۸ عادت بد که با کنار گذاشتن آنها سال بهتری را آغاز خواهید کرد

۲۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۸ عادت بد که با کنار گذاشتن آنها سال بهتری را آغاز خواهید کرد

بهترین نکته در مورد شروع سال جدید چیست؟ البته خوراکی‌های خوشمزه عید نوروز هم مهم هستند، اما اول فروردین هر سال فرصت بسیار خوبی برای یک شروع جدید است. چرا باید در سال نو عادت‌هایی را که فایده‌ی چندانی برای ما ندارند، هنوز ادامه بدهیم؟

در این نوشته 8 کار را با هم مرور می‌کنیم که باید در سال چاری جا بگذارید تا سال جدید را شادتر و سالم‌تر آغاز کنید و به موقعیت‌هایی برسید که شایسته آنها هستید.

۱. خود را با افرادی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، مقایسه نکنید

نکته مهمی که باید بدانید این است که شبکه‌های اجتماعی واقعی نیستند. بخش عمده‌ای از چیزهایی که در آنها مشاهده می‌کنید، بازنمایی دقیقی از زندگی واقعی افراد نیست. پس وقتی عکس‌های کوله‌گردی اخیر دوست‌تان را در اینستاگرام می‌بینید و دچار یاس می‌شوید، یا از این‌که می‌بینید همه افرادی که می‌شناسید در حال ازدواج کردن هستند و شما هنوز در حال رد کردن موقعیت‌های ازدواج هستید و استرس می‌گیرید، باید آگاه باشید که همه داستان را نمی‌بینید.

سفر کوله‌گردی دوست‌تان، البته کار هیجان‌انگیزی است، اما وی مطمئناً تصاویر روزهایی که در طی سفر مریض شده و تمام طول آنها را در رختخواب خوابیده است، بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر نمی‌کند. گرچه ممکن است مراسم عروسی آشنایان‌تان بسیار عالی به نظر برسد، اما آن‌ها دشواری‌هایی که در طی رسیدن به این مراسم داشته‌اند و یا جنبه‌های ناخوشایند رابطه‌هایشان را - که قطعاً وجود دارند - با شما به اشتراک نمی‌گذارند.

نکته مهم اینجاست که باید بدانید زندگی هیچ کس صرف‌نظر از هر چیزی که در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد، کامل نیست. پس عادت مقایسه زندگی واقعی خودتان با بخش‌های گلچین شده زندگی دیگران در شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید.

۲. تمام طول روز را در حالت نشسته سپری نکنید

اگر عادت دارید که تمام طول روز را در حالت نشسته سپری کنید، سال جدید سالی است که باید برخیزید و حرکتی به خود بدهید. البته خطرات نشستن به اندازه سیگار کشیدن نیست، اما ماندن در یک وضعیت در طی تمام روز آثار نامناسبی بر سلامتی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که نشستن طولانی‌مدت با انواع مختلفی از مشکلات سلامتی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و افسردگی ارتباط دارد.

پس اگر تمام طول روز را در حالت نشسته هستید، سال جدید فرصت خوبی است که عادت بکنید تا از جای خود بلند شوید و حرکتی به بدنتان دهید. در یک مطالعه جدید مشخص شده است افرادی که هر بار نشستنشان کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد، ریسک مرگ زودهنگام کمتری دارند. پس بهتر است یک زنگ روی گوشی خود تنظیم کنید که هر نیم ساعت به شما یادآوری کند بلند شوید و دوری بزنید و بعد از 5 دقیقه دوباره پشت میز بنشینید. همچنین با تمرینات ورزشی روزانه و تغییر دادن متناوب روش کاری به صورت نشسته و ایستاده، می‌توان با سندرم «نشستن بیش‌ازحد» مقابله کرد.

۳. گرفتاری بیش‌ از حد افتخار ندارد

ما در فرهنگی زندگی می‌کنیم که گرفتار بودن و شلوغ بودن سر افراد، یک ارزش محسوب می‌شود. شاید بارها از زبان افراد شنیده باشید که در پاسخ به یک درخواست با لحن حق‌به‌جانبی اظهار می‌کنند سرشان شلوغ است و بیش‌ از حد گرفتار هستند. وقتی با سرعت زیاد از یک قرار کاری به قراری دیگر می‌رویم و در این بین حتی یک دقیقه مجال تنفس نداریم، در واقع فشار کاری سنگین را یک افتخار برای خود می‌پنداریم، گویی هر چقدر کار بیشتری در طی یک روز انجام دهیم، فرد بهتری خواهیم بود.

ام این رویه باید متوقف شود. گرفتار بودن چیزی نیست که بتوان به آن افتخار کرد و داشتن یک برنامه کاری فشرده مسئله ارزشمندی محسوب نمی‌شود، بلکه فقط روند فرسودگی شغلی ما را تسریع می‌کند. علاوه بر آن مشغول بودن بیش‌ از حد باعث افزایش سطح استرس می‌شود و استرس زیاد می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامتی مانند اضطراب، زودرنجی، بیماری‌های قلبی، و فشارخون بالا ‌شود که اصلاً مطلوب نیستند.

علاقه خود به برنامه‌های کاری فشرده را در سال نو کنار بگذارید. در این سال روی متعادل کردن امور تمرکز کنید. در برنامه‌های کاری خود زمان‌هایی قرار بدهید که در آن‌ها هیچ کاری برنامه‌ریزی یا تعهد نشده باشد. به کارهایی که واقعاً نمی‌خواهید انجام بدهید «نه» بگویید. زمانی را به مراقبت از خود اختصاص بدهید. هر چه برای «انجام همه کارها» کمتر تقلا بکنید، زمان بیشتری برای انجام کارهایی خواهید داشت که واقعاً مهم هستند.

۴. دکمه snooze گوشی را غیرفعال کنید

همه ما روزهایی را تجربه کرده‌ایم که وقتی صبح هنگام، زنگ گوشی همراه ما را بیدار می‌کند، هنوز آماده جدا شدن از رختخواب نیستیم و به چند دقیقه خواب بیشتر در سرزمین رؤیاها نیاز داریم. در این موارد ممکن است دکمه snooze گوشی را فشار دهید تا بتوانید چند دقیقه بیشتر چرت بزنید. و سپس یک‌بار دیگر این کار را تکرار ‌کنید و شاید چند بار دیگر. بدین ترتیب برای رسیدن به سر کار، کاملاً دیر می‌شود و باید در اطراف خانه بدوید تا بتوانید یک جوراب تمیز برای پوشیدن پیدا بکنید. زدن دکمه snooze گوشی در زمان بیدار شدن از خواب بسیار وسوسه‌انگیز است، اما اگر می‌خواهید از خواب خود بهره کامل را ببرید و در نتیجه روز پرکاری را آغاز کنید، دکمه snooze چیزی است که باید در سال جدید جا بگذارید.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که استفاده از snooze کار خوبی نیست. با این کار، بیدار شدن سر موقع در روزهای آتی به کار دشواری تبدیل می‌شود، چون محرک‌های عصبی و چرخه واکنش رفتاری (خروج از رختخواب با خاموش شدن صدای آلارم گوشی) به هم می‌خورد و عادت خروج به هنگام از رختخواب از بین می‌رود. بر هم زدن خواب با استفاده از دکمه snooze، همچنین باعث کاهش عملکرد در طی روز می‌شود و حس می‌کنید که خسته و کم انرژی هستید. پس اگر می‌خواهید در سال تازه از خواب‌های خود بیشترین بهره را ببرید، دکمه snooze را غیرفعال کنید.

۵. دوستان منفی نگر را ترک کنید

آیا دوستی دارید که باعث شود حس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید؟ کسی که دائماً از شما انتقاد یا شما را قضاوت می‌کند. کسی که هر بار با او صحبت می‌کنید، حس ناخوشایندی پیدا می‌کنید.

اگر چنین دوستانی دارید، سال 1397 بهترین فرصت است که آن‌ها را از خود دور کنید. دشمنان دوست‌نما، بدترین افراد هستند. داشتن دوستانی که باعث پسرفت شما در زندگی می‌شوند، اصلاً کار جالبی محسوب نمی‌شود. همه افراد (که شما نیز شامل آن‌ها هستید) شایسته داشتن دوستانی هستند که از آن‌ها حمایت کنند، مهربان باشند، به دوستانشان اهمیت بدهند، قضاوت نکنند، و همدلی داشته باشند. اگر این خصوصیات در یکی از دوستان نزدیک شما وجود نداشته باشد، در این صورت زمان آن رسیده است که دوستان جدیدی پیدا بکنید یا رابطه خود را با افراد دیگری عمیق‌تر کنید که باعث می‌شوند حس خوب و ارزشمندی در مورد خود داشته باشید.

۶. استفاده از تلفن همراه، قبل از خواب یا بعد از بیداری را ترک کنید

اگر آخرین کاری که قبل از به خواب رفتن و همچنین نخستین کاری که بعد از بیدار شدن انجام می‌دهید، به دست گرفتن تلفن همراه است، این نکته مخصوص شما نوشته شده است. تلفن‌های هوشمند پدیده‌های خارق‌العاده‌ای هستند. باورکردنی نیست که همین 15 سال پیش روی گوشی‌های نوکیای خود «اسنیک» (Snake) بازی می‌کردیم و اینک همه افراد و حتی مادرانمان رایانه‌های پرقدرتی را در جیب خود حمل می‌کنند. نمی‌توان جنبه‌های مثبت زیادی که این فناوری وارد زندگی ما کرده است را انکار کرد، البته این امر نباید باعث شود معایب آن‌ها را نبینیم.

صرف زمان زیاد برای کار کردن با گوشی همراه، اصلاً کار خوبی نیست. زمان زیادی که صرف خیره شدن به گوشی همراه می‌شود در واقع باعث کاهش کارکردهای شناختی انسان می‌شود و توانایی اندیشیدن صحیح را از وی می‌گیرد. این پدیده همچنین می‌تواند باعث بر هم زدن عادت‌های خوابیدن شود، بخصوص اگر عادت کرده‌اید پیش از این‌که سرتان بر روی بالش قرار بگیرد، در اینستاگرام بگردید. محققان دانشگاه سان‌فرانسیسکو متوجه شده‌اند که همبستگی مستقیمی بین بازی کردن با گوشی در رختخواب و کاهش کارایی خواب وجود دارد. این وضعیت بر کیفیت خواب نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

لازم نیست که کلاً گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید، اما در سال جدید این عادت را در خود ایجاد کنید که از گوشی تلفن همراه، دست‌کم شب‌ها کمتر استفاده کنید.

۷. از غذا خوردن شرمنده نباشید

ممکن است شما نیز جزء آن دسته از افراد باشید که به طور مداوم چنین افکاری در سر دارند.

  • «خیلی بد است که نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و این تکه کیک را خوردم!
  • «برای صبحانه زیاده‌روی کردم... شاید بهتر باشد کلاً ناهار نخورم»
  • «باور نمی‌کنم امروز چقدر غذا خورده‌ام... من واقعاً موجود تباهی هستم!»

شرمندگی از غذا خوردن (که در آن شما، خود یا فرد دیگری را سرزنش می‌کنید) یک مشکل جدی است. برچسب‌گذاری برخی غذاها به صورت «خوب» یا «بد» ممکن است باعث شود ما افرادی که آن غذاها را می‌خورند نیز به صورت «خوب» یا «بد» قضاوت کنیم. غذا یک انتخاب اخلاقی نیست. افرادی که یک آب‌میوه برای صبحانه سفارش می‌دهند، بهتر از افرادی نیستند که نان و مربا می‌خورند.

حس گناهی که در زمان غذا خوردن با سرزنش خودمان پیدا می‌کنیم، امکان انتخاب غذاهای سالم‌تر را برای ما دشوار می‌کند. در یک مطالعه جدید مشخص شده است که افراد مختلف پس از خوردن یک تکه از کیک شکلاتی حس گناه پیدا کرده‌اند و بدین ترتیب با دشواری بیشتری برای کنترل خورد و خوراک خود مواجه شده‌اند.

۸. فکر نکنید کامل بودن باعث شادی می‌شود

آخرین چیزی که باید در همین امسال جا بگذارید تا سال پیش رو بهترین سالی باشد که در عمر خود داشته‌اید، چیست؟ آخرین نکته این است که فکر نکنید کمال باعث خرسندی می‌شود. رسیدن به کمال یک توهم است. هیچ کس و هیچ‌چیز کامل نیستند و لازم هم نیست که باشند! ناکامل بودن خود چیز خوبی است چون بدین ترتیب فرد همان خود واقعی‌اش می‌شود و پذیرفتن ناکاملی‌ها در واقع کلید شادی است، و نه تلاش برای این‌که شبیه ایده یک فرد دیگر در مورد «کمال» بشویم.

بنابراین در سال پیش‌رو به خاطر داشته باشید که برای خوشبخت بودن لازم نیست کامل باشید. کافی است که خودتان باشید.

اگر مطلب بالا را می‌پسندید، شاید خواندن این مطالب نیز برای شما جالب باشد.

^^

بر اساس رای ۵۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
greatist
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *