تبلیغات ویدیویی — راهنمای جامع استراتژی ها و اجرای کمپین موفق

۳۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
تبلیغات ویدیویی — راهنمای جامع استراتژی ها و اجرای کمپین موفق

احتمالاً همه ما شنیده‌ایم که ویدیو از بهترین ابزارها برای بازاریابی و تبلیغات است. ویدیوها و فیلم‌های آموزشی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. ما هر روز و هر هفته، ساعت‌ها به تماشای این ویدیوها در موبایل‌، کامپیوترها و تلویزیون‌های هوشمند و اینترنتی می‌نشینیم و این موضوع توجه مارکترها را به خود جلب کرده است. در این مطلب، بازاریابی و تبلیغات ویدیویی را بررسی می‌کنیم و درباره مزایا و انواع تبلیغات ویدیویی و چگونگی ساخت و انتشار ویدیوهای تبلیغاتی مناسب صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات ویدیویی چیست ؟

«تبلیغات ویدیویی» (Video Advertising) در واقع محتوایی تبلیغاتی است که در ابتدا و انتها یا در میان ویدیوهای آنلاین نمایش داده می‌شود. بعضی از متخصصان بازاریابی، تعریف این نوع از تبلیغات را گسترش داده‌اند و تبلیغات تصویری با محتوای ویدیو و «تبلیغات همسان» (Native Ads) در شبکه‌های دیجیتال را نیز در این گروه از تبلیغات قرار می‌دهند.

طی سال‌های اخیر، محبوبیت ویدیو به عنوان یکی از شکل‌های بازاریابی محتوا همواره در حال افزایش بوده است و در حال حاضر، ویدیو یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطبان آنلاین به شمار می‌رود. بر اساس گزارشی از تیم پژوهش «HubSpot» در سال ۲۰۱۷، بیش از ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان می‌خواهند ویدیوهای برندهای مورد علاقه خود را تماشا کنند. این میزان بیشتر از میزان درخواست برای هر نوع محتوای دیگر است. تصویر زیر، نتایج این پژوهش را نشان می‌دهد.

از ویدیوها به منظور ابزاری برای سرگرمی نیز استفاده می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که وجود ویدیو در صفحه‌های فرود می‌تواند «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) را تا ۸۰ درصد افزایش بدهد. همچنین وجود کلمه «ویدیو» در موضوع ایمیل می‌تواند «نرخ باز شدن ایمیل‌ها» (Email Open Rate) را تا ۱۹ درصد افزایش بدهد. ۹۰ درصد از مصرف‌کنندگان نیز گفته‌اند که ویدیوها به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کند.

اما ویدیو فقط در بازار کسب‌وکارها و خرید مصرف‌کنندگان تأثیر نگذاشته است، بلکه در برقراری ارتباط میان فروشندگان و مخاطبان راغب و پشتیبانی از مشتریان توسط تیم‌های خدماتی نیز انقلاب ایجاد کرده است. به بیان دیگر، ویدیو برای تمام فرآیند بازاریابی مفید است و تنها در افزایش میزان «آگاهی از برند» (Brand Awareness) نقش ندارد.

اگر به بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های جذب مخاطب علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «ویدیو مارکتینگ چیست و بازاریابی ویدیویی Video Marketing چه مزایایی دارد؟» را مطالعه کنید.

تبلیغات ویدیویی چیست

مزایای تبلیغات ویدیویی چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات ویدیویی به دلیل افزایش محبوبیت ویدیو میان مخاطبان، به یکی از بهترین شکل‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و مزایای بسیار زیادی دارد. برای مثال، تبلیغات ویدیویی باعث می‌شود که بتوانید به گروه‌های بزرگ‌تری از کاربران دسترسی داشته باشید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. همچنین با استفاده از ابزارهای بررسی نتایج کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات آنلاین می‌توانید نتایج کمپین‌های تبلیغات ویدیویی خود را به دقت بررسی و تحلیل کنید.

از مزایای استفاده از ویدیو برای تبلیغات می‌توان موارد زیر را نام برد.

افزایش میزان تماشای ویدیو میان مشتریان

همان‌طور که می‌دانید، آمارها نشان می‌دهند که تعداد بسیار زیادی از مخاطبان از تماشای ویدیو لذت می‌برند. بنابراین می‌توان گفت که امکان جذب تعداد زیادی مخاطب راغب، از مزایای استفاده از تبلیغات ویدیویی است.

پژوهشی در وب‌سایت «HubSpot» نشان می‌دهد که چهار کانال از هر شش کانال ویدیویی مورد استفاده مصرف‌کنندگان، کانالی در شبکه‌های اجتماعی است و بیش از ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان گفته‌اند که تماشای ویدیوهای برندهای مورد علاقه خود را دوست دارند. همچنین بر اساس داده‌های وب‌سایت «Cisco»، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۸۲ درصد از تمام ترافیک اینترنت در سال ۲۰۲۲ مربوط به ویدیوها باشد.

تبدیل مخاطب به مشتری با استفاده از تبلیغات ویدیویی

مصرف‌کنندگان می‌گویند که ویدیوها به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید کمک می‌کنند. بنابراین استفاده از ویدیو برای معرفی محصولات و کسب‌وکار، می‌تواند مخاطبان راغب شما را به مشتری تبدیل کند.

بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس‌های آنلاین مانند آمازون و «ای‌بی» (eBay) گزارش داده‌اند که اضافه کردن ویدیو به توضیحات محصولات، شانس خرید آن محصول توسط خریداران را تا ۳۵ درصد افزایش می‌دهد. همچنین بر اساس پژوهشی در وب‌سایت «HubSpot»، حدود ۷۲ درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند که به جای خواندن توضیحات ویژگی‌های محصولات، درباره آن محصول یک ویدیو تماشا کنند. علاوه بر این، کمپانی گوگل می‌گوید که حدود نیمی از کاربران اینترنت پیش از مراجعه به یک فروشگاه، درباره آن در اینترنت جستجو می‌کنند.

اشتراک‌گذاری ویدیو توسط مخاطبان

به طور معمول، زمانی که کاربران یک تبلیغ ویدیویی جالب یا ارزشمند را تماشا می‌کنند، آن را با دنبال‌کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. در واقع گفته می‌شود که در شبکه اجتماعی توییتر در هر دقیقه بیش از ۷۰۰ ویدیو به اشتراک گذاشته می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش میزان بازدید از ویدیوها شود و تبلیغات ویدیویی را به یکی از روش‌های بسیار مؤثر بازاریابی و تبلیغاتی تبدیل کند.

محبوبیت ویدیو برای کاربران موبایل

ویدیو یکی از سرگرمی‌های محبوب کاربران تلفن‌های هوشمند است و همواره به تعداد افرادی که با استفاده از تلفن‌های همراه خود ویدیوهای مختلف را تماشا می‌کنند افزوده می‌شود. داده‌های آماری یک شرکت انتشار ویدیو نشان می‌دهد که حدود ۸۸ درصد از ویدیوهای کوتاه‌تر از سی ثانیه به طور کامل در دستگاه‌های موبایل مشاهده می‌شود. این آمار برای مشاهده ویدیوها در کامپیوترهای شخصی صدق نمی‌کند، بنابراین بهتر است همیشه تبلیغات ویدیویی خود را برای موبایل‌ها بهینه‌سازی کنید.

امکان استفاده از ویدیو برای اطلاع‌رسانی و آموزش

ویدیو یکی از شکل‌های محتوایی مناسب برای اطلاع‌رسانی و آموزش است، چراکه با ترکیب از عناصر صوتی و تصویری می‌تواند چندین حس را در کاربران به کار بگیرد. به همین دلیل می‌توان از مزایای تبلیغات ویدیویی به منظور آموزش، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نیز بهره برد. برای مثال، می‌توانید از این ابزار برای نشان دادن راهنمای استفاده از محصولات و خدمات استفاده کنید.

مزایای تبلیغات ویدیویی

اولویت ویدیو در موتورهای جستجو

می‌توان گفت که همه کسب‌وکارها می‌خواهند در موتورهای جستجو رتبه‌های بهتری دریافت کنند. یکی از مزایای استفاده از ویدیو و تبلیغات ویدیویی، افزایش میزان بازدید از صفحات وب در موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجوی بزرگ مانند گوگل، محتوای ویدیویی را در اولویت‌های خود قرار می‌دهند و با تغییر الگوریتم‌های سئو، کاری می‌کنند که وب‌سایت‌هایی با محتوای ویدیویی مفید و پربازدید در صفحه‌های نتایج جستجو رتبه‌های بهتری دریافت کنند. انتشار ویدیو در شبکه‌های اجتماعی و پست کردن این نوع محتوا در وبلاگ‌ها و درون سایت، شانس یافته شدن توسط مخاطبان هنگام جستجوی عبارت‌های کلیدی مرتبط با ویدیو و کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد.

 

امکان انتقال مفاهیم در زمانی کوتاه

ویدیوها می‌توانند مفاهیم را در زمانی کوتاه‌تر از متن به افراد توضیح بدهند. بنابراین با استفاده از ویدیو می‌توانید اطلاعات بیشتری را در زمانی کمتر به کاربران خود منتقل کنید. ویدیو حس‌های انسان را بیشتر از شکل‌های دیگر محتوا درگیر می‌کند و می‌تواند اطلاعات را از طریق شنیدن و دیدن به شکل هم‌زمان منتقل کند. این موضوع باعث می‌شود که درک مفاهیم از طریق ویدیوها ساده‌تر و سریع‌تر از شکل‌های دیگر محتوا مانند متن باشد.

امکان انتقال داستان کسب‌وکار از طریق ویدیو

تأثیر احساسی ویدیوها بسیار زیاد است. شما می‌توانید با استفاده از ویدیو برای شرح داستان کسب‌وکار یا محصولات خود، رابطه محکم‌تر و بهتری را با مخاطبان برقرار کنید و بر احساسات آن‌ها تأثیر بیشتری بگذارید.

امکان تحلیل نتیجه کمپین‌های تبلیغات ویدیویی

از مزایای دیگر تبلیغات ویدیویی، امکان تحلیل نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی است. وب‌سایت‌های منتشرکننده ویدیو مانند یوتیوب و فیسبوک امکاناتی دارند که به شما اجازه می‌دهد عملکرد محتوای خود را مشاهده کنید. دانستن تعداد بازدیدها، اشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها و تعامل‌های دیگر در شبکه‌های اجتماعی به شما در بهبود محتوا برای کمپین‌های آینده کمک می‌کند تا بتوانید به مخاطبان هدف خود دسترسی بیشتر و بهتری داشته باشید.

ساخت بهترین استراتژی تبلیغات ویدیویی

برای ایجاد بهترین استراتژی تبلیغات ویدیویی باید شش مرحله زیر را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب هدف تبلیغات ویدیویی
  • یافتن مخاطبان هدف
  • تصمیم‌گیری درباره داستان تبلیغات ویدیویی
  • بهره‌گیری از خلاقیت
  • توجه به زمان‌بندی
  • بودجه‌بندی واقع‌بینانه

در ادامه، جزئیاتی درباره اجرای هر مرحله را برای شما شرح می‌دهیم.

استراتژی تبلیغات ویدیویی

انتخاب هدف تبلیغات ویدیویی

اولین گام در برنامه‌ریزی برای استراتژی تبلیغات ویدیویی، تصمیم‌گیری درباره هدف کسب‌وکار از انجام این نوع تبلیغات است. در حالت ایده‌آل باید برای تمام مراحل «قیف بازاریابی» (Marketing Funnel) خود یک ویدیو بسازید، اما در واقعیت بهتر است بدانید که کدام مرحله از مراحل دیگر برای شما و کسب‌وکارتان مهم‌تر است.

 

یافتن مخاطبان هدف تبلیغات ویدیویی

پس از این که متوجه شدید کدام‌یک از مراحل قیف بازاریابی را باید هدف خود قرار بدهید، باید بدانید که چه افرادی مخاطب هدف شما هستند. این مرحله بسیار ضروری و مهم است، چراکه اگر بدون دانش از مخاطب هدف، ویدیو بسازید ممکن است همه تلاش‌هایتان بی‌اثر شود یا نتیجه برعکس داشته باشد. در این صورت افرادی ویدیوی شما را تماشا می‌کنند که مخاطب هدف شما نیستند و در نتیجه، مخاطبان به مشتری تبدیل نمی‌شوند. به همین دلیل باید بدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی‌ هستند.

برای یافتن مخاطبان هدف، باید پرسونای خریداران را بسازید. این مرحله به طور معمول هنگام توسعه محصولات و خدمات شرکت انجام می‌شود. در واقع افرادی که مخاطب هدف برای خرید محصولات یا خدمات شما باشند، مخاطب تبلیغات ویدیویی شما نیز خواهند بود.

برای طراحی پرسونای مشتری، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پس از ساخت پرسونای خریداران و شناختن مخاطبان هدف، باید استراتژی مخاطبان خود را نهایی کنید. پیش از نهایی کردن استراتژی مخاطب، پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • محصولات یا خدمات شما برای چه کسانی ساخته شده است؟
  • هدف از ساخت ویدیو تبلیغاتی شما چیست؟
  • مخاطبان شما بیشتر از کدام شبکه‌ها استفاده می‌کنند؟

با یافتن پاسخ این پرسش‌ها متوجه می‌شوید که مخاطبان شما چه افرادی هستند و چطور می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

پرسونای خریداران

تصمیم‌گیری درباره داستان تبلیغات ویدیویی

تصمیم‌گیری درباره داستان تبلیغات ویدیویی کاری هیجان‌انگیز و دشوار است. برای این کار باید چهار عنصر زیر را در نظر داشته باشید. این چهار عنصر، چارچوب اولیه داستان شما خواهند بود:

  • قهرمان داستان: این شخصیت باید شبیه جمعیت هدف شما باشد.
  • تعارض: این بخش در واقع مشکل مشتریان شماست.
  • جستجو: این بخش به شکل معرفی خدمات و محصولات مرتبط می‌شود.
  • راه‌حل: در این بخش، می‌گویید که محصولات یا خدمات شما چطور مشکل مخاطب را حل می‌کنند.

این عناصر در داستان شما مخاطب را با خود در یک سفر همراه می‌کنند. این سفر باید در راستای مأموریت برند شما باشد. همچنین باید به این موضوع فکر کنید که می‌خواهید داستان شما در احساس مخاطبان چه تأثیری داشته باشد. هنگام نوشتن متن یا اسکریپت ویدیو (سناریو)، به این هدف فکر کنید و برای تمام عناصر ویدیو، از محل ضبط گرفته تا رنگ‌ها، در راستای این هدف برنامه‌ریزی کنید.

بهره‌گیری از خلاقیت

زمانی که داستان خود را می‌سازید، افرادی که باید ویدیو شما را تأیید کنند (مانند مدیر، مؤسس شرکت یا مدیر دپارتمان بازاریابی شرکت) را در یاد داشته باشید و زمانی را برای پیاده‌سازی نتایج بازخورد این افراد در نظر بگیرید. تغییرات ناگهانی در نوشتن متن ویدیو، پیام ویدیوها، اهداف و... می‌تواند تمام ویدیو ساخته شده را تحت تأثیر قرار بدهد. به همین دلیل بهتر است بازخورد تمام افراد تیم را در نظر بگیرید و مدیریت کنید.

توجه به زمان‌بندی

برای تولید یک ویدیو، از ایده‌پردازی گرفته تا انتشار ویدیو، زمان‌بندی کنید و به برنامه خود وفادار باشید. شما همیشه باید یک برنامه زمانی کلی، برنامه زمانی تولید، برنامه زمانی انتشار و... داشته باشید. این زمان‌بندی به عنوان راهنمای شما عمل می‌کند و نشان می‌دهد که چقدر زمان را برای چه کاری صرف کرده‌اید و چقدر از کارتان باقی مانده است.

داشتن برنامه زمانی برای تمام اعضای تیم نیز امری ضروری است. گروه‌های بازاریابی، تولید، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و... هر کدام برای خود یک برنامه زمانی دارند. به همین دلیل باید همه را از برنامه‌ها، تغییرات و تاریخ تکمیل شدن مراحل کار مطلع کنید.

بودجه‌بندی واقع‌بینانه

پول و سرمایه در تمام کارها نقش مهمی بازی می‌کند. برنامه‌ریزی خلاقانه و طراحی استراتژی بسیار مهم است، اما بدون داشتن بودجه‌ای مناسب، رسیدن به تمامی هدف‌ها کار دشواری خواهد بود. برای پول و منابعی که در اختیار دارید برنامه‌ریزی کنید. برای مثال مشخص کنید که می‌خواهید چه چیزهایی را خودتان ضبط و تولید کنید و تولید چه مواردی را به شرکت‌های تولیدکننده ویدیو بسپارید. همچنین مشخص کنید که می‌خواهید در چه زمینه‌ای بیشتر هزینه کنید و در چه زمینه‌ای باید صرفه‌جویی کنید.

یکی دیگر از روش‌های بودجه‌بندی واقع‌بینانه این است که همیشه از قیمت خدمات مختلف اطلاع داشته باشید. از متخصصان حوزه کاری خود بپرسید که برای انجام خدمات مختلف تبلیغات ویدیویی از جمله نوشتن متن ویدیو، ویرایش صدا، انتشار در شبکه‌های اجتماعی و... چقدر هزینه دریافت می‌کنند. در این حالت متوجه می‌شوید که در صورت استخدام یک کارمند تمام‌وقت یا برون‌سپاری کار، چقدر باید هزینه پرداخت کنید.

 

همچنین توجه داشته باشید که بعضی از انواع ویدیوها ممکن است بیشتر از انوع دیگر به صرف هزینه نیاز داشته باشند و این معیار را نیز هنگام برنامه‌ریزی در نظر بگیرید.

استفاده از تبلیغات ویدیویی برای بهبود سئو

همان‌طور که گفتیم، بازاریابی و تبلیغات ویدیویی مزایای بسیار زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش بازاریابی، بهبود سئو وب‌سایت است. موتورهای جستجو یکی از ابزارهای بسیار ارزشمند مارکترها به شمار می‌روند و کسب رتبه‌های بهتر در صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو از اهداف بزرگ کسب‌وکارها محسوب می‌شود. الگوریتم‌های موتورهای جستجو، صفحات وب همراه با ویدیو را در اولویت رتبه‌بندی قرار داده‌اند. همچنین، ویدیوها می‌توانند نرخ کلیک صفحات را افزایش و نرخ پرش آن‌ها را کاهش بدهند. بنابراین بهتر است از این روش بازاریابی غافل نشوید.

روش‌های بسیار زیادی برای بهبود سئو وجود دارد. یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود سئو سایت، تولید محتوای باکیفیت، آموزشی و آگاهی‌بخش است و ویدیو، از بهترین ابزارها برای تولید این نوع محتوا محسوب می‌شود. زمانی که ویدیوهای خود را تولید کردید، آن‌ها را به اشتراک بگذارید. برای دریافت بهترین نتیجه از تولید محتوا و تبلیغات ویدیویی در سئو، باید موارد زیر را رعایت کنید.

استفاده از تبلیغات ویدیویی برای بهبود سئو

استفاده از ویدیوها در وب‌سایت

هنگام انتشار ویدیوها، فراموش نکنید که آن‌ها در وب‌سایت خود نیز منتشر کنید. از تبلیغات ویدیویی در صفحات با محتوای مرتبط استفاده کنید.

قرار دادن ویدیو در کنار محتوای باکیفیت

پست کردن ویدیوها در صفحه‌های خالی، تأثیر چندان زیادی بر سئو نخواهد داشت. بهتر است ویدیوهای خود را در صفحه‌هایی با محتوای باکیفیت، آگاهی‌بخش و مرتبط قرار بدهید. این کار به خزنده‌های موتورهای جستجو در درک بهتر محتوای چندرسانه‌ای باکیفیت شما کمک می‌کند و اطلاعات ارزشمندی را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه بر مرتبط بودن ویدیو و محتوا، انتشار متن (Transcript) ویدیو نیز می‌تواند برای سئو و کاربران مفید باشد.

انتشار مداوم

هرچه در انتشار ویدیوها در وب‌سایت خود تداوم بیشتری داشته باشید، در موتورهای جستجو رتبه بهتری دریافت خواهید کرد. شاید انتشار ویدیو در تمام پست‌های وب‌سایت واقع‌بینانه نباشد، اما اگر کمپین بزرگی دارید یا می‌خواهید در صفحه خاصی رتبه بهتری از طریق ویدیو دریافت کنید، بهتر است منابع مخصوصی را برای ساخت ویدیو در نظر بگیرید. گاهی حتی ویدیوهایی به شکل متون شناور روی یک پس‌زمینه می‌تواند نرخ تعامل و بازدیدهای طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت شما را افزایش بدهد.

توجه به انتشار جزئیات ویدیو

تولید محتوای باکیفیت تنها نیمی از سئو است و نیمه دیگر آن به جزئیات فنی مرتبط می‌شود. زمانی که یک ویدیو را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید، توجه به جزئیات فنی مانند نوشتن عنوان، شرح، تگ‌ها و یادداشت‌ها را فراموش نکنید. این جزئیات می‌توانند به «خزش یا کراول شدن» (Crawling) و «نمایه‌گذاری یا ایندکس شدن» (Indexing) وب‌سایت شما کمک کنند.

روش های انتشار تبلیغات ویدیویی

زمانی که ویدیوهای تبلیغاتی خود را تولید کردید، باید راهی برای انتشار آن‌ها بیابید. انتشار ویدیو در کانال‌های درست در موفقیت ویدیوهای شما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی، سه کانال زیر برای انتشار ویدیوهای تبلیغاتی وجود دارد:

  • پلتفرم‌ها یا رسانه‌های اختصاصی (Owned Media)
  • رسانه‌های پولی (Paid Media)
  • رسانه‌های به دست آمده (Earned Media)

انتشار ویدیو از طریق هر کدام از این رسانه‌ها، مزایا و معایبی دارد. اما انتخاب ترکیب صحیحی از این رسانه‌ها می‌تواند شما را به هدف مدنظرتان برساند و باعث افزایش آگاهی از برند و نرخ تبدیل کاربران شود.

انتخاب بهترین رسانه به نوع کسب‌وکار، استراتژی‌ها و اهداف شما بستگی دارد. برای این کار باید به بودجه‌بندی خود توجه کنید و درباره کاربران و مخاطبان هدف تحقیق کنید تا بهترین روش مناسب برای کسب‌وکار خود را بیابید.

پلتفرم‌های اختصاصی

انتشار ویدیو در کانال‌های اختصاصی، ساده‌ترین و بدیهی‌ترین روش انتشار است. در این روش، ویدیوها از طریق کانال‌های اختصاصی شما مانند وب‌سایت، فایل‌های دیجیتال، فهرست‌های ایمیل، صفحه‌های تجارت الکترونیکی، اپلیکیشن‌ها و... به دست کاربران می‌رسد. از آنجایی که شما مالک این کانال‌ها هستید، می‌توانید به سادگی و به شکل رایگان از آن‌ها برای انتشار ویدیوها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که این کانال‌ها اولین منابع اطلاعات درباره شرکت و برند شما محسوب می‌شوند. بنابراین باید آن‌ها را با دقت و هوشمندی و مناسب با اهداف خود انتخاب کنید. از کانال‌های اختصاصی می‌توان موارد زیر را نام برد.

وب‌سایت

ویدیوهای تبلیغاتی تولید شده را در صفحه‌های مرتبط در وب‌سایت خود قرار بدهید. این کار به افزایش تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت و نرخ تعامل کمک می‌کند. این مرحله را می‌توان اولین و مهم‌ترین مرحله برای افزایش بازدید ویدیوها دانست.

وبلاگ

انتشار ویدیوها در وبلاگ نیز از ضروریات تبلیغات ویدیویی محسوب می‌شود. وبلاگ شما میزبان محتوای آگاهی‌بخش و آموزشی و مخصوص بازاریابی برای برند شماست و هرگونه محتوای مرتبط به محصولات شما باید در وبلاگ به اشتراک گذاشته شود.

ایمیل

ارسال ایمیل یکی از روش‌های مناسب و آسان برای دسترسی به کسانی است که پیش ‌تر با برند شما ارتباط برقرار کرده‌اند و اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار داده‌اند. شما می‌توانید ویدیوهای تبلیغاتی خود را در خبرنامه‌ها، ایمیل‌های خودکار و ایمیل‌های تبلیغاتی و... قرار بدهید.

اگر می‌خواهید در زمینه بازاریابی از طریق ایمیل اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

شبکه‌های اجتماعی

الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی همواره اولویت بالاتری را برای محتوای ویدیویی در نظر می‌گیرند، بنابراین بهتر است ویدیوهای تبلیغاتی خود را چندین بار در کانال‌های مختلف در رسانه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و... منتشر کنید. گفته می‌شود که میزان اشتراک‌گذاری ویدیوها حدود ۱۲۰۰ درصد بیشتر از تصاویر است، بنابراین با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ویدیو خود را به دست مخاطبان بیشتری برسانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی در شبکه‌ها اجتماعی، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

رسانه‌های پولی

انتشار ویدیو از طریق رسانه‌های پولی و هزینه‌مند به بخشی ضروری از بازاریابی موفق برای تبلیغات ویدیویی تبدیل شده است. بسیاری از وب‌سایت‌ها، مانند فیسبوک، بابت ارائه خدمات از کاربران خود پولی دریافت نمی‌کنند و به جای آن از طریق نمایش انواع مختلف تبلیغات، درآمد کسب می‌کنند.

اختصاص بودجه برای تبلیغات، حتی اگر بسیار کم و محدود باشد، می‌تواند نتیجه بسیار خوبی در پی داشته باشد. با داشتن ترکیبی مناسب از تبلیغات از طریق پلتفرم‌های اختصاصی رایگان و روش‌های هزینه‌مند، می‌توانید ویدیو خود را به تعداد زیادی از مخاطبان هدف مدنظر نمایش بدهید. از روش‌های پولی برای تبلیغات ویدیویی می‌توان موارد زیر را نام برد.

تبلیغات موتورهای جستجو

موتورهای جستجو در حال حاضر نمی‌توانند ویدیو را به عنوان تبلیغ به کاربران نمایش بدهند، اما با هدف‌گذاری کلمات کلیدی پرکاربرد در رابطه با محصولات، خدمات یا برند، می‌توانید برای هر محتوای ویدیویی خود یک صفحه فرود ایجاد کنید و آن صفحه را از طریق تبلیغات موتورهای جستجو برای کاربران به نمایش بگذارید.

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی درست مانند پست‌های ارگانیک و عادی می‌توانند محتوای شما را در دسترس کاربران زیادی قرار بدهند. علاوه بر این، پست‌های پولی این امکان را به شما می‌دهند که محتوای خود را به طور دقیق برای مخاطبان هدف مدنظر خود نمایش بدهید. پست‌های عادی به علاقه‌مندان و طرفداران شما نمایش داده می‌شود، اما تبلیغات پولی می‌تواند محتوای شما را به جمعیت زیادی با مشخصات مدنظر شما، مانند ویژگی‌های شخصی، محل زندگی، سطح درآمد و علاقه‌مندی‌های خاص، نشان بدهد.

تبلیغات همسان

«تبلیغات همسان» (Native Advertising) ویدیو تبلیغاتی شما را به شکلی کاملاً طبیعی در وب‌سایت‌های دیگر قرار می‌دهد. این تبلیغات به تجریه کاربری کاربران در وب‌سایت‌ها آسیبی نمی‌رسانند.

برای مثال، فرض کنید شما یک شیرینی‌فروشی دارید و ویدیویی تبلیغاتی درباره انواع مختلف کیک‌های خود تولید کرده‌اید. شما می‌توانید این ویدیو را در مقاله‌ای درباره کیک‌پزی در یک وب‌سایت مرتبط با غذا قرار بدهید. این نوع تبلیغات کمی گران‌تر از تبلیغات موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی است، اما با توجه به مرتبط بودن با محتوا، نرخ بازگشت سرمایه بهتری در نتیجه آن‌ها حاصل می‌شود.

تبلیغات ویدیویی همسان

محتوای حمایت شده

هر نوع محتوایی که بابت تولید آن پولی پرداخت شده باشد در این گروه قرار می‌گیرد. این نوع از محتوا به طور معمول در فرمت بقیه پست‌های وب‌سایت منتشرکننده تولید می‌شود و شبیه به تبلیغات همسان است. پست‌های اسپانسر شده معمولاً به طور طبیعی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

اینفلوئنسرها

«اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار» (Influencer Marketing) در دو گروه تبلیغات در رسانه‌های پولی و رسانه‌های به دست آمده قرار می‌گیرد. در این روش، شما از اینفلوئنسرها یا افراد مشهور در فضای مجازی می‌خواهید که ویدیوی شما را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند. بعضی اینفلوئنسرها ممکن است این کار را رایگان انجام بدهند، اما بیشتر آن‌ها برای تبلیغات از شما هزینه‌ای را دریافت خواهند کرد.

 

رسانه‌های به دست آمده

تبلیغات از طریق «رسانه‌های به دست آمده» (Earned Media) به تبلیغاتی گفته می‌شود که به شکل طبیعی و از طریق اقدامات تبلیغاتی به جز رسانه‌های پولی (مانند زمانی که طرفداران برند شما در شبکه‌های اجتماعی درباره شما صحبت می‌کنند) به دست آمده است.

انتشار ویدیوهای تبلیغاتی از طریق رسانه‌های به دست آمده (Earned Video Distribution) از دشوارترین انواع انتشار ویدیو است، چراکه نمی‌توان آن را تحت کنترل داشت. موفقیت در تبلیغات با این روش تا حد زیادی به شانس شما بستگی دارد، اگرچه روش‌هایی برای افزایش این شانس وجود دارد. این روش تبلیغاتی رایگان است و به کمی تلاش برای شروع و پیگیری نیاز دارد. در ادامه درباره تعدادی از روش‌های آن می‌خوانید.

رسانه‌های اجتماعی

اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی از ساده‌ترین شکل‌های تبلیغ از طریق رسانه‌های به دست آمده است. این موضوع اغلب به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و تنها کمی تلاش برای شروع آن کافی است.

محتوای ویدیویی خود را طبق برنامه در حساب‌‌های کاربری شخصی و کاری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. برای دوستان و اعضای خانواده خود پیام‌های خصوصی بفرستید و از آن‌ها نیز بخواهید که در صورت امکان این کار را انجام بدهند. اگر افراد فعال در حوزه کاری خود را می‌شناسید، از آن‌ها نیز برای انجام این کار کمک بگیرید. همچنین می‌توانید با ایجاد مسابقه و اعطای جایزه و هدیه به مخاطبان، شروع‌کننده این شکل از اشتراک‌گذاری‌های باشید.

بررسی محصولات

راهی دیگر برای وادار کردن دیگران به تولید محتوا درباره شما این است که محصولات خود را برای افراد مختلف مانند اینفلوئنسرهای یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی دیگر بفرستید و از آن‌ها بخواهید که نظر خود درباره محصول شما را در یک ویدیو ضبط کنند. در صورتی که نظرات افراد درباره محصولات شما مثبت باشد، این کار باعث افزایش اعتبار برند و میزان آگاهی از برند شما می‌شود.

روابط عمومی به سبک قدیمی

بسته به زمینه کاری و نوع ویدیوها، می‌توانید از روش‌های قدیمی تبلیغات ویدیویی مانند انتشار در وب‌سایت‌های خبری یا تجاری بهره بگیرید. برای این کار می‌توانید از آژانس‌های مرتبط کمک بگیرید یا به طور مستقیم با مدیران وب‌سایت‌های فعال در زمینه کاری خود تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید که شما را در خبرنامه خود بگنجانند یا لینک بیانیه مطبوعاتی همراه با ویدیوی خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

همان‌طور که گفتیم، بعضی از اینفلوئنسرها به صورت رایگان شما را در شبکه‌های اجتماعی خود معرفی می‌کنند. بسیاری از اینفلوئنسرها در ازای انجام کاری مانند معرفی متقابل یا آزمایش و بررسی محصولات یا در همکاری‌های بلندمدت، به طور رایگان محتوای شما را تبلیغ می‌کنند.

انواع تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی انواع بسیار متفاوت و زیادی دارد که می‌توانید از آن‌ها برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال خود بهره بگیرید. بعضی از انواع تبلیغات ویدیویی مانند ویدیوهای توضیحی، رضایت مشتری، ویدیوهای سرگرم‌کننده در شبکه‌های اجتماعی و ویدیوهای تبلیغی ابتدا و انتهای فیلم‌های آنلاین یا تلویزیونی از انواع محبوب تبلیغات ویدیویی به شمار می‌رود.

در ادامه، با تعدادی از انواع تبلیغات ویدیویی آشنا خواهید شد.

انواع تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی خطی و غیرخطی

به طور کلی تبلیغات ویدیویی را می‌توان به دو گروه «تبلیغات ویدیویی خطی» (Linear Video Ads) و «تبلیغات ویدیویی غیر خطی» (Nonlinear Video Ads) تقسیم کرد. تبلیغات خطی مانند تبلیغات قدیمی تلویزیون‌ها در ابتدا یا انتها یا میانه برنامه‌ها پخش می‌شود. در شبکه‌هایی مانند یوتیوب و آپارات می‌توان این نوع تبلیغات را مشاهده کرد. این تبلیغات حدود ۳۰ ثانیه یا کمی بیشتر فرصت دارند که توجه مخاطبان را جلب کنند.

تبلیغات ویدیویی غیر خطی یا «Overlay» به تبلیغاتی گفته می‌شود که به طور معمول شامل یک عکس یا متن شناورند. این نوع تبلیغات در کنار محتوا بدون ایجاد اختلال در دامنه دید بینندگان قرار می‌گیرند. تبلیغات غیرخطی باید به اندازه‌ای کوچک باشند که مانع دید نشوند و در این حین بتوانند با کاربران تعامل برقرار کنند و برند مدنظر را به آنان معرفی کنند.

تبلیغات ویدیویی In-Stream و Out-Stream

هر دو گروه تبلیغات خطی و غیرخطی، زیرگروه‌هایی دارند. برای مثال، تبلیغات «In-Stream» از زیرمجموعه‌های تبلیغات خطی و تبلیغات «Out-Stream» از زیرمجموعه‌های تبلیغات غیرخطی محسوب می‌شود.

تبلیغات ویدیویی In-Stream آن دسته از تبلیغات به شمار می‌روند که در ابتدا یا انتها یا در میانه ویدیوهای آنلاین به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به کاربران نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات ممکن است کمتر از ۶ ثانیه و به شکل «Bumper Ad» ظاهر شوند. کاربران نمی‌توانند تبلیغات Bumper را نادیده بگیرند. همچنین ممکن است این تبلیغات به شکل تبلیغ قابل رد کردن (Skippable Ad) باشند و کاربران بتوانند آن‌ها را نادیده بگیرند و ویدیو اصلی را تماشا کنند.

تبلیغات ویدیویی Out-Stream از تبلیغات ویدیویی مخصوص موبایل‌ها محسوب می‌شوند. این تبلیغات برای مشتریان احتمالی در بنرها، وب‌سایت‌ها، فید شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند. تصویر زیر، تفاوت تبلیغات ویدیویی In-Stream و Out-Stream را نشان می‌دهد.

تبلیغات Instream و Outstream
تفاوت تبلیغات ویدیویی In-Stream و Out-Stream

تعدادی از انواع تبلیغات ویدیویی Out-Stream را نیز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

انواع تبلیغات ویدیویی Outstream
انواع تبلیغات ویدیویی Out-Stream

تبلیغات ویدیویی همسان

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات ویدیویی همسان به تبلیغاتی گفته می‌شود که به شکل پیامی نامحسوس درون محتوای صفحات نمایش داده می‌شوند و گاهی آن‌قدر با محتوای اصلی هماهنگی دارند که تشخیص آن‌ها برای بینندگان دشوار است. برای مثال، تبلیغات اسپانسرشده در پست‌های شبکه‌های اجتماعی در این گروه جای می‌گیرد.

ویدیو دمو

«ویدیوهای دمو» (Demo Videos) پیش‌نمایشی از طرز کار محصولات شما را نشان می‌دهند. در این ویدیوها به طور معمول بینندگان، فضای داخلی نرم‌افزار شما و طرز کار آن یا ویدیوی «جعبه‌گشایی یا آنباکسینگ» (Unboxing) یک محصول فیزیکی و آزمایش و بررسی آن را تماشا می‌کنند.

ویدیو برند

«ویدیوهای برند» (Brand Videos) اغلب بخشی از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ‌ترند. این ویدیوها نشان می‌دهند که چشم‌انداز، مأموریت، محصولات یا خدمات شرکت شما به چه شکلی است. هدف از انتشار ویدیوهای برند، ایجاد آگاهی درباره شرکت و جذب مخاطبان هدف به برند است.

ویدیو رویداد

این نوع از تبلیغات ویدیویی، شرکت یا میزبانی کمپانی شما در رویدادهای مختلف مانند کنفرانس‌ها، مباحثه‌ها، رویدادهای جذب سرمایه و... را اطلاع‌رسانی می‌کنند. «ویدیوهای رویداد» (Event Videos) اغلب شامل بهترین لحظه‌های یک رویداد یا مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های افراد حاضر در رویداد می‌شود.

مصاحبه با متخصصان

انجام مصاحبه با متخصصان و رهبران در زمینه کاری کسب‌وکار، روشی عالی برای جلب اعتماد و کسب اعتبار میان مخاطبان هدف است. برای این کار باید افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرهای حوزه کاری خود را بیابید و تلاش کنید در مقابل مخاطبان خود با آن‌ها بحث و مصاحبه کنید.

ویدیوهای آموزشی و راهنما

این نوع از ویدیوها، دانش جدیدی درباره کسب‌وکار یا راه‌حل‌های شما را به مخاطبان منتقل می‌کنند. همچنین تیم‌های فروش و خدمات شرکت می‌توانند از این ویدیوهای آموزشی و راهنما هنگام کار و صحبت با مشتریان استفاده کنند.

ویدیوهای توضیحی

از «ویدیوهای توضیحی» (Explainer Videos) برای کمک به مخاطبان در درک بهتر نیاز به محصولات یا خدمات شرکت استفاده می‌شود. بسیاری از ویدیوهای توضیحی در واقع سفر فرضی شخصی شبیه به پرسونای خریداران اصلی کمپانی را به تصویر می‌کشند که با مشکلی درگیر شده است. به طور معمول این شخص در انتهای ویدیو می‌تواند مشکل خود را با استفاده از راه‌حل ارائه شده توسط کمپانی حل کند.

انیمیشن

«انیمیشن یا پویانمایی» (Animation) شکلی عالی برای توضیح مفاهیم پیچیده یا انتزاعی با استفاده از تصاویر قدرتمند است. می‌توان از انیمیشن در تبلیغات ویدیویی نیز بهره برد.

تجربه یا رضایت مشتریان

مخاطبان شما می‌خواهند بدانند که محصولات یا خدمات شما چطور می‌توانند مشکلات آن‌ها در یک زمینه خاص را حل کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای اثبات این موضوع، ساخت تبلیغات ویدیویی از تجربه‌های مشتریان وفادار و راضی است. این افراد می‌توانند بهترین تبلیغ‌کنندگان شما باشند. فقط باید این افراد را مقابل دوربین قرار بدهید و از آن‌ها بخواهید که چالش‌های خود را شرح بدهند و به افراد بگویند که شرکت شما چطور توانسته به آنان در حل مشکلاتشان کمک کند.

ویدیوهای زنده یا لایو

«ویدیوهای زنده یا لایو» (Live) تجربه‌ای خاص از تماشای پشت صحنه شرکت شما را برای کاربران ایجاد می‌کنند. این ویدیوها می‌توانند نرخ تعامل شما با کاربران را بهبود ببخشند. مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و رویدادهای زنده می‌توانند کاربران را به نظردهی و پاسخ دادن به پرسش‌های شما تشویق کنند.

ویدیوهای ۳۶۰ درجه یا واقعیت مجازی

در ویدیوهای ۳۶۰ درجه، بینندگان می‌توانند با «اسکرول کردن» (Scroll)، محتوای شما را از تمام ابعاد ببینند، درست مثل این که به شکل فیزیکی درون محتوای شما قرار دارند. این نوع از ویدیوها می‌توانند تجربه حضور در رویدادهای خاص را برای کاربران به شکل مجازی فراهم کنند.

ویدیوهای واقعیت افزوده یا AR

در این نوع از ویدیوها، لایه‌ای دیجیتالی به منظره کنونی افراد اضافه می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید تلفن همراه خود را به سمت قسمتی از اتاق نشیمن خانه خود بگیرید و با کمک AR، ببینید که مبل یا اثاث مدنظرتان، این فضا را به چه شکلی خواهد درآورد. اپلیکیشن «IKEA Place» از نمونه‌های استفاده از این نوع ویدیوها به منظور تبلیغات است.

واقعیت افزوده در اپلیکیشن IKEA Place

پیام‌های خصوصی

می‌توان از ویدیوها به عنوان روشی خلاقانه برای ادامه دادن مکالمه‌ها یا پاسخ دادن به افراد در ایمیل‌ها یا پیام‌های خصوصی بهره برد. این ویدیوهای حامل پیام‌های شخصی می‌توانند تجربه‌ای منحصربه‌فرد و دلپذیر برای مخاطبان ایجاد کنند و آن‌ها را به ادامه دادن فعالیت و خرید از کسب‌وکار شما ترغیب کنند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند از روش‌های تبلیغات آنلاین و راهی مناسب برای گرفتن بک‌لینک و معرفی محصولات به مخاطبان راغب است و می‌تواند به رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود ببخشد. پلتفرم‌های مشهوری در دنیا مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

همچنین، بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود در وب‌سایتتان مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «آموزش سئو خارجی» تدوین شده است. در صورتی که از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا برای نمایش تبلیغات در این صفحه استفاده شود، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع مطلب با حجم کم و اندازه کوچک را مانند تصویر زیر درون متن خواهیم دید.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی نیز یکی دیگر از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک باکیفیت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مناسب و مطلوبی خواهد داشت و در غیر این صورت، با بازدهی کم رپورتاژ آگهی مواجه خواهیم شد.

رعایت تمام این معیارها نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. به همین دلیل، بهتر است برای رپورتاژ آگهی از پلتفرمی استفاده شود که محتوای مناسب را با رعایت نکات لازم، با هزینه‌ای مناسب و در سریع‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

چطور برای تبلیغات ویدیویی کسب‌وکار خود ویدیو ضبط کنیم؟

ساخت ویدیو به تلاش زیادی نیاز دارد. این کار جزئیات زیادی دارد که توجه به هر کدام از این جزئیات می‌تواند در نتیجه کمپین شما بسیار تأثیرگذار باشد. در ادامه، فرآیند ساخت و انتشار ویدیو برای کسب‌وکار را برای شما شرح می‌دهیم.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر درباره ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و آموزشی علاقه‌مندید، مطالعه مطلب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

برنامه‌ریزی برای ویدیو

پیش از آن که تجهیزات خود را آماده کنید و ضبط و ویرایش را شروع کنید، درباره هدفتان از ضبط ویدیو تصمیم بگیرید. هر تصمیمی که در فرآیند ساخت ویدیو می‌گیرید باید در راستای هدف شما از ساخت ویدیو و انتظار شما از عملکرد ویدیو پس از دیده شدن توسط مخاطبان باشد.

بدون داشتن هدفی مشخص که با اعضای تیم خود درباره آن به توافق رسیده‌اید، ممکن است مجبور شوید بارها و بارها یک ویدیو را ضبط و ویرایش کنید و انرژی و زمان ارزشمند خود را هدر بدهید. اگر برای تولید ویدیو با افراد زیادی همکاری می‌کنید، می‌توانید برای نظرسنجی از تمام افراد دخیل در ساخت ویدیو از ابزارهایی مانند «Google Forms» یا ابزارهای دیگر نظرسنجی بهره بگیرید.

توجه به مخاطبان هدف، هدف از ساخت ویدیو، زمان انتشار ویدیو، زمان مدنظر برای ضبط و تدوین، بودجه، امکانات و منابع و مهارت‌های لازم برای ساخت و معیارهای موفقیت ویدیو در برنامه‌ریزی بسیار مهم و ضروری است.

نوشتن اسکریپت یا سناریو ویدیو

بعضی ویدیوها مانند مستندها، ولاگ‌ها و ویدیوهای سرگرم‌کننده به «اسکریپت» (Script) نیاز ندارند، اما متن ویدیوهایی که برای تبلیغات در کسب‌وکارها استفاده می‌شوند اغلب باید از قبل نوشته شود. اگر این مرحله را نادیده بگیرید، ممکن است مجبور شوید بیشتر از اندازه لازم برای ویرایش زمان بگذارید و این احتمال نیز وجود دارد که در این زمان، تعدادی از مخاطبان خود را از دست بدهید.

نوشتن متن یا سناریو ویدیوها را درست مانند نوشته‌های وبلاگ با یک ساختار مشخص شروع کنید. فهرست نکات کلیدی را آماده کنید و آن‌ها را به ترتیب زمان بنویسید. برای نوشتن ویدیو می‌توانید مانند تصویر زیر از جدول‌هایی با دو ستون استفاده کنید که در یکی از ستون‌ها متن دیالوگ‌ها نوشته شده و در دیگری تصویر مرتبط با آن شرح داده شده است.

نوشتن اسکریپت یا سناریو ویدیو

هنگام نوشتن ویدیو این موضوع را در نظر داشته باشید که نباید بگذارید بینندگان تا لحظات آخر برای فهمیدن هدف و منظور ویدیو منتظر بمانند. بهتر است پیش از پایان ویدیو نشانه‌ای قرار بدهید که هدف ویدیوی شما را مشخص می‌کند، به ویژه اگر ویدیوی شما آموزشی یا توضیحی است.

زمانی که نوشتن متن ویدیو را آغاز کنید، متوجه می‌شوید که لحن آن باید با پست‌های وبلاگ کمی متفاوت باشد. زبان ویدیو باید روشن، واضح و محاوره‌ای باشد. از گنجاندن جمله‌هایی با ساختار پیچیده در اسکریپت خودداری کنید. به جای آن، سعی کنید با مخاطب خود ارتباط نزدیکی برقرار کنید و از زبان تصویری نیز بهره بگیرید.

بیشتر ویدیوها کوتاه‌اند. به همین دلیل باید توجه داشته باشید که هر متن به شکل ویدیو چقدر طولانی خواهد بود. همچنین بهتر است پیش از شروع ضبط ویدیو، متن ویدیو خود را همراه با اعضای تیم با صدای بلند بخوانید تا بعضی از مشکلات آن را پیش از شروع فیلم‌برداری برطرف کنید.

آشنایی با دوربین

بسیاری از اوقات، ترس از دوربین‌ها و تجهیزات پیچیده ضبط فیلم باعث می‌شود که کسب‌وکارها روش تبلیغات ویدیویی را نادیده بگیرند. اما یادگیری فیلم‌برداری تبلیغاتی چندان پیچیده نیست و حتی گاهی می‌توان آن را با دوربین تلفن‌های همراه هوشمند انجام داد. فقط باید پیش از فیلم‌برداری، به خوبی با امکانات و تجهیزات فیلم‌برداری خود آشنا شوید و نکات اولیه ضبط ویدیو را رعایت کنید.

برای مثال بهتر است ابتدا با مفاهیم پایه فیلم‌برداری آشنا شوید. همچنین پیش از شروع فیلم‌برداری، مطمئن شوید که دوربین یا موبایل شما به اندازه کافی فضای خالی دارد. اگر از تلفن همراه برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که آن را در حالت «مزاحم نشوید» (Do Not Disturb | DND) قرار بدهید. اگر از دوربین‌های پیشرفته‌تر برای ضبط ویدیوها استفاده می‌کنید، تلاش کنید که با امکانات آن‌ها آشنا شوید و در صورت لزوم برای بهبود کیفیت ویدیوها، از لنزها و ابزارهای مختلف کمک بگیرید.

آشنایی با دوربین

آماده کردن استودیو

زمانی که می‌خواهید یک استودیو فیلم‌برداری تبلیغاتی درون دفتر کار خود آماده کنید، ممکن است تصور کنید که به تجهیزات بسیار زیاد و گران‌قیمتی نیاز دارید و از این کار منصرف شوید. اما باید بدانید که تنها با داشتن یک دوربین، سه‌پایه، نور و میکروفن خوب می‌توانید کار خود را شروع کنید.

یک اتاق نسبتاُ خلوت را در دفتر کار خود انتخاب کنید، آن را با تعدادی وسیله پر کنید، وسایل پر سروصدا را از اتاق خارج کنید یا آن‌ها را خاموش کنید و یک زمینه خوب را برای فیلم‌برداری انتخاب کنید. هنگام آماده کردن استودیو تبلیغات ویدیویی درست مانند استودیو ساخت پادکست باید مراحل «عایق‌کاری صدا» (Soundproofing) و «آکوستیک‌کاری صدا» (Acoustical Treatment) را طی کنید.

آماده شدن برای فیلم‌برداری

استعداد قرار گرفتن در مقابل دوربین ویژگی کم‌یابی است و ممکن است هر شخصی اعتمادبه‌نفس لازم برای این کار را نداشته باشد، اما با کمی تمرین می‌توانید خود و اعضای تیمتان را برای فیلم‌برداری آماده کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه قرار گرفتن در مقابل دوربین کمی ترسناک است. بنابراین بهتر است زمان به نسبت زیادی را برای ضبط فیلم در نظر بگیرید و مطمئن شوید که تمام افرادی که باید در مقابل دوربین باشند، اسکریپت خود را به خوبی خوانده‌اند.

همچنین می‌توانید در حین فیلم‌برداری با استفاده از یک لپتاپ، متن ویدیو یا سناریو را برای افراد به نمایش بگذارید و با بازخورد دادن و پشتیبانی از آن‌ها، به آن‌ها اعتمادبه‌نفس بدهید. به جزئیات کوچک توجه کنید و میکروفن‌ها و نورها را تحت نظر داشته باشید تا به سرعت متوجه هر تغییری در نور و صدا بشوید.

ضبط ویدیو برای تبلیغات ویدیویی

آماده شدن برای ویرایش فیلم‌ها در تبلیغات ویدیویی

هنگام ضبط ویدیو همواره به یاد داشته باشید که فیلم‌ها در آینده ویرایش خواهد شد. با این رویکرد می‌توانید هنگام فیلم‌برداری تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرید و ویرایش ویدیوها را ساده‌تر کنید. آشنایی با مفاهیم و قواعد اولیه ویرایش فیلم می‌تواند به شما در ضبط و ویرایش ویدیوها کمک بسیار زیادی بکند.

مرتب کردن فیلم‌ها

ممکن است به نظرتان مرتب کردن فایل‌ها کاری دشوار و کسل‌کننده باشد، اما به یاد داشته باشید که این کار گاهی می‌تواند شما را از مشکلات احتمالی نجات بدهد.

برای مرتب کردن ویدیوها ابتدا باید یک هارد اکسترنال تهیه کنید، چراکه به طور معمول فایل‌های ویدیویی حجم زیادی دارند و ذخیره کردن آن‌ها در هارد اصلی کامپیوتر می‌تواند باعث کاهش سرعت پردازش کامپیوتر شود. این کار، همکاری با اعضای تیم و اشتراک‌گذاری فایل‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند.

ویرایش ویدیوها

زمانی که ویدیو را ضبط کردید، نیمی از کار را انجام داده‌اید. اکنون باید به ویرایش آن مشغول شوید. در ابتدای کار ویرایش ویدیو می‌تواند کمی دشوار و گیج‌کننده باشد یا ممکن است قیمت نرم‌افزارهای ویرایش به نظر شما زیاد باشد. اما روش‌هایی برای ویرایش مناسب برای هر سطح از مهارت و هر نوع تجهیزات و بودجه‌ای وجود دارد. حتی می‌توانید برای این کار از اپلیکیشن‌های رایگان موبایل‌ها استفاده کنید.

انتخاب موسیقی

شاید اولین چیزی که درباره ضبط ویدیو به نظر شما برسد همان فرآیند فیلم‌برداری باشد، اما باید بدانید که توجه به موسیقی ویدیو نیز بسیار مهم است. موسیقی ابزاری قدرتمند است که می‌تواند لحن و فضای ویدیوی شما را به کلی تغییر بدهد و انتخاب موسیقی درست می‌تواند ویدیوی شما را از محتوایی آماتور به محتوایی حرفه‌ای تبدیل کند. اگر از موسیقی مناسب برای ویدیوها استفاده کنید، می‌توانید توجه مخاطبان را جلب کنید، احساسات آن‌ها را برانگیزید و سبک ویرایش منحصربه‌فرد خودتان را تعریف کنید.

به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب موسیقی باید به قوانین کپی‌رایت و مالکیت معنوی آثار توجه داشته باشید. تمام قطعه‌های موسیقی رایگان نیستند و اگر بدون اجازه از موسیقی هنرمندی استفاده کنید، ممکن است ویدیو شما از پلتفرم مورد استفاده حذف شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از موسیقی‌هایی با حق امتیاز آزاد (Royalty-Free) در ویدیوها استفاده کنید.

صداگذاری

زمانی که ویدیو خود را ضبط کردید و کار انتخاب موسیقی را به پایان رساندید، نوبت به صداگذاری می‌رسد. «صداگذاری» (Voice Over) در واقع روایت جداگانه‌ای است که توسط گوینده جلوی دوربین گفته نمی‌شود. صداگذاری می‌تواند ابزاری مؤثر باشد و به شما در بهبود تأثیرگذاری محتوا کمک کند.

صداگذاری

کیفیت صداگذاری نیز به اندازه کیفیت ویدیو مهم است. اما برای ضبط صدای مناسب به منظور صداگذاری به استخدام فرد متخصص نیازی ندارید و با رعایت قواعد کلی این کار مانند ضبط در مکان خلوت و مناسب، آماده شدن و تمرین قبل از ضبط، آزمایش کردن و گوش دادن به صدای خودتان و حفظ آرامش می‌توانید صدای مطلوبی برای صداگذاری ضبط کنید.

نتیجه‌گیری

رشد بازاریابی و تبلیغات ویدیویی، فرصتی بی‌نظیر را برای برندها به وجود آورده است. بر اساس آمارها و داده‌های پژوهشی مختلف، کاربران ویدیو را به شکل‌های دیگر محتوا ترجیح می‌دهند و انتظار دارند تمام برندها در تمام حوزه‌های تخصصی با آن‌ها از طریق ویدیو ارتباط برقرار کنند.

پلتفرم‌های مختلف نیز بیش از پیش ویدیو را در اولویت‌های خود قرار داده‌اند. به همین دلیل، بهره‌گیری از این ابزار بازاریابی میتواند برای کسب‌وکارها بسیار سودمند باشد و هرچه دیرتر استفاده از تبلیغات ویدیویی را شروع کنید، مخاطبان بیشتری را از دست خواهید داد.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Whiteboard AnimationBACKLINKOHubSpotMarket MentorsLemonlight
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *