مدیر محصول چه نوع رزومه و سوابق کاری باید داشته باشد؟

۳۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدیر محصول چه نوع رزومه و سوابق کاری باید داشته باشد؟

در بخش قبلی به این پرداختیم که یک مدیر محصول چگونه باید برند شخصی خود را بسازد تا در میان سایر کاندیداهای این موقعیت شغلی، متمایز شود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا داشتن نمونه کار برای یک مدیر محصول مهم است و چه نکاتی در این زمینه باید در نظر گرفته شود.

چرا داشتن «نمونه کار» تا این حد مهم است؟

تا به حال چندین بار به این موضوع اشاره کردیم که «مدیریت محصول» نسبت به سایر مشاغلی که در اطراف خود می‌­شناسید، بسیار چالش برانگیزتر است و طیف مهارتی گسترده‌­ای را می­‌طلبد. به همین میزان برای کارفرمایان دشوار است تا برآورد دقیقی از شایستگی‌های افراد متقاضی این پست داشته باشند.

حال در این میان اگر شما نمونه ­کار و پروژ­ه‌­های انجام شده قبلی داشته باشید، نشان دهنده تجربه شما و توانمندی شما است و یک امتیاز مثبت بزرگ محسوب می‌­شود؛ چنین چیزی البته از طریق نوشتن رزومه و یا حتی فرصت کوتاه مصاحبه کاری قابل ارائه نیست.

portfolios

در ابتدا در مورد اینکه چه نمونه ­کارهایی می­‌توانید جمع‌­آوری کنید، صحبت می­‌کنیم. هدف اصلی در اینجا این است که شما لیستی از پروژه­‌ها و حتی چالش‌­هایی که قبلا داشته‌­اید و توانسته‌­اید با موفقیت پشت سر بگذارید، را جمع‌­آوری کنید. در مورد هرکدام از این­‌ها کمی شرح بدهید و به همراه چند تصویر مرتبط در وب سایت خودتان مطلب بگذارید. نکته اینجاست وقتی که چنین مطالبی را تهیه می­‌کنید، روش انجام کارتان را از دیدگاه یک «مدیر محصول» بنویسید. بگذارید با ذکر یک مثال بیشتر توضیح دهیم. فرض کنید خدمات نرم‌افزاری جدیدی در سازمان شما ارائه شده و شما باید به عنوان «مدیر محصول» به تیم خود کمک کنید تا راحت‌تر و سریع‌تر با تغییرات جدید هماهنگ شوند. حال ببینیم یک مدیر محصول با این چالش چگونه مواجه می‌شود؟

  • باید پیرامون این موقعیت و مسائل و مشکلات ناشی از آن با اعضای تیم صحبت شود.
  • باید پیرامون امتیازات و مزایای این تغییر جدید بحث و گفتگو شود.
  • باید پیرامون نحوه انجام تغییرات و گذر به سیستم جدید بررسی و نظرسنجی شود.
  • باید نسبت به انتظارات از خروجی نهایی این تغییر بحث و بررسی شود.
  • در نهایت باید پیشنهادات و انتقادات اعضا بررسی و جمع‌‌بندی شود.

پس شما به عنوان یک مدیر محصول انجام تمامی کارهای بالا را سر و سامان می­‌دهید و در نهایت لازم است نحوه مواجه خود با این چالش را شرح دهید؛ بگویید که چگونه توانستید بر این چالش غلبه کنید و عاقبت از این فرصت پیش آمده چه چیزهای جدیدی آموختید. شما می­‌توانید نکات مطرح شده در بالا را به عنوان یک الگو استفاده کرده و در مورد سایر کارها و پروژه‌­هایی که تا کنون انجام داده‌­اید به کار ببندید. اینجا یک سوال پیش می‌­آید: اگر شما پیش از این هیچ تجربه کاری نداشتید، وضعیت چگونه خواهد بود؟ و یا ممکن است کارهایی را انجام داده باشید که در این مورد به خصوص موضوعیت پیدا نکنند. جای نگرانی نیست؛ این یک فرصت بزرگ است که دست­ به ­کار شده و خودتان یک پروژه جانبی را شروع کنید.

به مسئله و مشکلی فکر کنید که در محل کارتان وجود دارد. یا به یک مشکل شخصی که باید برایش راه حلی بجویید. ابتدا مستندسازی را شروع کنید. در مورد مسئله گفته شده تمامی جزئیات ممکن را جمع‌آوری و دسته‌بندی کنید. راه‌حل‌هایی را هم که به نظر می‌رسد وجود داشته باشند، لیست کنید. یک لیست دیگر هم از نتایجی که انتظار  می‌رود به دست بیاید، تهیه کنید. اگر با برنامه‌­نویسی آشنا باشید، یک پیشنهاد عالی هم برایتان داریم: یک وب سایت یا برنامه ساده و کوچک بنویسید که بتواند پیرامون این موضوع از کاربران اطلاعات جمع‌آوری کند و سپس از دوستان و آشنایان خود بخواهید که به آن سر بزنند و به پرسش­‌های شما پاسخ دهند.

تبریک می­‌گوییم! حالا شما یک تجربه کاری به عنوان «مدیر محصول» در سابقه کاری خود دارید. درست است که به نظر می­‌رسد انجام دادن چنین کارهایی خود به تنهایی یک پروژه بزرگ باشد، اما فراموش نکنید زیاد درگیر جزئیات نشوید. مهم­‌ترین چیزی که قرار است اینجا به دست بیاورید یک تجربه ساده و کوچک است که در آینده بتوانید از آن به عنوان یک تجربه کاری در «مدیریت محصول» یاد کنید و این تجربه شما را در صدر لیست کاندیداهای کسب این شغل نگه دارد.

در نوشتن «رزومه» چه نکاتی باید رعایت شود؟

گام بعدی برای رسیدن به شغل مورد علاقه‌­تان، نوشتن یک رزومه خوب و مناسب است. اگر شما هم عقیده دارید که در عصر سایت‌­هایی مانند لینکدین (+) نوشتن رزومه بی‌فایده، تاریخ مصرف گذشته و ادامه همان بروکراسی ناکارآمد اداری گذشته هست، ما هم کاملا با شما موافقیم، اما متاسفانه نوشتن رزومه همچنان همان غولی هست که باید شاخش را بشکنید!

البته یک خبر خوب هم برای شما داریم: نوشتن یک رزومه مناسب، می­‌تواند برای شما یک امتیاز مثبت بزرگ نزد کارفرمایان و مدیران محسوب شود. پس بیاید چند نکته را با هم بررسی کنیم که به بهتر شدن رزومه شما کمک خواهند کرد.

resume

کدام تجربه­‌های کاری را باید در رزومه‌­ام بنویسم؟

قبل از این گفتیم که چگونه از پروژه‌­های قدیمی، گزارشی با سمت و سوی نگاه یک «مدیر محصول» تهیه کنید. پروژه‌­هایی را که رهبری کرده‌­اید و یا در آن­‌ها نقش کلیدی داشته­‌اید به خاطر بیاورید؛ به ویژه آن پروژه­‌هایی که در حین اجرا ناچار به همکاری با تیم­‌های دیگر بوده‌­اید، در اولویت هستند.

چندین مورد دیگر که خوب است به عنوان تجربه کاری، در رزومه خود بیاورید:

  • مواردی که پیرامون محصول تولید شده با کاربران، چه در سازمان و چه افراد خارج از سازمان، گفتگو داشته‌­اید.
  • هر گونه همکاری که با تیم­‌های مدیریت محصول داشته‌­اید.
  • هر پروژه‌­ای که در آن زمانبندی، تعیین اولویت‌­ها و ارائه گزارش به مدیران بالادستی، به عهده شما بوده است.
  • هر گونه تحلیل داده‌­ای که در پروژه‌­های قبلی بر عهده داشتید تا مشکلات و موانع شناسایی شوند.

موارد گفته شده تعداد اندکی از امکاناتی هستند که برای شما وجود دارد و فقط به عنوان نمونه ارائه شده­‌اند. باز هم با دقت به اطراف خود بنگرید و موارد بیشتری را پیدا کنید.

Statistics

مدیر محصول همه چیز را باید به طور کمی گزارش کند

قدم بعدی چیست؟ تا جایی که امکان دارد در رزومه‌­تان سوابق را با عدد و رقم ذکر کنید. «مدیریت محصول» به طرز شگفت‌­آوری با قابل اندازه­‌گیری بودن چیزها گره خورده است؛ عجیب نیست، هر محصولی باید به صورتی واضح و شفاف نشان دهد چقدر موفقیت­‌آمیز بوده است.

پس به جای اینکه در رزومه­‌تان بنویسید که مسئول کدام کارها بوده‌­اید، لیستی از نتایج آن کارها تهیه کنید. مثلا به جای اینکه بگویید من مسئول سرویس پاسخگویی به ایمیل‌­های مشتریان بوده‌­ام باید به طور تقریبی بنویسید که در زمان مسئولیت شما، به چه تعداد ایمیل پاسخ داده شده و رضایت مشتریان به چه میزانی ثبت شده است. رعایت نکاتی که گفته شد، بسیار ساده است و به خوبی نشان می­‌دهد که شما برای انجام کارهای روزمره یک «مدیر محصول»  آمادگی و شایستگی کافی دارید. پس فراموش نکنید: حتما رزومه‌تان را یکبار دیگر با دقت بررسی و بازنویسی کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «مدیر محصول چه نوع رزومه و سوابق کاری باید داشته باشد؟»

مقاله‌های سایت فرادرس خیلی خوب و روون نوشته میشه. دمتون گرم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *