تعیین رتبه سایت در گوگل — راهنمای تخمین رنکینگ و ارتقا آن

۵۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
تعیین رتبه سایت در گوگل — راهنمای تخمین رنکینگ و ارتقا آن

اگر در زمینه سئو کار کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که با تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای باکیفیت، رتبه صفحه‌های وب شما به مرور در گوگل بهبود می‌یابد. اما گاهی اوقات با به‌روزرسانی یکی از الگوریتم‌های گوگل، صفحه‌ها یک‌باره جایگاه بالای خود در صفحه نتایج موتور جستجو را از دست می‌دهند. آشنایی با قوانین رتبه‌بندی یا رنکینگ گوگل و معیارها و ابزارهای بهینه‌سازی آن، می‌تواند به شما در ارتقای رتبه صفحه‌های وب کمک کند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که رنکینگ گوگل چیست و مهم‌ترین معیارهای آن چه هستند. همچنین تعدادی از مهم‌ترین ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل را به شما معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

رتبه بندی یا رنکینگ گوگل چیست ؟

موتورهای جستجو یک هدف اصلی دارند و آن هدف، نمایش مفیدترین و مرتبط‌ترین اطلاعات به مخاطبان برای پاسخ‌دهی به پرسش‌های آن‌هاست. زمانی که از یک موتور جستجو ماند گوگل استفاده می‌کنید، الگوریتم‌های آن مرتبط‌ترین مطالب به جستجوی شما را می‌یابند، آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و فهرست به‌دست آمده را به ترتیب محبوبیت یا اعتبار صفحه‌ها، به شما نمایش می‌دهند. به این فرآیند، رتبه‌بندی یا رنکینگ گوگل گفته می‌شود.

موتورهای جستجو برای انتخاب بهترین مطالب برای کاربران، دو معیار مهم «مرتبط بودن» و «اعتبار صفحه» را مطابق فهرست زیر بررسی و تحلیل می‌کنند.

  • «مرتبط بودن» (Relevancy): این معیار، مرتبط بودن «عبارت جستجو شده یا کوئری» (Search Query) با محتوای صفحه را بررسی می‌کند. موتورهای جستجو برای بررسی مرتبط بودن از معیارهایی مانند موضوع مطلب یا کلمات کلیدی سئو استفاده می‌کنند.
  • «اعتبار» (Authority): اعتبار صفحه با میزان محبوبیت وب‌سایت در اینترنت سنجیده می‌شود. در واقع گوگل فرض می‌کند که هرچه یک صفحه یا وب‌سایت در میان کاربران محبوبیت بیشتری داشته باشد، محتوای ارائه‌شده در آن صفحه برای خوانندگان ارزشمندتر خواهد بود.

گوگل برای بررسی و تحلیل این اطلاعات، از معادله‌های پیچیده‌ای بهره می‌گیرد که به آن‌ها الگوریتم‌های جستجو گفته می‌شود. موتورهای جستجو الگوریتم‌های خود را تا حد امکان، پنهان نگه می‌دارند. اما با گذشت زمان، کارشناسان «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) بعضی از فاکتورهای مهم در تعیین رتبه سایت در گوگل را شناسایی می‌کنند. تمرکز روی این معیارها و بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت بر اساس آن‌ها، از مهم‌ترین فعالیت‌ها در استراتژی سئو به شمار می‌رود و رتبه سایت در گوگل را بهبود می‌بخشد.

رنکینگ یا رتبه بندی گوگل چیست

هرچه صفحه‌های وب در گوگل جایگاه‌های بالاتری دریافت کنند، احتمال نادیده گرفته شدن آن‌ها توسط کاربران کاهش می‌یابد. به همین دلیل، دریافت رتبه‌های بهتر در گوگل برای کسب و کارها ضروری است. حتی اگر کاربران در اولین مواجهه با وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجوهای گوگل، روی لینک‌های شما کلیک نکنند، به احتمال زیاد نام شما در ذهن آن‌ها می‌ماند و این موضوع در افزایش آگاهی از برند، تأثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل و روش‌های ارتقای رتبه را معرفی می‌کنیم.

مهم ترین معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل و روش‌های ارتقای رتبه

همان‌طور که گفتیم، معیارهای تعیین رتبه یا رنکینگ، شاخص‌هایی هستند که گوگل برای ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات وب هنگام نمایش بهترین نتایج برای جستجوهای کاربران، از آن‌ها بهره می‌گیرد. برای طراحی و اجرای استراتژی سئوی اثربخش، شناختن معیارهای مهم در رنکینگ گوگل ضروری است.  تمام دیجیتال مارکترها، تولیدکنندگان محتوا و متخصصان طراحی استراتژی سئو باید با این معیارها آشنا باشند، چراکه می‌توان با توجه به این معیارها، تجربه کاربری برای مخاطبان بهتری رقم زد و تعداد مخاطبان راغب و مشتریان کسب و کار را افزایش داد.

گوگل بیش از ۲۰۰ معیار برای تعیین رتبه سایت دارد و از سال ۲۰۰۶ تاکنون، الگوریتم‌های خود را هزاران بار به‌روزرسانی کرده است. متخصصان سئو پس از هر به‌روزرسانی، با انجام آزمایش‌های مختلف برای شناسایی معیارهای مهم تلاش می‌کنند؛ بنابراین تعدادی از معیارها در طول زمان توسط کارشناسان سئو شناسایی و تأیید شده‌اند و بر اساس حدس و گمان افراد نیستند. ۲۰۰ معیار رنکینگ شناسایی شده گوگل در نه گروه فهرست زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • معیارهای دامنه
  • معیارهای صفحه
  • معیارهای سایت
  • معیارهای بک‌لینک
  • تعامل کاربران
  • قوانین خاص الگوریتم گوگل
  • سیگنال‌های برند
  • معیارهای وب‌اسپم داخلی (On-Site Webspam)
  • معیارهای وب‌اسپم خارجی (Off-Site Webspam)

فهرست تمام این معیارها را می‌توانید در وب‌سایت Backlinko مشاهده کنید.

  • لینک ۲۰۰ معیار تعیین رتبه سایت در گوگل: «+»

در ادامه، مهم‌ترین معیارهای رنکینگ گوگل و بهبود تجربه کاربری را به شما معرفی می‌کنیم.

معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل و روش های ارتقای رتبه

تولید محتوای باکیفیت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، گوگل همیشه بر کیفیت محتوا تأکید می‌کند. رتبه وب‌سایت را می‌توان با تولید محتوای منحصربه‌فردی که برای کاربران ارزشی را خلق می‌کند، بهبود بخشید. چراکه این کار، تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان وب‌سایت فراهم می‌کند. برای تولید محتوای باکیفیت بهتر است به نکات فهرست زیر توجه کنید.

  • درباره موضوعاتی محتوا تولید کنید که در آن‌ها تخصص دارید یا آن‌ها را به شکلی دقیق و عمیق، درک می‌کنید و برای نوشتن آن‌ها تحقیق کرده‌اید.
  • برای نوشتن محتوا از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • اطلاعاتی دقیق و موثق را به کاربران خود ارائه دهید و سعی کنید در مطالب وب‌سایت، به مهم‌ترین پرسش‌های مخاطبان خود پاسخ بدهید.

جامع بودن محتوا

اگر می‌خواهید در صفحه نتایج گوگل به اولین رتبه دست پیدا کنید، باید محتوایی جامع و مفید تولید کنید. آمارها نشان می‌دهد که محتوای باکیفیت طولانی یا کوتاهی که تمام جزئیات یک موضوع را پوشش می‌دهد، در صفحه نتایج جستجوها بهتر عمل می‌کند. برای انجام این کار، به توصیه‌های فهرست زیر توجه کنید.

  • محتوای رقیبان خود را بخوانید و درباره موضوعاتی بنویسید که رقیبان آن‌ها را از قلم انداخته‌اند یا به آن‌ها توجه زیادی نشان نداده‌اند.
  • تمام زمینه‌های مرتبط با محتوا را پوشش بدهید و تلاش کنید که به تمام پرسش‌های احتمالی مخاطبان در محتوای خود پاسخ بدهید.
  • با اضافه کردن عناصری مانند تصاویر جذاب، فهرست قابل کلیک، لینک‌های پرشی و دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) به مطالب خود، محتوای خواندنی تولید کنید.

نرخ کلیک طبیعی

«نرخ کلیک طبیعی» (Organic Click-through Rate) به گوگل نشان می‌دهد که چه تعدادی از کاربران، محتوای شما را دوست دارند. اگر تعداد زیادی از افراد از طریق صفحه‌های نتایج جستجو روی لینک پست شما کلیک کنند، گوگل متقاعد می‌شود که محتوای شما به کلمه کلیدی مدنظر مرتبط است و در نتیجه، جایگاه آن پست را در صفحه نتایج بالاتر می‌برد.

برای بهینه‌سازی مطلب و افزایش نرخ کلیک آن در موتورهای جستجو، باید «عنوان متا و شرح مطلب» (Meta Title and Description) خود را طوری بنویسید که برای خوانندگان جذاب باشد. نکته‌های فهرست زیر می‌تواند در نوشتن توضیحات متا و شرح مطلب به شما کمک کند.

  • از صفت‌های عالی قدرتمند (مانند بهترین، جدیدترین و...) استفاده کنید.
  • در توضیحات متا کلمات کلیدی مدنظر خود را به کار ببرید.
  • توضیحات متا را نسبتاً کوتاه و جامع بنویسید و محدودیتی ۱۵۰ کاراکتری برای آن در نظر داشته باشید.
  • توضیحات متا را به شکلی بنویسید که برای خوانندگان مفید باشد. در واقع توضیحات متا باید به خوانندگان نشان بدهد که مطلب مدنظر، چه اطلاعات مفیدی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

به یاد داشته باشید که پیش از رسیدن به این مرحله از بهینه‌سازی محتوا برای افزایش نرخ کلیک، باید تمام قواعد سئوی دیگر برای بهبود رتبه را نیز در محتوای خود اعمال کنید. برای مثال اگر محتوای شما در رتبه صدم یک کلمه کلیدی باشد، به احتمال زیاد افراد زیادی مطلب شما را نمی‌بینند و روی آن کلیک نمی‌کنند؛ بنابراین، ابتدا باید روی رفع این مشکل تمرکز کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1

تگ H1 یا Heading 1 نشان می‌دهد که محتوای شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. بنابراین حتماً باید از کلمه کلیدی مدنظر خود در این عنوان استفاده کنید. اما توجه کنید که استفاده از کلمات کلیدی تکراری در تگ‌های H1، نشان‌دهنده «استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing) است و ممکن است منجر به جریمه شدن وب‌سایت توسط گوگل شود. به همین دلیل، نباید از عنوان‌های تکراری استفاده کنید و بهتر است هر بار، از ترکیب‌های جدیدی برای نوشتن تیترهای خود بهره بگیرید. این موضوع درباره تمام عناصر دخیل در سئو داخلی مانند داده‌های متا (Meta Data)، URL و تگ‌های تیتر دیگر نیز صدق می‌کند. تصویر زیر، نمونه‌ای از کاربرد کلمات کلیدی در تگ H1 در مطلب «هوش تجاری چیست؟» مجله فرادرس را نمایش می‌دهد.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1

همچنین، با مطالعه مطلب زیر می‌توانید روش‌های آسیب‌زای سئو را بشناسید و از جریمه شدن وب‌سایت توسط گوگل جلوگیری کنید.

طول محتوا

طول محتوا یکی از معیارهایی است که متخصصان سئو درباره آن اختلاف نظر دارند. بعضی از کارشناسان معتقدند که هر مطلب باید در بیش از ۲۰۰۰ کلمه نوشته شود، اما این نظر همیشه صحیح نیست. محتوای طولانی می‌تواند بک‌لینک بیشتری دریافت کند و از این نظر برای بهبود رتبه صفحه مفید است، اما تنها زمانی می‌توانیم محتوای طولانی بنویسیم که می‌خواهیم مبحثی را به طور جامع توضیح بدهیم.

در اینجا، بهتر است ابتدا محتوای رقیبان را بررسی کنید تا شاخصی برای سنجش محتوای باکیفیت داشته باشید. اگر مطالب وب‌سایت‌های تمام رقیبان شما بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه داشته باشند و شما مطالبی ۲۰۰ کلمه‌ای بنویسید، به احتمال زیاد در ارتقای رتبه خود در کلمات کلیدی مدنظر موفق نخواهید شد.

اعتبار دامنه وب‌سایت

معیار «اعتبار دامنه» (Domain Authority | DA) از معیارهای رتبه‌بندی گوگل نیست، زیرا وب‌سایت ماز (Moz) آن را طراحی و معرفی کرده است. اما در نظر داشتن آن می‌تواند برای بهبود و تعیین رتبه سایت در گوگل مفید باشد، چراکه برای محاسبه آن از معیارهای مدنظر گوگل در رتبه‌بندی استفاده می‌شود.

زمانی که وب‌سایت‌های معتبر زیادی لینک وب‌سایت شما را در صفحات خود قرار بدهند، وب‌سایت شما نیز از نظر گوگل سایت معتبر تلقی می‌شود و در نتیجه، رتبه آن در صفحات نتایج جستجوها ارتقا می‌یابد. برای محاسبه اعتبار دامنه، معیارهایی مانند میزان محبوبیت وب‌سایت‌های لینک‌دهنده و تعداد بک‌لینک‌های باکیفیت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر روی بهبود اعتبار دامنه خود تمرکز کنید، می‌توانید رتبه‌های بهتری در گوگل دریافت کنید.

اعتبار دامنه وب سایت

تعداد بک‌لینک باکیفیت از منابع مرتبط

همان‌طور که گفتیم، تعداد بک‌لینک‌ها و دامنه‌هایی که به شما لینک می‌دهند، از معیارهای رتبه‌بندی گوگل است. به یاد داشته باشید که وب‌سایت‌هایی که به شما بک‌لینک می‌دهند باید زمینه تخصصی مرتبط با وب‌سایت شما داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است گوگل تعداد زیاد بک‌لینک‌های شما را نادیده بگیرد و رتبه شما را بر اساس آن‌ها ارتقا ندهد.

به همین دلیل، بهتر است به‌جای تمرکز بر افزایش تعداد بک‌لینک‌های خود، روی دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های معتبر با زمینه کاری مرتبط تمرکز کنید. مطالعه مطلب «لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ چیست ؟» می‌تواند به شما در لینک‌سازی و دریافت بک‌لینک‌های بهتر کمک کند.

سرعت بارگذاری صفحه

سرت بارگذاری صفحه از معیارهای مهم تعیین رتبه سایت در گوگل است، چراکه در تجربه کاربری تأثیر بسیار زیادی دارد. اگر بارگذاری سایت شما بسیار کُند باشد، طوری که نتوان با آن به راحتی تعامل برقرار کرد، گوگل رتبه آن‌ها را کاهش می‌دهد. این کاهش رتبه به طور ویژه در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که وب‌سایت‌های رقیبان شما سرعت بارگذاری زیادی دارند و محتوایی باکیفیت برای مخاطبان تولید می‌کنند.

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل

همان‌طور که می‌دانید، توجه به تجربه کاربری از نکات کلیدی برای موفقیت در سئو است. در حال حاضر، کاربران بسیار زیادی از موبایل برای دسترسی به وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل و «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) بودن صفحات را از معیارهای مهم برای تعیین رتبه سایت در گوگل است. در صورتی که صفحات شما برای کاربران موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، در سرچ کنسول گوگل پیامی برای اصلاح صفحه خود دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر می‌خواهید در گوگل رتبه‌های بالاتری داشته باشید و رضایت کاربران را جلب کنید، حتماً وب‌سایت خود را برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی کنید.

بهینه سازی وب سایت برای موبایل - وبلاگ فرادرس

پرهیز از بهینه‌سازی بیش‌ازحد

از «بهینه‌سازی بیش‌ازحد صفحات» (Over-Optimization) پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که شما صفحات خود را برای کاربران بهینه‌سازی می‌کنید تا رضایت آن‌ها را جلب کنید و این کار را تنها به‌خاطر الگوریتم‌های گوگل انجام نمی‌دهید. زمانی که صفحات خود را بیش‌ازحد بهینه‌سازی کنید، ممکن است گوگل تصور کند که می‌خواهید سیستم الگوریتم‌ها را فریب بدهید و در نتیجه، شما را جریمه می‌کند.

در این بخش، خلاصه‌ای درباره مهم‌ترین معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل را بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره معیارهای رنکینگ و ترفندهای ارتقای رتبه در گوگل، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین اگر می‌خواهید درباره بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطالعه مطالب زیر درباره انواع مختلف سئو را به شما توصیه می‌کنیم.

بهترین ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل

ابزارهای زیادی برای بررسی رتبه وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو طراحی شده‌اند. ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل نشان می‌دهند که کدام‌یک از کلمات کلیدی شما، چه جایگاهی را در صفحه نتایج جستجوها در گوگل کسب کرده‌اند. این ابزارها معمولاً کلمات کلیدی مدنظر را از شما می‌گیرند و URLهای برتر در آن کلمه کلیدی، جایگاه وب‌سایت شما در صفحه نتایج، حجم جستجوی کلمات کلیدی و داده‌های مفید دیگری در این زمینه را در اختیار شما قرار می‌دهند. در ادامه، تعدادی از ابزارهای مشهور تعیین رتبه سایت در گوگل را معرفی می‌کنیم.

بهترین ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل

ابزارهای گوگل

گوگل ابزاری را به طور خاص برای بررسی و تعیین رتبه طراحی نکرده است و جزئیات طرز محاسبه رتبه توسط الگوریتم‌های خود را به طور عمومی برای کاربران منتشر نمی‌کند. اما با استفاده از بعضی ابزارهای این شرکت، مانند ابزار «سرچ کنسول» (Google Search Console) و حالت ناشناس یا Incognito، می‌توان رتبه سایت در بعضی کلمات کلیدی را تعیین کرد.

تعیین رتبه سایت در سرچ کنسول گوگل

ابزار سرچ کنسول یکی از ابزارهای کاربردی برای تعیین رتبه سایت در گوگل است. این ابزار، اطلاعات زیاد و مفیدی را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. سرچ کنسول گوگل به شما می‌گوید که کدام کلمات کلیدی، ترافیک را به وب‌سایت شما جذب می‌کنند یا کدام نوع محتوا در وب‌سایت عملکرد بهتری دارد. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های سرچ کنسول گوگل درباره محتوای وب‌سایت را نمایش می‌دهد.

نمونه گزارش رتبه سایت در گوگل سرچ کنسول

برای اطلاع از جایگاه و رتبه سایت در گوگل توسط سرچ کنسول، باید مراحل زیر را طی کنید.

استفاده از ابزار سرچ کنسول برای بررسی تعداد زیادی از کلمات کلیدی فرآیندی زمان‌بر است، اما می‌توان از این ابزار به عنوان روشی رایگان و مفید برای بررسی و تعیین رتبه سایت در گوگل بهره گرفت. علاوه بر این، با استفاده از این ابزار داده‌های مفید دیگری درباره عملکرد وب‌سایت نیز دریافت می‌کنید.

 

برای مثال، می‌توانید تعداد کلیک‌ها، «تعداد نمایش» (Impression) و میانگین جایگاه مطلب در صفحه نتایج جستجوهای گوگل را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید عملکرد یک صفحه در حال حاضر را با عملکرد همان صفحه در بازه‌های زمانی دیگر در گذشته مقایسه کنید. بهترین مزیت این ابزار این است که داده‌های آن به طور مستقیم از گوگل دریافت می‌شوند و دقیق‌ترین اطلاعات به شما نمایش داده می‌شوند.

تعیین رتبه سایت در حالت Incognito گوگل

با استفاده از حالت ناشناس یا Incognito در گوگل نیز می‌توان جایگاه و رتبه صفحه‌های وب در موتور جستجوی گوگل را تخمین زد. این کار کمی زمان‌بر است، باید به شکل دستی انجام شود و داده‌های کاملاً دقیقی را در اختیار شما نمی‌گذارد؛ اما می‌توانید از آن به عنوان یکی از روش‌های تعیین رتبه حدودی سایت در گوگل استفاده کنید.

برای این کار باید کلمات کلیدی مدنظر خود را در حالت Incognito گوگل جستجو کنید و وب‌سایت‌های برتر را در این موتور جستجو مشاهده کنید. توجه داشته باشید که نتایج جستجوها بر اساس تاریخچه جستجوها و موقعیت مکانی شما شخصی‌سازی می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید دقیق‌ترین داده‌های ممکن را از این طریق مشاهده کنید، باید از حساب کاربری خود خارج شوید و داده‌های جغرافیایی مرورگر خود را حذف کنید.

برای مثال، در تصویر زیر با جستجوی عبارت «آموزش بلاگر شدن» در حالت Incognito گوگل متوجه می‌شویم که مجله فرادرس هنگام جستجوی این کلمه کلیدی، در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

تعیین رتبه سایت در گوگل از طریق Incognito

ابزار تعیین رتبه سایت در گوگل Semrush

«Semrush» ابزاری نوآور برای کمک به کارفرمایانی است که می‌خواهند ابزاری جامع برای ارزیابی و تحلیل عملکرد وب‌سایت خود داشته باشند. با کمک این ابزار می‌توانید جنبه‌های مختلفی از موفقیت را در وب‌سایت خود بررسی کنید. برای مثال، می‌توانید به شکل روزانه رتبه صفحه‌های وب‌سایت خود را بررسی کنید و آن‌ها را با وب‌سایت‌های رقیبان مقایسه کنید.

همچنین این ابزار تغییرهای ناگهانی در رتبه‌بندی‌های وب‌سایت را به شما اطلاع می‌دهد، بنابراین با استفاده از آن می‌توانید اصلاحات لازم را به سرعت در صفحه‌های خود اعمال کنید تا بتوانید رقابت بهتری با دیگر وب‌سایت‌های فعال در زمینه تخصصی خود داشته باشید.

ابزار Semrush گزارش‌های متعددی را برای صاحبان کسب و کارها ارسال می‌کند و درباره تاریخچه عملکرد محتوای وب‌سایت درباره کلمات کلیدی خاص یا تحلیل عملکرد کمپین‌ها در هفته‌های گذشته، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

به طور کلی، ابزار Semrush اطلاعات فهرست زیر را در اختیار کاربران خود می‌گذارد.

  • رقیبان اصلی در نتایج جستجوها
  • بهترین کلمات کلیدی
  • جایگاه کلی و میانگین در نتایج جستجوها
  • ترافیک پیش‌بینی شده
  • صفحه‌های فرود شما
  • رنکینگ شما در بخش Featured Snippets

تصویر زیر، نمونه‌ای از تعیین رتبه سایت در گوگل توسط ابزار Semrush را نمایش می‌دهد.

تعیین رتبه سایت در گوگل توسط ابزار Semrush

استفاده از این ابزار رایگان نیست و بسته به اندازه شرکت و میزان استفاده شرکت‌ها از داده‌های مختلف درباره عملکرد صفحه‌های وب، متغیر است.

  • لینک وب‌سایت Semrush: «+»

ابزار تعیین رتبه سایت در گوگل Ahrefs

ابزار تعیین رتبه سایت «Ahrefs» ابزاری برای ردیابی و بررسی افزایش و کاهش رتبه صفحه‌های وب در آمار جستجوهای طبیعی (ارگانیک) در گوگل است. این ابزار به شما امکان بررسی چندین کلمه کلیدی را می‌دهد و نسخه دسکتاپ و موبایل دارد. همان‌طور که می‌دانید، گوگل برای موقعیت‌های مکانی مختلف، صفحه‌های نتایج مختلفی ایجاد می‌کند و با استفاده از این ابزار می‌توان میزان جستجوی کلمات کلیدی در ۱۷۰ کشور دنیا را بررسی کرد. همچنین با استفاده از ابزار می‌توانید شهر یا ایالت مدنظر خود را انتخاب کنید و جزئیات داده‌های جستجوها در شهرهای مختلف را مشاهده کنید.

با استفاده از این ابزار برای یک بازه زمانی به نسبت طولانی، می‌توانید اطلاعاتی درباره روند پیشرفت خود دریافت کنید و متوجه شوید که از هر جایگاه در جستجوها، چه حجمی از ترافیک را دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید نتایج ارزیابی‌های خود را با عملکرد رقیبان خود مقایسه کنید و بخش‌های قابل بهبود در وب‌سایت خود را بیابید.

با ابزار Ahrefs Ranking Checker می‌توانید ارتقای رتبه سایت خود در طول زمان را به شکل نمودارهای مختلف با فیلترهای متفاوت مشاهده کنید. همچنین، اگر قابلیت ارسال ایمیل خودکار این ابزار را فعال کنید، بدون وارد شدن به داشبورد می‌توانید گزارش‌های خودکار مرتبط با تعیین رتبه سایت خود در گوگل را به طور منظم دریافت کنید.

این ابزار هیچ پلن رایگانی ندارد و کاربران آن با توجه به اندازه کسب و کار و نیازهای خود، مبالغ مختلفی را برای استفاده از آن می‌پردازند. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های تعیین رتبه سایت در ابزار Ahrefs را نمایش می‌دهد.

گزارش تعیین رتبه سایت در گوگل با ابزار Ahrefs
  • لینک ابزار تعیین رتبه Ahrefs: «+»

ابزار Web CEO

«Web CEO» یکی دیگر از وب‌سایت‌های ارائه‌کننده ابزار تعیین رتبه و ارزیابی عملکرد سایت است. با استفاده از این ابزار می‌توان اطلاعات زیادی درباره عملکرد وب‌سایت، از جمله عملکرد صفحه‌های فرود، سرعت بارگذاری وب‌سایت و مشکلات احتمالی در زمینه سئو را به‌دست آورد.

این ابزار یک چک‌لیست سئو نیز دارد که با استفاده از آن، متوجه می‌شوید که در مرحله بعد باید روی کدام بخش از بهینه‌سازی وب‌سایت کار کنید. همچنین با استفاده از ابزار Web CEO می‌توانید برای یافتن کلمات کلیدی مناسب تحقیق کنید و رتبه سایت خود را در طول زمان، ارزیابی و تحلیل کنید.

این ابزار نیز پلن رایگانی ندارد، اما می‌توانید پیش از خرید بسته‌های مختلف، آن را به مدت ۱۴ روز به شکل رایگان امتحان کنید. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های سئو این ابزار را نشان می‌دهد.

ابزار سئو Web CEO
  • لینک ابزار Web CEO: «+»

ابزار تعیین رتبه سایت در گوگل Small SEO

ابزارهای وب‌سایت «Small SEO» برای کمک به بهبود استراتژی سئو کسب و کارها و وب‌سایت‌های مختلف طراحی شده‌اند و ابزار تعیین رتبه کلمه کلیدی سئو (SEO keyword position tracker) این وب‌سایت، یکی از بهترین ابزارهای این مجموعه به شمار می‌رود.

برای استفاده از این ابزار، کافی است نام دامنه و کلمات کلیدی مدنظر را در آن وارد کنید. برای این کار می‌توانید تا ۱۰ کلمه کلیدی مختلف را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید موتور جستجوی مدنظر را انتخاب کنید و اطلاعات مرتبط با رنکینگ وب‌سایت در دسکتاپ، تبلت یا موبایل را مشاهده کنید.

استفاده از این ابزار به شکل محدود برای کاربران رایگان است. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های رایگان تعیین رتبه سایت در گوگل توسط ابزار Small SEO را نشان می‌دهد.

نمونه تعیین رتبه ابزار Small SEO
  • لینک ابزار تعیین رتبه سایت Small Tools: «+»

ابزار AuthorityLabs

ابزار «AuthorityLabs» به کسب و کار شما در تعیین رتبه سایت در گوگل برای کلمات کلیدی مشخص، کمک می‌کند. استفاده از این ابزار راهی ساده برای دسترسی به اطلاعات مرتبط با رنکینگ در گوگل است. با استفاده از ابزار AuthorityLabs می‌توان عملکرد کلی وب‌سایت یا عملکرد صفحه‌های وب را به طور جداگانه، تحلیل و ارزیابی کرد.

این ابزار هیچ پلن رایگانی ندارد، اما می‌توان به مدت ۱۴ روز امکانات آن را به طور رایگان امتحان کرد. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های این ابزار را نشان می‌دهد.

ابزار تعیین رنکینگ سایت در گوگل AuthorityLabs
  • لینک ابزار AuthorityLabs: «+»

ابزار SERPWatcher

«SERPWatcher» ابزاری با کاربری بسیار ساده است. این ابزار از دستگاه‌های دسکتاپ و موبایل پشتیبانی می‌کند و داده‌های لحظه‌ای عملکرد وب‌سایت در هر دستگاه دیجیتالی را به سرعت محاسبه می‌کند و به کاربران خود نمایش می‌دهد.

با استفاده از فیلتر جغرافیایی این ابزار می‌توان رتبه‌های وب‌سایت در جستجوهای محلی را نیز ارزیابی کرد. همچنین می‌توان ابزار را طوری تنظیم کرد که گزارش‌های مرتبط با عملکرد و رنکینگ وب‌سایت مدنظر را به شکل خودکار دریافت کرد و تنها با یک کلیک، این گزارش‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت.

استفاده از ابزار SERPWatcher رایگان نیست و پس از گذشت دوره آزمایشی ۱۰ روزه، برای استفاده از آن باید مبالغی را بر اساس نیازها و اندازه کسب و کار پرداخت کرد. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های رنکینگ این ابزار را نمایش می‌دهد.

ابزار تعیین رتبه سایت SERPWatcher
  • لینک ابزار SERPWatcher: «+»

ابزار AccuRanker

«AccuRanker» ابزاری برای تعیین رتبه سایت در گوگل است که اغلب، متخصصان سئو و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سئو از آن بهره می‌گیرند. این ابزار مانند گزینه‌های دیگر در این فهرست، گزارش جامعی از رتبه صفحه‌های وب در گوگل بر اساس کلمات کلیدی مختلف را به کاربران نمایش می‌دهد. علاوه بر این، می‌توان از طریق آن گزارش‌های کاملی بر اساس شاخص‌ها و معیارهای دیگر دریافت کرد که از آن‌ها در بهبود استراتژی‌های سئو استفاده می‌شود.

این ابزار، گزارش‌های دقیق و لحظه‌ای رنکینگ وب‌سایت بر اساس کلمات کلیدی مدنظر را در اختیار کاربران خود می‌گذارد و می‌توان از طریق آن، گزارش‌های خودکاری دریافت کرد که عملکرد وب‌سایت در طول زمان را به خوبی نمایش می‌دهند.

استفاده از تمام امکانات ابزار AccuRanker رایگان نیست، اما می‌توان به مدت ۱۴ روز از آن به شکل آزمایشی استفاده کرد. همچنین می‌توان با استفاده از ابزار رایگان تعیین رتبه AccuRanker، فهرست ۱۰ صفحه برتر هر کلمه کلیدی در موقعیت‌های مکانی مختلف را به شکل رایگان مشاهده کرد. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های تعیین رتبه سایت در ابزار AccuRanker را نشان می‌دهد.

ابزار تعیین رتبه سایت AccuRanker
  • لینک وب‌سایت AccuRanker: «+»

ابزار تعیین رتبه سایت در گوگل Moz

وب‌سایت «Moz» یکی از برترین وب‌سایت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات سئو در سال‌های اخیر است. این وب‌سایت، ابزارهای بسیار زیادی را برای کمک به کاربران در ارزیابی عملکرد وب‌سایت طراحی کرده است که از میان آن‌ها، می‌توان به ابزار Rank Tracker ماز اشاره کرد. این ابزار، یکی از بهترین ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل است و تنها کاربران Pro ماز می‌توانند از آن استفاده کنند. ابزار تعیین رتبه ماز به کاربران در ارزیابی رتبه صفحه‌های وب بر اساس کلمات و عبارات کلیدی مختلف کمک می‌کند.

این ابزار نیز امکانات مختلفی از جمله گزارش‌های رنکینگ لحظه‌ای، گزارش‌های خودکار هفتگی یا ماهانه، فیلتر گزارش‌های رتبه‌بندی محلی یا جهانی و مقایسه رتبه با رتبه صفحه‌های رقیبان را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

استفاده از ابزار تعیین رتبه ماز رایگان نیست، اما می‌توان امکانات آن را برای ۳۰ روز امتحان به طور رایگان امتحان کرد. تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش‌های رنکینگ Moz را نشان می‌دهد.

ابزار تعیین رتبه سایت در گوگل Moz
  • لینک ابزار تعیین رتبه سایت Moz: «+»

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما تشویق می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش های متداول پیرامون تعیین رتبه سایت در گوگل

در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره تعیین رتبه سایت در گوگل و ارزیابی عملکرد وب‌سایت پاسخ می‌دهیم.

رنکینگ گوگل چیست و چه تأثیری دارد؟

هدف اصلی موتورهای جستجو، نمایش مفیدترین و مرتبط‌ترین اطلاعات به مخاطبان برای پاسخ‌دهی به پرسش‌های آن‌هاست. هنگام جستجوی یک عبارت یا پرسش در یک موتور جستجو مانند گوگل، الگوریتم‌های آن مرتبط‌ترین مطالب به جستجوی شما را می‌یابند، آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و فهرست به‌دست آمده را به ترتیب محبوبیت یا اعتبار صفحه‌ها، به شما نمایش می‌دهند. به این فرآیند، رتبه‌بندی یا رنکینگ گوگل گفته می‌شود. هرچه صفحه‌های وب در گوگل جایگاه‌های بالاتری دریافت کنند، احتمال نادیده گرفته شدن آن‌ها توسط کاربران کاهش می‌یابد؛ در نتیجه لینک‌های بالاتر، کلیک‌های بیشتری دریافت می‌کنند.

بهترین ابزار برای تعیین رتبه سایت در گوگل چیست؟

ابزارهای زیادی برای تعیین رتبه سایت در گوگل و ارزیابی عملکرد صفحه‌های وب بر اساس کلمات کلیدی مختلف وجود دارد. از بهترین ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل می‌توان ابزار گوگل آنالیتیکس، ابزار Semrush، ابزار Ahrefs، ابزار AccuRanker و ابزار AuthorityLabs را نام برد.

چطور رتبه سایت در گوگل را ارتقا دهیم؟

گوگل برای تعیین رتبه وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوهای کاربران از بیش از ۲۰۰ معیار بهره می‌گیرد. بر اساس مهم‌ترین معیارهای رنکینگ گوگل می‌توان گفت که تولید محتوای باکیفیت، جامع و بر اساس اصول سئو، توجه به لینک‌سازی و دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت و معتبر، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل و پرهیز از بهینه‌سازی بیش‌ازحد محتوا از مهم‌ترین روش‌های بهبود رتبه صفحه‌های وب در گوگل است.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpotHubSpotSEO.coWebFX
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *