جمع محدوده در اکسل – آموزش تصویری و ساده

۲۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
جمع محدوده در اکسل – آموزش تصویری و ساده

جمع در اکسل یکی از رایج‌ترین عملیات‌های نرم‌افزار محبوب مایکروسافت است. با اینکه روش‌های مختلفی برای انجام این کار  وجود دارد، اما هرکدام به منظور خاصی طراحی شده‌اند و در شرایط مناسب خود در برنامه اکسل به کار می‌روند. در این مقاله به بررسی نحوه جمع محدوده در اکسل پرداخته‌ایم. به مطالعه این مطلب ادامه دهید تا با روش‌های انجام این نوع از جمع آشنا شوید.

همان‌طور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای جمع در اکسل وجود دارند. یکی از آن‌ها استفاده از تابع SUM است که در این مطلب تا حدی با آن آشنا می‌شویم. برای یادگیری بیشتر درباره سایر روش‌ها می‌توانید مقاله آموزش اکسل رایگان را هم مطالعه کنید.

جمع در اکسل چگونه انجام می‌شود؟

برای جمع کردن مقادیر عددی در اکسل، بهترین راه استفاده از توابع خواهد بود. تابع SUM یکی از رایج‌ترین توابع جمع در اکسل به حساب می‌آید که فرمول ساده‌ای هم دارد. می‌توانید فرمول این تابع را بنویسید و سپس عدد، محدوده، آرایه یا حتی نتیجه فرمول‌های دیگر را به عنوان اولین آرگومان SUM وارد کنید. تنها وارد کردن اولین آرگومان در این تابع ضروری است و نتیجه مجموع، در قالب عدد نمایش داده می‌شود.

 

استفاده از تابع SUM برای جمع محدوده در اکسل

به کمک تابع SUM می‌توانید تنها با نوشتن یک فرمول، اعداد موجود در هر محدوده‌ای را جمع کنید، به خصوص اگر چند محدوده داشته باشید که هم‌جوار نیستند. استفاده از تابع SUM در اکسل، کار را بسیار ساده‌تر می‌کند.

برای استفاده از این تابع، مانند مراحل زیر عمل می‌کنیم:

ابتدا سلولی را برای نمایش نتیجه انتخاب کرده و سپس فرمول تابع را درون آن می‌نویسیم. در این مثال می‌خواهیم اعداد موجود در محدوده A1 : A5 و محدوده D3 : D8 را با هم جمع کنیم. به همین منظور، از دو محدوده در کنار هم به عنوان آرگومان تابع استفاده می‌کنیم:

1=SUM(A1:A5,D3:D8)
استفاده از تابع SUM برای جمع محدوده در اکسل

همچنین می‌توانیم هر عددی را همراه با محدوده مورد نظر وارد و در جمع محاسبه کنیم. مثلا در فرمول زیر، محدوده‌های A1 : A5 و D3 : D8 را با یکدیگر و همینطور با عدد 50 جمع مي‌کنیم:

1=SUM(A1:A5,D3:D8,50)
استفاده از عدد و محدوده در تابع Sum

محاسبه جمع محدوده در اکسل به روشی ساده‌تر

گاهی اوقات نیاز فوری به محاسبه جمع محدوده در اکسل دارید و وارد کردن فرمول می‌تواند زمان‌بر باشد. اگر محدوده‌ها در ستون‌های مجزا باشند، مجبور خواهید شد برای هر ستون به طور جداگانه فرمول بنویسید. به همین دلیل بهتر است در چنین شرایطی، از روشی ساده‌تر استفاده کنید.

جمع محدوده در اکسل به کمک ویژگی AutoSum

ویژگی Autosum برای جمع زدن اتوماتیک در اکسل استفاده می‌شود. کار با این قابلیت بسیار ساده است و نسبت به نوشتن فرمول جمع در اکسل نیز وقت کمتری می‌گیرد. برای استفاده از این قابلیت ابتدا باید ستون‌های محدوده داده را همراه با یک سلول خالی در زیر آن‌ها، انتخاب کنید. در مثال زیر می‌خواهیم مجموع تمام ستون‌ها را محاسبه کنیم.

انتخاب سلول ها برای محاسبه جمع با Autosum در اکسل

توجه داشته باشید که سرتیتر ستون‌ها نباید انتخاب شوند. سپس برای محاسبه جمع محدوده به این شکل، دو روش دارید. روش اول این است که در زبانه Home گزینه AutoSum را از بخش Editing برگزینید.

جمع زدن خودکار در اکسل با گزینه Autosum

به این ترتیب، فرمول SUM به طور خودکار روی محدوده انتخابی اعمال شده و نتیجه به نمایش درمی‌آید.

نتیجه استفاده از Autosum برای جمع محدوده در اکسل

روش دوم هم استفاده از میانبر کیبورد AutoSum است. به این منظور، پس از انتخاب داده‌ها و سلول خالی، دو کلید Alt و +  را روی کیبورد فشار دهید و بعد Enter را بزنید تا جمع محدوده در اکسل انجام شده و نشان داده شود.

جمع محدوده ردیف‌ها در اکسل چگونه انجام می‌شود؟

به کمک ویژگی AutoSum می‌شود مجموع محدوده‌ای از ردیف‌ها را نیز در اکسل محاسبه کرد. برای این کار کافی‌ست تمام ردیف‌ها را همراه با یک سلول خالی در سمت راست آن‌ انتخاب کنیم. سپس با زدن دکمه AutoSum در زبانه Home، مجموع ردیف‌ها در سمت راست نشان داده می‌شود.

 

جمع محدوده بدون در نظر گرفتن خطاها

همانطور که در مثال زیر می‌بینید مجموع مقادیر ستون‌های A ،B ،C و D را حساب کرده‌ایم اما در ستون C یک خطا داریم. حالا می‌بینیم که چطور می‌شود بدون در نظر گرفتن خطاها، مجموع را در اکسل محاسبه کرد.

خطا ذر محاسبه جمع در اکسل

برای انجام عملیات جمع در اکسل بدون در نظر گرفتن خطاها، از تابع IFERROR استفاده می‌کنیم. برای انجام این کار، سلول حاوی خطا را انتخاب و فرمول زیر را در آن می‌نویسیم. توجه داشته باشید که باید مقدار خطا را در جای خالی بین دو علامت نقل قول (" ") وارد کنیم.

1=SUM(IFERROR(B2:B5,""))

با این کار، خطا در محاسبه مجموع نادیده گرفته شده و نتیجه جمع این ستون هم مانند باقی ستون‌ها نشان داده می‌شود.

سخن نهایی

جمع یکی از رایج‌ترین عملیات‌هایی است که در اکسل با آن سر و کار خواهید داشت. از آن‌جایی که ممکن است هر شرایطی برای جمع زدن رقم بخورد، می‌توانید از فرمول‌ها و روش‌های متفاوتی برای انجام این کار استفاده کنید. در این مقاله روش‌هایی را برای انجام جمع محدوده در اکسل بررسی کردیم. در انتها نیز روشی برای نادیده گرفتن خطاها را دیدیم که کمک می‌کند نتیجه نهایی بدون بروز خطا نشان داده شود. اگر سوالی در این زمینه دارید لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «چگونه در اکسل جمع کنیم؟» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Excel In Excel
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *