تدوین استراتژی سئو برای موفقیت محتوا – از صفر تا صد

۷۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
تدوین استراتژی سئو برای موفقیت محتوا – از صفر تا صد

استراتژی سئو برنامه‌ای برای بهینه‌سازی محتوا است که با هدف افزایش شانس ظاهر شدن وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو تدوین می‌کنیم. تدوین استراتژی سئو با افزایش تمرکز در زمان تولید محتوا، خیالمان را از تولید محتوای واقعا مفید و کاربردی برای کاربران راحت می‌کند. در این مطلب از «مجله فرادرس» تدوین استراتژی سئو برای بهتر دیده شدن محتوای وب‌سایت را با تمرکز بر اصول بازاریابی محتوایی از صفر تا صد یاد می‌گیریم.

فهرست مطالب این نوشته

تدوین استراتژی سئو

«استراتژی سئو» (SEO Strategy) برنامه جامعی است که برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به طرف وب‌سایت از طریق موتورهای جستجو تدوین و اجرا می‌کنیم. انجام موفقیت‌آمیز سئو شامل به‌کارگیری استراتژی‌های سئوی داخلی بر اساس کلمات کلیدی مبتنی بر قصد کاربر و استراتژی‌های سئوی خارجی با تمرکز روی دریافت بک لینک از دیگر وب‌سایت‌ها است.

تدوین استراتژی جامع برای سئو فرایند تولید محتوا را در مسیر درست قرار می‌دهد و کمک می‌کند محتوایی تولید کنیم که نه‌تنها در فکر و نظر ما بلکه در عمل نیز برای کاربر مفید است و به سوالات او پاسخ می‌دهد. در ادامه اهمیت تدوین استراتژی سئو را بررسی می‌کنیم.

تدوین استراتژی سئو

اهمیت تدوین استراتژی سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو به‌خودی خود انواع مختلفی دارد و انجام موفقیت‌آمیز آن نیازمند اقدامات زیادی است. این تعدد در انواع سئو و روش‌های انجام آن‌ها نیاز به برنامه و استراتژی جامع را دوچندان می‌کند چراکه فقط انجام سئو مهم نیست و تحلیل نتایج حاصل از این اقدامات و عملکرد وب‌سایت باید به‌صورت موثر در برنامه اجرای سئو قرار بگیرد.

با یک برنامه‌ریزی منظم می‌توانیم سئو را به‌صورت هدفمندتر و دقیق‌تری انجام دهیم و با بررسی نتایج حاصل، ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف وب‌سایت، برای موارد نیازمند به بهبود برنامه‌ریزی کنیم.

نحوه تدوین استراتژی سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو را به سه بخش اصلی سئو داخلی، سئوی خارجی و سئوی فنی دسته‌بندی می‌کنیم که هریک از این موارد تاکتیک‌های خاص خود را دارند و مجموعه این تاکتیک‌ها ما را به یک استراتژی جامع سئو می‌رساند.

بنابراین بهینه‌سازی وب‌سایت بر اساس فاکتورهای رتبه‌بندی سئو در سه حوزه سئو تکنیکال (فنی)، سئو داخلی متمرکز بر تولید محتوا و سئو خارجی با تمرکز بر لینک‌سازی صورت می‌گیرند و در ادامه این مطلب نیز تدوین استراتژی سئو را نیز طبق همین سه فاکتور مهم انجام می‌دهیم.

 

تدوین استراتژی سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا فنی همان‌طور که از نام آن پیداست، تنظیمات فنی وب‌سایت را برای بهبود رتبه‌بندی آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می‌دهد. هرچه وب‌سایت از نظر فنی بیشتر طبق دستورالعمل‌های موتورهای جستجو بهینه شود، هم کاربران تجربه کاربری بهتری خواهند داشت و هم خزنده‌های موتورهای جستجو فرایند «خزش» (Crawling) و «نمایه‌گذاری» (Indexing) صفحات مختلف وب را به‌شکل موثرتری انجام می‌دهند.

حالا که با مفهوم سئو تکنیکال آشنا شدیم، ببینیم تدوین استراتژی آن چه مراحلی دارد و چگونه می‌توانیم وب‌سایت را از نظر فنی بهینه‌سازی کنیم. اقدامات زیر برای تدوین و اجرای استراتژی سئوی فنی ضروری هستند:

  1. دریافت گواهینامه SSL
  2. اطمینان از سازگاری وب‌سایت با موبایل
  3. بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت
  4. رسیدگی به «محتوای تکراری» (Duplicate Content)
  5. ایجاد «نقشه سایت» (Sitemap) XML
  6. افزودن اسکیما به وب‌سایت
  7. ثبت وب سایت در ابزارهای سرچ کنسول گوگل و مدیریت وب بینگ

در ادامه هریک از این موارد را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

تدوین استراتژی سئو تکنیکال

دریافت گواهینامه SSL

«لایه سوکت‌های امن» (Secure Sockets Layer | SSL) فناوری امنیتی است که داده‌های بین سرور وب و مرورگر را رمزگذاری می‌کند. پیوند یکتای وب‌سایت‌های دارای گواهینامه SSL به‌جای http با https آغاز می‌شود. گوگل در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که وب‌سایت‌های دارای این گواهینامه در اولویت رتبه‌بندی بالاتری نسبت به دیگر نتایج قرار می‌گیرند. بنابراین اولین قدم در استراتژی سئوی فنی، اطمینان از امنیت وب‌سایت است که این کار با دریافت و نصب گواهینامه SSL روی وب‌سایت انجام‌پذیر است.

 

اطمینان از سازگاری وب‌سایت با موبایل

وب‌سایت با طراحی «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) به‌صورت خودکار تنظیماتی را برای «ناوبری» (Navigation) و خوانش بهتر بخش‌های مختلف خود بر اساس اندازه صفحه نمایش دستگاه نمایش‌دهنده اعمال می‌کند. در این صورت کاربران از طریق دستگاه‌های موبایلی نیز دسترسی راحتی به بخش‌های مختلف وب‌سایت خواهند داشت.

استفاده از طراحی ریسپانسیو برای سازگاری وب سایت با موبایل

گوگل از سال ۲۰۲۱ الگوریتم Mobile First Indexing را در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند که طبق آن ابتدا نسخه موبایلی وب‌سایت مورد خزش و نمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت وب‌سایت‌های سازگار با موبایل در اولویت رتبه‌بندی بالاتری نسبت به سایر وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین اهمیت استفاده از طراحی واکنش‌گرا دوچندان شده است.

بنابراین از این موضوع که طراحی وب‌سایت ریسپانسیو است و برای کاربران موبایل، تبلت و دسکتاپ به بهترین شکل خود به نمایش درمی‌آید اطمینان حاصل کنید.

بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت

هم موتورهای جستجو و هم کاربران وب‌سایتی را ترجیح می‌دهند که سریع‌تر بارگذاری شود. به همین دلیل است که سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی وب‌سایت است. برای افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • به‌کارگیری «میزبان وب» (Web Hosting) پرسرعت
  • استفاده از «سامانه نام دامنه» (Domain Name System | DNS) سریع
  • به‌حداقل رساندن درخواست‌های https
  • استفاده از CSS استایل‌شیت (کد بیان‌کننده نحوه نمایش وب‌سایت در مرورگر) یکتا
  • اطمینان از کاهش حداکثری حجم تصاویر بدون کاهش کیفیت
  • فشرده‌سازی صفحات وب با ابزار GZIP «+»

حل مشکلات مربوط به محتوای تکراری وب‌سایت

«محتوای تکراری» (Duplicate Content) برای کاربران و موتورهای جستجو گیج‌کننده است و قبل‌تر برای دستکاری رتبه‌بندی موتورهای جستجو یا دریافت ترافیک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در نتیجه این موضوع موتورهای جستجو روی آن بسیار سخت‌گیری کرده و توصیه می‌کنند وب‌‌مسترها هرچه سریع‌تر مشکلات مربوط به محتوای تکراری را در وب‌سایت برطرف کنند.

بررسی محتوای تکراری در تدوین استراتژی سئو

محتوای تکراری در وب‌سایت به دو روش قابل بهبود است:

  1. خودداری از انتشار نسخه‌های مشابه از صفحات و پست‌های وب‌سایت از طریق «سیستم مدیریت محتوا» (CMS) با غیرفعال کردن «شناسه نشست» (ID Session) های غیرضروری در عملکرد وب‌سایت
  2. استفاده از لینک‌های «کانونی» (Canonical) برای آگاه کردن موتورهای جستجو از محتوای اصلی و محتواهای مشابه با آن

ایجاد نقشه سایت XML

نقشه سایت فایلی با فرمت XML است که به موتورهای جستجو در فهم وب‌سایت در زمان خزش کمک می‌کند. این فایل در واقع به‌مانند یک نقشه راه به موتورهای جستجو در مورد محل صفحات وب مختلف اطلاع‌رسانی می‌کند. نقشه سایت همچنین اطلاعات زیادی در مورد هر صفحه وب در اختیار دارد که عبارتند از:

  • زمان آخرین ویرایش در صفحه وب
  • اولویت صفحه وب موردنظر در وب‌سایت
  • فواصل زمانی به‌روزرسانی صفحه وب

ایجاد لینک‌های کانونی و نقشه سایت XML با استفاده از افزونه یواست سئو به‌سادگی قابل‌انجام است.

 

افزودن اسکیما به وب‌سایت

نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته به کدی گفته می‌شود که با افزودن آن به وب‌سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کنیم بهتر محتوای صفحه را درک کنند. این داده‌ها در واقع اطلاعات تکمیلی هستند که در نمایه‌گذاری بهتر صفحات مختلف وب و نمایش نتایج مرتبط‌تر به کاربران به موتورهای جستجو کمک می‌کنند.

استفاده از اسکیما در صفحات وب

علاوه بر این، استفاده از اسکیما احتمال نمایش وب‌سایت در «نتایج غنی» (Rich Snippet)‌ را افزایش می‌دهد. ظاهر شدن در این نتایج نرخ کلیک را افزایش می‌دهد زیرا این دسته از نتایج برای کاربران از نظر بصری جذابیت بیشتری دارند. با افزایش نرخ کلیک، میزان نرخ ورودی به وب‌سایت نیز افزایش می‌یابد.

 

ثبت وب سایت در سرچ کنسول گوگل و مدیریت وب بینگ

دو ابزار سرچ کنسول گوگل «+» و مدیریت وب بینگ «+» پلتفرم‌های رایگانی هستند که بعد از آغاز به کار وب‌سایت نیاز است حتما آن را در این ابزارها برای نمایه‌گذاری ثبت کنید.

بعد از شروع به کار وب‌سایت، با ثبت نقشه سایت XML آن که در بالا توضیح دادیم، هم امکان نمایه‌گذاری وب‌سایت را فراهم می‌کنیم و هم می‌توانیم عملکرد بخش‌های مختلف آن را از دیدگاه موتورهای جستجو بسنجیم. ازجمله امکانات این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تست کارآیی وب‌سایت در موبایل
  • دسترسی به آمارهای جستجو
  • نمایش بک‌لینک‌های ایجاد شده به وب‌سایت
  • بررسی لینک‌های اسپم

تدوین استراتژی سئو محتوا

«بهینه‌‌سازی محتوا» (Content Optimization) بیش‌تر از این‌که به بهینه کردن محتوا برای موتورهای جستجو اشاره کند، به بهینه‌سازی آن برای کاربران اشاره دارد. با بهینه‌سازی محتوا برای کاربران می‌توان ادعا کرد محتوا برای خزنده‌های موتورهای جستجو نیز بهینه شده است.

تدوین استراتژی سئو محتوا

استراتژی سئو محتوا با شناخت مخاطب هدف به ما در تولید محتوای هدفمند کمک می‌کند. قبل از بررسی مراحل تدوین استراتژی سئو محتوا نگاهی به خود مفهوم سئو محتوا و موارد مهم در آن خواهیم داشت.

سئو محتوا چیست؟

برای درک بهتر مفهوم سئو محتوا بهتر است این عبارت را به دو بخش سئو و محتوا تقسیم کنیم و هریک را جداگانه بررسی کنیم.

  • سئو: سئو مخفف بهینه‌سازی موتورهای جستجو است که به معنی فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت به نحوی است که کاربران بتوانند آن را به‌راحتی از طریق موتورهای جستجویی مثل گوگل پیدا کنند.
  • محتوا: منظور از محتوا اطلاعاتی است که در صفحات مختلف وب مشاهده می‌کنیم و کاربر زمانی را صرف مطالعه آن‌ها می‌کند. محتوای وب‌سایت‌ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بنابراین این تعریف‌ها سئو محتوا یعنی تولید و بهینه‌سازی محتوا به‌نحوی که با معیارهای موتورهای جستجو هم‌خوانی کامل داشته باشد و در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده شود.

اصطلاحات مهم در سئو محتوا

انجام درست سئو محتوا و تدوین استراتژی برای آن نیازمند فهم چند مفهوم مهم است. این مفاهیم را در فهرست زیر توضیح داده‌ایم.

  • تحقیق کلمات کلیدی: برای جذب ترافیک وب‌سایت از طریق جستجو، انجام «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) قبل از شروع به نگارش محتوا ضروری است. با این روش روی کلمات کلیدی روی موضوعات و کلماتی تمرکز می‌کنید که کاربران آن‌ها را جستجو می‌کنند. این کار کمک می‌کند در مورد موضوعاتی مطلب بنویسید که کاربران در مورد آن‌ها به اطلاعات نیاز دارند.
تحقیق کلمات کلیدی در تدوین استراتژی سئو
  • بهینه‌سازی کلمه کلیدی: برای «جستجو‌پذیری» (Searchability) بالا باید بدانید چگونه و کجا از کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید.
  • قالب‌بندی منظم محتوا: محتوای وب‌سایت باید قالب‌بندی و چینش منظمی داشته باشد. این موضوع نه‌تنها روی بهبود سئو اثرگذار است بلکه به کاربران کمک می‌کند محتوای مرتبط را در وب‌سایت شما به آسانی پیدا کنند و بیشتر در صفحه بمانند.
قالب بندی منظم محتوا در زمان نگارش
استفاده از سرتیترهای H2 و فهرست‌های نشانه‌‌دار در ادیتور وردپرس
  • ارتقای محتوا: بیشتر در معرض دید قرار گرفتن محتوای جدید وب‌سایت از طریق اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد بک‌لینک به محتوا امکان‌پذیر است.

در ادامه و در تدوین استراتژی سئو بیشتر به این موارد می‌پردازیم. در اینجا اما ذکر این نکته لازم است که فرایند تولید محتوا با نگارش و انتشار محتوا در وب‌سایت تمام نمی‌شود و باید اقدامات زیادی را برای ارتقا و تبلیغ آن انجام دهید.

انواع سئوی محتوا چیست؟

شناخت انواع مختلف سئوی محتوا به ما در تدوین بهتر استراتژی سئو کمک می‌کند بنابراین قبل از بیان مراحل استراتژی نگاهی به مهم‌ترین و متداول‌ترین انواع سئوی محتوا خواهیم داشت. در فهرست زیر هریک از این موارد را بررسی می‌کنیم.

صفحه محصول در وب سایت
  • پست‌های وبلاگ: وبلاگ‌نویسی آسان‌ترین روش برای تولید سلسله منظمی از محتوا است. به‌طورکلی پست‌های وبلاگ هم سرگرم‌کننده‌تر هستند و هم بیشتر از دیگر صفحات محصول ترافیک جذب می‌کنند. بنابراین روش بسیار خوبی برای ایجاد اعتبار وب‌سایت هستند. فراموش نکنید که وبلاگ‌ها انعطاف‌پذیری زیادی دارند و می‌توانید از آن‌ها برای میزبانی هریک از انواع محتوا استفاده کنید.
پست های وبلاگ
  • مقاله‌ها: مقاله‌ها انواع مختلفی دارند برای مثال مقاله‌های خبری، مصاحبه و موارد مشابه اصلی‌ترین انواع محتوایی هستند که در بیشتر وب‌سایت‌های روزنامه یا مجله‌مانند می‌بینید.
نمونه مقاله در مجله فرادرس
  • فهرست‌ها: فهرست در واقع نوعی از مقاله است که موضوعات را در قالب فهرست‌بندی بیان می‌کند. این کار باعث می‌شود خوانش مقاله‌ها آسان‌تر شود. مثلا ۱۰ روش بهبود سئو وب‌سایت می‌تواند نمونه‌ای از مقاله‌ای فهرستی باشد. کاربران روی این نوع از مقالات در صفحه نتایج و فید شبکه‌های اجتماعی کلیک می‌کنند و توجه داشته باشید که سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی روی بهبود سئو اثرگذار هستند.
نمونه مقاله فهرست در مجله فرادرس
نمونه مقاله فهرستی در مجله فرادرس
  • راهنماها: راهنماها شکل طولانی‌تری از محتوا هستند که به طور دقیق مراحل انجام کاری را شرح می‌دهند. می‌توانید یک راهنمای طولانی را به‌صورت یکجا یا خلاصه‌ای از آن را در وب‌سایت منتشر کنید و از کاربر بخواهید برای مطالعه ادامه آن در وب‌سایت ثبت‌نام کند. این کار روش خوبی برای ایجاد «مخاطب راغب یا لید» (Lead Generation) است اما فراموش نکنید که این روش ممکن است ترافیک ورودی محتوای راهنما را کاهش دهد.
  • ویدیوها: به‌طور کلی، صفحات وب دارای ویدیو تعدادشان به نسبت صفحات وب دارای متن کم‌تر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت گرفتن رتبه بالا برای برای یک کلمه کلیدی رقابتی با تولید ویدیو و انتشار آن به جای مقاله آسان‌تر است. بسته به نوع کسب و کاری که دارید، ساخت ویدیویی آموزشی می‌تواند روش خوبی برای جذب و دسترسی به مخاطبان ایجاد کند. روش دیگر تولید ویدیو بر اساس فرایند‌های مرتبط با کسب و کار است.
  • اینفوگرافیک‌ها: اینفوگرافیک‌ها یا عکس‌های با فرمت زیاد اطلاعات و داده‌های زیادی را اغلب از طریق گراف‌‌ها یا نمودارها انتقال می‌دهند. اینفوگرافیک‌ها می‌توانند تعداد زیادی لینک و بازدید برای صفحه به همراه بیاورند. با این وجود چون متن زیادی را در قالب تصویر منتشر می‌کنیم و موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را مانند متن بخوانند، بهتر است حتما بقیه محتوا را به‌طور کامل بهینه‌سازی کنید.
  • اسلایدشو: استفاده از «اسلایدشو» (Slideshow) روشی برای نمایش مجموعه‌ای از تصاویر به‌صورت پشت‌سرهم است. گاهی اوقات تصاویر مهم‌تر از متن هستند. بخش بهینه‌سازی بقیه متن در مورد اسلایدشو نیز صادق است و حتما مطمئن شوید که عنوان سئو، کپشن‌ها، اسامی فایل‌های تصاویر و غیره را بهینه‌سازی کنید زیرا موتورهای جستجو نمی‌توانند تصاویر را بخوانند.
  • واژه‌نامه‌ها: بیشتر کاربران به‌جای استفاده از واژه‌نامه از گوگل برای چک کردن معنی کلمات، عبارات و اصطلاحات استفاده می‌کنند. برای فعالیت حرفه‌ای در یک حوزه تخصصی نیاز است حتما واژه‌نامه‌ای را برای جذب ترافیک بیشتر در وب‌سایت تهیه کنید. اصطلاحات آشپزی، اصطلاحات پزشکی، اصطلاحات معماری و غیره از جمله این واژه‌نامه‌ها هستند.
  • فهرست‌های راهنما: «فهرست راهنما» (Directory) یک دسته‌بندی از لینک‌های وب‌سایت‌ها یا منابع را در مورد موضوعات یک موضوع خاص فراهم می‌کنند. برای مثال وبلاگی در حوزه عطر و ادکلن می‌تواند فهرست راهنمایی از مکان‌های خرید عطر از فروشگاه‌های بزرگ گرفته تا مغازه‌های کوچک اطراف کشور برای کاربران تهیه کند.

این موارد تنها انواعی از محتوای سئو بودند و ممکن دیگر انواع محتوا یا ترکیبی از این موارد نیز در وب‌سایت‌ها وجود داشته باشند پس اجازه ندهید این فهرست شما را محدود کند چراکه فرصت‌های بسیاری در انواع سئوی محتوا نهفته شده است.

مراحل تدوین استراتژی سئو محتوا

تا این قسمت از مطلب با سئو محتوا و انواع آن آشنا شدیم. در ادامه مراحل تدوین استراتژی سئو محتوا را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم. این مراحل در فهرست زیر آورده شده است:

  1. تعیین اهداف تولید محتوا
  2. تهیه فهرست موضوعی
  3. بررسی مخاطب هدف
  4. تحقیق کلمات کلیدی
  5. بنچمارک محتوای رقیبان
  6. تدوین تقویم محتوایی
  7. قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه، پیوند یکتا و توضیحات متا
  8. قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه
  9. استفاده از کلمه کلیدی در بدنه محتوا
  10. توجه به قالب بندی محتوا برای بالابردن زمان نگهداشت کاربر در صفحه
  11. توجه به لینک‌سازی در محتوا
  12. کاهش حجم و نگارش متن جایگزین برای فایل‌های تصویری
  13. پیگیری رتبه‌بندی

در ادامه در مورد هریک از این مراحل توضیحاتی را بررسی می‌کنیم.

تعیین اهداف تولید محتوا

اولین قدم در تدوین استراتژی سئوی محتوا تعیین اهداف تولید محتوا به‌عنوان کسب و کار یا وب‌سایت است. آیا هدف شما افزایش فروش از طریق وب‌سایت است یا چون از طریق تبلیغ به مرحله درآمدزایی رسیده می‌خواهید مجددا ترافیک را از طریق افزایش مطالعه کاربران در وب‌سایت بالا ببرید؟ تعیین هدف به شما کمک می‌کند نوع محتوای تولیدی را تعیین کنید.

تعیین هدف از تولید محتوا

اگر هدف اولیه و اصلی وب‌سایت افزایش فروش است، باید تمرکز اصلی خود را روی ایجاد صفحات محصول جذاب و سرشار از اطلاعات بگذارید. این صفحات محصول باید هم برای جستجو و هم برای تبدیل بهینه‌‌سازی شوند.

پس از تمرکز روی این موضوع می‌توانید روی ایجاد وبلاگ مفیدی تمرکز کنید که به کاربران اطلاعاتی در مورد نحوه و زمان استفاده از محصولات شما بدهد و به صفحات مرتبط لینک بدهد. البته بهتر است وبلاگ شما فقط تبلیغ و بررسی محصولات خودتان نباشد.

اگر برای تبلیغات در وب‌سایت مدل تبلیغاتی دارید و هدف شما جذب خوانندگان جدید از طریق جستجو است می‌توانید روی تولید محتوای غنی تمرکز کنید. برای مثال مقالات بسیار طولانی یا منابع ویدیویی که ضمن فراهم کردن اطلاعات زیاد برای کاربر، سرگرم‌کننده نیز باشند و او را به ماندن در وب‌سایت ترغیب کند ایده خوبی برای تولید محتوا است.

 

تهیه فهرست موضوعی

کلمات کلیدی قلب تپنده سئو هستند اما دیگر اولین قدم برای دریافت ترافیک طبیعی (ارگانیک) نیستند. اولین قدم برای این شروع تدوین استراتژی سئو محتوا تهیه فهرست از موضوعاتی است که می‌خواهیم در مورد آن‌ها محتوا تولید کنیم.

برای شروع نیاز است حتما فهرستی از حداقل ۱۰ کلمه و عبارت اصلی تخصصی مرتبط با محصولات و خدمات خود تهیه کنید. برای این‌کار می‌توانید از ابزارهای سئو مثل Google Keyword Planner «+» یا SEMRush «+» استفاده کنید. این ابزارها میزان جستجوی این کلمات و واریانت‌های آن‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند.

استفاده از ابزار semrush برای پیدا کردن موضوعات

ابزار Answer The Public «+» و «تکمیل خودکار گوگل» نیز می‌توانند در پیدا کردن موضوعات تولید محتوا به شما ایده بدهند. برای مثال اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، تصویر زیر ایده‌های بسیاری برای موضوع تولید محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل
استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل

در پایان این مرحله فهرستی از کلمات کلیدی کوتاه در اختیار دارید که در کسب و کار شما زیاد مورد جستجو قرار می‌گیرند. می‌توانید این کلمات کلیدی را در فهرست بر اساس حجم یا میزان جستجو دسته‌بندی کنید. هریک از موضوعاتی که در این مرحله برای تولید محتوا انتخاب می‌کنید در واقع «محتوای اصلی» (Pillar Content) است که در مراحل بعد در مورد آن توضیح می‌دهیم.

استفاده از مدل محتوای خوشه ای

پس از تعیین موضوع و ایده‌پردازی برای تولید محتوا بهتر است این موضوعات را دسته‌بندی کنید. استفاده از مدل «محتوای خوشه‌ای» (Content Cluster) در این مرحله به دسته‌بندی اصولی موضوعات انتخابی کمک بسیاری می‌کند.

در این مدل یک موضوع را به‌عنوان «محتوای اصلی» (Pillar Content) انتخاب می‌کنیم و بقیه موضوعات را زیرمجموعه آن قرار می‌‌دهیم. پس از انتشار نیز بهتر است بین محتوای اصلی و «محتواهای فرعی یا خوشه‌ای» (Clusters) لینک داخلی ایجاد کنیم.

استفاده از مدل محتوای خوشه ای

برای مثال اگر موضوع اصلی تولید محتوا انواع سئو باشد، محتوای فرعی می‌تواند به موارد زیر اشاره کند:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو فنی
  • سئو محلی
  • ابزارهای سئو
  • تدوین استراتژی سئو

دسته‌بندی محتوا به این شکل به افزایش اعتبار وب‌سایت بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود به‌عنوان منبعی قابل‌اعتماد در حوزه تخصصی کسب و کار شناخته شوید. حالا که با موضوعات و دسته‌بندی آن‌ها آشنا شدیم، باید ببینیم مخاطب هدف محتوای تولیدی چه ویژگی‌هایی دارد.

بررسی مخاطب هدف

حالا که موضوعات تولید محتوا را انتخاب کرده‌اید، باید مخاطب هدف آن را نیز بشناسید. این شناخت را می‌توانید طریق گوگل آنالیتیکس و تهیه پرسشنامه به دست بیاورید. اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، زبان و موقعیت جغرافیایی برای شناخت مخاطب هدف محتوا و به‌دنبال آن انتخاب نوع محتوای تولیدی بسیار موثر است.

تعیین پرسونای خریدار

ایجاد پرسونای خریدار یا شخصیت‌هایی که نماینده بازدیدکننده یا مشتری ایده‌آل وب‌سایت شما باشند به تعیین دقیق مخاطب هدف کمک می‌کند. پس از این کار بررسی کنید هریک از این شخصیت‌ها باتوجه به سن و جنسیت چه نوع محتوایی را بیشتر می‌پسندند.

 

برای مثال اگر کسب و کار شما B2B است و مخاطب هدف شما مدیران عالی هستند، نیاز است مقالات بسیار باکیفیت و ارزشمندی را تهیه و تدوین کنید که با بهره‌مندی از قابلیت دانلود شدن، برای مطالعه در زمان دیگر ذخیره شوند.

همچنین اگر مخاطب هدف وب‌سایت شما نوجوانان و افراد زیر ۳۰ سال هستند، می‌توانید روی به‌روزرسانی دائمی محتوا به‌صورت کاهش حجم متن و افزایش محتوای تصویری و ویدیویی تمرکز کنید. در ادامه حتما از بهینه‌سازی وب‌سایت برای دستگاه‌های موبایلی اطمینان حاصل کنید.

تعیین مخاطب هدف محتوا در تدوین استراتژی سئو

تحقیق کلمات کلیدی

تا اینجای کار هم موضوعات تولید محتوا را انتخاب و دسته‌بندی کرده‌اید و هم ويژگی‌های مخاطب هدف را می‌شناسید. در ادامه لازم است زمانی را به فرایند تحقیق کلمات کلیدی اختصاص دهید.

تحقیق کلمات کلیدی پایه و اساس استراتژی بهینه‌سازی محتوا است. هدف از تحقیق کلمات کلیدی پیدا کردن مرتبط‌ترین و پرترافیک‌ترین کلمات کلیدی است که می‌توانید بر اساس آن‌ها محتوا تولید کنید. در مرحله اول با تهیه فهرست از کلمات کلیدی تخصصی به‌میزانی با موضوعات آشنایی پیدا می‌کنید و حالا نیاز است آن‌ها را بر اساس مخاطب هدف و جایگاه او در قیف فروش دسته‌بندی کنید.

تحقیق کلمات کلیدی در تدوین استراتژی سئو

پیدا کردن کلمات کلیدی در تمام سطح‌‌های قیف فروش بازاریابی به شما در افزایش اعتبار وب‌سایت، پوشش جامع موضوع محتوا و همچنین نظم بیشتر در تولید محتوا بسیار کمک می‌کند. کلمات کلیدی را بر اساس جایگاه کاربر در قیف بازاریابی می‌‌توان در سه مرحله زیر قرار داد:

  • TOFU (بالای قیف): پیدا کردن کلمات کلیدی «ناوبری» (Navigational) و «اطلاعاتی» (Informational) که روی کاربرانی که در جستجوی اطلاعات هستند هدف‌گذاری می‌کند.
  • MOFU (میانه قیف): پیدا کردن کلمات کلیدی «تجاری» (Commercial) برای این مرحله که روی کاربرانی که در حال بررسی و مقایسه محصولات مختلف هستند، هدف‌گذاری می‌کنند.
  • BOFU (پایین قیف): پیدا کردن کلمات کلیدی دارای قصد «خرید» (Transactional) برای این مرحله که روی کاربرانی که قصد خرید محصولات و خدمات شما را دارند هدف‌گذاری می‌کنند.

 

تهیه فهرست از کلمات کلیدی طویل

آنچه در فرایند تحقیق کلمات کلیدی به‌خصوص برای کسب و کارهای کوچک‌تر دارای اهمیت بیشتری است، تحقیق و بررسی کلمات کلیدی طویل است. این کلمات را می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مثل Answer The Public «+»، بخش‌ جستجوهای مرتبط گوگل و البته ابزارهای رایگان و پولی سئو پیدا و دسته‌بندی کنید.

استفاده از بخش جستجوهای مرتبط گوگل در تدوین استراتژی سئو

کلمات کلیدی طویل سه مزیت اصلی نسبت به کلمات کلیدی کوتاه دارند:

  • رقابت کمتر
  • سختی کمتر
  • تعیین بهتر قصد کاربر از جستجو

رتبه گرفتن برای این کلمات کلیدی در صفحه نتایج آسان‌تر است، چون هدف کاربر را دقیق‌تر مشخص می‌کنند.

از این عبارات و کلمات فهرستی در گوگل‌شیت تهیه کنید و به جستجو ادامه دهید. بعد از نهایی‌شدن فهرست عبارتی را که با توجه مخاطب هدف و جایگاه او در قیف فروش در اولویت قرار دارد انتخاب کرده و بر اساس آن دیگر المان‌های صفحه مثل عنوان سئو، توضیحات متا، پیوند یکتا و دیگر موارد را تعیین کنید. توجه کنید که هر کلمه کلیدی تنها یکبار باید به عنوان کلمه کلیدی اصلی یک صفحه وب به‌کار برود.

استفاده از بخش سوالات متداول گوگل برای جذب ترافیک بیشتر

صفحه نتایج موتور جستجو بخشی با عنوان «سوالات متداول» (People Also Ask) برای اکثر کلمات کلیدی ارائه می‌کند. این بخش مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالات مخاطب را در مورد موضوع ارائه می‌دهد. این قسمت اطلاعات جدیدی در مورد موضوعات موردسوال مخاطب در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای کلمه کلیدی اصلی حتما این بخش را بررسی کرده و ۴ یا ۵ سوال مرتبط را در تگ‌های H2 و H3 در محتوا به‌کار ببرید.

استفاده از بخش سوالات متداول گوگل

تحقیق کلمات کلیدی فرایند گسترده‌ای است و برای آشنایی بیشتر با آن توصیه می‌کنیم مطالب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

بنچمارک کردن محتوا

حالا که کلمات کلیدی را پیدا کرده‌اید و مخاطب هدف را می‌شناسید، بهتر است نگاهی هم به محتوای وب‌سایت‌های رقیب و جایگاه آن‌ها در صفحه نتایج گوگل داشته باشد.

با بنچمارک کردن محتوای رقیبان، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کرده و از آن‌ها برای بهبود محتوای تولیدی خود استفاده کنید. بنچمارک محتوا در تعیین تعداد کلمات، کیفیت، نوع، طبیعت و قصد جستجوی محتوا کمک می‌کند.

بنچمارک محتوای رقیبان در تدوین استراتژی سئو

برای بنچمارک محتوا کافی‌ست کلمه کلیدی اصلی را در گوگل جستجو کنید و ۱۰ نتیجه اول را در تب‌های جداگانه باز کنید. در مورد هرکدام موارد زیر را یادداشت کنید:

  • تعداد کلمات
  • تعداد تصاویر و ویدیوها
  • تعداد کل لینک‌های داخلی و خارجی
  • نحوه استفاده از کلمه کلیدی در بدنه محتوا و عنوان‌ها
  • استفاده از مترادف‌های کلمه کلیدی در محتوا
  • نوع محتوا (فهرست، راهنما، آموزش، اطلاعاتی، مقایسه‌ای و غیره)
  • قصد از جستجو (کاربر با خواندن آن چه چیزی به دست می آورد؟)

نتایج حاصل از این مقایسه را حتما برای تولید محتوا مورد استفاده قرار دهید. برای مثال اگر متوسط تعداد کلمات جایگاه‌های اول صفحه نتایج برای کلمه کلیدی هدف شما ۱۲۰۰ کلمه است، بهتر است محتوای شما بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه باشد.

با همین روش مشابه تعداد تصاویر، ویدیوها و لینک‌های داخلی و خارجی را افزایش دهید. از قصد کاربر برای جستجو، نوع محتوا و واریانت‌های کلمات کلیدی برای اجرای بهتر فرایند تولید و نگارش محتوا استفاده کنید.

تدوین تقویم محتوایی

پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز در مورد مخاطب هدف و کلمات کلیدی نوبت به ایجاد تقویم محتوایی می‌رسد. تقویم محتوایی یک برنامه زمان‌بندی است که در آن تعیین می‌کنید چه محتوایی را در چه زمانی انتشار دهید و نوع محتوا چیست.

تدوین تقویم محتوایی
نمونه تقویم محتوایی وبلاگ Hubspot

با ایجاد تقویم محتوایی به یک برنامه‌زمانی منظم پایبند می‌مانید. در ادامه چند توصیه برای تهیه تقویم محتوایی و تنظیم آن آورده‌ایم:

  • استفاده از ‌Outlook یا تقویم گوگل: تقویم محتوایی را در پلتفرمی ایجاد کنید که امکان اشتراک‌گذاری با دیگر اعضای تیم بازاریابی را داشته باشد و این کار را انجام دهید. یادآورهایی را برای نویسندگان محتوا تنظیم کنید که موعد تحویل محتوا را به آن‌ها یادآوری کند.
  • افزودن ویژگی‌های در حال جریان به تقویم: برای مثال یک وبلاگ حوزه عذا ممکن است یک دستورپخت بدون گوشت برای هر دوشنبه آماده کند. بسیاری از وبلاگ‌ها ممکن است این محتواهای چرخشی را در هر هفته داشته باشند. برای هر محتوا یک دسته‌بندی ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان بتوانند هر هفته محتوای دلخواهشان را پیدا کنند.
  • اختصاص زمانی به ویرایش و بررسی: تولید محتوای پیچیده‌تر مثل ویدیو یا اینفوگرافیک نیاز به بررسی و ویرایش در مراحل زیادی دارند و حتما باید زمانی را به بهینه‌سازی آن‌ها برای موتورهای جستجو به‌طور ویژه اختصاص دهید.
  • عدم برنامه‌ریزی برای آینده دور: تقویم‌ها به دلیل تغییراتی که ممکن است در اهداف بازاریابی، بودجه‌ها یا کارکنان اتفاق بیافتد ممکن است اجرایی نباشند. بنابراین بهتر است تقویم محتوایی را برای سال بعد تنظیم نکنید و ریسک هدر رفتن زمان و انرژی را به جان نخرید.

 

قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه، پیوند یکتا و توضیحات متا

تا این بخش، کلمه کلیدی و موضوع محتوا را تعیین کردیم و حالا نوبت به استفاده از آن می‌رسد. قبل از شروع به نگارش محتوا نیاز است کلمه کلیدی اصلی را در سه محل اصلی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو به شکل درست به‌کار ببریم.

اولین مرحله برای استفاده از کلمه کلیدی با بهینه‌سازی عنوان سئو، پیوند یکتا و توضیحات متا آغاز می‌شود. طبق فهرست زیر عمل کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ابتدای تگ عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پیوند یکتا
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی و مترادف‌های آن در توضیح متا

در ادامه در مورد هریک از این موارد جزییاتی را بررسی می‌کنیم.

قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان سئو

اول از همه عنوان سئو یا تگ عنوان را تعیین کنید. عنوان سئو یکی از مهم‌ترین معیارهای تعیین موضوع صفحه در نظر گوگل و دیگر موتورهای جستجو است. عنوان سئو اولین چیزی است که کاربران در صفحه نتایج جستجو می‌بینند. پس خیلی مهم است که از جذابیت و گیرایی لازم برخوردار باشد.

بهینه سازی عنوان سئو

فراموش نکنید که عنوان سئو باید کوتاه باشد. پیشنهاد ما حداکثر ۶۵ کاراکتر است که مطمئن شوید موتورهای جستجو تمام بخش‌های آن را به کاربر نمایش می‌دهند. نام برند نیز در شمارش تعداد کاراکترهای عنوان سئو حساب می‌شود. نگارش اشتباه و غیراصولی عنوان سئو می‌تواند به قیمت رتبه‌بندی بد و کاهش ترافیک تمام شود. در مقابل به‌کارگیری درست عنوان سئو نه‌تنها رتبه‌بندی صفحه را بهبود می‌دهد بلکه در سودآوری شما نیز تأثیر مثبت دارد.

موتورهای جستجو نیز از عنوان سئو به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. این موضوع به این معناست که عنوان‌های سئو باید به طور همزمان توصیفی و ترغیب‌کننده باشند.

نحوه بهینه‌سازی تگ عنوان برای سئو

گفتیم که تگ عنوان اولین چیزی است که کاربر و موتورهای جستجو می‌بینند. در ادامه چند روش را برای بهینه‌سازی عنوان سئو معرفی می‌کنیم. این روش‌ها در فهرست زیر آورده شده‌اند

  • تگ عنوان را ابتدا برای کاربر و بعد برای موتور جستجو بنویسید: اولین و مهم‌ترین نکته در نگارش تگ عنوان استفاده از زبان طبیعی است. تگ عنوان را به شکلی بنویسید که برای کاربران خوانا باشد. در مرحله بعدی موضوع جستجو را تعیین کنید. هر صفحه وب برای انواع متفاوتی از جستجوها در نتایج ظاهر می‌شود. اگر قصد کاربر را از جستجو می‌دانید پس حتما عنوان سئو را به‌گونه‌ای بنویسید که بعد از نمایش در صفحه نتایج کاربر ترغیب شود روی آن کلیک کند.
  • از کلمه کلیدی بیش از حد در عنوان سئو استفاده نکنید: استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در تگ عنوان باعث کسب رتبه بهتر نمی‌شود. این کار هم برای خوانایی کاربر بد است و هم ممکن است از طرف گوگل جریمه شوید. از کلمه کلیدی اصلی تنها یکبار در عنوان سئو استفاده کنید و در صورت لزوم مترادف یا واریانت آن را نیز در عنوان سئو به‌کار ببرید.
استفاده از کلمه کلیدی و مترادف آن در عنوان سئو
  • طول عنوان سئو را متعادل نگه دارید اما روی آن وسواس به خرج ندهید: بستگی دارد این سوال را از چه کسی بپرسید اما بیشتر کارشناسان سئو تگ عنوان را بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر نگه می‌دارند. اگر عنوان سئو را طولانی‌تر از این بنویسید گوگل به دلیل محدودیت فضایی بخشی از آن را پنهان می‌کند و تنها ۶۰ کاراکتر از آن را نشان می‌دهد. دقیقا مانند آنچه در تصویر بالا انتخاب افتاده است.
  • تگ عنوان را تا جای امکان منحصربه‌فرد نگه دارید: هر صفحه وب تگ عنوان منحصر‌به‌فرد و توصیفی خود را نیاز دارد. بنابراین از یک عنوان سئو را برای چند صفحه وب استفاده نکنید به هیچ‌عنوان استفاده نکنید.
  • زمانی از نام برند در تگ عنوان استفاده کنید که معنی داشته باشد: آگاهی از برند مهم است و طبق آمارها ۷۰ درصد از مشتریان در هنگام تصمیم‌گیری برای کلیک روی لینک ترجیح می‌دهند روی نام آشنا کلیک کنند. تنها جایی از نام برند استفاده کنید که نام برند شما فضای ارزشمند دیگری را که می‌توانست با عبارت توصیفی بهتر پر شود اشغال نکند. با رشد برند، تعداد تگ‌های عنوانی که می‌توانند جستجوهای بیشتری را به کلیک تبدیل کنند، افزایش می‌یابد.
  • یک ارزش پیشنهادی در تگ عنوان استفاده کنید: نرخ کلیک تنها با افزودن ارزش پیشنهادی به تگ عنوان افزایش می‌یابد. از خود سوال کنید کاربر با کلیک روی لینک چه چیزی به دست می‌آورد؟ و جواب این سوال را در تگ عنوان بگنجانید.

 

قرار دادن کلمه کلیدی در پیوند یکتا

گوگل و دیگر موتورهای جستجو از متن درون پیوند یکتا برای تعیین کردن و فهم موضوع صفحه استفاده می‌کنند. باید از کلمه یا عبارت کلیدی عینا در «نامک» (Slug) استفاده کنید. البته نباید در انجام این کار زیاده‌روی کنید و فقط کافی‌ست از فرمول «کلمه کلیدی اصلی + یک یا دو کلمه قبل یا بعد از آن» پیروی کنید. فراموش نکنید که پیوند یکتا را تا جای امکان توصیفی، ساده و کوتاه نگه دارید.

نحوه استفاده از کلمه کلیدی در پیوند یکتا
استفاده از کلمه کلیدی در پیوند یکتا در ادیتور وردپرس

قرار دادن کلمه کلیدی در توضیح متا

توضیح متای صفحه اطلاعات بیشتری در مورد موضوع صفحه در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار می‌دهد. ممکن است متادیتا به اندازه گذشته در رتبه‌بندی اهمیت نداشته باشد اما هنوز هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

استفاده از کلمه کلیدی در توضیح متا
استفاده از کلمه کلیدی اصلی به همراه کلمات مرتبط در توضیح متا

در توضیح متا کلمه یا عبارت کلیدی را حتما به‌کار ببرید. توضیح متا باید خوانا باشد و برای کاربر معنا و مفهوم داشته باشد. نقش توضیح متا قانع کردن کاربران برای کلیک بر روی صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل است. بنابراین توصیف ترغیب‌کننده‌ای بنویسید که کاربران را به کلیک روی لینک تشویق کند.

 

قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه

نگارش مطلب از این مرحله به بعد آغاز می‌شود و نیاز است حتما نکاتی را در آن رعایت کنیم. اولین موضوع عنوان صفحه است که بعد از کلیک روی لینک وب‌سایت، در بالاترین قسمت صفحه ظاهر می‌‌شود. عنوان صفحه یا تگ H1 همان عنوان محتوا است که در قالب‌بندی پررنگ‌تر و بزرگ‌تر در بالای صفحه نمایش داده می‌شود. گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌توانند عنوان صفحه را ببینند و اهمیت زیادی به کلمات مورد استفاده در آن می‌دهند. مطمئن شوید از کلمه کلیدی در تگ H1 استفاده کرده‌اید و دیگر سرتیترها حتما استفاده کرده‌اید.

استفاده از کلمه کلیدی اصلی و مترادف های آن در عنوان صفحه و سرتیترها در تدوین استراتژی سئو
کلمه کلیدی اصلی و مترادف‌های آن در عنوان صفحه و سرتیترها

استفاده از کلمه کلیدی در بدنه محتوا

به‌کارگیری درست و طبیعی کلمه کلیدی اصلی در طول محتوا یکی از بخش‌های اصلی استراتژی سئو داخلی است. این کار به موتورهای جستجو سیگنال هماهنگی محتوای صفحه را با کلمه کلیدی ارسال می‌کند. بهتر است در حین نگارش محتوا به صورت طبیعی از کلمه کلیدی استفاده کنید و مراقب باشید که گرفتار Keyword Stuffing یا استفاده بیش‌ازحد از کلمه کلیدی نشوید.

استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در طول محتوا

مقدمه محتوا را جذاب بنویسید و تلاش کنید خوانندگان را به ادامه مطالعه ترغیب کنید. برای بهینه‌سازی محتوا از کلمه کلیدی حداقل یکبار در ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه اول محتوا استفاده کنید. واریانت‌های کلمه کلیدی را می‌توانید از طریق بخش جستجوهای مرتبط گوگل پیدا کنید. استفاده از کلمه کلیدی حداقل یکبار در ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه پایانی توصیه می‌شود. در مورد مفاهیم قدیمی مثل چگالی کلمه کلیدی نگرانی نداشته باشید. محتوا را برای کاربر تولید کنید اما مطمئن شوید که در آن از کلمات کلیدی مرتبط استفاده می‌کنید تا موتورهای جستجو بتوانند آن را تشخیص دهند.

توجه به قالب بندی محتوا برای بالابردن زمان نگهداشت کاربر در صفحه

قالب‌بندی محتوا برای اطمینان از این که کاربران محتوای شما را می‌خوانند بسیار مهم است. با استفاده از فهرست زیر می‌توانید قالب‌بندی درستی برای محتوا در نظر بگیرید:

  • نگارش با لحن محاوره‌ای
  • استفاده از پاراگراف‌های کوتاه یک یا دو خطی
  • توزیع محتوا با سرتیتر و عنوان‌های فرعی
  • استفاده از تصاویر، اسکرین‌شات و عناصر بصری
  • استفاده از فهرست‌های نشانه‌دار و عددی
  • استفاده از قالب‌بندی توپر، کج و زیر خط‌دار برای برجسته کردن مباحث مهم
  • افزودن دعوت به اقدام برای انجام تبدیل

استفاده از دکمه‌‌های دعوت به اقدام بعد از مقدمه، در میانه محتوا و در پایان صفحه می‌تواند خوانندگان صفحه را به مخاطب راغب یا عضو وب‌سایت تبدیل کند. در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد اصول تولید محتوای سئو شده بحث کرده‌ایم:

توجه به لینک‌سازی در محتوا

لینک‌سازی داخلی به دیگر صفحات مرتبط وب‌سایت نقش مهمی در جابه‌جایی اعتبار صفحات مختلف و کمک به کسب رتبه بهتر دارد. در هر صفحه حداقل از سه یا چهار لینک داخلی استفاده کنید. همچنین به هر منبع خارجی قابل‌اعتمادی که درستی محتوای شما را اثبات و آن را معتبر می‌کند حتما لینک خارجی ایجاد کنید.

کاهش حجم و نگارش متن جایگزین برای فایل‌های تصویری

تصاویر، ویدیوها و دیگر محتوای چندرسانه‌ای نقش مهمی در سرگرم‌کردن محتوای شما و نگهداشتن کاربران در صفحه ایفا می‌کنند. تلاش کنید از چند تصویر، اسکرین‌شات و حداقل یک ویدیوی مرتبط در زمان تولید محتوا در محتوا استفاده کنید. فراموش نکنید که حتما حجم فایل‌های تصویری را قبل از بارگذاری با استفاده از ابزارهایی کاهش حجم کم کنید که تأثیر بدی روی بارگذاری وب‌سایت نداشته باشند. علاوه بر این نکته، حتما تصاویر و اسکرین‌شات‌ها را با استفاده از کلمه کلیدی اصلی در قسمت «متن جایگزین» (Alt Text) بهینه‌سازی کنید.

پیگیری رتبه‌بندی

آخرین مرحله در تدوین استراتژی سئو محتوا به بررسی نتایج تولید و انتشار محتوای وب‌سایت اختصاص دارد. یک یا دو هفته به موتورهای جستجو زمان بدهید تا مرحله خزش و نمایه‌گذاری محتوای وب‌سایت را انجام دهند. در طول این مدت به طور دائم رتبه‌بندی محتوا را در صفحه نتایج بررسی کنید و میزان پیشرفت خود را بررسی و اندازه‌گیری کنید.

آنالیز عملکرد محتوا در تدوین استراتژی سئو

اگر تازه در شروع مسیر سئو هستید، می‌توانید رتبه‌بندی را به‌صورت دستی بررسی و کنترل کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید جستجوی کلمه کلیدی اصلی در گوگل و بررسی نتایج است تا وب‌سایت و محتوای خودتان را پیدا کنید. استفاده از ابزار رایگان سرچ کنسول گوگل برای دیدن رتبه‌بندی در این مرحله دید دقیق‌تر و داده‌های بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابزارهای بهینه سازی سئوی محتوا

ابزارهای بهینه‌سازی سئوی محتوا به شما در تشخیص نیازهای جستجو، پیداکردن کلمات کلیدی، برقراری ارتباط با موتورهای جستجو و بهینه‌سازی سریع‌تر محتوا کمک می‌کند. در ادامه چند ابزار لازم برای بهینه‌سازی محتوا آورده شده است.

  • سرچ کنسول گوگل «+»
  • گوگل آنالیتیکس «+»
  • گوگل ترندز «+»
  • Google Keyword Planner «+»

چند توصیه برای بهبود نگارش محتوا

نگارش محتوای جذاب و سرگرم‌کننده حتی برای نویسندگان محتوای حرفه‌ای می‌تواند به یک چالش واقعی تبدیل شود. در این بخش سعی می‌کنیم چند توصیه مهم و تأثیرگذار را برای بهبود نگارش محتوا بیان کنیم.

  • محتوای شخص‌سازی شده بنویسید.
  • همان‌طور که صحبت می‌کنید بنویسید.
  • از کلمات ساده استفاده کنید.
  • طول جملات را تنظیم کنید.
  • مطلب را به پاراگراف‌های کوتاه تقسیم کنید.
  • یک لحن مشخص در نگارش محتوا داشته باشید.

تولید محتوا برای کاربر

تولید محتوا برای کاربران یکی از مهم‌ترین ترندهای روز بازاریابی محتوایی است. قبل از این‌که شروع به نگارش محتوا کنید مطمئن شوید که درک عمیقی از مخاطب هدف محتوا پیدا کرده‌اید و او را می‌شناسید. برای کاربر بنویسید، روی مواردی که برای او مهم است تمرکز کنید و به زبان خودشان با آن‌ها صحبت کنید.

نگارش آسان

استفاده از کلمات و جملات کوتاه‌تر در محتوا خوانایی و فهم متن را برای کاربر آسان‌تر می‌کند. کاربر را برای فهم مطالبی که در مطلب آورده‌اید دچار سختی نکنید و اجازه دهید منظور موردنظر شما را بسیار راحت متوجه شود.

استفاده از کلمات ساده

در محتوا تا جای ممکن از کلمات ساده استفاده کنید زیرا کاربر نباید زمانی را به جستجوی معنای کلمات مورد استفاده شما در دیکشنری صرف کند. مخاطب مطلب شما استاد ادبیات نیست و باید تا جای امکان از استفاده از کلمات تخصصی در متن پرهیز کنید.

تنظیم طول جملات

طبق آمارها ۴۳ درصد از مقالاتی که نتوانسته‌اند امتیاز خوبی کسب کنند از جملات طولانی در آن‌ها استفاده شده است. جملات طولانی ذهن کاربر را خسته می‌کند و او را از متن دلزده می‌کند پس تا جای ممکن از جملات کوتاه استفاده کنید.

نگارش پاراگراف‌های کوتاه

بهتر است طول هر پاراگراف کم‌تر از ۹۰ کلمه باشد. بعد از نگارش محتوا به‌طور دائم طول پاراگراف‌ها را بررسی کنید و پاراگراف‌های طولانی را به چند پاراگراف کوتاه تقسیم کنید.

داشتن لحن مشخص برای نگارش محتوا

لحن و صدای برند را تعیین کنید و آن را در هر بخشی از محتوا از عنوان گرفته تا پاراگراف‌های مختلف به‌کار بگیرید. طبق آمارها ۷۸ درصد از مقالاتی که عملکرد خوبی از خود به‌نمایش می‌گذارند، لحن و صدای مشخص و یکسانی در بخش‌های مختلف محتوا دارند.

تدوین استراتژی سئو خارجی

سئو خارجی همه اقداماتی را شامل می‌شود که در خارج از وب‌سایت برای بهبود رتبه آن در صفحه نتایج انجام می‌دهیم. اقدامات سئو خارجی تا حد زیادی با روابط عمومی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند. در ادامه سه مورد از مهم‌ترین اقداماتی را که باید در سئو خارجی انجام دهیم، بررسی می‌کنیم.

 

  • بهینه‌سازی محتوا برای دریافت بک لینک
  • بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد و بهینه‌سازی حساب کاربری در Google My Business

بهینه‌سازی محتوا برای بک لینک

بک‌لینک‌ها دومین فاکتور مهم رتبه‌بندی موتورهای جستجو بعد از محتوای باکیفیت هستند. بهینه‌سازی محتوا برای بک‌لینک به معنی ایجاد محتوا با استفاده از عناصری است که به جذب و دریافت بک‌لینک باکیفیت کمک کند.

دریافت بک لینک

اگر محتوای وب‌سایت را برای جذب بک‌لینک بهینه‌سازی نکرده‌اید دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های دیگر دشواری زیادی خواهد داشت. در نتیجه محتوای شما برای کلمات کلیدی هدف رتبه نمی‌آورد چون گوگل تعداد بک‌لینک‌های یک وب‌سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد. در فهرست زیر چند روش برای دریافت بک لینک آورده‌ایم:

  • تولید محتوای باکیفیت
  • برقراری ارتباط با خبرنگاران
  • ساخت ابزارهای رایگان در وب‌سایت
  • طراحی و ساخت اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای
  • شناخت بک‌لینک‌های آسیب‌دیده و پیشنهاد جایگزین آن‌ها با بک‌لینک‌ جدید

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نه‌تنها به‌عنوان یکی از روش‌های افزایش آگاهی و شناخت برند به حساب می‌آید بلکه می‌توانیم از آن برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو نیز استفاده کنیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی در تدوین استراتژی سئو خارجی

پس از تولید و انتشار محتوا بهتر است آن را در شبکه‌های اجتماعی معرفی و تبلیغ کنیم. با این کار کاربران این شبکه‌ها علاوه بر تعامل با برند، ممکن است در مورد محتوای موردنظر کنجکاو شوند و به وب‌سایت سر بزنند. این کار علاوه بر بهبود ترافیک وب‌سایت در افزایش میزان تعامل با کاربران نیز بسیار موثر است.

ایجاد و بهینه‌سازی حساب کاربری در Google My Business

با ایجاد حساب کاربری در سرویس رایگان Google My Business کسب و کارها اطلاعات مهم خود مثل ساعت شروع به کار، آدرس و نوع کسب و کار را در اختیار گوگل قرار می‌دهند. استفاده از این روش برای کسب و کارهایی که بخش زیادی از ترافیک وب‌سایت را از طریق جستجوهای محلی دریافت می‌کنند ضروری است.

تکمیل حساب کاربری google my business در تدوین استراتژی سئو

گوگل با استفاده از اطلاعاتی که از طریق Google My Business جمع‌آوری می‌کند، نتایج جستجو‌های سرویس‌های دیگر خود مثل Google Maps و Google Local Pack را در صفحه نتایج موتور جستجو تکمیل می‌کند.

 

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی تدوین استراتژی سئو

همان‌طور که گفتیم تدوین استراتژی سئو برای موفقیت محتوا کار دشواری نیست اما با این وجود به درک عمیقی از نیازهای کاربر و تکنیک‌های تحقیق کلمات کلیدی نیاز دارد. همچنین لازم است بتوانید محتوایی تولید کنید که باکیفیت باشد و بتواند نیازها و سوالات کاربران را به طور کامل و جامع‌تر از محتوای رقیب پاسخ دهد. استراتژی سئو با تولید و انتشار محتوا تمام نمی‌شود و لازم است با استراتژی‌های سئو خارجی و فنی عملکرد خوب محتوا را تکمیل کنیم.

سوالات متداول تدوین استراتژی سئو

در این مطلب از «مجله فرادرس» توضیح دادیم استراتژی سئو چیست، چه اهمیتی دارد و چگونه باید آن را تدوین کرد. در ادامه به چند سوال پرتکرار در این مورد پاسخ می‌دهیم.

تحقیق کلمه کلیدی چه اهمیتی در تدوین استراتژی سئو دارد؟

تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی سئو محتوا است و باید حتما زمانی را به آن اختصاص دهیم. در این فرایند باید کلمات و عبارات دارای میزان جستجوی و ترافیک بالا را با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مثل Google Keyword Planner و SEMRush پیدا کرده و با اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس جایگاه مخاطب هدف محتوا در قیف فروش کار تولید محتوا را آغاز کنیم. تهیه فهرست از کلمات کلیدی طویل با حجم جستجوی پایین‌تر و رقابت کمتر، کمک می‌کند محتوایی تولید کنید که با قصد کاربر از جستجو هماهنگی بیشتری دارد. این دسته از کلمات کلیدی را می‌توانید از طریق بخش جستجوهای مرتبط گوگل و قابلیت تکمیل خودکار آن پیدا کنید.

نقش بنچمارک کردن محتوا در تدوین استراتژی سئو چیست؟

بنچمارک کردن محتوای رقیبان در زمان تولید محتوا دیدگاه خوبی از عملکرد و جایگاه محتوای آن‌ها در صفحه نتایج جستجو در اختیار شما قرار می‌دهد. با این کار می‌توانید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را پیدا کرده و از این نکات برای بهبود محتوای تولیدی خود استفاده کنید. برای این کار باید به مواردی مثل تعداد کلمات، تصویرها و ویدیوها و لینک‌های داخلی و خارجی در محتوای رقیب توجه کنید.

آیا باید کلمه کلیدی اصلی را در پیوند یکتا به کار ببریم؟

چون گوگل و دیگر موتورهای جستجو از پیوند یکتا برای فهم موضوع صفحه استفاده می‌کنند، به‌کار بردن کلمه کلیدی در آن از کارهای مهم در بهینه‌کردن URL است. پیوند یکتا بهتر است تا جای امکان ساده، توصیفی و کوتاه باشد و از فرمول «کلمه کلیدی اصلی + یک یا دو کلمه قبل یا بعد از آن» برای نگارش آن پیروی کنید.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
DemandJumpWordStreambka CONTENTBlog HubSpotBig Commerce essentials
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *