تولید محتوا فروشگاه اینترنتی — ۲۵ تکنیک مهم + فیلم آموزشی

۴۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۸ دقیقه
تولید محتوا فروشگاه اینترنتی — ۲۵ تکنیک مهم + فیلم آموزشی

سایت فروشگاهی که بخواهد کسب‌وکار پر رونقی داشته باشد باید دو نکته را در ابتدای راه در نظر بگیرد. اولین نکته افزایش بازدید از سایت و سپس تبدیل این ترافیک به مشتری است. بنابراین برای اینکه به این دو مورد تسلط داشته باشید باید روش تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی را به خوبی در فرآیندهای بازاریابی خود بکار بگیرد. به همین دلیل، در این مطلب به طور کامل با انواع استراتژی‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی آشنا می‌شویم و مثال‌های مختلفی را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی

دانلود ویدیو

اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی چیست؟

شاید مشخص‌ترین دلیلی که بتوان در اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی ذکر کرد این است که با این کار، ترافیک مناسبی را به سمت سایت فروشگاهی خود هدایت می‌کنید و کسب‌وکار خود را رونق می‌دهید. همچنین، این ترافیک حاصل بازدید افراد علاقه‌مند به محصولات و خدمات شما است به همین دلیل نرخ تبدیل بالایی را به همراه خواهد داشت.

کارهایی که قبل از تولید محتوا فروشگاه اینترنتی باید انجام دهیم

حال که با اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی آشنا شده‌اید ممکن است بخواهید به سرعت برای مشتریان خود محتوا تولید کنید. البته استراتژی تولید محتوا در ادامه این مطلب به طور کامل بررسی می‌شود. اما آن‌‌چه که در این مرحله اهمیت دارد این است که فعالیت‌هایی را قبل از شروع تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی انجام دهید تا تاثیرگذاری استراتژی‌ها به شکل بهتری انجام بگیرد. از این‌رو، برخی از فعالیت‌ها مورد نیاز پیش از شروع تولید محتوا را بیان می‌کنیم.

مشخص کردن مخاطب برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

این مورد ممکن است در ابتدا قدری عجیب به نظر برسد. اما بسیاری از شرکت‌ها وجود دارند که بدون اطلاع از مخاطب خود شروع به تولید محتوا می‌کنند. در حقیقت شاید یک شناخت کلی در رابطه با مشتری هدف خود داشته باشند و این شناخت، تنها چیزی است که در اختیار دارند.

متاسفانه در بیشتر موارد چنین شناختی کافی نیست. به عبارت دیگر، صاحبان کسب‌وکار باید مخاطب خود را به طور دقیق بشناسند. این امر بدان معنی است که باید اطلاعاتی همچون سن، جنس، علاقه‌مندی‌ها، تفریحات، عادت‌ها و ... را به طور کامل در اختیار داشته باشد. با داشتن این اطلاعات می‌توان بازار هدف را مشخص کرد. با مشخص شدن بازار هدف، به سایر نیازمندی‌ها جهت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی هدایت می‌شوید.

به همین دلیل سعی کنید در ابتدا به شکل مناسبی پرسونای مشتری (کاربر) را تهیه کنید تا با مراجعه به آن به راحتی نیازهای بازاریابی خود برای مخاطب را بررسی و تعیین کنید.

 

انتخاب پلتفرم مناسب

بعد از این‌که مخاطب خود را مشخص کردید، نوبت به آن می‌رسد که نحوه ارتباط با او را تعیین کنید. تولید محتوا فروشگاه اینترنتی به طور مستقیم با نحوه برقراری تماس با مشتری ارتباط دارد. این ارتباط بر اساس «نقاط تماس» (Touch Points) در نقشه سفر مشتری تعیین می‌شود. به طور مثال، شبکه‌های اجتماعی محل مناسبی برای تولید محتوا به شمار می‌آیند زیرا در این فضا اطلاعات مناسبی هم از مخاطب در اختیار دارید.

این اطلاعات با بررسی نظرات کاربران در رابطه با کسب‌وکار شما و حوزه تخصصی مورد نظر بدست می‌آید. البته ابزارهای تحلیلی مختلفی هم به صورت رایگان در این شبکه‌ها قرار دارد که می‌توان اطلاعات مورد نظر را از آن‌ها جمع‌آوری کرد. به یاد داشته باشید که شبکه‌های اجتماعی تنها انتخاب شما برای تولید محتوا به شمار نمی‌آیند. وقتی نوع محتوای تولیدی خود را مشخص کرده باشید، فضاهای مختلف دیگری را نیز برای انتشار مطلب مشخص خواهید کرد.

البته این‌که چه محتوایی را در چه زمانی منتشر کنید، به طور مستقیم به مخاطب و محل حضور او در قیف فروش بستگی دارد. در ادامه همین مطلب به طور کامل در رابطه با تولید محتوا بر اساس قیف فروش، توضیحات کاملی ارائه شده است.

انواع استراتژی تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

تا اینجا با اهمیت تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی آشنا شده‌اید. در ادامه به استراتژی‌های مختلف در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی اشاره خواهیم کرد. البته شاید برخی از این روش‌ها را حتی پیش از خواندن این مطلب بکار گرفته باشید. با این وجود، بهره‌گیری از چندین روش، اثرگذاری به مراتب بهتری را به همراه دارد.

انتخاب نوع محتوای تولیدی

برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی در مرحله اول باید نوع محتوای تولیدی خود را انتخاب کنید. نوع محتوای تولیدی برای فروشگاه اینترنتی را به طور خلاصه می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد.

انتخاب از میان فهرست بالا ممکن است قدری دشوار باشد. به همین دلیل شاید در ابتدای کار برای انتخاب روش مناسب خود دچار سردرگمی شوید. از این‌رو، در این مرحله صرفا یک روش را انتخاب و آن را دنبال کنید. به طور مثال می‌توانید از روش‌های تولید محتوا در اینستاگرام کمک بگیرید یا شروع به نوشتن مطالب وبلاگی کنید.

برنامه‌ریزی و توزیع

محتوایی تولید کنید که به شکلی هوشمندانه، موضوعات ویژه‌ای را پوشش دهد. در تولید این نوع محتوا، کیفیت اهمیت بیشتری نسبت به کمیت دارد. محتوای تولیدی شما ممکن است موضوعات زیر را در بر بگیرد.

  • تبلیغات (ترویج کالا و خدمات)
  • نیاز مشتریان
  • موضوعات داغ روز
  • نظرات کاربران
  • و ...

همواره بر نوع محتوا تمرکز داشته باشید و تقویمی را برای تولید محتوا در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید همواره پیش از رقبای خود برنامه‌ریزی داشته باشید. علاوه بر این، اضطرابی هم برای تولید محتوا نخواهید داشت.

با توجه به این‌که تولید محتوا را برای یک فروشگاه اینترنتی انجام می‌دهید، تقویم محتوایی شما نیز باید با توجه به روزها و مراسم‌های مختلف ماه و بر اساس کالاهای موجود تنظیم شود. نمونه‌ای از این تقویم را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

تقویم محتوا

تقویم محتوایی خود را برای هر فصل به‌روزرسانی و اهداف مورد نظر خود را بر اساس آن رصد کنید. نحوه سفارش و توزیع محصولات خود در فروشگاه اینترنتی نیز در ادامه کار با توجه به این تقویم محتوایی صورت می‌گیرد.

استفاده از شکل های مختلف محتوایی

از انواع فرمت‌های محتوا برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی استفاده کنید. در حقیقت نباید فقط از محتوای متنی استفاده کنید بلکه امکان استفاده از انواع محتوا را دارید. برخی از شکل‌های محتوایی مختلف در زیر آورده شده است.

علاوه بر این سعی کنید نظرات کاربران حقیقی را با اسم و عکس پروفایل آن‌ها منتشر کنید تا به این ترتیب اعتماد مخاطب به شما بیشتر شود. سعی نکنید نظرات بدون اسم یا عکس را منتشر کنید. البته گاهی اوقات کاربران علاقه دارند که نظرات خود را به صورت ناشناس بیان کنند. با این وجود بهتر است در صورت امکان از نام و تصویر حقیقی آن‌ها بهره بگیرید.

کاربرانی که به خرید اینترنتی علاقه دارند، به محتوای بصری نیز علاقه زیادی نشان می‌دهند. به همین دلیل باید از طراحی‌های چشم‌نواز، تصاویر مناسب برای کالاها و همچنین ویدیوهای تبلیغاتی بهره بگیرید. به هنگام استفاده از این نوع محتوا از عنوانی جذاب استفاده کنید تا کاربر به کلیک کردن تشویق شود. به طور مثال در تصویر زیر می‌توان قیمت آیفون را در نقاط مختلف دنیا مشاهده کرد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

در حقیقت، کاربران ممکن است علاقه‌ای به مطالعه متن‌های طولانی و اعداد و ارقام مختلف نداشته باشند. به همراه اینفوگرافیک مناسب مانند تصویر بالا می‌توانید محتوای بسیار مناسبی را برای او فراهم کنید. البته برای این کار باید با اصول طراحی اینفوگرافیک آشنا باشید.

 

ترویج و تبلیغ چه نقشی در تولید محتوای سایت فروشگاهی دارد؟

برنامه‌ریزی و تولید محتوا به تنهایی موفقیت کسب‌وکار شما را به همراه نخواهد داشت. بر اساس آمارها، بیش از نیمی از فروش در فروشگاه‌های اینترنتی، حاصل تبلیغ محتوای تولیدی است. در میان تمام استراتژی‌های موجود در بازاریابی محتوا، ترویج و تبلیغ به عنوان کاربردی‌ترین روش شناخته می‌شود. این فرآیند را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد که برخی از آن‌ها در ادامه آورده شده‌اند.

تبلیغ محتوا

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی از جمله کاربردی‌ترین روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن به سرعت به نتیجه مورد نظر رسید. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، ۷۳ درصد دیجیتال مارکترها اعتقاد دارند که بهره‌گیری از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در بهبود کسب‌وکار آن‌ها تاثیرگذار بوده است.

پلتفرم‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایران، شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، اینستاگرام و حتی یوتیوب برای این کار در نظر گرفته می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • اینستاگرام: با استفاده از اینستاگرام می‌توانید اینفوگرافیک‌ها، تصاویر با کیفیت و ویدیوهای مختلفی را به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تعداد فالوورهای شما از تعداد معینی (معمولا بیش از ۱۰۰۰۰) بیشتر شود، امکان اشتراک‌گذاری لینک محصول یا فروشگاه را در استوری اینستاگرام خواهید داشت.
  • لینکدین: فعالیت‌های تخصصی کسب‌وکار خود را به کمک لینکدین گسترش دهید. این امکان وجود دارد که گروه‌ها مختلفی را در لینکدین ایجاد یا پست‌های تخصصی در رابطه با کسب‌وکار خود تولید کنید.
  • یوتیوب:‌ فیلم‌های بررسی محصول، ویدیوهای جعبه‌گشایی (آنباکسینگ) یا آموزش‌های مختلف به همراه امکان درج کپشن‌های طولانی از جمله امکانات این شبکه اجتماعی به شمار می‌آید.

البته توجه داشته باشید که لزومی ندارد که حتما بازدیدکنندگان از این صفحات، خریدی انجام دهند. بازدید و اشتراک‌گذاری مطالب شما روشی است که در «بازاریابی دهان‌به‌دهان» (Word of Mouth Marketing) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بلاگ نویسی و بازاریابی ایمیلی

بخشی به عنوان بلاگ یا وبلاگ در سایت خود ایجاد و به صورت دوره‌ای برای آن محتوا تولید کنید. محتوای تولیدی شما در وبلاگ باید مرتبط با کسب‌وکار شما باشد. بهره‌گیری از مطالب فنی یا آموزش‌های مختلف حتی به صورت ویدیویی در وبلاگ‌نویسی از جمله روش‌هایی است که  سبب افزایش بازدید سایت و به دنبال آن افزایش فروش می‌شود.

پیش از آن‌که بلاگ‌نویسی را آغاز کنید، باید ببینید که آیا مخاطب شما به نوع دیگری از محتوا علاقه دارد یا خیر. اگر تعامل خوبی با پست‌های شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد و می‌خواهید از همین تعامل در بلاگ‌نویسی هم استفاده کنید باید بخش ویژه‌ای را برای نویسندگان خود در نظر بگیرید. به طور مثال اگر می‌بینید پست‌های تولید شده توسط یک نویسنده در شبکه‌های اجتماعی، بازدید بیشتری دارند. پروفایل او را در بخش نویسندگان تکمیل و منتشر کنید.

با استفاده از «بخش نویسندگان» (Author Box)، مخاطب می‌تواند در مکان‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی به نویسنده دسترسی پیدا کند و با او یا کسب‌وکار شما تعامل داشته باشد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همانطور که گفته شد، یکی از روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی این است که از تبلیغات هدفمند در محتوای تولیدی خود کمک بگیریم. از جمله پلتفرم‌های معروفی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود، گوگل و فیسبوک است.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید یک راهنمای خرید برای محصولات خود منتشر کرده‌اید. در ادامه نیز محصولاتی مرتبط با این راهنما دارید که می‌خواهید در طول متن برای مخاطب نمایش داده شوند. تمامی این فرآیندها به کمک کاپریلا و کلمات کلیدی داخل متن قابل انجام است. به طور مثال می‌توان به سایت «مجله فرادرس» اشاره کرد که در آن مطلبی با موضوع «ساخت فیلم آموزشی با کمتازیا» نوشته شده است. به کمک تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهایی مرتبط با موضوع مطلب با اندازه و حجم کم مانند زیر درون متن نمایش داده می‌شوند.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان بهترین پلتفرم در معرفی خدمات، بررسی محصول و رپورتاژ آگهی

نشریلا

از جمله روش‌هایی که در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی بیان شد، بهره‌گیری از رپورتاژ آگهی بود. البته تاثیر رپورتاژ آگهی زمانی بیشتر می‌شود که متن مناسبی بر اساس لحن هر رسانه (نشریه) تهیه شود. تهیه چنین متنی شامل صرف وقت و هزینه زیادی است. از این‌رو باید از پلتفرمی استفاده کرد که تمامی نکات مهم در تهیه متن رپورتاژ آگهی را در نظر بگیرد و متنی با هزینه معقول تهیه کند.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه نام برد. همچنین با استفاده از این پلتفرم، امکان انتشار متن‌های معرفی و بررسی محصول نیز وجود دارد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی بر اساس قیف فروش

آن‌چه در تمامی روش‌های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا بیان می‌شود این است که محتوای تولیدی باید متناسب با حضور فرد یا مشتری احتمالی در قیف فروش باشد. در این میان، قیف فروش به سه بخش زیر تقسیم می‌شود.

  • بالای قیف (TOFU)
  • میانه قیف (MOFU)
  • انتهای قیف (BOFU)

زمانی که درباره سئو صحبت می‌کنیم، وبلاگ‌نویسی به یکی از سودمندترین فعالیت‌ها تبدیل می‌شود. برای این‌که تعامل مناسبی با بازدیدکنندگان سایت خود برقرار کنید باید مطالبی سودمند برای آن‌ها تهیه کنید. برای این کار باید با وظایف کارشناس تولید محتوا آشنا باشید تا بتوانید اطلاع‌رسانی مناسبی برای مخاطب خود داشته باشید.

تولید محتوا قیف فروش

به طور مشابه، با استفاده از بلاگ‌نویسی می‌توانید مشترکان زیادی نیز برای ایمیل دریافت کنید. در حقیقت، بازدیدکننده ممکن است تنها با یک کلیک به خریدار تبدیل نشود اما می‌توانید آن‌ها را به فهرست ایمیل خود اضافه کنید تا محتوای مورد نظر خود را به صندوق ایمیل آن‌ها ارسال کنید.

بازاریابی ایمیلی فرصت‌های بسیاری را برای شما فراهم می‌کند تا به کمک آن‌ها جریان درآمدی مناسبی را کسب کنید. به کمک ایمیل، علاوه بر محتوای تولیدی، موارد دیگری را نیز می‌توانید به مشتریان خود ارائه دهید که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • اطلاعات ارسال
  • تایید خرید
  • فاکتورها
  • کدهای تخفیف
  • پیش‌فروش‌ها
  • و ...

دنبال کردن موضوعات داغ روز

باید همواره موضوعات داغی را که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود با دقت در نظر بگیرید. به این ترتیب اگر موضوع داغ و مرتبطی با فروشگاه خود پیدا کردید، باید در سریع‌ترین زمان برای آن محتوایی تولید و با فروشگاه خود مرتبط کنید.

موضوعات داغ محتوا

 تدوین راهنمای خرید محصول برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

از جمله راه‌های افزایش ترافیک به سمت سایت،‌ تدوین راهنمای خرید محصول است. اگر در زمان تولید محتوا فروشگاه اینترنتی بتوانید نحوه استفاده، تعمیر و نگهداری محصولات را آموزش و خدمات خود را توضیح دهید، این امکان وجود دارد که بازدیدکننده از مرحله اولیه قیف فروش به مراحل بعدی و خرید حرکت کند.

راهنمای محصولات در جلب اعتماد مشتری تاثیر بسیاری دارد و نشان می‌دهد که تا چه حد برای او ارزش قائل هستید. بررسی‌های محصول و اینفوگرافیک‌های مختلف را در راهنمای خود لحاظ کنید تا احتمال خواندن آن افزایش پیدا کند. البته فراموش نکنید که در محلی مناسب یا انتهای راهنما از دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) هم استفاده کنید.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که مشتری پیش از خرید علاقه دارد که با نحوه کارکرد محصول آشنایی پیدا کند. به طور مثال، تصویر زیر امکانات یک ژاکت را نشان می‌دهد. این تصویر سبب افزایش تمایل کاربر برای خرید خواهد شد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

داستان پردازی

در استراتژی‌های بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی باید هر دو طرف یعنی کسب‌وکار و مشتری را لحاظ کرد. به طور مثال می‌توانید تجربه‌های شخصی خود یا مشتریان را به صورت داستانی تبدیل و آن را برای مشتری نقل کنید. علاوه بر این، از مشتریان خود بخواهید که داستان شما را به اشتراک بگذارند یا این‌که داستان موفقیت‌های خود را تعریف کنند.

این نوع از داستان‌ها به طور معمول عملکردی همچون پشت‌صحنه فیلم‌های سینمایی دارند. به این ترتیب، افراد علاقه‌مند هستند که از پشت صحنه فعالیت‌های شما اطلاع پیدا کنند. روایت داستانی مرتبط به کمک موشن‌گرافیک‌ها و گویندگان مناسب از جمله روش‌های سودمندی است که بیننده را جذب می‌کند. بیان داستان‌هایی که واکنش مستقیم مخاطب را به همراه داشته باشد در نهایت به فروش سایت شما نیز کمک می‌کند.

همچنین، اشتراک‌گذاری داستان ارتباط مشتریان با شما نیز پلی بین بازدیدکنندگان و کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند. بررسی‌های محصول، نظرات کاربران و مطالعات موردی از جمله مواردی هستند که اگر با شکل محتوایی مناسبی مانند متن، عکس یا ویدیو بیان شوند، تاثیری دوچندان بر  مشتری خواهند داشت.

داستان‌های مربوط به مشتریان در انتهای قیف قرار دارد و اینجا جایی است که یک شخص «تبدیل» (Convert) می‌شود. بنابراین به شکلی منطقی باید از آن‌ها استفاده کرد.

سایر روش های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

تا اینجا به شکل مناسبی با انواع روش‌های تولید محتوا در فروشگاه‌های اینترنتی آشنا شده‌اید. همچنین، می‌دانید که به چه شکل بر اساس قیف فروش تولید محتوا داشته باشید تا اطلاعات مورد نیاز مشتری را در مرحله صحیح حضور او در قیف، ارائه کنید. با این وجود، در ادامه به سایر روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی اشاره می‌کنیم تا آن‌ها را در قیف فروش خود بکار بگیرید.

نقش پرسشنامه و کوییز در تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی چیست؟

بهره‌گیری از محتوای تعاملی به همراه پرسش و پاسخ نیز از جمله روش‌های تولید محتوا فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آید که به طور معمول از آن غافل می‌شوند. به کمک این روش می‌توان ارتباط مناسبی با مشتریان مختلف برقرار و علاقه‌مندی‌های هرکدام را شناسایی کرد. استفاده از کوییزها سبب می‌شود تا مشتریان، علاقه بیشتری به آشنایی با محصولات یا کالاهای شما پیدا کنند. در جریان این فرآیند باید سوال‌هایی را مشخص کنید که از طرف مشتری باشند و در این کوییز به آن‌ها اشاره کنید. مثال‌های زیر را می‌توان برای این سوالات در نظر گرفت.

  • جدول اندازه محصولات
  • اطلاعات حمل‌ونقل
  • هزینه حمل‌ونقل
  • سیاست‌های بازگشت وجه

علاوه بر این، کوییزهای سرگرم‌کننده نیز تعامل بسیار مناسبی را فراهم می‌کنند. فراموش نکنید که افراد به شدت علاقه دارند تا در رابط با خود با دیگران صحبت کنند.

مطالعات موردی

تمامی افرادی که خرید اینترنتی می‌کنند در یک سوال اشتراک دارند و آن سوال این است:

آیا کالای خوبی را خریداری می‌کنم؟

از جمله روش‌های پاسخ به چنین سوالی این است که مطالعات موردی در رابطه با کالا منتشر و در آن، خدمات خود را برای کمک به مشتری برجسته کنید. علاوه بر این، مقالات و گزارش‌های تحقیقاتی که ارائه می‌شوند به طور معمول تمامی فروشگاه‌های اینترنتی را در بر می‌گیرند. با اشتراک‌گذاری چنین مقالاتی، کاربران به این نتیجه می‌رسند که شما اعتماد به نفس کافی در میان رقبا دارید و به این ترتیب، از میان آن‌ها شما را انتخاب می‌کنند.

عدم استفاده از اصطلاحات فنی در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

در مطالب تولیدی برای مشتریان، تا حد ممکن سعی کنید مطالب را ساده و غیرتخصصی بیان کنید. در حقیقت، مشتریانی که به‌تازگی از شما خرید کرده‌اند، در انتهای قیف فروش قرار دارند و ممکن است دانشی فنی بویژه در رابطه با فروشگاه‌های اینترنتی نداشته باشند. به همین دلیل محتوای تولیدی نباید به صورت تخصصی بیان شود.

البته موارد استثنا هم در این خصوص وجود دارد. به طور مثال ممکن است فروشگاه اینترنتی لوازم آزمایشگاه شیمی داشته باشید. در اینجا برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان می‌توانید معرفی انواع لوازم آزمایشگاه شیمی را به صورت تخصصی در نظر بگیرید. به این ترتیب، نیازها و سوالات مخاطب خود را نیز پوشش داده‌اید.

عدم استفاده از لغات تخصصی

تهیه چک‌لیست

اگر مشتری هیچ اطلاعی از نحوه عملکرد کالاها یا خدمات خود نداشته باشد یا نداند که هر کالا چه استفاده‌ای دارد، در انتخاب خود دچار مشکل خواهد شد. فرض کنید شرکت شما خدماتی را در رابطه با سازماندهی رویدادهای مختلف ارائه دهد. بهتر است در رابطه با این خدمات یک فهرست یا چک‌لیست تهیه کنید و آن را در اختیار بازدید کننده قرار دهید.

همین مثال را نیز می‌توان برای فروشگاه اینترنتی و کالاهای آن در نظر گرفت. به طور مثال اگر کاربر به دنبال کالایی مانند «کود شیمیایی» باشد، به احتمال زیاد علاقه به باغبانی دارد. بنابراین اگر فهرست یا چک‌لیستی از اقلام مورد نیاز باغبانی تهیه کنید، محتوای بهتری را برای مشتری خود فراهم کرده‌اید.

استفاده از بلاگرها و اینفلوئنسرها برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

همانطور که در طول این مطلب به آن اشاره شد، بازاریابی محتوا و استفاده از روش‌های بلاگری نقش مهمی در بهبود عملکرد فروشگاه اینترنتی شما و به دنبال آن فروش بیشتر دارد. با این وجود، در مواقعی به تنهایی نمی‌توانید که تمامی وظایف مربوط به تولید محتوا فروشگاه اینترنتی را به عهده بگیرید.

در این‌جا می‌توانید از نویسندگان و بلاگرهای میهمان استفاده کنید. با این کار، «ترافیک ارجاعی» (Referral Traffic) سایت و «اعتبار دامنه» (Domain Authority) را افزایش می‌دهید. بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۶۲ درصد خوانندگان جذب سایت‌هایی می‌شوند که چندین نویسنده داشته باشد.

در ابتدا به دنبال نویسندگان سایت‌های رقیب باشید. در مرحله بعد آگهی استخدام یا صفحه‌ای برای نویسنده میهمان ایجاد کنید. در این صفحه باید به طور واضح، انتظارات از نویسنده و خدمات ارائه شده به او بیان شود.

علاوه بر این، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند کسب‌وکار و فروشگاه اینترنتی شما را تبلیغ کنند. فهرستی از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و افراد مشهور مانند هنرپیشه‌ها تهیه کنید تا به این ترتیب بخشی از فعالیت‌های بازاریابی خود را به کمک آن‌ها پوشش دهید.

اینفلوئنسر تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

استفاده مجدد از مطالب در تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی با فشردن دکمه «انتشار» یک مطلب به پایان نمی‌رسد. بلکه باید به صورت دوره‌ای آن را به‌روزرسانی کنید. همچنین استفاده از مطالب قدیمی، همواره ساده‌تر از تولید یک مطلب جدید است. به همین دلیل می‌توانید از مطالب قدیمی که عملکرد خوبی هم دارند استفاده کنید و نوع دیگری از محتوا را با آن تولید کنید. به طور مثال اگر مطلبی برای نحوه حل مکعب روبیک تهیه کرده‌اید، در مرحله بعد می‌توانید یک فیلم آموزشی برای حل روبیک ۳ در ۳ آماده و منتشر کنید.

انتشار مجدد مطالب در پست‌های شبکه‌های اجتماعی نیز باعث می‌شود تا مخاطب، شما را فراموش نکند و روزانه تعاملی با کسب‌وکار شما داشته باشد.

تهیه نکات و ترفندهای استفاده از محصول

ترفندهای استفاده از محصولات از جمله روش‌های مناسب برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی به شمار می‌آید. به طور مثال، فرض کنید کاربری قصد خرید میکروفون و در ادامه آن، ساخت پادکست داشته باشد. ممکن است پیش از این، محتوایی برای او با عنوان «نحوه ساخت پادکست» تهیه کرده باشید. در ادامه می‌توانید «ترفندهای ضبط صدا در اتاق معمولی» را برای او تهیه کنید تا به این ترتیب آشنایی بیشتری با نحوه ضبط صدا با میکروفون پیدا کند و احتمال خرید میکروفون از فروشگاه شما بیشتر شود.

ایده برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که چگونه برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی برنامه‌ریزی کنیم. همچنین استراتژی‌های مختلف در فروشگاه‌های اینترنتی برای جذب مخاطب را می‌شناسیم. آن‌چه که در ادامه مطرح خواهیم کرد معرفی چند ایده برای تولید محتوای فروشگاه اینترنتی است.

به عبارت دیگر، تمامی برندها و فروشگاه‌های بزرگ به خوبی این موضوع را می‌دانند که اضافه کردن چند عکس و یک توضیح برای فروش محصولات کفایت نمی‌کند. تمامی هدفی که باید در فروش این کالا دنبال شود را شاید بتوان در «فروش سبک زندگی» خلاصه کرد. این امر بدان معنی است که هرقدر محتوای بهتر و جامع‌تری تولید کنید، تعامل با آن نیز بیشتر خواهد بود.

وبلاگ سبک زندگی

همانطور که گفته شد، هدف از فروش کالا را می‌توان فروش سبک زندگی بیان کرد. بنابراین چه بهتر که وبلاگ یا مجله‌ای اینترنتی تاسیس کنید که موضوع اصلی آن سبک زندگی باشد. به طور مثال ممکن است فروشگاهی از محصولات ورزشی داشته باشید. حال برای انواع کالاهای خود مثل کفش کوهنوردی، محتوایی تولید کنید به طوریکه مشتری، پیش از خرید یا همزمان با خرید، مشغول یادگیری باشد.

به عنوان نمونه تصویر زیر را در نظر بگیرید. در این فروشگاه اینترنتی، هدف ما خرید تجهیزات کوهنوردی است. در سمت راست این صفحه، دوره‌های آموزشی و نکات و ترفندهای مورد نیاز هم آورده شده و بنابراین، دانش‌افزایی مناسبی برای مخاطب خواهیم داشت.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

پست‌های اینستاگرام کاربران

از جمله ایده‌هایی که برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی می‌توان مطرح کرد، استفاده از پست‌های اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی است که مشتریان شما منتشر می‌کنند. به این ترتیب، اگر وب‌سایتی داشته باشید و در آن، پرفروش‌ترین کالاهای خود را به همراه تصاویر منتشر شده کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، مشتریان قبل از خرید، تجربه واقعی دیگران از خرید را مشاهده می‌کنند.

البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی، بخشی به عنوان «تصاویر کاربران» در صفحه محصولات خود منتشر می‌کنند که کارکردی مشابه دارد. اما روشی که گفته شد به‌واسطه قدرت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تاثیر به مراتب بیشتری برای اشتیاق به خرید ایجاد کند. نمونه‌ای از این روش را در سایت «Target» و در صفحه مربوط به «Finds» می‌توان مشاهده کرد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

محتوای ویدیویی کاربران

مشابه روش قبل، استفاده از ویدیوهای تولیدی کاربران نیز به عنوان یکی از روش‌های تولید محتوای فروشگاه‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، اگر فروشگاهی دارید که در آن دوربین ورزشی به فروش می‌رسانید، می‌توانید از ویدیوهای ساخته شده کاربران خود برای تشویق افراد برای بازدید کمک بگیرید. مشاهده این ویدیوها شاید به تنهایی به فروش ختم نشود. اما همین افزایش بازدید ویدیوها علاوه بر افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)، اعتبار فروشگاه اینترنتی شما را نیز افزایش می‌دهد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

راهنمای خرید

پیش‌تر در رابطه با راهنمای خرید و اهمیت آن صحبت کردیم. در این بخش می‌خواهیم ایده بسیار جذابی را مطرح کنیم که کمتر در فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شود. این ایده، ایجاد راهنمای خرید محصولات، پیش از انتخاب محصول است. به طور مثال، فرض کنید در فروشگاه اینترنتی خود لوازم منزل مانند بخچال و فریزر را به فروش می‌رسانید. پیش از آن‌که کاربر بخواهد یخچال و فریزر خود را خریداری کند می‌توانید راهنمای خرید این محصولات را در اختیار او قرار دهید و در انتها، لینک خرید یا همان CTA را هم در نظر بگیرید. نمونه‌ای از این روش را می‌توان در سایت «Best Buy» مشاهده کرد.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

توضیح طنزآمیز محصول

فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارند که برای بررسی محصول خود از عبارت‌هایی طنزآمیز استفاده می‌کنند. این فروشگاه‌ها از خلاقیت و شوخی به عنوان نیرو محرکه محصول خود بهره می‌گیرند و به کمک روش‌های کپی‌رایتینگ، متن کوتاهی از تبلیغ را برای یک محصول آماده می‌کنند. توجه داشته باشید که بهره‌گیری از مقداری شوخی و طنز باعث می‌شود تا خوانندگان وب‌سایت به امید تفریح و شوخی بیشتر، هر روز به سایت شما سر بزنند. همین امر در نهایت به افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو ختم می‌شود. تمامی این موارد در نهایت فروش بیشتر محصولات را به همراه خواهد داشت.

راهنمای رنگ

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی می‌تواند هر چیزی باشد که به نوعی مشتری با آن تعامل برقرار کند و تجربه متفاوتی از خرید را داشته باشد. گاهی اوقات این محتوا منبعی را شامل می‌شود که به کمک آن، افراد خرید ساده‌تری را انجام دهند. به طور مثال، بهره‌گیری از هارمونی رنگ مناسب در دکوراسیون منزل یا خرید لباس، حس بهتری را به هنگام استفاده از کالای خریداری شده فراهم می‌کند.

بنابراین، اگر فروشگاه اینترنتی شامل لباس یا لوازم منزل داشته باشید، ارائه راهنمای رنگ باعث می‌شود مشتری از خرید خود آگاهی بیشتری داشته باشد. به طور مثال با استفاده از راهنمای سایت شما می‌داند که کفش و لباس خود را با چه رنگی خریداری کند که با یکدیگر  تناسب داشته باشند.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

روش‌‌های جذاب برای تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

آن‌چه که تا اینجا در رابطه با آن صحبت کردیم، روش‌هایی بودند که شاید با یک تیم چند نفره و تعداد محدود هم بتوان آن‌ها را پیاده‌سازی کرد. در ادامه، روش‌هایی را مطرح می‌کنیم که به طور معمول برای اجرای صحیح آن‌ها به تیم بزرگتری نیاز خواهید داشت.

تبدیل رویدادها به محتوای فروشگاه اینترنتی

حضور در رویدادها، همایش‌ها یا حتی کنسرت‌ها به صورت آفلاین راه مناسبی است که تا کمک آن با مشتریان خود به شکل حضوری دیدار کنید. از جمله مزایای این روش این است که برند شما شخصیتی حقیقی پیدا می‌کند. به این ترتیب ممکن است بخواهید به کمک یک تیم فیلمبرداری از سفر خود فیلم تهیه کنید و آن را در فروشگاه و شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. اگر در رویداد معرفی محصولی خاص شرکت کرده‌اید، می‌توانید ویدیو این رویداد را در صفحه محصول قرار دهید تا کاربر با آن تعامل برقرار کند.

در نهایت، اگر می‌خواهید با انواع روش‌های بازاریابی خدمات آشنایی پیدا کنید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:

محتوای DIY

محتوای «خودت انجامش بده» (Do It Yourself | DIY) به مخاطب دلیل تازه‌ای برای خریداری از شما ارائه می‌کند. در این روش، به کمک محصولات فروشگاه خود محصولی را تولید می‌کنید که کاربر به آن نیاز دارد یا برایش بسیار جذاب است. به طور مثال، دستورهای غذایی جذابیت‌های زیادی را برای یک کاربر ایجاد می‌کنند. در مثالی دیگر می‌توانید در رابطه با تاریخچه اوریگامی و نحوه ساخت اوریگامی، محتوایی تولید کنید و آن را در اختیار کاربران بگذارید.

کمک به سبک زندگی افراد

پیشتر در رابط با سبک زندگی و ارتباط آن با تولید محتوا فروشگاه اینترنتی صحبت کردیم. در این بخش، ایده جذابی را مطرح می‌کنیم تا به کمک تیم خود آن را توسعه دهید. به طور مثال کانال‌هایی در شبکه‌های موسیقی مانند اسپاتیفای ایجاد کنید. در این کانال‌ها علاوه بر عرضه موسیقی مناسب می‌توانید تصاویری از برند و کالاهای خود را هم به اشتراک بگذارید. به این ترتیب مشتری خود را در جنبه‌های دیگر زندگی، حمایت و راهنمایی می‌کنید.

تولید محتوا برای فروشگاه اینترنتی

نکاتی برای تعمیر و نگهداری

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی می‌تواند شامل ارائه نکات برای نحوه تعمیر و نگهداری کالاها نیز باشد. این محتوا، تاثیر زیادی در بازدید مشتری از سایت خواهد داشت. در نگاه اول، تولید این محتوا باعث می‌شود مشتری لذت بیشتری از خرید خود کسب کند. اما در ادامه، چنین محتوایی، مهارت و تسلط شما در کار را نشان می‌دهد و بیانگر توجه بیشتر شما به کیفیت در برابر کمیت است.

البته به تنهایی نمی‌توانید برای تمامی محصولات خود محتوایی برای تعمیر و نگهداری تهیه کنید. به همین دلیل با ایجاد یک تیم تخصصی یا استفاده از تجربیات کارگاه‌های معروف، این بخش نیز پوشش داده می‌شود. البته هرقدر تنوع کالاها در فروشگاه اینترنتی شما بیشتر باشد، تولید چنین محتوایی با هزینه بیشتری هم همراه خواهد بود. به طور مثال در تصویر زیر می‌بینید که راهنمای متفاوتی برای نگهداری کفش‌ها با جنس‌های مختلف تهیه شده است.

تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

معرفی فیلم آموزش تولید محتوای متنی

تولید محتوا متنی

در این آموزش به طور کامل با اهمیت تولید محتوا فروشگاه اینترنتی آشنا شدیم. اما در حقیقت نمی‌توان بدون آشنایی با نحوه تولید محتوای متنی، محتوای مناسبی را برای مخاطب فراهم کرد خاصه این‌که بخش بزرگی از محتوای تولیدی به صورت متنی ارائه می‌شود. به همین دلیل، «فرادرس»‌ دوره‌ای ۲ ساعته در قالب هفت درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

در درس اول مقدمه‌ای از تولید محتوای متنی بیان می‌شود و درس دوم به خودباوری در تولید محتوا اشاره دارد. در درس سوم به روش‌های ایده‌یابی در تولید محتوا پرداخته می‌شود و درس چهارم به الگوبرداری مانند یافتن تیترها در کتاب‌های مختلف اشاره دارد. انواع ویژگی‌های یک محتوای موثر در درس پنجم بیان می‌شود. شکل‌دهی به متن برای بهبود محتورای تولیدی، موضوع درس ششم را تشکیل می‌دهد. در نهایت، درس هفتم به معرفی کارشناس تولید محتوا و وظایف آن اختصاص دارد.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WP Manage NinjaMetriloNEILPATELHubSpot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *