رسم نمودار اسکتر در اکسل – آموزش تصویری و کامل

۱۷۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
رسم نمودار اسکتر در اکسل – آموزش تصویری و کامل

نمودار اسکتر در اکسل یا نمودار X Y nv در اکسل برای مقایسه رابطه بین دو مجموعه داده استفاده می‌شود. تا به این ترتیب، نمایش دو مجموعه اکسل در کنار هم و بررسی تاثیر آن‌ها بر یکدیگر ساده‌تر شود. در ادامه روش کار با نمودار اسکتر و نحوه رسم آن را با هم می‌بینیم.

این مطلب برای آموزش و توضیح نمودار XY در اکسل نوشته شده است. با این حال انواع دیگری از نمودارها نیز در این برنامه بسیار پرکاربرد وجود دارند که روند نمایشی کردن داده‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با سایر نمودارها و ویژگی‌های اکسل می‌توانید مقاله نحوه رسم نمودار در اکسل را مطالعه کنید که توضیحات جامع و بنیادی را در رابطه با کشیدن نمودار در برنامه اکسل شرح می‌دهد.

نمودار اسکتر در اکسل چه استفاده‌ای دارد؟

اکسل برنامه بسیار کاربردی است و البته یادگیری اکسل به صورت صحیح نیز بسیار حائز اهمیت است. نمودارهای اسکتر یکی از انواع نمودارهای پراکندگی در اکسل هستند که برای نمایش داد‌ه‌ها در محورهای افقی و عمودی X و Y استفاده می‌شوند. به این شکل می‌توان میزان تاثیر یک متغیر بر متغیر دیگر را به راحتی بررسی کرد. هر ردیف در جدول داده‌ها با یک نشانگر مشخص می‌شود که موقعیت آن به مقادیر موجود در ستون‌های تنظیم شده برای محورهای X و Y بستگی دارد.

روش ساخت نمودار اسکتر در اکسل

برای ساخت یک نمودار اسکتر در اکسل، صفحه موردنظر که حاوی دو مجموعه داده است را باز و سپس به کمک ماوس، تمام سلول‌های داخل این دو مجموعه را انتخاب کنید.

انتخاب مقادیر مورد استفاده در نمودار اسکتر در اکسل

سپس زبانه Insert را باز و گزینه Insert Scatter (X, Y) یا Bubble Chart را از بخش Charts برگزینید. به این ترتیب، یک منوی کشویی باز می‌شود. در این قسمت، سبک مناسب را برای نمودار اسکتر خود انتخاب کنید.

انتخاب نمودار اسکتر

پس از انتخاب سبک موردنظر، نمودار اسکتر برای مجموعه داده‌های شما ساخته شده و نشان داده می‌شود.

نتیجه Scatter Plot در اکسل

در این تصویر می‌بینیم که داده‌های ستون «مقدار 1» در محور X و مقادیر ستون «مقدار 2» در محور Y نشان داده شده‌اند.

 

چگونه نمودار اسکتر در اکسل را ویرایش کنیم؟

اگر مي‌خواهید نمودار اسکتر شما سبک خاصی داشته باشد، می‌توانید ظاهر و قالب‌بندی آن را ویرایش کنید. برای انجام این کار، ابتدا روی نمودار اسکتر کلیک کنید تا انتخاب شود و دو زبانه جدید Chart Design و Format ظاهر شوند. در این دو زبانه، می‌توانید تنظیمات مربوط به نمودار خود را به دلخواه عوض کنید.

ویرایش نمودار در اکسل

در زبانه Chart Design گزینه‌هایی خواهید دید که برای تغییر ظاهر و حالت نمودار، جابجایی سطر و ستون و تغییر کامل نوع نمودار در صورتی که اشتباه انتخاب کرده باشید، مناسب هستند.

 

به عنوان مثال اگر می‌خواهید ظاهر نمودار را به یک سبک از پیش تعریف شده عوض کنید، می‌توانید آن را در گروه Chart Styles برگزینید.

تغییر سبک نمودارهای اکسل

هر گزینه‌ای را که برای ویرایش انتخاب کنید، به طور خودکار روی نمودار اعمال خواهد شد.

نغییر دادن سبک نمودار اسکتر در اکسل

از طرفی در زبانه Format می‌توانید قسمت داخلی، بیرونی و افکت‌های نمودار را ویرایش کنید.

مثلا امکان این را دارید که یک افکت تابشی برای اطراف نمودار برگزینید. برای انجام این کار روی گزینه Shape Effects در گروه Shape Styles بزنید.

افکت گذاشتن برای نمودار

ماوس خود را روی گزینه Glow ببرید تا بتوانید در منوی باز شده، از بخش Glow Variations، افکت موردنظر را انتخاب کنید. در این مثال، سومین گزینه رنگ نارنجی را برگزیده‌ایم.

انتخاب افکت برای نمودار

افکت انتخابی به طور خودکار روی نمودار اعمال می‌شود.

نتیجه افکت Glow در اکسل

به همین ترتیب می‌توانید تمام تغییرات دلخواه را روی نمودار خود انجام دهید تا به شکل مناسب تبدیل شود. همچنین با تغییر نام داده ها در نمودار اکسل، برقراری ارتباط با داده‌ها را ساده‌تر و ارتباط بین آن‌ها را منطقی‌تر کنید.

سخن نهایی

در این مطلب به بررسی یکی از انواع نمودارها در اکسل پرداختیم که برای بررسی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که در مقاله دیدیم، برای کشیدن یک نمودار اسکتر باید ابتدا داده‌های موردنظر را انتخاب کرد و سپس از زبانه Insert نمودار اسکتر را برگزید. بعد داده‌ها در قالب محورهای X و Y نشان داده می‌شوند.

همچنین می‌توانید پس از ساختن یک نمودار، به کمک زبانه‌های Design و Format، ظاهر آن را تغییر دهید که در این مطلب آن را به طور کامل آموزش داده‌ایم. به این ترتیب کار مقایسه و بررسی داده‌ها در تعامل با یکدیگر بسیار ساده‌تر می‌شود.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
docs.tibcohowtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *