تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟ – رایگان و به زبان ساده

۴۲۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟ – رایگان و به زبان ساده

حتما تا به حال شنیده‌اید که افراد خود را با کلماتی مثل INTJ یا ISFP و... توصیف می‌کنند و از خود پرسیده‌اید این کلمات چه معنایی می‌تواند داشته باشد، یا برایتان سوال شده کدام تست شخصیت‌شناسی می‌تواند شما را راهنمایی کند در چه شغل‌هایی موفق‌تر خواهید بود. کلید پاسخ به این سوالات تست شخصیت شناسی MBTI است، تستی که بیش از هفتاد سال برای شناخت بهتر به بشر کمک کرده و در بسیاری از انواع کتاب روانشناسی شخصیت آمده است. در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم تست شخصیت شناسی MBTI چیست و با چهار مقیاس‌های و شانزده تیپ‌های شخصیتی آن آشنا خواهیم شد. در پایان این مطلب از مجله فرادرس به چند سوال رایج در مورد MBTI پاسخ می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

تست MBTI چیست؟

در پاسخ به این سوال که تست شخصیت شناسی MBTI چیست‌، می‌توان گفت «تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز» (Myers-Briggs Type Indicator | MBTI) یک پرسشنامه خود-گزارشگری شامل ۹۳ سوال دوگزینه‌ای است که نشان می‌دهد افراد چطور جهان را درک کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین، درنهایت براساس پاسخ‌های افراد به چهار مقیاس آزمون، آن‌ها را در یکی از ۱۶ دسته شخصیتی جای می‌دهد.

درک پاسخ نهایی تست MBTI آسان است و برای استنتاج آن نیازی به متخصص روانسنجی نیست، همین ویژگی سبب شده تا به تستی مشهور و محبوب در سرتاسر جهان تبدیل شود. این تست برای بزرگسالان ساخته شده است و افراد بین ۱۴-۱۸ سال می‌توانند با راهنمایی والدین، معلم یا روان‌شناس از آن استفاده کنند اما برای زیر ۱۴ سال مفید نیست.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

چهار مقیاس‌ تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟

آزمون MBTI چهار مقیاس دارد و هر فرد را از چهار بعد شخصیت بررسی می‌کند:

  • درون‌گرایی (Introversion | I) - برون‌گرایی (Extraversion | E)
  • حسی (Sensing | S) - شهودی (Intuition | N)
  • متنفکر (Feeling| F) - احساسی (Thinking| T)
  • قضاوت‌گر یا ساختارگرا (Judging| J) - دریافت‌گر یا منعطف (Perceiving| P)

درون‌گرایی و برون‌گرایی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟

مقیاس درون‌گرایی و برون‌گرایی به این که هر شخص انرژی روانی خود را از درون ذهن خود یا دنیای بیرونی به دست می‌آورد و توجه او به چه جهتی متمرکز است،‌ اشاره می‌کند. در این آزمون، نمره بالای برون‌گرایی به این معنی است که فرد تمایل به انجام کارهای عملی‌تر دارد. او از تعاملات اجتماعی لذت می‌برد، با بودن در گروه احساسی راحتی دارد و از وقت گذراندن با دیگران انرژی کسب می‌کند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

در مقابل، درون‌گراها به فعالیت‌های فکر-محور تمایل بیشتری دارند، از اوقات تنهایی خود انرژی می‌گیرند و تنها از تعاملات اجتماعی عمیق و معنادار لذت می‌برند. آن‌ها از زندگی در ذهن خود در کنار ایده‌ها، افکار و خاطرات خشنود هستند و اغلب از دنیای بیرون فاصله می‌گیرند.

حسی و شهودی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟

این مقیاس در مورد این است که فرد چگونه اطلاعات را از دنیای اطراف خود دریافت می‌کند. افراد حسی، واقع‌گرا هستند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از حواس و تجربه عملی مطالب را بیاموزند. آن‌ها به حقایق و جزئیات توجه می‌کنند و از تجربه‌های عملی لذت می‌برند. حسی‌ها مشکلات عینی را سریع‌ حل می‌کنند و گاهی آن‌قدر به واقعیت‌ها تکیه می‌کنند که احتمالات را نادیده می‌گیرند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

برخلاف حسی‌ها، افراد شهودی به الگوهای کلی، عقاید و گمان‌ها علاقه بیشتری نشان می‌دهند و تفکر خود را صرف خیال‌پردازی، احتمال‌ها، تصور آینده و نظریه‌های انتزاعی می‌کنند. آن‌ها از سر و کار داشتن با تجربه‌های جدید و متفاوت، استعاره و نمادها لذت می‌برند.

متفکر و احساسی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟

انسان‌ها چگونه بر اساس اطلاعاتی که به روش حسی یا شهودی از محیط دریافت کرده‌اند، تصمیم‌گیری می‌کنند؟‌ این سوال سومین مقیاس آزمون MBTI است. افراد فکری، منطقی‌ترند و ترجیح می‌دهد تصمیم‌گیری‌های آن‌ها سازگار، غیرشخصی و بر پایه واقعیت‌ها و داده‌های عینی باشد.

آن‌ها خیلی زود متوجه مشکلات می‌شوند و به دنبال راه‌حل‌های منطقی برا حل آن‌ها می‌گردند. معمولا حرف خود را مستقیم می‌زنند و بر وظیفه و هدف خود به شدت تمرکز می‌کنند، چنانکه گاه اطرافیان احساس می‌کنند که فکری‌ها نسبت به آن‌ها بی‌تفاوتند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کسانی که احساسی تصمیم‌گیری می‌کنند، برای رسیدن به نتیجه، دیگر اشخاص و احساسات را بیشتر در نظر می‌گیرند. آن‌ها برای دیگران نگرانی به خرج می‌دهند، برای احساس و عواطف مردم ارزش قائلند و از انجام کارهایی که در آن با افراد دیگر ارتباط سر و کار دارند، خشنود می‌شوند. احساسی‌ها حقایق دشوار را مستقیم بیان نمی‌کنند و گاه آرمان‌گرایانه یا احساساتی به نظر می‌رسند.

ساختارگرا و منعطف در تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟

آخرین مقیاس MBTI بر پایه نحوه برخورد افراد با دنیای بیرونی است. کسانی که ساختارگرا هستند، ساختارها و تصمیم‌های محکم را ترجیح می‌دهند. آن‌ها قبل از انجام کارها به زوایای مختلف آن فکر می‌کنند زیرا از برنامه‌ریزی و انجام کامل‌ کارها لذت می‌برند. ساختارگراها افرادی هدف‌گرا و وظیفه‌گرا هستند و گاه چنان روی هدف و کار خود تمرکز می‌کنند که اطلاعات دیگر محیط را از دست می‌دهند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

افراد ادراکی، تجربه‌پذیرتر، انعطاف‌پذیرتر و سازگارترند. برنامه‌ریزی کردن و پایبند بودن به آن برایشان سخت است و ممکن است از دید دیگران به نظر برسد فردی دمدمی‌مزاج یا اهمال‌کار، با تصمیم‌های ناگهانی هستند. این افراد معمولا در تصمیم‌گیری قاطع یا به پایان رساندن کارها مشکل دارند، با این حال نوآوری‌ بی‌نظیری دارند و در انجام کارهای خلاقانه موفق‌ترند.

توجه کنید که مقیاس‌های آزمون MBTI، صفر و یک نیستند بلکه همگی حالت طیف دارند. یعنی هیچ انسانی فقط برون‌گرا یا فقط درون‌گرا نیست، بلکه همه ما بسته به موقعیت تا حدودی درون‌گرایی و برون‌‎گرایی درون خود داریم اما یکی از آن‌ها اغلب بر دیگری غالب است و به یک انتهای طیف نزدیک‌تر هستیم. در تصویر زیر نمونه‌ای از پاسخ‌ طیفی تست شخصیت شناسی MBTI را مشاهده می‌کنید:

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

همان‌طور که در تصویر مشخص است، در هر یک از چهار مقیاس MBTi براساس اینکه ویژگی‌های فرد به کدام سر پیوستار نزدیک باشد، حرف مشخصه واژه انگلیسی آن ویژگی به فرد تعلق می‌گیرد. برای مثال فردی درون‌گرا، شهودی، فکری و ادراکی چهار حرف I و N و T و P را دریافت خواهد کرد. با قرار گرفتن این چهار حرف در کنار هم، تیپ‌های شخصیتی افراد مشخص می‌شود.

تیپ‌ های شخصیتی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟

حال که متوجه شدیم مفهوم چهار مقیاس در تست شخصیت شناسی MBTI چیست، به سراغ شناخت تیپ‌های شخصیتی می‌رویم. در نتایج آزمون MBTI، شانزده تیپ شخصیتی دیده می‌شود که در اینجا توضیح مختصری در مورد هر کدام آورده شده است:‌

آرمان‌گراهاخردگراهاپشتیبان‌هاتجربه‌گراها
INFJ یا وکیل مدافعINTJ یا معمارISTJ یا بازرسISTP یا چیره‌دست
INFP یا میانجی‌گرINTP یا متفکرISFJ یا مراقبت‌کننده ISFP یا هنرمند
ENFJ یا بخشندهENTJ یا فرماندهESTJ یا مدیرESTP یا متقاعد‌کننده
ENFP یا قهرمانENTP یا مجادله‌گرESFJ یا حامیESFP یا مجری

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ISTJ 

ISTJ-ها افرادی محافظه‌کار، عملگرا و سنت‌گرا هستند و برای نظم در زندگی اهمیت ویژه‌ای قائلند.

نقاط قوت ISTJ چیست ؟

تیپ شخصیتی ISTJ یا «بازرس» (Inspector)، تیپ برنامه‌ریز است و همه چیز را از قبل به دقت سازمان‌دهی می‌کند. آن‌ها به جزئیات توجه بسیاری دارند و مسئولیت‌‌پذیر و واقع‌بین‌ هستند. بازرس‌ها برای دستیابی به هدف‌های خود از رویکرد منطقی استفاده می‌کنند و می‌توانند حواس‌پرتی‌ها را نادیده بگیرند تا پیوستگی خود را در این مسیر حفظ کنند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها تاکید زیادی بر روی سنت‌ها و قوانین دارند و ترجیح می‌دهند از شیوه‌هایی پیروی کنند که قبل‌تر استفاده و اثبات شده است، در حدی که ممکن است در تمایل خود برای حفظ ساختارها، سفت و سخت به نظر برسند.

نقاط ضعف ISTJ چیست ؟

پایبندی ISTJ-ها به سنت، می‌تواند نقطه ضعف آن‌ها نیز باشد. چراکه گاهی به بن‌بست می‌خورند و حاضر نیستند راه‌های جدید را امتحان کنند. صداقت و رک بودن بیش از حد بازرس‌ها ممکن است سبب شود که دیگران فکر کنند افرادی بی‌احساس هستند و همچنین به علت اینکه بسیار مسئولیت‌پذیر و سخت‌کوشند، اگر کاری درست پیش نرود به شدت خودشان و دیگران را سرزنش می‌کنند.

ISTJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ISTJ-ها ترجیح می‌دهند زمان را به‌تنهایی یا در گروه‌های کوچک بگذرانند، با این حال بسیار نسبت به خانواده و گروه دوستان خود وفادار هستند و تلاش زیادی برای آن‌ها انجام می‌دهند. در روابط عاطفی و شخصی، با افراد شبیه به خودشان به بهترین شکل کنار می‌آیند و با تیپ‌های شخصیتی ISTJ و ISTP و ISFJ و ESTJ نیز سازگاری نشان می‌دهند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

در حالی که ISTJ-ها از درون احساس عمیقی را تجربه می‌کنند، گاه در نظر دیگران افرادی سرد و بی‌تفاوت به نظر می‌رسند. اگر احساس کردید که یک ISTJ در روابط احساس شما را نادیده می‌گیرد، نه از طریق احساسی بلکه با منطق و دلایل با او صحبت کنید و به او کمک کنید تا احساسات شما را ببیند.

کدام شغل‌ها برای ISTJ بهتر است ؟

همان‌طور که گفته شد، آن‌ها به نظم و ساختار در محیط کاری خود نیاز دارند و زمانی می‌توانند روی مسائل تمرکز کنند که مربوط به دنیای عینی و عملی باشد. درنتیجه، مشاغلی که با پرداختن به حقایق یا ارقام مشخص سر و کار دارند، برای ISTJ-ها مفید است. مثل:

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ISTP 

ISTP-ها افرادی به شدت مستقل هستند و از فکر کردن در تنهایی خود لذت می‌برند. آن‌ها مشتاق کارهای عملی هستند و تمایل دارند کارها را به شیوه خود پیش ببرند. همچنین افراد با شخصیت ISTP عاشق تجربیات جدید و هیجان‌انگیزند و ممکن است برای سرگرمی سراغ تفریح‌های خطرناکی مثل بانجی‌جامپینگ، گلایدر، موج‌سواری و... بروند. ISTP تیپ شخصیتی به نسبت نادری است و حدود ۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهد.

نقاط قوت ISTP چیست ؟

ISTP-ها بسیار نتیجه‌گرا هستند و به محض اینکه مشکلی پیش بیاید، به دنبال علت اصلی و راه حل آن می‌گردند. در حفظ خونسردی، منطق و واقع‌بینی در مواقع بحرانی خوب عمل می‌کنند و از تجربیات خود درس می‌گیرند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

ویژگی مثبت دیگر آن‌ها این است که از شیوه‌های جدید استقبال می‌کنند و خلاقیت به خرج می‌دهند. آن‌ها اعتماد به نفس بالایی دارند و افرادی آسان‌گیر هستند.

نقاط ضعف ISTP چیست ؟

ISTP-ها یا همان «چیره‌دستان» (Crafter) به خوبی با حالت‌های عاطفی دیگران سازگار نیستند و ممکن است سرد و بی‌احساس به نظر برسند. گاه از احساسات خود نیز فاصله می‌گیرند و تنها زمانی به آن نزدیک می‌شوند که مطمئن باشند می‌توانند از پس آن بربیایند.

شناخت این افراد برای دیگران سخت است، پذیرش تعهد را دوست ندارند، حوصله‌ آن‌ها خیلی زود سر می‌رود و گاه ریسک‌های خطرناکی می‌کنند.

ISTP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ISTP-ها درونگرا هستند و تمایل دارند ساکت و محبوب باشند. از سختی‌ها بیزارند و به خاطر میل به استقلال بالا، دوست ندارند به واسطه تعهد، احساس کنند تحت کنترل هستند. با این حال، برای روابط خود تلاش زیادی انجام می‌دهند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها معمولا احساسات و نظرات خود را با دیگران در میان نمی‌گذارند اما از شنیدن دیگران لذت می‌برند. شناخت‌ آن‌ها سخت است و اغلب با افرادی مشابه خود کنار می‌آیند.

کدام شغل‌ها برای ISTP بهتر است ؟

حال که بررسی کردیم که ويژگی‌های تیپ شخصیتی ISTP در تست شخصیت شناسی MBTI چیست، می‌توانیم بر اساس آن شغل‌های مناسب این تیپ شخصیتی را انتخاب کنیم. به خاطر درونگرایی ذاتی چیره‌دستان، آن‌ها با شغل‌هایی که نیاز به کار در تنهایی دارند به خوبی کنار می‌آیند. همچنین از ساختارها بیزارند و کارهایی را دوست دارند که در آن آزادی عمل داشته باشند، شغل آن‌ها باید در حیطه عملی و واقع‌گرایانه نیز باشد. مثل:

  • پزشکی قانونی
  • مهندسی و مکانیک
  • برنامه‌نویسی کامپیوتری
  • نجاری، آهنگری و صنعت
  • شغل‌های قانونی و قضایی
  • عکاس
  • فیزیوتراپیست
  • داشمند
  • خلبان و آتشنشان

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ISFJ 

ISFJ-ها افرادی خونگرم، مسئولیت‌پذیر، مراقب و حساس هستند. آن‌ها مهربان و وفادارند و زندگی خود را با نظم و سازمان‌دهی پیش می‌برند.

نقاط قوت ISFJ چیست ؟

افراد با تیپ شخصیتی ISFJ یا «مراقبت‌کنندگان» (Protector) توانایی بسیار بالایی در توجه به افراد و رویدادهای اطرافشان دارند و جزئیات را به خوبی به حافظه می‌سپارند. آن‌ها از نظم لذت می‌برند و هنگامی که در محیط ساختارمندی باشند که انتظارات روشنی نسبت به آن‌ها وجود دارد، به سرعت رشد می‌کنند. افرادی عمل‌گرا و واقع‌گرا هستند اما گاهی ممکن است این موضوع آن‌ها را از فکر کردن به روش‌های جدید و خلاقانه منع کند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

نقاط ضعف ISFJ چیست ؟

ISFJ-ها به خوبی عواطف دیگران را درک می‌کنند اما تمایل دارند احساسات خود را نادیده بگیرند و سرکوب کنند. برای مثال در بحران‌ها و سوگ‌های زندگی همچون مرگ عزیزان ممکن است در مورد آنچه که تجربه می‌کنند، سکوت کنند تا بیش از پیش باری بر دوش دیگران نگذاشته باشند. پیش از شروع تغییرات نیاز به فکر کردن و سازگار شدن برای‌ آن دارند و ممکن است نتوانند به تغییرات ناگهانی واکنش مثبتی نشان دهند.

ISFJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

با اینکه مراقبت‌کنندگان افراد بسیار ساکتی هستند، به شدت نسبت به دیگران مهربان و دلسوزند و بدون انتظار متقابل برای دیگران تلاش می‌کنند. آن‌ها اغلب به عنوان افرادی قابل اعتماد و سخت‌کوش شناخته می‌شوند. این گروه با دیگر ISFJ-ها، و تیپ‌های شخصیتی ISFP و ESFP می‌توانند به خوبی کنار بیایند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کدام شغل‌ها برای ISFJ بهتر است ؟

از آنجا که ISFJ-ها به عواطف دیگران اهمیت می‌دهند، شغل‌های مربوط به سلامت روان برای آن‌ها مناسب است. همچنین چون دقیق و منظم هستند، ذر مشاغل دارای برنامه‌ریزی، ساختار و جزئیات نیز می‌درخشند.

 

برای مثال به علت تمایل شدید به برقراری نظم، به خوبی از عهده نقش‌های مدیریتی برمی‌آیند. برخی شغل‌های مناسب آن‌ها عبارتند از:

  • حسابدار و بانکدار
  • مدیر
  • خدمات مراقبت از کودکان
  • مشاور
  • پرستار
  • مددکار اجتماعی
  • معلم

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ISFP 

ISFP-ها افرادی منعطف و خودجوش هستند که در لحظه زندگی می‌کنند و به طور ذاتی تمایلات هنرمندانه دارند.

نقاط قوت ISFP چیست ؟

اگر می‌خواهید بدانید هنرمندترین تیپ شخصیتی در تست شخصیت‌شناسی MBTI چیست، پاسخ تیپ شخصیتی ISFP است. این تیپ که تیپ «هنرمند» (Artist) نام گرفته، طبیعی آرام، دلسوز و باملاحظه دارد و مهربان و حساس است. شخصیت هنرمند رفتاری صمیمانه دارد و تمایل دارد که دیگران را همان‌طور که هستند، بپذیرد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها روی جزئیات محیط و زمان حال تمرکز می‌کنند و به جای رویاپردازی، تمایل به انجام کارهای واقع‌گرایانه دارند. درنتیجه، یادگیری عملی بالایی دارند. این دسته افراد به باورها و ارزش‌های خود بسیار وفادارند.

نقاط ضعف ISFP چیست ؟

ISFP-ها اغلب در تصمیم‌گیری قاطعانه مشکل دارند، از ایده‌های انتزاعی خوششان نمی‌آیند و در فهم آن‌ها ضعیف عمل می‌کنند. از هر گونه موقعیت دشوار، حتی اگر به نفع آن‌ها باشد، اجتناب می‌کنند و به خاطر همین ممکن است خیلی از موقعیت‌ها را از دست بدهند. معمولا پس از تعامل با دیگران حتما به زمان تنهایی خود نیاز دارند.

ISFP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ISFP-ها گروه‌های کوچک خانواده و دوستان را ترجیح می‌دهند و به طور کل تمایل به سکوت و انزوا دارند. آن‌ها احساسات واقعی خود را برای خودشان نگه می‌دارند و حتی ممکن است این فاصله را با شریک زندگی خود حفظ کنند. همچنین، گاه پیش می‌‎آید که برای اجتناب از تعارض، از خواسته‌های خودشان یا دیگران چشم‌پوشی کنند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

هنرمندان به ارزش‌های خود باوری قوی دارند و به نزدیکان خود به شدت اهمیت می‌دهند اما ترجیح می‌دهند به جای بحث و صحبت در مورد آن، مراقبت و نگرانی خود را از طریق عمل نشان دهند. این افراد با ISTP-ها، ISFJ-ها، ESFP-ها و سایر ISFP-ها به خوبی کنار می‌آیند.

کدام شغل‌ها برای ISFP بهتر است ؟

این افراد حیوانات را دوست دارند و می‌توانند با طبیعت ارتباط برقرار کنند، در نتیجه ممکن است به دنبال شغل‌هایی در همین زمینه باشند. چون ترجیح می‌دهند بر زمان حال تمرکز کنند، در مشاغل مربوط به مشکلات عملی و دنیای واقعی بهتر عمل می‌کنند. همچنین شغل آن‌ها نباید مانع آزادی و استقلال شخصی آن‌ها شود.

برخی شغل‌های مورد پسند آن‌ها عبارتند از:

  • هنرمند، آهنگساز یا نوازنده
  • سرآشپز
  • طراح
  • جنگل‌بان و طبیعت‌شناس
  • پرستار
  • متخصص اطفال
  • روانشناس و مددکار اجتماعی
  • معلم
  • دامپزشک

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی INFJ 

اگر بیای شما سوال است که نادرترین تیپ شخصیتی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست،‌باید گفت INFJ نادرترین تیپ شخصیتی است که تنها ۳ درصد جمعیت را شامل می‌شود. در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قدرت، عملکرد آن‌ها در روابط شخصی و شغل‌های مناسب آن‌ها می‌پردازیم.

نقاط قوت INFJ چیست ؟

INFJ-ها افرادی دلسوز هستند که به دلیل درک عاطفی بالا، می‌توانند هم‌صحبت و همدل دیگران باشند. آن‌ها ارتباطی قوی و معنادار با دیگران برقرار می‌کنند و از کمک به دیگران لذت می‌برند، اما برای بازیافتن انرژی خود به‌تنهایی نیاز دارند. این دسته از افراد آرمان‌گرا و رویایی هستند، عزم راسخی دارند و برای رسیدن به آنچه می‌خواهند، اصرار می‌ورزند. همچنین توانایی منحصر به فرد آن‌ها این است که به خوبی می‌توانند رویای خود را به عمل تبدیل کنند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

تیپ INFJ یا «وکیل مدافع» (Advocat) دوست دارد با برنامه‌ریزی، سازماندهی و تصمیم‌گیری قاطع دست به عمل بزند. با اینکه تصمیم‌گیری آن‌ها بیشتر احساسی است، این‌طور نیست که نیمه خالی لیوان را نبینند، بلکه از آن چشم‌پوشی کرده و امیدوارانه تلاش می‌کنند تا بتوانند جهان را به جایی تبدیل بهتر کنند.

نقاط ضعف INFJ چیست ؟

گاه حساسیت INFJ-ها می‌تواند بسیار بیش از حد باشد و زودرنج و یک‌دنده به نظر برسند، یا ممکن است به علت رویاپردازی و آرمان‌گرایی، از دیگران انتظارات غیرواقعی داشته باشند.

INFJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

INFJ-ها معمولا ادبیاتی قوی دارند و در بیان حال خود خوب عمل می‌کنند. آن‌ها زندگی درونی پرجنب‌وجوشی دارند که تنها با افراد نزدیک زندگی خود در میان می‌گذارند. این دسته افراد برای نقش‌های رهبری مفید هستند و حتی وقتی به طور مستقیم رهبری گروه را به عهده نمی‌گیرند، شخص مفید و موثری در گروه به شمار می‌آیند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها ارزش‌‌ها و باورهایی قوی دارند که در تمام زمینه‌های زندگی خود حفظ می‌کنند و همواره به دنبال معنا هستند. تمایل بسیار زیادی دارند که جهان را به جای بهتری تبدیل کنند و به عنوان شنونده‌های خوب عمل می‌کنند. تیپ‌های شخصیتی ENFP و ENTP بیشترین و تیپ‌های شخصیتی ESTP و ISTP کمترین سازگاری را با INFJ دارند.

کدام شغل‌ها برای INFJ بهتر است ؟

از آنجا که این دسته افراد اعتقادات و ارزش‌های عمیقی دارند، در مشاغلی که از اصول حمایت می‌کنند، به خوبی عمل می‌کنند. همچنین از بودن در مشاغلی که در‌ آن‌ها خلاقیت این افراد در راستای ایجاد تغییرات معنادار استفاده می‌شود، لذت می‌برند.

INFJ-ها معمولا به تحصیلات و موقعیت‌های کاری بالایی می‌رسند. با این حال با حساسیت زیادی رهبری و مدیریت می‌کنند و ممکن است در نشان دادن اقتدار خود قوی عمل نکنند. پیروی از قوانین سختگیرانه زیاد نیز برای این گروه افراد سخت است. از شغل‌های محبوب برای INFJ-ها می‌توان به این شغل‌ها اشاره کرد:

  • هنرمند و بازیگر
  • کارافرین
  • نوازنده
  • کتابدار
  • مشاور و روانشناس
  • نویسنده
  • معلم
  • عکاس

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی INFP 

INFP-ها افرادی درون‌گرا، آرمان‌گرا، خلاق و با ارزش‌های بالا هستند. آن‌ها تمایل شدیدی برای تبدیل دنیا به جایی بهتر دارند و سعی می‌کنند به دیگران به بهترین شکل ممکن کمک کنند. این تیپ شخصیتی زمان زیادی را صرف درک هدف زندگی خود می‌کند و همواره در تلاش است تا مهارت‌ها و استعدادهای خود را برای خدمت به بشریت به کار گیرد.

نقاط قوت INFP چیست ؟

تیپ شخصیتی INFP یا «میانجی‌گر» (Mediator)، وفادار، فداکار، دلسوز و حساس نسبت به عواطف دیگران است. آن‌ها برای روابط نزدیک خود ارزش بسیاری قائلند و برای حفظ آن سخت تلاش می‌کنند. این تیپ هنگامی که در تنهایی کاری را انجام دهد، به خوبی آن را جلو می‌برد و نگاه کلی خوبی به قضایا دارد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

نقاط ضعف INFP چیست ؟

این دسته افراد معمولا در تصمیم‌گیری مشکل دارند و تصمیم‌گیری را تا لحظه آخر عقب می‌اندازند. همچنین تصمیم‌های آن‌ها بر پایه ارزش‌های شخصی است و نه منطق. آرمان‌گرایی بیش از حد آن‌ها ممکن است کارها را مشکل کند و اغلب تمایل دارند تا از همه اتفاقات برداشت‌های شخصی داشته باشند. کلی‌بین هستند و ممکن است از جزئیات کاملا چشم‌پوشی کنند.

INFP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

INFP-ها آرمان‌گرا هستند بنابراین ممکن است از نزدیکان خود انتظارات بالایی داشته باشند. شناخت آن‌ها مشکل است و با افراد کمی ارتباط نزدیک برقرار می‌کنند اما برای این افراد اهمیت بسیاری قائلند و تعهد بالایی به آن‌ها دارند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

این دسته افراد از تعارض بیزارند و سعی می‌کنند از آن جلوگیری کنند. هنگامی که مشاجره یا درگیری پیش بیاید،‌ آن‌ها بیشتر بر روی احساس خود تمرکز می‌کنند تا جزئیات واقعی ماجرا، درنتیجه ممکن است بسیار احساساتی یا غیرمنطقی به نظر برسند. با این حال میانجی‌گرهای خوبی هستند تا به دیگران کمک کنند احساس خود را بشناسند.

کدام شغل‌ها برای INFP بهتر است ؟

برای انتخاب شغل مناسب شخصیت INFP باید توجه کنیم ویژگی‌های این تیپ شخصیتی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست. میانجی‌گرها معمولا ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند و در شغل‌هایی که می‌توانند خلاقیت خود را بیان کنند، خوب عمل می‌کنند. آن‌ها بسیار خلاق، هنری و معنوی هستند و ممکن است احساسات خود را به جای بیان کردن، به صورت دیگری نشان دهند. همچنین علاقه‌مند به دفاع از اعتقادات و ارزش‌های قوی خود هستند و تمایل دارند بیشتر در مورد دیگران بدانند. درنتیجه از جمله شغل‌های مناسب INFP-ها، می‌توان به شغل‌های زیر اشاره کرد:

  • هنرمند و طراح گرافیک
  • مشاور و روانشناس
  • کتابدار
  • فیزیوتراپ
  • مددکار اجتماعی
  • نویسنده

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی INTJ 

INTJ-ها، شخصیت‌هایی بسیار منطقی هستند که همزمان خلاق و تحلیل‌گرند. پس از INFJ می‌توان آن‌ها را در ردیف نادرترین تیپ‌های شخصیتی قرار داد چراکه تنها ۱ تا ۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. آن‌ها به جای جزئیات به طرح کلی توجه می‌کنند و به جای موضوع‌های عینی، مسئله‌های انتزاعی را در نظر می‌گیرند. کمال‌گرا هستند و هنگام تصمیم‌گیری بیشتر بر منطق و اطلاعات تمرکز می‌کنند تا عواطف.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

افراد INTJ دنیایی با نظم و مدیریت بالا را دوست دارند و ترجیح می‌دهند همه چیز را از قبل برنامه‌ریزی کنند. این افراد به‌حدی به هدف خود پایبندند که ممکن است با به بازی گرفتن دیگران و تقلب، به نتیجه دلخواه خود برسند.

نقاط قوت INTJ چیست ؟

از نقاط قوت INTJ-ها می‌توان به اعتمادبه‌نفس و سخت‌کوشی بالای آن‌ها اشاره کرد. در زمینه نظریه‌های انتزاعی و تئوری قوی هستند و از انتفادات استقبال می‌کنند. همچنین برنامه‌ریزی و قدرت نظم ذهنی بالای آن‌ها سبب می‌شود هنگامی که مسئول کاری باشند، کارها به خوبی پیش بروند.

نقاط ضعف INTJ چیست ؟

گاهی اوقات INTJ-ها بسیار سنگدل و بی‌احساس به نظر می‌رسند، چراکه حتی صحبت کردن در مورد احساسات می‌تواند باعث ناراحتی آن‌ها شود. کمال‌گرایی زیاد آن‌ها می‌تواند سبب نارضایی دائمی آن‌ها باشد و همچنین ممکن است با تحلیل و قضاوت‌گری بیش از حد خود، دیگران را دلزده کنند.

INTJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

INTJ-ها بسیار درونگرا و محتاطند و زمان زیادی را به‌تنهایی در ذهن خود سیر می‌کنند. آن‌ها فعالیت‌های انفرادی را به دورهمی‌ها ترجیح می‌دهند و ارزشی برای تشریفات اجتماعی یا صحبت‌های کوچک و سطحی قائل نمی‌شوند، به همین دلیل شناخت آن‌ها سخت به نظر می‌رسد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

افراد INTJ یا «معمار» (Architect) انرژی اجتماعی خود را تنها صرف گروه منتخبی از نزدیکان می‌کنند که به راستی به آن‌ها اهمیت می‌دهند و روابط عمیقی دارند. تیپ‌های شخصیتی ENFP، ENTP و ESTP بیشترین سازگاری و تیپ‌های شخصیتی ISFP، ISFJ یا ESFJ کمترین سازگاری را با INTJ دارند.

کدام شغل‌ها برای INTJ بهتر است ؟

معماران درون‌گرا هستند و ترجیح می‌دهند به‌تنهایی کار کنند. اگر به موضوعی علاقه پیدا کنند، به آسانی آن را رها نمی‌کنند و به علت کمالگرایی خود، سعی می‌کنند در آن بسیار ماهر شوند.

آن‌ها برای اطلاعات، دانش و هوش ارزش زیادی قائلند و در زمینه‌هایی که نیاز به تفسیر اطلاعات پیچیده دارد، مثل مهندسی و حقوق به خوبی عمل می‌کنند. همچنین باید بتوانند در محیط کار مستقل باشند. برخی مشاغل مناسب INTJ-ها عبارتند از:

  • دانشمند
  • ریاضیدان و مهندس
  • دندانپزشک و پزشک
  • معلم
  • قاضی و وکیل

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی INTP 

افراد با تیپ شخصیتی INTP دنیای درونی بسیار غنی دارند و ترجیح می‌دهند توجه خود را بر افکار درونی خود متمرکز کنند تا دنیای بیرون. این گروه به عنوان «متفکر» یا «فیلسوف» (Thinker) شناخته می‌شوند چراکه رفتار و افکار آن‌ها به شدت بر پایه منطق است، ارزش عقل را مهم‌تر از احساسات می‌دانند و برای هوش و دانش ارزش زیادی قائلند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها از فکر کردن در مورد مفاهیم نظری و انتزاعی لذت می‌برند و می‌توانند به شکلی انعطاف‌پذیر و خارج از چهارچوب فکر کنند. همچنین به جای جزئیات کوچک بر موضوع کلی تمرکز می‌کنند. ساختارگرایی و برنامه‌ریزی باعث می‌شود احساس محدودیت کنند و چنین چیزی را نمی‌پسندند.

نقاط قوت INTP چیست ؟

تیپ شخصیتی فیلسوف همزمان که منطقی است می‌تواند موضوعات انتزاعی را هم در تفکر خود جای دهند. فرد INTP، شخصیتی مستقل اما وفادار و پرمحبت نسبت به نزدیکان خود دارد.

نقاط ضعف INTP چیست ؟

شناخت این افراد کار آسانی نیست، به سختی خودشان را بیان می‌کنند و ممکن است از بیرون سرد و بی‌احساس به نظر برسند. در پیروی از قوانین و ساختار مشخص مشکل دارند و مداوم به خودشان و باورهایشان شک می‌کنند.

INTP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

INTP-ها درونگرا هستند و ترجیح می‌دهند ارتباط عمیق خود را به دایره کوچکی از دوستان محدود کنند. چون از تنهایی خود و تفکر عمیق خود لذت می‌برند، ممکن است از دید دیگران گوشه‌گیر و منزوی به نظر برسند یا حتی ممکن است مدتی کاملا غرق در افکار خودشان شوند و از دنیای واقعی فاصله بگیرند. این دسته افراد در موقعیت‌های اجتماعی معمولا راحت و بردبار هستند، اما اگر عقایدشان به چالش کشیده شود می‌توانند مدتی طولانی سر آن بحث کرده و تسلیم نشوند. ENTJ، ESTJ یا ENTP بیشتری سازگاری و ISFJ یا ESFJ کمترین سازگاری را با تیپ شخصیتی INTP دارند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کدام شغل‌ها برای INTP بهتر است ؟

از آنجا که INTP-ها از سر و کار داشتن با مفاهیم انتزاعی و نظریه‌ها لذت می‌برند و هم‌زمان مهارت‌های استدلال قوی دارند، در شغل‌های مرتبط با علم و دانش قوی عمل می‌کنند. آن‌ها افرادی مستقل و خلاق بوده و نیاز به استقلال خود دارند، درنتیجه، با مراجع قدرت مستبد (مثل مدیران بسیار سنت‌گرا) به مشکل می‌خورند و باید در مشاغلی باشند که انعطاف کاری کافی برای شخصیت آن‌ها را دارد. برخی از مشاغل مناسب برای INTP-ها در اینجا نام برده شده است:

  • شیمیدان، فیزیکدان، ریاضی‌دان و زمین‌شناس
  • برنامه‌نویس کامپیوتری
  • پزشکی قانونی
  • مهندس
  • داروساز
  • توسعه نرم‌افزار

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ESTP 

ESTP-ها افرادی برونگرا و کنش‌گر هستند که دایره وسیعی از دوستان دارند. توجه آن‌ها به اینجا و اکنون معطوف است و تمرکز روی جزئیات را به کلیات ترجیح می‌دهند. تصمیم‌گیری آن‌ها برپایه منطق است و ارزش بیشتری برای واقعیت‌های عینی قائل می‌‌شوند و دوست ندارند با برنامه‌ریزی خودشان را محدود کنند.

نقاط قوت ESTP چیست ؟

تیپ شخصیتی ESTP یا «متقاعد‌کننده» (Persuader) افرادی شاداب، طناز و پرانرژی هستند، در تصمیم‌گیری سریع عمل می‌کنند و به جای برنامه‌ریزی از پیش، هنگام مواجهه با تغییرات به سرعت حقایق را بررسی کرده و به سرعت راه‌حلی در نظر می‌گیرند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها مهارت‌های اجتماعی قوی دارند و به جزئیاتی توجه می‌کنند که دیگران متوجه آن نمی‌شوند. برای همین، در زمینه گفت‌و‌گوهای اجتماعی می‌توانند دیگران را متقاعد کنند، به طوری که به نظر می‌رسد همواره در صحبت‌ها چند قدم از دیگران جلوترند.

نقاط ضعف ESTP چیست ؟

ESTP-ها با برنامه‌ریزی میانه خوبی ندارند و در لحظه واکنش نشان می‌دهند، درنتیجه ممکن است به شکلی تکانشی و ریسکی دست به کارهایی بزنند که پشیمانی به بار آورد. گاه رفتار آن‌ها می‌تواند بیش از حد رقابتی یا دراماتیک باشد، برخی اوقات نیز ممکن است بیش از حد رک صحبت کنند و به نظر برسد درکی از احساسات دیگران ندارند.

ESTP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

برای بررسی ESTP-ها در روابط شخصی، باید ببینیم ویژگی‌های آن‌ها در تست شخصیت‌شناسی MBTI چیست. متقاعدکنندگان برونگرا هستند و از بودن در کنار دیگران انرژی می‌گیرند. درنتیجه در محیط‌های اجتماعی به عنوان فردی جذاب و با رفتار دوستانه ‌شناخته می‌شوند. آن‌ها نفوذ رفتاری زیادی بر دیگران دارند و نه تنها در تعامل کلامی با دیگران قوی هستند، بلکه توانایی ذاتی برای درک ارتباط‌های غیرکلامی نیز دارند. البته ارتباط نزدیک با ESTP-ها کمی مشکل است چراکه تمرکز آن‌ها بر لحظه، باعث می‌شود داشتن تعهد و برنامه‌های بلندمدت برای آن‌ها سخت باشد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کدام شغل‌ها برای ESTP بهتر است ؟

ESTP-ها از یکنواختی در زندگی بیزارند، پس شغل آن‌ها باید تغییرات کافی را در خود داشته باشد. همچنین به دلیل مهارت‌های ارتباطی قوی، مشاغلی مثل بازاریابی که به قدرت اقناع نیاز دارند، برای آن‌ها مناسب است. قدرت تصمیم‌گیری سریع آن‌‌‌ها باعث می‌شود برای موقعیت‌هایی که مانند فوریت‌های پزشکی نیاز به فکر کردن و پاسخ سریع دارد نیز مفید باشند.

برخی از شغل‌های مناسب با تیپ‌ شخصیتی ESTP عبارتند از:

  • کارآگاهی
  • کارآفرینی
  • بازرگانی و بازاریابی
  • امدادگر
  • افسر پلیس
  • مسئول فروش

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ESTJ 

ESTJ-ها یا «مدیرها» (Director) افرادی منطقی و مسئولیت‌پذیرند که قاطعانه تلاش می‌کنند کارها به خوبی و مطابق قوانین انجام شوند. آن‌ها اعتمادبه‌نفس بالا و اعقادات قوی دارند که سبب می‌شود در موقعیت‌های رهبری قوی عمل کنند اما گاهی نیز ممکن است افرادی سرسخت به نظر برسند. ساختارگرایی، عملگرایی و هدف‌گرایی بالایی در آن‌‌ها دیده می‌شود و از نظر دیگران اغلب قابل پیشبینی، متعهد و باثبات هستند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

نقاط قوت ESTJ چیست ؟

قابل اعتماد بودن، سخت‌کوشی، واقع‌بینی و اعتمادبه‌نفس بالا از نقاط قوت این تیپ شخصیتی است و آن‌ها را تبدیل به رهبری فوق‌العاده می‌نماید.

نقاط ضعف ESTJ چیست ؟

این افراد انعطاف‌ناپذیر به نظر می‌آیند و ممکن است زمانی که نمی‌توانند به انتظارات بالای خود دست پیدا کنند، بیش از حد انتقادگر و پرخاشگر به نظر برسند، یا زیادی با دیگران جدل کنند و در موقعیت‌های نامناسب به نوعی «رییس بازی» درآورند. آن‌ها در بیان احساسات خود مشکل دارند و گاه به نظر دیگران سرد و بی‌تفاوتند.

ESTJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ESTJ-ها در روابط وفادار و قابل اعتمادند و تعهدات خود را جدی می‌گیرند. آن‌ها تمایل دارند از احساسات و عواطف فاصله بگیرند، درنتیجه احساسات خود را کلامی نشان نمی‌دهند، بلکه اغلب از طریق کارهای خود به دیگران نشان می‌دهند برای آن‌ها ارزش قائلند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

این افراد برونگرا هستند و از وقت‌گذرانی در جمع لذت می‌برند. در موقعیت‌های اجتماعی پرشورند و مرکز توجه بودن را دوست دارند، اما ممکن است تمایلشان به پایبندی به قوانین، باعث دلزدگی نزدیکانشان شود. ESTJ-ها نظر خود را بیشتر از دیگران جدی می‌گیرند و تمایل کمتری به گوش دادن به دیگران دارند. تیپ شخصیتی ISFJ و ISTP و ISTJ و ESFJ بیشترین سازگاری و تیپ شخصیتی INFP و INFJ کمترین سازگاری را با ESTJ دارند.

کدام شغل‌ها برای ESTJ بهتر است ؟

با دقت به اینکه ویژگی‌های ESTJ در تست شخصیت‌ شناسی MBTI چیست، به شغل‌های مناسب آن‌ها پی می‌بریم. به دلیل قانون‌مدار بودن، ESTJ-ها برای وظایف مدنی، شعب دولتی و سازمان‌های اجتماعی مفیدند و همان‌طور که گفته شد رهبرانی قوی هستند. به طور کل پایبندی آن‌ها به قانون باعث می‌شود تا در طیف وسیعی از شغل‌ها موفق باشند.

از بین شغل‌های مناسب برای ESTJ-ها می‌توان به این شغل‌ها اشاره کرد:

  • افسر پلیس یا عضویت در ارتش
  • قاضی
  • سیاستمدار
  • معلم
  • مدیر مدرسه
  • امور تجاری
  • حسابداری و بانکداری

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ESFP 

افراد با تیپ شخصیتی ESFP یا «مجری» (Performer)، خودجوش، مدبر و برونگرا هستند. آن‌ها از بودن در مرکز توجه لذت می‌برند و تجربه‌های عملی را به یادگیری از طریق کتاب ترجیح می‌دهند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

ESFP-ها در اینجا و اکنون زندگی می‌کنند و چندان به پیامدهای بلندمدت نمی‌اندیشند. از کارهای روزمره بیزارند و به دنبال تجربیات جدید می‌گردند. هوش هیجانی این افراد اغلب بالا است، درنتیجه در فهم احساسات دیگران و پاسخ دادن به آن‌ها مهارت دارند و در نظر دیگران افرادی خونگرم و دلسوز هستند.

 

نقاط قوت ESFP چیست ؟

تیپ شخصیتی مجری، اغلب خودجوش، خوش‌بین و خوش‌اخلاق است و دیگران از هم‌صحبتی با آن‌ها لذت می‌برند. خودشان هم به خاطر برونگرایی، بودن در جمع را دوست دارند، به خصوص که تمرکزشان بر زمان حال است و از نگرانی گذشته و آینده رها هستند.

نقاط ضعف ESFP چیست ؟

همان‌طور که گفته شد، ESFP-ها میانه خوبی با مفاهیم انتزاعی ندارند، به همین دلیل دانش‌آموزان دارای این تیپ شخصیتی گاهی در کلاس‌های درسی نظری با مشکل مواجه می‌شوند. آن‌ها به راحتی خسته می‌شوند و در قید و بند برنامه‌ریزی‌ها قرار نمی‌گیرند. گاه ممکن است عملکرد آن‌ها کاملا تکانشی باشد.

ESFP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

مهارت اجتماعی و بین فردی ESFP-ها عالی است،‌ آن‌ها به خوبی احساسات دیگران را درک می‎‌کنند و خوب می‌دانند چطور به آن پاسخ دهند. درنتیجه، می‌توانند به خوبی افراد را متقاعد کنند، در آن‌ها انگیزه ایجاد کنند و در رهبری کار گروهی می‌درخشند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

ESFP-ها به طور کل شخصیت‌هایی گرم، مهربان و محبوبند و با تیپ‌های شخصیتی INTJ، INFJ، ISTJ و ISFJ بیش از دیگر تیپ‌ها کنار می‌آیند.

کدام شغل‌ها برای ESFP بهتر است ؟

به خاطر بیزاری شدید ESFP-ها از روزمرگی، شغل‌هایی برای آن‌ها مفید است که تنوع زیادی دارد. همچنین در شغل‌هایی نیاز به معاشرت با افراد زیادی باشد، آن‌ها به خوبی می‌توانند از مهارت‌های خود استفاده کنند. مثل:

  • هنرمند، نوازنده و بازیگر
  • مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی
  • مربی ورزشی
  • خدمات مراقبت از کودکان
  •  متخصص منابع انسانی
  • طراحی مد

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ESFJ 

ESFJ-ها یا «حامی‌ها» (Caregivers) افرادی برونگرا، وفادار، منظم و مهربانند که دیگران را تشویق می‌کنند تا بهترین خودشان باشند و به سختی می‌توانند چیز بدی را در مورد نزدیکان خود باور کنند. آن‌ها تمایل زیادی به مدیریت محیط اطراف دارند و از طریق سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی سعی می‌کنند محیط را مدیریت کنند.

نقاط قوت ESFJ چیست ؟

ESFJ-ها افرادی خونگرم، با وجدان و قابل اعتمادند و در جمع به خوبی با دیگران هم‌صحبت می‌شوند. این افراد نسبت به نیازهای دیگران حساسند، مهارت ذاتی برای درک و حمایت دیگران دارند و از کمک به آن‌ها لذت می‌برند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

نقاط ضعف ESFJ چیست ؟

تیپ شخصیتی حامی نیاز به مورد توجه گرفتن و قدردانی توسط دیگران دارد و به سادگی از بی‌مهری و بی‌تفاوتی دیگران می‌رنجد، نسبت به انتقادات حساس است و از تغییر استقبال نمی‌کند. گاهی ممکن است کم‌تحمل و کنترل‌گر به نظر برسد.

ESFJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ESFJ-ها عاشق وقت گذراندن با دیگرانند و به طور عمیق به نیازهای دیگران اهمیت می‌دهند، در حدی که در بسیاری از اوقات نیازهای دیگران را بر خودشان مقدم می‌شمارند. از آنجا که این افراد قابل اعتماد و وفادارند، تمایل به ایجاد روابط قوی، عمیق و ماندگار دارند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

در روابط با تیپ شخصیتی ESFJ، اوضاع ممکن است زمانی بد شود که فرد در وضعیتی آشفته و نامطمئن باشد، زیرا در این حالت به شدت احساس ناامنی می‌کنند. همچنین در صورتی که دیگران با جهت‌گیری مدیریتی آن‌ها مخالف باشند، ممکن است سخت‌گیری کنند و درگیری پیش بیاید.

کدام شغل‌ها برای ESFJ بهتر است ؟

از آنجا که ESFJ-ها از کمک به دیگران لذت می‌برند، اغلب در محیط‌هایی مثل خدمات اجتماعی که نقش مراقب‌کننده داشته باشند، موفق عمل می‌کنند. البته باید دقت کرد دیگر ویژگی‌های آن‌ها در تست شخصیت شناسی MBTI چیست و نباید تمایل به برقراری نظم را در محیط کار آن‌ها نادیده گرفت. برخی از شغل‌های مناسب برای تیپ شخصیتی حامی عبارت است از:

  • مراقبت از کودک
  • پرستاری
  • تدریس
  • مددکاری اجتماعی و مشاوره
  • پزشک
  • مسئول پذیرش
  • مدیر دفتر
  • حسابدار

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ENFP 

افراد با شخصیت ENFP یا «قهرمان» (Champion) افرادی مشتاق، کاریزماتیک، جذاب، پرانرژی، مستقل و خلاق هستند که در موقعیت‌هایی که نیاز به نوآوری وجود دارد، می‌درخشند. این تیپ شخصیتی از کارهای روزمره بیزار است و ترجیح می‌دهد بر آینده تمرکز کند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

نقاط قوت ENFP چیست ؟

آن‌ها مهارت‌های اجتماعی بسیار خوبی دارند، در درک احساسات دیگران قوی هستند و واقعا به دیگران اهمیت می‌دهند. به علت این ویژگی‌ها و حالت کاریزماتیکی که دارند، می‌توانند رهبر بسیار خوبی باشند. ENFP-ها انعطاف‌پذیرند و می‌توانند با تغییرات به خوبی کنار بیایند. در خلق ایده‌های جدید نیز به خوبی عمل می‌کنند.

نقاط ضعف ENFP چیست ؟

تمرکز کردن برای ENFP-ها کمی مشکل است و به سادگی حواسشان پرت می‌شود. وظایفشان را تا آخرین لحظه عقب می‌اندازند، در پیروی از قوانین مشکل دارند و گاه آدم‌های بی‌نظمی به نظر می‌رسند. همچنین این افراد، نیاز درونی به تایید شدن توسط دیگران دارند.

ENFP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ENFP-ها خونگرم و پرشور هستند و همواره می‌کوشند ارتباطات اجتماعی خود را قوی‌تر کنند. معاشرت با دیگران سبب می‌شود تا آن‌ها احساس انرژی، شادابی و هیجان کنند، البته ENFP-ها برخلاف دیگر گروه‎‌های برونگرا، برای اندیشیدن به زمان تنهایی خود نیز نیاز دارند. همچنین تمایل آن‌ها به ریسک کردن می‌تواند برای اطرافیانشان آزاردهنده باشد. تیپ شخصیتی INTJ و INFJ بیشترین سازگاری و تیپ شخصیتی ISTP و ESTJ و ISTJ و ISFJ کمترین سازگاری را با ENFP دارد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کدام شغل‌ها برای ENFP بهتر است ؟

ENFP-ها نیاز به شغلی انعطاف‌پذیر دارند. چون همدلی بالایی دارند و به معاشرت با دیگران علاقه‌مندند، در شغل‌های خدمات‌ اجتماعی نیز خوب عمل می‌کنند، اما شغل‌هایی را که وظایف دقیق و معمولی دارد، دوست ندارند. از جمله برخی شغل‌های مناسب آن‌ها می‌توان به شغل‌های زیر اشاره کرد:

  • روانشناس، مشاور و مددکار اجتماعی
  • روزنامه‌نگاری و خبرنویسی
  • بازیگر، مجری یا خبرنگار تلویزیونی
  • متخصص تغذیه
  • پرستار
  • سیاستمدار

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ENFJ 

افراد با تیپ شخصیتی ENFJ یا «بخشنده» (Caregiver)، افرادی خونگرم، صمیمی، وفادار و حساسند. این تیپ شخصیتی برونگرا است، به ندرت در تنهایی سیر می‌کند و از برنامه‌ریزی، نظم و سازمان‌دهی در زندگی خود استفاده می‌کند.

نقاط قوت ENFJ چیست ؟

شاید برایتان سوال باشد بهترین تیپ شخصیتی برای برقراری ارتباطات گسترده در تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟‌ از بین تمام تیپ‌های شخصیتی، ENFJ قدرت اجتماعی بیشتری دارد و می‌تواند با همه تیپ‌های شخصیتی دیگر، حتی درونگرایان ارتباط برقرار کند، بنابراین، آن‌ها از دایره اجتماعی بسیار گسترده‌ای بهره می‌برند. همچنین، نفوذ و تاثیر بالایی بر دیگران دارند و برای نقش رهبری مناسبند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

نقاط ضعف ENFJ چیست ؟

این افراد از کمک به دیگران احساس خشنودی می‌کنند اما بیش از حد نسبت به خود سخت‌گیرند. آن‌ها خودشان را بابت کوچک‌ترین اشتباهی سرزنش می‌کند و حتی وقتی اوضاع درست پیش می‌رود هم برای دستاورد خود اعتباری قائل نمی‌شوند.

نیاز به تایید گرفتن از دیگران در این گروه بالا است، بیش از حد وفادار و حساسند و گاه بیش از حد محافظه‌گر عمل می‌کنند. آن‌ها به علت قدرت اجتماعی بالایی که دارند، می‌توانند دیگران را به بازی بگیرند تا به اهداف خود برسند.

ENFJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ENFJ-ها برای دیگران ارزش بسیاری قائلند و در روابطشان صمیمی و حمایتگرند، در حدی که گاهی ممکن است زیادی درگیر مشکلات دیگران شوند. آن‌ها بسیار نوع‌دوست هستند و تمایل به مراقبت زیاد از حد از دیگران دارند. با این وجود اینکه مردم معمولا از این مراقبت قدردانی می‌کنند، اما ممکن است در زندگی خانوادگی آن‌ها این مراقبت تبدیل به دخالت و سخت‌گیری شود.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کدام شغل‌ها برای ENFJ بهتر است ؟

تیپ شخصیتی حامی از شغل‌هایی لذت می‌برد که بتواند در آن مدت زیادی را صرف تعامل با دیگران کند، برای نقش‌های رهبری و مدیریت نیز مفید هستند. در حل تعارض‌های بین افراد قوی عمل می‌کنند و همواره تلاش می‌کنند تا تنش‌ها را به حداقل برسانند. مشاغل محبوب برای ENFJ-ها عبارتند از:

  • مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی
  • معلم
  • مدیر منابع انسانی
  • نماینده فروش
  • مدیر

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ENTP 

افراد با این تیپ شخصیتی اغلب مغرور،‌ کمال‌گرا و باهوشند. آن‌ها به جای اینجا و اکنون، به خلق ایده‌ها و نظریه‌ها علاقه دارند و طرح‌های خود را یکی پس از دیگری بیان می‌کنند، بدون اینکه دست به عملی کردن آن بزنند. به آن‌ها «مخترع‌های منطقی» گفته می‌شود، تیپ شخصیتی به نسبت نادری هستند و بین ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

نقاط قوت ENTP چیست ؟

ENTP-ها یا «مجادله‌گرها» (Debater) از تعامل با افراد مختلف لذت می‌برند، سخنوران خوبی هستند و دوست دارند در بحث‌ها شرکت کنند، زیرا بحث کردن برای آن‌ها یک روش یادگیری است. معمولا افراد آرامی هستند و به راحتی می‌توان با آن‌ها کنار آمد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها بسیار کنجکاو هستند، برای دانش ارزش قائلند و به دنیای اطراف خود توجه می‌کنند تا همواره ایده‌های جدیدی پیدا کنند. به همین دلیل خلاقیت بی‌نظیری دارند.

نقاط ضعف ENTP چیست ؟

این تیپ شخصیتی چندان عمل‌گرا نیست و ممکن است پروژه‌هایی را شروع کند که هرگز به پایان نرساند، زیرا به جای اینجا و اکنون بر کلیت قضیه متمرکز است. آن‌ها از برنامه‌ریزی بیزارند و ممکن است نامنظم به نظر برسند.

ENTP در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

گرچه که ENTP-ها گاه بی‌احساس به نظر می‌رسند، اما مهارت‌های اجتماعی بالایی دارند و از تعامل با دایره وسیعی از افراد لذت می‌برند،‌ البته بحث کردن مداوم آن‌ها می‌تواند برای دیگران آزار دهنده باشد، چراکه حتی گاهی ممکن است ENTP-ها چنان در سخنرانی و ایده‌های خود غرق شوند که روابط نزدیک خود را از دست بدهند. شاید در پاسخ به اینکه پرحرف‌ترین تیپ شخصیتی در تست شخصیتی MBTI چیست، بتوان آن‌ها را نام برد.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

کدام شغل‌ها برای ENTP بهتر است ؟

شغل‌هایی با روزمرگی برای مجادله‌گرها هیچ جذابیتی ندارد، بلکه آن‌ها به خلاقیت در فضای کار نیاز دارند. به علت قدرت رهبری و مناظره قوی، مشاغل حقوقی و تجاری می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. دیگر شغل‌های مفید برای آن‌ها عبارتند از:

  • مهندس
  • وکیل
  • دانشمند
  • روانشناس و روانپزشک
  • مخترع
  • روزنامه‌نگار

ویژگی‌ های تیپ شخصیتی ENTJ 

ENTJ-ها یا «فرمانده‌ها» (Commander) افرادی قاطع، بااعتماد به نفس و صریح هستند که تنها ۲ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و تیپ شخصیتی بسیار نادری به شمار می‌آیند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آن‌ها به جای اینجا و اکنون بر آینده تمرکز دارند و ایده‌های انتزاعی را جالب‌تر از جزئیات عینی می‌دانند. تصمیمات آن‌ها بر پایه منطق است و احساسات خودشان یا دیگران را دخیل نمی‌کنند. همچنین از برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کارها لذت می‌برند.

نقاط قوت ENTJ چیست ؟

این افراد مهارت‌های کلامی بسیار قوی دارند و از تعامل با دیگران انرژی می‌گیرند. بسیار منطقی و منظم هستند، مسئولیت‌پذیری بالا دارند و در تشخیص مشکلات قوی عمل می‌کنند. برای همین می‌توانند در نقش رهبری نیز بدرخشند.

نقاط ضعف ENTJ چیست ؟

گاه ENTJ-ها احساسات خود را پنهان می‌کنند زیرا آن‌ را به عنوان نقطه ضعف در نظر می‌گیرند. همچنین، بی‌صبری و یک‌دندگی آن‌ها ممکن است سبب شود دست به رفتارهای پرخاشگرانه بزنند.

ENTJ در روابط شخصی چگونه عمل می‌کند ؟

ENTJ-ها از معاشرت کردن لذت می‌برند، آن‌ها افرادی پرجنب‌وجوش هستند و همواره ایده‌های تازه خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

اعتماد به نفس و مهارت‌های کلامی این افراد به‌حدی بالا است که ممکن است سبب شود دیگران احساس ترس کنند. همچنین در بیان احساس خود مشکل دارند و ممکن است سرد و پرخاشگر به نظر برسند. درنتیجه احتمالا نمی‌توانند با تیپ‌های شخصیتی حساس‌تر به خوبی ارتباط برقرار کنند.

کدام شغل‌ها برای ENTJ بهتر است ؟

به خاطر راحت بودن در کانون توجه، قدرت اجتماعی بالا و قدرت تصمیم‌گیری سریع، تمایل به برنامه‌ریزی و نظم، ENTJ-ها برای نقش‌های نظارتی و رهبری مناسبند. با توجه به اینکه ویژگی‌های آن‌ها در تست شخصیت شناسی MBTI چیست، بهترین شغل‌ها برای آن‌ها شغلی است که در آن تنوع زیاد در کنار ساختار مشخص دیده شود. مشاغلی که به آن‌ها اجازه تعامل با افراد مختلف را می‌دهد، انتخابی عالی به نظر می‌رسند:

  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر عامل یا مدیر شرکت
  • وکیل
  • دانشمند
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  • کارآفرین
  • استاد دانشگاه

کدام تیپ شخصیتی در تست شخصیت شناسی MBTI بهتر است؟

این آزمون تنها برای شناخت بیشتر افراد در مورد خودشان ساخته شده است. درنتیجه، در این آزمون هیچ تیپ شخصیتی‌ بهتر یا بدتر از دیگری نیست و هیچ‌کدام نشانگر بیماری، اختلال روانی یا برتری خاصی نیستند.

فراوان ترین و کمیاب ترین تیپ شخصیتی MBTI

میزان فراوانی تیپ‌های شخصیتی مختلف تست شخصیت شناسی MBTI در جامعه یکسان نیست، فراوانی آن‌ها بین زنان و مردان هم فرق می‌کند. در جدول زیر مشاهده می‌کنید که فراوان‌ترین و کمیاب‌ترین تیپ شخصیتی در تست شخصیت شناسی MBTI چیست.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

چنانچه در جدول دیده می‌شود، فراوان‌ترین تیپ شخصیتی بین مردان ISTJ است و حدود ۱۶ درصد از جامعه را در بر می‌گیرد و پس از آن ESTJ با ۱۱ درصد جمعیت در صدر است. در زنان نیز تیپ شخصیتی ISFJ و ESFJ به ترتیب با فراوانی حدودی ۱۹ درصد و ۱۷ درصد به عنوان فراوان‌ترین تیپ‌های شخصیتی شناخته می‌شود. کمیاب‌ترین تیپ‌های شخصیتی در مردان به ترتیب INFJ و ENFJ با حدود ۱ درصد جمعیت هستند و در زنان ENTJ و INTJ با فراوانی کمتر از یک درصد از جمعیت، از همه نادرترند.

آیا ممکن است تیپ شخصیتی در طول زمان تغییر کند؟

اگر از سازندگان تست شخصیت‌شناسی MBTI می‌پرسیدید، احتمالا پاسخ می‌دادند که خیر، شخصیت نمی‌تواند تغییر کند. اما مطالعات نوین روانشناسی شخصیت که بر روی جمعیت‌های بزرگ انجام می‌شود، ثابت می‌کند تغییرات شخصیتی در طول زمان اتفاق می‌افتد و عواملی همچون سن و تجربه‌ سبب تغییر عناصر شخصیتی فرد می‌شود. البته توجه داشته باشید که این تغییرات شدید نیست، بلکه کوچک و تدریجی هستند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

تیپ‌های شخصیتی چقدر با هم سازگارند‌؟

تست شخصیت شناسی MBTI بر اساس ویژگی‌های کلی ۱۶ تیپ شخصیتی، جدولی ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد هر تیپ چقدر با تیپ دیگر سازگار یا ناساگاز است:

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

رنگ قرمز به این معنی است که دو تیپ شخصیتی مورد نظر اصلا با هم سازگار نیستند و آبشان در یک جوب نمی‌روند. رنگ زرد یعنی با هم کنار می‌آیند، اما به زحمت. سبز کمرنگ نشان از این است که کمی سازگارند، سبز پررنگ از روابط بسیار خوب خبر می‌دهد و آبی بیانگر ارتباطی عالی است.

کاربرد تست شخصیت شناسی MBTI چیست ؟ 

تست MBTI علاوه بر اینکه در زمینه خودشناسی زبانزد است، در زمینه روان‌شناسی صنعتی و روان‌شناسی کار استفاده بالایی دارد. بسیاری از مشاغل در سراسر جهان برای شناخت نسبی کارمندان خود پیش از استخدام و تیم‌سازی، از این تست استفاده می‌کنند. جوانان می‌توانند از این تست برای استعدادیابی و پیدا کردن رشته و شغل مناسب خود نیز بهره ببرند. همچنین، تست شخصیت‌شناسی MBTI به افراد کمک می‌کند تا بررسی کنند برای همکاری، دوستی یا روابط عاشقانه چقدر با هم سازگار هستند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

برای مثال، بهتر است فردی که شخصیت ISFP دارد با فردی که شخصیت INFP دارد ازدواج یا شراکت کاری نکند، چراکه در جدول رنگ مربوط به آن دو قرمز است، یا بهتر است فردی با شخصیت «هنرمند» برای مدیر دفتر استخدام نشود، زیرا به هیچ عنوان با روحیه او سازگار نیست.

به طور کل پاسخ این سوال را که کاربردهای تست شخصیت شناسی MBTI چیست می‌توان در فهرست زیر خلاصه کرد.

  • شناخت خود و نزدیکان
  • استخدام کارمندان
  • تیم‌سازی در شرکت‌ها
  • استعدادیابی جوانان
  • انتخاب رشته تحصیلی
  • انتخاب شغل
  • بررسی سازگاری با دوستان
  • بررسی سازگاری با شریک عاطفی

تاریخچه پیدایش تست شخصیت شناسی MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI را «کاترین کوک بریگز» (Katharine Cook Briggs) و دختر او، «ایزابل بریگز مایرز» (Isabel Briggs Myers) براساس نظریه روانشناسی کارل یونگ (Carl Jung) ساختند. هدف آن‌ها این بود که در خلال جنگ جهانی به مردم کمک کنند تا مشاغلی را انتخاب نمایند که با شخصیت آن‌ها به بهترین نحو سازگار است. درنتیجه در سال ۱۹۴۰ اولین نسخه از این ابزار را ایجاد کردند و سپس در دهه‌های بعدی به تکمیل و بهبود آن ادامه دادند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

آیا تست شخصیت شناسی MBTI معتبر است ؟

در علم روانسنجی، یک آزمون برای اینکه معتبر باشد باید «روایی» (Validity) و «پایایی» (Reliability) کافی را داشته باشد. روایی به این معنا است که دقیقا همان چیزی را که ادعا می‌کند، بسنجد و پایایی یعنی نتایج آن مختص به زمان و مکان خاصی نباشد و در طول زمان تغییر نکند. برای مثال اگر فردی به سوالاتی آزمونی در مورد افسردگی (بدون اینکه در این حین درمان شده باشد) بعد از یک ماه پاسخ داد، باز هم نمره‌ای در حدود نمره‌ ماه قبل خود دریافت کند.

تست شخصیت شناسی MBTI چیست

متاسفانه تست شخصیت شناسی MBTI از روایی و پایایی کافی برخوردار نیست، با این حال استفاده آسان آن سبب شده است امروزه افراد زیادی از آن استفاده کنند و می‌توان نتایج آن را نه به عنوان یک مدرک صد در صدی، بلکه به عنوان سرنخی قابل تأمل در نظر گرفت.

بر اساس رای ۴۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Very Well MindForbes Health
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *