چگونه تصمیم‌ها و اهداف‌مان برای سال نو را واقعاً عملی کنیم؟‍

۲۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
چگونه تصمیم‌ها و اهداف‌مان برای سال نو را واقعاً عملی کنیم؟‍

سال ۱۳۹۷ در پیش است و اغلب ما تلاش می‌کنیم در این سال نو تصمیم‌های جدیدی برای زندگی خود بگیریم؛ اما اگر صادقانه صحبت کنیم، احتمالاً همه این تصمیم‌ها را در اردیبهشت‌ماه فراموش می‌کنیم. در این نوشته سعی داریم استراتژی‌هایی را معرفی کنیم که به کمک آنها قادر خواهیم بود تصمیم‌هایمان را برای سال پیش‌رو عملی سازیم و به اهدافی که مد نظرمان هستند دست یابیم.

۱۰. بر روی یک تصمیم تمرکز کنید

یکی از نخستین اشتباهاتی که افراد انجام می‌دهند این است که تصمیم‌های زیادی برای سال جدید می‌گیرند. هر چه ذهن شما با مسائل کمتری درگیر باشد، بهتر عمل می‌کند و در نتیجه بهتر می‌توانید انگیزه خود را روی یک تصمیم متمرکز کنید. بدین ترتیب شانس موفقیت در آن تصمیم و رسیدن به آن را افزایش می‌دهید. آیا به ایده‌ای نیاز دارید؟ به نوشته‌‌ای دیگر در فرادرس راجع به «۶ گام برای پیشرفت شغلی در سال جدید» مراجعه کنید.

۹. از دوستان کمک بگیرید تا شما را مسئولیت‌پذیر کنند

داشتن یک رفیق مسئولیت‌پذیر، یک روش قدیمی اما آزموده شده برای ضمانت اجرایی تصمیم‌ها محسوب می‌شود.

کافی است اهداف خودتان را به چند نفر از اعضای نزدیک فامیل و دوستانی که با آن‌ها صمیمی هستید بگویید تا شما را در مسیر صحیح نگه‌دارند. هم‌چنین اگر در انتخاب تصمیم‌های درست برای سال جدید دچار شک و تردید هستید، این دوستان نزدیک هستند که میتوانند برای انتخاب تصمیم درست، کمک زیادی به شما بکنند. چون آن‌ها شما را بهتر از هر کس می‌شناسند و نقاط قوت و ضعفتان را می‌دانند. با این حال حلقه این افراد را نباید زیاد گسترش داد، چون برخی اوقات به اشتراک‌گذاری ایده با افراد متعدد و توصیه‌پذیری از آنها، ممکن است روند موفقیت را کند نماید یا در مسیری اشتباه قرار دهد.

۸. اهداف کاملاً مشخصی داشته باشید

تصمیم‌هایی که برای سال نو گرفته می‌شوند، اغلب بسیار بزرگ و کلی هستند و رسیدن به آن‌ها کار دشواری است. هر چه هدفی که انتخاب می‌شود مشخص‌تر باشد، رسیدن به آن آسان‌تر خواهد بود. «کاهش وزن» یا «رسیدن به فرم ایده‌آل» تصمیم‌های بدی هستند؛ در حالی که «کاهش ۷ کیلویی وزن‌ تا خردادماه» یک تصمیم خوب محسوب می‌شود. تعیین چند هدف مشخص برای کل سال به ترتیبی که گفته شد، ایده خوبی است. بدین ترتیب همیشه اهداف کوتاه‌مدتی هستند که می‌توان بر روی آنها تمرکز کرد و چندان دور به نظر نرسند. دستیابی به یک هدف، سبب می‌شود انگیزه‌تان برای محقق ساختن هدف بعدی نیز دو چندان شود.

۷. شتاب گرفتن با استفاده از عادت‌های موجود

اگر تصمیم‌هایی که برای سال نو گرفته‌اید، شامل ایجاد عادت‌های کوچکی مانند کشیدن نخ دندان به طور روزانه یا مصرف ویتامین در هر روز هستند، می‌توانید از عادت‌هایی که اینک دارید استفاده کنید و این عادت‌های جدید را بر مبنای آن‌ها تثبیت کنید. مثلاً می‌توانید نخ دندان خود را در کشوی حمام قرار دهید و در زمانی که دوش می‌گیرید، نخ دندان هم بکشید، یا قوطی قرص‌های ویتامین را داخل کابینت آشپزخانه بگذارید و هر زمان که صبحانه می‌خورید به یاد مصرف ویتامین بیفتید. هر چه راحت‌تر بتوانید عادتی را تثبیت کنید، احتمال اینکه آن را در بلندمدت حفظ کنید، بیشتر است.

۶. قبل از تصمیم‌گیری جدی، یکبار خود را بیازمایید

همه‌ی تصمیم‌هایی که به ذهنمان می‌رسند، لزوماً تصمیم‌های خوبی نیستند، پس لازم نیست در صورتی که متوجه شدیم یک هدف مناسب ما نیست، روی آن پافشاری کنیم. می‌توانیم به خودمان یک فرصت آزمایشی ۳۰ روزه بدهیم و هدف انتخاب‌شده را به دقت بررسی کنیم.

در این مدت می‌توانیم اهداف خود را بسته به شرایطی که پیش می‌آید به مقدار اندکی تغییر دهیم تا بتوانیم در رسیدن به آن‌ها موفق باشیم. به خاطر داشته باشید که برخلاف آنچه اغلب گفته می‌شود، همه عادت‌ها در طی ۲۱ روز تشکیل نمی‌یابند. بنابراین حتی پس از این دوره آزمایشی نیز قبل از اینکه به شکست اعتراف کنید، فرصتی به خود بدهید تا بیشتر با عادت تعیین‌شده انس بگیرید.

۵. ذهنتان را فریب دهید

بدون اندکی حس موفقیت، حفظ انگیزه برای پیگیری تصمیم‌ها کار دشواری است. به بیان دقیق‌تر گرچه تعیین اهداف تدریجی می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما یک ترفند دیگر این است که ذهن خود را به بازی بگیرید. تأثیر دارونما که در علم داروسازی تأثیر شناخته‌شده‌ای است، می‌تواند در انگیزه‌مند نگه‌داشتن شما کاملاً مفید باشد. این تأثیر هرچند خودتان کاملاً آگاه باشید که از آن بر روی خود استفاده میکنید نیز اثربخش است. بدین منظور باید روی هر چیزی که حس موفقیت به شما می‌دهد، تمرکز کنید. برای مثال اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید، غذا خوردن در بشقابهای کوچکتر این حس را به شما می‌دهد، که غذای کمتری خورده‌اید، هرچند در واقع به میزان همیشگی غذا خورده باشید. باید از تمام توان خود برای فریب دادن ذهنتان کمک بگیرید تا بتوانید در مسیر موفقیت پیشرفت کنید.

۴- نتیجه نهایی را تصور کنید

نویسنده مشهوری گفته است: «بر روی هویج تمرکز کنید، نه چماق». معنی این حرف این است که اگر در حفظ انگیزه خود برای پیگیری اهداف مشکل دارید، باید به منافعی فکر کنید که از رسیدن به هدف می‌برید. مثلاً اینکه داشتن وزن کمتر چقدر احساس جسمی بهتری در شما ایجاد می‌کند، کسب مهارت در نواختن گیتار چقدر میتواند دوستانتان را تحت تأثیر قرار دارد، یا اینکه نفس کشیدن زمانی که سیگار را به‌طور کامل ترک کرده‌اید، چقدر دلپذیرتر خواهد بود. تفکر مثبت یک چیز بدیهی به نظر می‌رسد، اما زمانی که در میانه یک چالش قرار دارید، ممکن است دشوار باشد.

۳. پیشرفت خود را به دقت اندازه‌گیری کنید

اگر اهداف دقیقی تعیین‌شده باشند، در این صورت دریافت انگیزه مثبت کار آسانی خواهد بود. هر زمان که به یکی از اهداف تعیین‌شده دست پیدا می‌کنید، هرچند یک هدف روزانه باشد، آن را در یک چک‌لیست یا تقویم علامت‌گذاری کنید. حتی می‌توانید از این هم جلوتر بروید و اهداف خود را طوری تعیین کنید که زنجیروار به هم متصل باشند. این روش برای اهداف روزانه مانند «نوشتن روزمره» یا «تمرین ورزشی ۵ بار در هفته» مناسب هستند. برای تصمیم‌های دیگر می‌توان از روشهای متنوعی برای اندازه‌گیری پیشرفت استفاده کرد.

۲. هر روز هدف‌هایتان را به خود یادآوری کنید

اگر هدف‌هایتان را فراموش می‌کنید یا در متمرکز شدن روی آن‌ها مشکل دارید، می‌توانید از روشهای مختلفی برای یادآوری مداوم آن‌ها استفاده کنید. مثلاً میتوانید یک زنگ روی گوشی همراه خود تنظیم کنید که دلیل انجام یک کار مشخص را در طی پیامی که از قبل نوشته‌اید، نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید از یک ماژیک برای نوشتن اهداف بر روی آینه حمام استفاده کنید.

۱. هم‌اینک آغاز کنید

صبر نکنید! همین الان که مشغول خواندن این متن هستید، چه سال نو آغاز شده باشد، یا نشده باشد، تصمیم‌های خود را بگیرید و تلاش را آغاز کنید. می‌توانید با تغییرات کوچک، خود را برای یک هدف بزرگ آماده کنید. به این ترتیب برای رسیدن به اهدافتان یک گام نزدیک‌تر شده‌اید. هیچ دلیلی برای اینکه تلاشمان را به ۱ فروردین موکول کنیم، وجود ندارد (هر چند امروز که این مطلب را میخوانید یکم فروردین باشد!) پس با دوستان مسئولیت‌پذیرتان تماس بگیرید، اهداف تدریجی خود را یادداشت کنید و تصمیم بزرگی که گرفته‌اید را عملی کنید.

اگر مطلب بالا را می‌پسندید، شاید خواندن این مطالب نیز برای شما جالب باشد.

^^

بر اساس رای ۴۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
lifehacker
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *