دهانه های ماه — تصویر نجومی روز

۱۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ آبان ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
دهانه های ماه — تصویر نجومی روز

تاریخچه ماه در «دهانه‌های» (Craters) آن نوشته شده است. تصویر پانورامای ماه که در اینجا مشاهده می‌کنید، از زمین گرفته شده است و دهانه «لنگرنوس» (Langrenus) در سمت چپ و «پتویوس» (Petavius) در سمت راست آن دیده می‌شود. دلایل گوناگونی برای شکل‌گیری دهانه های ماه وجود دارد.

دهانه های ماه -- تصویر نجومی روز

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

لنگرنوس حدود ۱۳۰ کیلومتر وسعت، دیوارهای بالکن‌دار و قله مرکزی با ارتفاعی در حدود ۳ کیلومتر دارد. پتویوس ۱۸۰ کیلومتر قطر و شکاف‌هایی دارد که از مرکز آن خارج می‌شوند. با وجود آنکه بشر می‌داند که پتویوس ۳/۹ میلیارد سال قدمت دارد، ریشه شکاف بزرگ آن نامعلوم است.

دهانه‌ها، چند روز پس از ماه جدید و در هنگامی که سایه‌ها دیوارها و تپه‌ها را برجسته می‌سازند، بهتر قابل مشاهده هستند. تصویری که در اینجا قرار دارد، از ترکیب بهترین عکس‌ها در میان هزاران تصویر با وضوح بالا، فروسرخ و تصاویر ویدئویی گرفته شده با یک تلسکوپ کوچک، حاصل شده است.

اگرچه کوه‌های روی زمین در طول میلیاردها سال فرسایش پیدا می‌کنند و به خاک تبدیل می‌شوند، لنگرنوس و پتویوس میلیاردها سال بیش‌تر از همتایان زمینی خود، دوام می‌آوردند؛ احتمالا تا هنگامی که خورشید گسترش پیدا کند و زمین و ماه را فرا بگیرد.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *