توضیحات متا چیست؟‌ – کاربرد در سئو + نکات طلایی

۱۱۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
توضیحات متا چیست؟‌ – کاربرد در سئو + نکات طلایی

افرادی که می‌خواهند وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنند، در مطالب زیادی با اصطلاح «توضیحات متا یا متا دیسکریپشن» (Meta Description) مواجه می‌شوند. «توضیحات متا» از اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ است. این بخش، توضیح کوتاهی درباره محتوای صفحه را برای کاربران بیان می‌کند و بهینه‌سازی آن با توجه به اصول سئو در بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو مؤثر است. در این مطلب بررسی می‌کنیم توضیحات متا در سئو چیست و چگونه می‌توان برای مطالب، توضیحات متای مناسبی نوشت.

توضیحات متا چیست ؟

«توضیحات متا یا متا دیسکریپشن» (Meta Description) یکی از عناصر HTML است که توضیح کوتاهی درباره محتوای صفحه را بیان می‌کند. تگ توضیحات متا به عنوان بخشی از «اسنیپت جستجو» (Search Snippet) در «صفحه نتایج موتورهای جستجو» (SERP) نمایش داده می‌شود و هدف آن، ارائه اطلاعاتی مختصر درباره موضوع محتوای صفحه و بیان ارتباط محتوا با جستجوهای کاربران است. به همین دلیل، توضیحات متا در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد.

توضیحات متا چیست

توضیحات متا در کدهای HTML صفحه به شکل زیر نمایش داده می‌شود.

1<head>
2<meta name="description" content="در این مطلب بررسی می‌کنیم «توضیحات متا» در سئو چیست و چگونه می‌توان برای مطالب، توضیحات متای مناسبی نوشت.">
3</head>

بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا امکان ویرایش این تگ و تغییر توضیحات متا را برای کاربران فراهم می‌کنند. برای مثال، با استفاده از افزونه «Yoast SEO» در ویرایشگر سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌توان به شکل زیر، توضیحات متا را ویرایش کرد.

توضیحات متا در ویرایشگر وردپرس
ویرایش توضیحات متا با استفاده از افزونه Yoast SEO در وردپرس

اسنیپت متا دیسکریپشن در موتورهای جستجو در پایین «آدرس بندانگشتی یا بردکرامب» (Breadcrumb) صفحه به شکل زیر نمایش داده می‌شود.

توضیحات متا در نتایج گوگل
نحوه نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل

توضیحات متا هنگام اشتراک‌گذاری لینک صفحه‌های وب در شبکه‌های اجتماعی نیز به کاربران نمایش داده می‌شود. اگر مطلبی تگ متا دیسکریپشن نداشته باشد، اولین بخش از متن به جای این توضیحات به کاربران نمایش داده می‌شود و این موضوع ممکن است تجربه چندان خوشایندی را برای بازدیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی ایجاد نکند. توضیحات متا در شبکه‌های اجتماعی اغلب شبیه به تصویر زیر دیده می‌شود.

نحوه نمایش توضیحات متا در فیسبوک
نحوه نمایش توضیحات متا در فیسبوک

اهمیت توضیحات متا در سئو چیست ؟

توضیحات متا از معیارهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در گوگل نیست، اما می‌تواند در بهبود «نرخ کلیک» (CTR) صفحه‌ها در صفحه نتایج موتور جستجو تأثیر مثبتی داشته باشد.

گوگل در سپتامبر ۲۰۰۹ اعلام کرد که توضیحات و کلمات کلیدی متا از معیارهای الگوریتم‌های گوگل در سئو نیستند و بر رنکینگ صفحه تأثیر مستقیمی نمی‌گذارند. اما توضیحات متا می‌تواند با بهبود نرخ کلیک صفحه‌های وب، به شکل غیرمستقیم در بالا بردن رتبه صفحه در گوگل تأثیرگذار باشد.

این پاراگراف‌های کوتاه، فرصتی برای تبلیغ و معرفی محتوای صفحه به کاربران موتورهای جستجو محسوب می‌شوند و کاربران با خواندن این توضیحات، فرصت تصمیم‌گیری برای کلیک روی لینک را پیدا می‌کنند. در واقع کاربران از طریق خواندن توضیحات متا متوجه می‌شوند که مطلب مد نظر به پرسش آن‌ها ارتباط دارد و اطلاعات مفیدی ارائه می‌کند یا خیر.

از آنجا که توضیحات متا به شکل غیرمستقیم بر رتبه صفحه‌ها در موتورهای جستجو اثر می‌گذارد و می‌تواند رفتار کاربر را به شکل قابل توجهی تغییر دهد، مهم است که برای نوشتن آن به شکل اصولی و مطلوب تلاش کنید. در واقع نوشتن توضیحات متا به شکل اصولی و مناسب از مهم‌ترین نکات سئو داخلی به شمار می‌رود.

اهمیت توضیحات متا در سئو

برای آشنایی با اصول و بخش‌های مختلف سئو مطالعه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نحوه نوشتن توضیحات متا

رعایت نکات زیر به شما در نوشتن توضیحات متای مناسب برای مطالب وب‌سایت کمک می‌کند.

نوشتن متنی ترغیب‌کننده در توضیحات

توضیحات متا در سئو در واقع همان «متن یا کپی تبلیغ» (Advertising Copy) در تبلیغات است. هدف این توضیحات، جلب‌توجه کاربران موتورهای جستجو و هدایت آن‌ها به وب‌سایت است. از آنجا که این توضیحات در معرض دید افراد قرار می‌گیرد، به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی از طریق موتورهای جستجو شناخته می‌شود.

توضیحات متا باید شامل کلمات کلیدی هدف در صفحه شود. این کلمات کلیدی باید به شکلی هوشمندانه و طبیعی در تگ توضیحات جای بگیرند، طوری که کاربران تصور نکنند که وب‌سایت قصد فریب آن‌ها را دارد و به کلیک روی لینک ترغیب شوند.

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر معمولاً کلمات کلیدی هدف را در بخش توضیحات متا به شکل برجسته (Bold) نمایش می‌دهند و از این طریق برای جلب‌توجه کاربران به مطالب تلاش می‌کنند. بنابراین، تحقیق کلمات کلیدی پرکاربرد و ارزشمند و استفاده از کلمات کلیدی هدف در توضیحات متا نقش مهمی در جذب کاربران ایفا می‌کند.

کاربرد کلمات کلیدی در توضیحات متا
کاربرد کلمات کلیدی در توضیحات متا

همچنین، توضیحات متا نیز می‌تواند یک «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) داشته باشد و از این طریق، کاربران را به کلیک روی لینک‌ها تشویق کند.

پرهیز از نوشتن توضیحات تکراری

تگ متا دیسکریپشن نیز مانند تگ عنوان باید برای هر صفحه به شکل اختصاصی و منحصربه‌فرد و مرتبط با موضوع محتوای صفحه نوشته شود. در غیر این صورت، صفحه‌های شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو به شکل زیر دیده می‌شوند.

استفاده از توضیحات متای تکراری
استفاده از توضیحات متای تکراری در صفحه‌های مختلف

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از تکرار توضیحات متا، نوشتن توضیحات توسط برنامه‌ای با قانون پویاست که توضیحات متای هر صفحه را به شکل خودکار و منحصربه‌فرد تولید می‌کند. اما اگر منابع کافی برای نوشتن توضیحات مخصوص هر صفحه را در اختیار دارید، همیشه بهتر است که توضیحات متای هر صفحه را بدون استفاده از برنامه‌های مختلف و به شکل منحصربه‌فرد بنویسید.

استفاده نکردن از علامت نقل‌قول انگلیسی در توضیحات

زمانی که علامت نقل‌قول انگلیسی "..." در تگ HTML متا دیسکریپشن دیده شود، گوگل آن را به عنوان نشانه‌ای برای پایان توضیحات می‌شناسد و متن توضیحات بعد از علامت نقل‌قول را از اسنیپت توضیحات متا در صفحه نتایج موتور جستجو حذف می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است به جز کاراکترهای الفبایی از کاراکترهای دیگر در توضیحات متا استفاده نکنید. اگر استفاده از علامت نقل‌قول در توضیحات متا برای شما مهم است، می‌توانید به‌جای استفاده از علامت "..." از «موجودیت‌ها یا کاراکترهای رزرو شده +» (HTML entity) استفاده کنید.

کاراکترهای رزرو شده زمانی به کار گرفته می‌شوند که شما می‌خواهید از علامت‌هایی مانند علامت بزرگ‌تر و کوچک‌تر «<>» یا نقل‌قول انگلیسی در تگ‌های HTML استفاده کنید و نمی‌خواهید که مرورگر آن‌ها را با نشانه‌های پایان تگ اشتباه بگیرد.

نوشتن توضیحات کوتاه

برای نوشتن توضیحات متا محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید بسته به پیامی که می‌خواهید به کاربران منتقل کنید توضیحات مرتبط با محتوا را در بخش متا دیسکریپشن بنویسید. اما باید توجه داشته باشید که بهتر است توضیحات را به شکل کوتاه و مختصر و دقیق بنویسید.

اگر صفحه جستجوهای گوگل را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر توضیحات متایی که در صفحه نتایج مشاهده می‌کنید بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر هستند. در واقع گوگل توضیحات بسیار طولانی را کوتاه می‌کند و محدودیت ۹۲۰ پیکسل برای نمایش توضیحات در دستگاه‌های دسکتاپ و ۶۸۰ پیکسل برای نمایش توضیحات در موبایل را در نظر گرفته است. بنابراین، بهتر است که توضیحات متا را طوری بنویسید که طول آن بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر باشد و اطلاعات مهم در ابتدای توضیحات قرار بگیرند.

کوتاه شدن توضیحات متا در گوگل
کوتاه شدن توضیحات متا در گوگل

البته به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید اطلاعات ظاهر شده در صفحه نتایج گوگل در بخش متا دیسکریپشن را کنترل کنید. بر اساس داده‌ها و آمارهای موجود، گوگل در بسیاری از مواقع توضیحات متای اولیه را تغییر می‌دهد. دلیل این اتفاق، استفاده از کلمات کلیدی با میزان جستجوی بالا در توضیحات متاست.

تجربه کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ نشان می‌دهد که اگر از کلمات کلیدی پرکاربرد در توضیحات استفاده کنید، احتمال ظاهر شدن توضیحات اولیه خودتان در صفحه‌های نتایج جستجو بیشتر خواهد بود. همچنین، اگر از توضیحات کوتاه استفاده کنید، توضیحات اولیه شما در صفحه نتایج جستجو به شکل ناقص و کوتاه شده نمایش داده نمی‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

قیف فروش

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره توضیحات متا

در این مطلب بررسی کردیم که توضیحات متا چیست و چه اهمیتی در سئو دارد. در این بخش به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره توضیحات متا پاسخ می‌دهیم.

چگونه توضیحات متای مطلوبی بنویسیم؟

توضیحات متا باید شامل کلمات کلیدی هدف در محتوای صفحه شود، به شکل کوتاه و مختصر و مرتبط با موضوع محتوای صفحه نوشته شود. همچنین، می‌توان برای اثرگذاری بیشتر و ترغیب کاربران به کلیک روی لینک، از فراخوانی به اقدام (CTA) در این بخش استفاده کرد.

چرا گوگل از توضیحات متای من استفاده نمی‌کند؟

بسیاری از اوقات، موتورهای جستجو توضیحات متای صفحه‌ها را تغییر می‌دهند و متنی متفاوت با تگ HTML مشخص شده در محتوا را در صفحه‌های نتایج جستجوها به کاربران نمایش می‌دهند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که از نظر گوگل، توضیحات نوشته شده مناسب نیست و به پرسش‌ها و کوئری‌های کاربران به درستی پاسخ نمی‌دهد.

طول توضیحات متا باید چقدر باشد؟

محدودیتی برای طول توضیحات متا وجود ندارد، اما توصیه می‌شود که طول توضیحات بین ۱۲۰ تا ۱۵۶ کاراکتر باشد تا بخش مرتبط با آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو به شکل ناقص و کوتاه شده نمایش داده نشوند.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YoastMOZ
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *