آیا می دانید دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف می شوند؟

۱۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آیا می دانید دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف می شوند؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

آیا می‌دانید دروس عمومی از کنکور 1402 حذف می‌شوند؟ سوالی کوتاه اما پر تنش که ممکن است نگرانی‌هایی را برای داوطلبین بوجود آورد. بانک کتاب طلایی قصد دارد که مطلب «حذف دروس عمومی از کنکور 1402» را تمام و کمال برای شما شرح دهد.

چندی پیش خبر حذف دروس عمومی از کنکور 1402 از سازمان سنجش منتشر شد. این خبر تصویب شده است. براساس این مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه» در جلسه 843 شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و حذف سوالات عمومی کنکور به تصویب رسید. اما این حذف به چه معناست؟ در این جلسه قرار شد که از سال 1402 و بعد از آن کنکور دوبار در سال برگزار شود.

مسئولان در شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کردند که بیشتر از دو سال است که به صورت مداوم بر روی این مساله کار کرده‌اند و چند سالی هم هست که ستاد نقشه جامع علمی کشور بر روی این موضوع کار می‌کند. بر اساس این موضوع قرار بر این شده که از سال 1402 تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور سراسری لحاظ شود؛ طوری که این تاثیر حدود 60 درصد است. این تاثیر در سال 1401 حدود 40 درصد خواهد بود. علاوه بر این موارد دیگری هم هستند که در این آزمون تاثیر‌گذار خواهند بود.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402

منظور از سوابق تحصیلی که در کنکور تاثیر آن لحاظ می‌شود، نمرات دروس عمومی و تخصصی است که در سال آخر دوره دبیرستان یا همان پیش‌دانشگاهی است. امتحانات سال آخر یا همان دوره پیش‌دانشگاهی امتحان مشترک و سراسری است که از طرف وزارت آموزش و پرورش از دانش آموزان در سطح استاندارد و کیفی گرفته می‌شود. امتحانات هر گروه درسی، در یک روز مشخص از دانش آموزان سراسر کشور گرفته می‎‌شود. به همین علت است که به صورت مستقیم بر روی رتبه کنکور تاثیرگذار است.

دروس عمومی از کنکور 1402 حذف می‌شود؟

کنکوری که در سال 1402 برگزار می‌شود بدون سوالات عمومی است. سوالات کنکور تماما از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی خواهد بود. این سوالات از میان دروس تخصصی 3 سال آخر است. سوالات کنکور را وزارت آموزش و پرورش از میان کتاب‌های درسی انتخاب می‌کند.

آن‌چه در این امر بدیهی است، تاثیر بیشتری است که دروس تخصصی در کسب رتبه بالاتر خواهند داشت. پس با توجه به این مساله اهمیت دروس تخصصی هر گروه بیشتر خواهد شد. مثلا دانش آموزان رشته تجربی برای موفقیت در کنکور باید تسلط بیشتری بر روی دروس تخصصی مانند زیست، ریاضی و شیمی داشته باشند. پیشنهاد بانک کتاب طلایی به داوطلبین کنکور تجربی برای موفقیت، مطالعه کتاب‎‌های ریاضی جامع کنکور تجربی مهروماه و حسابان یازدهم تست خیلی سبز است.

داوطلبین می‌توانند از هرجای ایران که باشند این دو کتاب و کتاب‌های دیگر از انتشارات مهروماه و مبتکران و حتی خیلی سبز را از بانک کتاب طلایی خریداری کنند. بانک کتاب تضمین می‌کند که کتاب‌های مورد نیاز در کمترین زمان ممکن به دستتان برسد.‌ هم‌چنین شما می توانید دو کتاب حسابان یازدهم تست خیلی سبز و ریاضی جامع کنکور تجربی مهروماه را با تخفیف از بانک کتاب طلایی خریداری کنید.

دلیل حذف دروس عمومی در کنکور 1402 چیست؟

معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم سوزنچی، دلیل حذف دروس عمومی کنکور 1402 را این‌گونه بیان کرده است:

او ابتدا بیان کرد که طبق تصمیم و طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال 1402 فقط دارای سوالات تخصصی است و در این آزمون سوالات عمومی وجود ندارند. در ادامه افزود: در این روش طرح کردن سوالات تخصصی عمیق‌تر است؛ چرا که با حذف سوالات دروس عمومی مدت پاسخگویی برای سوالات تخصصی بیشتر می‌شود. هم‌چنین وی گفت: کنکور قابل حذف نیست. چرا که بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود 80 هزار صندلی دانشگاه سراسری و دانشگاه‌های آزاد سطح بالا وجود دارد.

ابراهیم سوزنچی، تصریح کرد: اجرای این طرح، بخش زیادی از مافیای کنکور را حذف می‌کند و سوالات کنکور و آموزش و پرورش استاندارد خواهند شد.

سبک جدید در کنکور 1402 به نفع داوطلب است؟

در ابتدا باید بگوییم که این تغییرات یک نفع مالی برای سازمان سنجش و آموزش و پرورش دارد. هر دانش‌آموز برای ثبت‌نام در ترمیم معدل باید هزینه 50 هزار تومانی را پرداخت کند. تعداد ترمیم معدل هم زیاد است و دانش‌آموزان زیادی شرکت خواهند کرد. دریافتی آموزش و پرورش از این موضوع زیاد خواهد بود. فرصت ترمیم معدل 10 بار بوده و دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند معدل‌شان را به 20 نزدیک کنند.

اما چه مزیت‌ها و معایبی برای دانش‌آموزان دارد؟ بانک کتاب در ادامه پاسخ این سوال را برای شما مطرح خواهد کرد.

مزیت حذف شدن دروس عمومی از کنکور 1402

با‌توجه به این‌که قرار است دو کنکور به طور جداگانه برگزار شود، کنکور عمومی و کنکور تخصصی؛ این موضوع می‌تواند تا حد زیادی بر روی استرس داوطلبان تاثیر بگذارد. توجه داشته باشید که در صورتی‌ هم که نتیجه کنکور اول خوب نباشد، داوطلب هنوز فرصت جبران دارد و می‌توان آن را در کنکور دوم جبران کند. با حذف دروس عمومی، تمام وقت دانش آموزان در کنکور، صرف پاسخ‌دهی به سوالات دروس تخصصی می‌شود. دانش‌آموز همان اول، بدون فوت وقت و خستگی اضافی به سراغ سوالات تخصصی می‌رود و انرژی بیشتری هم برای دروس تخصصی خواهد داشت.

معایب حذف دروس عمومی از کنکور 1402

تقلب در امتحانات نهایی زیاد است و نسبت به کنکور تقلب بیشتری در آن صورت می‌گیرد. پاسخ برگه نهایی به صورت الکترونیکی بررسی نشده و پاسخ برگه‌ها توسط معلمان آموزش و پرورش تصحیح می‌شود و معلمان می‌توانند به صورت سلیقه‌ای برگه‌ها را تصحیح کنند.

این موضوع باعث می‌شود که در حق دانش‌آموزان ظلم شود. عیب دیگری که به این طرح وارد است و به ضرر دانش‌آموزان تمام می‌شود، این است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان هستند که معدل بالای 19 دارند و طبق آمار منتشر شده از آموزش و پرورش در سال 1400 تعداد دانش آموزانی که معدل بالا دارند و رشته‌های پرخواهان برابر است. طبق این موضوع، داشتن معدل 19 ریسک بزرگی خواهد بود. در این روش حتی مافیای سوالات امتحان نهایی قدرت بیشتری در فروش دارند.

هم‌چنین برخی از دانش‌آموزان هستند که تسلط بالاتری روی دروس عمومی دارند، طوری که کسب رتبه بالاتر در دروس عمومی آن‌ها را به رتبه های بالاتر نزدیک می‌کند. اما نگران نباشید بانک کتاب طلایی برای این داوطلبین نیز پیشنهاد ویژه ای دارد.

پیشنهاد بانک کتاب طلایی به داوطلبین رشته تجربی، یادگیری عمیق و دقیق دروس تخصصی است. با خرید کتاب‌های ریاضی جامع کنکور تجربی مهروماه و کتاب حسابان یازدهم تست خیلی سبز در این دو درس تخصصی رشته تجربی بالاترین رتبه و موفقیت را از آن خود کنید و از سایر رقبا پیشی بگیرید. خیلی از دانش‌آموزان از لحاظ تشریحی ضعیف هستند، اما در تست مهارت بالایی دارند و یا بالعکس. این دو کتاب، دانش‌آموزان را هم در تست و هم در مطالب تشریحی تقویت می‌کنند.

 

بر اساس رای ۸۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «آیا می دانید دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ حذف می شوند؟»

نه نباید این طرح اجرا شه خیلیا ضرر میکنن

سلام.من که سال88دیپلم گرفتم ومیخواهم در کنکور1402شرکت کنم با معدل کل دیپلم19/61و معدل کتبی نهایی19/05باید چکار کنم؟

این طرح یک طرح مزخرف هست که برای کنکور 1402 و سال های بعد تشکیل شده و ده ها صدها هزار نفر حتی شاید میلیون ها نفر با این طرح ضرر می کنند از جمله خود بنده البته این خبر فقط تصویب شده و هنوز رسمی نشده طبق حالا اخرین و جدیدترین اخباری که همه ی ما مخالفین داریم و تا اخرین لحظه امیدوار هستیم که لغو بشه و یا شاید به سال های بعد موکول بشه که بتونیم یه بلایی سر خودمون بیاریم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *