مزایای طراحی سایت با زبان asp.net

۱۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مزایای طراحی سایت با زبان asp.net
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

طراحی سایت در طول سال‌های اخیر همواره تغییراتی را تجربه کرده‌ است و تکنولوژی‌های آن همسان با نیاز مشتریان در حال ارتقاست. برای طراحی هر سایت، روش‌های مختلفی وجود دارد، برخی افراد به‌سراغ پلتفرم‌های سایت‌ساز معتبر می‌روند و برخی دیگر، طراحی اختصاصی را برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنند. asp.net یکی از ابزارهای شناخته شده‌ای است که برای طراحی سایت اختصاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درواقع زبان asp.net که در این نوشته قصد معرفی آن را داریم، ابزار استانداردی برای توسعه برنامه‌های کاربردی در اینترنت است، بنابراین تلاش می‌کنیم تا این زبان برنامه‌نویسی را همراه با مزایای آن مورد بررسی قرار دهیم. اگر می‌خواهید که اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهید، مقاله را تا انتها دنبال کنید.

زبان asp.net چیست؟

ASP یا صفحات فعال تحت سرور که مخفف واژه Active Server Page است، برای اولین‌بار در سال 2002، توسط شرکت مایکروسافت معرفی شد. زبان asp.net که نسخه اولیه آن تحت فریم‌ورک دات‌نت عرضه شده‌ بود، در حال حاضر تبدیل به یکی از پرقدرترین زبان‌ها برای تولید اپلیکشین‌های وب شده‌است. درواقع هر شرکت طراحی وب، بی‌شک به استخدام کارشناسانی در این حوزه نیاز دارد.

ASP بخشی جدایی‌ناپذیر از چهارچوب دات‌نت مایکروسافت محسوب می‌شود که اپلیکیشن‌های نوشته‌شده با آن در سرورهای ویندوز قابل‌اجرا و معمولاً بانک اطلاعاتی آن‌ها sql server است. این زبان به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از زبان‌های کامپایل مثل VB، net. و c#، به ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب پویا بپردازند.

در تعریفی ساده و کوتاه، می‌توان گفت که Asp.net یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که برای میزبانی برنامه‌های وب از وب سرور ویندوز استفاده می‌کند.

تاریخچه

همان‌طور که اشاره کردیم، اولین نسخه ASP.NET در سال 2002 منتشر شد. این ابزار که هدفش ایجاد بستری برای توسعه برنامه‌های وب با پشتیبانی از ویژگی‌های OOP بود، به برنامه‌نویسان اجازه داد تا از کتابخانه‌های ارائه‌شده در چهارچوب آن استفاده کنند. نسخه دوم زبان asp.net همراه با بهبودهایی در کنترل‌ها، صفحات، کامپایلر و همچنین تکنیک‌هایی برای دسترسی به داده، در سال 2005 همراه با SQL Server 2005 ارائه شد. نسخه‌های بعدی این ابزار در سال‌های 2006، 2010 عرضه شد و در سال 2016 نیز، اولین نسخه ASP.NET CORE وارد بازار شد. این ابزار بازنویسی مجددی از APS.NET بود و هم‌اکنون با ارائه نسخه‌های جدید خود درحال توسعه است.

مزایای زبان asp.net

محبوبیت بالایی که زبان asp.net به‌دست آورده، به‌دلیل مزایای فراوانی است که در اختیار برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در این مقاله به چند مورد از مهم‌ترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. آسان برای استفاده

با بهره‌مندی از ابزار asp.net، طراحی و توسعه وب‌سایت به آسانی قابل انجام است. این ابزار دارای سه مشخصه Library، Language و Common Language Routine است که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند بخش طراحی را به‌منظور کنترل و مدیریت آسان‌تر، از کد جدا کنند.

استفاده از این زبان برنامه‌نویسی بسیار آسان، در صرفه‌جویی زمان به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند، به همین دلیل است که هر شرکت طراحی وب سایت، باید از این زبان استفاده کند.

۲. عملکرد بهبود یافته

ابزارهای طراحی وب‌سایت تأثیر مستقیمی بر عملکرد طراحان دارند و در بسیاری از مواقع، وجود مشکلی در این زمینه می‌تواند مانع پیشرفت آن‌ها شود. asp.net ابزاری است که می‌تواند عملکردی روان و بی‌نقص را به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ارائه دهد و استفاده از این ابزار، کمترین خرابی و کاهش سرعت را در کار آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

به‌طورکلی استفاده از ابزار پیشرفته‌تر و حرفه‌ای، باعث بهینه‌ترشدن کدها و نهایتاً بهبود عملکرد می‌شود. خصوصاً در هنگام طراحی سایت اختصاصی، باید نسبت‌ به قابل اعتماد بودن ابزارهای مورد استفاده مطمئن بود.

۳. پشتیبانی از توسعه مبتنی‌بر ابر

پشتیبانی از پلتفرم‌های گوناگون برای توسعه، یکی از مزایای بزرگ asp.net محسوب می‌شود. هاست ابری ASP.NET CORE یکی از همین موارد است که می‌تواند فرآیند طراحی و توسعه را ساده‌تر کند. درواقع امروزه داشتن یک وب‌سایت برای هر کسب و کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است و اکثر کسب و کارها بخشی از فعالیت خود را به‌ صورت اینترنتی مدیریت می‌کنند. اما طراحی سایت اختصاصی نیازمند فاکتورهای گوناگونی است که هاست یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. برای تأمین این نیاز، انتخاب‌های گوناگونی وجود دارد که هاست ابری asp.net، قطعا یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

۴. اوپن سورس

چهارچوب متن‌باز به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که کدها را مطابق با نیاز و سلیقه خود ویرایش کنند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها مجبور به پیروی از استاد خود و رفتار براساس خواسته‌های او نباشند.

زبان asp.net یک چارچوب اوپن سورس (متن‌باز) است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا طبق الزامات هر پروژه نرم‌افزاری، اجزا و ویژگی‌های جدیدی را به کد موجود در GitHub اضافه کنند. علاوه‌ بر این، کاربران در فضای اوپن سورس می‌توانند از پشتیبانی انجمن برخوردار شوند و پاسخ سوال‌های خود را دریافت کنند. توسعه‌دهندگان هم ایده‌ها و معلومات خود را به‌اشتراک می‌گذارند تا به‌ وسیله آن، کاربران را راهنمایی می‌کنند، بنابراین این ویژگی باعث صرفه‌جویی در زمان و سرعت بخشیدن به روند توسعه می‌شود.

۵. امنیت

پلتفرم asp.net به‌دلیل امنیت بسیار بالا و مدیریت فوق‌العاده خود، در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین در طراحی یک وب‌سایت با این فناوری، می‌توان از خدماتی چون احراز هویت کارت‌های هوشمند، کیف‌پول دیجیتال، رمز عبور و بسیاری از دستگاه‌های اینترنتی مورداستفاده در برنامه‌ها بهره برد.

درواقع این پلتفرم که به‌عنوان یک سیستم مستقل از زبان شناخته می‌شود، این امکان را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا برنامه‌های خود را با استفاده از C++، C#، VB.NET، IronPython، Visual COBOL، IronRuby و غیره توسعه دهند.

کلام پایانی

طراحی سایت اختصاصی به کارشناس‌ها و ابزار مشخصی نیاز دارد. در این نوشته به معرفی asp.net پرداختیم که یکی از بهترینِ این موارد در حوزه طراحی سایت است. اولین نسخه این ابزار در سال 2002 و با هدف ایجاد بستری برای توسعه برنامه‌های وب با پشتیبانی از ویژگی‌های OOP عرضه شد.

زبان asp.net برای تکیه بر مزایای گوناگونی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، محبوبیت بالایی را در حوزه طراحی سایت به‌دست آورده است. در این نوشته مزیت‌هایی چون استفاده آسان، عملکرد بهبود یافته، پشتیبانی از توسعه مبتنی‌بر ابر، اوپن سورس بودن و امنیت بالا را در این پلتفرم موردبررسی قرار دادیم. همین مزیت‌ها باعث شده‌اند که بهره‌مندی از asp.net، بخشی از هر شرکت طراحی وب سایت باشد.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *