دارک وب چیست؟ — ورود، نحوه استفاده و دیگر دانستنی ها

۹۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
دارک وب چیست؟ — ورود، نحوه استفاده و دیگر دانستنی ها

عبارت دارک وب برای توصیف مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های اینترنتی پنهان استفاده می‌شود که برای دسترسی به آن‌ها باید صرفا از یک مرورگر وب مخصوص استفاده کرد. از دارک وب برای حفاظت از حریم شخصی و پنهان باقی نگه داشتن هویت در دنیای اینترنت استفاده می‌شود و به همین دلیل، هم استفاده‌های قانونی و هم غیرقانونی دارد. اگرچه برخی افراد از دارک وب برای اجتناب از سانسور استفاده می‌کنند، برخی دیگر از آن برای ترتیب دادن فعالیت‌های شدیدا غیرقانونی بهره می‌برند.

دارک وب، دیپ وب و سرفیس وب: تفاوت‌ها در چیست؟

اینترنت جهانی بسیار عظیم است که میلیون‌ها صفحه وب، دیتابیس و سرورهایی را در خود جای داده که همگی به صورت ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته به فعالیت ادامه می‌دهند. اما آن بخش «نمایان» از اینترنت (که سرفیس وب یا اوپن وب نامیده می‌شود و سایت‌هایی را در برمی‌گیرد که با استفاده از جستجوگرهای اینترنتی مانند گوگل و یاهو به آن‌ها می‌رسیم) مانند بخش کوچکی  از یک کوه یخی است.

در حال حاضر عبارت‌های زیادی برای توصیف بخش پنهان وب داریم و بنابراین اگر قرار باشد وارد دنیای زیرین اینترنت شویم، لازم است که از تفاوت میان این عبارات نیز باخبر باشیم.

سرفیس وب (وب سطحی) یا اوپن وب (وب باز)

دارک وب

وب باز یا وب سطحی به لایه رویی و «آشکار» اینترنت گفته می‌شود. اگر همچنان به اینترنت به شکل یک کوه یخی نگاه کنیم، وب باز بخش بالایی کوه را در بر می‌گیرد که از سطح آب بالاتر است. از نقطه نظر آماری، مجموعه وب‌سایت‌ها و داده‌های موجود در وب باز، تنها ۵ درصد از تمام وب‌سایت‌ها و داده‌های اینترنتی را شکل داده‌اند.

تمام وب‌سایت‌هایی که به صورت عمومی در دسترس قرار گرفته‌اند و از طریق مرورگرهای سنتی نظیر گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس باز می‌شوند، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. این وب‌سایت‌ها معمولا با پسوندهایی نظیر «com.» یا «org.» از راه می‌رسند و می‌توانید با یک جستجوی ساده در هر یک از جستجوگرهای اینترنتی، به آن ها برسید.

یافتن وب‌سایت‌های وب باز از آن جهت امکان‌پذیر شده که موتورهای جستجو می‌توانند از طریق لینک‌هایی نمایان، آن‌ها را فهرست‌بندی کنند (و این کار به اصطلاح «کراولینگ» (Crawling) نامیده می‌شود).

دیپ وب (وب عمیق)

دیپ وب بخش پایینی کوه یخی ما را شکل داده و تقریبا ۹۰ درصد از وب‌سایت‌های اینترنتی را در خود جای می‌دهد. بنابراین با جهانی بسیار بزرگ‌تر از وب سطحی روبه‌رو هستیم. در واقع این وب پنهان آنقدر بزرگ است که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان متوجه شد که در هر لحظه، چند وب‌سایت یا صفحه به صورت همزمان مشغول به کار هستند.

اگر همان مثالی که از ابتدای مقاله زده‌ایم را ادامه دهیم، موتورهای جستجو مانند کشتی‌های ماهی‌گیری بزرگی خواهند بود که تنها می‌توانند وب‌سایت‌های نزدیک به سطح را «بگیرند». هر چیز دیگری، از ژورنال‌های آکادمیک گرفته تا دیتابیس‌های خصوصی و انواع و اقسام محتوای غیرقانونی، خارج از دسترس این کشتی‌ها خواهد بود. این وب عمیق ضمنا شامل یک بخش مجزا می‌شود که به آن دارک وب می‌گوییم.

اگرچه بسیاری از افراد از دو کلمه «دیپ وب» و «دارک وب» برای اشاره به مفهومی یکسان استفاده می‌کنند، اما بخش اعظمی از وب عمیق حاوی محتوای کاملا قانونی و امن است. از جمله بخش‌های بزرگ دیپ وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایگاه‌های داده: دیتابیس‌های عمومی و خصوصی در واقع مجموعه‌ای از فایل‌های محافظت شده را در خود جای داده‌اند و به هیچ بخش دیگری از وب متصل نیستند. بنابراین جستجو فقط درون خود پایگاه داده امکان‌پذیر می‌شود.
  • اینترانت‌ها: اینترانت‌ها شبکه‌هایی داخلی هستند که برای موسسه‌های دولتی، آموزشی و سازمان‌ها ساخته می‌شوند و کاربرد اصلی آن‌ها نیز برقراری ارتباط و کنترل کردن ابعاد مختلف سازمان است.

در صورتی که برایتان سوال شده که چطور می‌توان به دیپ وب دسترسی یافت، باید بگوییم که احتمالا همین حالا و به شکلی روزمره از آن استفاده می‌کنید. عبارت «دیپ وب» به تمام صفحاتی در وب اشاره دارد که از طریق موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. سایت‌های دیپ وب ممکن است پشت رمزهای عبور یا دیگر دیوارهای امنیتی پنهان شده باشند و سایرین نیز خیلی ساده از موتورهای جستجو می‌خواهند که آن‌ها را «کراول» نکنند. بدون وجود لینک‌های آشکار، این صفحات به دلایل گوناگون پنهان باقی می‌مانند.

بخش اعظمی از دیپ وب را محتوای «پنهانی» تشکیل داده که معمولا تمیز و امن به حساب می‌آیند. هرچیزی، از پست‌های در حال ویرایش بلاگ‌ها گرفته تا آن دسته از صفحات وب که در شرف بازطراحی هستند و صفحاتی که برای رسیدگی به امور بانکی خود به سراغ آن‌ها می‌روید، بخشی از دیپ وب تلقی می‌شوند. علاوه بر این، چنین صفحاتی هیچ‌گونه تهدیدی برای کامپیوتر شما یا خود شما به وجود نمی‌آورند. اکثر این صفحات بدان خاطر از وب باز مخفی مانده‌اند که بتوانند از اطلاعات و حریم شخصی کاربران مراقبت کنند. این اطلاعات می‌توانند مواردی مانند زیر باشند.

  • حساب‌های مالی مانند حساب‌های بانکداری اینترنتی و حساب‌های بازنشستگی
  • حساب‌های کاربری در سرویس‌های ایمیل و پیام‌رسان
  • دیتابیس‌های سازمانی و خصوصی
  • اطلاعات حساس مانند سوابق پزشکی
  • فایل‌های قانونی

هرچه بیشتر به گشت‌وگذار در دیپ وب مشغول شویم، شرایط نیز شکلی خطرناک‌تر به خود می‌گیرد. برای برخی از کاربران، دیپ وب فرصت‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های محلی و دسترسی یافتن به سرویس‌هایی را فراهم می‌آورد که می‌توان از آن‌ها برای تماشای غیرقانونی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی استفاده کرد. برخی دیگر اندکی عمیق‌تر شده و فیلم‌هایی را به سرقت می‌برند که حتی هنوز در سینماها اکران نشده است.

در سیاه‌ترین و تاریک‌ترین نقاط وب، شاهد فعالیت‌ها و محتوایی هرچه خطرناک‌تر خواهید بود. وب‌سایت‌های مبتنی بر Tor در این گوشه و کنارها قرار گرفته‌اند و جزو «دارک وب» دسته‌بندی می‌شوند. این وب‌سایت‌ها تنها زمانی در دسترس قرار می‌گیرند که از مرورگری ناشناس استفاده کنید.

برای کاربران عادی، امنیت و حریم شخصی در دیپ وب اهمیت بسیار بیشتری نسبت به امنیت در دارک وب دارد، زیرا ممکن است به شکلی اتفاقی سر از نقاط خطرناک‌تر در بیاورید: همچنان می‌توان از طریق مرورگر‌های اینترنتی عادی به بخش اعظمی از وب‌سایت‌های موجود در دیپ وب دسترسی یافت. در واقع به همین شکل است که کاربران به ناگاه از سایت‌های دانلود غیرقانونی فایل و فروم‌های سیاسی افراطی سر در می‌آورند و محتوای خشونت‌آمیز را مشاهده می‌کنند.

دارک وب

دارک وب

عبارت دارک وب به سایت‌هایی اشاره دارد که توسط موتورهای جستجو فهرست نشده‌اند و تنها از طریق مرورگرهای وب به‌خصوص در دسترس قرار می‌گیرند. با ابعادی به مراتب کوچک‌تر از وب سطحی، دارک وب یکی از زیرمجموعه‌های دیپ وب به حساب می‌آید. با بازگشت به مثال کوه یخی، دارک وب را می‌توان پایین‌ترین نقطه از کوهی که در آب شناور است به حساب آورد.

دارک وب اما بخشی بسیار پنهان و دور از دسترس از دیپ وب است که افراد بسیار معدودی هیچوقت با آن تعامل نمی‌کنند یا اصلا قادر به مشاهده‌اش نخواهند بود. به عبارت دیگر، دیپ وب تمام آن چیزی که در لایه‌های زیرین است را شامل می‌شود و تنها با نرم‌افزار درست است که می‌توان به این لایه‌ها و همینطور دارک وب دسترسی یافت.

با کالبدشکافی پیکربندی دارک وب به چند لایه کلیدی می‌رسیم که این بخش از اینترنت را به بهشتی برای آن‌ها که می‌خواهند ناشناس باقی بمانند، تبدیل می‌‌کنند:

  • خبری از فهرست شدن توسط موتورهای جستجوگر وب نیست. گوگل و دیگر ابزارهای جستجوی اینترنتی محبوب نمی‌توانند صفحات موجود در دارک وب را کشف کنند و یا آن‌ها را درون نتایج جستجوهای خود به نمایش درآورند.
  • زیرساخت اتفاقی شبکه باعث می‌شود انبوهی از تونل‌های ترافیک مجازی شکل بگیرند.
  • به خاطر استفاده از اپراتورهای رجیستری منحصر به فرد، نمی‌توان از طریق مرورگرهای سنتی به دارک وب دسترسی یافت. علاوه بر این، صفحات موجود در این بخش از وب به کمک تدابیر اضافه مانند دیوارهای آتش و رمزنگاری، بیش از پیش مخفی شده‌اند.

شهرت دارک وب معمولا به خاطر مقاصد مجرمانه‌ و محتوای غیرقانونی موجود در آن بوده است و از سوی دیگر شاهد سایت‌های «مبادله‌ای» هستیم که کاربران می‌توانند در آن‌ها به خرید و فروش محصولات و سرویس‌های بدخواهانه یا غیرقانونی مشغول شوند. با این حال، مراجع قانونی نیز از این بستر استفاده می‌کنند.

وقتی صحبت از امنیت در دارک وب باشد، خطرات دارک وب حسابی متفاوت از خطرات دیپ وب به حساب می‌آیند کاربران عادی به راحتی نمی‌توانند با فعالیت‌های مجرمانه سایبری روبه‌رو شوند، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، ابعاد ماجرا بسیار شدیدتر بوده و اگر بیش از حد کنجکاوی نشان دهید، خطر به بالاترین سطح می‌رسد. اما پیش از اینکه تهدیدهای دارک وب را از نظر رد کنیم، بیایید به مزایا و معایب این بخش از اینترنت و همینطور چگونگی دسترسی یافتن به این سایت‌ها بپردازیم.

مزایا و معایب دارک وب

مثل هر تکنولوژی دیگری، دارک وب مزایا و معایب خاص خود را به همراه می‌آورد که لازم است از آن‌ها باخبر باشید.

مزایای دارک وب

دارک وب به کاربران اینترنت کمک می‌کند که از حریم شخصی خود محافظت و به شکلی آزادانه، عقاید خود را ابراز کنند. حریم شخصی به صورت خاص برای آن دسته از افراد بی‌گناهی که گیر تعقیب‌کنندگان اینترنتی (استاکرها) و مجرمین افتاده‌اند ضروری به حساب می‌آید. از سوی دیگر، افزایش تمایل کارآفرینان به پایش پست‌های کارمندان در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود به سختی بتوان در فضایی عمومی به مباحثه صادقانه درباره هرچیزی پرداخت.

از سوی دیگر، محبوبیت دارک وب میان مجرمین باعث می‌شود نیروهای مخفی پلیس به ابزاری عالی برای برقراری ارتباط با آن‌ها دسترسی داشته باشند.

معایب دارک وب

برخی از افراد به شکلی اجتناب‌ناپذیر به طرف تاریک تکنولوژی سقوط می‌کنند و قدرتی که دارک وب در اختیار کاربران قرار می‌دهد نیز باعث می‌شود که فعالیت‌های مجرمانه شکلی آسان‌تر به خود بگیرند. به عنوان مثال و در تئوری، با ترکیب دو تکنولوژی دارک وب و رمزارزها می‌توان به شکلی بسیار آسان‌تر از همیشه به استخدام افرادی پرداخت که حاضر به ارتکاب جرائم به خصوص می‌شوند.

اگرچه دارک وعده حفاظت از حریم شخصی را به کاربران می‌دهد، اما در عین حال می‌توان از آن برای زیر پا گذاشتن حریم شخصی دیگران نیز استفاده کرد. تصاویر خصوصی، سوابق پزشکی و اطلاعات مالی از جمله داده‌های حساسی هستند که تاکنون بارها و بارها به سرقت رفته و در دارک وب منتشر شده‌اند.

چطور به دارک وب دسترسی پیدا کنیم؟

دارک وب

دارک وب در گذشته‌های نه‌ چندان دور، صرفا قلمروی هکرها، مراجع قانونی و مجرمان سایبری بود. با این حال تکنولوژی‌های تازه مانند رمزنگاری و همینطور نرم‌افزار مرورگر ناشناس‌ساز Tor حالا کاری کرده‌اند که هرکسی می‌تواند وارد این بخش تاریک از اینترنت شود. مرورگر شبکه (The Onion Routing | Tor)، امکان دسترسی به وب‌سایت‌هایی را فراهم کرده که با اپراتوری رجیستری و پسوند «onion.» وجود دارند. این مرورگر در واقع سرویسی است که در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ توسط آزمایشگاه تحقیقات دریایی ایالات متحده توسعه یافت.

با به دست آمدن این درک که ماهیت اینترنت اساسا به‌گونه‌ای است که حریم شخصی را از بین می‌برد، نسخه ابتدایی Tor توسعه یافت تا بتوان فعالیت‌هایی دور از چشم جاسوسان داشت. در نهایت این بستر ساختار و اهدافی متفاوت یافت و از آن زمان به بعد، در قالب یک نرم‌افزار مرورگر در دسترس عموم قرار گرفته است. در واقع امروز هرکسی می‌تواند به صورت رایگان مرورگر وب Tor را دانلود کند.

می‌توان به Tor به چشم یک مرورگر وب عادی نظیر گوگل کروم یا فایرفاکس نگاه کرد. اما به جای اینکه مسیری مستقیم میان کامپیوتر شما و نقاط ژرف وب طی شود، مرورگر Tor مسیری اتفاقی را از میان سرورهای رمزنگاری شده‌ای که «Node» نام دارند طی می‌کند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند به دیپ وب متصل شده و نگران پایش شدن اعمال‌شان یا لو رفتن تاریخچه فعالیت‌های داخل مرورگر خود نباشند.

از آن‌جایی که سایت‌های دیپ وب هم از Tor (یا ابزاری مشابه به نام I2P) استفاده می‌کنند تا ناشناس باقی بمانند، نمی‌توان متوجه شد که چه کسی این سایت‌ها را مدیریت می‌کند و یا در چه جایی هاست (میزبانی) شده‌اند.

آیا ورود به دارک وب غیرقانونی است؟

در جواب خیلی ساده خیر، دسترسی به دارک وب غیرقانونی نیست. در واقع برخی موارد استفاده از دارک وب کاملا قانونی به حساب آمده و اتفاقا با ارزش‌های بنیادین دارک وب نیز سازگاری دارند. در این بخش از وب، کاربران می‌توانند به دنبال سه مزیت بزرگ باشند:

  • ناشناس باقی ماندن کاربران
  • سرویس‌ها و سایت‌های مجاز غیر قابل ردیابی
  • امکان انجام فعالیت‌های مجرمانه، هم از سوی کاربران و هم از سوی تامین‌کنندگان

به این ترتیب، دارک وب به جذب اشخاص زیادی پرداخته که اگر در جایی غیر از این محیط فعالیت کنند، هویت‌شان فاش شده و جان‌شان به خطر می‌افتد. قربانیان آزار و اذیت، افشاگران و معترضان سیاسی، همواره از اصلی‌ترین کاربران این وب‌سایت‌های پنهان بوده‌اند. البته که همین مزایا برای افرادی نیز وجود دارد که می‌خواهند فراتر از چارچوب‌های قانونی فعالیت کرده و رویکردهای مجرمانه را در پیش بگیرند.

وقتی بدین شکل به موضوع نگاه می‌کنیم، قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت در دارک وب کاملا بستگی به نحوه تعامل شما با آن دارد. از سوی دیگر نیز برخی به سراغ فعالیت‌های مشخصا غیرقانونی می‌روند که به امنیت دیگران آسیب می‌زنند.

آیا استفاده از مرورگر Tor غیرقانونی است؟

در سمت نرم‌افزار، استفاده از Tor و دیگر مرورگرهای ناشناس‌ساز غیرقانونی نیست. در واقع این مرورگرهای به ظاهر توسعه‌یافته برای دارک وب، صرفا برای دسترسی به این بخش از اینترنت استفاده نمی‌شوند. بسیاری از کاربران اکنون از Tor برای گشت‌وگذار در اینترنت عمومی و همینطور دسترسی محرمانه به بخش‌های ژرف‌تر وب استفاده می‌کنند.

استفاده از مروگر Tor و حفاظت از حریم شخصی، اهمیتی بسار زیاد در عصر کنونی پیدا کرده است. سازمان‌ها و بدنه‌های دولتی حالا به صورت گسترده به نظات همگانی و پایش فعالیت‌های آنلاین مشغلو شده‌اند. برخی از افراد خیلی ساده نمی‌خواهند که آژانس‌های دولتی یا حتی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISPها) از فعالیت‌های آن‌ها در فضای آنلاین باخبر شوند و برخی دیگر، گزینه‌ای جز حفاظت از حریم شخصی خود پیدا نمی‌کنند. در برخی کشورها که دسترسی به اینترنت محدود شده نیز، تنها راه دسترسی یافتن به برخی سایت‌ها استفاده از Tor یا ابزارهای تغییر آی‌پی‌ است.

با این همه، همچنان امکان‌پذیر است که هنگام کار با مرورگر Tor دست به کاری بزنید که غیرقانونی به حساب آید و این موضوع لزوما ارتباطی به استفاده صرف از Tor ندارد. برای مثال ممکن است از این نرم‌افزار برای دانلود غیرقانونی شامل کپی‌رایت استفاده کنید، به سراغ محتوای غیرقانونی بروید یا حتی در فعالیت‌های مرتبط با تروریسم سایبری دخیل شوید. استفاده از یک مرورگر قانونی باعث می‌شود که به طرف اشتباه قانون سقوط نکنید.

آیا استفاده از سایت‌های دارک وب غیرقانونی است؟

در سمت شبکه، دارک وب را می‌توان منطقه‌ای خاکستری توصیف کرد. استفاده از دارک وب معمولا بدین معناست که می‌خواهید به فعالیت‌هایی بپردازید که در حالت عادی و مقابل چشم عموم مردم قادر به انجام آن‌ها نیستید. منتقدین دولت و دیگر سخنگویان مشابه ممکن است نگران این باشند که هویت‌شان شناسایی شود. از سوی دیگر، آن‌هایی که قربانی آزار و اذیت به هر نحوی بوده‌اند، شاید نخواهند که مهاجم متوجه شود آن‌ها در حال صحبت راجع به واقعه هستند. بنابراین شرایط کاملا واضح است: اگر کاری که انجام می‌دهید از سوی بدنه‌های دولتی غیرقانونی تلقی شود، در آن صورت در حال ارتکاب کاری مجرمانه خواهید بود.

با این وجود، ناشناس باقی ماندن معایب خود را نیز دارد و مجرمان و هکرهای بدخواه هم جزو افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در سایه‌ها کار کنند. به عنوان مثال، حملات سایبری و قاچاق، فعالیت‌هایی هستند که شخص دخیل در آن‌ها به خوبی از غیرقانونی بودن‌شان باخبر است. بنابراین آن‌ها تدابیر گوناگون را به کار بسته و به سراغ دارک وب می‌روند تا پنهان باقی بمانند.

در نهایت اما گشت‌وگذار صرف در این فضا غیرقانونی نیست، هرچند که می‌تواند دردسرساز باشد. فعالیت‌های ناخوشایند را می‌توان در گوشه و کنارهای دارک وب به‌وفور مشتاهده کرد. بنابراین اگر کاربری پیشرفته یا محافظه‌کار نباشید، ممکن است در معرض خطرات ناخواسته قرار بگیرید.

انواع تهدیدات در دارک وب

دارک وب

اگر به فکر استفاده از دارک وب افتاده‌اید تا از حریم شخصی خود محافظت کنید، احتمالا همچنان این سوال برایتان مطرح باشد که «آیا استفاده از دارک وب خطرناک است؟». متاسفانه بله، دارک وب‌ می‌تواند فضایی بسیار خطرناک به حساب آید. در ادامه این مقاله به برخی از رایج‌ترین خطراتی می‌پردازیم که هنگام گشت‌وگذار در گوشه‌های تاریک اینترنت با آن‌ها مواجه خواهید شد.

نرم‌افزارهای بدخواهانه

نرم‌افزارهای بدخواهانه یا بدافزارها را می‌توان به وفور در سراسر دارک وب یافت. این بدافزارها معمولا در پرتال‌های گوناگون به فروش می‌رسند تا ابزاری برای هکرها و مهاجمین باشند. با این حال، درست مانند اتفاقی که ممکن است در وب آزاد بیفتد، این امکان وجود دارد که حین پرسه زدن در دارک وب، کامپیوترتان به چنین نرم‌افزارهایی آلوده شود.

از سوی دیگر، در سایت‌های دارک وب خبری از توافق‌های اجتماعی رایج که باعث می‌شوند تامین‌کنندگان خدمات وب‌سایت‌ها در صدد محافظت از کاربران برآیند نیست. بنابراین کاربران ممکن است به ناگاه خود را در معرض انواع و اقسام بدافزارها نظیر موارد زیر بیابند:

  • کی‌لاگرها (برای ضبط دکمه‌های فشرده شده روی کیبورد)
  • بدافزارهای بات‌نت
  • باج‌افزارها
  • بدافزارهای فیشینگ

اگر تصمیم به اکتشاف هر سایتی در دارک وب بگیرید، خودتان را در خطر انواع و اقسام حملات سایبری قرار می‌دهید. البته که اکثر آلودگی‌های بد‌افزاری را می‌توان به کمک نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس شناسایی کرد و برطرف ساخت.

بدتر اینکه خطرات جهان آنلاین ممکن است راه خود را به جهان آفلاین و کامپیوترها و شبکه‌هایی که به اینترنت متصل نیستند نیز باز کنند. از سوی دیگر، اگرچه Tor و سایر بسترهای مشابه می‌توانند از لو رفتن هویت شما جلوگیری کنند، اما هرگونه فعالیتی د جهان آنلاین به معنای ریختن خرده نان‌هایی روی زمین است که اگر یک نفر به اندازه کافی سماجت به خرج دهد، قادر به ردیابی آن‌ها و بالاخره، شناسایی شما خواهد بود.

پایش دولتی

با توجه به اینکه بسیاری از سایت‌های مبتنی بر تکنولوژی Tor توسط مراجع قضایی و قانونی در سراسر جهان مدیریت می‌شوند، این خطر وجود دارد که صرفا به خاطر بازدید از یک وب‌سایت دارک، تبدیل به هدفی برای دولت‌ها شوید.

فروشگاه‌های غیرقانونی مواد مخدر مانند «جاده ابریشم» (Silk Road) در گذشته از سوی مقامات به سرقت رفتند تا پلیس قادر به نظارت بر آن‌ها باشد. با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای سفارشی برای نفوذ و تحلیل فعالیت‌ها، مقامات قانونی هم قادر به کشف هویت فعالان اصلی بوده‌اند و هم آن‌هایی که صرفا تماشاچی به حساب می‌آیند. حتی اگر هیچوقت دست به خرید محصولی غیرقانونی نزنید هم ممکن است در حال دیده شدن باشید و خود را در معرض اتهامات آتی قرار دهید.

به صورت مشابه، اجتناب از محدودیت‌های دولتی و اکتشاف ایده‌های سیاسی جدید می‌تواند در برخی کشورها، زندانی شدن را به همراه بیاورد. کشور چین به صورت خاص از قابلیتی به نام «دیوار بزرگ آتش» (Great Firewall) استفاده می‌کند تا دقیقا به همین خاطر، دسترسی به سایت‌های محبوب را محدود سازد. خطر لو رفتن بازدید از این سایت‌ها و محتویات غیرقانونی به حدی است که کاربران گاه به شکلی آنی با حکم زندان روبه‌رو می‌شوند.

کلاه‌برداری

برخی سرویس‌های به ظاهر حرفه‌ای که خود را «قاتل» معرفی می‌کنند ممکن است صرفا کلاه‌برداری‌هایی بزرگ باشند که از فریب دادن مشتریان بالقوه سود می‌برند. اگر این موضوع برایتان جای تعجب دارد باید گفت که گزارش‌ها نشان می‌دهند می‌توان انبوهی از سرویس‌های غیرقانونی، از قتل در ازای پول گرفته تا قاچاق انسان و اسلحه را در دارک وب یافت.

بنابراین اگرچه برخی از این خدمت حقیقی به حساب می‌آیند، اما در بیشتر اوقات با کلاه‌برداری‌هایی بزرگ روبه‌رو هستیم و اشخاص پشت این ترفندها از شهرت دارک وب برای کسب درآمد کلان بهره می‌گیرند. از سوی دیگر، کم پیش نمی‌آید که کاربران دارک وب در صدد سرقت هویت یا اطلاعات شخصی شما باشند و در ازای آن‌ها باج‌خواهی کنند.

تدابیری که باید در برابر تهدیدات دارک وب به کار بست

مهم نیست که داریم درباره یک کسب‌وکار صحبت می‌کنیم، والدین یا هر کاربر دیگری که به هر نحوی از وب بهره می‌گیرد، هنگام گشت‌وگذار در دارک وب باید تمام تدابیر لازم را به کار ببندید تا اطلاعات و حریم شخصی خود را امن باقی نگه دارید.

اگر می‌خواهید اطلاعات خود را خصوصی نگه داشته و از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری کنید، باید حتما به سراغ ابزارهای پایش سرقت هویت بروید. هر نوع از اطلاعات شخصی را می‌توان در فضای آنلاین منتشر و از آن‌ها کسب درآمد کرد. رمزهای عبور، آدرس‌های فیزیکی، شماره حساب‌های بانکی و کدهای ملی هر لحظه در حال دست به دست شدن هستند. خودتان هم احتمالا این را می‌دانید که با دستیابی به چنین داده‌ای، بازیگران بدخواه می‌توانند به اعتبار شما آسیب بزنند، اموال شما را به سرقت ببرند یا کنترل حساب‌های کاربری شما را به دست بگیرند.

از سوی دیگر، استفاده از ابزارهای آنتی‌ویروس و ابزارهای مقابله با بدافزار هم ضروری است تا مورد تهاجم قرار نگیرید. دارک وب پر شده از اطلاعاتی که از کامپیوترهای آلوده به بدافزار کاربران به دست آمده‌اند. مهاجمین می‌توانند از ابزارهایی مانند کی‌لاگرها برای جمع‌آوری داده بهره ببرند و سپس از هر نقطه‌ای از وب، به کامپیوتر شما نفوذ کنند.

چطور در امنیت کامل به دارک وب دسترسی پیدا کنیم؟

دارک وب

اگر دلیلی موجه یا معتبر برای دسترسی به دارک وب دارید، پیش از هر کاری باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید در این محیط امن باقی بمانید. در ادامه به ۶ راهکاری می‌پردازیم که دسترسی امن به دارک وب را امکان‌پذیر می‌کنند:

  1. به شهود خود اعتماد کنید. برای اجتناب از افتادن در دام کلاه‌برداران لازم است رفتاری هوشمندانه در سطح وب داشته باشید. هرکسی همان ماهیتی که از خود به نمایش می‌گذارد را ندارد. امن ماندن نیازمند این است که دقت کنید با چه افرادی وارد گفتگو می‌شوید و به چه نقاطی سرک می‌کشید. تلاش کنید از هر شرایطی که احساسی درست ندارد خارج شوید.
  2. شخصیت آنلاین خود را از شخصیت دنیای واقعی خود جدا کنید. نام کاربری، آدرس ایمیل، «نام واقعی» و رمز عبور شما نباید در هیچ بخش دیگری از زندگی شما استفاده شود. اگر لازم است، حساب‌های کاربری کاملا تازه‌ای برای خود بسازید که در هر لحظه قادر به فراموش کردن آن‌ها برای همیشه باشید. از سوی دیگر، از کارت بانکی خود برای خرید استفاده نکنید. اساسا لازم است استفاده از هر چیزی که می‌تواند به شناسایی هویت واقعی شما منجر شود را فراموش کنید.
  3. از سرویس‌های پایش فعالانه سرقت هویت یا اطلاعات مالی استفاده کنید. بسیاری از سرویس‌های امنیت آنلاین اکنون امکان محافظت از هویت شما را فراهم آورده‌اند. استفاده‌ای حداکثری از ابزارهایی که در اختیارتان قرار گرفته داشته باشید.
  4. جاوا و ActiveX را در تمام تنظیمات شبکه غیر فعال کنید. این بسترها به آسیب‌پذیری فراوان شهرت دارند و می‌توانند از سوی اشخاص بدخواه مورد سوء استفاده قرار بگیرند. از آن‌جایی که شما هم در حال گشت‌وگذار در شبکه‌ای آکنده از تهدیدات گسترده هستید، نباید چنین خطری را به جان بخرید.
  5. از یک حساب کاربری ثانویه و عاری از دسترسی ادمین برای تمام فعالیت‌های روزمره خود استفاده کنید. اکانت اصلی اکثر کاربران روی کامپیوترهای شخصی، به صورت پیش‌فرض به تمام جوازهای سیستمی، دسترسی دارد. اکثر بدافزارها نیز از این دسترسی‌ها برای پیش بردن کارهای خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب با استفاده از یک حساب کاربری ثانویه که دسترسی‌هایی بسیار محدودتر دارد می‌توانید از سوء استفاده‌ها و رخنه‌های احتمالی جلوگیری کنید.
  6. همواره دسترسی به دستگاه مجهز به Tor خود را محدود کنید. با دور کردن دستگاهی که به مرورگر Tor یا ابزارهای مشابه مجهز است از دست کودکان یا اعضای خانواده، اجازه ندهید وارد دنیایی شوند که نباید از آن سر در آورند. اگر خودتان دوست دارید، به دیپ وب سر بزنید، اما کودکان را هر طور که شده از این محیط دور نگه دارید.
بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Kaspersky
۲ دیدگاه برای «دارک وب چیست؟ — ورود، نحوه استفاده و دیگر دانستنی ها»

عکس باحالی در این زمینه گذاشتین.?

منظورم عکس پروفایلتون?

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *