تقویم محتوایی چیست؟ — معرفی ابزارها + نحوه نوشتن — زبان ساده

۷۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
تقویم محتوایی چیست؟ — معرفی ابزارها + نحوه نوشتن — زبان ساده

تولیدکنندگان محتوا صرف‌نظر از نوع محتوای تولیدی، به یک جدول زمانی منظم نیاز دارند که بر اساس آن نوع و زمان انتشار محتوای خود را مدیریت کنند. اولین اصل برای بیشتر دیده شدن محتوا، از هر نوعی که باشد، نظم و ثبات است و تنها یک برنامه انتشار محتوای منظم و جامع است که می‌تواند چنین نظمی را ایجاد کند. در این مطلب، به این سوال که تقویم محتوایی چیست و چرا در مبحث بازاریابی محتوایی اهمیت ویژه‌ای دارد، پاسخ می‌دهیم و ابزارهای ایجاد آن و نحوه نوشتن تقویم محتوا را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تقویم محتوایی چیست ؟

«تقویم محتوایی» (Content Calendar) جدول زمانی است که بر اساس آن، نوع محتوا، زمان و کانال انتشار را مشخص می‌کنیم. چینش محتوا در بازه‌‌های زمانی‌ مختلف می‌تواند روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالیانه باشد. تقویم محتوا دید کلی از فرآیند تولید و زمان انتشار محتوا در اختیار ما قرار می‌دهد. این کار در منظم کردن فرایند انتشار و زمان‌بندی تولید محتوای بعدی مفید است.

با سازمان‌دهی و مرتب کردن انواع محتوا در تقویم، فرآیند تولید محتوا به صورت بهینه‌ و هدفمند صورت می‌گیرد و با یک نگاه کوتاه به برنامه می‌توانیم بفهمیم در کدام مرحله از مسیر تولید محتوا هستیم.

اهمیت تقویم محتوا در دیجیتال مارکتینگ

کسب و کارهای مختلف در دیجیتال مارکتینگ، برای شناخته شدن و تأثیرگذاری بیشتر باید از استراتژی بازاریابی محتوایی مشخصی استفاده کنند. اولین گام برای ایجاد و پیشبرد موفقیت‌آمیز استراتژی کانتنت مارکتینگ، تهیه تقویم محتوای منظم است. حتی بهترین متخصصان حوزه تولید محتوا نیز بدون وجود جدول برنامه‌ریزی مدونی که به مانند نقشه راه تاریخ آماده‌سازی و انتشار محتواها را به آن‌ها یادآوری کند، کاری از پیش نخواهند برد.

سه دلیل اصلی زیر را می‌توان برای به‌کارگیری تقویم محتوا در استراتژی‌های بازاریابی محتوا ذکر کرد که در فهرست زیر آورده شده است.

  • اطمینان از انجام به موقع کارها طبق برنامه
  • هماهنگی و همکاری بیشتر بین اعضای تیم
  • ایجاد دیدگاه کلی نسبت به فرآیند تولید محتوا

اطمینان از انجام به موقع کارها طبق برنامه

این برنامه با اولویت‌بندی مراحل مختلف تولید محتوا کمک می‌کند هیچ نکته‌ای را فراموش نکنیم. برای مثال، ممکن است با افزایش حجم کار به‌روزرسانی یا انتشار پست‌های آماده را فراموش کنیم.

هماهنگی و همکاری بیشتر بین اعضای تیم

اگر به صورت تکی در وبلاگ مطلب می‌نویسیم ممکن است در وهله اول نیازی به تقویم محتوا احساس نکنیم. اما اگر عضوی از تیم تولید محتوا باشیم لازم است با دیگر نویسندگان یا ویراستار و حتی تیم‌های طراحی و سئو هماهنگ باشیم.

ایجاد دیدگاه کلی نسبت به فرآیند تولید محتوا

با بررسی موضوعات انتشار یافته در مدت زمان معین، از تنوع موضوعی وبلاگ یا فواصل زمانی انتشار اطلاع پیدا می‌کنیم. تحلیل این اطلاعات به ما کمک می‌کند برای برنامه‌ریزی و تهیه تقویم‌ بعدی، دیدگاه بهتری نسبت به انتخاب موضوعات و زمان‌بندی انتشار پست‌ها پیدا کنیم.

برای نوشتن تقویم از کجا شروع کنیم؟

فرض کنیم استراتژی بازاریابی محتوایی کسب و کارمان را به طور کامل برنامه‌ریزی کرده‌ایم و حال وقت آن رسیده که به صورت عملی وارد فرآیند تولید محتوا شویم. محتوایی که تولید می‌کنیم در درجه اول قرار است مخاطب را با خدمات خود آشنا و ترغیب به استفاده از آن‌ کنیم.

برنامه‌ریزی برای تولید چنین محتوایی ممکن است در وهله اول کمی دشوار و چالش‌برانگیز به نظر برسد، به خصوص اگر هزینه‌ و زمانی را که باید برای تولید هر محتوای صرف کنیم، در نظر بگیریم. برای آسان‌تر کردن نوشتن تقویم محتوا، بهتر است برای ۳ سوال زیر پاسخ شفاف و واضحی داشته باشیم.

  1. کانال انتشار
  2. فواصل زمانی انتشار
  3. تولیدکنندگان محتوا

۱. محتوا قرار است در کدام کانال‌های بازاریابی منتشر شود؟

نوع محتوایی که تولید می‌کنیم بسته به کانال انتشار می‌تواند متنی، تصویری، صوتی یا ترکیبی از همه این موارد باشد. حتی اگر قصد داریم در چند کانال چند نوع محتوای مختلف تولید کنیم، بهتر است از یک تقویم محتوای جامع برای برنامه‌ریزی استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود روند تولید محتوا در همه کانال‌ها را در کنار هم مشاهده کنیم و همچنین تخمین زمان، انرژی و هزینه لازم به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

۲. محتوا با چه فواصل زمانی منتشر شود؟

حجم محتوای تولیدی در چگونگی پیشرفت فرآیند تولید محتوا تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال، خبرنامه‌ای که نیاز است روزانه در آن مطلب منتشر کنیم، وضعیت متفاوتی نسبت به یک وبلاگ با ماهی یک مطلب برای انتشار دارد. محتوای بیشتر به برچسب‌ها یا دسته‌بندی‌های بیشتری برای تولید و انتشار نیاز خواهد داشت.

۳. تولید محتوا را چه کسانی بر عهده دارند؟

بهتر است نام همه افرادی را که در تولید محتوا نقش دارند، در تقویم ذکر کنیم و امکانات لازم برای دسترسی به تقویم را در اختیار این افراد قرار دهیم. اگر دستیار نویسنده یا ویراستار در تولید محتوا با ما همکاری می‌کنند، باید مطمئن شویم که همه افراد وظایف خود را به طور کامل انجام می‌دهند و بر بخش مربوط به خود به طور کامل نظارت دارند. اگر صفر تا صد تولید محتوا توسط یک فرد انجام می‌شود، باید تقویمی طراحی کنیم که دربرگیرنده همه وظایفی باشد که آن فرد به عنوان نویسنده، ویراستار، دیجیتال مارکتر و ... بر عهده دارد.

اهمیت تقویم محتوا در بازاریابی محتوایی

انواع ابزارهای تدوین تقویم محتوا

حال که به سه سوال اصلی در رابطه با تولید محتوا پاسخ دادیم، باید ابزار مناسب برای ساخت تقویم را انتخاب کنیم. ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی برای تدوین تقویم طراحی شده‌اند که هرکدام امکانات متفاوتی را ارائه می‌کنند. بسته به این‌که حجم محتوای تولیدی چقدر است و چند نفر در تیم محتوا مشغول به فعالیت هستند، ممکن است حتی نیاز به صرف هزینه برای خرید نرم‌افزارهای مدیریت پروژه داشته باشیم.

در حالت کلی ابزارهای تهیه تقویم به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • صفحه گسترده
  • تقویم سنتی
  • ابزارهای مدیریت پروژه

صفحه گسترده

استفاده از صفحات گسترده که در برنامه‌هایی مثل اکسل یا گوگل شیت در اختیار ما قرار می‌گیرند، یکی از مطلوب‌ترین گزینه‌ها برای ایجاد تقویم خواهند بود. در مثال زیر، یک نمونه تقویم وب‌سایت هاب اسپات را آورده‌ایم که از یک صفحه گسترده ساده برای تنظیم تقویم استفاده کرده است.

همان‌طور که در تصویر نیز قابل مشاهده است، اطلاعات مهم تولید محتوا مثل تاریخ انتشار، موعد تحویل، نویسنده، عنوان مطلب، کلمات کلیدی و ... در خانه‌های ابتدایی هر ستون قرار گرفته‌اند. در این تقویم هم‌چنین بخش ویژه‌ای برای اقدام به عمل (Call To Action) و پرسونای مخاطب در نظر گرفته شده که وجود آن‌ها در بهبود اجرای استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار مفید خواهد بود.

نمونه تقویم محتوایی با گوگل شیت
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

صفحه گسترده گزینه بسیار مناسبی برای تهیه تقویم‌های ساده است که دسترسی به اطلاعات مرتبط با تولید محتوا در آن به‌ راحتی قابل انجام است. اگر برای تقویم به قابلیت‌های خیلی حرفه‌ای نیاز نداشته باشیم و تعداد اعضای تیم کم باشد، صفحه گسترده یک انتخاب کاربردی و بی‌دردسر است.

تقویم سنتی

استفاده از تقویم‌های سنتی برای برنامه‌ریزی چه به صورت فیزیکی (تقویم کاغذی) و چه به صورت الکترونیکی همیشه از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است. این گزینه بیشتر به نویسندگان محتوایی توصیه می‌شود که ترجیح می‌دهند به جای نمای فهرست‌مانند صفحه گسترده، دید بصری‌ از محتوای مجله اینترنتی داشته و علاوه بر این به بازه‌های انتشار روزانه، هفتگی و ماهانه دسترسی داشته باشند.

تقویم‌های الکترونیکی با بهره‌مندی از قابلیت اشتراک‌گذاری و ویرایش سریع می‌توانند بهترین گزینه برای تیم‌های کوچک تولید محتوا باشند. علت این موضوع نیز ترجیح تیم برای استفاده از بستر خود تقویم برای برنامه‌ریزی است.

ابزارهای مدیریت پروژه

ابزارهای مدیریت پروژه بهترین گزینه برای ایجاد تقویم‌های سردبیری هستند. این ابزارها به دلیل بهره‌مندی از امکانات بیشتر،‌ سازماندهی و مدیریت محتوای دقیق‌تر را ساده‌تر می‌کنند. کاربرد استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه مثل ترلو و آسانا برای تیم‌های تولید محتوای بزرگ‌تر با هماهنگی بیشتر توصیه می‌شود.

استفاده از این ابزار‌ها امکانات متعددی را در اختیار ما قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ایده‌پردازی همه اعضا
  • رد یا تایید گردش کار
  • نظارت بر فرآیند کار
  • مدیریت موعد‌های تحویل
  • اشتراک‌گذاری وظایف، یادداشت‌ها، پیوست‌ها و ...
ابزارهای مدیریت پروژه

معرفی ۵ ابزار کاربردی برای تدوین تقویم محتوا

تا این قسمت از مطلب با انواع ابزارهای موجود برای نوشتن تقویم محتوا آشنا شدیم. در ادامه، 5 ابزار مفید و محبوب را برای نوشتن تقویم معرفی می‌کنیم:

گوگل‌ شیت

گوگل‌شیت یک ابزار ساده و کارآمد برای ایجاد تقویم با استفاده صفحات گسترده است. نحوه کار با گوگل شیت بسیار آسان است. با ایجاد یک جدول و تایپ عناوین در خانه‌های خالی، یک تقویم نیمه‌حرفه‌ای با جزییات کامل در اختیار خواهیم داشت که هم برای اعضای تیم قابل مشاهده است و هم خیلی راحت می‌توانیم اطلاعات آن را ویرایش کنیم. اگر برای اولین بار تقویم محتوا می‌نویسیم، گوگل‌شیت بهترین انتخاب و رایگان است.

تقویم گوگل

با استفاده از تقویم گوگل، امکان حذف یا اضافه‌ کردن اطلاعات، وظایف و رویدادها تنها با چند کلیک ساده وجود دارد. این ابزار در یک نگاه، دید کلی از فرآیند تولید محتوا در اختیار ما قرار می‌دهد و ویرایش آن نیز چندان دشوار نیست.

تقویم گوگل
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

طراحی یک تقویم جامع برای کانال‌های مختلف یا به عبارت بهتر، ایجاد چند تقویم در دل یک تقویم واحد با استفاده از تقویم گوگل امکان‌پذیر است. همچنین امکان رنگ‌بندی رویدادها و فعالیت‌های مختلف، دعوت کاربران مختلف به تقویم، اضافه کردن یادداشت و تنظیم موعد‌های انتشار مختلف از طریق تقویم گوگل وجود دارد. تقویم گوگل نیز برای استفاده شخصی رایگان است.

افزونه Publish Press

افزونه Publish Press بهترین ابزار برای تدوین تقویم سردبیری در وردپرس است. با این افزونه، می‌توانید محتوای وبلاگ را به صورت مستقیم از پیشخوان وردپرس مدیریت و زمان‌بندی کنید. در این پلاگین امکان اضافه کردن مستقیم محتوای جدید به تقویم به سادگی با کشیدن و رها کردن امکان‌پذیر است.

از دیگر امکانات این افزونه می‌توان به تنظیم نوتیفیکیشن‌، ایجاد وضعیت سفارشی برای پست‌ها و اضافه کردن دیدگاه سردبیر به نوشته‌ها اشاره کرد. این افزونه بهترین انتخاب برای زمانی است که چندین نویسنده محتوا در یک وبلاگ وردپرسی مشغول فعالیت هستند. نسخه پایه این افزونه رایگان است ولی برای استفاده از نسخه پرمیوم باید هزینه پرداخت کنید.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

ترلو

یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای مدیریت پروژه برای کارهای تیمی ترلو است که می‌توان از آن برای ایجاد و تدوین تقویم محتوا نیز استفاده کرد. ترلو با داشتن رابط کاربری ساده، امکان تعریف پروژه را از ایده‌پردازی تا انجام برای کاربران فراهم می‌کند. تعریف پروژه با ایجاد یک «Board» از فهرست‌ وظایف مختلف انجام می‌شود. این فهرست‌ها با دسته‌بندی کارهای پیش‌ِرو، کارهای در حال انجام و کارهای انجام شده، با امکان سفارشی‌سازی تقریبا همه‌چیز، برنامه‌ریزی حرفه‌ای را برای کاربران ساده‌تر می‌کند. ترلو برای استفاده فردی رایگان و برای استفاده شرکت‌ها هزینه دارد.

ترلو

آسانا

آسانا یک ابزار مدیریت پروژه است که به طور تخصصی برای استفاده بازاریابان محتوا، کنترل و سازماندهی وضعیت تیم محتوا و فرآیند تولید محتوا طراحی شده است. این ابزار امکان نظارت بر هر مرحله از فرآیند تولید و انتشار محتوا را به شکلی موثر فراهم می‌کند و تمامی تغییرات جاری روی آن قابل مشاهده هستند.

آسانا هم‌چنین یکی از ابزارهای بسیار کارامد برای همکاری تیمی به خصوص ایده‌پردازی، نوشتن و ویرایش پست‌ها است. این ابزار یک فرایند جاری خلق می‌کند که دارای امکانات زیر است:

  • وظایف مختلف
  • تنظیم تاریخ تحویل
  • افزودن یادداشت‌ها
  • دسته‌بندی و اولویت‌بندی محتوا

این ابزار برای استفاده شخصی رایگان است ولی استفاده بیشتر از یک نفر هر ماه حدود ۱۱ دلار هزینه دارد.

تقویم محتوایی در آسانا
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب و کار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

ایجاد تقویم محتوا در ده گام

حال که با اهداف و ابزارهای نوشتن تقویم آشنا شدیم، بهتر است گام به گام بررسی کنیم که تهیه تقویم در عمل چطور پیش می‌رود.

گام اول: تعیین هدف

اولین گام در تولید هر محتوایی، مشخص کردن هدف است. زمانی که برای تولید محتوا برنامه‌ریزی می‌کنیم، باید بتوانیم به این سوال که «هدف از تولید این محتوا چیست» پاسخ روشن و واضحی بدهیم. این پاسخ به ما در تعیین نوع محتوا و کانال انتشار درست کمک می‌کند. اهداف اصلی ایجاد یک محتوای خاص می‌‌توانند به شرح زیر باشند:

  • ایجاد «مخاطب راغب» (Lead) یا لید جدید
  • افزایش ورودی گوگل و هدایت ترافیک بیشتر به وب‌سایت
  • افزایش دنبال‌کنندگان اینستاگرام

تعیین هدف به ما در تعیین دقیق پرسونای مخاطب، کانال و فواصل زمانی انتشار کمک می‌کند. علاوه بر این، با مشخص کردن هدف، سایر اعضای تیم نیز دیدگاه بهتری نسبت به چرایی تولید آن محتوا از ابتدای کار تا زمان انتشار خواهند داشت.

گام دوم: ایجاد قالب

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، ابزارهای مختلفی برای مدیریت و مشارکت در تولید محتوا و تدوین تقویم محتوا به صورت آنلاین طراحی شده‌اند. با توجه به استراتژی بازاریابی محتوای کسب و کار و خدمات این ابزارها، باید گزینه مناسب را انتخاب کنیم. نکته کلی که در مورد انتخاب همه ابزارها صادق است، بهره‌مندی از امکان اشتراک‌گذاری است.

برای مثال، استفاده از گوگل شیت برای ایجاد قالب ابتدایی تقویم، گزینه بسیار مناسبی است. مزیت اصلی این تقویم، امکان دسترسی دادن به همه افراد تیم برای ویرایش و بیان نظرات است.

تقویم محتوا بهتر است بر اساس نیازهای اختصاصی اعضای تیم طراحی شود ولی در ساده‌ترین حالت نیز باید شامل اطلاعات زیر باشد:

کانال انتشار محتوا

ذکر کانال انتشار هر محتوا در تقویم محتوا بسیار ضروری است. این کار، دو مزیت بسیار مهم برای ما فراهم می‌کند. اول، احتمال اشتباه در محل انتشار محتوا را به حداقل می‌رساند و دوم این‌که، تشخیص پلتفرم پر بازدید مخاطب هدف ما را در هنگام آنالیز بازخوردها آسان‌تر می‌کند.

عنوان محتوا

بیان عنوان محتوا یکی از موارد ضروری در هنگام نوشتن تقویم است. حتی اگر عنوان محتوا در مرحله اول نهایی نشده، می‌توانیم عنوان موقت را بنویسیم و بعد از نهایی شدن، آن را به‌روزرسانی کنیم.

نوع محتوا

نوع محتوای تولیدی و مراحل انتشار آن را با جزییات در تقویم مشخص کنیم. برای مثال، تولید محتوای یک پست در وبلاگ از ۵ مرحله تشکیل می‌شود:

برای تولید یک محتوای ویدیویی نیز ممکن است این مراحل به صورت زیر باشند:

  • انتخاب موضوع
  • نوشتن سناریو
  • فیلم برداری ویدیو
  • ویرایش محتوا
  • افزودن عناصر گرافیکی

کلمات کلیدی اصلی

اضافه کردن کلیدواژه‌های اصلی مورد جستجوی مخاطب در تقویم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این کار دید واضح‌تری نسبت به عناوین و سرفصل‌های محتوا پیدا خواهیم کرد.

لینک منبع

بد نیست اگر بخشی را در تقویم محتوا به لینک سایت منبع اختصاص دهیم. این کار در زمان بازبینی محتوا یا بررسی درستی اطلاعات، جستجو را برای ما راحت‌تر می‌کند.

تاریخ و ساعت انتشار

در قسمت تاریخ، موارد زیادی هستند که باید مد نظر قرار داده شوند. در حالت کلی، بهتر است تاریخ روز، تاریخ تحویل و تاریخ انتشار محتوا را در تقویم وارد کنیم.

شخص یا اشخاص مسئول در تولید محتوا

بهتر است ستون یا ردیفی را به تولیدکنندگان و کارشناسان تولید محتوا اختصاص دهیم. با این کار پیگیری مراحل کار آسان‌تر می‌شود.

وضعیت محتوا 

 در این قسمت می‌توانیم با عبارات کوتاهی مثل پیش‌نویس، در حال ویرایش یا به‌روزرسانی و ... وضعیت دقیق محتوا را رصد کنیم. موارد دیگری نیز هستند که می‌توان در صورت لزوم آن‌ها را در تقویم اضافه کرد. هرچه تقویم را با جزییات کامل‌تری تدوین کنیم، هماهنگی اعضای تیم بیشتر است و پیگیری کار تولید محتوا برای همه آسان‌تر خواهد بود.

گام سوم: انتخاب کانال فعالیت

در تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی، یکی از اقدامات مهم شناسایی کانال‌های پر مخاطب هر کسب و کار است. با شناخت کانال‌ها، می‌توانیم نوع محتوا و کانال انتشار آن را واقع‌بینانه‌تر انتخاب کنیم. برای مثال، اگر مخاطب ما بیشتر در اینستاگرام فعال است، بهتر است بیشتر محتوای تصویری و یا ویدیویی برای او تولید کنیم.

برای تنوع محتوایی بیشتر و جذب مخاطب کانال‌های مختلف، بهتر است چندین کانال انتشار را برای تولید محتوا انتخاب کنیم. پیش از انتخاب باید مطمئن شویم منابع لازم را برای فعالیت در آن کانال داریم. تولید محتوای ارزشمند در دو کانال، فعالیت بی‌کیفیت در همه کانال‌های بازاریابی محتوا است.

آماده‌سازی پست‌های شبکه‌های اجتماعی نسبت به دیگر انواع محتوا ساده تر است و به زمان کمتری نیز احتیاج دارد. البته استراتژی تولید محتوای سالیانه یک کسب‌ و کار نباید به شبکه‌های اجتماعی محدود شود. تولید مقاله‌های تخصصی، پست‌های مهمان و خبری چون اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه بر این موارد، ‌می‌توانیم از شبکه‌های اجتماعی برای همرسانی، ارتقای محتوا و جذب مخاطب بیشتر استفاده کنیم. برای مثال، می‌توانیم اینفوگرافیکی از مقاله تازه وبلاگ را از طریق پستی در اینستاگرام یا لینکدین اطلاع‌رسانی کنیم.

گام چهارم: استفاده از تقویم سالیانه

بهتر است زمان‌بندی برای تولید محتوا را بر اساس تقویم سالیانه شروع کنیم. در این مرحله باید تمامی رویدادهای مهم مثل روزهای تعطیل، نمایشگاه‌های تجاری، سمینارهای مرتبط با کسب و کارمان را علامت بزنیم. بررسی تاریخ‌ها و مناسبت‌ها سه مزیت مهم برای ما فراهم می‌کند که عبارتند از:

  1. ایجاد دید کلی برای ایده‌های محتوایی فصل
  2. تخمین حجم کاری
  3. هماهنگی و آماده‌سازی مقدمات لازم

فواصل زمانی انتشار محتوا نیز از مواردی است که با توجه به مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف باید برنامه ریزی شود. برای مثال، ممکن است برای شبکه‌های اجتماعی سه پست در یک روز و برای وبلاگ سه پست در هفته نیاز باشد.

نمونه تقویم محتوا

گام پنجم: ایده‌پردازی محتوا

در این گام، باید جاهای خالی جدول را با ایده‌های محتوایی مرتبط پر کنیم. در این قسمت سه مرحله باید به ترتیب انجام شوند:

  1. فهرست‌بندی ایده‌ها
  2. دسته‌بندی ایده‌های مورد تایید
  3. انتخاب ایده‌های مرتبط با مناسبت‌ها و کسب و کار

جدول زیر چند ایده تولید محتوا را با ذکر مثال نشان می‌دهد. مثال‌ها برای مجله فرادرس عنوان شده‌اند.

نوع محتوامثال
پست‌های موضوعیشرکت در سمینار حوزه آموزش الکترونیک
پست‌های سریالیآموزش فوتوشاپ در چندین مرحله از مقدماتی تا پیشرفته
مقاله‌های تخصصی و پست‌های مهمانمعرفی حوزه کاری مجله فرادرس
اخبارمعرفی محصول آموزشی جدید یا دستاورد جدید مجله
تبریکات مناسبت‌های خاص یا فصلیتبریک روز قلم به تیم تحریریه
داستان‌ها و مصاحبه‌هامصاحبه با افراد شاخص حوزه آموزش الکترونیک
ویدیوها و تصاویرتوضیح یک روز کاری در فرادرس

در این قسمت، دو نکته خیلی اهمیت دارد:

  • مرتبط بودن محتوا با کسب‌ و کار
  • داشتن تنوع محتوایی

گام ششم: تولید محتوای همیشه سبز

محتوایی که مفید بودن آن به تاریخ و زمان خاصی وابسته نباشد یا اصطلاحا همیشه سبز باشد، هم برای مخاطب و هم برای سازمان ارزش بیشتری دارد. موضوعات روز شاید در ابتدا مورد استقبال زیادی قرار بگیرند ولی در واقع این موضوعات غیر وابسته به زمان هستند که در طولانی مدت بیشتر دیده می‌شوند.

یکی از استراتژی‌های مهم برای برقراری تعادل میان این دو دسته محتوا به‌روزرسانی محتوای قدیمی و مرتبط کردن آن‌ به محتوای جدیدتر با موضوعات مشابه است.

پس همیشه باید قسمتی از تقویم را به ایده‌هایی که همیشه مخاطب دارند و با گذشت زمان قدیمی نمی‌شوند، اختصاص دهیم.

گام هفتم: استفاده از محتواهای قبلی

همیشه این الزام وجود ندارد که تولید محتوا را از صفر انجام دهیم. بسیاری از سازمان‌ها از داده‌های قبلی خدمات مشتریان یا نتایج نظرسنجی‌های گذشته استفاده می‌کنند. مطالب پست‌های قدیمی نیز می‌توانند به شکلی متفاوت در کانال‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. مشتری بالقوه ممکن است در کانال‌های مختلفی به دنبال اطلاعات باشد در نتیجه می‌توانیم از یک ایده مشابه به شکل‌های مختلفی استفاده کنیم.

به روز بودن محتوای قبلی وب‌سایت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون ممکن است مخاطب پست‌های قدیمی‌تر را نیز بررسی کند. بازبینی و به‌روزرسانی هر چند وقت یکبار محتوای قبلی مهر تاییدی بر دقیق بودن محتوا و حرفه‌ای بودن تیم تولید محتوا است.

تقویم محتوایی

گام هشتم: تصمیم‌ گیری تاریخ انتشار با توجه به محدودیت‌های زمانی

تصمیم‌گیری در مورد فواصل زمانی میان انتشار محتوا باید واقع‌بینانه باشد چراکه تولید محتوا کار زمانبری است. داشتن درک درست از محدودیت‌های کسب‌ و کار، در کارامدی تقویم تاثیر بسزایی دارد. حجم محتوای تولیدی باید از سه اصل مهم پیروی کند:

  1. در توان تیم تولید محتوا باشد.
  2. ترافیک لازم را به سمت وب‌سایت هدایت کند.
  3. به صورت منظم برای مخاطب ارزش‌ خلق کند.

تقویم محتوا کمک می‌کند شلوغ‌ترین زمان کاری سازمان را بشناسیم. برنامه‌ریزی برای تولید محتوا از قبل همه اعضای تیم را برای ماه‌های شلوغ سال آماده می‌کند. هم‌چنین باعث می‌شود در کمال آرامش زمان لازم را برای تولید محتوای مورد نظر صرف کنند.

البته نکته مهم در تنظیم تقویم، وجود درجاتی از انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی است. هر از چند گاهی در موقعیت‌های غیر متتظره، ممکن است سازمان لازم باشد به اخبار و وقایع روز به سرعت واکنش نشان دهد. به همین دلیل باید میزانی از انعطاف و تغییرپذیری در برنامه وجود داشته باشد که بتوانیم متناسب با اتفاقات روز محتوا تولید کنیم.

گام نهم: به‌روزرسانی و بازبینی برنامه

پاسخی برای این سوال که «از چند وقت قبل برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنیم» وجود ندارد. زمان برنامه‌ریزی به عوامل مختلفی از جمله سبک و حوزه کاری یک کسب‌ و کار بستگی دارد. این نکته را فراموش نکنیم که که هر چه زودتر برنامه ریزی کنیم، جریان تولید محتوا به صورت روان‌تری صورت می‌گیرد.

بهتر است محتوای کلی یک سال کاری را بر اساس استراتژی محتوایی تعیین و جزییات تولید محتوا در روز یا هفته برای ماه پیش‌ِرو تنظیم کنیم. حتما این امکان را برای افراد تیم در نظر بگیریم که نظرات و برنامه‌هایشان را بیان کنند. بهترین اقدام برای رسیدن به این هدف، بازبینی تقویم با دیگر اعضای تیم به صورت منظم مثلا یک یا دو بار در ماه است. این کار سازگاری و انعطاف‌پذیری لازم را در جدول زمانی تقویم برقرار می‌کند.

بروزرسانی و بازبینی برنامه

گام دهم: بررسی بازخوردها

یکی از بهترین جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ قابلیت اندازه‌گیری معیارهای مختلف است. در اغلب موارد، تیم تولید محتوا بیشتر زمان خود را صرف تولید محتوا می‌کند و زمان کمتری را به بررسی آنالیزها و بازخوردهای مخاطب اختصاص می‌دهد.

در برنامه‌ریزی باید زمانی را صرف آنالیز روند کار، نقاط قوت و ضعف و میزان و نوع بازخورد محتوای انتشار یافته کنیم. نتایج حاصل باید در برنامه ریزی‌های بعدی مورد توجه همه اعضای تیم قرار بگیرد.

برای مثال، کدام پست لینکدین بیشترین بازدید را داشته یا کدام مقاله وبلاگ بیشتر همرسانی شده است؟ توصیه ما اختصاص دادن یک ستون در تقویم برای ذکر نتایج حاصل است. با تشخیص محتوای محبوب مخاطب، برنامه‌ریزی برای موضوعات آینده آسان‌تر و هدف‌مندتر صورت می‌گیرد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
lianaGuinRankghostBACKLINKOWIRTE FOR MEBLOG TYRANT
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *