دایرکت چیست و چه کاربردی در شبکه های اجتماعی دارد؟

۲۲۶۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
دایرکت چیست و چه کاربردی در شبکه های اجتماعی دارد؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که آنقدرها به شبکه‌های اجتماعی سرک نمی‌کشید، به احتمال زیاد با عبارت «رفتن به دایرکت» آشنا نیستید. کاربران تفننی اینترنت اما احتمالا همین حالا به خوبی می‌دانند که دایرکت چیست و از آن برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و حتی افراد غریبه استفاده مClose up of a boy holding a smartphone displaying texting appی‌کنند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا به شما بگوییم DM یا پیام دایرکت چیست و چه کاربردی در شبکه‌های اجتماعی گوناگون دارد.

DM یا پیام دایرکت چیست؟

یک DM (مخفف Direct Message) یا پیام دایرکت به فرمی از ارتباط در جهان اینترنت و پلتفرم‌های اجتماعی گفته می‌شود که اجازه می‌دهد پیام‌ها به صورت خصوصی از یک کاربر برای کاربر دیگر ارسال شوند. یک عبارت دیگر که ممکن است به جای DM بشنوید، عبارت PM (مخفف Private Message و به معنای پیام خصوصی) است. کلمه PM در روزگاری نه‌چندان دور برای صحبت راجع به پیام‌های خصوصی شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده می‌شد، اما این روزها کلمه DM رواج و کاربرد بیشتری دارد.

یک پاکت نامه با لوگوی توئیتر روی آن

DM در اصل از شبکه اجتماعی توییتر برخاسته است اما در گذر زمان برای توصیف قابلیتی مشابه در دیگر پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام استفاده شده است. ناگفته نماند که برخی پلتفرم‌های دیگر، مانند سرویس استریم ویدیویی توییچ به سراغ عبارات جایگزین برای پیام‌های خصوصی رفته‌اند و برای مثال از کلمه «نجواها» یا «Whispers» استفاده می‌کنند.

اما در هر صورت عبارت دایرکت یا DM رایج‌ترین چیزی است که شبکه‌های اجتماعی خواهید شنید و برای مثال کاربران مختلف ممکن است بگویند «برای من یک DM بفرست» و برخی کسب‌وکارها هم برای باخبر شدن از قیمت محصولات خود، شما را به دایرکت خود دعوت می‌کنند.

چه زمانی از عبارت DM استفاده کنیم؟

یکی از راه‌های نمایش اینکه در دسترس هستید و حاضر به دریافت و ارسال پیام‌های دایرکت از سوی افراد غریبه، این است که در بیو خود در شبکه‌ای اجتماعی مانند توییتر اعلام کنید: «دایرکت باز است». برای مثال خبرنگاران از این تکنیک استفاده می‌کنند تا قادر به دریافت اخبار دست اول از سوی کاربران گوناگون و غریبه باشند.

یک پاکت نامه با لوگوی اینستاگرام روی آن

کلمه DM در اپلیکیشن‌هایی مانند دیسکورد و Slack هم محبوبیت فراوان دارد. برای مثال زمانی که در حال گفتگو در گروه‌های عمومی‌تر و شلوغ‌تر هستید می‌توانید به شخصی بگویید «برایم DM بفرست» یا «پیام خصوصی بفرست» و به این ترتیب، مکالمات از نقطه‌ای به بعد به شکلی خصوصی دنبال خواهند شد. DMها ضمنا راهی رایج برای برقراری تعاملات یک-به-یک در فضای کاری به حساب می‌آیند.

فقط مراقب این باشید که تعبیر شما از رفتن به دایرکت چیست. در بسیاری از اوقات این عبارت به معنای جلب توجه شخصی دیگر با هدف برقراری روابط دوستانه است. اگر رویکردی صحیح در پیش بگیرید، DM ابزاری ارزشمند برای یافتن دوستان تازه خواهد بود. اما مرزی واضح و باریک میان جسور بودن و بی‌احترامی کردن وجود دارد.

بر اساس رای ۱۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
‌Business Insider
۳ دیدگاه برای «دایرکت چیست و چه کاربردی در شبکه های اجتماعی دارد؟»

من هنوز معنی خود دایرکت نفهمیدم

سلام .اوقات بخیر.
مطلب خوبی هست ،ولی اگر معنای خود لفظ دایرکت را هم می نوشت عالی می شد.
باتشکر

سلام الان یکی گفته دایرکت بده تو اینستا من نفهمیدم کدام دکمه رابزنم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *