جایگزینی سرد و گرم چیست و چرا اهمیت دارد؟

۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
جایگزینی سرد و گرم چیست و چرا اهمیت دارد؟

استفاده از دستگاه‌های دیجیتال نقش مهمی در زندگی روزمره انسان‌ها دارد و بهره‌مندی از آن‌ها دیگر نه یک مزیت رقابتی بلکه یک الزام در ابعاد مختلف زندگی بشر است. در این میان، اصطلاحات ساده اما مهمی در رابطه با، استفاده از این دستگاه‌ها وجود دارد که ممکن است هر شخصی در طول روز بارها آن‌ها را شنیده و یا در اخبار و مطالب حوزه فناوری بخواند.

عبارات «جایگزینی گرم» (hot-swappable) و  «جایگزینی سرد» (cold-swappable) از جمله این اصطلاحات هستند. این دو واژه بیشتر در کار با دستگاه‌های ذخیره‌سازی دیجیتال مانند انواع درایوهای USB و هاردهای اکسترنال شنیده می‌شوند، با این وجود مفاهیم آن‌ها قابل تعمیم به بسیاری دیگر از ابزارهای دیجیتال است. در ادامه، به بررسی مفاهیم این دو اصطلاح پرداخته شده است. اگر شما هم کنجکاو هستید در این رابطه بیشتر بدانید، با ما همراه شوید.

۱. مفهوم «جایگزینی گرم»

ساده‌ترین تعریفی که برای اصطلاح «جایگزینی گرم» (hot-swappable) می‌توان ارائه داد، این است که کاربر می‌تواند دستگاه دیجیتال خود را بدون خاموش کردن رایانه، به آن متصل و یا از آن جدا کند. با وجود این تعریف، احتمالا اولین مثالی که برای تجهیزات جایگزینی گرم به ذهن هر فردی می‌رسد درایوهای USB و هاردهای اکسترنال است.

اما، دایره ابزارهایی که دارای قابلیت جایگزینی گرم هستند فراتر از دستگاه‌های ذخیره‌سازی رفته و شامل میکروفون، بلندگو، صفحه کلید، پرینتر و انواع هدفون‌ها می‌شود.

یکی از موضوعاتی که درباره تجهیزات جایگزینی گرم همواره مورد بحث بوده، این است که آیا می‌بایست همواره قابلیت جدا‌سازی امن را پیش از قطع اتصال‌شان از رایانه فعال کرد یا خیر؟ امری که در اصطلاح معمول به آن «eject» کردن نیز گفته می‌شود و در واقع پایان دادن به کلیه عملیات‌های در حال اجرا روی دستگاه، به صورت نرم‌افزاری است. در این نوشتار قصد پرداختن به جزئیات پاسخ این پرسش وجود ندارد، اما در مجموع باید گفت جدا کردن دستگاه پس از «eject» کردنش خطر آسیب رسیدن به داده‌هایی که بر روی آن ذخیره شده است را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۲. مفهوم جایگزینی سرد

براساس تعریف ارائه شده برای دستگاه‌های دارای قابلیت جایگزینی گرم، به سادگی می‌توان فهمید تجهیزات «جایگزینی سرد» (cold-swappable) ابزارهایی هستند که باید سیستم را پیش از اتصال یا جداسازی آن‌ها به‌طور کامل خاموش کرد. اغلب قطعات به‌کار رفته درون رایانه، شامل حافظه‌های داخلی، کارت‌های گرافیک و هارد درایوها از جمله دستگاه‌های اتصال سرد هستند.

گاهی، دستگاه‌هایی که در حالت عادی دارای ویژگی جایگزینی سرد «cold-swappable» هستند در صورتی اتصال به سیستم موجود و مبدل شدن به جزئی از آن، دارای قابلیت جایگزینی گرم (hot-swappable) می‌شوند. مثال خوبی از این نوع تجهیزات، هارد درایوهای موجود در سیستم‌های سرور NAS هستند. این بدان معناست که کاربر می‌تواند بدون خاموش کردن سیستم، آن‌ها را متصل و یا جدا کند. اغلب جعبه‌ها و سرورهای NAS سینی خاصی دارند که هارد درایو در آن قرار می‌گیرد، بنابراین متصل کردن یا جداسازی هارد درایو تنها با بیرون کشیدن سوکت هارد و بدون هیچ عملیات اضافه‌ای، به سادگی و با سرعت بالا قابل انجام است.

در پایان، لازم به ذکر است که کارآمدی و اهمیت قابلیت تبدیل از جایگزینی سرد به جایگزینی گرم در سیستم‌هایی که مدت «uptime» (در حال کار بودن بدون وقفه) آن‌ها بسیار مهم و خاموش کردن‌شان، کاری هزینه‌بر، پیچیده و مشکل ساز است، بیش از پیش برجسته می‌شود.

اگر مطلب بالا برای شما جذاب بوده، شاید آموزش‌هایی که در ادامه آمده است نیز برای‌تان مفید واقع شود.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
۱ دیدگاه برای «جایگزینی سرد و گرم چیست و چرا اهمیت دارد؟»

خوب بود ???

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *