تکنیک پومودورو چیست؟ – آموزش به زبان ساده

۲۱۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
تکنیک پومودورو چیست؟ – آموزش به زبان ساده

برنامه‌ریزی درست کارها و رسیدگی به همه آن‌ها، دوی از اهمال‌کاری و کمال‌گرایی و دوری از به تعویق انداختن کارها همگی نیاز به مهارت دارند و یادگیری تکنیک های مدیریت زمان این مهارت‌ها را در شما پرورش می‌دهد. یکی از این روش‌ها تکنیک پومودورو است که طی آن پس از هر ۲۵ دقیقه کار، ۵ دقیقه استراحت می‌کنیم. در این مطلب می‌خوانیم که تکنیک پومودورو چیست و چطور می‌توانیم از آن برای انجام کارهای روزانه استفاده کنیم. همچنین در این بخش با کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌های پمودورو آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو (Pomodoro Technique) همواره مورد توجه مردم بود. مخصوصا از وقتی که بسیاری از افراد دورکار شدند محبوبیت آن افزایش یافت. برای استفاده از این روش مدیریت زمان لازم است مطابق مراحل زیر پیش بروید.

  1. فهرستی از کارهای روزانه (To-do List) به همراه یک تایمر داشته باشید.
  2. کاری را ا میان آن‌ها انتخاب کنید.
  3. تایمر را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و تا زمانی که به زنگ بزند روی انجام کاری مستقل تمرکز کنید.
  4. وقتی این بخش از کار به اتمام رسید آن را از داخل فهرست کارها خط بزنید.
  5. ۵ دقیقه استراحت کنید.
  6. ۴ بار مراحل قبل را تکرار کنید و این بار به جای ۵ دقیقه از زمان استراحت بیشتری بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بهره‌مند شوید.

اصل تکنیک پومودورو همین ۶ مرحله بود اما در کنار مراحل این تکنیک، باید ۳ قانون را نیز رعایت کنید که به آن‌ها در ادامه اشاره کرده‌ایم:

  1. پروژه‌های پیچیده را به بخش‌های کوچک‌تر بشکنید: اگر کاری وجود دارد که برای انجام آن به بیش از ۴ پومودورو نیاز دارید باید آن را به گام‌های اجرایی کوچک‌تری تقسیم کنید. با اجرای این قانون در روند انجام پروژه‌هایتان شفافیت بیشتری خواهید داشت.
  2. کارهای کوچک را با هم ادغام کنید: ممکن است در برنامه روزانه کاری داشته باشید که کمتر از یک پومودورو زمان لازم دارد. در این حالت باید آن کار را با فعالیت مشابه دیگری ترکیب کنید. به طور مثال «چک کردن ایمیل‌ها» و برنامه‌ریزی برای قرار کاری می‌توانند در یک پومودورو انجام شوند.
  3. انجام کار را تا شنیدن زنگ تایمر ادامه دهید: تکنیک پومودورو بر پایه زمان است. بنابراین نباید در حین استفاده از این تکنیک قوانین را بشکنید و در وقت اضافه به چک کردن ایمیل‌ها و پیام‌های خود بپردازید. هر ایده، پیشنهاد یا کاری که در طول یک پومودورو به ذهنتان خطور می‌کند در گوشه‌ای بنویسید و بعدا به آن‌ بپردازید.

تکنبک پومودورو چیست

در صورتی که عواملی بیرونی در حین اجرای پوموردورو حواستان را پرت کردند و حذف آن‌ها امکان نداشت ۵ دقیقه بین کار خود فاصله ایجاد کنید و دوباره از اول زمان پومودورو را محاسبه کنید.

اگر کار شما پیش از اتمام ۲۵ دقیقه به پایان رسید این زمان را برای پرورش مهارت‌ها یا افزایش دانش خود به کار بگیرید. به طور مثال در این فرصت‌ها برای تقویت تخصص خود مجله‌ای علمی بخوانید.

آیا پومودورو برای شما مناسب است؟

در صورتی که در یکی از دسته‌های زیر قرار دارید تکنیک پومودورو مناسب شما است:

  • کوچک‌ترین چیزی حواس شما را پرت می‌کند.
  • همواره از برنامه‌های تحویل کار خود عقب می‌مانید.
  • کارهای زیادی دارید که مشخص نیست چقد زمان برای انجامشان نیاز دارید (مطالعه برای آزمون، نوشتن مقاله‌ای علمی و... ).
  • در حین برنامه‌ریزی خوش‌بینانه تصور می‌کنید که به تمام کارها در یک روز می‌رسید.
  • از تعیین هدف لذت می‌برید.
  • بی‌انگیزه هستید و دلیلی برای انجام کارها نمی‌بینید.
  • همیشه احساس خستگی می‌کنید.
  • کارهای زیادی در برنامه روزانه خود دارید.
  • پروژه‌های پرکاری در دست دارید.
پمودورو

مزایای تکنیک پومودورو

پومودورو به صورت ناگهانی ابداع شد اما این موضوع از ارزش این روش و اثربخشی آن کم نمی‌کند. در واقع پمودورو یکی از اثربخش‌ترین روش‌ها در مدیریت زمان است و افرادی که در ادامه به برخی از علت‌های اثربخشی این تکنیک می‌پردازیم.

۱. شروع آسان

گاهی وقتی با حجم زیادی از کار مواجه می‌شوید ناخودآگاه اهمال‌کاری و تنبلی می‌کنید و به‌جای انجام کار، چرخی در شبکه‌های اجتماعی می‌زنید. چاره این است که فقط قدم‌های اول انجام آن کار را طی کنید. به طور مثال برای نوشتن یک رمان پشت میز ننشینید بلکه فقط برای ۵ دقیقه نوشتن بنشینید و فعالیت خود را آغاز کنید. انجام کارهایی کوچک برای مدت زمانی کوتاه آسان‌تر از انجام کل یک پروژه به صورت کلی است. این کنترل اهمال‌کاری دقیقا همان تکنیکی است که در پومودورو به کار رفته است. پومودورو از شما می‌خواهد که پروژه‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید؛ به طوری که بخش‌های کوچک در ۲۵ دقیقه به اتمام برسند. این روش به شما کمک می‌کند که به راحتی کار خود را شروع کنید و برای انجام بخش بعدی پروژه همچنان متمرکز بمانید.

۲. حذف عوامل حواس پرتی

حتما برایتان اتفاق افتاده است که در اوج تمرکز چیزی یا کسی حواستان را پرت کرده است و بعد از آن برای ایجاد تمرکز مجدد تلاش زیادی کرده‌اید. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و... همگی در دسته عواملی قرار می‌گیرند که باعث کاهش تمرکز شما و پرت شدن حواستان می‌شوند. البته همه چیز تقصیر تکنولوژی نیست و تحقیقات نشان می‌دهند که در بسیاری از مواقع خود ما به جای تمرکز روی موضوعات اصلی به دنبال راهی برای فکر کردن به موضوعات متفرقه هستیم.

تکنیک پومودورو کمک می‌کند تا با استفاده از آن در زمان تعیین شده و به‌دور از حواس‌پرتی کارهای خود را به اتمام برسانید. با توجه به سادگی تکنیک پومودورو شما می‌توانید از آن در محیط کار یا خانه استفاده کنید. همچنین در صورت انجام کارهای تیمی این تکنیک را برای تمام اعضای گروه اجرا کنید.

۲. مدیریت زمان

مدیریت زمان در شرایطی که انبوهی از فرایندها و مسئولیت‌ها برعهده شماست کار بسیار چالش‌برانگیزی خواهد بود. در این تکنیک فعالیت‌های بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنید و همین امر به شما در مدیریت زمان و تکمیل کارها کمک می‌کند. اگر فستی از کارهای خود داشته باشید اثربخشی کارهایتان با کمک پومودورو افزایش می‌یابد.

۳. برنامه ریزی صحیح

بسیاری از ما در برنامه‌ریزی برای پروژه‌های آینده اشتباه می‌کنیم. ترجیح ما این است که زمان انجام کارها را کوتاه کنیم و به طرزی خوش‌بینانه فرایندهای زیادی را به یک روز اختصاص دهیم. گاهی کاری را قبلا انجام داده‌ایم و می‌دانیم که وقت‌گیر است. ولی باز هم برای انجام آن مدت زمان کمتری را در نظر می‌گیریم. پومودورو اما همانند اسلحه‌ای ارزشمند است که این برنامه‌های کذایی را از بین می‌برد زیرا در این روش فقط ۲۵ دقیقه به هر کاری اختصاص می‌دهید و در این مدت محدود با تمرکز کامل به کاری مستقل می‌پردازید و اگر آن فعالیت به بیش از یک پوودورو احتیاج داشت پومودوروی دیگری را برای آن صرف می‌کنید.

۳. حفظ تمرکز

داشتن وظایف متعدد و درگیری با بیشتر آن‌ها امری چالش‌برانگیز است و بسیاری از افراد در این موقعیت‌ها تمرکز خود را به طور کامل از دست می‌دهند. برخی از آن‌ها نیز از انجامشان دوری می‌کنند و به اهمال‌کاری روی می‌آورند. در این موقعیت‌های پرتنش استفاده از تکنیک پومودورو اثربخشی زیادی دارد زیرا با استفاده از این روش در هر دوره ۲۵ دقیقه‌ای روی یک کار مشخص تمرکز می‌کنید و با اتمام آن کار از حجم وظایف خود می‌کاهید.

۴. افزایش بهره‌وری

اگر برای مدیریت زمان و حفظ تمرکز خود از تکنیک پومودورو استفاده کنید بازدهی و بهره‌وری خود را نیز افزایش می‌دهید. با کمک این روش در زمانی مشخص به صورت کاملا متمرکز و اثربخش به کار خاصی می‌پردازید و همین امر بازدهی شما را بالا می‌برد و اگر مدام از پومودورو استفاده کنید به هدف‌های خود می‌رسید.

۵. کاهش استرس

وجود استرس و اضطراب در محیط‌های کاری بسیار متداول است اما تکنیک پومودورو به شما در مدیریت این تنش‌ها کمک می‌کند. با استفاده از این متد به آرامش می‌رسید و استرس کمتری را تجربه می‌کنید زیرا به مرور تمامی کارهای خود را انجام می‌دهید.

۷. دوری از چند وظیفه ای

برخی افراد عادت به انجام چند کار هم‌زمان (Multi-Tasking) دارند و اتفاقا به این عادت افتخار می‌کنند. در حالی که انجام چند فعالیت به صورت هم‌زمان از کیفیت یک یا چندتا از آن‌ها می‌کاهد. استفاده از تکنیک پومودورو باعث از بین رفتن این عادت در افراد می‌شود زیرا در هر پمودورو صرفا یک کار مستقل انجام می‌دهند و اثربخشی آن را بالا خواهند برد.

مولتی تسکینگ

۸. جلوگیری از آشفتگی

وقتی فهرست کارهای روزانه یا چک لیست بی‌انتهاست نگاه کردن به آن‌ها در ما استرس و آشفتگی ایجاد می‌کند. نداشتن استراتژی مناسب نیز این احساسات در شما تشدید کنند. حال اگر بدانید تکنیک پومودورو چیست علاوه بر تقسیم کارها به بخش‌های کوچک، آن‌ها را به‌درستی سازمان‌دهی خواهید کرد.

9. دوری از اهمال کاری

وقتی از تکنیک پومودورو استفاده می‌کنید ناخودآگاه فوریت کارها برایتان افزایش می‌یابد که این فوریت شما را از اهمال‌کاری دور می‌کند و ناچار به انجام فعالیت‌ها در زمان مشخص می‌شوید. در این مواقع فرصتی برای اسکرول شبکه‌های اجتماعی ندارید و باید به سرعت به کار خود برگردید.

معایب تکنیک پومودورو

هر تکنیکی مزایا و معایبی دارد و تکنیک پومودورو نیز از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه به برخی از ایرادات موجود در این روش می‌پردازیم:

1. جلوگیری از بروز خلاقیت

در حین انجام برخی فرایندها ایجاد محدودیت زمانی مانع از بروز خلاقیت می‌شود. مثلا برای بارش فکری، یافتن ایده یا خلق اثر هنری باید از روش‌های دیگری برای مدیریت زمان استفاده کنید.

2. عدم وجود تضمین

هیچ تضمینی وجود ندارد که شما با استفاده از تکنیک پومودورو به بهره‌وری بیشتری برسید. حتی ممکن است این روش اصلا برای شما مفید نباشد. بنابراین ابتدا آن را امتحان کنید و دریابید که آیا اثربخشی لازم را در کار شما دارد یا خیر. اگر دریافتید که با این تکنیک دچار اهمال‌کاری یا حواس‌پرتی می‌شوید باید به روش‌های دیگری برای مدیریت زمان رجوع کنید.

۳. کوتاه بودن زمان

برخی از فرایندها برای انجام نیاز به بیش از ۲۵ دقیقه دارند و در صورت ایجاد وقفه در بین انجام آن‌ها ممکن است تمرکز خود را از دست دهید. بنابراین در چنین موقعیت‌هایی استفاده از تکنیک پومودورو به ضرر شما خواهد بود.

۴. عوامل بیرونی اجتناب ناپذیر

هرچقدر هم که امور مربوط به خود را کنترل کنید در مدیریت عوامل بیرونی ناتوان هستید و ممکن است در اواسط پومودورو برخی مسائل به صورت ناگهانی شما را مجبور به انجام کاری متفرقه کنند. در این حالت بازگشت به پومودورو ممکن است برایتان دشوار شود.

عوامل بیرونی

افزایش اثربخشی تکنیک پومودورو

پیش از این گفتیم که در تکنیک پومودورو ۲۵ دقیقه کار و ۵ دقیقه استراحت خواهید داشت. در این بخش چند نکته برای افزایش اثربخشی این تکنیک مدیریت زمان ارائه می‌کنیم تا بهتر درک کنید که تکنیک پومودورو چیست و از فواید آن برای رسیدن به هدف‌هایتان بهره بگیرید.

۱. برای پومودوروها برنامه‌ریزی کنید

قبل از شروع روز کاری (یا در پایان روز) ۱۵ دقیقه را صرف برنامه‌ریزی برای پومودورهای خود کنید. فهرستی از کارهای روزانه بنویسید و جلوی هر کار یادداشت کنید که برای اتمام آن به چند پومودورو نیاز دارید. (به خاطر داشته باشید که اگر کاری به بیش از ۵ پومودورو نیاز داشته باشد باید آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و با فعالیت‌های ساده ترکیب کنید. به طور مثال پاسخ به پیام‌ها را با یکی از کارهای اصلی خود در یک پومودورو قرار دهید.)

اگر در طول روز ۸ ساعت کار می‌کنید نباید بیش از ۱۶ پومودورو داشته باشید. اگر بیش از این تعداد داشتید فعالیت‌های غیرفوری را به زمان دیگری موکول کنید اما تا آخر هفته حتما آن‌ها را انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که نرسیدن به ۱۶ پومودورو ایرادی ندارد و مهم این است که کیفیت کار را در تمام پومودوروها حفظ کنید و تمرکز خود را روی انجام کار با کیفیت بگذارید.

تایمرهای پومودورو

2. مدت زمان پومودوروهای خود را بیازمایید

برای برخی از کارهای روزانه نظیر کدنویسی، نویسندگی و... ۲۵ دقیقه زمان بسیار کمی است. در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی خوب است که زمان بیشتری را در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از بهترین تقسیم‌های زمانی ۵۲ دقیقه کار و ۱۷ دقیقه استراحت است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ۹۰ دقیقه کار و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت نیز برای فعالیت‌های فکری مناسب است.

اگر ازجمله افرادی هستید که برای ۲۵ دقیقه نمی‌توانید متمرکز بمانید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به انجام کار خود بپردازید و ۵ دقیقه استراحت کنید. حتی اگر این زمان نیز زیادی است و در موقعیتی قرار دارید که مغزتان روی موضوعات متمرکز نمی‌شود فقط ۵ دقیقه کار کنید.

بیشتر مردم بین ۲۵ الی ۵۰ دقیقه می‌توانند تمرکزشان را حفظ کنند و ۵ الی ۱۵ دقیقه استراحت برایشان کافی است. بهتر است سطح انرژی و حجم پروژه خود را در نظر بگیرید و بهترین برنامه را مطابق آن بنویسید.

3. استراحت‌های متنوع داشته باشید

اگر ۲۵ دقیقه پومودورو را به کار با لپ تاپ اختصاص داده‌اید برای استراحت به اینستاگرام و لینکدین سر نزنید و اجازه دهید افکار و چشم‌هایتان کمی استراحت کنند. برای داشتن استراحتی اثربخش از جا بلند شوید و کمی قدم بزنید، به بدن خود کشش بدهید، مدیتیشنی کوتاه انجام دهید یا به پرنده‌های در حال پرواز نگاه کنید. اگر هم در خانه هستید در این فرصت کمی لباس‌ها را مرتب کنید یا میز آشپزخانه را دستمال بکشید.

انجام هرکدام از این کارها ذهن شما را برای انجام پومودوروی بعدی آماده می‌کند و اگر از محیط داخل گوشی یا لپ تاپ خارج شوید بهره‌وری بیشتری خواهید داشت.

مدیتیشن

4. از یک اپلیکیشن استفاده کنید

مهم نیست که در ابتدای روز تا چه حد باانگیزه باشید. به هر حال ماندن در مسیر پومودورو کار آسانی نیست. برای حفظ تمرکز خود می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص تکنیک پومودورو استفاده کنید. بهترین نرم‌افزار، اپلیکیشنی است که به شما اجازه می‌دهد بخش‌بندی کارها و نوع و زمان استراحت را مطابق شرایط خود تنظیم کنید. برخی از نرم‌افزارها سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی را قفل می‌کنند تا در طول انجام کار به سراغشان نروید و زمان خود را مدیریت کنید.

قانون 17-52 در مدیریت زمان چیست؟

قانون ۱۷-۵۲ روشی بسیار اثربخش و مشابه تکنیک پومودورو است. در این روش باید ۵۲ دقیقه کار کنید و ۱۷ دقیقه به استراحت بپردازید. ایده پشت این متد نیز این است که شما نهایتا می‌توانید ۵۲ دقیقه متمرکز بمانید و پس از این مدت نیاز به استراحت دارید. برخی افراد بر این عقیده‌‌اند که این روش از تکنیک پومودورو کارایی بیشتری دارد زیرا انعطاف آن بیشتر است. اگر کارهایتان را در ۵۲ دقیقه تمام نکنید همچنان می‌توانید برای ۱۷ دقیقه به استراحت بپردازید.

از طرفی برخی دیگر معتقدند که تکنیک پومودورو از این روش بهتر است زیرا در ۵۲ دقیقه انسان وقت بیشتری برای اهمال‌کاری دارد. همچنین چون زمان استراحت آن طولانی‌تر است برای برگشت به کار اصلی به انرژی و انگیزه بیشتری نیاز دارید. در کل برای این‌که بین این دو روش انتخاب کنید باید هر دو را انجام دهید و در نهایت هرکدام که برای شما اثربخش‌تر بود شیوه بهتری در مدیریت زمانتان است.

تکنیک 52-17

نحوه اجرای پومودرورو در کارهای روزانه

حال که می‌دانید تکنیک پومودورو چیست، وقت اجرای آن برای کارهای روزانه است. در این بخش توضیح می‌دهیم که پومودورو را بر اساس فهرست کارها تنظیم کنید.

۱. برنامه ریزی

در ابتدای روز به تک‌تک کارهای امروز فکر کنید و به مرور فرایندهایی بپردازید که باید تا پایان روز تکمیل شوند. محاسبه کنید که هرکدام از آن‌ها به چند پومودورو نیاز دارند و جلوی آن‌ها به همان تعداد گوجه‌فرنگی بکشید. اگر بیش از ۱۲ الی ۱۴ پومودورو دارید می‌توانید برخی از آن‌ها را به روز بعد موکول کنید یا در روزهای آخر هفته انجامشان دهید.

۲. کار

حالا روز خود را با برنامه‌ای روشن آغاز می‌کنید و می‌دانید که قرار است در هر پومودورو به چه کاری بپردازید. می‌توانید از تایمر گوشی یا ساعت پومودورو یا هر تایمر دیگری برای تعیین زمان انجام کار استفاده کنید. وقتی تایمر را زدید شروع به کار کنید. در لحظه انجام کار به فعالیت‌های دیگر بی‌توجه باشید. می‌توانید در زمان استراحت به مرور یا اصلاح برنامه بپردازید اما در این لحظه باید برای متمرکز ماندن خود تلاش کنید.

تکنیک اجرای پومودورو

۳. تکرار

برای پیشرفت در انجام کارها برنامه‌ریزی برای پومودورو را به عادتی هرروزه تبدیل کنید. کاری تکراری را در فهرست کارهای روزانه قرار دهید تا هر روز به یاد برنامه‌ریزی برای پومودورو باشید. برای ایجاد چالش جدید هر روز تعداد مشخصی از پومودورو در برنامه خود داشته باشید و در پایان روز بررسی کنید که تا چه حد این پومودورها اثربخش بوده‌اند و چطور می‌توانید میزان تمرکز خود را به صورت روزانه افزایش دهید.

تکنیک پومودورو در دورکاری

تکنیک پومودورو مخصوص دورکاری است. شرکت‌های زیادی کارمندان دورکار استخدام می‌کنند یا برنامه زمانی افراد شرکت را به دورکاری تغییر می‌دهند. در کار از راه دور مدیریت زمان به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر است. ممکن است طی فرایند انجام کار برای حفظ تمرکز و افزایش بهره‌وری با مشکل روبه‌رو شوید. در این حالت تکنیک پومودورو به شما کمک خواهد کرد. زیرا در این روش ساختاری کاملا شفاف برای انجام فعالیت‌های روزانه دارید. همچنین این روش برای مدیریت زمان اعضای گروه و انجام کارهای مختلف اثربخش است. بنابراین با استفاده از پومودورو می‌توانید به افزایش تمرکز و انجام کار عمیق در خانه امیدوار باشید.

اپلیکیشن پومودورو

با توجه به محبوبیت تکنیک پومودورو تاکنون نرم‌افزارهای زیادی بر اساس همین روش شکل گرفته‌اند. این نرم‌افزارها روند مدیریت زمان را بهبود می‌بخشند و مانع از اهمال‌کاری افراد می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از این اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم.

۱. نرم افزار Tomatotimers

این نرم‌افزار هم به صورت آنلاین و هم در سیستم عامل اندروید قابل اجرا است و در عین سادگی اثربخشی زیادی دارد. کافی است وارد سایت شوید و هم‌زمان با فشار دادن دکمه تایمر کار خود را آغاز کنید تا دقیقا مطابق تکنیک پمودورو پیش بروید.

نرم افزار tomato
  • دانلود نسخه دسکتاب نرم‌افزار Tomatotimers: «+»
  • دانلود نسخه اندروید نرم‌افزار Tomatotimers: «+»
  • دانلود نسخه iOS نرم‌افزار Tomatotimers: «+»

2. نرم افزار Focus Keeper

این نرم‌افزار نیز از تکنیک پومودورو پیروی می‌کند و در آن زمان انجام کار، استراحت‌های کوتاه و استراحت‌های بلند تعریف شده است. همچنین شما می‌توانید زنگ این برنامه و حجم صدای آن را مطابق نظر خود تغییر دهید.

نرم افزار focus
  • دانلود نسخه دسکتاپ نرم‌افزار Focus Keeper: «+»
  • دانلود نسخه iOS نرم‌افزار Focus Keeper: «+»
  • دانلود نسخه اندروید نرم‌افزار Focus Keeper: «+»

۳. نرم افزار Pomodor

این نرم‌افزار در آینده برای گوشی‌های هوشمند نیز طراحی می‌شود اما در حال حاضر صرفا نسخه تحت وب آن موجود است که بر پایه تکنیک پومودورو و مناسب مدیریت زمان کارها است. در این برنامه می‌توانید زمان هر پومودوروی خود را تعریف کنید و محدودیتی برای ۲۵ دقیقه انجام کارها نخواهید داشت.

  • دانلود نسخه دسکتاپ نرم‌افزار Pomodor: «+»

4. نرم افزار Green Focus

این نرم‌افزار برای افرادی است که نمی‌توانند گوشی موبایل را زمین بگذارند. این اپلیکیشن با بهره‌گیری از تکنیک پومودورو در هر ۲۵ دقیقه‌ای که از گوشی فاصله می‌گیرید و به کارهای اصلی روزانه می‌رسید یک درخت برایتان می‌سازد. برای استفاده از این اپلیکیشن باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. فعالیتی را انتخاب کنید که برای انجام آن نیاز به تمرکز دارید و سپس دکمه Start را فشار دهید.
  2. اگر برای سرزدن به شبکه‌های اجتماعی یا بازی از این اپلیکیشن خارج شوید درختِ در حال رشد می‌پوسد.
نرم افزار green focus

در این نرم‌افزار می‌توانید با افزایش تمرکز و انجام کارها، درخت‌های مناطق مختلف بیشتری را کشف کنید. زمانی جذابیت این برنامه بیشتر می‌شود که همراه با دوستان خود این درخت‌ها را بسازید. همچنین می‌توانید در همین برنامه با هم چت کنید و برای ادامه راه به یکدیگر انگیزه بدهید. نسخه اندروید این برنامه به‌زودی ساخته می‌شود. البته مشابه این برنامه در اندروید موجود است.

  • دانلود نسخه iOS نرم‌افزار Green Focus: «+»

5. نرم افزار Pomotodo

این اپلیکیشن در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید و همچنین تحت وب قابل اجرا است. بخش رایگان این نرم‌افزار بسیار کاربردی است و به شما در مدیریت زمانتان کمک می‌کند. بخشی که باید برای آن پول پرداخت کنید علاوه بر بخش اول، پیشنهادهایی برای سازمان‌دهی کارها می‌دهد.

نرم افزار pomotodo
  • دانلود نسخه دسکتاپ نرم‌افزار Pomotodo: «+»
  • دانلود نسخه iOS نرم‌افزار Pomotodo: «+»
  • دانلود نسخه اندروید نرم‌افزار Pomotodo: «+»

در کنار استفاده از نرم‌افزارها می‌توانید انواع کتاب مدیریت زمان را مطالعه کنید و این مهارت را در خود پرورش دهید.

تاریخچه تکنیک پومودورو

پومودورو یکی از سیستم‌های محبوب افزایش بهره‌وری است که در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط دانشجویی به نام «فرانچسکو چیریلو» (Francesco Cirillo) ابداع شد. چریلو برای تمرکز روی مطالعه دروس و به پایان رساندن کارهای خود ضعف داشت و زمان‌هایی که با کارهای ریزودرشت احاطه می‌شد خود را مجبور به ۱۰ دقیقه تمرکز می‌کرد. با موفقیت در این شیوه سرانجام متد گوجه‌فرنگی را پیدا کرد. پومودورو به زمان ایتالیایی یعنی گوجه‌فرنگی و چریلو تایمر آشپزخانه را برای مدیریت زمان خود به کار گرفت. تایمر آشپزخانه که شبیه گوجه‌فرنگی است یکی از ساده‌ترین تایمرها است که پس از ۲۵ دقیقه زنگ می‌زند. چیریلو از این تایمر برای افزایش تمرکز خود در حین کار استفاده می‌کرد و فعالیت‌هایش را طوری تقسیم کرده بود که هرکدام از آن‌ها در یکی از این ۲۵ دقیقه‌ها (پومودورو) قرار می‌گرفتند.

تکنیک مدیریت زمان پومودورو با زمان‌های کوتاه انجام کار و فرصتی محدود برای استراحت در شما حس به سرانجام رساندن کارها را ایجاد می‌کند که این حس معمولا باعث افزایش انگیزه و بهره‌وری می‌شود. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان از این تکنیک برای مدیریت زمان و رسیدگی به امور خود استفاده می‌کنند.

تاریخچه پومودورو

سوالات متداول

در ادامه به چند سوال متداول درباره تکنیک پومودورو پاسخ می‌دهیم.

انجام چند کار با پومودورو امکان پذیر است؟

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات افراد در حین انجام کار روزانه این است که خود را با فرایندهای بی‌شماری در روز درگیر می‌کنند. در تکنیک پومودورو پیشنهاد می‌شود که ۳ الی ۴ کار را در برنامه کاری خود قرار دهید هرکدام آن‌ها را در بازه زمانی ۲۵ دقیقه به اتمام برسانید. اگر کاری داشتید که به بیش از ۴ دوره پومودورو نیاز داشت آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا همچنان متمرکز باقی بمانید و به‌سرعت کارهایتان را به اتمام برسانید.

آیا پومودورو باید ۲۵ دقیقه باشد؟

تکنیک پومودورو زمانی اجرا می‌شود که تایمر ۲۵ دقیقه را نشان دهد. البته شما مجبور به پایبندی به این زمان نیستید و می‌توانید هرچقدر که تمایل دارید این دوره‌های زمانی را افزایش دهید.

چند پومودورو در روز قابل اجرا است؟

پاسخ این سوال معمولا به خود افراد ربط دارد. اگر تازه شروع به استفاده از تکنیک پومودورو کرده‌اید روزی ۳ بار آن را تکرار کنید. شما می‌توانید در این ۳ پومودورو ۳ کار مختلف انجام دهید یا یک کار پیچیده را به ۳ بخش تقسیم کنید. هنگامی که با این متد احساس راحتی کردید به‌مرور تعداد دفعات پومودورو را به ۶ الی ۸ مرتبه افزایش دهید. البته در نظر داشته باشید که نباید روزانه تعداد کارهای زیادی انجام دهید و اگر با حجم زیادی از فعالیت‌ها مواجه شدید ترجیح اصلی خود را بر این اساس بگذارید که کارهای کمتر را با کیفیت بهتری انجام دهید و چندین کار را با کیفیت پایین به اتمام نرسانید.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wrikefocusboosterapptimelyappfriday
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *