حق تقدم سهام در بورس چیست؟ — استفاده، خرید و فروش به زبان ساده

۸۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
حق تقدم سهام در بورس چیست؟ — استفاده، خرید و فروش به زبان ساده

حق تقدم سهام، یک نوع ورق بهادار در بورس است که به مدت محدودی پس از افزایش سرمایه قابلیت معامله در بورس را دارد و پس از آن، به سهام عادی تبدیل می‌شود. حق تقدم سهام در بورس با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، همواره طرفداران خاص خود را داشته است. هدف این مقاله، تشریح تمامی مسائل مربوط به حق تقدم سهام در بورس شامل، نحوه ایجاد، چگونگی معامله، طریقه تبدیل آن به سهام عادی و نحوه ارزش‌گذاری آن با توجه به شرایط بازار می‌باشد.

حق تقدم سهام در بورس چیست ؟

حق تقدم سهام در بورس به اوراق بهادار جدید شرکت پس از افزایش سرمایه گفته می‌شود که نماد آن با افزودن «ح» به آخر نماد سهام اصلی به دست می‌آید. شرکت‌های بورسی برای تامین مالی فعالیت‌های خود، اقدام به انتشار حق تقدم سهام می‌کنند. به منظور حفظ نسبت مالکیتی سهامداران در شرکت، سهامداران آن در اولویت سرمایه‌گذاری هستند و در واقع حق تقدم سهام در بورس به منظور تامین این اولویت ایجاد شده است.

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت که حق تقدم سهم، در ارتباط با افزایش سرمایه مطرح می‌شود. افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود و تنها یکی از این روش‌ها منجر به صدور حق تقدم سهام در بورس می‌شود. در ادامه انواع افزایش سرمایه و چگونگی ایجاد حق تقدم سهم را بررسی می‌کنیم.

انواع افزایش سرمایه در بورس

شرکت‌های بورسی به منظور تامین مالی فعالیت‌های خود یا جلوگیری از احتمال انحلال آن در شرایط بحرانی، اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. این افزایش سرمایه می‌تواند به چهار روش مختلف انجام شود که در ادامه فهرست این چهار روش آمده است.

  • افزایش سرمایه از سود انباشته
  • افزایش سرمایه از صرف سهام
  • افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها
  • افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات سهامداران

هر کدام از این روش‌های افزایش سرمایه، فرآیند‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه این بخش، تنها افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات سهامداران که منجر به ایجاد حق تقدم سهام در بورس می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مطالعه بیشتر در مورد انواع افزایش سرمایه و تاثیر آن در قیمت سهام بورس، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات سهامداران

زمانی که شرکت، سود انباشته یا دارایی مناسب برای افزایش سرمایه نداشته باشد، از آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران اقدام به افزایش سرمایه می‌کند. در این حالت، سهامداران مبلغ جدیدی را به سرمایه شرکت اضافه می‌کنند. این افزایش سرمایه، از طریق پرداخت ارزش اسمی هر سهم به شرکت و دریافت حق تقدم سهام آن انجام می‌شود. این مساله باعث افزایش ارزش بازار شرکت به اندازه کل افزایش سرمایه نیز می‌شود که همین مساله، باعث تغییر در قیمت بازار سهم می‌شود.

در افزایش سرمایه از آورده نقدی، اولویت سرمایه‌گذاری با سهامداران است و در مرحله افزایش سرمایه، هیچ سهمی به سایر افراد اختصاص داده نمی‌شود. مراحل انجام کار بدین صورت است که پس از تایید افزایش سرمایه از طرف سازمان بورس و سهامداران، شرکت به ازای مقدار افزایش سرمایه، سهام حق تقدم ایجاد و به پرتفوی سرمایه‌گذاران اضافه می‌‌کند. هر سرمایه‌گذار به اندازه سهم خود از شرکت، حق تقدم آن را دریافت می‌کند. قیمت اسمی حق تقدم همواره 100 تومان کمتر از قیمت پایانی سهم در بازار است. این 100 تومان، همان مبلغ اسمی سهام است که باید برای افزایش سرمایه به شرکت پرداخت شود.

محاسبه تعداد حق تقدم سهام

برای محاسبه تعداد حق تقدم سهم، باید مقدار افزایش سرمایه مشخص باشد. اگر فرض بگیریم که مقدار افزایش سرمایه از آورده نقدی به صورت درصدی برابر با «x» است، در این صورت مقدار افزایش سرمایه، از ضرب آن در تعداد سهام تقسیم بر 100 به دست می‌آید. برای محاسبه تعداد حق تقدم کل شرکت، باید این مقدار در تعداد کل سهام شرکت ضرب شود. هر شخص نیز می‌تواند با ضرب این مقدار در تعداد سهام خود، مقدار حق تقدم سهم خود را محاسبه کند.

به عنوان مثال فرض کنید شرکتی می‌خواهد از محل آورده نقدی، 150 درصد افزایش سرمایه بدهد. اگر تعداد کل سهام شرکت 4 میلیون سهم باشد، در این صورت تعداد کل حق تقدم سهم ایجاد شده برابر با 150 ضرب در 4 میلیون تقسیم بر 100 یعنی 6 میلیون سهم خواهد بود. حال اگر شخصی قبل از افزایش سرمایه 200 سهم از این شرکت را داشته باشد، به اندازه 200 ضرب در 150 تقسیم بر 100 یعنی 300 سهم حق تقدم خواهد داشت.

محاسبه قیمت حق تقدم سهام

همانطور که گفته شد، قیمت سهام اصلی پس از افزایش سرمایه با توجه به ایجاد اوراق جدید و تغییر ارزش بازار شرکت، تغییر می‌کند. با توجه به این که ارزش اسمی حق تقدم سهم وابسته به ارزش بازاری سهم و 100 تومان کمتر از آن است، در صورت محاسبه قیمت سهم پس از افزایش سرمایه، قیمت حق تقدم سهم نیز به دست می‌آید.

ارزش بازار شرکت، به حاصلضرب تعداد سهام آن در قیمت پایانی گفته می‌شود. در طی افزایش سرمایه از آورده نقدی، ارزش بازار شرکت به اندازه میزان افزایش سرمایه بالا می‌رود. این میزان، برابر با تعداد حق تقدم سهام ایجاد شده ضرب در قیمت اسمی آن است. اگر مقدار درصدی افزایش سرمایه را x، تعداد کل سهام قبل از افزایش سرمایه را «N» در نظر بگیریم، با ضرب N در x و تقسیم آن به 100، تعداد سهام جدید به دست می‌آید. حال اگر این مقدار را در قیمت اسمی سهام که 100 تومان است، ضرب کنیم مقدار افزایش سرمایه و به تبع آن، ارزش بازار به دست می‌آید. این مقدار با حذف 100 از صورت و مخرج به صورت «Nx» درمی‌آید که مقدار آن به تومان است.

ارزش قدیمی بازار، از ضرب تعداد کل سهام قبل از افزایش سرمایه به قیمت پایانی به دست می‌آید. بنابراین، اگر قیمت پایانی سهام را با «Po» نمایش دهیم، ارزش بازار قبل از افزایش سرمایه برابر با N ضرب در Po می‌شود. در این صورت، ارزش بازار فعلی شرکت برابر حاصل جمع (N*x) و (N*Po) است. ارزش بازار فعلی شرکت از ضرب تعداد کل سهام جدید در قیمت جدید به دست می‌آید. قیمت جدید سهام مجهول ما است. تعداد سهام جدید نیز از جمع سهام قدیمی و تعداد حق تقدم ایجاد شده به دست می‌آید که برابر با $$\left(\frac{x}{100}+1\right)$$ است.

از مساوی قرار دادن طرفین این رابطه و ساده‌سازی آن، قیمت سهم پس از افزایش سرمایه «Pn» به دست می‌آید که رابطه آن در زیر نوشته شده است. قیمت اسمی حق تقدم سهام نیز به اندازه ارزش اسمی سهام یعنی 100 تومان کمتر از سهام اصلی خواهد بود.

$$P n=\frac{P o}{\left(1+\frac{x}{100}\right)}$$

دقت کنید که در این فرمول مقدار x برابر با مقدار درصدی افزایش سرمایه است و قیمت سهم پس از افزایش سرمایه به تومان خواهد بود.

افزایش سرمایه از آورده نقدی

ویژگی‌های حق تقدم سهام در بورس

پس از تایید فرآیند افزایش سرمایه، حق تقدم سهم به عنوان یک دارایی جدید با نماد سهم اصلی که در انتهای آن حرف «ح» نوشته شده است، به پرتفوی سهامداران اضافه می شود. پس از آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند حق تقدم سهم خود را نیز معامله کنند. حق تقدم سهام در بورس تفاوت‌هایی با سهام اصلی دارد. عمده این تفاوت‌ها به شکل زیر قابل بررسی است.

  • حق تقدم سهام در بورس به طور مستقل از سهام اصلی معامله می‌شود.
  • دامنه نوسان حق تقدم سهام در بورس دو برابر سهام عادی و برابر با مثبت منفی 10 درصد است.
  • نماد حق تقدم سهام در بورس با اضافه شدن حرف «ح» به نماد اصلی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال حق تقدم سهام «حکشتی» با نماد «حکشتیح» قابل مشاهده و معامله است.
  • معامله و ترید حق تقدم سهام در بورس تنها به مدت 60 روز پس از اضافه شدن به پرتفوی سهامداران قابل انجام است. پس از این مدت، معامله حق تقدم به اتمام رسیده و پس از طی مراحل تکمیلی افزایش سرمایه، حق تقدم تبدیل به سهم اصلی می‌شود.
  • افراد می‌توانند حق تقدم خود را تبدیل به سهام کنند یا آن را به فروش رسانده و سهام اصلی شرکت را خریداری کنند تا درصد مالکیت خود در شرکت را حفظ کنند.

چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

همانطور که گفته شد، حق تقدم سهام در بورس تنها برای مدت زمان 60 روز قابل معامله است و پس از آن، تبدیل به سهام اصلی شرکت می‌شود. برای این منظور پس از افزایش سرمایه، شرکت در طی یک گزارش در سامانه کدال و کدال 360 با عنوان «مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام»، مدت زمان تخصیص یافته برای تبدیل حق تقدم به سهام اصلی و همچنین شماره حساب مورد نظر شرکت برای واریز مبلغ اسمی حق تقدم را اعلان می‌کند. در پیوست‌های مربوط به این اطلاعیه می‌توانید روش ارسال مستندات واریز مبلغ حق تقدم سهام به شرکت و همچنین فرم ارسال اطلاعات که به آن  گواهی حق تقدم سهام گفته می‌شود را مشاهده کنید.

گواهی حق تقدم سهام

پس از واریز هزینه حق تقدم سهام، باید منتظر اتمام فرصت دو ماهه باشید. پس از اتمام این دو ماه، افزایش سرمایه در بورس ثبت می‌شود و پس از آن به صورت اتوماتیک حق تقدم سهام تبدیل به سهام اصلی شرکت می‌شود. البته این فرآیند زمان‌بر است و تا شش ماه ممکن است طول بکشد. همین مساله، یکی از دلایل اصلی عدم تبدیل حق تقدم سهام به سهام اصلی از سوی سهامداران است. در طول این مدت زمان، امکان خرید و فروش حق تقدم سهام وجود ندارد و ممکن است تغییرات قیمتی سهم به گونه‌ای باشد که هنگام تبدیل شدن حق تقدم به سهم اصلی، سهامدار دچار زیان شود.

چگونه حق تقدم سهام را بفروشیم؟

پس از ثبت افزایش سرمایه و اضافه شدن حق تقدم سهم، ممکن است شما تمایلی به تبدیل حق تقدم سهم به سهام اصلی از طریق فرآیند افزایش سرمایه نداشته باشید. در این صورت، منطقی‌ترین کار این است که پس از اضافه شدن حق تقدم سهم، آن‌ها را به فروش برسانید. نحوه فروش حق تقدم سهم، دقیقا مشابه با دیگر سهام است. شما پس از ثبت نام در بورس و سامانه سجام، یک کد بورسی دریافت کرده‌اید که با استفاده از آن و سامانه‌های معاملاتی کارگزاران بورسی، به سیستم معاملات وصل می‌شوید.

با کلیک بر روی حق تقدم سهم خود در پرتفو یا جستجوی نماد آن، می‌توانید وارد بخش خرید و فروش آن شوید و مانند دیگر سهام آن را بفروشید. توجه کنید که به علت دامنه نوسان مثبت، منفی ده درصدی، ممکن است قیمت حق تقدم دقیقا اختلاف 100 تومانی با سهم اصلی نداشته باشد. برخی اوقات به دلیل عرضه و تقاضا، قیمت حق تقدم سهم ممکن است بیشتر از سهم اصلی باشد یا در مواقع نزول قیمتی بازار، ارزش حق تقدم اختلاف بیش از 100 تومانی با سهم پیدا کند. ابه هر حال، اگر قیمت در موقعیت مورد نظر شما بود، می‌توانید به راحتی آن را بفروشید.

در صورتی که تمایل دارید درصد مالکیت خود بر روی سهام شرکت را از دست ندهید، می‌توانید از پول حاصل از فروش حق تقدم، سهم اصلی شرکت را بخرید. با انجام این کار، شما دیگر نیاز نیست مدت زمان طولانی برای تبدیل حق تقدم به سهام اصلی صبر کنید و در هر لحظه می‌توانید سهام خود را معامله کنید. در تصویر زیر می‌توانید اطلاعات معاملاتی حق تقدم سهم برکت را مشاهده کنید.

حق تقدم سهام برکت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

حق تقدم استفاده نشده چیست ؟

در صورتی که سهامداران هزینه مربوط به تبدیل حق تقدم سهم را به شرکت پرداخت نکنند و همچنین، اقدام به فروش حق تقدم خود در بازار بورس نکنند، در این صورت، پس از اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام، امکان معامله حق تقدم سهم وجود نخواهد داشت. به حق تقدم‌هایی که این اتفاق برای آن‌ها رخ داده باشد، حق تقدم استفاده نشده گفته می‌شود.

شرکت پس از پایان مهلت مقرر، تعداد حق تقدم استفاده نشده را مشخص کرده و آن‌ها را به طور مستقیم به فروش می‌رساند. قیمت این فروش معمولا نزدیک به مقدار نهایی آن در بازار خواهد بود. پس از فروش و کسر هزینه‌های کارمزد فروش، بقیه مبالغ به حساب سهامداران واریز می‌شود. این فرآیند معمولا زمان‌بر است. بنابراین، در صورتی که تمایلی به تبدیل حق تقدم سهم به سهام اصلی ندارید، توصیه می‌شود در مدت معین دو ماهه آن را به فروش برسانید.

آیا معامله حق تقدم سهام سودآور است؟

حق تقدم سهام در بورس به مدت دو ماه تا پرداخت ارزش اسمی سهام، برای معامله عموم آزاد است. در این مدت افراد می‌توانند برگه‌های حق تقدم سهم را خرید و فروش کنند بدون این‌که تمایلی به سرمایه‌گذاری روی سهم شرکت داشته باشند. در واقع کسی که در روز آخر معاملاتی حق تقدم سهم را در اختیار داشته باشد، صاحب آن به حساب می‌آید.

حق تقدم سهم با توجه به دامنه نوسان مثبت منفی ده درصدی که در مجموع بیست درصد اختلاف را شامل می‌شود، گزینه جذابی برای نوسان‌گیران است. در این سهام امکان نوسان بیست درصدی در طی یک روز معاملاتی وجود دارد که معامله آن را جذاب می‌کند. البته همین مساله، ریسک ضرر دو برابری در صورت ریزش قیمت سهام را نیز شامل می‌شود. بنابراین معاملات حق تقدم سهم، تنها به معامله‌گران حرفه‌ای توصیه می‌شود.

در شرایط خاصی از بازار ممکن است تمایل به خرید حق تقدم سهم در قیمتی بالاتر از ارزش اسمی آن یا فروش در قیمتی پایین‌تر از ارزش اسمی به وجود بیاید. به عنوان مثال، در صورتی که بازار قفل صف خرید باشد، قیمت معامله حق تقدم سهام به دلیل افزایش عرضه بر روی آن، بالاتر از قیمت اسمی معامله می‌شود. در شرایط برعکس، یعنی صف فروش بودن سهم، حق تقدم ممکن است بسیار پایین‌تر از ارزش اسمی معامله شود. در حالت کلی می‌توان گفت در بازار صعودی و نوسانی می‌توان از ترید بر روی حق تقدم سهم سود مناسبی کسب کرد.

چرا افزایش سرمایه باعث افزایش قیمت سهم می‌شود؟

حق تقدم سهام در بورس پس از افزایش سرمایه بین سهامداران پخش می‌شود. پس از آن، قیمت سهم با افت روبه‌رو می‌شود تا مقدار ارزش بازار در شرایط جدید تعدیل شود. در واقع این تعدیل قیمت به این دلیل انجام می‌شود که در مجموع ارزش سهام جدید فرد برابر با ارزش سهام قبلی به علاوه مقدار ارزش اسمی قابل پرداخت برای سهام جدید شود. بنابراین در این حالت، سهامدار دچار ضرر یا سود نمی‌شود.

همانطور که گفته شد، قیمت سهم پس از افزایش سرمایه، کاهش می‌یابد. این کاهش، یک نکته مثبت برای سهم محسوب می‌شود. با کاهش قیمت سهم معمولا سهامداران زیادی اقدام به معامله سهم شرکت می‌کنند. این مساله بیشتر بعد روانی دارد و الا ارزش کل شرکت تفاوتی با حالت قبل ندارد. به همین دلیل است که می‌بینیم پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت، قیمت سهام شرکت با رشد قابل قبولی مواجه می‌شوند. این مساله تقریبا کم و بیش برای انواع افزایش سرمایه مطرح است.

علاوه بر این، معمولا افزایش سرمایه از آورده نقدی به منظور تامین مالی پروژه یا پروژه‌های خاص شرکت صورت می‌گیرد. بنابراین، اگر سرمایه‌گذاری انجام شده، مثبت بوده و تاثیر خوبی بر سودآوری شرکت داشته باشد، در این صورت، قیمت سهم و حق تقدم آن نیز با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

افزایش قیمت حق تقدم سهم پس از افزایش سرمایه

شرکت در افزایش سرمایه بدون حضور در مجمع

برای شرکت در افزایش سرمایه و دریافت حق تقدم سهم، شما حتما باید قبل از بسته شدن سهم برای حضور در مجمع، سهامدار شرکت باشید. در این صورت پس از تایید افزایش سرمایه و باز شدن نماد، حق تقدم سهام به پرتفوی شما اضافه می‌شود. در صورتی که شما تمایلی به شرکت در مجمع افزایش سرمایه نداشته باشید (این کار به دلایل متعددی ممکن است رخ بدهد به عنوان مثال ممکن است شما نخواهید سرمایه‌ خود را در چند روز برگزاری مجمع، راکد نگه دارید) می‌توانید سهام خود را قبل از مجمع به فروش برسانید. پس از برگزاری مجمع دوباره می‌توان سهام اصلی و حق تقدم شرکت را خریداری کرد.

توجه داشته باشید که پس از افزایش سرمایه، قیمت سهام بدون دامنه نوسان بازگشایی می‌شود. بنابراین، امکان رشد قیمتی سهم پس از افزایش سرمایه وجود دارد. در این صورت، شما برای خرید سهامی که از قبل داشتید، باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. بنابراین، شرکت نکردن در مجمع افزایش سرمایه از آورده نقدی همیشه به نفع شما نخواهد بود. البته  برعکس این حالت نیز ممکن است. بنا به دلایل متعددی مانند روند نزولی کل بازار، سهم می‌تواند پس از افزایش سرمایه با کاهش قیمت روبه‌رو شود که در این صورت، شما با پول قبلی می‌توانید تعداد بیشتری از سهام شرکت را خریداری کنید.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی روانشناسی کندل ها و پرایس اکشن در بازار مالی

آموزش روان شناسی کندل ها

برای این‌که بتوانید معاملات پرسودی در بازارهای مالی داشته باشد، باید قادر به درک رفتار و ذهنیت سایر معامله‌گران باشید. از آن‌جایی که رفتار معامله‌گران مختلف در نهایت منجر به تشکیل کندل می‌شود بنابراین، با تحلیل کندل‌ها می‌توان به تحلیل رفتار بازیگران و در نهایت تحلیل روند بازار دست یافت. با شناخت نیروهای اثرگذار بر تشکیل کندل‌های مختلف به راحتی می‌توان بازار را تحلیل کرد.

در نهایت، با ترکیب نتایج حاصل، با دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال، امکان کسب سود از بازارهای مالی برای کاربران فراهم می‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع در کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال، بورس و سایر بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 3 ساعت و 27 دقیقه‌ای آموزش مقدماتی روانشناسی کندل ها و پرایس اکشن در بازار مالی را تدوین کرده است.

این فیلم آموزش در سی و یک بخش مجزا و کوتاه تدریس شده است. در بخش‌های ابتدایی این آموزش، مقدمات مبحث کندل‌ها، تاریخچه، مزایا و معایب آن آموزش داده می‌شود. پس از آن، نوبت به بررسی انواع کندل‌های مهم و تاثیر‌گذار در بازار مالی می‌رسد. در این بخش به صورت جزئی، تعریف و نحوه ایجاد کندل‌ها تشریح می‌شود. از جمله کندل‌های مطرح شده در این آموزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماروبوزو
  • دوجی
  • چکش
  • ستاره صبحگاهی و شامگاهی

در بخش‌های انتهایی دوره، آموزش‌های مربوط به دسته‌بندی انواع کندل‌ها از منظر روند(صعودی، خنثی و نزولی) و قدرت روندها بررسی شده است. ترکیب این دو دسته مانند کندل‌های صعودی پرقدرت نیز برای بسیاری از کندل‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این دوره هم برای آموزش ارز دیجیتال و هم برای بورس و فارکس مناسب است.

  • برای دیدن فیلم آموزش مقدماتی روانشناسی کندل ها و پرایس اکشن در بازار مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

حق تقدم سهام در بورس نوعی ورق بهادار است که پس از افزایش سرمایه از آورده نقدی، به پرتفوی سهامداران اضافه می‌شود. سهامداران می‌توانند در طی فرصت دو ماهه ارائه شده، با پرداخت مبلغ اسمی سهام به ازای هر سهم 100 تومان، حق تقدم خود را تبدیل به سهم اصلی کنند یا این‌که آن را از طریق بازار بورس به فروش برسانند.

پس از فرصت دو ماهه، حق تقدم سهم استفاده نشده توسط شرکت فروخته می‌شود و مبلغ آن پس از کسر کارمزدها، به سهامداران عودت داده می‌شود. فرآیند تبدیل حق تقدم به سهم اصلی معمولا زمان‌بر است و به همین دلیل، بیشتر سهامداران خرد ترجیح می‌دهند قبل از اتمام فرصت، حق تقدم سهم خود را به فروش برسانند. در این مقاله می‌توانید پاسخ تمامی سوالات مطرح در مورد حق تقدم سهام در بورس را پیدا کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *