جدول ماتریس کلاس اول چیست؟ — به زبان ساده و با مثال

۱۰۹۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
جدول ماتریس کلاس اول چیست؟ — به زبان ساده و با مثال

ساختارهای مختلفی در ریاضیات برای نمایش ویژگی‌ها و اندازه‌های مربوط به پدیده‌های طبیعی وجود دارد. یکی از ساختار مهم و پایه در ریاضیات، ماتریس است. در این متن به  سوال جدول ماتریس کلاس اول چیست پاسخ می‌دهیم.

جدول ماتریس کلاس اول چیست ؟

جدول، یک ساختار منظم است که از سطر و ستون تشکیل شده و از تقاطع سطر و ستون، خانه‌های جدول شکل می‌گیرند. این خانه‌ها ارتباط بین مقادیر ستون و سطرها را مشخص می‌کنند. برای آنکه دانش آموزان دبستان بداند جدول ماتریس کلاس اول چیست و به چه کار می‌آید، از یک مثال استفاده می‌کنیم.

فرض کنید سطر اول مربوط به دایره‌های رنگی (قرمز، سبز، آبی) مختلف است که برای نمایش صورت انسان‌ها استفاده شده. هر یک از دایره‌ها، به یک رنگ هستند. در ستون اول نیز مربع‌هایی رنگی ( قهوه‌ای، سیاه، زرد و خاکستری) داریم که می‌تواند لباس این افراد باشد. می‌خواهیم ترکیب دایره‌ها (صورت‌ها) با مربع‌ها (لباس‌ها) را مشخص کنیم.

در تصویر زیر چنین وضعیتی را مشاهده می‌کنید که از ترکیب عناصر سطر و ستون، جدول ماتریس کلاس اول کامل می‌شود.

جدول ماتریس کلاس اول دبستان

تکمیل همه سلول‌ها یا درایه‌های این ماتریس، آن را کامل می‌کند و جایگشتی از همه شکل‌ها در این جدول ساخته خواهد شد.

به تصویر زیر توجه کنید. حاصل ترکیب عناصری که در سطر و ستون این جدول دیده می‌شوند، خانه‌های جدول را کامل می‌کند. کافی است هر یک از دایره‌ها را در بالای مربع‌های رنگی قرار دهید. به ترکیب رنگ‌ها و شکل‌ها دقت داشته باشید تا همه ترکیب‌های محتمل در نظر گرفته شود.

جدول ماتریس کلاس اول

برای آموزش بهتر می‌توان به جای دایره‌ها از صورت و به جای مربع، از لباس استفاده کرده و از دانش آموزان خواست که عناصر سطر و ستون را مطابق با تصویر بالا با یکدیگر ترکیب کنند. در کلاس‌های بالاتر و دوره دبیرستان، دانش‌آموزان با مفهوم ماتریس و جایگزینی اعداد در این خانه‌ها آشنا شده و ساختار یک جدول ماتریسی را یاد می‌گیرند.

خلاصه و جمع‌بندی

در این متن با نحوه معرفی جدول ماتریس کلاس اول آشنا شدیم و نحوه ترکیب سطر و ستون و تشکیل عناصر جدول را فرا گرفتیم. هر چند در کتاب درسی به صراحت به سوال جدول ماتریس کلاس اول چیست پاسخی داده نشده ولی با مراجعه به متن و شکل‌ها و ارتباط بین سطر و ستون جدول، ساختار یک ماتریس را به صورت ضمنی به کودکان دبستان می‌آموزیم. مشخص است فراگیری این ساختار در تسلط آن‌ها به درس‌های آینده نظام آموزشی دبیرستان بسیار موثر است و ذهن خلاق آن‌ها را با مفاهیم ریاضی و ساختارهای آن، آشنا می‌کند.

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *