تبلیغات هدفمند اینترنتی چیست؟ — راهنمای کامل جذب مشتری + فیلم آموزشی

۴۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۰ دقیقه
تبلیغات هدفمند اینترنتی چیست؟ — راهنمای کامل جذب مشتری + فیلم آموزشی

فرض کنید تبلیغاتی را برای یک محصول آرایشی و بهداشتی تهیه و این تبلیغ را در یک روزنامه چاپ کرده‌اید. هرکسی که روزنامه را خریده باشد، تبلیغ شما را خواهد دید و این تبلیغ، بازدید مناسبی کسب خواهد کرد. مشکلی که در این نوع از تبلیغات وجود دارد این است که بسیاری از خوانندگان روزنامه، علاقه‌ای به تبلیغات شما نخواهند داشت و خریدی صورت نمی‌گیرد. مشابه این مورد در تبلیغات اینترنتی نیز صدق می‌کند و در نتیجه برای رفع این مشکل باید از تبلیغات هدفمند اینترنتی کمک گرفت. با آشنایی با روش تبلیغات اینترنتی این امکان وجود دارد که به شکل مناسبی مخاطب هدف را شناسایی کنید و تبلیغات را برای او نمایش دهید.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی تبلیغات هدفمند اینترنتی

دانلود ویدیو

تبلیغات هدفمند اینترنتی چیست ؟

به بیان ساده، «تبلیغات هدفمند اینترنتی» (Targeted Advertising) به دستیابی به مخاطب در زمان و مکان مناسب می‌گویند که این کار تنها با هدف قراردادن مخاطب به کمک پلتفرم‌های تبلیغات اینترنتی مانند «Google Ads» امکان‌پذیر است.

چه کارهایی قبل از ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی باید صورت بگیرد؟

تعیین و شناخت مشتری هدف و مکان و زمان پیدا کردن آن‌ها، اولین و مهم‌ترین گام پیش از ایجاد هر کمپین تبلیغاتی به شمار می‌آید. هرقدر استراتژی تبلیغات هدفمند اینترنتی بهتری داشته باشید، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی ساده‌تر خواهد بود و علاوه بر این، عملکرد بهتری هم خواهند داشت.

روش‌های مختلفی برای تبلیغات بویژه در دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که مهم‌ترین کانال‌های موجود را باید در گوگل، اینستاگرام و فیسبوک جستجو کرد که البته مورد آخر در ایران کاربرد چندانی ندارد.

تبلیغات هدفمند اینترنتی

آشنایی با تبلیغات در اینترنت

برای این‌که درک بهتری از تبلیغات هدفمند اینترنتی داشته باشید، در ادامه مطلب مواردی را مطرح می‌کنیم تا اهمیت این موضوع روشن شود. فرض کنید فروشگاه لوازم پلاستیکی داشته باشید و مغازه‌ مناسبی را هم در گوشه‌ای از شهر تهیه کرده باشید. همچنین، فرض کنید که فروشگاه شما در حال حاضر عملکرد مناسبی دارد اما قصد دارید برای توسعه آن و حضور در فضای آنلاین، تبلیغات دیجیتال انجام دهید و به این ترتیب، شکلی از بازاریابی اینترنتی داشته باشید.

به طور مثال برای فروش یک ظرف غذای پلاستیکی، بنر تبلیغاتی مناسبی را طراحی می‌کنید با ایجاد کمپین، صبر می‌کنید تا سفارش‌های فروش از راه برسند اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. در اینجا پیش خود فکر می‌کنید که اشکال کار در کجاست؟

حتی ممکن است اصول طراحی بنرهای تبلیغاتی را به شکل درستی رعایت کرده باشید و تبلیغات شما جلوه بصری مناسبی داشته باشند اما اگر این تبلیغات مناسب را به دست افرادی نامناسب برسانید، به هدف خود دست پیدا نمی‌کنید و این کار به کمک تبلیغات هدفمند اینترنتی صورت می‌گیرد.

به کمک این نوع از تبلیغات، کمپین‌های تبلیغاتی خود را بر اساس مخاطب هدف و بر مبنای مواردی همچون جمعیت‌شناسی، محل زندگی، علایق و رفتارهای آنان سازماندهی می‌کنید. به عبارت دیگر، بر مبنای همین موارد قادر خواهید بود که تبلیغاتی کاملا مرتبط با مخاطب را ایجاد کنید و این امر در نهایت سبب افزایش «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) و فروش خواهد شد.

در مثال ظرف غذای پلاستیکی اگر بتوانید تبلیغات خود را به افراد ۱۲ تا ۵۰ ساله در نزدیکی فروشگاه خود عرضه کنید و این افراد نیز به نوعی کارمند یا دانش‌آموز باشند، شانس فروش این ظرف غذا به دلیل شرایط زندگی آن‌ها بیشتر خواهد بود.

نکات مهم در اجرای موفق تبلیغات هدفمند اینترنتی

پیش از آن‌که به شکل دقیق‌تری تبلیغات هدفمند اینترنتی را مورد بررسی قرار دهیم باید اشاره‌ای به نکات مهمی داشته باشیم. همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، تبلیغات هدفمند را می‌توان در پلتفرم‌های مختلفی سازماندهی کرد. این‌که در چه محیطی این کار را انجام دهید بستگی نوع کسب و کار و فعالیت شما دارد.

اگر محصولات یا خدماتی به صورت «B2C» دارید یعنی فروش محصولات شما به طور مستقیم بین کسب‌ و کار و مشتری قرار می‌گیرد استفاده از پلتفرم «Google Ads» یا درج تبلیغات بنری در سایت‌های مختلف را می‌توان روش‌های مناسب این کار ذکر کرد. آن‌چه که در تبلیغات هدفمند اهمیت بسیاری دارد این است که اطلاعات مناسبی را از مخاطب کسب کرده باشید تا انجام آن موفقیت آمیز باشد. اما چگونه باید مخاطب هدف را شناسایی کنیم. این مورد را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مخاطب هدف کیست؟

مخاطب هدف به گروهی از مشتریان می‌گویند که از طریق مشخصه‌های مختلفی شناسایی می‌شوند. به طور مثال می‌توان بانوان ورزشکار بین ۱۸ تا ۲۵ سال را به عنوان یک مخاطب هدف در نظر گرفت. این مخاطب هدف، محور اصلی بسیاری از کسب و کارها و استراتژی‌های بازاریابی را تشکیل می‌دهد و محل سرمایه‌گذاری، نحوه تبلیغ به مشتری و حتی نوع کالا و محصولات به این مخاطب بستگی دارد.

از مخاطب هدف برای تعریف پرسونای خریدار نیز استفاده می‌شود. «پرسونای خریدار» (Buyer Persona) نمایی کلی از مشتری ایده‌آل یک کسب و کار به شمار می‌آید. داده‌های این مشتری ایده‌آل همان داده‌هایی هستند که مخاطب هدف را تشکیل می‌دهند. برخی از اطلاعات مورد نیاز برای تعیین مخاطب هدف در ادامه آورده شده است.

  • محل زندگی
  • سن
  • جنسیت
  • شغل
  • حقوق و درآمد

چنین اطلاعاتی در فهم مشتری و نحوه تصمیم‌گیری برای خرید به کسب و کار کمک می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که «مخاطب هدف» (Target Audience) را با «بازار هدف» (Target Market) اشتباه نگیرید زیرا با وجود نام مشابه، با یکدیگر اختلاف دارند.

مخاطب هدف

تفاوت مخاطب هدف و بازار هدف در چیست؟

بازار هدف به گروه خاصی از مشتریان می‌گویند که کالاهای یک شرکت برای آن گروه هدف‌گذاری شده است. مخاطب هدف اما این گروه را با استفاده از شاخصه‌های جمعیتی، علاقه‌مندی‌ها و سابقه خرید تعریف می‌کند.

به طور کلی می‌توان یک بازار هدف را با یافتن مخاطب هدف توصیف کرد. اگر یک بازار هدف به صورت «دانشجویان ۲۵-۳۵ سال» تعریف شده باشد، مخاطب هدف می‌تواند «دانشجویان ایرانی ساکن تهران با سن ۲۵-۳۵ سال» باشد.

حال که به خوبی با مخاطب هدف آشنا شدیم، برای این‌که به شکل مناسبی تبلیغات هدفمند اینترنتی را سازمان‌دهی کنیم باید نحوه پیدا کردن مخاطب هدف را یاد بگیریم.

تقسیم بندی مخاطب در تبلیغات اینترنتی هدفمند به چه معناست؟

«تقسیم‌بندی مخاطب» (Audience Segmentation) همانطور که از نامش پیداست، مخاطب را به گروه‌های مختلف کاربران تقسیم می‌کند. به این ترتیب، تبلیغات مختلفی را می‌توان به هر «بخش» (Segment) اختصاص داد و نتایج آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. این بخش‌بندی بر اساس کوکی‌ها یا شناسه دستگاه انجام می‌شود و بنابراین، اگر شناسه دستگاه در دسترس نباشد یا این‌که کاربر کوکی‌های دستگاه خود را پاک کند،‌ این تبلیغات برای او نمایش داده نخواهند شد.

تقسیم بندی مخاطب

چگونه مخاطب هدف را در تبلیغات هدفمند پیدا کنیم؟

روش‌های مختلفی برای یافتن مخاطب هدف وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به استفاده از گوگل آنالیتیکس، ساخت «پرسونای خواننده» (Reader Persona)، بهره‌گیری از ابزارهای تحلیلی شبکه‌های اجتماعی، رصد عملکرد وب‌سایت و تعامل با مخاطب در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

استفاده از گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ابزار بسیار مناسبی برای دریافت اطلاعات و علاقه‌مندی‌های مخاطب به شمار می‌آید. به کمک این ابزار به آمارهای سایت دسترسی خواهید داشت و این آمارها هریک به دسته‌های مختلفی همچون سن، جنسیت و محل زندگی تقسیم شده‌اند. تمامی این داده‌ها به شکل مناسبی برچسب‌گذاری شده‌اند و به کمک نمودارهای رنگی می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. نمونه‌ای از این نمودارها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

چنین داده‌هایی به خوبی نشان می‌دهند که چه افرادی از سایت‌ شما بازدید کرده‌اند و محتوای شما برای آن‌‌ها چه سودی داشته است.

گوگل آنالیتیکس

ایجاد پرسونای خواننده

به کمک پرسونای خواننده هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنید که تبلیغات و محتوای تولیدی خود را برای چه کسی ایجاد کرده‌اید. پرسونای خواننده و خریدار باید با یکدیگر به شکل مناسبی همراستا یا حتی مشابه باشند زیرا محتوای تولید شده در وبلاگ یا سایت فروشگاهی شما باید شامل مطالبی متناسب با خوانندگان آن باشد.

تفاوتی که بین پرسونای خواننده و خریدار وجود دارد این است که پرسونای خواننده به طور کلی بر چالش‌های پیش روی پرسونای شما تمرکز دارد. در حقیقت باید محتوای تولید شده بتواند این چالش‌ها را از بین ببرد.

استفاده از ابزارهای تحلیلی شبکه‌های اجتماعی

بیشتر شبکه‌های اجتماعی دارای ابزارهای تحلیلی هستند که به کمک آن‌ها می‌توان با رفتار مخاطب آشنا شد. البته هر شبکه اجتماعی مخاطب خاص خود را دارد. به طور مثال شبکه‌های اجتماعی جدید مانند کلاب‌هاوس افراد جوان‌تری را جذب خود کرده‌اند که با مخاطبان لینکدین تفاوت دارند. یا در مثالی دیگر، توییتر شبکه‌ای اجتماعی با محتوایی بسیار کوتاه است اما در اینستاگرام می‌توان با کپشن‌نویسی مناسب، محتوایی طولانی تهیه کرد.

البته اینستاگرام را به عنوان شبکه اجتماعی بصری می‌شناسند در نتیجه محتوای گرفیکی مناسب و ارائه عکس‌هایی با ترکیب‌بندی مناسب می‌تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند و دانستن این موارد در تهیه استراتژی‌های تبلیغات اینترنتی هدفند ضروری هستند.

بررسی عملکرد سایت

وب‌سایت شما نماینده کسب و کار شما در فضای دیجیتال به شمار می‌آید. رصد عملکرد محتوای تولیدی در سایت به شناخت مخاطب کمک می‌کند و در نتیجه با تولید محتوای مناسبِ مخاطب خود، او را به عضویت ترغیب می‌کنید. این عضویت در نهایت به هنگام اجرای تبلیغات هدفمند اینترنتی عملکرد مناسبی را به همراه خواهد داشت. به کمک انواع روش‌های بازدید گوگل نیز این امکان وجود دارد تا عملکرد محتوای تولیدی در سایت خود را بهبود بدهید.

تعامل در شبکه‌های اجتماعی

تعامل با فالوورهای شبکه‌های اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد چراکه این فالوورها نیز مخاطب کسب و کار شما هستند. یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر اینستاگرام است و اگر حساب کاربری در این شبکه دارید پیشنهاد می‌کنیم با نوشتن متن Bio مناسب، مخاطب هدف و تعاملی را جذب کنید و تعداد آن‌ها را افزایش دهید.

با کپشن‌نویسی اصولی و تهیه استوری‌های مناسب و سایر روش‌های تعاملی، با مخاطب هدف در ارتباط باشید تا به این ترتیب، بازدهی بیشتری از تبلیغات هدفمند اینترنتی داشته باشید.

تعامل در شبکه های اجتماعی

انجام تست A/B

از نکات دیگری که باید در پیدا کردن مخاطب هدف به آن اشاره کرد، انجام تست A/B است. این نوع آزمون کمک می‌کند تا پیش از آن‌که محتوای خود را منتشر کنید، آن را در بوته آزمایش قرار دهید و ریسک‌های آن را بسنجید. تست A/B به آزمایشی می‌گویند که مخاطب را به دو گروه A و B تقسیم می‌کند. این دو گروه بازخوردهای مناسبی را ارائه می‌دهند که پیش از انتشار رسمی محتوای خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش های تبلیغات هدفمند اینترنتی

تبلیغات هدفمند اینترنتی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شوند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تبلیغات بر اساس جستجو

به احتمال زیاد برای شما هم پیش آمده است که جستجویی در رابطه با یک محصول انجام داده باشید و تا هفته‌ها در سایت‌های مختلف یا گوشی همراه خود، تبلیغاتی مرتبط با آن محصول را دیده باشید. این نوع از تبلیغات هدفمند اینترنتی موسوم به «Search Targeting» هستند یعنی در حقیقت، تا این زمان شما هدف یکی از این تبلیغات قرار گرفته‌اید.

تبلیغات بر اساس جستجو، با وارد کردن کلمات کلیدی کاربر در فروشگاه‌های اینترنتی یا موتورهای جستجو مانند گوگل آغاز می‌شود. در زمان انجام این جستجو، یک «کوکی» (Cookie) این واژه‌ها یا محصولات را ذخیره می‌کند. به محض این‌که کاربر، صفحه دیگری را مشاهده کند، تبلیغات هماهنگ با عبارت‌های جستجو شده او، برای این کاربر به نمایش درمی‌آیند. به طور مثال ممکن است شما عبارت «نحوه نورپردازی در آتلیه» را جستجو کرده باشید و به این ترتیب، انواع تبلیغات در رابطه با دوربین‌های عکاسی و تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی در دفعات بعدی برای شما نمایش داده شوند.

هدف‌گیری مجدد

در فرآیند «هدف‌گیری مجدد» (Retargeting)، کالاها و خدماتی به کاربران پیشنهاد می‌شود که پیش‌تر، این کالاها و خدمات را مشاهده کرده باشند. این مورد بویژه زمانی کاربرد دارد که مشتری «صفحه فرود» (Call to Action) محصولات شما را دیده اما خریدی انجام نداده باشد. به کمک این روش از تبلیغات هدفمند اینترنتی می‌توانید دوباره کالاها و خدمات را به او نشان دهید تا با ترغیب شما، این کالاها را خریداری کند.

هدف گیری مجدد

محدود کردن تبلیغات

ممکن است مخاطب هدف بر اثر تبلیغات انجام شده دچار نارضایتی شود و بیش از رسیدن به چنین شرایطی باید تعداد دفعات پخش تبلیغات برای او محدود شود که به آن «Frequency Capping» می‌گویند. این کار به راحتی به کمک «Google Ads» امکان‌پذیر است و می‌توان این محدودیت را بر اساس تعداد «Impression» یعنی تعداد دفعات نمایش تبلیغ برای کاربر، تنظیم کرد.

تبلیغات بر اساس محل زندگی

این روش تبلیغات اینترنتی هدفمند بویژه برای کسب و کارهای محلی مانند رستوران‌ها، سالن‌های آرایش و لباس‌فروشی‌ها مناسب است. مکان کاربران به راحتی از طریق آدرس IP یا GPS موبایل قابل دسترسی خواهد بود و به این ترتیب، تبلیغات مورد نظر بر اساس محل زندگی یا حضور کابر به او نمایش داده می‌شوند.

مخاطب سفارشی

یکی دیگر از راه‌های تبلیغات هدفمند اینترنتی دستیابی به مخاطب هدف بر اساس کلمات کلیدی، URL یا اپلیکیشنی خاص است و این نوع از تبلیغات با نام «مخاطب سفارشی» (Custom Audience) شناخته می‌شود. بنابراین اگر مخاطب هدف از کلیدواژه‌های مشخص یا از اپلیکیشن خاصی استفاده کند یا این‌که به سایت مشخصی وارد شود، تبلیغات برای او به نمایش درمی‌آیند.

مخاطب مشابه

زمانی که مخاطب خود را به خوبی شناختید، روش مناسبی برای تبلیغات، بهره‌گیری از امکان «مخاطب مشابه» «Similar Audience» است. این نوع از تبلیغات هدفمند اینترنتی می‌تواند تبلیغات مورد نظر را برای افراد مشابه فهرست شما نمایش دهد. با این کار به شکل مناسبی بازدیدهای تبلیغ خود را افزایش می‌دهید.

مخاطب مشابه

هدف‌گیری زمانی

در این نوع از تبلیغات هدفمند می‌توانید زمان مشخصی از روز را تعیین کنید تا در این زمان، تبلیغات شما نمایش داده شوند. به طور مثال ساعات ۵ تا ۸ عصر زمانی است که افراد از محل کار خود به خانه می‌آیند و در طول این مدت به طور معمول در اینترنت به جستجو می‌پردازند.

تبلیغات بر اساس تکنولوژی

تکنولوژی‌های مختلفی که کاربر برای دسترسی به اینترنت از آن‌ها استفاده می‌کند، راهکار مناسبی برای استفاده از تبلیغات هدفمند اینترنتی به شمار می‌آید. این تکنولوژی‌ها موارد زیر را تشکیل می‌دهند.

  • نوع اتصال
  • شرکت ارائه دهنده سیمکارت
  • پلتفرم مورد استفاده مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت، تلویزیون هوشمند
  • سیستم عامل
  • مرورگر

هدف‌گیری زبان مورد استفاده

به کمک «هدف‌گیری زبانی» (Language Targetting)، تبلیغات برای افرادی نمایش داده می‌شود که مرورگر خود را بر روی زبانی مشخص تنظیم کرده باشند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید مطلبی علمی یا فنی را در سایت خود منتشر کرده‌اید و می‌خواهید علاوه بر تولید محتوای مناسب، کسب درآمدی هم از این راه داشته باشید. کاپریلا با توجه به تبلیغات هدفمند مبتنی بر کلیدواژه، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا درآمد مناسبی را بر اساس محتوای تولیدی خود بدست آورید. برای نمونه می‌توان به سایت «مجله فرادرس» اشاره کرد. دراین مثال، مطلبی با موضوع «ضبط فیلم آموزشی با کمتازیا» تهیه شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، در داخل متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع مطلب با اندازه و حجم کم را مانند تصویر زیر مشاهده خواهیم کرد.

معرفی کاپریلا

در مثالی دیگر، اگر سایتی مرتبط با برنامه‌نویسی پایتون داشته باشید ممکن است چنین بنری بر اساس کلیدواژه‌های متن به مخاطب نمایش داده شود. می‌بینید که تمامی تبلیغات نمایش داده شده، با موضوع مورد مطالعه او همخوانی دارد.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم به صورت یک تبلیغ‌دهنده عمل می‌کند به این معنی که می‌توانید کسب و کار خود را از طریق تبلیغات هدفمند اینترنتی در سایت‌ها تبلیغ کنید. نکته مثبتی که در رابطه با این نوع تبلیغ وجود دارد، عدم نمایش تبلیغات منفی و نامرتبط برای مخاطب است و به این ترتیب، هدف اصلی یعنی نمایش تبلیغات به مخاطب هدف، در بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. از جمله نتایج بهره‌گیری از این روش تبلیغات نیز می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد چراکه نمایش تبلیغ برای مشتریان مرتبط انجام می‌شود و این مشتریانِ علاقه‌مند هستند که بر روی تبلیغ کلیک می‌کنند تا خریدی انجام دهند.

نقش رپورتاژ آگهی در تبلیغات هدفمند اینترنتی

نکته مهمی که در تبلیغات هدفمند اینترنتی باید بررسی کنیم، نقش رپورتاژ آگهی در این نوع از تبلیغات است. در نگاه اول شاید رپورتاژ آگهی را نتوان به عنوان یک تبلیغات هدفمند درنظر گرفت چراکه به طور معمول، یک متن کلی نوشته و در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود. اما فرض کنید که محصولات یا خدمات شما در مورد رژیم‌های غذایی باشد و مطلبی علمی در این رابطه تهیه و آن را در یک مجله اینترنتی پزشکی و سلامت منتشر کنید.

اگر با نحوه نوشتن متن رپورتاژ آگهی آشنا باشید و متن نوشته شده به خوبی با محتوای مجله مورد نظر، سازگار باشد،‌ این امکان وجود دارد که مخاطب با مطالعه مطلب شما و مشاهده لینک «فراخوانی برای اقدام» (Call to Action | CTA) به صفحه فرود شما مراجعه کند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی برای انتشار بررسی محصول، معرفی خدمات و رپورتاژ آگهی

نشریلا

یکی از روش‌هایی که در تبلیغات هدفمند اینترنتی بیان کردیم، استفاده از رپورتاژ آگهی بود. دیدیم که اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح، اصولی و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مناسبی خواهد داشت. رعایت چنین شرایطی نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار است و در بیشتر موارد به دلیل عملکرد پایین رپورتاژ آگهی، این روش مورد توجه قرار نمی‌‌گیرد.

به همین دلیل بهتر است از پلتفرمی استفاده شود که اصول صحیح نوشتن رپورتاژ‌ آگهی را با هزینه‌ای مناسب فراهم کند که برای این کار می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگترین پلتفرم در این حوزه معرفی کرد. علاوه بر این، به کمک نشریلا این امکان وجود دارد که برای معرفی و بررسی محصولات خود، مطالب تخصصی در زمان مناسبی آماده شوند.

تبلیغات هدفمند اینترنتی چه مزایایی دارد؟

با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت، افراد بسیاری در این فضا به دنبال کالاها و محصولات مورد نظر خود هستند و کسب و کارها به کمک تبلیغات هدفمند، به نتایج مناسبی دست پیدا می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش تبلیغات به مخاطب هدف، شخصی‌سازی تبلیغات، هزینه پایین، نتایج سریع، نرخ بالای بازگشت سرمایه، آنالیز مناسب و تعامل مجدد با مشتری اشاره کرد. این موارد را در ادامه با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • دسترسی به مخاطب اصلی: بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۵۰ درصد مشتری‌های احتمالی، خریدی انجام نمی‌دهند. تبلیغات هدفمند اینترنتی این امکان را به نام‌های تجاری می‌دهد تا مشتریانی را هدف قرار دهند که بیشترین علاقه را به محصولات و خدمات آن‌ها داشته باشند. همین امر، شانس فروش یک محصول را نیز بیشتر می‌کند.
  • شخصی‌سازی پیشرفته: شخصی‌سازی برای بازاریابی دیجیتال نقشی حیاتی دارد و تبلیغات هدفمند در این رابطه عملکرد مناسبی دارند. با اطلاع از رفتارها، علاقه‌مندی‌ها و خصوصیات مخاطب، محصولاتی کاملا متناسب با نیاز آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود.
  • هزینه پایین: در مقایسه با شکل‌های سنتی تبلیغات یا استراتژی‌های پیچیده در بازاریابی دیجیتال همچون بازاریابی محتوا، تبلیغات هدفمند اینترنتی هزینه بسیار کمتری خواهد داشت. علاوه بر این، با استفاده از تبلیغات هدفمند، هیچ‌گاه هزینه اضافی پرداخت نمی‌کنید و به محض این‌که به هدف خود دست پیدا کردید، این تبلیغات متوقف خواهند شد.
  • ROI بالا: با نشان دادن پیشنهادهای متناسب با مخاطب، نرخ تبدیل بالاتر،‌ افزایش فروش و بهبود جریان درآمدی را تجربه خواهید کرد. در این میان با توجه به نوع تبلیغات این امکان را دارید تا هزینه مرتبط با کلیک کردن را نیز کاهش دهید که به این ترتیب، بازگشت سرمایه مناسبی خواهید داشت.
  • ابزارهای تحلیلی مناسب: بیشتر پلتفرم‌های تبلیغاتی به کمک ابزارهای تحلیلی مناسبی عملکرد تبلیغات شما را با داده‌های مختلفی نمایش می‌دهند. به این ترتیب قادر خواهید با تا با تغییرات اندکی، نتایجی مناسب بدست آورید.
  • تعامل مجدد: در مرحله اول، بازدیدکنندگان از فروشگاه ممکن است خریدی انجام ندهند، به کمک تبلیغات هدفمند اینترنتی، این امکان وجود دارد که بار دیگر این افراد را با تبلیغات خود هدف بگیرید و شانس خرید توسط آن‌ها را افزایش دهید.

تبلیغات هدفمند اینترنتی

برخی از سوالات متداول در تبلیغات اینترنتی

در ادامه، اشاره‌ای کوتاه به برخی از سوالات رایج در رابطه با تبلیغات هدفمند اینترنتی خواهیم داشت

بهترین روش تبلیغات اینترنتی چیست؟

این‌که تنها یک روش را برای تبلیغات اینترنتی در نظر بگیریم کار صحیحی نیست بلکه باید به کمک انواع کانال‌های بازاریابی و تبلیغات، روش‌های مختلف را استفاده کرد و به کمک ابزارهای موجود، عملکرد آن‌ها را مورد سنجش قرار داد.

تبلیغات آنلاین در ایران به چه شکل است؟

تبلیغات آنلاین در حالت کلی از طریق پلتفرم‌های مختلف گوگل، فیسبوک، لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام و ... انجام می‌شود که در ایران به طور معمول از پلتفرم گوگل برای تبلیغات بهره می‌گیرند. تبلیغات اینستاگرامی البته در ایران بسیار رایج است که این نوع از تبلیغات، خارج از پلتفرم اصلی ارائه شده توسط فیسبوک و اینستاگرام صورت می‌گیرد. همچنین سایر روش‌ها همچون رپورتاژ آگهی نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HubSpotHubSpotSendpulse
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *