تولید محتوا با استوری لاین — آموزش رایگان و گام به گام

۵۱۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ مهر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
تولید محتوا با استوری لاین — آموزش رایگان و گام به گام

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس به انواع فیلم آموزشی اشاره کردیم و نحوه ساخت فیلم آموزشی را با نرم‌افزاری همچون کمتازیا بررسی کردیم. با وجود این‌که در نرم‌افزار کمتازیا و به کمک افزونه آن می‌توان به راحتی از اسلایدهای پاورپوینت نیز فیلمبرداری کرد، اما گاهی برای تدریس و تولید محتوا به محتوایی تعاملی نیاز دارید که ممکن است این نرم‌افزار نیازهای شما را پوشش ندهد. از این‌رو، در این آموزش قصد داریم نحوه تولید محتوا با استوری لاین را بررسی کنیم که به کمک آن می‌توانید اسلایدهایی تعاملی تهیه و آن‌ها را با افراد مختلف به اشتراک بگذارید.

تفاوت استوری لاین با پاورپوینت

استوری لاین و پاورپوینت دو نرم‌افزار از دو شرکت متفاوت هستند. اگر بخواهید برای یادگیری، صرفا تعدادی اسلاید را مشاهده کنید، پاورپوینت بهترین گزینه برای این کار خواهد بود اما اگر قصد داشته باشید این یادگیری را به صورت تعاملی انجام دهید به شکلی که پیشروی اسلایدها به عملیات شما وابسته باشد در آن صورت باید از استوری لاین کمک بگیرید. البته باید به این نکته توجه داشت که آزادی عمل بیشتری برای ایجاد انیمیشن در پاورپوینت نسبت به استوری‌لاین وجود دارد.

آشنایی با صفحه اصلی استوری لاین

زمانی که برای تولید محتوا با استوری لاین این نرم‌افزار را نصب و اجرا می‌کنید، با صفحه‌ای مشابه زیر روبرو خواهید شد. در صفحه اصلی و در سمت چپ با کلیک بر روی «New Project» پروژه جدیدی را می‌سازید اما اگر قصد آموزش نرم‌افزار دیگری را به کمک استوری‌لاین دارید می‌توانید از گزینه «Record Screen» کمک بگیرید.

علاوه بر این، با استفاده از گزینه‌های «Import» این امکان وجود دارد که اسلاید‌هایی از پاورپوینت وارد کنید یا تولید محتوا با استوری لاین را به کمک تمپلیت‌های این نرم‌افزار انجام دهید. در بخش «Recent» نیز پروژه‌های انجام شده اخیر قرار دارند تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد. البته اگر برای اولین بار این نرم‌افزار را اجرا کرده باشید، این بخش برای شما خالی خواهد بود. برای دسترسی به سایر فایل‌ها نیز می‌توان از دکمه «Brows for more» استفاده کرد.

تولید محتوا با استوری لاین

در تصویر زیر، یک پروژه ساخته‌شده را مشاهده می‌کنید. همانطور که در تصویر مشخص شده است، بعد از ساخت پروژه، یک فلوچارت خواهید داشت که به صورت زیر است و در صفحه‌ای به نام «نمای استوری» (Story View) نشان داده می‌شود. علاوه بر این، بخش‌هایی به نام «صحنه» (Scenes) وجود دارند که مجموعه‌ای از اسلایدها هستند و می‌توانید به کمک آن‌ها، محتوای خود را سازماندهی کنید.

اگر پروژه‌های بزرگی را با استوری لاین تدوین کرده‌اید، این امکان وجود دارد که به کمک دکمه مثلث‌شکل کنار آن صحنه‌ها، آن‌ها را کوچک‌تر کنید تا به شکلی دسته‌بندی‌شده به محتوای خود دسترسی داشته باشید.

تولید محتوا با استوری لاین

زمانی که بر روی یک اسلاید کلیک می‌کنید، فلش‌هایی نشان داده می‌شوند که بیانگر نحوه ارتباط اسلایدها با یکدیگر هستند و رنگ آن‌ها از خاکستری به قرمز تغییر پیدا می‌کنند و با کلیک بر روی آن‌ها، پنجره «Trigger Wizard» باز می‌شود که نحوه ارتباط اسلایدها را نشان داده است.

تولید محتوا با استوری لاین

با توجه به اهمیت آشنایی با نرم‌افزارهای تولید محتوا، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

شروع تولید محتوا با استوری لاین

در ادامه قصد داریم نحوه تولید محتوا با استوری لاین را از طریق ساخت اسلاید پی بگیریم. به همین دلیل بر روی گزینه «New Project» کلیک می‌کنیم تا به «Story View» دسترسی داشته باشیم. زمانی‌که یک اسلاید را در استوری لاین ایجاد می‌کنید، اندازه آن به طور پیش‌فرض برابر با ۷۲۰ در ۵۴۰ پیکسل خواهد بود که این اندازه قابل تغییر است.

با دو بار کلیک بر روی اسلاید ساخته شده، به صفحه «نمای اسلاید» (Slide View) دست پیدا می‌کنیم. اگر با نرم‌افزار پاورپوینت کار کرده باشید، این پنجره برای شما بسیار آشنا خواهد بود. آنچه که این نرم‌افزار را برای تولید محتوا جذاب کرده است،‌ وجود «خط زمانی» (Timeline) یا همان تایم‌لاین در پایین صفحه است که نشان می‌دهد هریک از متن‌ها یا المان‌های وارد شده به اسلاید،‌ در چه زمانی - قبل یا بعد از اسلاید - نمایش داده شوند. برای کنترل زمان‌بندی نیز کافی است با کلیک ماوس، زمان‌بندی آن‌ها را تنظیم کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

تب حالت ها

علاوه‌ بر تایم لاین، بخش دیگری به نام «حالت‌ها» (States) وجود دارد که به کمک آن می‌توانید حالت یک المان را در استوری لاین مشخص کنید.  به طور مثال، زمانی‌که حالت «Hover» را انتخاب کنید، دانشجو با حرکت ماوس خود روی گزینه مورد نظر، آن‌را به صورت «فعال» (Active) با رنگ دیگری مشاهده خواهد کرد.

تولید محتوا با استوری لاین

کار با محرک ها

برای اینکه تولید محتوا با استوری لاین را به شکل تعاملی انجام دهید، باید با «محرک‌ها» (Triggers) آشنا باشید. در پنجره مربوط به محرک‌ها بر روی «Create New Trigger» کلیک کنید تا پنجره «Trigger Wizard» باز شود. در این پنجره به ترتیب می‌توانید عمل مورد نظر خود را انجام دهید. فرض کنید که بخواهیم دانشجو با کلیک بر روی یک «بخش متنی» (Text Box) به اسلاید بعد برود. کافی است در بخش «Action» گزینه «Jump to slide» را انتخاب و در بخش «Slide»، گزینه «Next Slide» را انتخاب کنید. با انتخاب «User clicks» و «Text Box» همانند تصویر زیر، به اهداف مورد نظر خود دست پیدا می‌کنیم.

تولید محتوا با استوری لاین

کار با لایه ها

استفاده از لایه در استوری لاین کمک می‌کنند تا دانشجو را به بخش‌های مختلف یک آموزش و اسلایدهای آن هدایت کنید. برای استفاده از لایه‌ها باید از محرک‌ها استفاده کرد تا زمان نمایش آن‌ها مشخص شود. برای اضافه کردن لایه کافی است بر روی آیکون «New Layer» در پنل لایه‌ها کلیک کنید. برای اضافه کردن محتوا به لایه‌ها، همانند اسلایدها عمل می‌کنیم و تفاوتی ندارد. به طور مثال در تصویر زیر می‌بینید که به کلیک بر روی هر دکمه در اسلاید، لایه‌های مربوط به آن نمایش داده می‌شوند که نحوه نمایش توسط محرک‌ها تنظیم شده است.

تولید محتوا با استوری لاین

وارد کردن لایه ها

اگر تهیه فایل پاورپوینتی را از قبل تهیه کرده‌اید و حالا می‌خواهید از آن برای تولید محتوا با استوری لاین استفاده کنید نیازی نیست که از اول آن‌ها را بسازید بلکه کافی است اسلایدها از پاورپوینت به استوری‌لاین منتقل شوند. برای این کار با کلیک بر روی گزینه «Import» از صفحه اصلی، «PowerPoint» را انتخاب کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

آزمون سازی در استوری لاین

به کمک استوری‌لاین می‌توایند ۲۰ نوع مختلف پرسش‌نامه را تهیه کنید. برای این کار باید سه مرحله زیر را انجام دهید. در ابتدا کلیدهای «Ctrl+Q» را فشار دهید و در پنجره باز شده، یکی از انواع فرم‌ها را انتخاب کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

مشاهده می‌کنید که توضیح مختصری هم در کنار هریک از پرسش‌نامه‌ها درج می‌شود. در نهایت، بعد از انتخاب پرسش‌نامه موردنظر خود، بر روی «Insert Slide» کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر کلید «Shift» یا «Ctrl» را نگه‌دارید، چندین پرسش‌نامه را می‌توانید در استوری‌لاین درج کنید.

زمانی که به هنگام تولید محتوا با استوری لاین یک اسلاید سوال را طرح می‌کنید، پنجره‌ای مانند زیر باز می‌شود. در پنجره باز شه و در بالاترین بخش، سوال خود را بنویسید و جواب‌ها نیز در پایین قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد باید پاسخ صحیح را نیز مشخص کنید که این کار با کلیک بر روی سوال مورد نظر امکان‌پذیر است.

تولید محتوا با استوری لاین

اسلاید نتایج

اسلایدهای نتایج، بازخورد مناسبی را برای دانشجو فراهم می‌کنند و علاوه بر این امکان ارسال گزارش نیز در آن‌ها وجود دارد. برای اضافه کردن اسلاید نتایج به تب «Home» بروید و سپس «New Slide» و در ادامه، «Results» را انتخاب کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

در پنجره باز شده، سه امکان مختلف برای درج نتایج وجود دارد، در حالت «Graded»،‌ امتیاز دانشجو را با حالت‌های رد/قبول در آزمون نمایش می‌دهید. حالت «Survey» زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امتیاز‌ی در نظر گرفته نشده باشد. حالت «Blank» نیز زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز داشته باشید داده‌ها را به «سیستم مدیریت یادگیری» (Learning Management System | LMS) ارسال کنید.

برای این‌که میزان نمره قبولی را تعیین کنید نیز باید از قسمت «Passing Score»، نمره قبولی را مشخص کنید. علاوه بر این با انتخاب گزینه «End quiz after» این امکان وجود دارد که مدت زمان مشخصی را برای انجام آزمون در نظر بگیرید.

استفاده از بانک سوالات برای تولید محتوا با استوری لاین

بانک سوالات، مخزنی برای اسلایدهای شما هستند که در آن، سوالات را قرار می‌دهید و به هنگام نیاز از آن‌ها استفاده می‌کنید. برای ایجاد «بانک سوالات» (Question Bank) به تب «Slides» بروید و با کلیک بر روی «Question Banks»، گزینه «Create Question Bank» را انتخاب کنید و یک نام پیش از فشردن دکمه «OK» به آن اختصاص دهید. در ادامه می‌توانید نوع سوال خود را انتخاب کنید و به ویرایش بانک سوالات خود بپردازید.

تصاویر و کاراکترها در استوری لاین

راه‌های مختلفی برای اضافه کردن عکس به اسلایدها به هنگام تولید محتوا با استوری لاین وجود دارد. می‌توانید تصاویر مورد نظر خود را به کمک ماوس به اسلاید اضافه کنید یا از کلیدهای ترکیبی «Ctrl+J» کمک بگیرید. همچنین، این امکان وجود دارد که از کارکاترهای مختلفی در آموزش خود استفاده کنید. برای این کار به تب «Insert» بروید و بر روی «Character» کلیک کنید.

با این کار پنجره‌ای باز می‌شود که می‌توانید انواع کاراکترها را به همراه حالت‌های مختلف آن‌ها انتخاب و کلیک بر روی دکمه «Insert»، آن‌ها را به اسلایدهای خود اضافه کنید.

اضافه کردن فایل های ویدیویی

می‌دانیم که تهیه فیلم‌های آموزشی راهکار مناسبی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی به شمار می‌آید بسیاری از دیجیتال مارکترها به کمک ابزارهای لینک‌دهی و با درج لینک کانال‌های ویدیویی در بیو اینستاگرام خود، محتوای تولیدی مناسبی را برای مخاطبان فراهم می‌کنند. در استوری‌لاین نیز این امکان وجود دارد که فیلم آموزشی خود را از طریق فایل، وب‌سایت با با استفاده از وب‌کم در اسلایدهای آموزشی خود قرار دهید.

از دو راه می‌توانید یک فایل ویدیویی را به اسلایدهای خود وارد کنید. راه اول این است که از «Slide View» به تب «Insert» بروید و با کلیک بر روی «Video و سپس «Video from File»، فایل ویدیویی خود را وارد کنید. علاوه بر این، در «Form View» به تب «Home» بروید و با کلیک بر روی «Media» و سپس «Video from File»، فایل خود را وارد کنید.

برای این‌که لینک فایل‌های ویدیویی در اینترنت را در اسلایدهای خود قرار دهید باید از مسیر «Insert > Video> Video from Website» بهره بگیرید. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، این امکان وجود دارد که از وب‌کم برای ضبط ویدیو آموزشی استفاده شود. برای این کار نیز باید از مسیر «Insert > Video < Record Webcam» استفاده کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

اضافه کردن قابلیت های کمکی به اسلاید

اگر دوره‌ای را برای افراد کم‌توان یا معلول تهیه می‌کنید، این امکان وجود دارد که قابلیت‌های کمکی را در اسلایدهای خود درج کنید. به طور مثال، با استفاده از مسیر «Home > Tab Order > Alternate Text» متنی را به اسلاید اختصاص می‌دهید تا توسط «متن‌خوان» (Screen Readers) خوانده شود.

کار با اشیا تعاملی در استوری لاین

تا اینجا یاد گرفتیم که برای تولید محتوا با استوری لاین چگونه می‌توانیم المان‌های مختلف را وارد و ویرایش کنیم. در ادامه به بخش جذاب تولید محتوا با استوری لاین یعنی «اشیا تعاملی» (Interactive Objects) خواهیم پرداخت. اشیا تعاملی در تب «Insert» قرار دارند و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دکمه‌ها، اسلایدرها، کلیدها و سایر موارد مشابه را شامل می‌شوند.

به طور مثال می‌خواهیم یک دکمه در اسلاید آموزشی درج کنیم. این دکمه می‌تواند قابلیت‌ها مختلفی را برای دانشجو فراهم کند. مثلا با فشردن دکمه به اسلاید خاصی هدایت شود یا آزمونی شروع و پایان یابد. با کلیک بر روی آیکون «Button»، حالت ایجاد دکمه فعال می‌شود و با کشیدن ماوس، این دکمه را در محل مورد نظر خود ترسیم می‌کنیم. با رسم دکمه همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید مدت زمان آن در تایم‌لاین نشان داده می‌شود و علاوه بر آن، محرک‌های مختلفی را نیز می‌توان برای آن در نظر گرفت.

تولید محتوا با استوری لاین

فیلمبرداری از صفحه نمایش در استوری لاین

برای فیلمبرداری از صفحه نمایش باید به مسیر «Slides > Record Screen» بروید. البته در صفحه اصلی و پیش از ایجاد اسلایدها نیز می‌توانید از گزینه «Record Screen» استفاده کنید. با کلیک بر روی این دکمه، پنجره‌ای مانند تصویر زیر ایجاد می‌شود.

برای دسترسی به تنظیمات نیز کافی است بر روی آیکون «چرخ‌دنده» کلیک کنید تا پنجره‌ای مانند تصویر زیر باز شود. در این بخش، کلیدهای میانبر و همچنین تنظیمات میکروفون و بلندگو نیز قابل تغییر هستند. برای شروع ضبط از صفحه نمایش نیز کافی است دکمه قرمزرنگ «ضبط» (Record) را فشار دهید.

تولید محتوا با استوری لاین

انیمیشن و اسلاید در استوری لاین

هر شئ در اسلایدهای آموزشی شما می‌تواند انیمیشن‌های مختلفی را شامل شود. برای اضافه کردن آن باید شئ را انتخاب کنید و به تب «Animations» بروید. بر روی آیکون ستاره‌مانند کلیک و نوع انیمیشن را انتخاب کنید. در ابتدای کار، رنگ این ستاره‌ها خاکستری است که با انتخاب و فعال‌‌سازی آن‌ها، رنگشان نیز تغییر می‌کند.

تولید محتوا با استوری لاین

برای این‌که به اسلایدهای خود مانند پاورپوینت، «Transition» اضافه کنید به تب «Transition» بروید و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

طراحی اسلایدها در استوری لاین

برای این‌که اسلایدهایی با طرح و رنگ مناسبی تهیه کنید، به تب «Design» بروید و در این قسمت، طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، نوع فونت و پالت رنگی مورد استفاده نیز از بخش‌های «Fonts» و «Colors» قابل تغییر هستند.

معرفی فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline

آن‌چه که در این آموزش مطرح شد تنها بخش کوچکی از امکانات تولید محتوا با استوری لاین بود. این نرم‌افزار، امکانات بسیار زیادی دارد که در هر اسلاید می‌توان آن‌ها را بکار گرفت. از این‌رو، «فرادرس» دوره‌ای ۷ ساعت و ۳۲ دقیقه‌ای را در قالب یازده درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح این دروس خواهیم پرداخت.

در درس اول با نرم‌افزار استوری‌لاین و محیط آن آشنا خواهید شد و چند نمونه پروژه کامل را نیز مشاهده خواهید کرد. در درس دوم نحوه شروع به کار با نرم‌افزار آموزش داده می‌شود که نحوه نصب نرم‌افزار و معرفی سربرگ‌ها از جمله مهم‌ترین مباحث آن به شمار می‌آیند. معرفی انواع اسلایدها از جمله اسلایدهای محتوایی و استوری، مباحث مهم درس سوم را تشکیل می‌دهند.

در درس چهارم یاد می‌گیریم که چگونه با اشیا غیرتعاملی کار کنیم و درج ویدیو و صدا و ویرایش آن‌ها در این درس آموزش داده می‌شوند. کار با اشیا تعاملی همچون آشنایی با «Triggers» و کار با مارکرها همگی در درس پنجم بررسی خواهند شد. بررسی حالت‌های مختلف در اشیا از مباحث مهم درس ششم به شمار می‌آید. تصویربرداری از صفحه نمایش و ایجاد آزمون دروس هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند. بخش‌های تکمیلی مانند اسلایدرها و لینک‌ها در درس نهم آموزش داده می‌شوند.

در درس دهم نحوه تهیه خروجی برای Web، سی‌دی و Word بررسی مرور خواهد شد. در انتها و در درس یازدهم نیز یک پروژه کامل به کمک اشیا تعاملی و غیرتعاملی به همراه اکشن‌ها و آزمون و بازی ایجاد می‌شود.

تهیه خروجی از استوری لاین

پیش از آن‌که از اسلایدهای آموزشی خود خروجی تهیه کنید می‌توانید با استفاده از قابلیت پیش‌نمایش اسلایدها، نگاهی به محتوای تولیدی خود داشته باشید. قابلیت پیش‌نمایش به هنگام تولید محتوا با استوری لاین این امکان را می‌دهد تا خروجی کار را در دستگاه‌های مختلف همچون تبلت و موبایل نیز مشاهده و در صورت نیاز، تغییرات لازم را بر روی آن‌ها اعمال کنید.

اگر بخواهید بخشی از اسلایدها را به عنوان پیش‌نمایش مشاهده کنید باید از کلیدهای «Ctrl+F12» در اسلاید و «Shift+f12» درصحنه کمک بگیرید. در نهایت، برای پیش‌نمایش کلی نیز با استفاده از دکمه «Preview» اقدام کنید تا پیش‌نمایش اسلاید آموزشی شما متناسب با هر دستگاه نمایش داده شود.

تولید محتوا با استوری لاین

در نهایت، اگر از پیش‌نمایش نهایی رضایت داشتید، با بستن پیش‌نمایش بر روی دکمه «Publish» کلیک کنید تا پنجره‌ای مانند تصویر زیر نمایش داده شود و نوع خروجی مورد نیاز خود را بر اساس آن تعیین کنید.

تولید محتوا با استوری لاین

اگر این مطلب را بمنظور ساخت فیلم‌های و اسلایدهای آموزشی مطالعه کرده‌اید خوب است بدانید که «فرادرس» از طریق بیش از ۱.۵۰۰ عضور هیئت علمی خود تاکنون بیش از ۱۵.۰۰۰ ساعت فیلم آموزشی را تولید کرده است. شما هم می‌توانید با استفاده از این بستر برای آموزش‌های خود به چند صد هزار مخاطب برسید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
articulateمجله فرادرس
۲ دیدگاه برای «تولید محتوا با استوری لاین — آموزش رایگان و گام به گام»

ممنون ازشما

عالی ممنون از تیم خوبتون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *