تنظیم افقی جدول در ورد | به زبان ساده + فیلم آموزشی رایگان

۶۱۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
تنظیم افقی جدول در ورد | به زبان ساده + فیلم آموزشی رایگان

اگر جدولی دارید که کل عرض سند ورد را اشغال نمی‌کند، می‌توانید جهت‌گیری آن را روی صفحه عوض کنید و حتی میزان فاصله آن از حاشیه صفحه را نیز به طور دقیقی تنظیم کنید. در این مقاله با روش تنظیم افقی جدول در ورد آشنا خواهیم شد.

فیلم آموزشی تنظیم افقی جدول در Word

دانلود ویدیو

تنظیم افقی جدول در ورد

در نرم‌افزار ورد امکان تنظیم جهت‌گیری جدول روی سمت‌های چپ، راست و یا مرکز صفحه به روشی آسان فراهم شده است. تنها مشکل این است که اگر می‌خواهید از این گزینه‌های جهت‌گیری جدول استفاده کنید، جدول مربوطه کل عرض صفحه را اشغال نمی‌کند. عرض کامل، ‌گزینه پیش‌فرض در زمان ایجاد جدول است و زمانی که نیازی به آن نداشته باشید، می‌توانید آن را لغو کنید.

ساده‌ترین روش برای انجام این کار این است که در هر کجای جدول کلیک کنید و سپس دستگیره‌های تغییر اندازه جدول را در سمت پایین-راست آن بگیرید. زمانی که اشاره‌گر ماوس را روی این دستگیره‌ها ببرید، به صورت فلش دوطرفه درمی‌آید. در این زمان می‌توانید دستگیره‌ها را بکشید تا جدول به هر اندازه‌ای که دوست دارید دربیاید.

تنظیم افقی جدول در ورد

اکنون که جدول دیگر عرض کامل صفحه را اشغال نکرده است، می‌توانید محل قرارگیری آن را روی صفحه عوض کنید. هر جایی درون جدول راست-کلیک کنید و سپس گزینه تنظیم افقی جدول در ورد را از منوی ساختاری که ظاهر می‌شود، انتخاب کنید.

تنظیم افقی جدول در ورد

در پنجره Table Properties که باز می‌شود، می‌توانید قرارگیری در سمت چپ، مرکز یا راست را با کلیک روی گزینه‌های بخش Alignment تنظیم کنید. توجه کنید که می‌توانید عرض جدول را با انتخاب کردن گزینه Preferred Width و سپس تعیین دقیق میزان عرض مشخص سازید. به این ترتیب کنترل بیشتری نسبت به کشیدن دستگیره‌ها که در بخش قبل اشاره کردیم، خواهید داشت.

تنظیم افقی جدول در ورد

اگر جدول را برای قرارگیری سمت چپ صفحه تنظیم کنید، می‌توانید فضای تورفتگی از حاشیه چپ را نیز در کادر Indent From Left در سمت راست این بخش تنظیم کنید. برای مثال ما در تصویر زیر میزان تورفتگی را برابر با 1 اینچ تنظیم کرده‌ایم.

تنظیم افقی جدول در ورد

یک تنظیم دیگر نیز هست که باید از آن اطلاع داشته باشید و آن «text wrapping» نام دارد. اگر جدول کوچکی دارید، می‌توانید گزینه Around را انتخاب کنید تا بدنه اصلی سند پیرامون جدول را بگیرد. به این ترتیب از ایجاد فضای خالی زیاد روی صفحه جلوگیری می‌شود. روی دکمه Positioning در سمت راست کلیک کنید تا برخی تنظیمات اضافی را از قبیل فاصله دقیق بین جدول و متن را تغییر دهید.

تنظیم افقی جدول در ورد

به این ترتیب جدول کوچک ما را در تصویر زیر می‌بینید که در سمت چپ قرار گرفته و text wrapping برای آن فعال شده است.

تنظیم افقی جدول در ورد

چنان که در این راهنما دیدیم تعیین قرارگیری افقی جدول کار دشواری محسوب نمی‌شود، اما برخی گزینه‌ها در اختیار شما قرار گرفته که با استفاده از آن‌ها می‌توانید جزییات انجام این کار را کنترل کنید.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *