مورفولوژی روستایی کدوم بازارکارخوبی داره ازکجابفهمیم به چه گرایشی علاقه. داریم

از نظر من مهم نیست کدوم میری فقططططط برو جی ای اس یاد بگیر در حد پیشرفته وفوق پیشرفته . برو توی شرکتا مجانی چند ماه کار کن ایشالله عاقبت بخیر میشی

سلام وقت بخیر خیلی تشکر میکنم بابت راه اندازی سایت و کلا گروه فرادرس اینجا نوشته شده که آموزش دانشگاهی کافی نیست و فارغ التحصیلان اونجوری ک باید کاربلد نیستند درست و حرف شما متین
میخواهم بدونم چطور میشه حتی بعد فارغ التحصیلی آنچه که بازار کار می‌طلبد رو یاد بگیریم ؟؟؟ضمنا من خودم فارغ تحصیل ژیومورفولوژی ام و ارشد سنجش از دور خوندم

سلام . من نیز فارق التحصیل جغرافیا هستم و دوستان کاملا درست گفتند راجب اینکه بعد از چهارسال شما تقریبا هیچ مهارتی به دست نمیارید که باهاش شغل پیدا کنید . در هیچ صورت وارد این رشته نشید و اگه هم وارد شدید انصراف بدید.هیچ وقت دیر نیست حتی اگه ترم چهار و پنج ام هستید .باور کنید. البته به صورت محدود کسانی که خیلی متمایز باشن در هر رشته ای کار پیدا میکنن اما به صورت کلی واقعا اتلاف وقته ‌.

سلام یه سوال جغرافیا با گرایش برنانه ریزی روستایی
جزع جغرافیای انسانی میشه ؟

تحصیلات عامل پیشرفت نیست بایدتخصصی کارکنید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *