دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – کاملاً به زبان ساده

۴۱۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۲ دقیقه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – کاملاً به زبان ساده

آخرین باری که با چند کلیک ساده کالای موردنیازتان را درِ منزل تحویل گرفتید، چه زمانی بود؟ آیا می‌دانستید ۹۳ درصد تجربه‌های آنلاین با جستجو در اینترنت آغاز می‌شوند؟ همین آمار کوچک برای پذیرش نقش بسیار پررنگ اینترنت در زندگی روزمره همه ما، کافی‌ست. بارها اتفاق افتاده که برای پیدا کردن پاسخ سوال یا خرید محصول موردنیازمان از گوگل و حتی شبکه‌های اجتماعی کمک گرفته باشیم. همین موضوع باعث شده کسب و کارها هم از فضای اینترنت برای فروش بیشتر استفاده کنند. از این توضیح یاد می‌گیریم که دیجیتال مارکتینگ چیست و تا چه اندازه در زندگی ما وارد شده است. «دیجیتال مارکتینگ»، «بازاریابی آنلاین» یا «بازاریابی اینترنتی» به هر فعالیت بازاریابی می‌گویند که از طریق اینترنت انجام می‌شود. در این شیوه مدرن بازاریابی، کسب و کارها محصولات و خدمات خود را از طریق وب‌سایت‌‌‌‌‌ها، شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های موبایل، ایمیل و پیامک به مشتریان معرفی و عرضه می‌کنند. در این نوشته از مجله فرادرس به‌طور کامل یاد می‌گیریم اصول دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی دارد و نحوه راه‌اندازی آن برای کسب و کارها چگونه است. در پایان نیز با این شغل و وظایف دیجیتال مارکتر آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به هر روش بازاریابی گفته می‌شود که معرفی و فروش محصولات و خدمات را از طریق اینترنت و ابزارهای دیجیتال انجام می‌دهد. کسب‌وکارها در روش‌های دیجیتال مارکتینگ از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، SMS، تبلیغات اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایلی برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند.

برای این‌که درک کامل‌تری از مفهوم دیجیتال مارکتینگ پیدا کنیم، ابتدا باید مفهوم تک‌تک بخش‌های آن را به‌طور کامل یاد بگیریم:

  • واژه «بازاریابی» (Marketing) به‌معنی روش‌هایی است که یک کسب و کار استفاده می‌کند تا توجه مخاطبان را به محصولات و خدمات خود جلب کند. همه اقدامات بازاریابی صرف‌نظر از نوع و کانال اجرا، روی ایجاد ارزش برای مخاطبان از طریق ارائه اطلاعات و محتوای مفید، معرفی محصول، تقویت وفاداری و اعتماد آن‌ها نسبت به کسب و کار و در نهایت افزایش فروش تمرکز می‌کنند.
  • کلمه «دیجیتال» یا «اینترنتی» به هر کانال، بستر با تکنولوژی دیجیتال و مدرنی اشاره دارد که از آن برای پیاده‌سازی روش‌های بازاریابی استفاده می‌شود. مثل اینترنت و دستگاه‌های موبایلی.

مثال هایی از دیجیتال مارکتینگ

در حقیقت دیجیتال مارکتینگ با تکیه بر استراتژی‌های پایه بازاریابی سنتی (تبلیغات چاپی، تلویزیونی و بیلبوردها)، از قدرت اینترنت و کانال‌های آنلاین استفاده می‌کند تا تبلیغ و فروش محصولات و خدمات را به‌شکل موثرتر و هدفمندتری انجام دهد. در فهرست زیر به چند نمونه از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ اشاره کرده‌ایم:

  • ایجاد وب‌سایت برای ارائه اطلاعات در مورد محصولات و خدمات کسب و کار
  • تولید محتوای ارزشمند در قالب پست‌های وبلاگی، اینفوگرافیک، ویدیو و پادکست
  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان و تعامل مستقیم با آن‌ها
  • اجرای تبلیغات آنلاین برای افزایش حضور برند در فضای اینترنت
  • استفاده از ابزارهای جمع‌آوری و تحلیل داده برای شناخت بیشتر مخاطبان هدف

اهمیت دیجیتال مارکتینگ

به ۷ دلیل اصلی زیر باید از روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود استفاده کنید:

  • با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانید فقط روی مشتریان بالقوه‌ای تمرکز کنید که به خرید محصول یا خدمت کسب و کار شما علاقه دارند.
  • روش‌های بازاریابی اینترنتی بسیار کم‌هزینه‌تر از تکنیک‌های قدیمی بازاریابی سنتی هستند.
  • در دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با برندهای بزرگ عادلانه رقابت کنید.
  • استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس شاخص‌ها و معیارهای قابل‌اندازه‌گیری تدوین می‌شوند و می‌توانید مراحل مختلف کمپین را به‌صورت داده‌محور ارزیابی کنید.
  • تغییر در استراتژی‌ها یا مراحل مختلف اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال آسان‌تر از روش‌های سنتی‌تر بازاریابی است.
  • با استفاده از دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل بالاتر و مخاطبان راغب (لیدهای) باکیفیت‌تری دارید.
  • با استفاده از کانال‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانید مخاطبان هدف کسب و کار را در هر مرحله‌ای از قیف فروش هدف بگیرید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

البته قبلاً، در مجله فرادرس در یک مطلب به صورت بسیار مفصل‌تری در مورد اهمیت دیجیتال مارکتینگ توضیح داده‌ایم. مطالعه این مطلب می‌تواند جزئیات به مراتب کامل‌تری را در اختیار شما بگذارد و دید بسیار جامع‌تری را به شما ارائه کند.

اینفوگرافیک استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

در ادامه، نگاهی اجمالی بر این تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت و کانال‌های مرتبط با هریک را بررسی خواهیم کرد. پیش از شروع،‌ انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید در اینفوگرافیک زیر پیدا کنید.

اینفوگرافیک استراتژی های دیجیتال مارکتینگ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تکنیک های دیجیتال مارکتینگ

روش‌های مختلفی را می‌توان برای دیجیتال مارکتینگ اصولی بیان کرد. از میان این روش‌های مختلف، ۱۵ تکنیک اصلی وجود دارد که در جدول زیر آورده شده‌اند. همچنین هر یک از این تکنیک‌ها به مطلب مرتبط خود در مجله فرادرس هم لینک شده‌اند تا بتوانید در صورت نیاز در مورد آن‌ها بیشتر مطالعه کنید.

لازم به ذکر است که یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ به کمک این تکنیک‌ها می‌تواند کسب‌وکار شما را به شکل مناسبی توسعه دهد.

تکنیک های دیجیتال مارکتینگهدف اصلی
سئوکسب رتبه بهتر در گوگل
بازاریابی محتواییافزایش آگاهی از برند، جذب و تولید لید
بازاریابی شبکه‌های اجتماعیافزایش آگاهی از برند و تعامل با مخاطبان
تبلیغات کلیکیافزایش ترافیک وب‌سایت
همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)مشارکت در فروش و دریافت پورسانت
تبلیغات همسان (Native)افزایش ترافیک
اتوماسیون بازاریابیخودکارسازی فرآیندها به‌ویژه در تولید لید (مخاطب راغب)
بازاریابی ایمیلیاطلاع‌رسانی کمپین‌ها و رویدادها
روابط عمومی دیجیتالافزایش پوشش دیجیتال در ارتباط با مخاطب
بازاریابی ربایشی (درونگرا)جلب رضایت مشتری در هر مرحله از سفر خریدار
محتوای حمایت شدهافزایش ترافیک و آگاهی از برند
بازاریابی ویدیوییمعرفی محصول، برند یا خدمات
بازاریابی مجددشانس تبدیل مخاطب به مشتری
بازاریابی عصبیاستفاده از علم عصب‌شناسی برای بهبود نتیجه کمپین‌های بازاریابی
موبایل مارکتینگ (بازاریابی موبایلی)تبلیغ محصولات و خدمات از طریق دستگاه‌های موبایلی یا همراه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف بازاریابی دیجیتال و آشنایی با منابع آموزش بازاریابی آنلاین مختلف در این زمینه، مطالعه مطلب زیر را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فرآیند «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization) به فرآیندی می‌گویند که در نتیجه آن، وب‌سایت شما رتبه بالاتری در نتایج موتورهای جستجو خواهد داشت. کسب رتبه بالاتر در صفحه نتایج جستجو که در اصطلاح به آن SERP هم می‌گویند، افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت را به‌دنبال دارد. کانال‌هایی که از سئو سود می‌برند،‌ در زیر آورده شده‌اند.

تبلیغات کلیکی در ازای پرداخت پول وب‌سایت شما را به صفحه اول گوگل می‌آورند و تا مادامی که این پرداخت را ادامه دهید، حضور شما در این صفحه ادامه‌دار خواهد بود. اما در بهبود سئو وب سایت، هدف کسب رتبه بهتر در نتایج جست‌وجو به شکل ارگانیک است؛ منظور از به شکل ارگانیک، این است که سایت شما مجموعه‌ای از شاخص‌ها مثل محتوای با کیفیت، تجربه کاربری مناسب و غیره را ارائه دهد و در نتیجه موتورهای جستجو مثل گوگل، تشخیص دهند که می‌تواند نیاز کاربر در یک زمینه خاص بهتر از بقیه سایت‌های مشابه رفع کرده و آن را به جستجو کنندگان آن موضوع به صورت طبیعی (نه در ازای پرداخت پول برای تبلیغات) پیشنهاد دهند.

موتورهای جست‌وجو از جمله گوگل نقش مهمی در فرآیند سئو دارند. تولید محتوا برای بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از کلمات کلیدی با در نظر گرفتن رقابت و سختی آن‌ها انجام می‌گیرد. برای دستیابی به سئو روش‌های مختلفی وجود دارند و به کمک این روش‌ها، ترافیک مناسبی به سمت سایت هدایت می‌شود. این روش‌ها در ادامه آورده شده‌اند.

اگر تمایل دارید تا در مورد سئو به شکل تخصصی‌تر و بیش از آنچه که گفته شد یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم سری به مطلب سئو چیست مجله فرادرس بزنید تا در این زمینه مطالعه عمیق‌تری داشته باشید.

سئو داخلی (On Page SEO)

سئو داخلی یا سئو آن‌پیج، بر روی تمام محتوای موجود در یک صفحه وب‌سایت تمرکز دارد. با جستجوی کلمات کلیدی کاربران و پاسخ‌گویی به سوالات ‌آن‌ها، این امکان وجود دارد که رتبه بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو (‌‌SERPs) کسب کنید. در اصل در این بخش لازم است که شما اقدام به تولید محتوای سئو شده کنید.

اقدامات مرسوم در سئو داخلی شامل بهینه‌سازی تگ عنوان و توضیحات متا، محتوا، بهبود تجربه کاربری، لینک‌های داخلی و URLها است. برای بهینه‌سازی وب‌سایت باید محتوای ارزشمند و منحصربه‌فرد تولید کنید که همزمان هدف جست‌وجو را نیز برآورده کند. استفاده از روش‌هایی مانند عنوان‌های سوالی و احساسی، نوشتن توضیحات متای ترغیب‌کننده، بخش‌بندی کردن محتوا، داشتن انجمن فعال، لینک‌سازی داخلی و بهینه‌سازی جست‌وجوی صوتی به سئو داخلی کمک می‌کند.

الگوریتم های گوگل که برای درک محتوای صفحات و سپس رتبه‌بندی آن‌ها بر اساس شاخص‌های گوناگون طرحی شده‌اند، کیفیت و ارتباط محتوای موجود در صفحه را نسبت به عبارت موردجستجوی کاربر ارزیابی می‌کنند. یکی از الگوریتم‌ها BERT نام دارد. الگوریتم BERT مبتنی بر هوش مصنوعی است و به گوگل کمک می‌کند زبان محاوره را در عبارت‌های موردجستجوی کاربران بشناسد تا نتایج جستجوهای مرتبط‌تری را به آن‌ها نمایش دهد. سئوی داخلی وب‌سایت روی بهبود کیفیت محتوا برای کاربر در داخل صفحات تمرکز می‌کند تا الگوریتم‌هایی مثل BERT بتوانند کار خود را به‌خوبی انجام دهند.

تصویر زیر تنها بخشی از فعالیت‌های مربوط به سئو داخلی را در یکی از مطالب مجله فرادرس نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها با کادر قرمز مشخص شده است.

مثال انجام سئو داخلی در دیجیتال مارکتینگ روی یکی از مطالب مجله فرادرس
بهینه‌سازی پیوند یکتا، تگ عنوان و پاراگراف ابتدای محتوا با کلمه کلیدی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب سئو داخلی چیست از مجله فرادرس، به‌طور مفصل در مورد اقدامات مهم و اصول سئوی داخلی بحث کرده‌ایم. با مطالعه این مطلب می‌توانید به درک بسیاری بهتری در رابطه با این موضوع برسید.

سئو خارجی (SEO Off Page)

سئو آف‌پیج یا سئو خارجی بر تمامی فعالیت‌هایی تمرکز دارد که خارج از صفحات داخلی سایت و سایر سایت‌ها انجام می‌گیرند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل ایجاد بک‌‌ لینک باشد؛ یعنی سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند و اعتبار این سایت‌ها، بر اعتبار سایت و محتوای تولیدی شما تاثیرگذار هستند.

البته سئوی خارجی به دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر محدود نیست و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تکمیل حساب کاربری Google My Business و پیگیری «ذکر نام برند» (Brand Mention) در فضای وب، را هم شامل می‌شود.

جزئیات زیادی در مورد سئوی خارجی وجود دارد و تکنیک‌های مختلفی نیز در مورد آن کاربرد دارند، مثلاً برای ایجاد بک لینک‌ها یکی از بهترین تکنیک‌ها درج رپورتاژ آگهی در سایر سایت‌ها است. اگر تمایل دارید تا دقیقاً بدانید سئوی خارجی چیست بهتر است مطلب مجله فرادرس در این زمینه را بخوانید البته مطلب آموزش سئو خارجی نیز می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

این نوع از سئو به مباحث فنی وب‌سایت یا به عبارت بهتر، «بک-اند» (Backend) سایت و نحوه کدنویسی سایت مرتبط است. در واقع سئو تکنیکال یا سئو فنی به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما نقش دارند. از این عناصر می‌توان معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری صفحه را نام برد. بهبود سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت، ساده کردن ساختار وب‌سایت برای «خزش یا کراولینگ» (Crawling) و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از فعالیت‌های اصلی سئو فنی به شمار می‌رود. در فهرست زیر به چند مورد از تکنیک‌های سئو تکنیکال اشاره کرده‌ایم:

می‌توان گفت که سئو فنی بخشی از سئو داخلی است، چراکه برای بهبود عناصری درون وب‌سایت به منظور دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شود. ممکن است به این جنبه از سئو توجه بسیار زیادی نشود، اما باید بدانید که سئو تکنیکال نیز مانند سئو داخلی و خارجی در بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ورودی مؤثر است.

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی محتوا را به‌زبانی بسیار ساده می‌توان به‌صورت فرآیند تولید محتوای با ارزش برای جذب و درگیر کردن مخاطب با محصولات و خدمات تعریف کرد. هدف از این کار ایجاد محتوای ارزشمند و درگیرکننده برای افزایش تعامل با مخاطبان هدف است. این واژه با تولید و تبلیغات محتوا همراه است که سبب ایجاد «آگاهی از برند» (Brand Awareness)، جذب و تولید لید و تقویت و حفظ ارتباط با مشتری و شناخته شدن به‌عنوان منبع تخصصی حوزه کاری می‌شود. کانال‌های مهم در استراتژی بازاریابی محتوایی عبارت‌اند از:

«مجله فرادرس» یکی از بهترین نمونه‌های بازاریابی محتوایی در ایران است که مطالب آموزشی رایگانی را پیرامون موضوعات دوره‌های آموزشی این مجموعه به‌طور منظم و روزانه منتشر می‌کند. شخصی‌سازی محتوای تولیدی بر اساس نیاز کاربر، بهینه‌سازی آن بر اساس جستجوهای صوتی، تولید انواع مختلف محتوا، اشتراک‌گذاری محتوای تولیدی توسط کاربر (UGC) و محتواهای تعاملی مانند نظرسنجی و کوییز و ایجاد محتوا با کمک گرفتن از هوش مصنوعی از موضوعات داغ این حوزه هستند.

در حال حاضر تعداد پیام‌های تبلیغاتی به شدت رو به افزایش است و وظیفه دیجیتال مارکترها تولید محتوایی است که باعث تعامل مخاطبان شود و در میان انبوه پیام‌های تبلیغاتی گم نشود. بازاریابی محتوا در مقایسه با تبلیغات هزینه بسیار کمتری را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند، از این رو روشی به صرفه برای جذب مخاطبان هدف است. در ادامه در مورد کانال‌های مهم در بازاریابی محتوایی توضیح می‌دهیم.

پست وبلاگ

با کمک گرفتن از تولید کننده محتوا می‌توانید محتوای متنی مناسبی را در قالب پست‌های وبلاگ و مقالات مختلف تهیه کنید. این محتوا توانایی کسب و کار شما را در حوزه مورد نظر نشان می‌دهد. این مورد همچنین سبب افزایش ترافیک طبیعی سایت خواهد شد. تمامی این موارد به شما کمک می‌کنند تا فرصت بیشتری برای «تبدیل» (Convert) بازدیدکنندگان سایت به خریدار و «لید» (Lead) داشته باشید. البته داشتن نقشه سفر مشتری در این رابطه بسیار راه‌گشا خواهد بود.

کتاب الکترونیکی و گزارشات

کتاب‌های الکترونیکی و ارائه گزارشات و آمارهای مختلف که با نام «اوراق سفید» (White Papers) یا سفیدنامه شناخته می‌شوند، محتوایی حجیم را تشکیل می‌دهند که برای افزایش اطلاعات کاربران بسیار مفید هستند. علاوه بر این، می‌توانید به ازای این محتوا، اطلاعات تماس مشتری را داشته باشید که بویژه در زمان بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی استفاده زیادی دارد.

اینفوگرافیک

گاهی اوقات کاربران نیاز دارند به جای مطالعه، محتوایی از جنس بصری به آن‌ها نمایش داده شود. در این میان، اینفوگرافیک‌ها اهمیت زیادی دارند و طراحی اینفوگرافیک مناسب می‌تواند مفهوم مورد نظر را در اختیار آن‌ها قرار دهد. به طور مثال، اینفوگرافیک زیر مراحل تولید محتوا را در بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهد:

اینفوگرافیک مراحل تولید محتوا - دیجیتال مارکتینگ چیست
اینفوگرافیک مراحل تولید محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس، توضیحات کاملی در مورد اینفوگرافیک ارائه شده است:

بازاریابی شبکه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از پرطرفدارترین استراتژی‌ها در دیجیتال مارکتینگ است. به عبارت دیگر، اگر بخواهیم بدانیم که دیجیتال مارکتینگ چیست حتما با این استراتژی هم آشنا شده‌ایم یا به زودی با آن روبرو خواهیم شد. به کمک محتوای مناسب از جمله تولید فیلم‌های آموزشی و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خود را تبلیغ می‌کنید و سبب افزایش آگاهی از برند خواهید شد.

این روش بازاریابی در انواع شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود که در زیر فهرست شده‌اند:

البته در ایران تنها برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب و لینکدین مورد توجه قرار گرفته‌اند. به طور مثال، به کمک کپشن‌نویسی مناسب در پست‌های اینستاگرام یا حتی تهیه متن «Bio» اثرگذار برای پروفایل اینستاگرام،‌ به شکل بهتری در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوید. علاوه بر این، با استفاده از ابزارهای لینک‌دهی می‌توانید چندین لینک مهم را در بیو اینستاگرام درج کنید.

این موارد فقط بخشی از استراتژی‌‌ها و نکات مهم در سوشال مدیا مارکتینگ هستند و از موضوعات داغ و اصول فعالیت جدید در این شبکه‌ها می‌توان به تولید محتوای ویدیویی کوتاه و بلند و استفاده کمتر از محتوای متنی در این شبکه‌ها، رصد و مدیریت حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی با هوش مصنوعی و تمرکز بر محتوای تعاملی مثل نظرسنجی و مسابقه اشاره کرد.

یکی از بهترین نمونه‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی‌، برند Airbnb بود. Airbnb پلتفرم آنلاینی برای اجاره اقامتگاه است. با شروع همه‌گیری کووید-۱۹، که اغلب کسب و کارهای حوزه سفر و گردشگری دچار ضررهای بسیار سنگین شدند، این برند توانست با به‌کارگیری درست روش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای هدفمند و جذاب در این فضا، ارتباط و تعامل خود را با مخاطبان حفظ و ضرر چند میلیارد دلاری خود را جبران کند.

اسکرین شات صفحه اینستاگرام برند Airbnb
صفحه اینستاگرام برند Airbnb (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

 

تبلیغات کلیکی

«تبلیغات کلیکی» (Pay Per Click | PPC) روش دیگری است که به کمک آن، افزایش ترافیک سایت را داشته باشید. در این زمان، هر بار که کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک کند، هزینه‌ای به ناشر (سایت منتشر کننده تبلیغ) پرداخت می‌کنید. یکی از معمول‌ترین نوع تبلیغات کلیکی توسط گوگل انجام می‌گیرد و موسوم به «Google Ads» است. البته توسط پلتفرم‌های دیگری نیز می‌توانید تبلیغات کلیکی را داشته باشید که بسیاری از آن‌ها در ایران کاربرد چندانی ندارند.

مطالعه مطلب «تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟» شما را با مفهوم و مزایای بهره‌گیری از تبلیغات کلیکی و طریقه راه‌اندازی کمپین‌های مؤثر آشنا می‌کند.

بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

«بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) یا بازاریابی واسطه‌ای و مشارکتی نوعی از بازاریابی بر اساس عملکرد به شمار می‌آید. در حقیقت، اگر کالا و خدمات کسب‌و‌کاری، توسط سایت دیگری تبلیغ شود و به فروش برسد، آن سایت، درصدی بابت فروش دریافت می‌کند. به طور مثال ممکن است به کمک لینک موجود در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود، لینک یک کالا را برای فروش قرار دهید.

البته به یاد داشته باشید که به کمک کدهای UTM به راحتی می‌توان رصد عملکرد تبلیغات را در این روش بررسی کرد.

تبلیغات همسان در دیجیتال مارکتینگ

«تبلیغات همسان» (Native Advertising) به گونه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که قالب آن، کاملا با قالب اصلی محتوای سایت یکسان باشد. «رپورتاژ آگهی» (Advertorial) را می‌توان نوعی تبلیغات همسان در نظر گرفت. البته نحوه نوشتن متن رپورتاژ آگهی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در غیر اینصورت،‌ رپورتاژ آگهی اثربخش نیست. به کمک این استراتژی بازاریابی دیجیتال نیز می‌توان ترافیک مناسبی را به سایت هدایت کرد.

اتوماسیون بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

«اتوماسیون بازاریابی» (Marketing Automation) به نرم‌افزارهایی اشاره دارد که عملیات معمول در بازاریابی را به طور خودکار برای شما انجام می‌دهند. بهره‌گیری از ابزارهای بازاریابی خودکار به کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و خطاها کمک می‌کند و میزان بهره‌وری اعضای تیم بازاریابی کسب و کارها را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان دنیای مدرن همواره تقاضای ارتباط بهتر و شخصی‌سازی شده با کسب و کارها را دارند و پیام‌هایی که برای آن‌ها نوشته نشده باشد را نادیده می‌گیرند. ابزارهای اتوماسیون بازاریابی امکان شخصی‌سازی پیام‌ها فراهم می‌کنند و به همین دلیل، می‌توان گفت که استفاده از آن‌ها برای موفقیت هر تیم بازاریابی ضروری است. بسیاری از شرکت‌ها چنین فعالیت‌هایی را برای شما انجام می‌دهند و در ازای آن، هزینه‌ای متناسب با خدمات خود دریافت می‌کنند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ارسال خبرنامه ایمیلی

اتوماسیون ایمیل فقط برای ارسال خودکار ایمیل کاربرد ندارد بلکه می‌‌توان فهرست‌های متفاوتی را تهیه و ایمیل‌ها را به مشتری‌های هدف ارسال کرد.

برای ارسال ایمیل‌های انبوه به ابزارهایی نیاز دارید که این ایمیل‌ها را به صورت خودکار ارسال کنند. همچنین، امکان رصد ایمیل‌ها یا بهره‌گیری از تست A/B نیز باید به هنگام استفاده از این ابزارها بررسی شود. تمامی این موارد به کمک پنل ایمیل مارکتینگ مناسب امکان‌پذیر است و با انتخاب یک پنل مناسب،‌ فرآیندهای ایمیل مارکتینگ را به شکل بهتری انجام خواهید داد.

زمان بندی پست شبکه‌های اجتماعی

از جمله روش‌های تاثیرگذار در بازاریابی شبکه‌ها اجتماعی، انتشار پست به صورت منظم و در بازه‌های زمانی مشخص است. انجام این کار ممکن است قدری دشوار باشد اما چنین کاری را می‌توان با استفاده از برخی سرویس‌های اینترنتی به طور خودکار انجام داد. به این ترتیب، نیرو و تمرکز خود را صرف استراتژی محتوا خواهید کرد.

رصد کمپین‌های بازاریابی

کمپین‌های تبلیغاتی شامل تعداد زیادی از افراد، ایمیل‌ها، صفحات وب، تماس‌های تلفنی و ... هستند. به کمک روش‌های اتوماسیون،‌ تمامی این موارد را بر اساس کمپینِ در حال اجرا سازماندهی می‌کنید.

بازاریابی ایمیلی در دیجیتال مارکتینگ

زمانی که می‌خواهیم بدانیم دیجیتال مارکتینگ چیست به طور قطع با یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها یعنی «بازاریابی ایمیلی» (Email Marketing) یا به عبارتی، ایمیل مارکتینگ روبرو خواهیم شد.

شرکت‌ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. ایمیل به طور معمول برای تبلیغ یک محتوا، رویداد یا اطلاع‌رسانی در مورد تخفیف ویژه انجام می‌گیرد. انواع ایمیل‌هایی که می‌توان در بازاریابی دیجیتال ارسال کرد در زیر فهرست شده است.

  • اخبار وبلاگ برای مشترکان
  • ایمیل بازدید از وب‌سایت برای افرادی که محتوایی مرتبط را دانلود کرده‌اند.
  • ایمیل خوشامدگویی به کاربران
  • تخفیف‌های تعطیلات یا تخفیف‌های مرتبط با باشگاه مشتریان
  • نکات و ترفندها برای آموزش و پرورش مشتری

روابط عمومی آنلاین

«روابط عمومی آنلاین» (Online PR) یا روابط عمومی دیجیتال، روشی است که به کمک آن می‌توان از طریق نشریات دیجیتال، وبلاگ‌ها و سایت‌های محتوایی، به شکلی مطمئن، پوشش دیجیتالی ایجاد کرد. این روش بسیار به روش سنتی روابط عمومی شبیه است؛ با این تفاوت که در فضای آنلاین انجام می‌گیرد. کانال‌هایی که می‌توان برای روابط عمومی آنلاین دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار داد در زیر آورده شده‌اند:

  • گزارش از طریق شبکه‌های اجتماعی: صحبت با خبرنگاران در توییتر، کلاب‌هاوس یا لایو اینستاگرام، روشی برای توسعه این روابط با مطبوعات است. فرصت‌هایی بسیاری را می‌توان از این راه برای کسب‌وکار ایجاد کرد.
  • نظرات کاربران اینترنت: زمانی که کاربری، عملکرد شما را در فضای اینترنت به صورت خوب یا بد ارزیابی می‌کند،‌ بهتر است تغییری در آن صورت نگیرد. در حقیقت، بررسی محصولات شرکت یا خدمات آن توسط کاربران، کمک بسیاری می‌کند تا برند خود را به شکل قابل قبولی به مشتری عرضه کنید. به عبارت دیگر، به برند خود، صفاتی انسانی می‌دهید و شهرت بیشتری از این طریق کسب خواهید کرد.
    به طور مشابه نیز می‌توانید از این نظرات در وب‌سایت خود استفاده کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. پاسخ‌گویی به کاربرانی که محتوای شما را مطالعه می‌کنند، بهترین راه برای ایجاد گفتگو پیرامون کسب و کار شما در فضای آنلاین است.

بازاریابی درون گرا یا ربایشی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

«بازاریابی درون‌گرا» (Inbound Marketing) یا به عبارت بهتر، بازاریابی ربایشی به روشی از بازاریابی می‌گویند که در این روش، هر مرحله از «سفر خریدار» (Buyer's Journey) با جذب، تعامل و خوشحال کردن مشتریان همراه است. در این روش بازاریابی می‌توان هریک از استراتژی‌های گفته شده در بالا را مورد استفاده قرار داد. تمامی این استراتژی برای این است که در خدمت مشتری باشند. در ادامه مثال‌هایی از بازاریابی درون‌گرا و مقایسه آن با بازاریابی سنتی آورده شده است.

  • وبلاگ‌نویسی در برابر تبلیغات بازشونده (پاپ‌آپ)
  • بازاریابی ویدیویی در برابر تبلیغات معمول تلویزیونی
  • فهرست ایمیل در برابر هرزنامه (اسپم)

بازاریابی ربایشی

محتوای حمایت شده

به کمک محتوای حمایت شده، به عنوان یک برند به شرکت دیگری پول می‌دهید تا برای شما تبلیغ کند. این تبلیغ در قالب‌های مختلف محتوایی به انجام می‌رسد. یکی از انواع معمول محتوای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ است. در این نوع از بازاریابی دیجیتال برای تبلیغ کالا یا خدمات یک شرکت از اینفلوئنسرها و افراد معروف استفاده می‌شود. نوع دیگری از محتوای حمایت شده می‌تواند پست وبلاگی یا مقاله‌ای باشد که خدمات یا موضوع کسب و کار را مورد بررسی قرار دهد.

بازاریابی ویدیویی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی از طریق تولید و انتشار محتوای ویدیویی در پلتفرم‌های مختلف را «ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی» (Video Marketing) می‌نامند. این نوع از بازاریابی فرآیندی شامل برنامه‌ریزی، تولید، ویرایش، انتشار و تبلیغ ویدیو می‌شود. به طور معمول هدف از بازاریابی ویدیویی، تبلیغ و معرفی یک برند یا کسب‌وکار یا محصول است. معمولاً از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مشهوری مانند یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ‌چت برای ویدیو مارکتینگ استفاده می‌شود.

گفته می‌شود که ویدیو از بهترین ابزارهای برای بازاریابی و تبلیغات است، چراکه محبوبیت آن به عنوان یکی از شکل‌های بازاریابی محتوا در میان کاربران همواره در حال افزایش است و از ابزارهای پرکاربرد برای جذب مخاطبان آنلاین محسوب می‌شود. به همین دلیل به طور معمول از ویدیوها برای بازاریابی، جذب مخاطبان راغب و مشتریان جدید، تبلیغات و سرگرمی استفاده می‌شود.

بازاریابی مجدد در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکترها در «بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ» (Remarketing) تبلیغات را بر اساس فعالیت‌ها و بازدیدهای کاربران در گذشته به آن‌ها در وب‌سایت‌های دیگر نشان می‌دهند.

گاهی اوقات عبارت «هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ» (Retargeting) به عنوان اصطلاحی هم‌معنی با ریمارکتینگ به کار گرفته می‌شود اما در واقع با آن کمی تفاوت دارد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف‌گذاری مجدد بخشی از بازاریابی مجدد است که بر نمایش تبلیغات بر اساس «کوکی» (Cookie) ذخیره شده کاربران متمرکز است، اما در بازاریابی مجدد به مخاطبان قبلی ایمیل ارسال می‌شود.

بازاریابی مجدد در واقع شانسی دوباره برای تبدیل مخاطب به مشتری، جذب مشتریان و مخاطبان جدید و افزایش فروش و درآمد از طریق تبلیغات آنلاین را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. بازاریابی و هدف‌گذاری مجدد در صورتی که به شکل صحیح اجرا شوند، می‌توانند از بهترین استراتژی‌ها برای توسعه بازاریابی دیجیتال و جذب مشتریان جدید باشند.

برای اطلاع بیشتر از استراتژی‌ها، مزایا و نحوه راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی مجدد مطالعه مطلب زیر از «مجله فرادرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازاریابی عصبی چیست؟

«بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ» (Neuromarketing) یکی از استراتژی‌های بازاریابی است که از علوم عصب‌شناسی و شناختی و روانشناسی برای شناخت و درک نیازها و خواسته‌های مخاطبان و بهبود نتیجه کمپین‌های بازاریابی بهره می‌گیرد. پژوهشگران در این استراتژی بازاریابی درباره پاسخ‌ها و واکنش‌های مخاطبان به محرک‌های بازاریابی و نشانه‌های عصبی و فیزیولوژیکی افراد مطالعه می‌کنند و واکنش‌های مغز افراد به کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ، برندسازی، طراحی محصولات یا بسته‌بندی آن‌ها و فرآیند تصمیم‌گیری مخاطبان برای خرید را بررسی می‌کنند.

از تکنیک‌های مورد استفاده در بازاریابی عصبی می‌توان به «ردیابی حرکت چشم‌ها» (Eye-Tracking)، «مردمک‌سنجی» (Pupillometry)، «ارزیابی حالت چهره» (Face Coding)، ارزیابی معیارهای بیومتریک، «نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرام» (EEG) و «تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی» (fMRI) اشاره کرد.

موبایل مارکتینگ چیست؟

«موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی» (Mobile Marketing) استراتژی بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است که تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات را از طریق دستگاه‌های موبایلی یا همراه انجام می‌دهد. موبایل مارکتینگ آن دسته از روش‌های بازاریابی دیجیتال را در برمی‌گیرد که از امکانات دستگاه‌های موبایلی مانند سیستم «اعلان سریع یا پوش نوتیفیکیشن» (Push Notification) و تشخیص «موقعیت مکانی» (Location) برای ارسال تبلیغات مرتبط و زمان‌بندی شده به کاربران استفاده می‌کنند.

از تکنیک‌های متداول و کاربردی موبایل مارکتینگ می‌توان به «بازاریابی پیامکی» (SMS Marketing)، «بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن» (App-based Marketing)، ایجاد وب‌سایت ریسپانسیو (واکنش‌گرا)، تبلیغات درون‌برنامه‌ای، بازاریابی از طریق کدهای QR و «بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی» (Location-based Marketing) اشاره کرد.

اصول دیجیتال مارکتینگ

تا اینجا به خوبی می‌دانید که دیجیتال مارکتینگ چیست و اطلاعات بسیار خوبی هم در رابطه با روش‌های آن کسب کرده‌اید. آن‌چه که در ادامه می‌خواهیم مطرح کنیم، موضوعاتی تکمیلی در دیجیتال مارکتینگ و استراتژی‌های مربوط به آن است. در ادامه با استراتژی‌ها و اصول بیشتری آشنا می‌شویم که با دانستن برخی از این اصول می‌توان به نتایج بهتری در میان رقبا دست پیدا کرد.

مدل چرخه در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

پیش از شروع باید با مدل چرخه یا «فلایویل» (Flywheel) آشنا شویم. این مدل به شکل مناسبی نیروهای تاثیرگذار بر رشد شرکت را نشان می‌دهد. مدل فلایویل تمرکز خود را بر تجربه بهتر مشتری در هر «نقطه تماس» (Touch Point) از سفر مشتری قرار داده است. زیرا در نهایت، همین مشتریان هستند که برند شما را تبلیغ خواهند کرد و اعتمادی که این افراد جلب می‌کنند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری را به همراه خواهد داشت.

چرخه دیجیتال مارکتینگ

در ادامه، جزئیات این مدل را بیان می‌کنیم.

ایجاد جاذبه

در این مرحله باید توجه افراد را به خود جلب کنید. البته آن‌ها را مجبور به این کار نکنید. بازدیدکنندگان را با استفاده از محتوای کاربردی و حذف موانع شناخت شرکت، جذب کنید. برای این کار، موضوعات زیر را در نظر داشته باشید.

  • وبلاگ
  • کلمات کلیدی
  • سئو
  • پست در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات

تعامل

رابطه خوبی با مشتری احتمالی خود برقرار کنید و به ‌آن‌ها به چشم یک اسکناس نگاه نکنید. کاری کنید که از طریق کانال‌های محبوب خود با شما تعامل داشته باشند. برخی از این کانال‌ها در زیر آورده شده است.

  • محتوا
  • تجربه کاربری
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی همسان
  • پست‌های حمایت شده (اسپانسری) در شبکه‌های اجتماعی

لذت بخشی

موفقیت خود را به موفقیت مشتری خود گره بزنید. منابع خود را به شکل گسترده‌تری توزیع کنید و این کار فقط با تجربه مشتری امکان‌پذیر است.

حال که با این مدل آشنا شدیم، در ادامه به تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

سئو

یکی از بهترین روش‌ها برای دستیابی به مشتریان جدید این است که روش‌های سئو را با جدیت بیشتری دنبال کنید. آن‌‌چه که در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد این است که اطلاعات مناسبی را در اختیار کاربر قرار دهید. توجه داشته باشید که موتورهای جستجو دو فاکتور اصلی را آنالیز می‌کنند:

  • ارتباط بین عبارت جستجو و محتوای موجود در صفحه
  • اعتبار صفحه در اینترنت

مطالب مناسبی پیرامون سئو در مجله فرادرس تهیه شده که لینک آن‌ها در زیر فهرست شده است:

نکاتی در رابطه با محتوای سئو

زمانی که سعی در تولید محتوا سئو برای سایت دارید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تناسب و ارتباط: مطلب را به طور منظم به‌روزرسانی کنید و کلمات کلیدی مناسب با جستجوی محصول را در آن قرار دهید.
  • تصاویر مناسب: از تصاویر برای عنوان استفاده نکنید و توضیحات مناسب به همراه «متن جایگزین» (Alt Text) را در نظر بگیرید.
  • بک‌لینک: اگر سایت دیگری، لینک مطالب شما را در سایت خود قرار دهد، اعتبار آن مطلب در نتایج موتورهای جستجو بیشتر می‌شود.
  • ساختار مناسب: اگر ساختار مناسبی برای سایت خود داشته باشید و مسیریابی در سایت به سادگی صورت بگیرد، تجربه مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کنید و این مورد برای سایت‌هایی مانند گوگل نیز اهمیت بالایی دارد. سعی کنید نامی مناسب برای صفحات و دسته‌بندی مطالب سایت داشته باشید.
  • عدم وجود لینک‌های خراب: لینک‌های خراب یا لینک‌هایی با خطای ۴۰۴، بیش از آن‌که تصور کنید بر رتبه سایت تاثیرگذار هستند.
  • بهینه‌سازی برای موبایل: همانطور که گفته شد، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند جستجوهای خود را از طریق موبایل انجام دهند و به همین دلیل باید مطالب خود را بر اساس نمایش موبایل بهینه‌سازی کنید.
  • تهیه فهرست صفحات: فهرستی از صفحات خود تهیه و به ترتیب بازدید آن‌ها را مرتب کنید. البته چنین کاری را پلتفرم‌هایی مانند گوگل آنالیتیکس برای شما انجام می‌دهند.

برای آشنایی با روش‌ها و ابزارهای آمارگیری از سایت نیز مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود:‌

تجربه کاربری

وب‌سایت شما مکانی است که بوسیله آن، تمامی اطلاعات کسب و کار خود را در اختیار افراد قرار می‌دهید. برای این‌که تجربه کاربری مناسبی را فراهم کنید، نکاتی در ادامه آورده شده است.

  • مطالب خود را به طور مداوم به‌روزرسانی کنید.
  • با استفاده از سایت‌هایی مانند GTmerix، سرعت سایت خود را بسنجید.
  • برای قراردادن دکمه‌های CTA، طراحی مناسبی را در نظر داشته باشید.
  • مانند سایر موارد در بازاریابی دیجیتال،‌ تجربه کاربری نیز به ساختار طراحی ساده وابسته است. هرقدر طراحی ساده‌تری داشته باشید، تجربه بهتری در اختیار کاربر قرار می‌دهید.

برای بهبود تجربه کاربری، مطالعه مطالب زیر از مجله فرادرس پیشنهاد می‌شود:

تجربه کاربری در دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات پولی

به کمک موارد گفته شده، در نهایت سایت مناسبی خواهید داشت که به شکل طبیعی رتبه مناسبی در جستجوهای گوگل بدست می‌آورد. با این وجود، به کمک تبلیغات پولی می‌توان این نتایج را بهبود بخشید که از جمله آن‌ها می‌توان به تبلیغات کلیکی و تبلیغات مبتنی بر کلیدواژه اشاره کرد.

استفاده از بنرهای تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی روش بسیار مناسبی برای تبلیغات کسب‌وکار به شمار می‌آیند. برای آشنایی با تبلیغات بنری در سایت‌ها، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این، مشاهده فیلم آموزشی زیر نیز برای طراحی بنرهای تبلیغاتی ثابت و متحرک پیشنهاد می‌شود:

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی از پیش‌نیازهای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ است. اگر محتوای مناسبی را در این شبکه‌ها تولید کرده باشید، به کمک تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، نتایج مناسبی را کسب می‌کنید. البته در این میان باید شبکه اجتماعی را پیدا کنید که مخاطبان شما در آن فعالیت بیشتری دارند. در حال حاضر، اینستاگرام در ایران کاربران بسیاری دارد و می‌توان تمرکز را بر روی این شبکه اجتماعی معطوف کرد. برای کسب نتیجه بهتر از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • شبکه اجتماعی را در نظر بگیرید که منطبق با پرسونای خریدار باشد.
  • برای جذب مخاطب به صفحه خرید سایت، می‌توانید پستی مرتبط را تهیه و به مخاطبان توصیه کنید که به سایت شما سر بزنند. درج لینک در Bio اینستاگرام، راهکاری مناسب به شمار می‌آید.
  • پیشنهادات خود را به صورت CTA در پست‌ها مطرح کنید و عملکرد دنبال‌کنندگان را مورد سنجش قرار دهید. به این ترتیب، پیش از پیشنهادات خرید، می‌توانید درک صحیحی از رفتار کاربران داشته باشید.
  • پیش از آن‌که برای تهیه پست‌های اینستاگرامی، هزینه‌های زیادی را صرف کنید، در ابتدا عکس یا فیلمی ساده را منتشر و بازخوردهای آن را دنبال کنید.

بازاریابی ایمیلی

در رابطه با بازاریابی ایمیلی پیش‌تر صحبت کردیم اما در ادامه، نکاتی را برای دیجیتال مارکتینگ موفق در حوزه ایمیل بررسی بیان می‌کنیم.

  • جمع‌آوری ایمیل به میزان بسیار زیادی به روش‌های دیجیتال مارکتینگ بستگی دارد. به همین منظور، مطالب منتشر شده باید کاملا برای جمع‌آوری «لید» یا مشتری راغب بهینه‌سازی شده باشند.
  • هدف مشخصی را در هر ایمیل ارسالی دنبال کنید. نباید در یک ایمیل، چندین هدف را مد نظر قرار دهید.

بازاریابی ایمیلی

تبلیغات همسان

گفته شد که تاثیر رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ چیست و این نوع از تبلیغات موسوم به تبلیغات همسان چه تاثیر مناسبی برای پیشرفت و توسعه بازاریابی دیجیتال دارد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که این نوع تبلیغات مانند شمشیری دولبه هستند. به طور مثال در یک رپورتاژ آگهی اگر متن رپورتاژ با لحن و هدف سایت اصلی یکسان نباشد، خواننده واکنشی به آن نشان نخواهد داد.

بازاریابی مبتنی بر طرفداری مشتری

همانطور که قبلا هم گفته شد، همواره اعتماد کمی بین افراد و کسب‌وکارها وجود دارد. از این‌رو، مشتریان راضی را می‌توانید به عنوان مروج کسب‌و‌کار خود در نظر بگیرید. یکی از راه‌هایی که بتوان مشتریان راضی را مشخص کرد، استفاده از پرسشنامه‌های «شاخص خالص مروجان» (Net Promoter Score | NPS) است. این شاخص نشان می‌دهد که تا چه میزان یک شخص علاقه دارد کالا یا خدمات شما را به دیگران معرفی کند.

امتیاز NPS چیست؟

به بیان ساده‌، NPS را با استفاده از سوال «از ۱ تا ۱۰ تا چه میزان احتمال دارد ما را به دوستان خود معرفی کنید؟» محاسبه می‌شود. البته دلیل این پاسخ نیز باید از آن‌ها پرسیده شود. زمانی که پاسخ‌ها را دریافت کردید، امتیازات را به صورت زیر دسته‌بندی کندی:‌

  • «مروج» (Promoters): افرادی که امتیاز ۹ یا ۱۰ را اختصاص داده‌اند.
  • «منفعل» (Passives): افرادی که نمره ۷ یا ۸ می‌دهند.
  • «منتقد» (Detractor): افرادی که امتیازی بین ۰ تا ۶ می‌دهند.

برای محاسبه NPS، درصد سه دسته بالا را محاسبه کنید. سپس درصد افراد منتقد را از درصد مروجان کسر کنید تا NPS بدست آید.

nps در بازاریابی دیجیتال

نحوه راه اندازی دیجیتال مارکتینگ

تا اینجا می‌دانیم که استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و به کمک چه روش‌هایی می‌توان بازاریابی دیجیتال انجام داد. اما برای این‌که فرآیند دیجیتال مارکتینگ را انجام دهیم باید آن را به مراحل مختلفی تقسیم کنیم و آن را به شکلی اصولی انجام دهیم. این مراحل در زیر آورده شده‌اند.

  • هدف‌گذاری
  • تعیین مخاطب هدف
  • تعیین بودجه برای هر کانال
  • توازن بین استراتژی‌های رایگان و پولی
  • تولید محتوای مناسب و تعاملی
  • بهینه‌سازی برای موبایل
  • تحقیق کلمه کلیدی
  • تکرار فرآیندها بر اساس تحلیل‌های انجام شده

در ادامه هریک از این فرآیندها را شرح خواهیم داد.

هدف گذاری در دیجیتال مارکتینگ

زمانی که در ابتدای راه بازاریابی دیجیتال قرار دارید باید هدف خود را تعیین و تعریف کنید چراکه بر اساس اهداف مختلف، استراتژی‌های مختلفی را انتخاب خواهید کرد. به طور مثال، اگر هدف شما، افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness) باشد، باید تمرکز بیشتری بر روی جذب مخاطب از طریق شبکه‌های اجتماعی داشته باشید.

در مثالی دیگر اگر بخواهید برای محصولی خاص، افزایش فروش داشته باشید باید تمرکز خود را بر روی سئو و بهینه‌سازی محتوا معطوف کنید. به این ترتیب، بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری به سایت شما مراجعه خواهند کرد. حتی برای افزایش فروش می‌توان تبلیغات هدفمند مبتنی بر کلیدواژه را انتخاب کنید که در ادامه همین مطلب، اطلاعات دقیقی ارائه شده است.

بنابراین، زمانی که هدف خود را از دیجیتال مارکتینگ مشخص کردید، به شکل ساده‌تری می‌توانید استراتژی مورد نظر خود پیدا کنید.

تعیین مخاطب هدف در دیجیتال مارکتینگ

یکی از مزایای بسیار ارزشمند بازاریابی دیجیتال این است که می‌توانید مخاطب مورد نظر را با ویژگی‌های مشخصی هدف قرار دهید. البته اگر مخاطب هدف خود را مشخص نکرده باشید، از این مزیت نیز نمی‌توانید استفاده کنید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که مخاطب هدف بسته به هر کانال یا هدف مورد نظر، تفاوت دارد.

به طور مثال ممکن است به این نتیجه برسید که بیشتر مخاطبان شما در اینستاگرام جوان هستند و به ویدیوهای کوتاه و تصاویر سرگرم‌کننده علاقه دارند و مخاطبان لینکدین، افرادی با تخصص حرفه‌ای هستند و باید پیشنهاداتی حرفه‌ای را به آن‌ها ارائه داد. به همین دلیل باید محتوای متفاوتی را بر اساس هر کانال تعریف کنید. این مورد به خوبی در تبلیغات هدفمند اینترنتی بررسی شده و لینک این مطلب در زیر آورده شده است.

مخاطب هدف

تعیین بودجه برای هر کانال

مانند هر روش دیگری، میزان بودجه مشخص شده به طور مستقیم به عناصری بستگی دارد که می‌خواهید در دیجیتال مارکتینگ خود دخیل کنید. اگر تمرگز خود را بر روی تکنیک‌های ربایشی مانند سئو، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای یک سایت گذاشته باشید، باید گفت به هزینه چندانی نیاز ندارید.

در بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی،‌ تمرکز اصلی این است که محتوایی با کیفیت برای مخاطب تولید کنید. به این ترتیب، مخاطب برای بررسی محتوای تولیدی شما وقت صرف می‌کند. تا وقتی که چنین کاری را برون‌سپاری نکنید، هزینه زیادی پرداخت نخواهید کرد و تنها به زمان نیاز دارید.

البته هزینه‌هایی همچون طراحی سایت و تهیه هاست وجود دارد. اگر بخواهید خودتان این فرآیندها را نیز به دست بگیرید، مطالعه مطالب زیر از مجله فرادرس پیشنهاد می‌شود:

علاوه بر مطالب بالا، فیلم‌های آموزشی نیز برای طراحی سایت در نظر گرفته شده که لینک این مجموعه فیلم‌ها در ادامه آورده شده است.

توازن بین استراتژی‌های رایگان و پولی در بازاریابی دیجیتال

تا این بخش به خوبی می‌دانیم که استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کانال‌هایی را شامل می‌شود. روش‌های دیجیتال مارکتینگ باید شامل هر دو استراتژی رایگان و پولی باشند تا تاثیرگذاری مورد نظر را بدست آورند.

به طور مثال، اگر بمنظور پیدا کردن نیازهای مشتری، زمانی را صرف تهیه پرسونای مشتری کنید و محتوای مناسبی را برای او در نظر بگیرید، در نهایت، فرآیند جذب و «تبدیل» (Convert) صورت می‌گیرد. با هزینه کم تبلیغات، چنین روشی ممکن است در طول شش ماه به انجام برسد.

با این وجود، اگر تبلیغات پولی را به عنوان بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود در نظر بگیرید، این نتایج در زمان کوتاه‌تری بدست می‌آیند. اگر می‌خواهید موفقیت خود را در طول زمان حفظ کنید، بهتر است تمرکز خود را بر روی ترافیک طبیعی (ارگانیک) حاصل از سئو و شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که به طور دقیق از کدام روش استفاده کنید، بهترین راه، امتحان کردن روش‌ها است که البته هرکدام باید با اصول مناسبی تدوین شوند.

تولید محتوای مناسب برای دیجیتال مارکتینگ

زمانی که مخاطب خود را شناختید و بودجه مورد نظر را هم تعیین کردید، باید بر اساس کانال‌های مختلف،‌ تولید محتوا داشته باشید. این کانال‌ها می‌توانند پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگی، تبلیغات کلیکی، محتوای حمایت شده، بازاریابی ایمیلی و ... باشد.

البته هر محتوایی که تولید می‌کنید باید محتوایی منحصر‌به‌فرد باشد و این محتوا در نهایت بتواند افزایش آگاهی از برند را به همراه داشته باشد. برای این‌که تولید محتوای مناسبی داشته باشید، می‌توانید مطلبی در رابطه با همین موضوع را در مجله فرادرس مطالعه کنید. لینک این مطلب در زیر آورده شده است.

بهینه سازی برای موبایل

از اجزای مهم و کلیدی در دیجیتال مارکتینگ باید به بازاریابی موبایل اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهند در حدود ۶۹ درصد زمان صرف شده برای رسانه‌های دیجیتال به گوشی‌های هوشمند اختصاص دارد. این مقدار برای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد. این امر بدان معنی است که باید تبلیغات دیجیتال، صفحات وب، تصاویر شبکه‌های اجتماعی و سایر دارایی‌هایی دیجیتالی را برای نمایش در موبایل بهینه‌سازی کنید.

اگر شرکت شما اپلیکیشن موبایل هم داشته باشد و کاربران به کمک آن با شما یا خدمات و محصولات شما تعامل داشته باشند، این اپلیکیشن نیز در زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرد.

افرادی که با کسب‌وکار شما از طریق موبایل ارتباط برقرار می‌کنند باید همان تجربه‌ای را داشته باشند که به هنگام استفاده از تبلت و موبایل تجربه می‌کنند. به همین منظور باید سایتی «واکنش‌گرا» (Responsive) یا «ریسپانسیو» طراحی کنید. از این‌رو، حتی عکس‌هایی که در مطالب خود قرار می‌دهید باید به گونه‌ای باشند که نمایش آن در موبایل با مشکل مواجه نشوند.

راه‌های بسیاری وجود دارند که از طریق آن‌ها، دارایی‌ها و فرآیندهای بازاریابی دیجیتال خود را برای موبایل بهینه‌سازی کنید. همواره هر استراتژی را که دنبال می‌کنید، تاثیر آن روی دستگاه‌های موبایل را نیز بررسی کنید. با در نظر گرفتن این مورد، تجربه مناسبی را برای کاربران خود فراهم می‌کنید. برای این‌که آشنایی بیشتری با طراحی واکنش‌گرا داشته باشید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

طراحی ریسپانسیو

تحقیق کلمه کلیدی

تمام آن‌‌چه که در دیجیتال مارکتینگ به دنبال آن هستیم، دستیابی به مخاطب هدف از طریق محتوای منحصر به او است. تمامی این موارد نیازمند جستجو صحیح برای کلمات کلیدی است. تحقیق کلمه کلیدی در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی اگر استراتژیست تمام‌وقت برای سئو در اختیار ندارید هم بهتر است فهرستی از کلمات کلیدی در حوزه کاری خود را داشته باشید.

تکرار فرآیندها بر اساس تحلیل‌های انجام شده

در نهایت برای اینکه استراتژی دیجیتال مارکتینگ تاثیرگذاری در طولانی‌مدت داشته باشید، باید بر اساس تحلیل‌های انجام شده، فرآیندهای خود را ادامه دهید.

به طور مثال ممکن است بعد از چند ماه متوجه شوید که مخاطبان، علاقه‌ای به محتوای شما در اینستاگرام ندارند اما به شدت به پست‌های لینکدین علاقه نشان می‌دهند. این مورد بیان می‌کند که باید استراتژی خود را در اینستاگرام تغییر دهید. البته می‌توان این نکته را در نظر گرفت که شاید مخاطب، کانال‌های دیگری را برای محتوای برند شما ترجیح می‌دهد.

در مثالی دیگر ممکن است بر اساس آمارها دریابید که ترافیک یک صفحه از سایت شما نسبت به قبل کاهش بسیار زیادی پیدا کرده است. در این شرایط شاید به‌روزرسانی مطلب یا حذف مطلب و تولید مطلبی کاملا جدید، راهکار مناسبی باشد.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر این مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که دیجیتال مارکتینگ چیست و برای اجرای بازاریابی دیجیتال چه استراتژی‌هایی را می‌توان پیاده‌سازی کرد. حال با شناخت این فرآیندها می‌خواهیم نحوه تنظیم استراتژی دیجیتال مارکتینگ را در ۵ گام بررسی کنیم. این پنج گام را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • تعیین هدف قابل اندازه‌گیری
  • شناخت مخاطب
  • شناخت برند
  • شناخت رقبا
  • اندازه‌گیری

تعیین هدف قابل اندازه‌گیری

پیش‌تر گفته شد که هدف‌گذاری، یکی از مراحل اصلی در دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌آید. در این مرحله،‌ یکی از اهداف را انتخاب و بر روی آن تمرکز کنید. در ادامه مثالی را بیان می‌کنیم.

«مینو» یک عکاس است و این اواخر، فیلمبرداری را هم برای مشتریان خود انجام می‌دهد. مینو می‌خواهد تمامی مشتریان بدانند که او چنین خدماتی را نیز ارائه می‌کند تا به این ترتیب، علاوه بر عکاسی، مشتریانی برای فیلمبرداری نیز بدست بیاورد. او استراتژی را برای این کمپین خود به شکل زیر می‌نویسد:

«می‌خواهم ۱۰۰ درصد مشتریان فعلی من بدانند که فیلمبرداری هم انجام می‌دهم. برای این کار، از ایمیل و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهم کرد و این کار را به مدت ۲ ماه انجام خواهم داد. بعد از سه ماه از شروع تبلیغات می‌خواهم حداقل ۱ پروژه فیلمبرداری را از ۱۵ درصد مشتریان فعلی داشته باشم.»

عکاس

شناخت مخاطب

برای این‌که بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست باید سعی در شناخت مخاطب خود داشته باشید. اگر درک صحیحی از مخاطب مورد نظر خود نداشته باشید، توانایی انتقال پیام مورد نظر خود را به آنان نخواهید داشت. نکته مثبت این است که نیازی به استخدام فرد جدیدی برای این کار ندارید. ساده‌ترین کار این است که «پرسونای خریدار» (Buyer's Persona) را تهیه کنید. به این ترتیب، ویژگی‌های کلی مشتریان کلیدی خود را پیدا خواهید کرد. برای این کار مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • با تفکر در مورد مشتریان خود، آن‌ها را به ۳ یا ۴ گروه تقسیم کنید.
  • هر گروه را انتخاب و یک کاراکتر انسانی را برای آن در نظر بگیرید.
  • به آن‌ها نام، عکس، شخصیت و سرگرمی‌های مشخصی را اختصاص دهید.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که پرسونای خریدار را اولویت‌بندی کنید. پیش از شروع هر کاری باید بدانید که کدامیک از بقیه مهم‌تر هستند. برای توضیح بیشتر، مثال قبل را ادامه می‌دهیم.

مثال

در عروسی‌ها همواره با مینو برای انجام کار تماس می‌گیرند و این کار درآمد خوبی هم برای او دارد. با وجود این‌که در عروسی، او از تمامی افراد عکاسی می‌کند اما این عروس است که اهمیت بیشتری برای او دارد. به همین دلیل، اولین پرسونای خرید او «عروس مضطرب» است.

مرحله بعدی، عکاسی برای کسب‌وکارهای محلی است که عکسی مناسب برای وب‌سایت، بروشور یا کاتالوگ خود نیاز دارند. به همین دلیل، سومین پرسونای خریدار او، «یاشار» صاحب کافی‌شاپی است که بعد از ۳ سال قصد دارد وب‌سایت جدیدی راه‌اندازی کند.

مینو می‌داند که فرصت رشد کسب‌وکار او تنها از طریق دستیابی به مشتریان بزرگ‌تر محقق می‌شود و تا به امروز چنین مشتری نداشته است. اما می‌خواهد به چنین مرحله‌ای برسد. به همین دلیل، سومین پرسونای خریدار او، مدیر بازاریابی یک فروشگاه بزرگ در شهر است. این فروشگاه هر ماه یک محصول جدید را رونمایی می‌کند و هر بار برای این کار نیاز به یک عکاس دارد.

برای تهیه پرسونا می‌توانید از جدول زیر به عنوان قالب رایگان پرسونا استفاده کنید.

قالب پرسونای کاربر
نام، بیوگرافی، شغل، سن و محل زندگی
اهداف او در محل کار
چه کمکی برای رسیدن به این اهداف می‌کنید؟
چالش‌ها
چه کمکی برای غلبه بر این چالش‌ها می‌کنید؟
چه چیزی خدمات شما را برایشان جذاب می‌کند؟
چه شکایاتی و انتظاراتی دارند؟
پیام معرفی شرکت شما برای آن‌ها چیست؟

شناخت برند

برند شما ‌آن چیزی است که بواسطه آن، مشتریان، شما را از بین رقبا گزینش می‌کنند. می‌توانید برند را به عنوان شخصیت شرکت خود در نظر بگیرید. بنابراین، اهمیت تعریف دقیق آن بیش از پیش معلوم می‌شود. برای این کار بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چرا اینجا هستید؟
  • خصوصیات اصلی شما چیست؟
  • این خصوصیات - از عکس روی سایت تا متن داخل ایمیل - چگونه به حضور شما ختم شده‌اند؟

بهترین راه برای پاسخ به این سوالات این است که به طور مستقیم با مشتریان خود صحبت کنید. شاید با فرضیات بتوان به این سوالات پاسخ داد اما بهترین راه ممکن، فهم نظرات یک مشتری ایده‌آل در رابطه با برند شما است.

شناخت رقبا

اگر می‌خواهید بدانید که دیجیتال مارکتینگ چیست باید از رقبای خود شناخت داشته باشید. رقبای شما تنها افرادی نیستند که خدمات یا محصولاتی مشابه شما را ارائه می‌کنند. رقبا را به سه شکل زیر می‌توان بررسی کرد:

  • رقیب مستقیم: برندهایی که کالا یا خدماتی کاملا مشابه را ارائه می‌دهند.
  • رقیب غیرمستقیم: برندهایی که کالای متفاوتی را عرضه می‌کنند اما در همان فضا و بودجه شما مشغول رقابت هستند.
  • مقایسه کننده: این رقبا ممکن است شکل و فعالیتی مانند برند شما داشته باشند یا برندهایی باشند که مشتریان هدف شما به طور معمول از آن‌ها استفاده می‌کنند.

شناخت رقبا در دیجیتال مارکتینگ چگونه انجام می‌گیرد؟

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این رقبا را چطور بشناسیم. در فهرست زیر، روش‌هایی را بیان می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توان شناخت بهتری از رقبا بدست آورد.

  • کار را با مشتریان خود آغاز کنید. بهترین راهی که ببینید چه جایگاهی در میان رقبا دارید این است که ویژگی‌های جایگزین و مرتبط آن‌ها را بیابید. این ویژگی‌ها به طور قطع در ذهن مخاطب شما جای دارند.
  • برخی از عبارات کلیدی مرتبط با حوزه تخصصی خود را جستجو و رتبه رقبای خود در این نتایج را یادداشت کنید.
  • کالای رقبا را امتحان کنید. اگر هزینه خرید، بالا باشد، نیازی به خرید محصولات ندارید بلکه باید نظرات کاربران را در این خصوص مطالعه کنید و به سایت آن‌ها نیز سر بزنید.
  • مکان و زمان تبلیغات رقیب خود را یادداشت و عکسی از آن تهیه کنید.
  • کانال شبکه‌های اجتماعی بسیاری از برندها را دنبال کنید.
  • با استفاده از ابزارهای تحلیلی، که در بسیاری از موارد رایگان هم نیستند، رتبه سایت و ترافیک خود را با رقبا بسنجید.
دورنمایی از شهر دیجیتال و مدرن - دیجیتال مارکتینگ چیست

اندازه‌گیری در دیجیتال مارکتینگ

تمامی کارهایی که تا الان انجام داده‌اید تا بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست تنها شروع کار است. آن‌چه که اهمیت بسیار زیادی دارد، رصد پیشرفت یا عدم پیشرفت در سناریوهای انجام شده است. به این ترتیب می‌توانید بر اساس نتایج کسب شده، بهترین آن‌ها را انتخاب و بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. سنجه‌های (متریک‌های) زیادی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید اندازه‌گیری انجام دهید اما مهمترین آن‌ها، «شاخص کلیدی عملکرد» (Key Performance Indicator | KPI) است. برای درک بیشتر، مثالی را بیان می‌کنیم.

مثال اندازه‌گیری در دیجیتال مارکتینگ

اگر مطلبی را در وبلاگ خود منتشر کردید که حاوی فیلم‌های آموزشی بود یا این‌که در اینستاگرام و یوتیوب، ویدیویی آپلود کردید، موارد زیر را برای آن در نظر بگیرید:

  • تعداد بازدید از صفحه
  • تعداد بازدید ویدیو (View)
  • تعامل با ویدیو (تعداد لایک، نظر و اشتراک‌گذاری)
  • کلیک بر روی دکمه «CTA»
  • لیدهای حاصل از پست
  • مقایسه افزایش لید برای پست‌های شامل ویدیو در برابر پست‌های بدون ویدیو

پیش از شروع هر کمپین تبلیغاتی با متریک‌های مهم مورد نظر خود آشنا شوید. بر اساس اهداف خود ممکن است بخواهید متغیرهای مختلفی را اندازه‌گیری کنید. به طور مثال اطلاعات جمعیت‌شناسی و رصد آن‌ها برای فرآیندهای بازاریابی دیجیتال شما ممکن است اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

قیف فروش در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به بیان ساده، قیف فروش به مراحلی می‌گویند که شخصی برای تبدیل شدن به یک مشتری، طی می‌کند. هرقدر این شخص به خرید نزدیک‌تر شود، به بخش‌های باریک‌تر قیف نزدیک خواهد شد. این قیف به طور معمول شامل چهار بخش «آگاهی» (Awareness)، «علاقه» (Interest)، «تصمیم‌گیری» (Decision) و «اقدام» (Action) است. البته در برخی منابع، این قیف به سه بخش و برخی دیگر به بخش‌های بیشتری تقسیم می‌شود اما در این‌جا به بررسی ۴ بخش عمده می‌پردازیم.

فرض کنید بازدید کننده‌ای از طریق گوگل یا به کمک لینک در شبکه‌های اجتماعی مانند لینک Bio اینستاگرام به وب‌سایت شما راه پیدا می‌کند. در این حالت، او یک «مشتری احتمالی» (Prospect) است. این شخص ممکن است برخی از مطالب شما در سایت را بررسی کند یا نگاهی به فهرست کالاها و خدمات شما داشته باشد. در طی این مراحل، به او این امکان را می‌دهید که ایمیل خود را برای ثبت نام در اختیار شما قرار دهد.

اگر بازدید کننده، فرم شما را پر کند، در این حالت، او یک «مشتری راغب» (Lead) یا همان لید نام دارد. در این حالت می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی خود را برای او در خارج از فضای سایت انجام دهید که از میان آن‌ها می‌توان به ایمیل،‌ تلفن، SMS و ... اشاره کرد.

زمانی که برای پیشنهاد ویژه خرید، کد تخفیف یا مطالعه مطالب جدید با این مشتری راغب تماس می‌گیرید، به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند. تمامی این مراحل را می‌توان به صورت قیفی در نظر گرفت که رفته رفته باریک‌تر می‌شود زیرا در ابتدا، مخاطب بسیار زیادی دارید که برخی از آن‌ها در نهایت از سایت شما خرید می‌کنند. همانطور که گفته شد، قیف فروش شامل چهار مرحله زیر است که این مراحل را با نام «AIDA» می‌شناسند.

  • «آگاهی» (Awareness)
  • «علاقه» (Interest)
  • «تصمیم‌گیری» (Decision)
  • «اقدام» (Action)

آگاهی

آگاهی به لحظه‌ای می‌گویند که برای اولین بار توجه مشتری را جلب کرده باشید. این کار ممکن است با یک توییت در توییتر انجام شده یا اشتراک‌گذاری پست شما در شبکه‌های اجتماعی سبب این اتفاق باشد. در این‌جا، مشتری احتمالی با کسب‌و‌کار شما آشنایی پیدا می‌کند.

علاقه

زمانی که مشتریان با تحقیق و مقایسه انتخاب‌های خود روبرو شوند، به بخش علاقه در قیف فروش رسیده‌اند. در این زمان باید محتوایی ارزشمند را برای او فراهم کنید اما نیازی به فروش کالا نیست.

اگر از همان ابتدا، شخص را مجبور به خرید کنید، مشتری احتمالی خود را از دست خواهید داد. در این مرحله هدف این است که تخصص خود را نشان دهید و به هر شکل ممکن به او کمک کنید تا تصمیم درستی بگیرد.

تصمیم‌گیری

مرحله تصمیم در قیف فروش دیجیتال مارکتینگ به مرحله‌ای می‌گویند که در آن، مشتری آمادگی خرید داشته باشد. در این مرحله، او چندین انتخاب از جمله کسب‌وکار شما را در نظر گرفته است.

در اینجا باید بهترین پیشنهادات خود را ارائه کنید. از جمله این پیشنهادات می‌توان به ارسال رایگان، کد تخفیف یا کالای هدیه اشاره کرد. به هر شکل باید پیشنهادی را ارائه کرد که «لید» توانایی رد کردن آن را نداشته باشد.

اقدام

در پایین‌ترین بخش قیف فروش، مشتری اقدامی را انجام می‌دهد. در این مرحله، او کالا یا خدمات شما را خریداری می‌کند و به بخشی از اکوسیستم کسب‌وکار شما تبدیل می‌شود. رسیدن یک مشتری به انتهای قیف به معنی پایان کار شما نیست. بلکه هدف این است که او دوباره و چندباره از شما خرید داشته باشد.

مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال که در سمت چپ چند نفر قرار دارند و در سمت راست، ۱ نفر مشتری که convert شده است.
مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد قیف فروش و مراحل مختلف آن بحث کرده‌ایم:

تا این بخش با مفهوم دیجیتال مارکتینگ، کاربردها و اصلی‌ترین تکنیک‌های آن آشنا شدید. در این بخش کمی در مورد شغل دیجیتال مارکتینگ و وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا دیجیتال مارکتر بحث می‌کنیم.

شغل دیجیتال مارکتینگ چیست؟

«دیجیتال مارکتر» (Digital Marketer) به شخصی گفته می‌شود که مسئولیت طراحی و اجرای کمپین‌های بازاریابی را با هدف تولید «مخاطب راغب» (لید) و افزایش آگاهی از برند و در نهایت فروش بیشتر محصولات و خدمات کسب و کار برعهده می‌گیرد.

کارشناس بازاریابی دیجیتال با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف مانند گوگل آنالیتیکس فرایند «تحقیقات بازار» (Market Research) را انجام می‌دهد و بر اساس نتایج این تحقیقات به تدوین استراتژی مناسب بازاریابی برای کسب و کار می‌پردازد. او در ادامه فرایند تولید محتوا در کانال‌های بازاریابی اینترنتی را رصد کرده و با تحلیل و اندازه‌گیری شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین شده، اثربخشی بخش‌های مختلف کمپین را ارزیابی می‌کند.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ بیشتر روی تدوین، پیاده‌سازی و نظارت بر مراحل مختلف کمپین‌های تبلیغاتی در کانال‌های بازاریابی دیجیتال تمرکز می‌کند. افرادی که در حوزه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند برای مثال کارشناسان سئو، کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا کارشناس پرفورمنس مارکتینگ همه در حقیقت نوعی دیجیتال مارکتر به حساب می‌آیند که در بخش‌های تخصصی‌تر این حوزه فعالیت می‌کنند. ازجمله اصلی‌ترین وظایف او می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های SEO و SEM، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات نمایشی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • طراحی، اجرا و تقویت حضور برند در فضای آنلاین
  • اندازه‌گیری و تحلیل عملکرد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و بررسی KPI و نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • پیگیری موضوعات داغ روز (ترندها) و دیدگاه‌ها و بهینه‌سازی عمکلرد کمپین‌ها بر اساس آن‌ها
  • ایده‌پردازی برای استراتژی‌های جدید رشد کسب و کار
  • تحلیل سفر مشتری در کانال‌های بازاریابی مختلف و پیدا کردن نقاط تماس با او
  • همکاری با آژانس‌های تبلیغاتی و دیگر شریکان تجاری

البته موارد بالا تنها بخشی از وظایف متخصص بازاریابی دیجیتال هستند و بسته به نوع کسب و کار و محصولات و خدمات آن، این افراد ممکن است وظایف دیگری را نیز برعهده بگیرند. در ادامه با آژانس دیجیتال مارکتینگ آشنا می‌شوید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ

استفاده صحیح و به‌موقع از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال و معرفی و تبلیغ کسب و کار و محصولات آن به مخاطبان هدف، کاری نسبتاً دشوار و زمان‌بر است. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها برای انجام فعالیت‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و راه‌اندازی و ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی خود از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ کمک می‌گیرند.

«آژانس دیجیتال مارکتینگ» (Digital Marketing Agency) مؤسسه‌ای است که برای رفع نیازهای کسب و کارها به طراحی و اجرای کمپین‌های مختلف بازاریابی دیجیتال تلاش می‌کند. این آژانس‌ها بر روی بازاریابی برای برندها و کسب و کارها و محصولات یا خدمات آن‌ها به شکل آنلاین تمرکز می‌کنند. کسب و کارها معمولاً وظیفه طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای کمپین‌های مختلف بازاریابی از جمله برندسازی، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ویدیویی، طراحی و توسعه وب‌سایت، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی و... را به آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌سپارند.

جدول تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

تا این بخش از مطلب با مفهوم دیجیتال مارکتینگ و تکنیک‌های اصلی آن آشنا شدید. بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ هردو روش‌هایی برای تبلیغ و معرفی محصولات و خدمات کسب و کار هستند و از کانال‌های بازاریابی متفاوتی برای انجام این کار استفاده می‌کنند. در جدول زیر چند مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو روش بازاریابی را بررسی کرده‌ایم:

بازاریابی سنتیدیجیتال مارکتینگ
استفاده از کانال‌های بازاریابی سنتی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، نشریه و ...به‌کارگیری کانال‌های بازاریابی مدرن مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ...
هزینه‌های بالای بازاریابیاستراتژی‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر
برقراری ارتباط یک‌طرفه بین کسب و کار و مشتریبرقراری ارتباط دوطرفه و دیالوگ بین کسب و کار و مشتری
دسترسی به طیف محدودی از مخاطبان هدفدسترسی به مخاطبان هدف گسترده‌تر
نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه پاییننرخ تبدیل و بازگشت سرمایه بالا
نیاز به صرف زمان بیشتراثربخشی در مدت زمان کوتاه‌تر

بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ هرکدام مزایا و محدویت‌های خاص خود را دارند و هر کسب و کار باید بر اساس نیازها، میزان بودجه، منابع و نوع مخاطب هدف روش‌های بازاریابی را خود به‌صورت مجزا یا ترکیبی از هر دو روش انتخاب کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این نوشته از مجله فرادرس توضیح دادیم دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تکنیک‌هایی دارد. یاد گرفتیم دیجیتال مارکتینگ شکل جدید بازاریابی است که معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار را با اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال انجام می‌دهد. این روش جدید بازاریابی تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی دارد که هرکدام به‌نحوی کسب و کار شما را توسعه می‌دهند. در فهرست زیر کلیدی‌ترین اصول بازاریابی دیجیتال را خیلی خلاصه بیان کرده‌ایم:

  • شناخت و تعریف مخاطب هدف: شناخت ویژگی‌ها و چالش‌های مخاطبان هدف محصول یا خدمت کمک می‌کند پیام بازاریابی و کانال‌های انتقال این پیام را به‌درستی انتخاب کنید.
  • تولید محتوای جذاب و سرگرم‌کننده: محتوای ارزشمند و باکیفیت کمک می‌کند مخاطبان را به طرف کسب و کار جذب کرده و با آن‌ها در طولانی‌مدت تعامل سازنده داشته باشید.
  • بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو: با نزدیک کردن وب‌سایت و محتوای آن به معیارهای موتور جستجو بر اساس کلمات کلیدی، احتمال نمایش کسب و کار را در رتبه‌های بالای صفحه نتایج بهبود می‌دهید.
  • استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی: حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در این فضا، ارتباط بین شما و مشتری را تقویت کرده، به اشتراک‌گذاری محتوا کمک می‌کند و ترافیک بیشتری را به طرف وب‌سایت می‌فرستد.
  • استفاده از ایمیل مارکتینگ: با ارسال ایمیل‌های خبرنامه، اطلاع‌رسانی و تخفیفی ارتباط خود را با مخاطب حفظ و او را به خرید دوباره از کسب و کار ترغیب می‌کنید.
  • اجرای تبلیغات کلیکی: با کمک گرفتن از تبلیغات کلیکی می‌توانید مشتریان بالقوه را به‌صورت هدفمند و برای کلمات کلیدی مشخص به وب‌سایت هدایت کنید.
  • رصد و تحلیل نتایج: با ابزارهای جمع‌آوری و تحلیل داده می‌توانید عملکرد کمپین‌ها و میزان اثربخشی آن‌ها را به‌طور دائم رصد و ارزیابی کنید.

سوالات متداول

حال که می‌دانیم دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مراحلی را شامل می‌شود، در ادامه به طور خلاصه به برخی از سوالات متداول در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم تا به این ترتیب، پاسخ سوالات بسیاری از افراد در زمینه بازاریابی دیجیتال داده شده باشد.

تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به استفاده از اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال‌ها برای دستیابی به مشتری می‌گویند.

دیجیتال مارکتر چه کاری انجام می دهد؟

فرآیندهای دیجیتال مارکتینگ به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که تعداد زیادی از مشاوران دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به استراژی مناسب یا اجرای آن با یکدیگر مشورت می‌کنند. اگر به تازگی به حوزه دیجیتال مارکتینگ وارد شده باشید، با مطالعه مطالب مرتبط و کسب تجربه می‌توانید به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شوید.

دلیل استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از جمله دلایل اصلی برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ این است که به کمک آن می‌توان نسبت به روش‌های قدیمی، مخاطب هدف بیشتری بدست آورد. علاوه بر این، این روش‌ها نسبت به روش‌های قبلی صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

مهم‌ترین اشتباه دیجیتال مارکترها در چیست؟

بزرگترین اشتباهی که می‌توان به عنوان یک دیجیتال مارکتر انجام داد این است که به طور مشخص با اهداف مالی به مخاطب نزدیک شویم. در تمامی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، باید اعتماد مخاطب را با ارائه محتوای مناسب جلب و در انتهای کار، اقدام مناسب را از او درخواست کرد.

در چه زمان‌هایی باید مطالب جدید منتشر کنیم؟

نکته مهم در بازاریابی دیجیتال، انتشار مستمر مطالب است. این انتشار هرقدر در مدت زمان کوتاه‌تری انجام گیرد، نتایج بهتری را به همراه دارد. با این وجود باید کیفیت محتوای تولیدی و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در این تولید محتوا را در نظر بگیرید.

محتوای کوتاه یا بلند، کدامیک بهتر است؟

پاسخ مشخصی را نمی‌توان برای این سوال در نظر گرفت اما به طور کل، محتوای کوتاه، بیشتر مناسب شبکه‌های اجتماعی است. البته در کپشن اینستاگرام می‌توان محتوای بلندتری را نیز تولید کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که محتوای با حجم بالا عملکرد بهتری در نتایج جستجو نشان می‌دهد و به توسعه وبلاگ شما کمک می‌کند.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

با وجود اینترنت، هر کالا یا خدمتی که ارائه می‌شود نیازمند بکارگیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. دیجیتال مارکترها و افرادی که با بازاریابی دیجیتال آشنا هستند به خوبی می‌توانند هم برای خود و هم برای شرکت‌های مختلف این استراتژی‌ها را پیاده‌سازی کنند. به این ترتیب با داشتن ایده کسب‌و‌کار اینترنتی مناسب، بازار کار گسترده‌ای هم به صورت آزاد (فری‌لنسری) و هم به صورت استخدامی برای این افراد فراهم است.

این مطلب با حمایت «آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین» نوشته شده است.

در ایران هم شاید عمر اولین آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ ایران به دو دهه نرسیده ‌باشد. راتین یکی از آژانس هایی است که با توسعه و فراگیری تبلیغات آنلاین و استقبال جامعه از بسترهای آنلاین، سوشال مدیا، سایت‌های فروشگاهی، خبری، شرکتی و میزان مراجعه روزانه به فضای دیجیتال، سال‌هاست در این زمینه فعالیت دارد.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpothawkemediacrazy egg
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *