بهترین راه برای افرادی که به فکر تحصیل در کانادا هستند

۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بهترین راه برای افرادی که به فکر تحصیل در کانادا هستند
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

تحصیل در کانادا رویای خیلی از دانشجویان دنیاست؛ دانشجویان ایرانی زیادی هم توانسته‌اند به این رویا دست پیدا کنند و همین الان که شما مشغول خواندن این نوشته هستید، در یکی از دانشگاه‌های معتبر و پیشرفته کانادا درس می‌خوانند.

جالب است بدانید دانشگاه‌های تورنتو، بریتیش کلمبیا، مک گیل و مک‌ مستر کانادا جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند. البته ۲۴ دانشگاه دیگر علاوه بر این ۴ دانشگاه هم جزو ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آیند.

حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف برای تحصیل در کانادا به این کشور آمده‌اند و همین تنوع فرهنگی، فرصت فوق‌العاده‌ای برای آشنایی دانشجوها با کشورهای و فرهنگ‌های مختلف است و فرصت‌های بی‌شماری هم برای زندگی آینده آن‌ها به وجود می‌آورد.

اما تحصیل در کانادا مزیت‌های زیادی هم دارد که آن را به انتخاب مناسبی برای تحصیلات عالیه تبدیل می‌کنند.

مزیت‌های تحصیل در کانادا چه هستند؟

کشورهای زیادی در جهان دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند، اما مزیت کانادا نسبت به آن کشورها، برای نمونه ایالات‌متحده، انگلیس و آلمان و استرالیا چیست؟ در ادامه به ۸ مزیت تحصیل در کانادا اشاره می‌کنیم:

۱. شهریه دانشگاه‌های کانادا از شهریه بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای دیگر کمتر است. گاهی اوقات تا ۴۰ درصد هزینه کمتری خواهید پرداخت.

۲. کیفیت آموزش دانشگاه‌های کانادا جزو بهترین ها در دنیا است. برای درک این مسئله، کافی است مقایسه‌ای بین تعداد دانشگاه‌های برتر کانادا با بعضی کشورهای اروپایی داشته باشید.

۳. تقویت زبان‌های انگلیسی و فرانسوی را فراموش نکنید؛ کانادا دو زبان رسمی دارد. در مدت تحصیل در کانادا می‌توانید به هر دوی این زبان‌های جهانی مسلط شوید.

۴. به‌عنوان دانشجو، اجازه کار دارید. دولت کانادا به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد حین تحصیل در کانادا به‌صورت پاره‌وقت مشغول کار شوند؛ هم درآمدی برای کمک به خرج تحصیل داشته باشند و هم روابط کاری خود را برای آینده گسترش بدهند.

۵. جالب است بدانید بعد از اتمام تحصیل در کانادا و فارغ‌التحصیلی، در صورت ماندن در این کشور، می‌توانید به مقدار شهریه‌هایی که پرداخت کرده‌اید، از معافیت مالیاتی برخوردار شوید.

۶. بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید برای اقامت دائم در کانادا هم اقدام کنید که در ادامه درباره‌اش توضیح می‌دهیم.

۷. شاید باور نکنید، ولی تحصیل فرزندان شما رایگان خواهد بود؛ اگر یکی از والدین در کانادا دانشجو باشند، تحصیل فرزندان در مدارس این کشور رایگان خواهد بود.

۸. همسرتان به‌راحتی ویزای کار می‌گیرد. اگر شما مشغول تحصیل در کانادا باشید، دولت کانادا به همسرتان اجازه کار تمام‌وقت می‌دهد تا بتوانید از پس تأمین هزینه‌های زندگی خانوادگی بربیایید.

چگونه برای تحصیل کانادا پذیرش بگیرم؟

اگر می‌خواهید در کانادا تحصیل کنید، ابتدا دانشگاه مقصد و رشته موردعلاقه خود را مشخص کنید. کانادا دانشگاه‌های زیادی دارد و امکانات آموزشی و رفاهی همه آن‌ها هم عالی است.

برای جست‌وجوی رشته تحصیلی در دانشگاه یا کالج موردنظرتان، دو راه پیشنهاد می‌کنیم:

۱. اسم دانشگاه را با گوگل جست‌وجو کنید؛ وارد وب‌سایت رسمی آن دانشگاه یا کالج شده و دنبال فهرست رشته‌ها و مقاطع و شیوه پذیرش و بقیه اطلاعات بگردید.

۲. اگر ترجیح می‌دهید اطلاعات درست را به زبان فارسی بخوانید، وارد وب‌سایت کانادا اپلای، و صفحه برترین دانشگاه‌ها شوید. در این صفحه اطلاعات بسیار خوب و جامعی از بهترین دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی کانادا وجود دارند که جای دیگری پیدا نمی‌کنید.

وقتی تصمیم خود را گرفتید و مقصد را هم مشخص کردید، باید از دانشگاه موردنظر پذیرش بگیرید؛ یعنی باید از آن‌ها درخواست کنید شما را در مقطع و رشته موردنظرتان بپذیرند. حالا قدم‌به‌قدم پیش می‌رویم:

قدم اول: مدارک را آماده کنید

برای گرفتن پذیرش، ابتدا این مدارک را آماده کنید:

  • مدارک تحصیلی و ترجمه آن‌ها: اگر می‌خواهید در دوره کارشناسی تحصیل کنید، مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی را بفرستید. اگر هم می‌خواهید در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید، مدرک کارشناسی را بفرستید. در واقع باید به دانشگاه جدید ثابت کنید که دوره قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید.
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی: با توجه به استان محل اقامت، می‌توانید یکی از این زبان‌ها را مشخص کنید. البته زبان آموزشی در همه دانشگاه‌های کانادا، انگلیسی است.
  • انگیزه نامه: یکی از مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادایی، انگیزه نامه (letter of motivation) است؛ یعنی باید به مسئول پذیرش نشان دهید که انگیزه شما از تحصیل در این کشور چیست.
  • توصیه‌نامه: اگر از اساتید دانشگاه کانادایی یا اساتید معتبر بین‌المللی توصیه‌نامه (recommendation letter) هم داشته باشید، مسیر پذیرش بسیار هموارتر خواهد شد.
  • ارائه‌ای از دستاوردهای قبلی: مدارک یا شواهدی از دستاوردهای علمی خودتان در دوره تحصیلی قبلی آماده کنید. برای نمونه، گواهی‌نامه‌ها، تقدیرنامه‌ها یا حتی جوایزی که در دوران دبیرستان یا دانشگاه دریافت کرده‌اید.
  • مدرک اثبات تمکن مالی: یعنی باید به دولت کانادا ثابت کنید که توانایی تأمین هزینه‌های زندگی در کانادا را دارید و قرار نیست باری بر دوش آن‌ کشور شوید.

قدم دوم: درخواست را ارسال کنید

وقتی همه مدارک را آماده و اسکن کردید، از طریق وب‌سایت رسمی دانشگاه موردنظرتان، آن‌ها را ارسال کنید. فرم‌های درخواست هم در وب‌سایت دانشگاه در دسترس است. همه مراحل پذیرش را می‌توانید به‌صورت آنلاین انجام بدهید.

در بیشتر موارد، باید هزینه‌ای هم به‌عنوان هزینه درخواست پذیرش پرداخت کنید. برای پرداخت این هزینه‌ها، باید کارت اعتباری بین‌المللی، مثل ویزا کارت یا مستر کارت داشته باشید. البته اگر نیاز به کمک حرفه‌ای داشتید، توصیه می‌کنیم به وب‌سایت کانادا اپلای سری بزنید.این وبسایت همه انچه برای پذیرش نیاز دارید بصورت فارسی در اختیارتان می گذارد

قدم سوم: منتظر خبر پذیرش دانشگاه بمانید

نتایج پذیرش دانشگاه‌های کانادا، در بیشتر موارد تا اواخر بهار اعلام می‌شود. اگر از دانشگاه‌های خصوصی پذیرش بگیرید، باید شهریه ترم اول را پرداخت کنید. در غیر این صورت، دانشگاه موردنظر، نامه رسمی پذیرش، تأیید پذیرش برای گرفتن ویزای تحصیلی و سایر اطلاعات درباره تحصیل در کانادا را برایتان ارسال می‌کند.

بعد از اطمینان از پذیرش دانشگاه، می‌توانید سراغ ویزای تحصیلی بروید. بعد هم بلیت هواپیما بگیرید، و با ویزای تحصیلی و نامه پذیرش دانشگاه، به‌سوی ساختن آینده پرواز کنید.

آیا بعد از تحصیل، اقامت دائم کانادا هم داده می‌شود؟

اقامت دائم کانادا را در ازای تحصیل در کانادا به کسی نمی‌دهند. اما یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در کانادا این است که شما می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی، فرصتی برای یافتن شغل موردنظرتان در کانادا بگیرید و بعد هم مجوز کار موقت در کانادا را بگیرید که در واقع جایگزین ویزای تحصیلی می‌شود.

دولت کانادا برنامه‌ای برای فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به کار در کانادا ارائه می‌دهد که نامش «کار پس از فارغ‌التحصیلی» (Post-Graduation Work Permit Program) است و از ۸ ماه تا ۳ سال اعتبار دارد.

برای درخواست پذیرفته شدن در برنامه کار پس از فارغ‌التحصیلی باید این مدارک را ارائه دهید:

  • گذرنامه معتبر از کشور مبدا: که نشان دهد شما درنهایت قصد بازگشت به کشور خودتان را دارید.
  • مجوز تحصیلی معتبر از کانادا: که نشان دهد شما در یکی از مؤسسه‌های آموزشی معتبر و مورد تأیید این کشور تحصیل کرده‌اید.
  • تائیدیه رسمی تکمیل دوره تحصیلی: که نشان دهد شما از دوره مذکور فارغ‌التحصیل شده‌اید.
  • سایر مدارک موردنیاز: مانند تست پزشکی.

نکته قابل‌توجه اینکه اگر مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی را بگیرید، واجد شرایط برنامه‌های تأمین اجتماعی کشور کانادا هم می‌شوید؛ یعنی می‌توانید از امکانات رفاهی دولتی مثل سایر شهروندان کانادایی بهره‌مند شوید.

شما هم اگر به تحصیل در کانادا علاقه دارید و نمی‌خواهید این فرصت فوق‌العاده را از دست بدهید، همین الان سری به وب‌سایت کانادا اپلای بزنید. کانادا اپلای تا لحظه نشستن روی صندلی دانشجویی در دانشگاه رویایی‌تان، تنهایتان نمی‌گذارند.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *