چطور کسب و کار پردرآمد راه بیندازیم؟ یادگیری طراحی وب‌ با فرادرس

۲۲۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
چطور کسب و کار پردرآمد راه بیندازیم؟ یادگیری طراحی وب‌ با فرادرس

اگر  «طراحی وب» را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید، انبوهی از رقبا پیش چشم‌های شما نمایان می‌شوند که برای ارائه این خدمات از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. از پیشنهاد قیمت پایین برای طراحی گرفته تا اضافه کردن امکانات ویژه به وب‌سایت، عمل کردن به صورت حرفه‌ای، تسلط به زبان‌های مختلف و هزار و یک راه برای آنکه خیل مخاطب را جذب کنند.

واقعیت این است که سازمان‌ها، نهادها و بخش عمده‌ای از کسب و کارها برای ارتباط با مخاطبِ خود نیازمند طراحی وب‌سایت هستند. بنابراین نه تنها ضرورت برخورداری از این راه ارتباطی بر صاحبان کسب و کارها، مدیران و روسای مراکز روشن شده، بلکه دغدغه دیگری به دغدغه‌های پیشین اضافه شده؛ طراحی یک وب‌سایت خاص و منحصر به فرد.

همین امر می‌تواند طراحی وب‌سایت را به یکی از کسب و کارهای پردرآمد تبدیل کرده و افراد را به آموختن بیشتر و پرورش خلاقیت خود ترغیب کند. «امیرعباس مالکی» یکی از کاربران و همراهان «فرادرس» است که در جشنواره تجربه یادگیری از آموختنِ طراحی وب‌سایت گفته است. او در وبلاگش (+)  از آموزش‌هایی نام برده که برخی از آنها توانسته‌ مسیر زندگی‌ او را قدری تغییر دهند به نحوی که اکنون در حال آموزش‌دادنِ آموخته‌های خود است.

روی دیوارِ این خانه مجازی نوشته «کافه اطلاعات یاران». بالاتر از رفی که کتاب و گلدان و قاب عکس رویش چیده‌اند. این تصویری است که امیر عباس مالکی؛ مدیر وبلاگ cafeetelat.blogfa.com برای وبلاگ خود انتخاب کرده است. عناوین قبلی وبلاگ او نشان می‌دهند این فضا برای ارائه مطالب آموزشی در نظر گرفته شده است.

مثلا آموزش فارسی کردنِ برنامه Office، برنامه اکسل چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟ آموزش برنامه‌نویسی به زبان C، آشنایی با موتور بازی Unity و طراحی وبلاگ جزو مواردی است که درباره آنها صحبت شده است. البته آنچه به تفصیل با مخاطبان به اشتراک گذاشته شده معرفی وب‌سایت و آموزش‌های «فرادرس» است. امیرعباس مالکی در پستِ بهمن ماه سال 1400 از تجربه یادگیری خود نوشته است.

او در میانه معرفی آموزش‌های «فرادرس» اینطور آورده:

بار اول فکر می‌کردم همه اینها الکی است. بعد از چند خرید متوجه شدم مانند «فرادرس» در ایران وجود ندارد.

به گفته امیرعباس مالکی آنچه او را ترغیب به استفاده از آموزش‌ها کرده مدرسان این آموزش‌ها بوده‌اند. به طوری که به مدرسان «فرادرس» صفت عالی داده است. اما یک نکته برای او عجیب است. اینکه یک وب‌سایت آموزشی درباره همه چیز آموزش داشته باشد.

مالکی به مخاطبان خود پیشنهاد کرده سری به وب‌سایت «فرادرس» بزنند. او در ادامه تاکید کرده یکی از خصوصیات «فرادرس» آموزش به زبان ساده است. ویژگی که نظرش را جلب کرده و عقیده دارد توانایی جذب مخاطبان دیگر را هم دارد. به همین دلیل از آنها خواسته تا شخصا آموزش‌ها را از نظر بگذرانند.

امیرعباس مالکی کمی قبل از اینها «فرادرس» را بهترین مرجع آموزش نامیده و از آموزش‌های متنوع آن نام برده. در میان عناوینی که نظر او را جلب کرده و در متن تجربه یادگیری‌اش آمده‌اند، نام آموزش‌هایی در حوزه هوش مصنوعی، طراحی وب، آموزش فتوشاپ مقدماتی و پیشرفته، معماری ساختمان، مکانیک، دروس ابتدایی متوسطه اول و دوم، دروس دانشگاهی مطالب مرتبط با بورس، کسب و کار از طریق کسب مهارت آمده است.

با گستره آموزش‌هایی که امیرعباس مالکی در تجربه یادگیری خود نام برده، به نظر می‌رسد از دوران متوسطه با آموزش‌های مجازی «فرادرس» همراه بوده و تا کنون نیز آن را ادامه داده است. تا جایی که خود نیز علاقه‌مند به آموزش‌دادن شده و اکنون در وبلاگ «کافه اطلاعات یاران» اطلاعات مفید آموزشی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

امیرعباس مالکی خطاب به همراهان خود نوشته: چند روز پیش آموزش طراحی وب‌سایت را از «فرادرس» تهیه کردم. او پس از اظهار رضایت از این آموزش، مدرس را فردی مسلط دانسته و همچنین عنوان کرده این آموزش را بدون احساس خستگی ادامه داده است. سپس بر این نکته تاکید کرده که تا قبل از تهیه این آموزش با طراحی وب‌سایت آشنایی نداشته.

اما حالا قادر است سایت موردنظر خود را طراحی کند. لینکی که امیرعباس مالکی برای آموزش طراحی سایت به خواننده ارائه داده، او را به آموزش پروژه‌محور دریم‌ویور - طراحی وب‌سایت در Dreamweaver می‌رساند. در توضیح آموزش آمده این نرم‌افزار یکی از بهترین ابزارها برای طراحی و ساخت انواع وب‌سایت به شمار می‌رود.

برنامه‌ای که با داشتن رابط کاربری مناسب و سهولت استفاده، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های طراحی سایت است. محتوای آموزشی که امیرعباس مالکی در تجربه یادگیری خود معرفی کرده 7 ساعت و 26 دقیقه زمان می‌برد. مدرس این آموزش امیررضا نیکخواه؛ کارشناس مهندسی کامپیوتر- نرم‌افزار است.

فهرست سرفصل‌ها و رئوس مطالب نشان می‌دهد این آموزش در پانزده جلسه ویدئویی ارائه شده است. مدرس از آشنایی با نرم‌افزار Dreamweaver 2020 آغاز می‌کند و سپس به پیکربندی وب‌سایت، ساخت استایل سفارشی، درج لوگو، ساخت لینک با ظاهر سفارشی، تبدیل وب‌سایت به حالت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، ساخت گالری تصاویر، افزودن ویدئو و چک کردن دستورات می‌پردازد.

پس از آن در دروس دهم تا سیزدهم مروری بر انواع فرم، ساخت یک فرم سفارشی، افزودن اجزای کاربردی به فرم، اعتبارسنجی فرم، آشنایی با «بوت‌استرپ» Bootstrap در ساخت وب‌سایت انجام می‌دهد. در آخر نیز قالب‌های آماده را مرور کرده و به جمع‌بندی مطالب می‌پردازد. پیش‌نیاز این آموزش، طراحی وب با HTML مقدماتی و آشنایی با مفاهیم طراحی سایت ذکر شده که توسط محمد عبدالهی؛ کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات- معماری سازمانی تدریس شده است.

در آموزشی که امیرعباس مالکی نام برده، مزیت‌های طراحی وب‌سایت با نرم‌افزار Dreamweaver شرح داده شده. همچنین ساخت وب‌سایت مطلوب به دلیل همراهی با کدهای HTML و CSS یکی ازمزایای کار با این نرم‌افزار عنوان شده است. مدرس می‌گوید همراهی خوب میان HTML و Dreamweaver برای اضافه کردن امکانات بیشتر به پروژه کمک می‌کند. امکان ساخت و نمایش وب‌سایت به صورت محلی نیز یکی دیگر از قابلیت‌های خوب این نرم‌افزار است.

امکان بارگذاری پیش‌نمایش وب‌سایت در مرورگر دلخواه، مزیت دیگر طراحی وب‌سایت با Dreamweaver است. این پروژه می‌تواند به صورت تیمی نیز انجام شود و با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شود تا اگر نیاز به تغییری بود بر روی وب‌سایت اعمال کنند. به گفته مدرس دهها قابلیت دیگر در این نرم‌افزار وجود دارد که موارد مهم برای مخاطبان مطرح می‌شود تا از آنها استفاده کنند و نتایج و خروجی مربوطه را به دست آورند.

آنطور که در بخش آشنایی با این نرم‌افزار آمده Dreamweaver دامنه تعامل وسیعی دارد و می‌تواند با اکثر برنامه‌ها تبادل اطلاعاتی برقرار کند. مدرس پس از توضیحات لازم در خصوص این جزئیات، طراحی وب‌سایت را در قالب یک پروژه عملی و کاربردی آموزش می‌دهد و کاربر می‌تواند با نحوه کدگذاری با HTML و حالت‌دهی وب‌سایت با CSS آشنا شود.

تغییر شکل ظاهری و استایل متون و همچنین قراردهی فایل تصویری در پس‌زمینه کارهایی هستند که در بخش‌های ابتدایی آموزش موردنظر تدریس می‌شود. تشکیل خانواده فونت‌ها، اصلاح تصویر پس‌زمینه در فتوشاپ، قراردهی لوگو نیز در این آموزش گنجانده شده است.

ضمنا برای آنکه ابعاد سایت، حالت واکنش‌گرا داشته باشد، کار با «بوت‌ استرپ» آموزش داده می‌شود. ظاهر وب‌سایت در این بخش به نحو مناسبی طراحی می‌شود تا وب‌سایت، واکنش ریسپانسیو داشته باشد. به این ترتیب وب‌سایت طراحی شده در دستگاه‌های مختلف با اندازه مناسب نمایش داده می‌شود.

مدرس یادآور می‌شود در صورت وجود فرم‌ها در وب‌سایت باید بتوان انتخابگر رنگ و تاریخ را به آن اضافه کرد. علاوه بر این خصوصیات فیلدهای اختیاری و اجباری در بخش اعتبارسنجیِ فرم‌ها توضیح داده می‌شود. در پایان این توضیحات کاربر می‌داند برای طراحی فیلدهای اجباری چطور عمل کند و اطلاعات الزامی کاربر را به چه نحو دریافت کند.

اگر کاربری آموزشِ معرفی شده توسط امیرعباس مالکی را تا بخش انتهایی دنبال کند، در پایان با الگوهای آماده‌ای در نرم‌افزار در  Dreamweaver آشنا می‌شود که کارایی هر کدام توسط مدرس توضیح داده شده است. اما پایان محتوای متنی که امیرعباس مالکی با سایر کاربران در میان گذاشته حاوی خبر خوشایندتری است.

او در چند خط انتهایی متن‌اش خبر از برگزاری دوره‌هایی پس از آموزش دیدن‌ خود می‌دهد. امیرعباس مالکی همچنان که آشنا شدن با «فرادرس» را یکی از بهترین تجربیات خود نامیده، نوشته:

پس از خرید و آشنایی با دوره‌های مربوط به بورس، اکنون دوره‌ها و کلاس‌هایی در این مورد برپا می‌کنم. نتیجه‌گیری این کاربرِ شرکت‌کننده در جشنواره تجربه یادگیری، مخاطب را به آموختن هر چه بیشتر دعوت می‌کند.

امیرعباس مالکی متن خود را با این مضمون به پایان برده: «اگر من موفق به انجام چنین کاری شده‌ام، شک نکنید که شما هم می‌توانید. پس تردید را کنار بگذارید و از همین حالا شروع کنید تا از بقیه عقب نمانید.»

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *