جاوا اسکریپت یا سی شارپ – کدامیک بهتر است؟

۸۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
جاوا اسکریپت یا سی شارپ – کدامیک بهتر است؟

انتخاب بین جاوا اسکریپت و سی شارپ نیاز به بررسی جنبه‌های مختلفی از تفاوت‌ها، شباهت‌ها، قابلیت‌ها و سایر موارد مربوط به هر یک از این دو زبان دارد. در واقع ارائه پاسخی سریع و کوتاه به این پرسش که کدام یک بهتر است، جاوا اسکریپت یا سی شارپ چندان آسان نیست. جاوا اسکریپت و سی ‌شارپ از جمله محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی به حساب می‌آیند که کاربردهای گسترده‌ای دارند. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم در رقابتی تنگاتنگ، برنده نبرد دو غول بزرگ دنیای زبان‌های برنامه‌ نویسی، یعنی Javascript و C#‎ را معرفی کنیم.

پیش از آنکه پیرامون بحث اصلی این مطلب، یعنی تعیین برنده نبرد جاوا اسکریپ و سی شارپ سخن به میان آید، ابتدا بهتر است به طور مختصر راجع به هرکدام از این زبان‌ها توضیحاتی ارائه شود.

سی شارپ چیست؟

سی شارپ به لطف تلاش‌های اندرس هیلسبرگ، خالق و پایه‌گذار «کامپایلر توربو پاسکال» (TURBO PASCAL) و زبان برنامه‌ نویسی «دلفی» (Delphi)، خلق شد. اولین نسخه این زبان در ژوئن 2000 توسعه یافت و نسخه نهایی در سال 2002 همراه با ویژوال استودیو منتشر شد. اکنون سی شارپ به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی تبدیل‌ شده است.

زبان سی شارپ چیست؟

سی شارپ را نمی‌توان تنها به‌عنوان زبان برنامه‌ نویسی در نظر گرفت. این فناوری بخشی از از یک سیستمی بزرگ به حساب می‌آید که شامل سیستم‌عامل ویندوز، محیط توسعه ویژوال استودیو، فریمورک دات نت و سایر ابزارها است. سی شارپ تا زمانی که مایکروسافت وجود دارد و تا زمانی که مردم از سیستم‌ عامل ویندوز استفاده می‌کنند وجود خواهد داشت. سی شارپ به‌عنوان زبانی همه‌منظوره در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود.

همچنین، اکثر برنامه‌ نویسان، سی شارپ را به دلیل سادگی، بر بسیاری از زبان‌های دیگر ترجیح می‌دهند. البته امکان دارد بسته به کاربرد و حوزه مورد فعالیت، سی شارپ انتخاب خوبی نباشد، بنابراین انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ یا هر زبان دیگری نیاز به بررسی ابعاد مختلفی دارد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

جاوا اسکریپت چیست؟

برای اینکه بهتر به پاسخ این سوال برسیم که جاوا اسکریپت یا سی شارپ کدامیک بهتر است، لازم است که در مورد جاوا اسکریپت توضیحاتی ارائه شود. جاوا اسکریپت با بیش از بیست سال سابقه، یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان به حساب می‌آید. همچنین یکی از سه عنصر اصلی برای توسعه‌دهندگان وب به حساب می‌آید که این ۳ عنصر در ادامه فهرست شده‌اند.

  • HTML: به شما امکان می‌دهد محتوا را به صفحه وب خود اضافه کنید.
  • CSS: استایل و ظاهر صفحه وب را تنظیم می‌کند.
  • جاوا اسکریپت: رفتار صفحه وب را بهبود می‌بخشد.

جاوا اسکریپت به‌وسیله «برندان ایچ» (Brendan Eich)، که در سال 1995 ایجاد شد. نام اصلی آن «موکا» (Mocha) بود. نام این زبان به «مونا» (Mona) و سپس به LiveScript تغییر یافت تا اینکه در نهایت به جاوا اسکریپت تبدیل شد.

در سال 1996، جاوا اسکریپت استانداردسازی و نام رسمی «اکما اسکریپت» (ECMAScript) به آن داده شد که پس از آن ECMAScript نسخه ۲ در سال 1998 و ECMAScript 3 در سال 1999 توسعه یافتند. این استاندارد اکنون به جاوا اسکریپت امروزی تبدیل‌ شده است که در حال حاضر نه‌ تنها در مرورگرهای وب، بلکه در چندین دستگاه از جمله موبایل و دسکتاپ نیز کاربرد دارد. جاوا اسکریپت از آن زمان تاکنون به رشد خود ادامه داده است و درصد بسیار زیادی از سایت‌ها و حتی برنامه‌های موبایل و پلتفرم‌های سمت سرور از آن استفاده می‌کنند.

جاوا اسکریپت یا سی شارپ؟

در این بخش اصل مسئله و پاسخ به پرسش اصلی این مطلب یعنی انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ ارائه شده است. در برخی از جنبه‌ها سی شارپ و جاوا اسکریپت با هم همپوشانی دارند. همچنین جاوا اسکریپت هم از منظر برنامه و هم از منظر کد نویسی می‌تواند هم‌زمان با سی شارپ اجرا شود. به‌طورکلی، شباهت زیادی بین Javascript و C#‎ وجود ندارد، اما تفاوت‌های زیادی وجود دارد که دائماً آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد.

در ادامه جاوا اسکریپت و سی شارپ از جنبه‌های مختلفی باهم رودررو قرار داده خواهند شد و در آخر برای هر جنبه، پیروز میدان معرفی می‌شود. برنده بودن و بازنده بودن یک زبان در یک جنبه به معنی برتری کلی آن نیست. برتری کلی یک زبان نسبت به دیگری، بیشتر بستگی به ماهیت پروژه و هدف برنامه‌نویس دارد، اما مواردی که در ادامه بیان شده‌اند، در پایین تا حدودی می‌تواند تصمیم برای انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ را آسان کند.

این دو زبان قرار است در موارد زیر با هم مقایسه شوند:

  • سرعت و سهولت کد نویسی
  • کارایی و عملکرد
  • ثبات و سازگاری
  • انجمن و پشتیبانی
  • سهولت در یادگیری
  • تشخیص خطا
  • نگهداری کد
  • سینتکس (قواعد نحوی)
  • درآمد و تقاضا

در خصوص سرعت و سهولت کد نویسی جاوا اسکریپت یا سی شارپ؟

استفاده از جاوا اسکریپت نسبت به استفاده از سی شارپ خسته‌کننده‌تر است. در جاوا اسکریپت هیچ پشتیبانی اضافی در برنامه‌ها برای کمک به کد نویسی سریع‌تر وجود ندارد. سی شارپ دقیقاً برعکس آن است، در نسخه‌های جدیدتر این زبان، ویژگی‌های قابل‌ توجهی مانند فرآیند تکمیل خودکار کد و تعیین نوع پویا برای کمک به شناسایی خطاها و سرعت بخشیدن به کد نویسی اضافه شده است. سی شارپ به کاربران خود امکان می‌دهد وظایف بیشتری را با باگ‌ کمتر در مدت‌زمان کوتاه‌تری نسبت به جاوا اسکریپت انجام دهند.

  • برنده: سی شارپ

مقایسه کارایی و عملکرد جاوا اسکریپت و سی شارپ

Javascript و C#‎ هر دو زبان برنامه نویسی هستند، بنابراین به‌خودی‌خود هیچ ویژگی عملکردی خاصی ندارند. سی شارپ در دات‌نت IL کامپایل شده و در یک ماشین مجازی اجرا می‌شود و بهینه‌سازی‌های مختلفی مانند JITing می‌تواند در آن دخیل باشد. جاوا اسکریپت کامپایلری نیست، بلکه کدهای آن تفسیر می‌شوند، یعنی زبانی مفسری است و توسط یک موتور جاوا اسکریپت مخصوص مرورگر اجرا می‌شود. هر مرورگر می‌تواند رویکردهای متفاوتی برای بهبود عملکرد اجرای جاوا اسکریپت داشته باشد.

سی شارپ یا جاوا اسکریپت کدامیک عملکرد بهتری دارد
مقایسه عملکرد جاوا اسکریپت و سی شارپ

از طرفی درجه تفاوت عملکرد این دو زبان به‌شدت به برنامه مربوطه بستگی دارد و در هر برنامه متفاوت است. همه‌چیز از اندازه و تعداد اشیاء پردازش‌شده در یک برنامه، تا نحوه و زمان استفاده از حلقه‌ها و دیگر موارد، بر نحوه عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های عملکردی این دو زبان برنامه‌ نویسی، به‌صورت قطعی نمی‌توان نظر داد که از این حیث کدامیک بر دیگری برتری دارد. این برتری بسته به ماهیت پروژه و آنچه متفاوت است که از این دو زبان انتظار می‌رود.

بنابراین انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ از لحاظ عملکرد آن‌ها فقط و فقط به کاربرد هدف بستگی دارد. برای مثال می‌توان گفت که برای ساخت اپلیکیشن ویندوزی، سی شارپ بهتر از جاوا اسکریپت عمل می‌کند و از طرفی برای کاربردهای وب جاوا اسکریپت وضعیت قابل قبول‌تری دارد.

  • برنده: بستگی به هدف و کاربرد دارد.

معرفی مجموعه فیلم های آموزش برنامه نویسی سی شارپ

فیلم آموزش سی شارپ فرادرس

زبان برنامه نویسی سی شارپ یکی از محبوب‌ترین زبان‌های حال حاضر است که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. پشتیبانی غول بزرگ فناوری، یعنی مایکروسافت از این زبان یکی از دلایل موفقیت‌های آن در حال حاضر است. امروزه همچنین تقاضا برای متخصصین سی شارپ در صنایع مختلف بسیار بالا است و یادگیری آن به متقاضیان این امکان را می‌دهد که راحت‌تر وارد بازار کار برنامه نویسی شوند.

برای یادگیری این زبان محبوب، لازم است به منابع حرفه‌ای و اصولی تکیه شود. مجموعه فیلم های آموزش سی شارپ فرادرس به‌صورت جامع و کاربردی به آموزش این زبان می‌پردازند. این آموزش‌ها هم‌اکنون در پلتفرم فرادرس برای علاقه‌مندان به یادگیری این زبان قرار داده‌ شده‌اند. در تصویر بالا فقط تعداد کمی از این دوره‌های آموزشی به‌عنوان نمونه ظاهر شده‌اند.

  • برای مشاهده مجموعه فیلم‌ های آموزش برنامه نویسی سی شارپ فرادرس اینجا کلیک کنید.

 از لحاظ ثبات و سازگاری سی شارپ بهتر است یا جاوا اسکریپت؟

در این جنبه، می‌توان گفت که سی شارپ زبان برنامه نویسی سازگارتر و انعطاف‌پذیرتری به حساب می‌آید. این عمدتاً به دلیل وجود ویژگی تشخیص خودکار خطا در برنامه نویسی سی شارپ است. همچنین از طرفی، سی شارپ خطاهای زمان اجرای کمتری نسبت به جاوا اسکریپت دارد و می‌توان از آن به روش‌های بیشتری نسبت به جاوا اسکریپت استفاده کرد. می‌توان گفت در بین انتخاب جاوا اسکریپت یا سی شارپ از لحاظ سازگاری و ثبات، انتخاب سی شارپ منطقی‌تر است.

  • برنده: سی شارپ

مقایسه انجمن پشتیبانی سی شارپ و جاوا اسکریپت

تا حدودی به دلیل کاربران بیشتر، اهمیت JS در برنامه نویسی وب و مشکلات بسیاری که برای برنامه‌نویسان این زبان بوجود می‌آید، اکوسیستم جاوا اسکریپت گسترده است. این امر موجب آن شده است که جامعه جاوا اسکریپت راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای رفع مشکلات مهم ارائه کند. مهم‌تر از آن، چندین راه‌حل مختلف برای هر مشکل در انجمن‌های جاوا اسکریپت وجود دارد.

از طرفی جامعه پشتیبان سی شارپ نیز جامعه‌ای فعال و پویا است اما به اندازه جاوا اسکریپت راه‌حل‌های آن‌ها هوشمندانه نبوده و گستردگی پشتیبانی از آن به اندازه جاوا اسکریپت نیست. همچنین چندین ابزار و انجمن برای ساده نویسی و تشخیص خطا در جاوا اسکریپت وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. Babel ،Typescript ،Purescript و قبل از آن Coffeescript، برای  سینتکس بهتر
  2. تایپ اسکریپت، Flow و Eslint برای شناسایی خطاها قبل از اجرای برنامه
  3. KnockoutJs ،AngularJs ،BaconJs و Redux برای مدیریت حالت
  4. AngularJs ،EmberJs ،React، Backbone برای ایجاد قالب‌ها و کامپوزیت‌ها
  5. Mocha ،Jest ،Jasmine ،Qunit برای تست واحد
  • برنده: جاوا اسکریپت

یادگیری سی شارپ آسان تر است یا جاوا اسکریپت؟

جاوا اسکریپت زبان برنامه نویسی با «تخصیص نوع پویا» (Dynamic Type) است، یعنی نیازی نیست برنامه نویس در هنگام تعریف متغیر نوعش را مشخص کند و نوع داده آن به صورت خودکار تعیین می‌شود. از سوی دیگر، سی شارپ نوعی زبان برنامه نویسی با «تعیین نوع داده به صورت ایستا» (Static type) است. این یعنی هنگام تعریف متغیر لازم است برنامه نویس نوع داده آن متغیر را هم مشخص کند. این ممکن است باعث شود که جاوا اسکریپت ساده‌تر به نظر برسد، اما هنگام ایجاد خطا برنامه نویس با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود که کار را برای آن سخت می‌کند و از این لحاظ سی شارپ ترجیح داده خواهد شد.

سی شارپ آسانتر است یا جاوا اسکریپت

سی شارپ زبانی شی‌گرا و کاملاً متعادل و شروع کار با آن آسان است و در ابتدا از ساختارهای ساده و مختصر استفاده کرده و رفته رفته به‌تدریج به سمت پیچیدگی حرکت می‌کند، این ویژگی به یادگیری آسان‌تر این زبان برنامه نویسی کمک خواهد کرد. این ممکن است برای جاوا اسکریپت صدق نکند و در طول راه‌اندازی یک پروژه ساده از همان ابتدا به مفاهیم پیچیده نیاز باشد. از این جنبه انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ ، زبان سی شارپ برنده می‌شود، اما این به این معنی نیست که یادگیری جاوا اسکریپت بسیار دشوار و غیرممکن است. همه چیز به تلاش، میزان انرژی گذاشته شده برای یادگیری و منابعی بستگی دارد که فرد متقاضی از آن‌ها استفاده می‌کند.

در این زمینه، سی شارپ چند مزیت دارد:

  1.  درک نوع داده در زبان سی شارپ نسبت به جاوا اسکریپت بسیار ساده‌تر است.
  2. در فرآیند یادگیری سی شارپ، برنامه نویس در CLR مدیریت‌شده کار می‌کند و نیازی به تخصیص حافظه ندارد. این به‌جای منحرف کردن ذهن برنامه نویس به جزئیات جانبی به آن‌ها اجازه می‌دهد که مستقیماً روی حل مشکلات الگوریتمی و تجاری تمرکز کنند.
  3. سینتکس و قواعد سی شارپ مانند زبان C است و نحو آن‌ها بسیار بهتر و مختصرتر از پاسکال است. در عین حال، فردی که با زبان C آشنا است، می‌تواند به‌راحتی قواعد و سینتکس سی شارپ را نیز درک کند.

نکته: Common Language Runtime (CLR) نوعی برنامه نویسی است که اجرای برنامه‌های نوشته شده در هر یک از چندین زبان پشتیبانی شده را مدیریت می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد کلاس‌های شی‌گرا مشترک نوشته شده در هر یک از زبان‌ها را به اشتراک بگذارند.

  • برنده: سی شارپ

برای تشخیص خطا جاوا اسکریپت یا سی شارپ کدام یک بهتر است؟

این تمایز احتمالاً واضح‌ترین تفاوت بین جاوا اسکریپت و سی شارپ باشد. جاوا اسکریپت تا زمانی که کد نویسی کامل نشده و برنامه اجرا نشود، نمی‌تواند خطاها را تشخیص دهد، درحالی‌که با سی شارپ، می‌توان خطا را در طول کد نویسی تشخیص و آن را هر لحظه تغییر داد. این ویژگی بد جاوا اسکریپت روند اشکال‌زدایی را کمی مشکل می‌کند و  در سی شارپ چنین مشکلی وجود ندارد. از این جنبه در خصوص انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ ، انتخاب سی شارپ منطقی‌تر است.

  • برنده: سی شارپ

 محبوبیت جاوا اسکریپت بیشتر است یا سی شارپ؟

معمولا هر دو زبان سی شارپ و جاوا اسکریپت بسیار مورد تقاضا و محبوب هستند. این دو زبان هم برای پروژه‌های سازمانی بزرگ و هم برای شرکت‌هایی که پروژه‌های کوچک و جدیدی را شروع می‌کنند بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند. میزان محبوبیت این دو زبان را می‌توان در جنبه‌های مختلفی ازجمله نوع کاربرد آن‌ها بررسی کرد، مثلاً برای کاربردهای وب قطعاً جاوا اسکریپت محبوب‌تر از سی شارپ است و از طرفی برای مثال به عنوان یک زبان برنامه نویسی بازی‌ سازی، سی شارپ محبوبیت بیشتری دارد.

جاوا اسکریپت پر جستجوتر است یا سی شارپ

با این‌ حال اگر به‌صورت کمّی این مسئله بررسی شود، با توجه به آمار «گوگل ترندز» (Google Trends)، می‌توان گفت که در پنج سال گذشته جاوا اسکریپت حجم جستجوی بیشتری دارد و از این حیث محبوبیت کلی آن بیشتر است. با این حال تکیه بر این آمار به‌تنهایی برای بررسی محبوبیت یک زبان ممکن است زیاد درست نباشد. تصویر بالا مربوط به آمار حجم جستجوی این دو زبان توسط کاربران در سراسر جهان است. نمودار قرمز مربوط به جاوا اسکریپت و نمودار آبی مربوط به سی شارپ است. با توجه به همه نکات گفته شده، از لحاظ محبوبیت انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ، جاوا اسکریپت برنده است.

در عین حال، درک این نکته بسیار مهم است که دامنه زبان سی شارپ بسیار گسترده و شامل موارد زیر است:

  1. توسعه REST API و خدمات وب
  2. توسعه بازی با موتور محبوب بازی سازی Unity
  3. توسعه اپلیکیشن موبایل با چارچوب زامارین
  4. توسعه برنامه‌های دسکتاپ
  5. توسعه برنامه‌ها و خدمات چند پلتفرمی
  6. توسعه خدمات ابری

البته باید عنوان کرد که محبوبیت سی شارپ طبق نظرسنجی‌های انجام شده، در خدمات ابری و توسعه اپلیکیشن دسکتاپ روبه کاهش است و این به دلیل ظهور ابزارهای چند پلتفرمی مبتنی بر فناوری‌های وب است. همچنین طبق گزارش شرکت Slashdata از لحاظ تعداد توسعه‌دهنده، جاوا اسکریپت، دومین محبوب‌ترین زبان پس از پایتون به‌حساب می‌آید.

  • برنده: جاوا اسکریپت

 

عملکرد جاوا اسکریپت و سی شارپ در نگهداری کد

قابلیت حفظ و نگهداری کدها برای برنامه‌نویسان اهمیت زیادی دارد و این مسئله به طور مستقیم با سادگی زبانی از آن استفاده می‌شود بسیار مرتبط است. از آنجایی که در جاوا اسکریپت تخصیص نوع به صورت پویا است، نگهداری کد آن معمولاً دشوار است، زیرا تمام کدها باید تحلیل و بررسی شوند تا باگ‌ها به‌روز شوند. از سوی دیگر، تخصیص نوع در سی شارپ به‌صورت ایستا است که به‌راحتی قابل نگهداری هستند و یافتن و رفع اشکالات در کدهای آن آسان است.

  • برنده: سی شارپ

مقایسه سینتکس جاوا اسکریپت و سی شارپ

جاوا اسکریپت بر روی سینتکس مبتنی بر HTML اجرا می‌شود و به این دلیل، سینتکس آن پیچیده‌تر است و نیاز به نگهداری بالاتری دارد. سینتکس سی شارپ در مقایسه با جاوا اسکریپت ساده و مختصر است که این امر استفاده از آن را آسان‌تر کرده است و از این جنبه هم انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ، سی شارپ انتخاب می‌شود.

  • برنده: سی شارپ

درآمد و تقاضا برای سی شارپ بیشتر است یا جاوا اسکریپت؟

درآمد یک فرد به‌عنوان برنامه‌نویس به عوامل مختلفی بستگی دارد ازجمله:

  • میزان تخصص برنامه‌نویس
  • کارمندی یا فریلنسری کار کردن
  • کشور یا شهر محل کار
  • سایر موارددرآمد جاوا اسکریپت بیشتر است یا سی شارپ

به‌صورت کلی می‌توان گفت که دستمزد برنامه‌ نویسان سی شارپ کمی از برنامه‌ نویسان جاوا اسکریپت بیشتر است اما در مقابل تعداد شرکت‌هایی که به توسعه‌ دهندگان جاوا اسکریپت نیاز دارند بیشتر است.

  • برنده: انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ از لحاظ درآمد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و اظهار نظر قطعی در این رابطه دقیق و صحیح نیست.

 

مزایا و معایب  جاوا اسکریپت چیست؟

در این بخش به بررسی مزایا و معایب جاوا اسکریپت می‌پردازیم تا با استفاده از بیان آن‌ها بتوانیم بهتر به جواب این سوال که جاوا اسکریپت یا سی شارپ کدام بهتر است برسیم.

مزایای جاوا اسکریپت:

جاوا اسکریپت مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • برای جاوا اسکریپت نیازی به کامپایلر نیست زیرا مرورگر وب آن را تفسیر می‌کند.
  • JS در مرورگرهای مختلف و در سیستم‌عامل‌های مختلف کار می‌کند.
  • می‌توان از جاوا اسکریپت برای اعتبارسنجی داده‌های ورودی و کاهش نیاز به اعتبارسنجی دستی داده‌ها استفاده کرد.
  • پشتیبانی و جامعه فعال
  • تقاضای زیاد در صنایع مختلف
  • جاوا اسکریپت سایت را برای بازدیدکنندگان تعاملی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

معایب جاوا اسکریپت

برخی از نقاط ضعف جاوا اسکریپت عبارت‌اند از:

  • آسیب‌پذیری در برابر «سوء‌استفاده» (Exploit) از برجسته‌ترین معایب جاوا اسکریپت است.
  •  یادگیری جاوا اسکریپت سخت است.
  • می‌تواند برای اجرای کدهای مخرب بر روی کامپیوتر کاربر استفاده شود.
  • همیشه در برخی از مرورگرها یا دستگاه‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

مزایا و معایب سی شارپ چیست؟

هیچ زبانی بدون ایراد نیست و از طرفی بدون داشتن نقطه قوت نیز باقی نمی‌ماند و سی شارپ هم از این قاعده استثنا نیست. در ادامه برخی از مزایا و معایب سی شارپ آورده شده است.

مزایای سی شارپ:

  • سی شارپ به لطف تلاش‌های مایکروسافت به‌خوبی عمل می‌کند.
  • اخیراً بسیار بهبودیافته است.
  • نوشتن و درک کد آن بسیار آسان است.
  • کاربردهای گسترده‌ای دارد.
  • تقاضای زیادی در بازار کار دارد.

معایب سی شارپ:

  • انجمن نه چندان فعال در مقایسه با بعضی از زبان‌ها
  • انعطاف پذیری کمتر به خاطر وابستگی به چارچوب خاص «چارچوب دات نت»

در بخش بعدی این مطلب، به کاربردهای جاوا اسکریپت و سی شارپ پرداخته می‌شود، تا بتوان با اطمینان بیشتری بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ یکی را انتخاب کرد.

کاربردهای سی شارپ

مدت‌ زمان زیادی است که سی شارپ جایگاه خود را در بین پر تقاضاترین زبان‌های برنامه نویسی حفظ کرده است. در ابتدا فقط توسعه‌دهندگان ویندوز به آن علاقه داشتند، اما سی شارپ به‌مرور روی Mac OS، Linux، iOS و Android مورداستفاده قرار گرفت و پس از منبع آزاد شدن آن، تقریباً تمام محدودیت‌های ممکن در استفاده از سی شارپ حذف شدند. درنتیجه، این زبان هم‌اکنون به‌طور فعال در حال‌ توسعه و استفاده در حوزه‌های زیادی است. برخی از محبوب‌ترین کاربردهای سی شارپ عبارت‌اند:

  • برنامه‌های کاربردی وب
  • بازی سازی
  • برنامه‌های موبایل برای اندروید یا iOS
  • توسعه برنامه‌ برای ویندوز
  • سایر موارد

کاربردهای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت عمدتاً در توسعه «فرانت‌اند» (front-end) استفاده می‌شود. این زبان، به همراه HTML و CSS، در جعبه ابزار اصلی توسعه front-end گنجانده‌ شده است. جاوا اسکریپت برای ایجاد برنامه‌های مرورگر سمت سرویس‌گیرنده به میزان بسیار زیادی استفاده می‌شود. این زبان حالت بسیار تعاملی را برای سایت‌ها فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که کاربر فرمی را پر می‌کند و روی دکمه ثبت کلیک می‌کند، معمولاً به آن کاربر پاسخی فوری داده خواهد شد که این پاسخ توسط کد جاوا اسکریپت تولید می‌شود.

موارد استفاده از جاوا اسکریپت

JS به ‌مرورگرها و برنامه‌های کاربردی وب محدود نمی‌شود و مهم‌ترین کاربرهای دیگر آن به‌صورت موارد زیر است:

جدول مقایسه نهایی جاوا اسکریپت و سی شارپ

در جدول زیر، جاوا اسکریپت و سی شارپ در برخی از مهم‌ترین جنبه‌ها با هم مقایسه شده‌اند. این دو زبان را می‌توان از جنبه‌های مختلف بسیار زیاد دیگری مورد مقایسه قرارداد که مهم‌ترین آن‌ها در زیر آورده شده است.

جنبه مقایسه - زبانسی شارپجاوا اسکریپت
نوع زبانشی‌گراشی‌گرا تایپ ایمن
محدودیت سازگاری با پلتفرمتک پلتفرمچند پلتفرم
جمع آوری زبالهفاقد ویژگی جمع آوری زبالهدارای ویژگی جمع آوری زباله
سازگاریبسیار زیادزیاد
انعطاف پذیریزیادکم
کاربرد در فرات اند/ بک اندفرات اندبک اند و فرات اند
انجمن پشتیبانیمتوسطبالا
پشتیبانی از Lambdaبلهخیر
فریمورکپشتیبانی از یک فریمورکپشتیبانی از چند فریمورک
عملکردبالاپایین
سینتکسآسانسخت
خواناییزیادکم
oopsپشتیبانی از oopsپشتیبانی از oops
کاربردتوسعه وب، توسعه بازی، توسعه اپلیکیشن و...توسعه وب، توسعه بازی و اپلیکیشن، برنامه نویسی سمت سرور و...

سخن پایانی

اگرچه C# و JavaScript تقریباً در یک زمان توسعه داده شدند، اما هدف از طراحی هر کدام متفاوت است. جاوا اسکریپت برای پشتیبانی از وب و سی شارپ برای پشتیبانی از مایکروسافت طراحی‌ شده است. تا به اینجا جنبه‌های مختلفی از سی شارپ و جاوا اسکریپت مورد مقایسه قرار گرفت و برتری هر زبان در هر جنبه با دلیل توضیح داده شد. همچنین مزایا و معایب هر زبان همراه کاربردهای مختلف آن‌ها برای انتخابی منطقی‌تر موردبررسی قرار گرفتند.

از نظر تفاوت، Javascript و C#‎ مزایا و معایب خاص خود را دارند. به‌عنوان‌مثال، جاوا اسکریپت را می‌توان در بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی استفاده کرد و بیشتر برای ساخت صفحات وب یا پشتیبانی از مرورگرهای اینترنتی استفاده می‌شود. در همین حال، سی شارپ زبانی بسیار مناسب به حساب می‌آید، زیرا مدیریت آن آسان است و قابلیت اطمینان و سازگاری بالایی دارد. هنگام انتخاب بین جاوا اسکریپت یا سی شارپ ویژگی‌های هر زبان و وظایفی که باید با آن انجام شوند باید مورد تحلیل قرار گیرند. به صورت کلی نمی‌توان برنده واقعی بین سی شارپ و جاوا اسکریپت را اعلام کرد، ولی اینطور می‌توان عنوان کرد که پروژه‌های اینترنتی بیشتر به جاوا اسکریپت نیاز دارند، درحالی‌که در پروژه‌های نرم‌افزاری تحت دسکتاپ بیشتر از سی شارپ استفاده می‌شود. امید است به پاسخ این پرسش رسیده باشید که جاوا اسکریپت یا سی شارپ بهتر است.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ideamotiveeducba
۱ دیدگاه برای «جاوا اسکریپت یا سی شارپ – کدامیک بهتر است؟»

توی جاوااسکریپت خام مشکلات مربوط به دیباگ وجود داره یعنی تا وقتی که کد اجرا نشه نمیتونید بفهمید باگ کجا وجود داره، علاوه بر این برای هر قطعه کدی که مینویسید باید بلافاصله تست کنید که آیا کار میکنه یا نه
به هر حال این مشکل توی فریم ورک هاش رفع شده و این مشکل خیلی کمتر شده، اما توی سی شارپ این موضوع متفاوته و علاوه بر این که ویژوال استودیو هنگام نوشتن کد دارای باگ، خطا نشون میده بلکه قبل از این که برنامه اجرا بشه توسط کامپایلر تمامی خطاها نشون داده میشن

اینجا سی شارپ خام با ارزش تر جاوااسکریپت خام هستش

در کل بستگی به انتخابتون داره هر دو توی وب، موبایل، اپ ویندوز، iot ، ماشین لرنینیگ و … کاربرد دارن اگر بخواین یک پروژه ای رو به جای 30 روز توی 20 روز بالا بیارین طبیعتا جاوااسکریپت و فریمورکهاش مثل react و vue عالین، اما اگر زمان براتون اهمیتی نداره و فقط و فقط performance و امنیت و دیباگ مهمه از سی شارپ استفاده کنید بهتره

شاید بهتر باشه کمی از هر دو زبان یاد بگیرید تا متوجه بشید که کدوم میتونه براتون دنیای بهتری رو بسازه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *