رزومه چیست و شامل چه مواردی است؟ | راهنمای کامل رزومه نویسی

۱۱۹۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
رزومه چیست و شامل چه مواردی است؟ | راهنمای کامل رزومه نویسی

نوشتن رزومه کاری ممکن است در ابتدا قدری پیچیده به نظر بیاید و گاهی اوقات حتی نوشتن با صفحه کلید و دانستن این‌که یک رزومه شامل چه مواردی است در مواردی بسیار گمراه کننده خواهد بود. در صورتیکه اگر بدانیم رزومه چیست شاید نوشتن آن دیگر آن‌قدر ترسناک و دلهره‌آور نباشد. در این مطلب یاد می‌گیریم که رزومه چیست و شامل چه مواردی است و بخش‌های مختلف یک رزومه کاری را به همراه نحوه نوشتن آن مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رزومه چیست؟

برای این‌که بدانیم رزومه چیست در ابتدا بهتر است آن‌را معرفی کنیم. رزومه که گاهی به آن کارنامک هم می‌گویند، خلاصه‌ای از تاریخچه کاری، مهارت‌ها و تحصیلات شماست. رزومه با «CV» متفاوت است.

یک «Curriculum Vitae |CV» تاریخچه کاملی از فعالیت‌های شما را نشان می‌دهد و تمامی جنبه‌های کاری و تحصیلی را بدون محدودیت در طول نوشته شامل می‌شود اما رزومه، خلاصه‌ای از این تجربیات و مهارت‌ها است و به طور معمول، در نهایت دوره‌ای ده یا پانزده‌ساله از این فعالیت‌ها را شامل می‌شود. همچنین، برخلاف CV، هر رزومه را باید بر اساس شغل درخواستی تهیه و تنظیم کرد و در نهایت شامل دو صفحه خواهد بود.

دانلود قالب آماده رزومه

با استفاده از لینک زیر می‌توانید دو نمونه قالب آماده برای ساخت رزومه آسان داشته باشید.

قالب آماده برای رزومه

هدف و کاربرد رزومه چیست؟

هر شخصی به دلایل مختلفی ممکن است یک رزومه کاری داشته باشد اما کاربرد اصلی و هدف آن‌را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • معرفی خود به شرکت و مسئول استخدام و بیان هدف درخواست شغل مورد نظر
  • ارائه تصویری از خود و زندگی حرفه‌ای (شغلی)
  • تاثیرگذاری بر مسئول استخدام
  • نشان دادن مهارت‌های ارتباطی

البته ساخت اصولی و درست رزومه فقط یکی از مواردی است که باید برای ورود به بازار کار رعایت کنید. برای آشنایی با مهارت‌ها و اطلاعات بیشتر در این رابطه، پیشنهاد می‌کنیم فیلم‌های مجموعه آموزش مهارت های بازار کار از مقدماتی تا پیشرفته را در فرادرس مشاهده کنید.

انواع مختلف رزومه کاری

به طور کلی سه نوع رزومه وجود دارد که در زیر آورده شده است.

  • «تقویمی» (Chronological)
  • «کارکردی» (Functional)
  • «ترکیبی» (Combination)

رزومه تقویمی چیست؟

فرمتی که بیشتر افراد از آن اطلاع دارند، رزومه تقویمی است که بیش از هر چیز بر تاریخچه کارهای شما تمرکز دارد. سابقه کاری خود را به ترتیب از بالا به پایین باید فهرست کنید به گونه‌ای که آخرین سابقه کاری در بالا قرار بگیرد. هدف این نوع رزومه این است که موقعیت‌های کاری و مسیر پیشرفت شما را به ترتیب فهرست کند تا مشخص شود که چقدر برای کار درخواستی جدید آمادگی دارید. به طور مثال در تصویر زیر نمونه‌ای از یک رزومه تقویمی را مشاهده می‌کنید.

رزومه شامل چه مواردی است

رزومه کارکردی چیست؟

تمرکز این کارنامک بر ارتباط فعالیت‌های شما با شغل درخواستی جدید است که در آن باید خلاصه‌ای از مهارت‌های و تجربیات خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که ارتباط آن‌ها با شغل درخواستی جدید را نشان دهند. این مدل برای افرادی مناسب است که می‌خواهند دوره‌های بدون فعالیت کاری در رزومه (Gaps) را کاهش دهند یا این‌که قصد ورود به حوزه کاری جدید را دارند. در تصویر زیر، نمونه‌ای از یک رزومه کارکردی را مشاهده می‌کنید.

رزومه کارکردی

رزومه ترکیبی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع رزومه، ترکیبی از دو نوع تقویمی و کارکردی است. در این مدل باید خلاصه مهارت‌های خود را از نوع کارکردی به همراه تاریخچه کاری خود را از نوع تقویمی ترکیب و در این مدل دخیل کنید. این مدل برای بسیاری از افراد جویای کار مفید خواهد بود.

رزومه شامل چه مواردی است‌؟

رزومه‌های دو نفر شبیه یکدیگر نیستند اما هریک شامل ساختاری کلی و مشابه هستند که در ادامه، برای این‌که ببینیم هر رزومه شامل چه مواردی است به جزئیات این ساختارها می‌پردازیم که در زیر فهرست شده‌اند.

  • سربرگ و اطلاعات تماس
  • خلاصه حرفه‌ای
  • مهارت‌ها
  • تجربیات کاری (سابقه کار)
  • تحصیلات
  • سایر تجربیات
یک شخص در حال ساخت روزمه

سربرگ و اطلاعات تماس

در بالای رزومه‌های خود همواره یک سربرگ قرار دهید که شامل نام، اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و ایمیل و لینک شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت شخصی باشد. البته می‌توانید از ابزارهای لینک‌دهی نیز برای این کار کمک بگیرید تا اطلاعات کامل‌تری را در داخل یک لینک قرار دهید. نکته مثبتی که در سربرگ وجود دارد این است که سبب می‌شود رزومه‌های کاری شما در میان سایر پرونده‌ها مشخص باشند و افراد برای پیدا کردن نام شما نیازی به جستجو در داخل متن نداشته باشند. اطلاعات تماس مهم در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • نام: نام و نام خانوادگی
  • شماره تلفن: شماره موبایل بهتر از تلفن ثابت است.
  • آدرس ایمیل: آدرس ایمیلی با عنوان رسمی ارائه کنید از ارائه ایمیل‌هایی با شناسه‌های غیر رسمی بپرهیزید.
  • آدرس لینکدین
  • عنوان رزومه (اختیاری)
  • وب‌سایت شخصی (اختیاری)

علاوه بر این، برخی از اطلاعات را نباید در نوشته خود دخیل کنید که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:‌

  • تاریخ تولد: درج سن در برخی موارد، مسئول استخدام را گمراه می‌کند چراکه ممکن است شخصی برای یک کار بسیار جوان یا مسن در نظر گرفته شود.
  • ایمیل یا شماره تماس دوم: این کار تنها سردرگرمی افراد را به همراه دارد.
  • عکس پرسنلی: در بسیاری از شرکت‌ها، درج عکس پرسنلی در رزومه، امری پسندیده به شمار نمی‌آید.

خلاصه حرفه ای

خلاصه حرفه‌ای، بخشی تا حداکثر ۳ جمله است و به طور خلاصه به توصیف شما، این که چه کسی هستید و چه کاری می‌کنید اختصاص دارد و دلیل مناسب بودن شما برای این شغل (شغل درخواستی) را نیز شامل می‌شود. در گذشته، این بخش شامل نوع شغل درخواستی بود اما امروزه، خلاصه حرفه‌ای شامل خواسته‌های شما نیست بلکه بر این تمرکز دارد که چه ارزشی را برای استخدام‌کننده فراهم می‌کنید. البته توجه داشته باشید که این خلاصه حرفه‌ای از ملزومات نیست و به هنگام بررسی این‌که یک رزومه شامل چه مواردی است می‌توان از این بخش صرف نظر کرد اما باید این نکته را یاد‌آور شویم که این بخش، به مصاحبه‌گران امکان می‌دهد که به سرعت، نگاهی کلی داشته باشند و با توجه به خلاصه نوشته شده، در رابطه با دعوت شما به مصاحبه تصمیم بگیرند.

به طور مثال، خلاصه حرفه‌ای را مطابق زیر بررسی می‌کنیم:

  • شکل صحیح:‌ گرافیست قابل اعتماد و با شخصیت به همراه بیش از ۴ سال سابقه حرفه‌ای در شرکت بازاریابی با سابقه جهانی. رسیدن به بالاترین سطح رضایت شرکت بر اساس بررسی‌های داخلی (۹۹/۷۶ درصد). به دنبال پیشرفت حرفه‌ای در حوزه کاری ... همراه با تیم ... .
  • شکل نادرست:‌ در چهار سال اخیر، گرافیست بوده‌ام. علاوه بر این‌که با نرم‌افزارهای مختلف طراحی آشنا هستم، این توانایی را دارم که مشتری‌های سخت‌گیر را نیز راضی کنم و همچنین می‌توانم تحت فشار کار کنم حتی اگر موعد تحویل پروژه بسیار کوتاه باشد.

بهتر است نام شرکت را نیز در انتهای نوشته‌های خود در این بخش ذکر کنید تا مشخص شود کارنامک شما متناسب با این شرکت نوشته شده و صرفا به عنوان یک قالب آماده برای شرکت‌ها، ارسال نشده است.

مهارت

به هنگام بررسی این‌که رزومه چیست و شامل چه مواردی است با حرکت به سمت به پایین، به بخش مهارت‌ها می‌رسیم. در این بخش است که مدیران و مسئول استخدام به دنبال افرادی با پیش‌زمینه‌ای حرفه‌ای هستند. به جای این‌که خواننده مجبور باشد از داخل نوشته شما، مهارت‌های کلیدی را استخراج کند، بهتر است آن‌ها را به شکلی مناسب فهرست کنید. اگر این افراد بتوانند راحت‌تر شایستگی شما را برای کار بررسی کنند، با دقت بیشتری رزومه‌های شما را مدنظر قرار خواهند داد. به جهت اهمیت این بخش، در ادامه متن به شکلی جداگانه به نحوه درج مهارت‌ در رزومه‌ها خواهیم پرداخت.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بخش مهارت‌ها در گوشه سمت راست این کارنامک قرار داده شده و نحوه تسلط بر هریک از مهارت‌ها به صورت بصری توضیح داده شده است.

تجربیات کاری

در این بخش مهم از رزومه باید با جزئیات، فعالیت‌های کاری خود را به شکلی مشخص و پیوسته ارائه دهید. این قسمت باید شامل اطلاعات زیر باشد.

  • نام شرکت
  • محل
  • مدت همکاری
  • موقعیت و عنوان شغلی

مهم‌تر از تمامی این موارد این است که در این بخش از کلمات و داده‌های مناسب استفاده کنید تا به نحو مناسبی بازگو کننده تجربیات کاری شما باشند و به صورت فهرست شده، قابلیت‌های بدست آمده در هر موقعیت شغلی را مشخص کند. این بخش از آن جهت اهمیت دارد که شخص مسئول استخدام می‌تواند تجربیات کاری شما را با موقعیت شغلی مد نظر شرکت مرتبط کند. به این نکته توجه داشته باشید که روزانه رزومه‌های زیادی برای شرکت‌ها ارسال می‌شود و در نتیجه تجربیات کاری شما باید به شکل مشخصی فهرست شده باشد.

در تصویر زیر، نحوه نوشتن تجربیات کاری را مشاهده می‌کنید و در آن، دستاوردهای هر شغل نیز لحاظ شده است.

رزومه چیست

اگر با دقت به تصویر بالا توجه کنید خواهید دید که برای فهرست کردن تجربیات کاری از فرمت خاصی استفاده شده که فهرست آن در زیر آورده شده است.

  • عنوان شغلی: باید در بالاترین بخش قرار بگیرد تا مشاهده آن آسان باشد. از حالت «Bold» استفاده کنید و اندازه فونت را نیز به میزان ۱-۲ واحد افزایش دهید.
  • نام شرکت و محل کار: در خط دوم، نام شرکت و محل آن را ذکر کنید.
  • تاریخ استخدام: مورد سوم این است که بازه زمانی شغل‌های قبلی را لحاظ کنید. نیازی به ذکر دقیق تعداد روزها نیست اما بهتر است ماه‌های آغاز و پایان کار در شرکت را لحاظ کنید.
  • مسئولیت‌های اصلی: تنها به نوشتن عناوین شغلی بسنده نکنید بلکه مسئولیت‌ها و وظایف خود را نیز بنویسید. این موارد تا حداکثر ۵ خط (فهرست‌وار) آورده شوند.
  • دستاوردهای مهم: دستاوردهای شغلی گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شوند اما اهمیت بسیار بالایی دارند. با نوشتن موارد بالا، مسئول استخدام می‌داند که چه کارهایی انجام داده‌اید اما نوشتن دستاوردهای شغلی مشخص می‌کند که این کارها را چقدر خوب به انجام رسانده‌اید.

درصورتیکه سابقه کاری ندارید یا قبلا در جایی مشغول به کار نبوده‌اید یا به هر دلیلی، تجربه شغلی کمی دارید می‌توانید بخش مربوط به تحصیلات را بالاتر از بخش تجربیات کاری قرار دهید.

تحصیلات

با توجه به این‌که بیشتر موقعیت‌های شغلی نیازمند سطحی از تحصیلات هستند باید بخشی را برای ارائه مشخصات تحصیلی خود در نظر بگیرید. اما توجه داشته باشید که این بخش نباید فضای زیادی را اشغال کند. به طور خلاصه، محل تحصیل، نوع مدرک و مدت زمان تحصیل و سال اخذ مدرک کفایت می‌‌کند. البته برای این‌که بخش تحصیلات خود را نیز به شکل بهتری تکمیل کنید، پیشنهاداتی را نیز در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

  • بالاترین درجه تحصیلی (مدرک) خود را در ابتدا بنویسید و در ادامه به سایر مدارج تحصیلی اشاره کنید.
  • اگر تحصیلات دانشگاهی دارید، نیازی به درج سوابق تحصیلی دبیرستان نخواهد بود مگر این‌که بوضوح در آگهی استخدام ذکر شده باشد.
  • برخی از دروس مهم مرتبط با حوزه کاری را نیز در این بخش لحاظ کنید و دستاوردهای مرتبط را نیز بنویسید.
  • فعالیت‌های فوق برنامه نیز نقش مثبتی در ساختار کلی رزومه شما دارند.

در تصویر زیر نمونه‌ای از بخش تحصیلی یک رزومه را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است اگر در دانشگاه، نمره مناسبی کسب نکرده‌اید بهتر است به معدل کل اشاره‌ای نکنید زیرا تاثیر منفی خواهد داشت.

رزومه شامل چه مواردی است

سایر تجربیات

بخشی بسیار مهم و البته اختیاری ارائه سایر تجربیات است. به طور مثال در این بخش می‌توانید فعالیت‌های داوطلبانه، علاقه‌مندی‌ها و جوایز کسب شده را دخیل کنید. بار دیگر به این نکته نیز توجه داشته باشید که نباید این بخش نیز طولانی شود بلکه باید تصویری عمومی از شما بدست دهد. اگر با زبان‌های بین‌المللی آشنایی دارید به طور مثال در آزمون تافل یا آیلتس شرکت کرده و نمره مناسبی کسب کرده‌اید می‌توانید در این بخش آن‌ها را لحاظ کنید. علاوه بر این، مقالات چاپ شده و معتبر خود را نیز در این بخش می‌توانید دخیل کنید.

گواهینامه ها

در تمامی فرمت‌های رزومه می‌توانید تجربیات کاری و مهارت‌های خود را ذکر کنید اما اگر گواهینامه خاصی را در اختیار دارید بهتر است در بخش «سایر تجربیات» آن‌ها را لحاظ کنید.

نکات مهم در نوشتن رزومه چیست ؟

تا اینجا می‌دانیم که رزومه چیست و چه بخش‌هایی را باید برای نوشتن آن در نظر بگیریم. آن‌چه که برای مسئول استخدام اهمیت دارد، موضوع رزومه یا عنوان شغلی مورد نظر است اما این بدان معنی نیست که نباید رزومه‌های شما طراحی و شکل مناسبی داشته باشند. در حقیقت، به هنگام بررسی این‌که رزومه شامل چه مواردی است باید عامل طراحی مناسب را نیز در نظر داشته باشیم. همانطور که طراحی جلد یک کتاب یا کاور آلبوم موسیقی در نحوه بررسی و خرید تاثیر دارد، طراحی مناسب یک رزومه نیز در شانس دعوت برای مصاحبه تاثیرگذار است.

اگر طراحی شما، خوانایی و جلوه بصری مناسبی نداشته باشد، به احتمال زیاد دیده هم نخواهد شد. اما در مقابل، هرقدر شکل جذاب‌تری از طراحی را ارائه دهید، شانس خوانده شدن آن نیز بیشتر است. برای این‌که طراحی مناسبی داشته باشید، قوانین سرانگشتی زیر را حتما مد نظر قرار دهید.

  • از فونت با خوانایی مناسب و اندازه بیش از ۱۱ استفاده کنید.
  • حاشیه‌هایی با حداقل 1/77 سانتی‌متر (۰/۷ اینچ) در نظر بگیرید.
  • حتما بین هر بخش، فضای خالی در نظر بگیرید.
  • به هنگام طراحی، رنگ‌ها و عناصر شلوغ و اضافی بکار نبرید. استفاده از رنگ‌هایی محدود با جزئیات ساده کفایت می‌کند چراکه در ایران، بسیاری از شرکت‌ها برای چاپ از پرینترهای سیاه و سفید استفاده می‌کنند و استفاده از رنگ‌های مختلف، نتیجه عکس بر کیفیت نهایی دارد.
  • اگر قصد دارید رزومه‌های خود را چاپ کنید، از یک چاپگر و کاغذ با کیفیت بهره بگیرید.
  • رزومه خود را با فرمت «PDF» ذخیره کنید مگر اینکه به طور واضح در آگهی استخدام، استفاده از این فرمت را رد کرده باشند.
  • فایل ارسالی باید در نهایت شامل دو صفحه باشد مگر این‌که بخواهید در حوزه‌های دانشگاهی مشغول به کار باشید و نیاز به ارجاع به مقالات دانشگاهی و نشریات وجود داشته باشد.

 

نکته مهمی که در نوشتن رزومه باید در نظر داشته باشید، «سیستم ردیابی متقاضی (کارجو)» (Applicant Tracking Systems | ATS) است. این سیستم بر اساس کلمات کلیدی رزومه عمل و رزومه‌های مختلف را به مسئولان استخدام پیشنهاد می‌کند. به همین جهت بهتر است نوشته خود را بر اساس کلمات کلیدی مرتبط نیز بهینه‌سازی کنید تا شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید.و در این تصویر، حدود ۹ کلمه کلیدی را مشاهده می‌کنید که مشخص شده است.

علاوه بر نکته‌های گفته شده، مطالب جداگانه‌ای نیز در «مجله فرادرس» پیرامون رزومه‌نویسی نوشته شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را به طور جداگانه از لینک‌های زیر مطالعه کنید.

  • راهنمای جامع برای نگارش یک رزومه استاندارد — بخش اول: «+»
  • راهنمای جامع برای نگارش یک رزومه استاندارد — بخش دوم «+»
  • رزومه و CV چه تفاوت ها و کاربردهایی دارند: «+»
  • راهنمای کامل برای نوشتن یک رزومه تأثیرگذار: «+»
  • راهنمای جامع نوشتن مهارت‌های مختلف در رزومه: «+»
  • چطور خلاصه‌ای از شایستگی‌های خود را در رزومه بنویسیم: «+»
  • اشتباهات رایج در رزومه نویسی — پادکست پرسش و پاسخ: «+»
  • نحوه نگارش رزومه کاری — نگرش مدیران به رزومه های ارسالی: «+»
  • رزومه چیست و چه تفاوتی با CV دارد؟ – آموزک [ویدیوی آموزشی «+»
  • دوره‌های آموزشی، مهارت‌ها و زبان در رزومه‌ها – آموزک [ویدیوی آموزشی]: «+»
  • درج صحیح تحقیقات و توضیحات در رزومه‌ها – آموزک [ویدیوی آموزشی]: «+»
  • نحوه صحیح درج مشخصات فردی در رزومه‌ها – آموزک [ویدیوی آموزشی] «+»
  • نکات تکمیلی برای تنظیم رزومه‌های قوی و اثرگذار — آموزک [ویدیوی آموزشی] «+»
  • نحوه نگارش رزومه — چگونه توجه مدیران را به رزومه‌های خود جلب نماییم: «+»
  • مدیر محصول چه نوع رزومه و سوابق کاری باید داشته باشد: «+»
  • انواع رزومه و کاربردهای آن‌ها – آموزک [ویدیوی آموزشی]: «+»
  • چگونه باید برای ورود به بازار کار آماده شد؟: «+»
  • چطور یک پروفایل حرفه‌ای بنویسیم: «+»
  • نامه پوششی (Cover Letter) تقاضای شغلی – با نمونه نامه: «+»

ویرایش رزومه شامل چه مواردی است ؟

فرض کنیم که با در نظر گرفتن تمامی نکات بالا متن خود را نوشته‌اید و حتی ۲ بار آن‌را خوانده‌اید اما کافی نیست. ویراستاری مناسب ممکن است به زمان بیشتر و تکنیک‌های ویژه‌ای نیاز داشته باشد. تا زمانی که کار نوشتن تمام نشده است، اقدام به ویراستاری نکنید. ممکن است خطاهای واضحی در هر بخش از نوشته خود پیدا کنید اما باید نوشتن به طور کامل تمام شود و در ادامه به ویرایش بپردازید.

قالب آماده رزومه روی لپتاپ

نکته بعدی این است که هیچگاه ویراستاری را دقیقا بعد از نوشتن خود انجام ندهید و حداقل زمانی ۲۴ ساعته را بین نوشتن و ویراستاری در نظر بگیرید چراکه خستگی بعد از نوشتن، مانع از ویراستاری مناسب خواهد بود. به هنگام بررسی این‌که ویرایش رزومه شامل چه مواردی است به این نکته جالب هم باید اشاره کنیم که نوشته خود را حتما یک بار به صورت برعکس هم بخوانید. این کار در ابتدا قدری پیچیده به نظر می‌رسد اما همین کار ساده سبب می‌شود تا مجبور باشید تمرکز خود را روی هر کلمه معطوف کنید و از این طریق، اشکالات تایپی و دستوری را بهتر پیدا خواهید کرد.

همچنین، از یک دوست یا اعضای خانواده خود بخواهید تا رزومه شما را مطالعه کنند. این افراد ممکن است اشکالات دیگری را پیدا کنند که از چشم شما پنهان مانده‌اند یا این‌که پیشنهاداتی برای ساخت رزومه بهتر به شما ارائه کنند. بعد از این کار بار دیگر نوشته خود را مرور کنید. غلط‌های تایپی در نام شرکت، آدرس، شماره تلفن و مواردی از این دست را حتما در این مرحله نیز بررسی کنید.

چه میزان سابقه کاری باید در رزومه نوشته شود؟

به طور کلی در رزومه‌های کاری نباید بیش از ۱۰-۱۵ سال سابقه کاری درج شود. اما با داشتن تجربه بیشتر، نباید نگرانی در رابطه با تعداد صفحات رزومه داشته باشید. اگر شخصی حرفه‌ای و با تجربه هستید، نیازی نیست که تمامی سوابق خود را تنها در یک صفحه جای دهید. افرادی که هیچ سابقه کاری ندارند نیز بهتر است سایر مسئولیت‌های خود مانند مسئولیت‌های دانشجویی، کارآموزی‌ها یا فعالیت‌های داوطلبانه را درج کنند.

درج مهارت در رزومه

همانطور که در بالا اشاره شد، هنگام بررسی این‌که رزومه چیست به یکی از بخش‌های اصلی آن یعنی مهارت‌ها در رزومه می‌رسیم. اطلاعات مختصری در بالا راجع به مهارت‌ها داده شد اما در ادامه قصد داریم به شکل بهتری به این موضوع بپردازیم.

مهارت های نرم و سخت

مهارت‌های سخت به آن‌ دسته از مهارت‌های خاص شما می‌گویند که به طور کامل و حرفه‌ای با آن‌ها آشنایی دارید. به طور مثال، مهارت‌هایی مانند فتوشاپ یا حسابداری را می‌توان به عنوان «مهارت سخت» (Hard Skill) در نظر گرفت. مهارت‌های نرم اما از جمله مهارت‌هایی هستند که آن‌ها را به صورت خودساخته و در طول زندگی کسب کرده‌اید. از میان مهارت‌های نرم می‌توان به مهارت‌های اجتماعی، روابط عمومی خوب، تطبیق‌پذیری با شرایط و مواردی از این دست اشاره کرد.

جلسه مصاحبه (تصویر تزئینی مطلب رزومه چیست)

در حقیقت، با ترکیب این دو مهارت نرم و سخت است که مهارت‌های یک کارجو مشخص می‌شود حال آن‌که بسیاری از افراد تنها به توسعه مهارت‌های سخت اعتقاد دارند. همچنین، به هنگام بررسی این‌که رزومه شامل چه مواردی است باید توجه داشته باشیم که مهارت‌های غیرمرتبط را در نوشته خود لحاظ نکنیم. به طور مثال، در رزومه‌ای که برای شغل «IT» تهیه می‌کنید، نیازی به درج مهارت‌های آشپزی ندارید یا در مثالی دیگر، توانایی طراحی مهر خاتم در فتوشاپ را نمی‌توان به عنوان مهارت یک سرآشپز مورد توجه قرار داد. حال این سوال مطرح می‌شود که پس مهارت‌های مورد نیاز در رزومه چیست و به چه شکل باید آن‌ها را در نوشته لحاظ کرد.

چه مهارت هایی را در رزومه بنویسیم؟

حال که می‌دانید رزومه چیست اگر بخواهید یک رزومه اثرگذار بنویسید، بخش اصلی و مهم، نحوه درج مهارت‌ها است. به هنگام نوشتن بخش مهارت‌ها از کلمات کلیدی موجود در آگهی استخدام استفاده کنید تا مهارت‌های نوشته شده برای «ATS» نیز بهینه شده باشند. مهارت‌هایی همچون، مهارت‌های ارتباطی، شنیداری، فنی و مدیریتی از جمله مهارت‌های مهم به شمار می‌آیند. علاوه بر این، مهارت‌هایی همچون تحلیل،‌ تصمیم‌گیری و مهارت‌های سازمانی نیز از جمله سایر مهارت‌هایی هستند که باید در رزومه نوشته شوند. در ادامه، فهرستی از این مهارت‌ها آورده شده است.

  • مهارت‌های ارتباطی: این مهارت‌ها شامل مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های غیرکلامی، مهارت‌های شنیداری و مهارت‌های بین‌فردی هستند.
  • مهارت‌های فنی: دانش انجام وظایف ویژه مانند مهارت‌های کامپیوتری یا دفتری را می‌توان نام برد.
  • مهارت‌های رهبری: مهارت‌های که نشان دهند یک مدیر یا سوپروایزر خوب برای موقعیت شغلی هستید.
  • مهارت‌های فکری مهم: مهارت‌هایی که در شرایط بحرانی به کار می‌آیند از جمله این موارد هستند. به طور مثال، مهارت‌های تصمیم‌گیری در شرایط سخت، مهارت‌های تحلیلی و حل مساله را می‌توان نام برد.
  • مهارت‌های سازمانی: تبحر در برنامه‌ریزی، سازماندهی و انجام اقدامات ابتکاری را نیز می‌توان از جمله مهارت‌های سازمانی برشمرد.
  • مهارت‌های قابل انتقال: برای افرادی که می‌‌خواهند حوزه کاری خود را تغییر دهند، مهارت‌هایی وجود دارند که از یک حوزه به حوزه دیگر قابل انتقال هستند.

به هنگام نوشتن رزومه سعی نکنید که با جستجوی عبارت «مهارت‌های لازم برای شغل ...» در گوگل، تنها حاصل را در رزومه‌های خود بنویسید بلکه بهتر است کمی وقت بگذارید و موارد گفته شده را به خوبی در نوشته خود رعایت کنید.

چگونه مهارت های خود را در رزومه فهرست کنیم؟

راه‌های مختلفی برای فهرست کردن مهارت‌ها در رزومه وجود دارد اما در بیشتر موارد، نوشتن ۵-۶ مورد از مهارت‌ها به همراه میزان تسلط بر آن‌ها کافی به نظر می‌رسد. برای عناوین شغلی خاص و مهارت‌های فنی، بهتر است برای هر مهارت، دانش مرتبط خود را لحاظ کنید تا با جزئیات بیشتری، نوع مهارت‌ها در هر زمینه مشخص شود. به یاد داشته باشید که هر مهارتی را نباید در رزومه خود ذکر کنید. به طور مثال، نوشتن مهارت استفاده از «ورد» (Microsoft Word) مثل این است که استفاده از چنگال برای غذا خوردن را نوعی مهارت به شمار بیاوریم.

در تصویر زیر می‌بینید که به نام مهارت و میزان تسلط نوشته شده است.

همچنین، در تصویر زیر نیز نوع دوم از فهرست کردن مهارت‌ها را مشاهده می‌کنید که در آن، به ازای هر مهارت، دانش مرتبط با آن نیز آورده شده است.

رزومه شامل چه مواردی است

رزومه را به صورت PDF ارسال کنیم یا فایل Word؟

بسیاری از مسئولان استخدام، رزومه با فرمت PDF را ترجیح می‌دهند چراکه ساختار آن بویژه در رزومه‌های فارسی حفظ می‌شود. با این وجود بهتر است که در صورت امکان، رزومه خود را با هر دو فرمت ارسال و نام مناسبی را نیز برای هریک انتخاب کنید. نام‌های «Untitled1» و مشابه آن علاوه بر این‌که مناسب نیستند، پیدا کردن دوباره نام شما از میان رزومه‌های مختلف را نیز دشوار می‌کند. به طور مثال، نوشتن نام یک رزومه به شکل‌های «sohei-kazemi-resume.pdf» یا «soheil-kazemi-resume.docx» می‌تواند شکل مناسبی از نام را نمایش دهد.

زمانی که می‌خواهید رزومه خود را ایمیل کنید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است در آگهی استخدام از شما خواسته شده باشد که «موضوع» (Subject) در ایمیل را با فرمت مشخصی ارسال کنید. اگر چنین چیزی از شما خواسته نشده بود بهتر است در موضوع ایمیل، عنوان شغلی درخواستی یا شماره آگهی و نام خود را لحاظ کنید. می‌توانید واژه «رزومه» را هم در نظر بگیرید. به طور مثال، دو متن زیر می‌توانند فرمت مناسبی مناسبی برای موضوع ایمیل باشند:‌

رزومه سهیل کاظمی برای شغل ...

رزومه برای آگهی استخدام شماره ...

ساخت رزومه با رزومه ساز آنلاین

سایت‌هایی وجود دارند که به رایگان یا با پرداخت هزینه‌ای کم، رزومه کاری شما را با در نظر گرفتن موارد گفته شده ظرف مدت چند دقیقه می‌سازند. اگر این متن را به خوبی مطالعه کرده باشید می‌دانید که رزومه چیست و نوشتن آن به شکلی مناسب و تاثیرگذار نیازمند صرف زمان به خصوص به هنگام ویرایش آن است. در نتیجه، حال که می‌دانید رزومه شامل چه مواردی است باید خود شروع به نوشتن رزومه کنید و با انتخاب فرمتی مناسب، مرحله به مرحله آن‌را تکمیل کنید. البته در ابتدای متن، تمپلیت رزومه را برای دانلود قرار دادیم که می‌توانید از آن برای نوشتن رزومه کمک بگیرید و موارد مختلفی را به آن اضافه کنید.

معرفی فیلم آموزش ساخت رزومه همراه با مثالی در نرم افزار Publisher (پابلیشر)

https://faradars.org/courses/fvacw9710-creating-cv-with-example-in-publisher

تا اینجا به خوبی یاد گرفتیم که رزومه چیست و می‌دانیم که یک رزومه شامل چه مواردی است اما همانطور که گفته شد، بهتر است ساخت رزومه را خودمان انجام دهیم تا به نتیجه بهتری برسیم. از این‌رو، «فرادرس» دوره‌ای ۴۰ دقیقه‌ای را تدوین کرده است که در انتها، رزومه‌ای در نرم‌افزار پابلیشر تنظیم می‌شود و نکات محتوایی و نگارشی مهم در آن مرور خواهد شد.

  • برای دیدن فیلم آموزش ساخت رزومه همراه با مثالی در نرم افزار Publisher (پابلیشر) + اینجا کلیک کنید.

رزومه فارسی یا انگلیسی کدام یک بهتر هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید در نظر داشته باشید که اگر برای شرکت‌های بین‌المللی رزومه ارسال می‌کنید بهتر است از زبان انگلیسی در رزومه خود استفاده کنید. در غیر اینصورت، نوشتن رزومه به زبان فارسی برای شرکت‌های ایرانی مناسب‌تر است. علاوه بر این، اگر نویسنده با زبان انگلیسی همچون زمان‌های انگلیسی یا افعال بی‌قاعده زبان انگلیسی آشنایی نداشته باشد ممکن است نوشته‌ مناسبی ارائه نکند. این در حالی است که برای نوشتن به زبان فارسی، دانستن برخی قواعد دستور زبان فارسی کفایت می‌کند و نیازی نیست از آرایه‌های ادبی یا وزن شعر آگاهی داشته باشید. البته در مواردی که شغل مربوطه دارای و مهارت‌های آن شامل لغات تخصصی بسیاری باشد و معادل فارسی برای آن‌ها نداشته باشیم، بهتر است از رزومه انگلیسی برای این کار استفاده کنیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
themusezetyglassdoor
۱ دیدگاه برای «رزومه چیست و شامل چه مواردی است؟ | راهنمای کامل رزومه نویسی»

کمک بزرگی کردید بسیار عالی ممنونم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *