آموزش دی اکتیو کردن اینستاگرام — راهنمای تصویری

۴۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
آموزش دی اکتیو کردن اینستاگرام — راهنمای تصویری

بر کسی پوشیده نیست که شبکه‌های اجتماعی در کنار مزایای بی‌شماری که برای مردم جهان از جمله کارآفرینی، درآمدزایی، سرگرمی، افزایش اطلاعات عمومی و تخصصی و غیره به همراه داشته‌اند، معایب و آسیب‌هایی نیز به همراه دارند که گاهی غیر قابل تحمل و آزاردهنده به نظر می‌رسند. در راس این دسته از شبکه‌های اجتماعی می‌توان به «اینستاگرام» اشاره کرد؛ بستری جذاب و سرگرم‌کننده که ممکن است به هر دلیلی بخواهیم حداقل برای مدتی موقتی آن را ترک کنیم و استراحتی به ذهن یا زمان خود بدهیم. در این شرایط گزینه‌ای وجود دارد به نام «دی اکتیو اینستاگرام» یا به عبارت دیگر «غیر فعال کردن موقتی حساب کاربری اینستاگرام».

یعنی برای مدتی، چه کوتاه و چه بلند، می‌توان از اینستاگرام دور بود و کسی به حساب شما دسترسی نداشته باشد و در صورت تمایل و در هر زمانی به این شبکه اجتماعی بازگشت و دوباره همان اکانت قبلی را در دسترس قرار داد. اغلب اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی کنونی امکان غیر فعال کردن موقتی را ارائه می‌دهند و همگی به شکلی ساده و به صورت درون‌برنامه‌ای انجام می‌شوند. اما اینستاگرام کاربر را ملزم به استفاده از نسخه تحت وب می‌کند و همین موضوع در عین سادگی کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. در ادامه این مطلب می‌توانید با نحوه دی اکتیو اینستاگرام یا غیر فعال کردن موقتی حساب کاربری اینستاگرام به صورت گام به گام و تصویری آشنا شوید.

دی اکتیو کردن اینستاگرام

همانطور که گفته شد، امکان غیر فعال کردن حساب کاربری اینستاگرام از طریق اپلیکیشن در هیچ کدام از نسخه‌های اندروید و iOS وجود ندارد. بنابراین برای این کار باید از طریق کامپیوتر و یا مرورگر موبایل اقدام به دی اکتیو اینستاگرام کرد. البته به طور کلی پیشنهاد می‌شود از مرورگرهای دسکتاپ در سیستم‌های ویندوز یا مک استفاده شود، چرا که معمولا استفاده از اینستاگرام در مرورگر موبایل مشکلاتی از جمله باز شدن مکرر اپلیکیشن در میانه راه را به همراه دارد.

دی اکتیو کردن اینستاگرام مسیر دشواری ندارد، اما نکاتی در آن وجود دارد که می‌بایست به صورت دقیق لحاظ شود و البته باید تمام اطلاعات لازم برای ورود به حساب کاربری را در اختیار داشته باشیم.

چگونه حساب کاربری اینستاگرام را به صورت موقت غیرفعال کنیم

در نخستین مرحله از طریق یکی از مرورگرهای نسخه دسکتاپ یا موبایل وارد وب‌سایت اینستاگرام (+) شوید. با استفاده از اطلاعاتی که از قبل در اختیار دارید، نام کاربری و رمز عبور اینستاگرام خود را وارد کرده و در اکانت خود لاگین کنید.

چنانچه قصد دارید اکانتی که مدتی از دسترس دور بوده و احتمالا رمز عبور آن را فراموش کرده‌اید دی اکتیو کنید، باید روی گزینه Forget Password کلیک کرده و مراحل بازیابی رمز عبور را انجام دهید. در واقع به هیچ عنوان راهی برای غیر فعال کردن اکانتی که اطلاعات ورود به آن را در اختیار ندارید وجود ندارد.

بعد از ورود موفقیت‌آمیز به اکانت، از گوشه سمت راست مرورگر روی عکس خودتان کلیک کرده و از نوار ابزار باز شده گزینه «Profile» را انتخاب کنید و وارد صفحه پروفایل اینستاگرام شوید.

دی اکتیو اینستاگرام

در صفحه شخصی خود کنار نام کاربری و گزینه تنظیمات (چرخ دنده)، عبارت «Edit Profile»‌ (ویرایش حساب کاربری) وجود دارد؛ روی این دکمه کلیک کرده و وارد صفحه جدید ویرایشگر پروفایل شوید.

دی اکتیو اینستاگرام

بعد از محل درج اطلاعات اولیه اکانت، به پایین‌ترین قسمت از صفحه رفته و روی عبارت آبی‌رنگ با عبارت «Temporarily Disable My Account» به معنای «حساب کاربری من را به صورت موقتی غیر فعال کن» کلیک کنید.

دی اکتیو اینستاگرام

در مرحله بعدی اینستاگرام از شما می‌پرسد که چرا تمایل دارید اکانت اینستاگرام خود را دی اکتیو کنید. در نواری کشویی انواعی از پاسخ‌های پیش‌فرض از جمله «می‌خواهم کمی استراحت کنم»، «نگران امنیت خود هستم»، «سرم شلوغ است»، «اکانتی ثانویه ساختم» و مواردی دیگر در دسترس است که البته انتخاب هیچ‌کدام از آنها تاثیر معناداری ندارد. بنابراین می‌توانید به دلخواه هر کدام را انتخاب کنید.

دی اکتیو اینستاگرام

در این گام اینستاگرام دوباره رمز عبور شما را جهت احراز هویت و تایید تصمیم دی اکتیو طلب می‌کند. اگر از قبل در مرورگر وارد اینستاگرام شده بوده‌اید و در این مرحله رمز عبور خود را به خاطر نمی‌آورید، دوباره فرصتی برای بازیابی رمز عبور از طریق گزینه «Forgotten your password» وجود دارد.

در آخرین قسمت کافی است روی دکمه آبی رنگ «Temporarily Disable Account» کلیک کنید تا همه چیز تمام شود. بعد از این فرآیند، حساب کاربری شما به صورت موقتی غیرفعال شده و از دید تمام دنبال‌کنندگان و دوستان نیز مخفی می‌شود. اما به طور کلی اکانت شما کماکان در سرورهای اینستاگرام وجود خواهد داشت و می‌توانید هر زمانی که خواستید آن را بازیابی کنید.

دی اکتیو اینستاگرام

این نکته را در نظر داشت که گاهی چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد تا نام و حساب کاربری شما به طور کامل از دسترس خارج شود و در بعضی از موارد نیز اکانت به صورت «instagrammer» قابل مشاهده باقی می‌ماند، اما در نهایت همه چیز ناپدید خواهد شد و از لیست جست‌وجو و دنبال‌شوندگان دوستان خارج می‌شوید.

دی اکتیو اینستاگرام تا چه مدت کار می‌کند؟

زمان دی اکتیو اینستاگرام

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای مدت زمانی که می‌خواهید حساب کاربری خود را غیرفعال نگه دارید وجود ندارد؛ مشابه با فیسبوک، در صورت دی اکتیو کردن اکانت، فقط نام و نشان شما از دید افراد نهان خواهد شد و پروفایل کاربر به صورت تمام و کمال و با حفظ تمام محتویات و تنظیمات در سرورهای اینستاگرام ذخیره خواهد ماند.

در هر زمانی، از یک دقیقه بعد از دی اکتیو گرفته تا سال‌ها بعد می‌توان اکانت را بازیابی کرد و دوباره کنترل همه چیز را درست از همان جایی که رها شده بود به دست گرفت. البته این موضوع تنها یک نکته به خصوص دارد.

اینستاگرام به کاربران خود اجازه می‌دهد تنها هر هفته یک مرتبه حساب کاربری خود را دی اکتیو یا غیر فعال کنند. یعنی اگر شما اکانت‌تان را دی اکتیو و فردای آن روز دوباره فعال کنید، باید یک هفته منتظر بمانید تا بتوانید دوباره اقدام به دی اکتیو کردن کنید.

ناگفته نماند که با غیر فعال کردن اینستاگرام، هیچ کدام از دنبال‌کنندگان یا همان «Followers»‌ را از دست نخواهید داد. چون همان‌گونه که گفته شد با دی اکتیو کردن اکانت اینستاگرام، پروفایل شما از دید تمام کاربران پنهان خواهد شد و عملا آنها شما را در لیست دنبال‌شوندگان خود نمی‌بینند که بخواهند «Unfollow» کنند. به این ترتیب به محض بازیابی اکانت، دوباره به لیست «Following» دوستان باز خواهید گشت.

بازگشت مجدد به اینستاگرام بعد از دی اکتیو کردن

بازیابی اکانت اینستاگرام

اگر مدتی از شبکه‌های اجتماعی دور بوده‌اید و احساس می‌کنید به اندازه کافی از زمان دی اکتیو اینستاگرام گذشته است، احتمالا به فکر بازگشت خواهید بود. همانطور که بارها تاکید شد، اگر حساب کاربری اینستاگرام خود را تنها به صورت موقتی غیر فعال کرده باشید، امکان بازیابی اکانت وجود دارد و تمام اطلاعات و سابقه فعالیت نیز به حالت قبل باز می‌گردد.

این مسیر بسیار ساده است؛ برای فعال کردن مجدد اکانت اینستاگرامی که دی اکتیو شده، کافی است از طریق مرورگر یا اپلیکیشن مشخصات حساب کاربری شامل نام و رمز عبور را به درستی وارد کرده تا دوباره به دنیای شبکه اجتماعی متعلق به فیسبوک برگردید. فراموش نکنید که برای این امر بهتر است جدیدترین نسخه از اپلیکیشن اینستاگرام را دریافت یا نسخه قبلی را به‌روز کرده باشید.

پاک کردن همیشگی حساب کاربری اینستاگرام

حذف اکانت اینستاگرام

اگر به هر دلیلی دی اکتیو اینستاگرام کار شما را راه نمی‌اندازد، از حساب کاربری فعلی‌تان خسته شده‌اید یا در طراحی اولیه محتوای مورد نظرتان اشتباهی رخ داده است و تصور می‌کنید باید اکانت خود را به طور کامل پاک کنید، ماجرا با آنچه پیش از این گفته شد فرق می‌کند.

به عبارت دیگر راه حلی در اینستاگرام وجود دارد که حساب کاربری شما را به طور کامل از بین می‌برد؛ به این ترتیب که دیگر امکان بازیابی آن اکانت وجود نداشته و تمام محتوا، پست‌ها، استوری‌ها، نظرات، لایک‌ها، دیتاهای ذخیره شده و سایر موارد از سرورهای اینستاگرام پاک خواهد شد و حتی نام کاربری (ID) شما نیز برای اکتساب از سوی فرد دیگری باز می‌شود.

حذف اکانت اینستاگرام از طریق مرورگر

مشابه با دی اکتیو اینستاگرام، حذف اکانت اینستاگرام هم از طریق اپلیکیشن این شبکه اجتماعی امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از مرورگرهای موجود در موبایل یا دسکتاپ استفاده کنید. با این تفاوت که محل پاک کردن همیشگی اکانت اینستاگرام حتی از طریق منوی تنظیمات یا ویرایش پروفایل هم در دسترس نیست و برای این موضوع باید از لینک مستقیم یا بخش پشتیبانی پلتفرم استفاده شود.

در مرحله اول وارد صفحه «Delete Your Account» (+) شوید. اگر از قبل در مرورگر لاگین کرده باشید، مستقیم به صفحه حذف اکانت می‌رسید، اما در غیر این صورت می‌بایست با استفاده از اطلاعات احراز هویت و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شوید.

در این آدرس باید دلیلی برای حذف همیشگی اکانت اینستاگرام اعلام کنید که گزینه‌های موجود کاملا مشابه با پاسخ‌های بخش دی اکتیو اینستاگرام است. بعد از آنکه یکی از دلایل انتخاب شود، اینستاگرام تلاش می‌کند با معرفی برخی از ویژگی‌های مثبت شبکه اجتماعی یا ارائه راهکارهایی که ممکن است مشکل احتمالی‌تان را برطرف سازد، شما را از این کار منصرف کند.

حذف اینستاگرام

اگر قصد ادامه دادن داشته باشید، باید رمز عبور را دوباره وارد کنید. در این لحظه دکمه «Delete» در پایین صفحه فعال می‌شود و با کلیک روی آن، حساب کاربری شما به طور کامل پاک خواهد شد. البته اخیرا اینستاگرام فرصتی یک ماهه را در اختیار این دست از افراد قرار می‌دهد.

حذف اینستاگرام

به این ترتیب که اگر در فاصله کمتر از یک ماه از اقدام به حذف اکانت خود، به اینستاگرام برگشته و با نام کاربری و رمز عبور خود دوباره وارد شوید، همه چیز به حالت قبل باز خواهد گشت و پاک شدن همیشگی اکانت منتفی می‌شود. اما اگر یک ماه از این موضوع بگذرد، دیگر برای همیشه تمام اطلاعات و محتویات حساب کاربری شما از بین خواهد رفت و به هیچ عنوان امکان بازگشت آن وجود نخواهد داشت، تا جایی که تماس با پشتیبانی اینستاگرام و سایر اقدامات نیز کارساز نخواهد بود.

معرفی ویدیوهای آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی فرادرس

دی اکتیو اینستاگرام

شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز تبدیل به ابزاری قدرتمند برای کسب‌وکارها و همینطور برندهای شخصی شده‌اند و استفاده از آن‌ها می‌تواند به معنای دستیابی به فرصت‌های شغلی و مشتریان تازه باشد. در همین راستا مجموعه فرادرس به تولید ویدیوهایی آموزش به طول ۳ ساعت و ۲۲ دقیقه پرداخته که صفر تا صد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را به شما می‌آموزند. این مجموعه ویدیوها در قالب چهار درس ارائه شده‌اند.

در درس نخست با اصول و قواعد بنیادین حضور در شبکه‌های اجتماعی آشنا می‌شوید، تعاریف شبکه‌های اجتماعی را در می‌یابید، چگونگی کسب درآمد در بستر اینستاگرام را می‌آموزید و اصول دیده شدن، مدیریت و به‌کارگیری استراتژی‌های کاربردی در شبکه‌های اجتماعی را از بر خواهید شد. درس دوم با محودیت شیوه‌ها و ابزارهای بازاریابی برای کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی گوناگون دنبال می‌شود و مدل‌های کسب درآمد و همینطور شیوه صحیح فروش محصولات و سرویس‌ها را به شما می‌آموزد. در درس سوم یک لایه متفاوت از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را خواهید آموخت و با خصوصیات تولید محتوای متنی و بصری در این پلتفرم‌ها آشنا خواهید شد. در نهایت درس چهارم با بررسی اصول بازاریابی نظیر بهینه‌سازی موتور جستجو، بک‌لینک، تکنیک‌های بازاریابی و تحلیل داده‌های آماری به پایان می‌رسد.

دانلود و نگهداری اطلاعات قبل از حذف یا دی اکتیو اینستاگرام

دانلود دیتا اینستاگرام

ممکن است قبل از دی اکتیو یا حذف اکانت اینستاگرام، به فکر حفظ اطلاعات و محتوایی که تاکنون در پروفایل خود ضبط کرده‌اید باشید و به عبارت دیگر عکس‌ها و استوری‌هایی که به صورت مستقیم از طریق اینستاگرام ثبت شده‌اند را به یادگار نگه دارید. برای این کار اینستاگرام راهکاری ساده ارائه می‌دهد.

در منوی تنظیمات این شبکه اجتماعی ابزاری با نام «Data Download» وجود دارد که از هر دو طریق اپلیکیشن و مرورگر قابل دسترس است. این ابزار نه تنها تمام عکس‌ها، ویدئوها و استوری‌های آرشیوی شما را ذخیره می‌کند، بلکه می‌تواند شامل همه پیام‌ها، اطلاعات شخصی، کامنت‌ها و هر مورد دیگری که در پلتفرم بارگذاری کرده‌اید باشد.

دانلود اطلاعات حساب اینستاگرام در موبایل

دانلود اینستاگرام

برای دانلود و دریافت اطلاعات و محتوای اکانت اینستاگرام وارد اپلیکیشن شده و روی گزینه پروفایل (که عکس خودتان است) کلیک کنید. در گوشه سمت راست تصویر روی سه‌خط موازی زده و سپس گزینه «تنظیمات» (Settings) را انتخاب کنید. وارد بخش «امنیت» (Security) شده و از منو «Download Data» را انتخاب کنید. در این مرحله به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که در آن می‌بایست ایمیل خود را وارد کرده و دکمه «درخواست دانلود» (Request Download) را بزنید.

رمز عبور را در صفحه بعدی وارد کرده و عملیات را به انتها برسانید. در این مرحله باید منتظر بمانید تا ظرف ۴۸ ساعت ایمیلی حاوی تمام اطلاعات و فایل‌های حساب کاربری خود شوید.

دانلود اطلاعات حساب اینستاگرام در مرورگر

دانلود اینستاگرام

وارد سایت اینستاگرام شده و اطلاعات احراز هویت خود را وارد کنید. از منوی بالای صفحه روی عکس پروفایل خود کلیک کرده و در منوی باز شده گزینه «تنظیمات»‌ یا «Settings» را انتخاب کنید. در صفحه جدید، از منوی سمت چپ به بخش «امنیت» یا «Privacy and Security» رجوع کرده، اسکرول کند تا پایین صفحه و در قسمت «Data Download» روی گزینه آبی‌رنگ «Request Download» کلیک کنید.

در این مرحله ایمیل مورد نظر خود را وارد کرده و سپس رمز عبور را بنویسید. طبق روالی که گفته شد، تمام داده‌ها و محتویات حساب کاربری اینستاگرام شما ظرف ۴۸ ساعت از طریق ایمیل به دست‌تان خواهد رسید. بعد از این اقدام و اتمام فرآیند، مطمئن خواهید بود که هیچ‌کدام از عکس‌ها، استوری‌ها و ویدئوهایی که در اینستاگرام داشتید از بین نخواهند رفت و حال با خیالی آسوده‌تر می‌توانید به حذف یا دی اکتیو اکانت اینستاگرام فکر کنید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BacklightblogBusiness Insider
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *