خرید ورودی گوگل و سئو کلاه سیاه چه ضررهایی دارد؟

۱۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
خرید ورودی گوگل و سئو کلاه سیاه چه ضررهایی دارد؟

در گذشته، تکنیک‌های سئو کلاه سیاه و خرید ورودی گوگل، موثر بودند و این روند تا زمانی ادامه داشت که موتورهای جستجو اقدامات و الگوریتم‌هایی ضد این تکنیک‌ها تعریف کردند. با الگوریتم‌های جدید، وب‌سایت‌هایی که از تکنیک‌های کلاه سیاه استفاده می‌کنند، توسط گوگل جریمه خواهند شد. در خرید ورودی گوگل از ربات ترافیک استفاده می‌شود که به‌اصطلاح به آن ترافیک غیرانسانی نیز می‌گویند. در این مطلب ضمن شرح کارکرد ربات ترافیک و خرید ورودی از گوگل، روش تشخیص ربات ترافیک و تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تصور کنید وب‌سایتی دارید و از طرف آژانس سئو یا بازاریابی با شما تماس گرفته‌اند.‌ آن‌ها ترافیک و نتایج تضمین‌ شده‌ای را برای وب‌سایت به شما پیشنهاد می‌دهند. قیمت خدمات نیز مطابق بودجه شما است و به‌ نظر می‌رسد همه چیز برای دریافت این خدمات عالی است. اما در دنیای بازاریابی، مسائل به‌ندرت قابل تضمین هستند. با در نظر گرفتن روش‌هایی مانند استفاده از ربات‌های ترافیک، لینک‌های پولی و سایر تکنیک‌های مشابه، بهتر است دقت بیشتری به‌خرج بدهید. یکی از تکنیک‌هایی که این آژانس‌ها برای دسترسی به نتایج زودهنگام از آن استفاده می‌کنند، ربات ترافیک است.

ربات ترافیک چیست ؟

براساس آمار ارائه شده در وب‌سایت «publift»، ربات‌ها تقریبا دوسوم ترافیک اینترنتی جهانی را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌اند. دقت داشته باشید از این میان ۴۰ درصد از کل ترافیک را ربات‌های مخرب تشکیل می‌دهند. ربات ترافیک یکی از اجزای کلیدی کلاهبرداری در روش تبلیغات اینترنتی است. ربات‌ها انواع مختلفی دارند و ربات‌های ترافیک باهم یکسان نیستند. بیشتر ترافیک ربات‌ها کاملا عادی است. برای مثال می‌توان به ترافیک ربات‌های خزنده موتور جستجو، ربات‌های کپی‌رایت، دیگر ربات‌های خزنده سئو و موارد دیگر اشاره کرد. تصویر زیر، ترافیک ایجاد شده از ربات خزنده را نشان می‌دهد.

ربات خزنده

البته همان‌طور که اشاره کردیم، ربات‌های مخرب نیز وجود دارند. خطر استفاده از ربات‌های پولی و ترافیک خیلی زیاد نیست، اما صفر هم نیست. در بیشتر موارد با استفاده از این ربات‌ها مزیت ویژه‌ای عاید شما نخواهد شد. به موضوع ربات ترافیک برگردیم. ربات ترافیک غیرقانونی نیست، اما چرا و چگونه باید از آن استفاده کنیم. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که به آژانس بازاریابی هزینه می‌پردازید و انتظار دارید برای شما ترافیک طبیعی بیاورد.

ربات ترافیک از وب‌سایت شما بازدید می‌کند. مهم نیست که وب‌سایت متعلق به استارت‌آپی تازه‌کار یا خبرگزاری مهمی باشد. ربات ترافیک در طول زمان، تعداد بازدید معینی از وب‌سایت شما خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم این ربات‌ها مضر نیستند. لازم به توضیح نیست که برخی از آن‌ها مخرب هستند و داده‌های ابزار گوگل آنالیتیکس را به‌صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انواع ربات

همان‌طور که گفته شد، برخی ربات‌‌ها برای عملکرد بهینه موتورهای جستجو موردنیاز هستند. بااین‌حال، ربات‌های موتور جستجو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به وب‌سایت و تجربه کاربری آسیب نزنند. برخی دیگر از ربات‌ها مخرب هستند. در ادامه انواع ربات‌ها را شرح می‌دهیم.

ربات

ربات مخرب

انواع ربات‌های مخرب که باید در مورد آن‌ها مراقب باشید شامل موارد زیر است.

  • ربات کلیکی: ربات‌های کلیکی، کلیک‌های تبلیغاتی جعلی ایجاد می‌کنند. برای بیشتر تبلیغ‌دهندگان، به‌خصوص آن‌هایی که تبلیغات کلیکی دارند، این یکی از مخرب‌ترین انواع ربات است. این ربات‌ها علاوه بر این‌که تجزیه و تحلیل داده‌ها را منحرف می‌کنند، بودجه تبلیغاتی را نیز بدون هیچ سودی هدر می‌دهند.
  • ربات دانلودی: ربات‌های دانلودی نیز مانند ربات‌های کلیکی با داده‌های کاربر واقعی تداخل دارند. تفاوت آن‌ها این است که به جای این‌که بر تعداد کلیک تبلیغ اثر بگذارند، دانلود ساختگی ایجاد می‌کنند. برای مثال فرض کنید ناشری برای هدایت مشتری در قیف فروش و بازاریابی خود، دانلود رایگان کتاب الکترونیک ارائه می‌دهد. ربات دانلودی، دانلود ساختگی ایجاد می‌کند و باعث انحراف داده‌ها می‌شود.
  • ربات اسپم: ربات‌های اسپم با نام دیگر ربات پرکننده فرم نیز شناخته می‌شوند. این ربات‌ها یکی از مرسوم‌ترین انواع ربات‌های مخرب هستند. هدف ربات اسپم حذف اطلاعات تماس کاربر مانند ایمیل و شماره تلفن و ایجاد حساب کاربری جعلی و ساختگی است. همچنین این ربات‌ها حساب‌های رسانه اجتماعی دزدی را مدیریت می‌کنند.
  • ربات جاسوسی: ربات‌های جاسوسی وارد اتاق‌های گفتگو، شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها می‌شوند و اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل را سرقت می‌کنند.
  • ربات سارق: ربات‌های سارق با هدف سرقت محتوا وارد وب‌سایت می‌شوند. این ربات‌ها می‌توانند تهدیدی اساسی برای شرکت‌ها باشند. شرکت‌های رقیب از ربات‌های سارق برای سرقت محتوای ارزشمند مانند فهرست محصولات و قیمت‌ها بهره می‌گیرند.
  • ربات متقلب: ربات‌های متقلب از وب‌سایت بازدید می‌کنند و رفتاری مانند کاربر انسانی بروز می‌دهند.

 ربات ترافیک خوب

علاوه بر ربات‌های مخرب که در بالا آن‌ها را توضیح دادیم، ربات‌های خوب و مفید نیز وجود دارند. ربات‌هایی ترافیک که در زیر فهرست کرده‌ایم، قانونی هستند و راه‌حل‌های مفیدی برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهند.

  • ربات موتور جستجو: این ربات‌ها شناخته شده‌ترین ربات‌های خوب هستند. ربات‌های موتور جستجو در وب می‌خزند و وب‌سایت‌ها را در نتایج جستجو فهرست می‌کنند.
  • ربات ناظر: ربات‌های «ناظر» (Monitoring)، کمک می‌کنند تا صاحبان وب‌سایت‌ها از سالم بودن وب‌سایت خود مطمئن شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در دسترس بودن وب‌سایت خود را با استفاده از این ربات‌ها بسنجند. اگر قسمتی از سایت عملکرد مناسب نداشته باشد، این ربات‌ها به‌صورت خودکار آن را به ناشر اطلاع می‌دهند. ربات‌های ناظر برای وب‌سایت‌ها بسیار مفید هستند.
  • خزنده سئو: ربات‌های خزنده سئو، نرم‌افزارهایی هستند که وب‌سایت شما و دیگر رقیبان را ایندکس می‌کنند و داده‌هایی در مورد تعداد بازدید، محتوا و کاربران گردآوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند. ادمین وب‌سایت می‌تواند از این گزارشات برای برنامه‌ریزی محتوا در جهت بهبود ترافیک ارجاعی و ترافیک طبیعی استفاده کند.
ربات خزنده
  • ربات کپی‌رایت: این ربات‌ها، اینترنت را برای یافتن تصاویر و محتوای شامل کپی‌رایت می‌خزند تا هیچ‌کس از محتوای دارای کپی‌رایت بدون اجازه استفاده نکرده باشد.

ربات ترافیک مخرب

برخلاف ربات‌های ترافیک خوب، که در بخش قبلی آنها را بررسی کردیم، ربات‌های ترافیک مخرب نیز وجو دارند که به وب‌سایت شما آسیب می‌زنند و اگر آن ها پیدا نکنید، خرابی‌های زیادی به بار می‌آورند. این ربات‌ها در قالب ارسال هرزنامه، ایجاد ترافیک مصنوعی و کلاهبرداری تبلیغاتی وارد عمل می‌شوند. ربات‌های ترافیک مخرب را در زیر فهرست کرده‌ایم.

  • ربات DDoS: این ربات‌ها یکی از قدیمی‌ترین و مخرب‌ترین ربات‌های موجود هستند. ربات DDoS برای از بین بردن وب‌سایت یا سرور خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته حملات این ربات به دلیل خسارت‌های زیاد مالی سرزنش شده است.
  • ربات سارق: این ربات‌ها برای یافتن آدرس ایمیل، اطلاعات تماس و سایر داده‌های ارزشمند، وب‌سایت را بررسی می‌کنند. در برخی شرایط می‌توانند متن و تصاویر را از وب‌سایت بدزدند و در دیگر وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.
  • ربات جعل کلیک: ربات‌های ترافیک متعددی برای تبلیغات پولی وجود دارد. ربات‌های جعل کلیک، روی تبلیغات کلیکی، کلیک می‌کنند و باعث به هدر رفتن بودجه می‌شوند. ابزارهایی برای تشخیص و حذف این ربات‌ها وجود دارد.
  • ربات بررسی آسیب‌پذیری سایت: این ربات‌های مخرب، آسیب‌پذیری وب‌سایت‌ها را بررسی و اطلاعات آن‌ها را به شخص ثالث ارسال می کنند. دارنده اطلاعات می‌تواند آن را بفروشد یا با استفاده از آن وب‌سایت را هک کند.
  • ربات اسپم: ربات‌های اسپم به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که پیام‌های مشخص شده توسط سازنده ربات را در بخش نظرات وب‌سایت قرار دهند. این ربات‌ها برای نوشتن نظر نیاز به ایجاد حساب کاربری دارند. آزمون «CAPTCHA» برای جلوگیری از ایجاد حساب کاربری توسط ربات‌ها و نرم‌افزارها ایجاد شده است، اما گاهی در انجام این کار ناموفق است. تصویر زیر نظر ثبت شده توسط ربات اسپم را نشان می‌دهد.
نظرات اسپم

هدف خرید ورودی گوگل

چرا افراد به سمت خرید ورودی گوگل می‌روند. سه دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد که در زیر فهرست شده است.

  • افراد تصور می‌کنند آژانس‌های سئو کلاه سفید نمی‌توانند ادعای افزایش ترافیک وب‌سایت را محقق کنند.
  • آژانس‌های بازاریابی می‌خواهند افزایش نرخ کلیک را به مشتریان خود نشان دهند، اما در واقع چنین اتفاقی نیفتاده است و مجبور به‌دست‌کاری نتایج می‌شوند.
  • صاحبان وب‌سایت که کسب درآمد از تبلیغات، روش درآمدی آن‌ها است، با خرید ترافیک ارزان، آمار بازدیدهای خود را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند و جایگاه‌های تبلیغاتی را با هزینه بیشتری به تبلیغ‌کنندگان می‌فروشند.

به طور حتم دلایل دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد، اما سه دلیل ذکر شده در بالا مرسوم‌ترین دلایل خرید ورودی گوگل هستند.

هزینه خرید ورودی گوگل

اگر ورودی گوگل را به‌صورت مستقیم از صاحب ربات خریداری کنید، هزینه آن کمتر است، اما اگر بدون اطلاعات کافی، از آژانس‌های واسطه خریداری کنید، بخش اندکی از هزینه شما صرف ترافیک و بقیه بودجه سود آژانس بازاریابی خواهد شد.

احتیاط در خرید ورودی گوگل

به دلایل زیر باید هنگام سفارش ورودی گوگل احتیاط کنید.

  • ترافیک به‌دست آمده از این طریق ارزشی ندارد و درآمدی را برای کسب و کار شما ایجاد نمی‌کند. چراکه ربات‌ها محصولات شما را نمی‌خرند یا نرم‌افزار شما را دانلود و استفاده نمی‌کنند.
  • اگر باور دارید که سیگنال‌های کاربر مانند زمان سپری شده در صفحه، با استفاده از این ربات‌ها تقویت می‌شوند و رتبه‌بندی کلی شما را بهبود می‌دهند، آیا در برابر هزینه‌ پرداختی ارزش دارد.
  • در نهایت، این کار می‌تواند خطرناک و آسیب‌رسان باشد.
خرید ورودی گوگل

خطرات و آسیب‌های ناشی از خرید ورودی گوگل را در زیر فهرست کرده‌ایم.

  • پهنای باند خود را بدون دلیل هدر می‌دهید.
  • سرعت وب‌سایت شما برای کاربران واقعی کاهش می‌یابد.
  • کلیک بر روی تبلیغات کلیکی شما، باعث هدر رفتن بودجه می‌شود.

تشخیص خرید ورودی گوگل

فرض کنید بهبود سئو وب‌سایت خود را به آژانس بازاریابی سپرده‌اید. اگر هریک از موارد زیر در مورد شما واقعیت داشته باشد، به‌ احتمال زیاد آژانس بازاریابی از خرید ورودی گوگل و ربات‌های افزایش ترافیک استفاده می‌کند.

  • آژانس به شما وعده افزایش ترافیک سریع بدهد.
  • آژانس به شما وعده رشد در بازه زمانی کوتاه با بودجه کم را بدهد.
  • اطلاعات کاربران در گوگل آنالیتیکس عادی نباشد.

در ادامه هر مورد را توضیح می‌دهیم.

وعده افزایش ترافیک سریع

برای مثال به شما وعده می‌دهند که در طول سه ماه، ترافیک وب‌سایت را سه برابر می‌کنند یا در کمترین زمان ممکن شما را به رتبه ۱ می‌رسانید. به‌طور‌کلی هیچ آژانس بازاریابی نمی‌تواند ترافیک یا رتبه وب‌سایت را برای شما تضمین کند، چه برسد به این‌که بخواهد عدد و زمان را مشخص کند. این امکان وجود دارد که ترافیک شما در طول ۳ ماه ۳ برابر شود اما مساله این است که هیچ‌کس نمی‌تواند رتبه‌بندی گوگل، به‌روز‌رسانی الگوریتم‌ها، فعالیت‌های شرکت‌های رقیب یا عوامل دیگر را پیش‌بینی کند.

وعده رشد در بازه زمانی کوتاه با بودجه کم

چنین وعده‌ای به طور حتم مشکوک است. به احتمال زیاد ترافیک ایجاد شده تبدیل نخواهد شد و رتبه‌بندی طبیعی تغییری نخواهد کرد.

اطلاعات عجیب کاربران در گوگل آنالیتیکس

برای مثال ترافیک ورودی از لحاظ جغرافیایی ناگهان و به طرز قابل‌توجهی به کشورهای خارجی یا مناطق مبهم منحرف می‌شود یا در طی ساعت‌های خاصی در طی روز ترافیک قابل‌توجهی دریافت می‌کنید. یکی دیگر از نشانه‌های خرید ورودی گوگل این است که نرخ پرش یا بانس ریت شما به‌شدت افزایش و تعداد صفحات مشاهده شده در هر نشست کاهش می‌یابد. دقت داشته باشید نرخ پرش ترافیک ربات ۱۰۰ درصد است و در هر نشست تنها ۱ صفحه را بازدید می‌کند.

یکی دیگر از علامت‌هایی که به‌واسطه آن می‌توانید متوجه خرید ورودی گوگل شوید، مرورگرهای بسیار قدیمی کاربران است. در این مورد کاربران بیشتر از مرورگر‌های بسیار قدیمی وارد وب‌سایت شما می‌شوند. برای مثال از مرورگر قدیمی نوکیا استفاده می‌کنند. تصویر زیر گوگل آنالیتیکس را نشان می‌دهد که با استفاده از این قسمت می‌توانید مرورگر کاربران را مشاهده کنید.

گوگل آنالیتیکس

نحوه فیلتر کردن ترافیک ربات

اگر به عملکرد آژانس بازاریابی خود مشکوک هستید و تصور می‌کنید از ربات‌های ترافیک برای ارائه آمار اشتباه استفاده می‌کند، فیلتر کردن این ترافیک و اثبات این اتفاق آسان است. برای شروع باید گفتگویی صریح با آژانس بازاریابی خود داشته باشید و دلایل خود را بیان کنید. یکی از دلایل شما می‌تواند رفتارهای عجیب کاربران در گوگل آنالیتیکس باشد. در حالت ایده‌آل، آن‌ها به رفع نگرانی‌های شما کمک می‌کنند و به موضوع شفافیت می‌بخشند. اما اگر می‌خواهید ابتدا خودتان چند قدم بردارید، به مراحل زیر دقت کنید.

خرید ورودی گوگل

۱. مطابق تصویر بالا به بخش «Admin» در گوگل آنالیتیکس بروید و از قسمت «View Setting» بررسی کنید که فیلتر ربات فعال باشد.

خرید ورودی گوگل

۲. ترافیک وب‌سایت خود را برای یافتن الگوهای عجیب و غیرعادی بررسی کنید.

۳. اگر روند ترافیک عادی است، در مناطقی فیلتر را اعمال کنید که محتوای شما برای آن رتبه‌بندی نمی‌شود. برای مثال اگر وبلاگ شما به زبان فارسی است نباید از روسیه ترافیک زیادی داشته باشید.

فیلتر کردن کامل این بازدیدها در گوگل آنالیتیکس غیرممکن است. این ترافیک می‌تواند با هزینه کمی بالاتر برای فرد و آژانس به‌صورت دستی نیز حاصل شود. به دنبال الگوهای غیرعادی باشید. در نهایت باید با آژانس بازاریابی صحبت و مسائل را برطرف کنید.

 

سئو کلاه سیاه

از آنجایی‌که موتورهای جستجو می‌خواهند کاربر را به مقصودش برسانند و قصد فریب او را ندارند، اقداماتی انجام دادند تا نتایج جستجو تا حد امکان دقیق و مناسب باشد. استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید برای به‌دست آوردن رتبه مناسب وب‌سایت دشوار است، اما بهترین شیوه است. سئو کلاه سیاه، روش بهینه‌سازی وب‌سایت با استفاده از تکنیک‌های خلاف دستورالعمل‌های گوگل است و برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو استفاده می‌شود. استفاده از این روش‌ها به جریمه شدن توسط گوگل می‌انجامد. در ادامه تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را فهرست کرده‌ایم و به توضیح هر مورد می‌پردازیم.

  • بهینه‌سازی بیش از حد
  • فریب در محتوا
  • دست‌کاری لینک‌ها
  • خرید و فروش لینک
  • اسپم صفحه نتایج موتور جستجو
تکنیک های سئو کلاه سیاه

بهینه سازی بیش از حد

منظور از بهینه‌سازی بیش از حد اقداماتی مانند استفاده غیرطبیعی از کلمات کلیدی و فعالیت‌هایی از‌این‌قبیل است. در ادامه این اقدامات فهرست شده‌اند.

  • پر کردن متن با کلمه کلیدی
  • بهینه‌سازی بیش از حد توضیحات جایگزین
  • استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در انکر تکست
  • کلمات کلیدی نامرتبط
  • استفاده زیاد از لینک‌های داخلی
  • متن و پیوندهای مخفی
  • بهینه‌سازی بیش از حد تگ عنوان HTML

پر کردن متن با کلمه کلیدی

پر کردن متن با کلمات کلیدی یکی از تکنیک‌های قدیمی در سئو کلاه سیاه است. قبل از سال ۲۰۰۰ این تکنیک محبوبیت بسیاری داشت. اما گوگل متوجه شد که محتوایی با تکرار زیاد کلمه کلیدی ممکن است با‌هدف کاربر مطابق نباشد.

برای مثال، مدیر شرکتی هستید که چیپس می‌فروشد. شخصی از شما می‌پرسد آیا «چیپس شکلات» هم می‌فروشید و احتمالا شما هرگز چنین پاسخی نخواهید داد. «بله، ما چیپس شکلات هم داریم. پرفروش‌ترین محصول ما چیپس شکلات است. زیرا این چیپس‌‌های شکلات طعم خوبی دارند. مشتریان ما بیشتر شکلات دوست دارند، بنابراین، چیپس شکلات برایشان انتخاب بهتری است. حتما چیپس شکلات را امتحان کنید.» در واقع هیچ‌کس به این شکل صحبت نمی‌کند.

استفاده مکرر از کلمه کلیدی در مقاله هم همین‌طور است. طبیعی به‌نظر نمی‌رسد و به تجربه کاربری آسیب می‌زند و از همه بدتر گوگل شما را به دلیل محتوای بی‌کیفیت، توسط الگوریتم پاندا جریمه می‌کند. تصویر زیر محتوایی را نشان می‌دهد که در آن، متن از کلمه کلیدی انباشته شده است.

خرید ورودی گوگل

در تصویر زیر آمار بازدید وب‌سایتی را مشاهده می‌کنید که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است. همان‌طور که در تصویر پیدا است، آمار بازدید، ناگهان افت شدیدی را تجربه کرده است.

خرید ورودی گوگل

بهینه سازی زیاد متن جایگزین

موضوع بهینه‌سازی بیش از حد «متن جایگزین تصویر» (Image Alt Description) است. این مشکل نیز توسط خزنده‌های موتور جستجو یافت می‌شود. درست است که در ظاهر متن جایگزین تصویر را نمی‌بینید، اما این موضوع از مضر بودن‌ آن‌ها کم نمی‌کند. در واقع متن جایگزین به تصاویر اضافه می‌شوند تا زمانی‌ که به‌خوبی دانلود نشدند، کاربر متوجه محتوای آن‌ها بشود. همچنین متن جایگزین، محتوای تصویر را به خزنده‌های گوگل معرفی می‌کند.

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در انکر تکست

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در انکر تکست لینک‌های داخلی نشانه واضحی از بهینه‌سازی بیش از حد است و دقیقا مانند لبخند غیرطبیعی تصویر زیر خواهد بود.

لبخند مصنوعی

برای مثال، شرکت گردشگری دارید و می‌خواهید مقاله‌ای در وبلاگ خود درباره تور کیش بنویسید و افراد را به خرید تورهای خود تشویق کنید. در مثال زیر بخش‌های برجسته را به‌عنوان انکر تکست در نظر بگیرید.

  1. اگر می‌خواهید سفری جذاب به کیش داشته باشید، از صفحه تور ۶ روزه به کیش بازدید کنید. این تور همراه با بیمه مسافرتی است.
  2. اگر می‌خواهید از کیش دیدن کنید، شرکت ما تورهای زیادی را ارائه می‌دهد. همه آن‌ها را می‌توانید در صفحه تورهای کیش بیابید.

در مثال اول، محتوا منحصربه‌فرد و برای کاربر نوشته شده است. اطلاعاتی که ارائه می‌دهد معنی‌دار و مرتبط است و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد.

کلمات کلیدی نامرتبط

یکی دیگر از روش‌ها، استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط تنها برای کسب رتبه بهتر است. به‌دست آوردن ترافیک با استفاده از تعداد زیادی کلمه کلیدی نامرتبط و غیرضروری کارساز نیست و مانند هر تقلب دیگری، گوگل وب‌سایت شما را جریمه خواهد کرد. گاهی متخصص سئو علاقه دارد که شما را در صفحه اول گوگل قرار دهد و از مرتبط بودن فعالیت شما با کلمات کلیدی غفلت می‌کند. اگر برای کلمات کلیدی نامرتبط در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، به این دلیل که هدف کاربر را برآورده نمی‌کنید، ترافیک به‌دست نخواهید آورد.

استفاده زیاد از لینک‌های داخلی

این تکنیک سئو کلاه سیاه زمانی اتفاق می‌افتد که می‌خواهید لینک‌های زیادی را در صفحه‌هایی مانند درباره ما، تماس با ما، صفحه محصول و صفحه اصلی بگنجانید. این کار نه تنها غیرعملی، بلکه بی‌فایده است. چراکه این صفحات به‌خودی‌خود ترافیک زیادی دارند و باید از لینک‌های عمیق‌تر برای تقویت لینک‌سازی داخلی بهره ببریم.

متن و پیوندهای مخفی

متن‌ها و لینک‌های مخفی برای لینک‌سازی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد که البته گوگل همه انواع آن را کشف کرده است. مخفی کردن متن یا لینک با استفاده از CSS‌ انجام می‌گیرد. برای این‌ کار از فونتی با سایز صفر استفاده یا رنگ متن را مشابه پس‌زمینه انتخاب می‌کنند. گاهی لینک را در قالب کاراکتری در متن جای می‌دهند. تازه‌کارها ممکن است از این روش برای بهبود سئو وب‌سایت استفاده کنند، اما توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه خواهند شد. تصویر زیر نشان‌دهنده وب‌سایتی است که از لینک‌های به رنگ پس‌زمینه استفاده کرده است. با گرفتن دکمه‌های Ctrl+A و انتخاب متن صفحه این موضوع آشکار شده است.

لینک مخفی

بهینه‌سازی زیاد تگ عنوان HTML

استفاده از چندین تگ H1 در صفحه، تکنیک متداولی برای سئوی کلاه سیاه است. همواره برای مطلب خود تنها یک تگ H1 بنویسید. برای مثال، به تصویر زیر دقت کنید. در این تصویر از کلمه کلیدی «لوله‌کش» (Plumber) در همه عنوان‌ها استفاده شده است که غیرطبیعی به نظر می‌آید.

خرید ورودی گوگل

فریب در محتوا

فریب در محتوا یکی دیگر از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است. انتشار محتوای کپی یا استفاده از تولید محتوای ماشینی، نمونه‌هایی از فریب در محتوا هستند. در ادامه موارد فریب در محتوا را بیان می‌کنیم.

  • محتوای کپی
  • تعویض محتوای صفحه
  • تولید محتوای خودکار و ماشینی
  • بازنویسی محتوا
  • دزدی محتوا
  • کلاکینگ
  • طعمه‌گذاری برای کلیک

محتوای کپی

محتوای کپی، محتوایی است که در بیش از یک وب‌سایت وجود دارد. گاهی این محتوا از منبع دیگری دزدیده شده است. موتورهای جستجو باید از میان محتوای تکراری، محتوای اصلی را پیدا کنند و اطلاعات صحیح را نمایش دهند. گوگل معمولا این کار را می‌کند و محتوای اصلی را از سایر محتوای کپی تشخیص می‌دهد. در حال حاضر استفاده از این تکنیک در چشم به‌هم زدنی رتبه وب‌سایت شما را مختل می‌کند. همچنین وب‌سایت خود را در خطر جریمه شدن توسط گوگل نیز قرار می‌دهید. روشی امن برای این‌که محتوای تکراری، کپی محسوب نشود و به وب‌سایت شما آسیب نزند، استفاده از نقل‌قول برای مطالبی است که از دیگر وب‌سایت‌ها به‌دست می‌آورید.

تعویض محتوای صفحه

تعویض محتوای صفحه برای کسب رتبه بهتر انجام می‌شود. در این روش ابتدا محتوایی با در نظر گرفتن کلمات کلیدی خاصی می‌نویسند، پس از این‌که صفحه در موتور جستجو رتبه‌بندی شد، نویسنده محتوای آن را با محصول یا مطلب دیگری جایگزین می‌کند. این ایده بسیار زیرکانه بود، اما اگر الان از این روش استفاده کنید، گوگل شما را جریمه می‌کند. حتی اگر با این روش به موفقیت برسید، مشمول شکایت قانونی خواهید بود. برای مثال وب‌سایت زیر در کوئری «دانلود بازی»‌ در صفحه اول گوگل رتبه به‌ دست آورده است. اما در واقع وب‌سایت در مورد بیت کوین است.

سئو کلاه سیاه

تولید محتوای خودکار و ماشینی

تولید محتوای خودکار به معنی استفاده از ابزار یا اسکریپت‌هایی است که به‌وسیله آن محتوا به‌صورت خودکار تولید و منتشر می‌شود. این محتوا بدون هیچ مقصود خاصی برای کاربر نوشته می‌شود و شکل و قالب ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این قبیل محتوا نداشتن تصویر، تگ‌های HTML، فاصله پاراگراف و غیره است. برخی تصور می‌کنند این کار در کوتاه‌مدت مفید است، چراکه بدون صرف زمان و تلاش، وب‌سایتی پر از محتوا خواهند داشت. اما شاهد افت شدید در رتبه وب‌سایت خواهند بود و از همه مهم‌تر خطر قرار گرفتن در فهرست سیاه موتور جستجو برای و‌ب‌سایت وجود دارد. ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد، اما بهتر است قبل از شروع به کار به عواقب آن فکر کنید.

بازنویسی محتوا

در بازنویسی محتوا، با استفاده از روش‌های دستی یا خودکار، محتوای دیگر وب‌سایت‌ها را بازنویسی می‌کنند. هدف از این کار این است که محتوا، تکراری و کپی به‌ نظر نرسد و موتورهای جستجو متوجه تکراری بودن آن نشوند. این روش نیز در سئوی کلاه سیاه جای می‌گیرد، چراکه شما هیچ ارزشی را به محتوای اصلی اضافه نکرده‌اید. اگر اطلاعات جدیدی در مورد محتوا پیدا کردید، آن را به‌روزرسانی کنید. به‌‌این‌ترتیب رتبه محتوا بهبود خواهد یافت. تصویر زیر ابزاری را نشان می‌دهد که به‌صورت خودکار محتوا را بازنویسی می‌کند.

بازنویسی محتوا

دزدی محتوا

در دزدی محتوا با کمک اسکریپت‌هایی، محتوا را از ناشر دیگر می‌دزدید و آن را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. دزدی محتوا ممنوع است و در برخی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، غیرقانونی نیز محسوب می‌شود. اگر وب‌سایت‌هایی محتوای شما را می‌دزدند، با کمک نرم‌افزارهایی می‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید.

کلاکینگ

در «کلاکینگ» (Cloaking) از دو محتوا در صفحه استفاده می‌شود. یکی برای موتورهای جستجو است و ربات‌های خزنده آن‌ است و دیگری برای کاربر تدوین می‌شود. استفاده از این روش دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کند. با این کار در خطر جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن خواهید بود، چراکه از پنهان‌کاری برای فریب موتورهای جستجو استفاده کرده‌اید.

طعمه‌گذاری برای کلیک

«در طعمه‌گذاری برای کلیک» (Clickbait) از عنوانی فریبنده استفاده می‌کنند تا کاربران وسوسه به کلیک شوند. در واقع عنوان مطلب و محتوای آن با هم همخوانی ندارند. از عبارات زیر در عنوان‌ها استفاده می‌شود.

  • اخبار مهم درباره ...
  • باور نمی‌کنید که ...
  • تصاویر تکان‌دهنده از ...

این روش نرخ کلیک وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد و در بلندمدت برای وب‌سایت مضر است. افرادی از این روش استفاده می‌کنند که می‌خواهند براساس تعداد کلیک‌ها درآمد کسب کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از طعمه‌گذاری برای کلیک را نشان می‌دهد. در عنوان «آی‌پد اپل رایگان» به کاربران وعده داده شده است.

خرید ورودی گوگل

دستکاری لینک

دست‌کاری لینک، یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سیاه است. انواع روش‌های دست‌کاری لینک در زیر فهرست شده است.

  • حلقه وب‌سایت
  • اسپم پست مهمان
  • مزرعه لینک
  • تبادل لینک
  • اسپم نظرات بلاگ
  • تغییر مسیرهای فریب‌دهنده
  • انکر تکست‌های تجاری

حلقه سایت

چندین وب‌سایت که در شبکه‌ای دایره‌ای با هم در ارتباط هستند تا از وب‌سایت‌های مرتبط کلیک دریافت کنند، حلقه وب‌سایت را تشکیل می‌دهند. این ایده در سال ۱۹۹۴ توسعه داده شد. برای این‌که وب‌سایت‌ها عضوی از حلقه سایت باشند باید تائیدیه وب مستر را دریافت کنند.

دستکاری لینک

اسپم پست مهمان

افراد زیادی وجود دارند که از این تکنیک برای دریافت بک‌لینک استفاده می‌کنند. این افراد برای وبلاگ‌نویسان پیام می‌فرستند تا مقاله‌ای نامرتبط با لینک فالو را منتشر کنند.

مزرعه لینک

مزرعه لینک، مجموعه‌ای از وب‌سایت‌هایی است که با هم در ارتباط هستند. این وب‌سایت‌ها با افزایش لینک‌های ورودی، پروفایل لینک را دست‌کاری می‌کنند. این کار اثرات منفی در پی خواهد داشت چراکه گوگل، مزرعه لینک را روشی اسپم برای دریافت لینک می‌داند. محتوای وب‌سایتی که در مزرعه لینک قرار دارد، مشابه دیگر وب‌سایت‌ها است و تنها تفاوت آن این است که در آن لینک‌های نامربوط وجود دارد که به وب‌سایت‌های تصادفی لینک می‌دهد. گوگل وب‌سایت‌های این‌چنینی را جریمه می‌کند چراکه لینک‌ها غیرطبیعی هستند. این لینک‌ها برای کاربر ایجاد نشده بلکه برای فریب موتور جستجو از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

خرید ورودی گوگل

تبادل لینک

تبادل لینک، به توافقی بین دو وب‌سایت برای کسب رتبه بهتر در گوگل اشاره دارد. در این توافق این وب‌سایت‌ها به‌صورت مداوم به یکدیگر لینک می‌دهند. این کار دست‌کاری در لینک محسوب می‌شود و جریمه گوگل را در پی دارد. با جستجویی سریع در اینترنت تعداد زیادی سایت را می‌یابید که برای تبادل لینک درخواست داده‌اند. گاهی آن‌ها وعده لینک‌های رایگان را نیز می‌دهند و حتی می‌توانید از برنامه بازاریابی همکاری در فروش آن‌ها، درآمد کسب کنید.

اسپم نظرات بلاگ

این موضوع زمانی است که با گذاشتن نظر در وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف نامرتبط، به وب‌سایت خود لینک می‌دهید. در این تکنیک معمولا از لینک‌هایی استفاده می‌شود که کاربر را به صفحه اصلی وب‌سایت هدایت می‌کند. گذاشتن کامنت برای به‌دست آوردن تعداد زیادی بک‌لینک، تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می‌شود.

تغییر مسیر فریب دهنده

در گذشته تغییر مسیر ۳۰۱ روشی مناسب برای حفظ « Link Juice» به‌حساب می‌آمد. برای مثال دارندگان وب‌سایت برای این‌که کاربر را از سایت قدیمی به سایت جدید هدایت کنند، از این روش بهره می‌بردند. در حال حاضر استفاده از این تکنیک سئو کلاه خاکستری محسوب می‌شود. اگر دامنه منقضی شده به وب‌سایت جدید مرتبط نباشد، این روش تکنیک سئو کلاه سیاه است. نوع دیگری از تغییر مسیر فریب‌دهنده را در وب‌سایت‌های دانلود فیلم و موزیک مشاهده می‌کنیم که در آن‌ها وقتی روی دانلود یا پخش رسانه‌ای کلیک می‌کنیم، به انواع سایت‌های نامرتبط هدایت می‌شویم.

انکر تکست تجاری

کلمات کلیدی تجاری در انکر تکست‌‌ها برای ایجاد ارزش مالی استفاده می‌شوند. اگر سایت شما انکر تکست‌هایی حاوی کلمات کلیدی برند نداشته باشد، پروفایل لینک شما طبیعی نیست. با استفاده از ابزارهایی می‌توانید نسبت انکر تکست‌های تجاری به انکر تکست‌های برند خود را بسنجید و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید. برای مثال در تصویر زیر ۱۳ درصد انکر تکست‌ها حاوی کلمه کلیدی برند و ۷۳ درصد آن‌ها انکر تکست تجاری هستند.

خرید ورودی گوگل

خرید و فروش لینک

لینک‌ها شامل دسته‌های زیر می‌شوند.

  • «فالو» (Do-follow): لینک‌های فالو به موتور جستجو می‌گویند که لینک باید صفحه خروجی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • نوفالو: لینک نوفالو برعکس لینک قالو است و رتبه صفحه را به سایت دیگر منتقل نمی‌کند.

هر دو نوع لینک برای ایجاد بک‌لینک اهمیت دارند، اما باید نسبتی از هردوی آن‌ها وجود داشته باشد. برای مثال ۷۰ درصد لینک‌ها فالو و ۳۰ درصد نوفالو باشند. پست‌های حمایت شده و نقد و بررسی‌های پولی نیز به عنوان خرید و فروش لینک در نظر گرفته می‌شود. بک‌لینک‌های بی‌کیفیت باعث می‌شوند که وب‌سایت شما به عنوان اسپم علامت‌گذاری و از صفحه نتایج موتور جستجو حذف شود.

خرید و فروش لینک نیز از روش‌های خرید ورودی گوگل و سئو کلاه سیاه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

فروش لینک

فروش لینک با هدف انتقال دامین آتوریتی، وب‌سایت شما را از ایندکس گوگل خارج می‌کند و در بهترین حالت ترافیک را به نصف کاهش می‌دهد، چراکه این کار برخلاف دستورالعمل‌های گوگل است. اگر وب‌سایتی فروشنده لینک توسط گوگل شناسایی شود، تمام ارزش لینک دریافتی از بین می‌رود.

خرید لینک

خرید لینک از جنبه‌های بسیاری به فروش لینک شباهت دارد. وب‌سایت‌های فروشنده لینک معمولا ارزشی به وب‌سایت شما اضافه نمی‌کنند و لینک‌های باکیفیتی به شما نمی‌دهند. برای دریافت Link Juice باید خرید لینک را متوقف کنید. با خرید لینک تنها زمان و بودجه خود را هدر می‌دهید و برای تصحیح اشتباهات خود باید دوباره وقت بگذارید.

اسپم نتایج موتور جستجو

موضوع بعدی در سئو کلاه سیاه اسپم نتایج موتور جستجو است که موارد آن را در زیر فهرست کرده‌ایم و در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • «میزبانی انگل» (Parasite Hosting)
  • «بمباران گوگل» (Google Bombing)
  • «صفحات درگاه» (Doorway Pages or Gateway Pages)
  • «اسپم ریچ اسنیپت» (Rich Snippet Markup Spam)
  • «جستجوی خودکار گوگل» (Automated Google Queries)

میزبانی انگل

در این روش به‌صورت غیرقانونی به وب‌سایتی دسترسی پیدا می‌کنید. پس از آن به ایجاد صفحات وب مملو از کلمه کلیدی و لینک می‌پردازید. در واقع برای استفاده از اعتبار دامنه، از وب‌سایت‌های میزبان استفاده می‌شود. این کار بدون رضایت صاحب دامنه انجام می‌گیرد. تصویر زیر نمونه این روش را نشان می‌دهد.

خرید ورودی گوگل

بمباران گوگل

این روش در واقع در دسته سئوی منفی جا دارد و در طی آن با افزایش مصنوعی تعداد پیوندها و انکر تکست‌های صفحه وب، روی رتبه آن تاثیر منفی می‌گذاریم.

صفحات درگاه

صفحات درگاه یا دروازه، کاربران را به صفحه‌ای هدایت می‌کنند که با کوئری ارتباطی ندارد. در این صفحات از تکنیک‌هایی مانند کلاکینگ استفاده می‌شود. از صفحات درگاه برای کسب رتبه در کوئری‌های خاصی استفاده می‌کنند. در واقع صفحات درگاه روشی برای تغییر مسیر فریبنده هستند.

اسپم ریچ اسنیپت

داده‌های ساختاریافته روشی عالی برای قالب‌بندی نمایش سایت در نتایج موتور جستجو هستند. این داده‌ها به فهرست کردن وب‌سایت توسط موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند. از طرف دیگر با ایجاد ریچ اسنیپت‌های نامرتبط، ممکن است توسط گوگل جریمه دستی شوید.

جستجوی خودکار گوگل

جستجوی خودکار گوگل به این معنی است که از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنید تا کلمات کلیدی خاصی را جستجو کند و از این طریق رتبه وب‌سایت را بهبود ببخشد. این کار نیز جریم گوگل را در پی خواهد داشت.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات هدفمند از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ است و پلتفرم‌های بین‌المللی مانند گوگل و فیسبوک از جمله گزینه‌های مرسوم برای این نوع تبلیغات به شمار می‌آیند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال در تصویر زیر نمونه بنر آن را مشاهده می‌کنید که مربوط به مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله فرادرس» است. با توجه به تصویر، ویژگی‌های بنرهای کاپریلا از جمله حجم کم و ارتباط موضوعی آن مشخص است.

بنرهای کاپریلا

کسب‌وکارها، در بخش دیگر کاپریلا می‌توانند خود را به افراد معرفی کنند. از آنجایی‌که این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود، نرخ تبدیل آن بالا است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

 رپورتاژ آگهی روشی برای بهبود رتبه وب‌سایت است. تدوین متن رپورتاژ آگهی به دانش کافی و صرف زمان لازم نیاز دارد. به همین منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان پلتفرم متخصص در این حوزه، بهره برد. در نشریلا می‌توانید محصولات و خدمات خود را با انتشار مطالب تخصصی معرفی کنید.

سوالات متداول پیرامون خرید ورودی گوگل

در ادامه سوالات متداول پیرامون خرید ورودی گوگل را بررسی می‌کنیم.

خرید ورودی گوگل چگونه است ؟

برخی آژانس‌های بازاریابی ورودی گوگل می‌فروشند. به این طریق که شما مبلغی را پرداخت می‌کنید و در ازای آن ربات‌های ترافیک در ساعات مشخصی از روز برای وب‌سایت شما ترافیک تولید می‌کنند.

چگونه متوجه خرید ورودی گوگل برای وب‌سایت شویم ؟

ازجمله نشانه‌های استفاده آژانس‌های بازاریابی از ربات‌های ترافیک این است که نرخ پرش سایت به شدت افزایش می‌یابد. ربات‌ها در هر بار تنها یک صفحه از سایت را باز می‌کنند. بنابراین، عدد متوسط تعداد صفحات در هر نشست کاهش می‌یابد. از طرفی با مشاهده ترافیک غیرعادی در ساعات خاص و از کشورهای خارجی و مبهم می‌توان به استفاده از ربات ترافیک پی برد.

آیا خرید ورودی گوگل تکنیک سئو کلاه سیاه به حساب می آید ؟

بله، گوگل در حال حاضر ربات‌هایی وجود دارند که رفتاری بسیار نزدیک به کاربر انسانی دارند و گوگل قادر به تشخیص آن‌ها نیست. اما به‌محض این‌که متوجه این موضوع شود، وب‌سایت را جریمه خواهد کرد.

سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو کلاه سیاه روش بهینه‌سازی وب‌سایت و کسب رتبه با استفاده از تکنیک‌های خلاف دستورالعمل‌های گوگل است اگر وب‌سایت‌ها از سئو کلاه سیاه برای بهینه‌سازی استفاده کنند، توسط گوگل جریمه خواهند شد.

 

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
COGNITIVESEOSemrushpubliftlink daday
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *