تریدینگ ویو چیست و چگونه با آن کار کنیم؟ — آموزش تصویری

۵۵۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
تریدینگ ویو چیست و چگونه با آن کار کنیم؟ — آموزش تصویری

تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی بر اساس نمودار قیمت انجام می‌شود. برای دسترسی به نمودار قیمت در هر بازار مالی، باید از وبسایت‌هایی که داده‌‌های آن بازار را همراه با ابزارهای تحلیل تکنیکال ارائه می‌دهند، بهره گرفت. سایت تریدینگ ویو، یکی از وبسایت‌های معروف این حوزه است که با استفاده از آن می‌توان نمودارهای قیمت مربوط به بازارهای مختلفی مانند بازار ارز دیجیتال، جفت‌ارزها در بازار فارکس و سهام کشورهای مختلف را تحلیل کرد. در این مقاله، سوال تریدینگ ویو چیست را به طور کامل پاسخ می‌دهیم. این کار با آموزش تریدینگ ویو از نحوه ثبت نام تا فیلترنویسی و برنامه‌نویسی صورت می‌گیرد.

فهرست مطالب این نوشته

سایت تریدینگ ویو چیست ؟

آموزش تریدینگ ویو را با تعریف این سایت شروع می‌کنیم. سایت «تریدینگ ویو» (Tradingview) یکی از سایت‌های ارائه‌دهنده نمودار بازارهای مالی در بستر اینترنت است. این سایت علاوه براین که نمودار قیمت مربوط به ارزهای دیجیتال، جفت‌ارزها، سهام کشورهای مختلف، شاخص‌ها و فلزات را در اختیار تحلیلگران می‌گذارد، ابزارهای لازم برای تحلیل را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کند. تریدینگ ویو امکان به اشتراک‌گذاری تحلیل‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار داده است. این اتفاق، سایت را تبدیل به شبکه اجتماعی تحلیلگران بازارهای مالی کرده است.

بخش‌های مختلفی در سایت تریدینگ ویو وجود دارد. بخش مربوط به نمودارها و ابزارهای تحلیل، کاربردی‌ترین بخش برای تحلیلگران است. در آموزش تریدینگ ویو به طور کامل نحوه ثبت نام در سایت، دسترسی به نمودار دارایی مورد نظر و طریقه استفاده از ابزارهای تحلیلی را بررسی می‌کنیم. بخش دیگر مربوط به فیلترنویسی و برنامه‌نویسی است که نحوه کار با آ‌ن‌ها را هم آموزش می‌دهیم. به جز این موارد، سایت تریدینگ ویو ابزارها و امکانات دیگری دارد که آن‌ها را نیز به طور کامل توضیح خواهیم داد. تصویر زیر صفحه اول این سایت را نشان می‌دهد.

وبسایت تریدینگ ویو «+»

سایت تریدینگ ویو چیست

آموزش تریدینگ ویو — ثبت نام در سایت

پس از پاسخ به سوال تریدینگ ویو چیست نوبت آموزش ثبت نام در سایت است. بدون ثبت نام، سایت به شما امکان تحلیل در سایت را می‌دهد اما پس از مدت زمان کوتاهی، پیام عضویت در صفحه ظاهر می‌شود و تا زمانی که ثبت نام نکنید، امکان برگشت به نمودار وجود ندارد. بنابراین برای استفاده از سایت، حتما باید در آن ثبت نام کنید.

ثبت نام در سایت تریدینگ ویو به دو صورت رایگان و پولی انجام می‌شود. امکاناتی که سایت در این دو حالت برای کاربران فراهم می‌کند، متفاوت است. نسخه‌های پولی اشتراک سایت، امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند. اما این امکانات، بیشتر برای تحلیل ‌های جزئی و برای شرکت‌های فعال در حوزه تحلیلگری مناسب هستند.

بنابراین، اگر شما یک تریدر شخصی هستید که نیازی به امکانات نسخه‌های پولی ندارید، می‌توانید از اکانت رایگان استفاده کنید. برای ثبت‌نام رایگان در سایت تریدینگ ویو، تنها به یک ایمیل نیاز دارید. با کلیک بر روی تصویر آدمک موجود در گوشه سمت راست صفحه اول سایت، می‌توانید با وارد کردن مشخصات ایمیل، اکانت تریدینگ ویو خود را بسازید.

تریدینگ ویو سه مدل اکانت پولی با امکانات مختلف برای کاربران خود دارد. در جدول زیر، فهرست امکانات هر سه روش را می‌توانید مشاهده و بررسی کنید. شما می‌توانید با توجه نیازهای خود یکی از این روش‌ها را خرید کنید. به طور کلی اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران نیازی به خرید اکانت‌های پولی ندارند و اکانت رایگان تریدینگ ویو تمام امکانات لازم برای آن‌ها را دارد.

 Premiumpro+‎Pro
59/95 دلار اشتراک ماهانه29/95 دلار هزینه اشتراک ماهانه14/95 دلار هزینه اشتراک ماهانه
599 دلار هزینه اشتراک سالانه299 دلار هزینه اشتراک سالانه155 دلار هزینه اشتراک سالانه
25 اندیکاتور در هر چارت10 اندیکاتور در هر چارت5 اندیکاتور در هر چارت
8 چارت در یک پنجره4 چارت در یک پنجره2 چارت در یک پنجره
400 هشدار تحلیلی از سمت سرور100 هشدار تحلیلی از سمت سرور20 هشدار تحلیلی از سمت سرور
Layout سفارشی بدون محدودیت10 Layout سفارشی برای سایتبدون تبلیغات
فواصل زمانی یک ثانیه‌اینمودارهای عجیب و غریب و نمودارهای با فرمول‌های یکسان روزانهاندیکاتورهای Volume Profile
هشدارهایی که حذف نمی‌شوندخروجی گرفتن از داده‌های چارتفواصل زمانی سفارشی
چهار برابر داده بیشتر بر روی چارتاعمال اندیکاتور بر روی اندیکاتورحمایت از چند مانیتور در نسخه دسکتاپ

توجه کنید که حساب کاربری ‎Pro+‎ تمام ویژگی‌های حساب Pro  را دارد. به همین ترتیب، اکانت Premium تمام ویژگی‌های دو دسته دیگر را دارد. در بخش بعدی سوال نحوه خرید اکانت تریدینگ ویو چیست را پاسخ می‌دهیم. تصویر زیر صفحه اول تریدینگ ویو را پس از ثبت اکانت رایگان نشان می‌دهد.

ثبت نام در تریدینگ ویو چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — خرید اکانت تریدنگ ویو

برای خرید اکانت پولی تریدینگ ویو روش‌های زیادی وجود دارد. برای انجام این کار شما پس از ثبت ایمیل و ثبت نام رایگان در سایت، از گوشه سمت راست صفحه اول سایت که در تصویر بالا مشخص است، گزینه «Upgrade now» را انتخاب می‌کنید. با این کار، سایت شما را به قسمت اکانت‌های پولی ارجاع می‌دهد. در این قسمت، می‌توانید ویژگی‌های اکانت‌های مختلف پولی را مشاهده کنید.

با انتخاب گزینه‌ی «Annually» هزینه به صورت سالانه و با انتخاب گزینه «Monthly» هزینه به صورت ماهانه محاسبه می‌شود. برای هر یک از اکانت‌های پولی، امکان استفاده رایگان یک ماهه وجود دارد که با کلید آبی و عبارت «Try free for 30 days» مشخص شده است. برای فعال کردن اکانت رایگان یک ماهه، باید اطلاعات کارت بانکی بین‌المللی خود را در بخش‌های بعدی وارد کنید. در ایران با توجه به عدم دسترسی به کارت‌های بین‌المللی این امکان وجود ندارد. در گذشته، از اطلاعات تقلبی برای فعال کردن یک ماهه اکانت رایگان استفاده می‌شد اما امروزه سایت تریدینگ‌ویو با استفاده از ابزارهای مختلف، امکان فعال‌سازی اکانت رایگان را از بین برده است.

برای خرید هر یک از اکانت‌های پولی، بر روی گزینه «Pay now» که در پایین گزینه استفاده آزمایشی قرار گرفته است، کلیک می‌کنیم تا وارد مرحله پرداخت شویم. بنابراین برای خرید اکانت تریدینگ‌ ویو ابتدا باید اکانت مناسب برای خودتان را مشخص کنید. سپس، خرید ماهانه یا سالانه را با توجه به قیمت و نیاز خود انتخاب می‌کنید. در نهایت با کلیک بر روی pay now مراحل خرید اکانت را شروع می‌کنید. روش‌های مختلفی برای خرید وجود دارد که در ادامه روش مناسب خرید اکانت برای ایرانی‌ها را آموزش خواهیم داد. تصویر زیر مربوط به صفحه اول خرید اکانت تریدینگ ویو است.

خرید اکانت تریدینگ ویو چیست

روش‌های خرید اکانت تریدینگ ویو چیست ؟

پس از کلیک بر روی گزینه Pay now روی اکانت مورد نظر، صفحه زیر باز می‌شود. در این صفحه باید سالانه یا ماهانه بودن اشتراک خود را انتخاب کنید و سپس گزینه Next را بزنید.

گام اول خرید تریدینگ ویو چیست

در مرحله بعد، از شما در مورد این‌ که آیا داده‌های اضافی نیاز دارید یا نه سوال می‌شود. با کلیک بر روی گزینه «I need that data» می‌توانید سهامی را که داده آن‌ها را نیاز دارید انتخاب کنید. با انتخاب هر دارایی، مبلغی به هزینه اکانت شما اضافه می‌شود. این اطلاعات برای تحلیلگران عادی کاربرد ندارد و مناسب شرکت‌های بزرگ و معامله‌گران الگوریتمی است. بنابراین، با انتخاب گزینه «I am good without it» و انتخاب گزینه Next، وارد مرحله بعدی می‌شویم.

گام دوم خرید اکانت تریدینگ ویو چیست

در صفحه باز شده، انواع روش‌های خرید اکانت تریدینگ ویو قرار گرفته است. به طور کلی از چهار روش می‌توان برای خرید اکانت تریدینگ ویو اقدام کرد.
  • کارت‌های پرداخت بین‌المللی
  • سرویس پرداخت گوگل
  • استفاده از PayPal
  • پرداخت به وسیله رمزارزها

خرید اکانت به صورت ماهانه، تنها با استفاده از سه روش اول امکان‌پذیر است. خرید با ارزهای دیجیتال، فقط برای اکانت‌های سالانه امکان پذیر است. در ایران به دلیل محدودیت‌های بانکی، امکان پرداخت با سه روش اول برای افراد وجود ندارد. بنابراین، یا باید از راه‌های دیگری این امکان را برای خود فراهم کنید (به عنوان مثال دوستان یا آشنایان خارج از کشور می‌توانند این پرداخت را برای شما انجام دهند) یا این‌که اکانت سالانه را با استفاده از ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

گام سوم خرید اکانت تریدینگ ویو چیست

گزینه «Coinbase» مربوط به پرداخت هزینه با استفاده از ارزهای دیجیتال است. با کلیک بر روی آن، شرایط استفاده از این روش پرداخت توضیح داده می‌شود. شما باید شرایط را تایید کنید و با کلیک بر روی گزینه «Complete your purchase» به صفحه پرداخت با ارزهای دیجیتال منتقل شوید.

در صفحه باز شده، لیست ارزهای دیجیتالی که برای پرداخت می‌توان استفاده کرد قرار دارد. در حال حاضر از ارزهای دیجیتال بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین، لایت‌کوین و بیت‌کوین‌کش می‌توان برای پرداخت استفاده کرد اما امکان اضافه شدن ارزهای دیجیتال دیگر مانند سولانا و کاردانو به روش پرداخت در آینده نزدیک وجود دارد.

گام چهارم خرید اکانت تریدینگ ویو چیست
با انتخاب هر کدام از ارزهای دیجیتال، مقدار ارز مورد نیاز و آدرس مورد نظر نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با ارسال مقدار ارز خواسته شده به آدرس مورد نظر، اکانت خود را خریداری کنید. توجه کنید که انتقال پول از طریق ارزهای دیجیتال، با انتقال پول در سیستم بانکی متفاوت است. برای انجام این ‌کار شما به کیف پول نیاز دارید و یک اشتباه ساده می‌تواند باعث نابودی دارایی شما شود. لذا حتما آموزرش ارز دیجیتال لازم برای این کار را دریافت کنید.
گام پنجم خرید اکانت تریدینگ ویو چیست
معامله‌گران برای تحلیل بازارهای مالی علاوه بر آشنایی با مفاهیم تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، باید با ابزارهای تحلیل و نحوه استفاده از آن‌ها نیز آشنا باشند. وبسایت تریدینگ ویو، یکی از بهترین سایت‌های ارائه‌دهنده اطلاعات بازارهای مالی و ابزارهای تحلیل است. به دلیل اهمیت زیاد استفاده درست از ابزارهای این سایت در تحلیل، «فرادرس» فیلم آموزش سایت TradingView برای تحلیل تکنیکال در بازار مالی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.
  • برای مشاهده فیلم آموزش سایت TradingView برای تحلیل تکنیکال در بازار مالی + اینجا کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — نمودارها

هدف از آشنایی با سایت تریدینگ ویو چیست ؟ سایت تریدینگ ویو دسترسی افراد به داده‌های بازار‌های مالی و ابزارهای لازم برای تحلیل آن‌ها را فراهم می‌کند. در این قسمت از آموزش تریدینگ ویو می‌خواهیم نحوه دسترسی به نمودار‌های مختلف و همچنین ابزارهای تحلیلی را آموزش دهیم.

نمودارهای موجود در تریدینگ ویو چیست ؟

سایت تریدینگ ویو نمودارهای مختلفی را برای تحلیل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فهرست زیر مربوط به تمام دارایی‌هایی است که نمودار آن‌ها در این سایت موجود است. این لیست در بخش «Markets» از منوی بالای صفحه قرار دارد.
نمودارهای مختلفی برای هر یک از این بخش‌ها وجود دارد. در بخش ارزهای دیجتال، نمودار یک ارز دیجیتال نسبت به جفت‌های مختلف و در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید نمودار ارز دیجیتال ترون را نسبت به رمز ارز تتر یا نسبت به بیت‌کوین، در صرافی‌های مختلفی مثل «بایننس» یا «کوین‌بیس»، مشاهده کنید.
در بخش جفت‌ارزها، می‌توانید نمودار جفت‌ارزهای اصلی و فرعی بازار فارکس را در صرافی‌های مختلف مشاهده کنید. علاوه بر این جفت‌ارزها، می‌توانید نمودار ارزهای مختلف در سرتاسر دنیا را فراخوانی کنید. نمودار شاخص‌های ارزهای اصلی، بخش دیگری از نمودارهای موجود در این بخش است.
بخش سهام سایت تریدینگ ویو، مربوط به نمودار سهام شرکت‌های فعال در بازار سهام آمریکا است . شما می‌توانید نمودار شرکت‌های بزرگ آمریکایی مثل «مایکروسافت» و «اپل» را در این قسمت مشاهده کنید. برخی از بروکرهای بازار فارکس، امکان معامله سهام بازار آمریکا را برای شهروندان سایر کشورها نیز فراهم می‌کنند. بنابراین، در صورت فعالیت در این بازار می‌توانید از تریدینگ ویو برای تحلیل نمودار شرکت‌ها استفاده کنید.
در بخش شاخص‌ها، نمودار مربوط به شاخص‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. شاخص‌های 500 شرکت بزرگ بورس آمریکا (S&P)، شاخص داوجونز (DIJA) و نزدک (NASDAQ) سه شاخص اصلی بازار هستند. با تحلیل نمودار‌های مربوط به آن‌ها، می‌توانید به معامله و ترید این شاخص‌ها بپردازید.
در بخش قراردادهای آتی، نمودار قراردادهای مربوط به حوزه‌های مختلفی مثل کشاورزی، انرژی، ارزهای فیات و فلزات قرار گرفته است. در بخش اوراق قرضه، می‌توانید نمودار اوراق قرضه صادر شده توسط دولت‌های مختلف را مشاهده و تحلیل کنید. این بخش برای سرمایه‌گذاران بزرگ و اقتصاددان‌‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
منوی سایت تریدینگ ویو چیست
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — چگونه نمودار مورد نظر خود را پیدا کنیم؟

برای دسترسی به نمودار یک دارایی خاص در تریدینگ ویو، دو روش وجود دارد. روش اول این است که از منوی Markets وارد بخش مورد نظر خود شوید و با جستجو، به نمودار دارایی مورد نظر برسید. روش راحت‌تر، استفاده از قسمت جستجوی سایت است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در قسمت بالای سایت بخش جستجو وجود دارد. با کلیک بر روی آن، پنجره‌ی جستجو نمایش داده می‌شود. با وارد کردن نماد مربوط به نمودار مد نظر خود، می‌توانید از بین گزینه‌های پیشنهاد شده یکی را انتخاب کنید. در این پنجره می‌توانید نوع دارایی را نیز مشخص کنید تا جستجوی شما فقط در بخش مورد نظر جستجو شود.
به عنوان مثال، فرض کنید شما می‌خواهید نمودار ارز دیجیتال بیت کوین را نسبت به معادل تتری آن در صرافی بایننس مشاهده کنید. برای این منظور عبارت «BTCUSDT» را در قسمت جستجو تایپ می‌کنید. با این کار، لیست تمام نمودارهای مربوط به بیت کوین-تتر در قسمت پایین پنجره نمایش داده می‌شود. نشانگر موس را بر روی نموداری که مربوط به صرافی بایننس است نزدیک کرده و بر روی گزینه «Launch chart» کلیک می‌کنید. با این کار& نمودار بیت‌کوین به تتر در صرافی بایننس برای شما نمایش داده می‌شود.
با توجه به مطالب بالا، مشخص است که برای پیدا کردن یک نمودار خاص نیاز به دانستن نماد آن است. برای این منظور می‌توانید از آموزش‌های موجود در سایت‌ها و جستجو در گوگل استفاده کنید. پس از مدتی فعالیت در بازار مورد نظر خود، نمادهای مربوط به آن را خواهید شناخت و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
جستجوی نمودار در تریدینگ ویو چیست

آموزش تریدینگ ویو — ابزارهای تحلیل تکنیکال

حال که تا حدود زیادی پاسخ سوال تریدینگ ویو چیست را درک کرده‌ایم، بهتر است با ابزارهای تحلیل تکنیکال موجود در این سایت آشنا شویم. تریدینگ ویو تقریبا تمام ابزارهای مورد نیاز در تحلیل تکنیکال را برای کاربران خود فراهم کرده است. علاوه بر این ابزارها، تریدینگ ویو امکان بارگذازی اندیکاتورهای شخصی را نیز برای کاربران فراهم کرده است. بنابراین، شما می‌توانید از تعداد زیادی اندیکاتور شخصی نیز در تحلیل‌های خود استفاده کنید.

در این بخش از آموزش تریدینگ ویو هدف ما پاسخ به سوال ابزارهای تحلیل تکنیکال تریدینگ ویو چیست خواهد بود. شکل زیر صفحه کلی نمودارها در سایت را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ابزارهای موجود را می‌توان در چهار بخش دسته‌بندی کرد. این بخش‌ها در چهار سمت نمودار قرار دارند و با مستطیل مشکی در تصویر زیر مشخص شده‌اند. در ادامه هر یک از بخش‌ها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

تریدینگ ویو چیست ابزارهای تحلیل تکنیکال
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید. 

آموزش تریدینگ ویو — ابزارهای ترسیم تریدینگ ویو چیست ؟

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ستون عمودی سمت چپ نمودار در سایت تریدینگ ویو مربوط به ابزارهای ترسیم است. در بسیاری از روش‌های تحلیل تکنیکال مانند پرایس‌اکشن، الگوهای هارمونیک، فیبوناچی وغیره ما با ترسیم خطوط و اشکال مختلف سر و کار داریم. بنابراین، این بخش یکی از پرکاربردترین قسمت‌های سایت است. در ادامه هریک از بخش‌های موجود در ابزارهای ترسیم را بررسی می‌کنیم.

ابزار نشانگر موس

اولین ابزار در بخش ترسیم سایت تریدینگ ویو مربوط به نشانگر موس است. با بردن موس بر روی این گزینه و انتخاب فلش کناری، لیست گزینه‌های نشانگر موس قابل مشاهده است. در سایت تریدینگ ویو برای این منظور، چهار گزینه خطوط متقاطع عمودی، نقطه، فلش و پاک‌کن برای انتخاب وجود دارد. بهترین گزینه، استفاده از خطوط متقاطع است چرا که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی می‌توان وضعیت نمودار را با خطوط ایجاد شده مشاهده کرد.
تریدیدنگ ویو چیست - نشانگر موس

ابزار ترسیم خط و کانال در تریدینگ ویو چیست ؟

این ابزار مربوط به رسم انواع خط‌های روند، افقی و عمودی است. علاوه بر این، امکان رسم کانال‌‌های موازی و جدا از هم نیز در این بخش وجود دارد. توضیحات مربوط به هر یک از گزینه‌های موجود در این بخش، در تصویر زیر آمده است. خط روند، خط افقی و عمودی و کانال موازی از جمله پرکاربردترین گزینه‌های موجود در این بخش است که اکثر تحلیلگران از آن‌ها استفاده می‌کنند.
تریدینگ ویو چیست - ترسیم خطوط روند
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

ابزار ترسیم فیبوناچی، چنگال و گن در تریدینگ ویو چیست ؟

بسیاری از معامله‌گران برای ترید در بازار ارزهای دیجیتال از فیبوناچی، چنگال و گن استفاده می‌کنند. با استفاده از این ابزارها می‌توان مناطق مهم حمایت و مقاومت برای نمودار را به دست آورد و بر اساس آن ترید کرد. آموزش هر یک از این ابزارها و نحوه معامله با آن‌ها یک موضوع جداگانه است. در اینجا ما فقط به توضیح ابزارهای تریدینگ ویو برای ترسیم فیبوناچی، چنگال و گن می‌پردازیم. ابزارهای زیر در سایت تریدینگ ویو برای ترسیم این سه روش موجود هستند.
  • فیبوناچی اصلاحی
  • فیبوناچی گسترش یافته یا سه نقطه‌ای
  • ترسیم چنگال اندروز
  • چنگال Schiff و اصلاح شده‌ی آن
  • مشخص کردن چنگال داخلی
  • چنگال بادبزن
  • کانال فیبوناچی
  • نواحی زمانی فیبوناچی
  • بادبزن فیبوناچی
  • تایم زون‌های فیبوناچی
  • دوایر فیبوناچی
  • منحنی و گوه فیبوناچی
  • کمان‌های فیبوناچی
  • جعبه، مربع مربع ثابت و بادبزن گن

در تصویر زیر تمامی ابزارهای موجو.د در این بخش را به همراه توضیح فارسی آن می‌توانید مشاهده کنید.

تریدینگ ویو چیست - ترسیم فیبوناچی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلکیک کنید.

ابزارهای ترسیم شکل در تریدینگ ویو چیست ؟

گاهی اوقات برای نشان دادن اطلاعات به صورت شماتیک در نمودار، نیاز به ترسیم اشکال مختلف است. به عنوان مثال، بسیاری از تحلیلگران برای نشان دادن سطوح حمایت و مقاومت از مستطیل استفاده می‌کنند. برخی از تحلیلگران نیز برای نمایش مسیر حرکت قیمت، از ابزار ترسیم مسیر یا قلم مو استفاده می‌کنند. در بخش ابزارهای ترسیم شکل، تریدینگ ویو امکان ترسیم این اشکال را برای ما فراهم کرده است. در تصویر زیر ابزارهای مختلف موجود در این قسمت توضیح داده شده است.

تریدینگ ویو چیست - ترسیم اشکال
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

ابزارهای حاشیه‌نویسی در تریدینگ ویو چیست  ؟

ابزار‌های حاشیه‌نویسی به تحلیلگر کمک می‌کند تا به راحتی بتواند منظور خود را به مخاطبان برساند. علاوه بر این، استفاده از این ابزارها به تحلیلگر کمک می‌کند تا نکات مهم نمودار را همواره در جلوی چشم خود ببیند و در صورت مراجعه دوباره به چارت، نیازی به انجام دوباره تحلیل‌ها نداشته باشد. ابزارهای زیر در بخش حاشیه‌نویسی تریدینگ ویو وجود دارند.

  • نوشتن روی نقطه خاصی از نمودار
  • درج نوشته روی نقطه خاصی از نمایشگر
  • متن با علامت مشخص و ثابت روی نمودار
  • نوشته با علامت مشخص و ثابت روی نمایشگر
  • متن به صورت عمودی در بالای نقطه خاص
  • لینک توییت
  • متن با اشاره به یک نقطه خاص
  • متن به صورت بالن در یک نقطه خاص
  • نشان قیمت
  • نشان قیمت همراه با نوشته در کنار آن
  • نشانگر فلش در تمام جهات
  • نشانگر پرچم

در تصویر زیر تمامی ابزارهای حاشیه‌نویسی سایت تریدینگ ویو به طور کامل توضیح داده شده است.

تریدینگ ویو چیست - ابزارهای حاشیه‌نویسی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

ابزارهای ترسیم الگوها در تریدینگ ویو چیست ؟

الگوها بخش مهمی از تحلیل تکنیکال را شامل می‌شوند. از الگوهای کلاسیک مانند الگوی مثلث و سر و شانه، و الگوهای هارمونیک و امواج الیوت در بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌شود. به منظور راحتی ترسیم این الگوها، تریدینگ ویو ابزارهای ترسیم آن‌ها را به صورت جداگانه ارائه کرده است. با استفاده از این ابزارها می‌توان الگوهای معروف را با دقت بالا به نمودار اضافه کرد. این بخش شامل ترسیم الگوهای زیر است.

  • ترسیم الگوی XABCD
  • الگوی Cypher
  • مشخص کردن الگوی ABCD
  • انواع الگوهای مثلث
  • رسم الگوی جنبش سه‌گانه
  • الگوی سرو شانه
  • ترسیم موج ایمپالسیو الیوت
  • موج مثلثی الیوت
  • رسم موج ترکیب سه‌گانه الیوت
  • مشخص کردن موج اصلاحی الیوت
  • موج ترکیب دوگانه الیوت
  • خطوط چرخشی
  • چرخه‌های زمانی
  • خط سینوس

در تصویر زیر ابزار مربوط به هریک از الگو‌ها را مشخص کرده‌ایم.

تریدینگ ویو چیست - ترسیم الگوها
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

ابزارهای پیش‌بینی و تعیین وضعیت در تریدینگ ویو چیست ؟

روند آتی قیمت برای یک نمودار با تحلیل تکنیکال و یا تحلیل فاندامنتال قابل بررسی است. پس از تخمین روند قیمتی آینده، می‌توانید حد سود، حد ضرر و نحوه چینش احتمالی کندل‌ها را با استفاده از ابزارهای پیش‌بینی تریدینگ ویو نمایش دهید. ابزارهای زیر در این بخش وجود دارند که تحلیلگران می‌توانند از آن‌ها برای تعیین وضعیت استفاده کنند.

  • مشخص کردن معامله خرید با حد سود و حد ضرر
  • مشخص کردن معامله فروش با حد سود و حد ضرر
  • پیش‌بینی روند آتی قیمت با منحنی
  • تشخیص تعداد کندل‌ها در محدوده مشخص
  • ابزار تشخیص تغییر قیمت در محدوده مشخص
  • گزینه تشخیص تعداد کندل‌ها و مقدار تغییر قیمت در محدوده مشخص
  • تشخیص کپی الگوی کندل‌ها و اعمال آن به آینده قیمتی
  • ابزار کندل‌های بازخورد از روی گذشته نمودار
  • پیش‌بینی نمودار برای آینده با سه نقطه
  • مشخص کردن حجم قیمتی خرید و فروش در یک محدوده ثابت

در تصویر زیر، ابزارهای موجود را در کنار معادل فارسی آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید. استفاده از این ابزارها، نمودار را از نظر دیداری جذاب‌تر می‌کند.

آموزش تریدیدنگ ویو چیست - ابزار پیش بینی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — نشانه‌ها و علامت‌ها

بخش بعدی ابزارهای ترسیم در سایت تریدینگ‌ویو، مربوط به نشانه‌ها و علامت‌ها است. نشانه‌های مختلفی مثل علامت جهت، پرچم و تایید یا رد در این بخش وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در نمودار استفاده کرد. تصویر زیر لیست این نمادها و اشکال را در سایت تریدینگ‌ویو نشان می‌دهد.

آموزش تریدینگ ویو چیست - نشانه‌ها و نمادها
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

سایر ابزارهای ترسیم

علاوه بر موارد بالا که بخش اصلی قسمت ترسیم در سایت هستند، بخش‌های تک‌گزینه‌ای دیگری نیز در این قسمت وجود دارد. در این بخش به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

  • گزینه اندازه‌گیری که با یک خط‌کش در سایت مشخص است، برای محاسبه تعداد کندل‌ها و مقدار تغییرات قیمت و حجم در محدوده معین استفاده می‌شود. این ابزار مشابه با ابزار موجود در بخش پیشی‌بینی است.
  • گزینه بعدی مربوط به زوم کردن روی نمودار است که با علامت ذره‌بین و مثبت در سایت مشخص است. با استفاده از نوارهای کناری نمودار نیز، می‌توانید به صورت افقی و عمودی روی نمودار زوم کنید.
  • گزینه بعدی آ‌هنربا است که با نماد آهنربا نمایش داده شده است. با فعال شدن این گزینه، ترسیم خطوط با حساسیت بیشتری انجام می‌شود. دقت کنید که فعال بودن این گزینه، آزادی عمل شما را در ترسیم از بین می‌برد. بنابراین، به جز در مواقع نیاز بهتر است این گزینه غیرفعال باشد.
  • با فعال کردن گزینه بعدی که با نماد مداد و قفل مشخص است، با یک بار انتخاب یک ابزار، تا زمان انتخاب نکردن ابزار دیگری با هر کلیک بر روی صفحه، شروع به رسم خواهید کرد. در حالت عادی و با غیر فعال بودن این گزینه، با هر بار انتخاب ابزار فقط یک بار می‌توانید از آن برای ترسیم استفاده کنید و برای ترسیم دوباره، باید باز هم ابزار مورد نظر را انتخاب کنید.
  • ابزار بعدی که به صورت قفل نمایش داده شده است برای قفل کردن ابزارها استفاده می‌شود.
  • این گزینه که با چشم نمایش داده می‌شود برای مخفی کردن ترسیمات و اندیکاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گزینه آخر در بخش ابزارهای ترسیم، برای حذف کردن اندیکاتورها و ترسیم‌ها کاربرد دارد. با کلیک راست بر روی صفحه ترسیم نیز می‌توانید این گزینه‌ها را مشاهده و استفاده کنید.

آموزش تریدنگ ویو — اندیکاتورها و تنظیمات نمودار در تریدینگ ویو چیست ؟

این بخش از سایت مربوط به نوار بالایی سایت تریدینگ ویو پس از باز کردن نمودار مورد نظر است. در این قسمت، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که شاکله اصلی نمودار را تشکیل می‌دهند. در ادامه، هر یک از بخش‌ها را با توجه به اهمیت آن‌ها در تحلیلگری مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. تصویر زیر پنجره اندیکاتورها و تنظیمات نمودار را نشان می‌دهد.

آموزش تریدینگ ویو چیست - اندیکاتورها و تنظیمات اصلی

بخش تنظیمات کلی صفحه تحلیل نمودار

اولین گزینه از این پنجره که با سه خط افقی نمایش داده می‌شود، مربوط به تنظیمات کلی نمودار است. در این بخش، شما به ابزارهای زیر دسترسی دارید. توجه کنید که برخی از این ابزارها مخصوص اکانت‌های پولی است.
  • در قسمت اول «طرح‌بندی» (Layout) نمودار نمایش داده می‌شود که می‌توان آن را تغییر داد. منظور از طرح‌بندی، نحوه نمایش نمودار وتعداد آن‌ها به صورت پیش‌فرض است. شما می‌توانید تعداد پنجره‌ها، نحوه نمایش پنجره‌ها، اندیکاتورهای موجود و سایر ویژگی‌های مورد نظر خود را در یک طرح‌بندی ایجاد و به عنوان یک طرح‌بندی جداگانه ذخیره کنید. در این حالت، برای استفاده از این ویژگی‌ها در نمودار جدید تنها باید طرح‌بندی ساخته شده را فراخوانی کنید. این ویژگی برای اکانت‌های پولی فعال است.
  • امکان فعال‌کردن ذخیره اتوماتیک نمودار و به اشتراک گذاری نمودارها در این بخش وجود دارد.
  • تغییر نام پرونده و کپی گرفتن از آن در کنار جستجوی فایل‌ها در این بخش قرار داده شده است.
  • امکان خروجی گرفتن از داد‌های نمودار باز شده در این بخش وجود دارد. این امکان برای اکانت‌های پولی فعال است.
  • تغییر تم صفحه، روشن یا خاموش کردن ابزارهای ترسیم و تغییر زبان از جمله دیگر ابزارهای موجود در این بخش هستند.

تصویر زیر تمامی امکانات موجود در این بخش را با معادل فارسی آن‌ها نشان می‌دهد.

آموزش تریدینگ ویو چیست - تنظیمات کلی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — مشخص کردن تایم فریم

بخش دوم از نوار اندیکاتورها و تنظیمات نمودار، مربوط به تایم فریم نمودار است. شما با انتخاب این گزینه می‌توانید تایم فریم از 1 ثانیه تا یک ماه را مشاهده کنید. دقت کنید که نمودارهای زیر یک دقیقه، تنها برای اکانت‌های پولی فعال است. با انتخاب تایم فریم مورد نظر خود از این لیست، نمودار در آن تایم فریم ترسیم می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید لیست تایم‌فریم‌های موجود در سایت برای نمایش نمودار قیمت را مشاهده کنید.

آموزش تریدینگ ویو چیست - تایم فریم
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — نحوه نمایش قیمت در نمودارها

بخش مهم دیگری که در نمودار وجود دارد نحوه نمایش قیمت است. قیمت در بازارهای مالی، شامل چهار قیمت «شروع» (Open)، «پایان» (Close)، «بالاترین قیمت» (High) و «پایین‌ترین قیمت» (Low) است. با استفاده از یک یا چند مورد از این قیمت‌ها، نمودارهای مختلفی برای نمایش به وجود می‌آید. در ادامه، فهرست روش‌های موجود آورده می‌شود. بیشترین کاربرد را از میان انواع نمودارها، نمودار کندل استیک دارد که از هر چهار قیمت برای تشکیل کندل‌ها استفاده می‌کند.

  • نمودار میله‌ای (Bars)
  •  کندل استیک (Candles)
  • کندل‌های توخالی (Hollow Candles)
  • نمودار خطی (Linear)
  •  سطحی (Area)
  • نمودار خط پایه (Baseline)
  • هیکن آشی (Heiken Ashi)
  • رنکو (Renko)
  • نمودار شکست خط (Line Break)
  • کاجی (Kagi)
  • نمودار نقطه و شکل (Point & Figure)
  • نمودار محدوده (Range)

هر یک از این نمودارها نحوه محاسبه مخصوص به خود را دارند و از پارامترهای مختلفی تشکیل شده‌اند که بررسی آن‌ها در محدوده این مقاله نیست.

مقایسه نمودارها با یکدیگر

این بخش که با اسم «Compare» و با علامت «+» در نوار بالایی مشخص است، برای مقایسه نمودارهای مختلف با هم استفاده می‌شود. شما می‌توانید هر تعداد نمودار که می‌خواهید به نمودار اصلی اضافه ‌کنید و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. تصویر زیر مربوط به نمودار ارز دیجیتال کاردانو است که با استفاده از گزینه Compare نمودار ارزهای دیجیتال «هارمونی وان» و «سلر» به آن اضافه شده است.

آموزش تریدینگ ویو چیست - مقایسه نمودار ارزهای مختلف
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — اندیکاتورها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایت تریدینگ ویو مربوط به اندیکاتورها است که با واژه «Indicators» مشخص می‌شود. با کلیک بر روی این گزینه پنجره مربوط به اندیکاتورها باز می‌شود. در سمت چپ این پنجره 5 دسته وجود دارد که دسته اول آن با نام «My Scripts» مربوط به اندیکاتورهایی است که در محیط برنامه‌نویسی توسط خود کاربر نوشته شده است. چهار دسته دیگر مربوط به اندیکاتورهای مختلف است که در ادامه هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • گزینه «Built-ins» مربوط به اندیکاتورهای سایت تریدینگ ویو است. اکثر اندیکاتورهای مهم مثل اندیکاتور EMA، اندیکاتور مکدی، اندیکاتور RSI، ایچیموکو و غیره در این قسمت قرار دارند. برای پیدا کردن اندیکاتور مورد نظر، کافی است اسم اندیکاتور را در قسمت جستجوی اندیکاتور تایپ کنید.
  • گزینه «Candlestick Patterns» مربوط به اندیکاتورهای شناسایی الگوهای کندل استیک مانند پوشاننده و پین‌بار است. صعودی یا نزولی بودن هر الگو نیز با عبارت انگلیسی در کنار اسم آن مشخص می‌شود. با انتخاب گزینه‌ All Candlestick Patterns می‌توان تمام الگوها را در نمودار مشاهده کنید.
  • گزینه «Public Library» مربوط به اندیکاتورهای نوشته شده توسط افراد مختلف فعال در بازار است. معمولا این اندیکاتورها برای ایجاد یک استراتژی مشخص یا بهبود کارکرد یک اندیکاتور نوشته می‌شوند. برای اطمینان از عملکرد این اندیکاتورها، بهتر است توضیحات و کد آن‌ها را بررسی کنید. با نگهداری موس روی هر کدام از این اندیکاتورها، گزینه‌های مربوط به کد و توضیحات قابل مشاهده است.
  • گزینه آخر مربوط به دسته جدیدی از اندیکاتورها با نام «Volume Profile» است. این اندیکاتورها، به جای این‌که حجم را بر مبنای زمان نشان‌دهند بر مبنای قیمت نمایش می‌دهند. 4 نوع از این اندیکاتورها وجود دارد. تمام این اندیکاتورها مختص اکانت‌های پولی هستند اما در بین اندیکاتورهای دسته سوم، مشابه این اندیکاتورها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تصویر زیر پنجره مربوط به اندیکاتورها را نشان می‌دهد.

تریدینگ ویو چیست - اندیکاتورها
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

اطلاعات مالی

این بخش «Financials» بیشتر برای سهام کاربرد دارد. در این قسمت اندیکاتورهای مختلفی وجود دارند که اطلاعات مختلفی مانند اطلاعات درآمد و سود شرکت‌ها را در نمودار نشان می‌دهند. برخی از این اندیکاتورها رایگان هستند اما بیشتر آن‌ها برای استفاده اکانت‌های پولی است. با توجه به این که این اطلاعات بیشتر برای سهام آمریکا و سایر کشورها است و اطلاعات بورس ما در آن موجود نیست، لذا این بخش کاربرد آن‌چنانی برای ما ندارد.

تمپلیت اندیکاتور

برای این‌که استراتژی خود را با استفاده از اندیکاتورها بتوانید با یک کلیک به نمودارهای مختلف اعمال کنید از بخش «Templates» می‌توانید استفاده کنید. پس از اضافه کردن اندیکاتورهای خود به نمودار روی این گزینه کلیک کنید و گزینه «Save Indicator Template» را انتخاب کنید. در پنجره باز شده اسم مناسب برای استراتژی خود انتخاب و در صورت نیاز نماد و تایم فریم را نیز ذخیره کنید. پس از آن، برای هر نموداری با مراجعه به این گزینه، تمپلیت را می‌توانید مشاهده کنید. با انتخاب آن، اندیکاتورها به نمودار جدید اعمال خواهند شد.

تنظیم هشدار

گزینه «Alerts» در نوار اندیکاتورها، مربوط به تنظیم کردن هشدار تغییرات قیمتی است. در این قسمت، شما می‌توانید با مشخص کردن نماد و شرایط مورد نظر خود، هشدار تغییرات قیمت را تنظیم کنید تا در صورت محقق شدن شرایط، سایت به شما هشدار بدهد. با کلیک بر روی این گزینه، پنجره مربوط به تنظیمات باز می‌شود. در این پنجره نام نماد، شرایط ایجاد هشدار، تاریخ انقضای هشدار، نوع هشداردهی، نام هشدار و پیام هشدار را تنطیم کرده و گزینه «Create» را انتخاب می‌کنید تا هشدار مورد نظر ایجاد شود.

برخی از روش‌های ارسال هشدار تنها برای اکانت‌های پولی موجود است. تصویر زیر پنجره مورد نظر است که هشدار برای ارز دیجیتال کاردانو را نشان می‌دهد. شرط تعیین شده برای این هشدار رسیدن قیمت به زیر 1/91 دلار است.

تریدینگ ویو چیست - تنظیم هشدار
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

بازپخش کندل‌ها

گزینه «Replay» به معنی باز پخش است. با استفاده از این گزینه و انتخاب بخشی از نمودار، کندل‌های موجود پس از نقطه انتخاب شده به صورت ویدیویی پخش می‌شوند که امکان تعیین سرعت پخش و نقطه شروع پخش وجود دارد. این گزینه در تایم فریم‌ّای کوتاه‌تر از روزانه برای اکانت‌های پولی فعال است و اکانت‌های رایگان امکان دسترسی به آن را ندارند. در کنار این گزینه دو فلش به سمت چپ و راست نیز وجود دارد که برای برگشت به عقب یا جلو از آن استفاده می‌شود.

سایر ابزارها در بخش اندیکاتورها و تنظیمات نمودار

در سمت راست نوار اندیکاتورها و تنظیمات سایت، چند گزینه دیگv وجود دارد که در این بخش& مختصر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. گزینه اول با نماد مربع، برای انتخاب «Layout» است. برای اکانت‌های رایگان امکان انتخاب وجود ندارد، اما سایر اکانت‌ها می‌توانند ازطرح‌بندی‌های مختلف موجود، برای نمایش چندین نمودار در صفحه استفاده کنند. مورد بعدی اسم طرح‌بندی است که قابل ویرایش است.

گزینه بعدی با علامت چرخ دنده، مربوط به تنظیمات نمایش صفحه است. با استفاده از این گزینه می‌توانید تنظیمات مربوط به نمایش صفحه را به دلخواه خود تغییر دهید. برای بزرگ کردن صفحه از گزینه بعدی می‌توان استفاده کرد. با زدن دکمه «Esc» روی کیبورد، می‌توانید صفحه را از حالت بزرگنمایی خارج کنید.

گزینه‌ای که با علامت دوربین مشخص است، برای ذخیره و کپی تصویر نمودار استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این گزینه تحلیل‌های خود را ذخیره کنید. گزینه «Publish» آخرین ابزار این بخش است که امکان به اشتراک‌گذاری ایده‌های تحلیلی با سایر افراد را برای کاربران فراهم می‌کند.

آموزش تریدینگ ویو — محیط برنامه‌نویسی و فیلترنویسی تریدینگ ویو چیست ؟

سایت تریدینگ ویو امکان نوشتن فیلتر‌های مختلف و همچنین برنامه‌نویسی اندیکاتورها را برای کاربران خود فراهم کرده است. این بخش در کنار چند ابزار دیگر در نوار پایین صفحه نمایش نمودارها قرار دارد. در این بخش، به بررسی این امکانات می‌پردازیم. بدیهی است که در این مقاله، برنامه‌نویسی و فیلترنویسی با جزئیات آموزش داده نمی‌شود و هدف، آشنایی با ابزارهای موجود در سایت است. اما سعی می‌کنیم با مثال ساده نحوه فعالیت در این دو بخش را تا حد ممکن آموزش دهیم.

آموزش تریدینگ ویو چیست - نوار برنامه‌نویسی

فیلترنویسی در تریدینگ ویو چیست ؟

محیط «Screener» در سایت تریدینگ ویو مختص فیلترنویسی است. منظور از فیلترنویسی، جدا کردن سهام یا ارزهای با ویژگی‌های خاص از بقیه دارایی‌های بازار است. با توجه به این‌که ویژگی‌های بازارها با یکدیگر متفاوت است، در تریدینگ ویو سه محیط فیلترنویسی جداگانه برای بازارهای ارزهای دیجیتال، بازار فارکس و بازار سهام ایجاد شده است. گزینه «Crypto Screener» مربوط به فیلترنویسی ارزهای دیجیتال است. اگر روی فلش موجود در کنار این گزینه کلیک کنید، گزینه «Forex Screener» و «Stock Screener» را می‌توانید مشاهده کنید که به ترتیب مربوط به بازار فارکس و سهام هستند.
با کلیک بر روی هر کدام از این گزینه‌ها، محیط فیلترنویسی در قسمت پایین صفحه فعال می‌شود. تصویر زیر مربوط به پنجره فیلترنویسی ارزهای دیجیتال است. در قسمت بالایی محیط، چهار گزینه وجود دارد که هرکدام، ارزها را با پارامترهای مخصوص خود فیلتر می‌کنند. گزینه «Overview» کلیتی از وضعیت بازار را با توجه به ستون‌های فعال نشان می‌هد. عبارت «Performance» ارزها را بر اساس درصد و مقدار رشد آن‌ها فیلتر می‌کند. گزینه «Oscillators» مقادیر اسیلاتورهای مختلف را برای ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد. در نهایت با انتخاب «Trend-Following» ارزها بر اساس استراتژی تعقیب روند فیلتر می‌شوند.
آموزش تریدینگ ویو چیست - فیلترنویسی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

گزینه‌هایی که توضیح دادیم مربوط به فیلترهای آماده است. اگر بخواهیم با توجه به استراتژی خودمان فیلتر بنویسیم از گزینه‌های موجود در سمت راست پنجره فیلترنویسی استفاده می‌کنیم. گزینه اول در این قسمت، مربوط به ذخیره‌سازی اطلاعات است. گزینه دوم مربوط به انتخاب تایم فریم اعمال فیلترها است. ذخیره‌سازی اطلاعات همچنین انتخاب تایم فریم‌های کمتر از یک روز، تنها برای اکانت‌های پولی فعال است.

گزینه سوم مربوط به ایجاد هشدار است. شما می‌توانید برای فیلترهای خود هشدار تنظیم کنید تا در صورت محقق شدن شرایط از آن آگاه شوید. گزینه بعدی مربوط به فیلترهای سایت و فیلترهای قبلی است. در نهایت گزینه «Filters» همان جایی است که از آن برای فیلترنویسی استفاده می‌کنیم. با کلیک بر روی این گزینه، پنجره فیلترنویسی باز می‌شود. تصویر زیر این پنجره را نشان می‌دهد. با استفاده از این پنجره اطلاعات تکنکیال، اطلاعات مالی و اطلاعات توصیفی بازار را می‌توان فیلتر کرد.

تریدینگ وی چیست - آموزش محیط فیلترنویسی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — فیلترنویسی با مثال

پس از پاسخ به سوال فیلترنویسی تریدینگ ویو چیست نوبت آموزش آن با ارائه مثال است. برای آشنایی با نحوه فیلترنویسی یک مثال ساده را بررسی می‌کنیم. فرض کنید می‌خواهیم تمام ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس را که در آن‌ها، «EMA20» بالای «EMA50» و همچنین «EMA50» بالای «EMA200» است را فیلتر کنیم. برای این منظور، ابتدا در قسمت جستجوی پنجره، فیلتر «Exchange» را جستجو می‌کنیم. در قسمت پایین، گزینه فیلتر مربوط به صرافی‌ها نمایش داده می‌شود که از بین گزینه‌های موجود در آن، صرافی بایننس را انتخاب می‌کنیم.

در مرحله بعد «EMA20» را جستجو می‌کنیم. از بین گزینه‌های فیلتر «Above» یعنی بالا را انتخاب می‌کنیم و در قسمت بعدی گزینه «EMA50» را انتخاب می‌کنیم. این دو انتخاب به این معنی است که ما می‌خواهیم ارزهایی به ما نشان داده شود که در آ‌ن‌ها «EMA20» بالای «EMA50» است. مشابه همین کار را برای «EMA50» نیز انجام می‌دهیم و پس از انتخاب گزینه بالا، «EMA200» را انتخاب می‌کنیم.

با این کار فیلتر مورد نظر ساخته می‌شود و این سه گزینه در پنجره به رنگ آبی نمایش داده می‌شوند. با اعمال فیلتر، می‌توانیم لیست ارزهای با ویژگی مورد نظر را مشاهده کنیم. در این مثال، بیت‌کوین اولین ارز پیشنهادی است. برای بررسی درستی کار، میانگین متحرک‌های 20، 50 و 200 روزه را به نمودار بیت‌کوین اضافه می‌کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، شرایط برای سه میانگین متحرک صادق است.

تریدینگ ویو چیست - مثال فیلترنویسی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

برنامه نویسی در تریدینگ ویو چیست ؟

در بین ابزارهای نوار برنامه‌نویسی و فیلترنویسی، گزینه «Text Notes» وجود دارد که برای نوشتن توضیح است و کاربرد آنچنانی ندارد. بنابراین به طور مستقیم سراغ بخش برنامه‌نویسی در تریدینگ ویو یعنی «Pine Editor» می‌رویم. با کلیک بر روی این گزینه، پنجره برنامه‌نویسی برای شما فعال می‌شود. قسمت پایین این پنجره، محیط کدنویسی آن است که کدها در آن بر اساس زبان Pine نوشته می‌شوند.

در سمت راست این پنجره، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. گزینه «Open» برای باز کردن کدِ از قبل نوشته شده یا باز کردن یک ادیتور جدید استفاده می‌شود. کاربرد «Save» در ذخیره کردن کدها است. با انتخاب گزینه «Add to chart» کد بر روی نمودار اعمال می‌شود و از گزینه «Publish Script» برای به اشتراک‌گذاری کد با دیگران استفاده می‌شود.

در انتهای سمت راست پنجره سه نقطه وجود دارد. با کلیک بر روی آن می‌توانید به منابع مطالعاتی در مورد ساختار محیط برنامه‌نویسی تریدینگ ویو و آموزش زبان «Pine» دسترسی پیدا کنید. گزینه «Strategy Tester» نیز برای بررسی کدهای نوشته شده یا سایر اندیکاتورهای موجود در سایت استفاده می‌شود. تصویر زیر مربوط به پنجره برنامه‌نویسی است. کد نوشته شده، قیمت نهایی را به عنوان یک اسیلاتور در نمودار نشان می‌دهد.

برنامه‌نویسی در تریدینگ ویو
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو — ساخت اکانت دمو معامله

علاوه بر دو سوال برنامه نویسی تریدینگ ویو چیست و فیلترنویسی تریدینگ ویو چیست یک سوال دیگر نیز به کرات در مورد تریدینگ ویو پرسیده می‌شود و آن هم، در مورد امکان انجام معاملات دمو است. سایت تریدینگ ویو این امکان را برای کاربران فراهم کرده است. برای این منظور در بخش برنامه‌نویسی و فیلترنویسی باید گزینه «Paper Trading» را انتخاب کنید. با وصل شدن به سرور این محیط و انتخاب مقدار پول مورد نظر، می‌توانید معاملات خود را شروع کنید.

پس از اتصال به معاملات دمو، کلیدهای خرید و فروش به نمودار اضافه می‌شوند. می‌توانید با کلیک بر روی آن، اقدام به خرید و فروش در نماد مورد نظر خود کنید. امکان تعیین حد سود و حد ضرر نیز در این قسمت وجود دارد. استفاده از این ابزار برای تریدرهای مبتدی می‌تواند بسیار مفید باشد. هم‌چنین می‌توان از این ابزار برای تست کردن استراتژی‌های معاملاتی استفاده کرد. در ادامه، انجام یک معامله در محیط Paper Trading را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

ابتدا نمودار ارز دیجیتال مورد نظر خود را باز و اکانت معامله دمو خود را فعال می‌کنیم. ما در این مثال به دنبال خرید 100 واحد ارز دیجیتال سولانا در قیمت 157 دلار با حد سود 198 دلار و حد ضرر 149 دلار هستیم. بنابراین، روی دکمه خرید کلیک می‌کنیم و در پنجره اطلاعات مورد نظر را وارد می‌کنیم. با توجه به این که قیمت بالای این مقدار است، معامله از نوع «Limit» است و با رسیدن قیمت به 157 دلار معامله ما آغاز می‌شود.

آموزش تریدینگ ویو ابزار paper trading
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

با کلیک بر روی گزینه بزرگ آبی رنگ، معامله را آغاز می‌کنیم تا این‌که با رسیدن قیمت، به قیمت مورد نظر ما معامله فعال شود. در این حالت قیمت خرید، حد سود و حد ضرر در نمودار مشخص است. با کلیک بر روی حد سود یا ضرر می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. اطلاعات معامله نیز به طور کامل در پنجره پایین قابل مشاهده است. می‌توانید سود یا ضرر خود را در این قسمت مشاهده کنید. با کلیک بر روی علامت ضربدر می‌توانید معامله را قبل رسیدن به حد سود یا حد ضرر ببندید. تصویر زیر اطلاعات مربوط به معامله را بعد شروع نشان می‌دهد.

انهجام معامله دمو در تریدینگ ویو
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش تریدنگ ویو — اطلاعات جانبی

بخش آخر در آموزش سایت تریدینگ ویو مربوط به نوار ابزار سمت راست نمودار قیمت است. در این بخش ابزارهای مختلفی برای کسب اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آن‌ها وجود دارد. در ادامه گزینه‌های مهم این بخش را توضیح می‌دهیم.

بخش اطلاع رسانی در تریدینگ ویو
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، بر روی آن کلیک کنید.

لیست بررسی یا Watchlist

با استفاده از این بخش، می‌توانید یک گروه‌ از ارزهای مورد نظر خود را جدا کنید و اطلاعات آن‌ها را به صورت یک‌جا مشاهده کنید. می‌توانید گرو‌های دیگری نیز برای سهام و فارکس ایجاد کنید. استفاده از این بخش می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در زمان شود.

اخبار و تقویم

اخبار در بازارهای مالی تاثیر زیادی دارند و ممکن است یک خبر، به کل جهت روند بازار را تغییر دهد. به همین دلیل، آگاهی از اخبار برای فعالیت در بازارهای مالی مهم است. در بخش اخبار سایت تریدینگ ویو، شما می‌توانید اخبار سیاسی و تحلیلی مختلف را مشاهده و مطالعه کنید. در بخش تقویم سایت نیز، می‌توانید رویدادهای مهم پیش‌رو را مشاهده کنید. این بخش دارای ابزار فیلتر است که می‌توانید با استفاده از آن، داده‌ها را شخصی‌سازی کنید. این بخش در بازار فارکس بسیار کاربردی است.

چت عمومی و چت خصوصی

این بخش از سایت تریدینگ ویو به عنوان شبکه اجتماعی عمل می‌کند. در قسمت چت عمومی، گروه‌های تخصصی مختلفی وجود دارند که افراد در آن در مورد موضوعات مختلف بحث می‌کنند. شما می‌توانید به هر یک از این گروه‌ها که دوست دارید وصل شوید و از اطلاعات دیگران استفاده کنید. در بخش چت خصوصی، می‌توانید با تایید اکانت خود به وسیله شماره تماس با مخاطبان خود به صورت خصوصی چت کنید. برای به اشتراک‌گذاری ایده‌های خود نیز به این تایید اعتبار نیاز دارید.

پخش‌های زنده

تریدینگ ویو امکان پخش زنده و تحلیل زنده را برای کاربران خود فراهم کرده است. شما می‌توانید در لیست پخش‌های زنده، برنامه مورد نظر خود را ببینید و از تحلیل آنلاین دیگران استفاده کنید. همچنین شما خودتان نیز می‌توانید تحلیل خود را به صورت آنلاین با دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا ثبت نام در تریدینگ ویو رایگان است؟

برای ثبت نام در تریدینگ ویو تنها به ایمیل نیاز دارید. با داشتن ایمیل، می‌توانید رایگان در این سایت ثبت نام کنید و از بسیاری از امکانات آن استفاده کنید. سایت تریدینگ ویو اکانت‌های پولی نیز دارد. برای خرید این اکانت‌‌ها از کارت‌های اعتباری و بانکی و همچنین برخی از ارزهای دیجیتال می‌توانید استفاده کنید. تفاوت اکانت‌های پولی با اکانت رایگان در برخی از ویژگی‌ها مانند تعداد اندیکاتورهای قابل استفاده، تایم‌فریم‌های زیر یک دقیقه و برخی ویژگی‌های دیگر است. تریدرهای شخصی، نیازی به خرید اکانت پولی ندارند و اکانت رایگان نیازهای تحلیلگری آن‌ها را برآورده می‌کند.

آیا در تریدینگ ویو قابلیت برنامه‌نویسی و فیلترنویسی وجود دارد؟

سایت تریدینگ ویو هم امکان فیلترنویسی و هم برنامه‌نویسی را برای کاربران فراهم می‌کند. فیلترنویسی در قسمت «Screeners» و برنامه‌نویسی در قسمت «Pine Editor» قابل انجام است. در قسمت فیلترنویسی، شما می‌توانید اطلاعات مختلف تکنیکال و مالی را برای پیدا کردن ارزهای با ویژگی‌های خاص، استفاده کنید. در قسمت برنامه‌نویسی، با استفاده از زبان «Pine Script»، می‌توانید اندیکاتور‌های شخصی خود را برنامه‌نویسی و برای تحلیل بازار استفاده کنید.

معرفی فیلم آموزش سایت TradingView برای تحلیل تکنیکال در بازار مالی

آموزش تریدینگ ویو

سایت تریدینگ ویو ابزارها و اطلاعات لازم برای تحلیلگران جهت تحلیل بازارهای مالی را فراهم می‌کند. در این مقاله به قسمت‌های مختلف سایت و امکانات موجود در آن اشاره کردیم. اما نکته مهم، توانایی استفاده درست از این ابزارها در جهت کسب سود از بازارهای مالی است. در بازارهای مالی، شما علاوه بر آشنایی با مفاهیم تحلیل تکنیکال و بنیادی باید بتوانید با استفاده از ابزارهای موجود، مفاهیم تئوری را در عمل پیاده‌سازی کنید. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع برای تحلیلگران، «فرادرس» فیلم 4 ساعتی آموزش سایت TradingView برای تحلیل تکنیکال در بازار مالی را تدوین کرده است.

این فیلم آموزشی شامل سه فصل است. فصل اول آن مربوط به مقدمات و معرفی و ایجاد اکانت در سایت است. فصل دوم به ابزارهای ترسیمی و تحلیلی می‌پردازد. در این فصل تمامی ابزارهای ترسیم موجود در سایت، بخش برنامه‌نویسی، دریافت اطلاعات بنیادی و اخبار، انجام معامله دمو و لایو، گرفتن بک‌تست و بسیاری از موارد تحلیلی دیگر، آموزش داده می‌شوند. فصل سوم مربوط به آموزش محیط کار بیرونی وب‌سایت است. اصلی‌ترین موضوعات این بخش به شکل زیر هستند.

  • دسترسی به بخش تنظیمات
  • دسته‌بندی تحلیل بر اساس نمادها در بازارهای مختلف مالی
  • بررسی انواع بازارها و اطلاعات آن‌ها در سایت
  • آموزش فیلترنویسی و بررسی Scriptها
  • دسترسی به نمودارها و قالب پلتفرم نمایشی ذخیره‌شده

این دوره برای تمامی علاقمندان به بازارهای ارز دیجیتال، فارکس و سهام بین‌المللی مفید است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش سایت TradingView برای تحلیل تکنیکال در بازار مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

اگر دوباره بخواهیم سوال تریدینگ ویو چیست را پاسخ دهیم، باید به این نکته اشاره کنیم که تریدینگ ویو، وبسایت ارائه‌دهنده اطلاعات بازارهای مالی مختلف مانند ارزهای دیجیتال، فارکس و سهام است که ابزارهای لازم جهت تحلیل نمودارها را نیز برای تحلیلگران فراهم می‌کند. در این سایت امکان فیلترنویسی و برنامه‌نویسی برای پیدا کردن ارزهای سودده و کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارها وجود دارد. اگرچه برخی از امکانات این سایت، مخصوص اکانت‌های پولی است اما برای تحلیلگران شخصی امکانات رایگان سایت کافی است و نیازی به خرید اکانت پولی نیست.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Tradingview
۱ دیدگاه برای «تریدینگ ویو چیست و چگونه با آن کار کنیم؟ — آموزش تصویری»

سلام خسته نباشید ممنون از مقاله خوبتون ببخشید یه سوال داشتم من چطوری میتونم از هسته چارت تریدینگ ویو برای بورس ایران استفاده کنم؟برنامه نویس پایتون هستم

باید از سایت تریدینگ ویو اکانت بخرم؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *