تبلیغات آنلاین در ایران — معرفی روش های موفق تبلیغات دیجیتال ایران

۲۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
تبلیغات آنلاین در ایران — معرفی روش های موفق تبلیغات دیجیتال ایران

بازاریابی آنلاین با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر و گسترش است و برای رقابت در این بازارِ همواره در حال تغییر، باید اطلاعات درباره روش‌های بازاریابی را به‌روز نگه داشت. یکی از ویژگی‌های عالی رسانه‌های دیجیتال این است که فرصت‌های بسیار زیادی را برای جذب مخاطبان در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار می‌دهند. در این مطلب انواع مختلف تبلیغات آنلاین در ایران و جهان، مزایای استفاده از بازاریابی آنلاین و نکاتی برای برنامه‌ریزی بهترین استراتژی‌های تبلیغات دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تبلیغات آنلاین چیست ؟

«تبلیغات آنلاین» (Online Advertising) که با نام‌های بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات دیجیتال یا تبلیغات وب نیز شناخته می‌شود بخشی از بازاریابی دیجیتال است که از اینترنت و پلتفرم‌های آنلاین مختلف برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی به کاربران بهره می‌گیرد. تبلیغات آنلاین در ایران و در تمام جهان به منظور معرفی کسب‌وکارها، برندها، محصولات و خدمات به کاربران اینترنت از طریق کامپیوترها، موبایل‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت به کار گرفته می‌شود.

تبلیغات آنلاین انواع بسیار مختلفی دارد و همواره در حال تغییر و گسترش است، بنابراین اگر قصد دارید در دنیای آنلاین از طریق تبلیغات موفقیت بیشتری کسب کنید، بهتر است روش‌های تبلیغات آنلاین را بشناسید تا بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع تبلیغات را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

تبلیغات آنلاین چیست

مزایای تبلیغات آنلاین در ایران چیست ؟

اینترنت بخش مهمی از راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی است، چراکه هر روز به تعداد افرادی که از اینترنت برای وقت‌گذرانی استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. بیشتر برندها و کسب‌وکارها می‌خواهند در دنیای دیجیتال حضور داشته باشند تا از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوند. از مزایای تبلیغات آنلاین می‌توان به بازدهی زیاد، هزینه کم و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد.

در ادامه تعدادی از مزایای تبلیغات آنلاین در ایران را شرح می‌دهیم.

تأثیر بسیار زیاد

امکان تقسیم‌بندی دقیق کاربران به گروه‌های مختلف بر اساس ویژگی‌های خاص، گزینه‌ها و کانال‌های بیشتری برای هدف‌گذاری آن‌ها را فراهم می‌کند. این موضوع می‌‌تواند تأثیر تبلیغات شما روی مخاطبان را افزایش بدهد.

امکان بررسی و اندازه‌گیری میزان تأثیر

به دلیل وجود ابزارهای بسیار زیاد تحلیل و بررسی تأثیر کمپین‌های مختلف، می‌توان میزان اثرگذاری تبلیغات آنلاین را به سادگی اندازه‌گیری کرد. برخلاف روش‌های تبلیغاتی قدیمی که معیارهای اثرگذاری تقریبی و محدودی داشتند، می‌توان آمار دقیقی از میزان تأثیرگذاری تبلیغات آنلاین بر اساس معیارهای مختلف را اندازه‌گیری کرد.

 

بازدهی زیاد

ممکن است برنامه‌ریزی استراتژی و تولید محتوا برای تبلیغات آنلاین، درست مانند تمام روش‌های تبلیغاتی دیگر، کمی طول بکشد اما پس از گذراندن مرحله برنامه‌ریزی و انتخاب استراتژی‌ها، می‌توان کمپین‌های این نوع از تبلیغات را به سرعت راه‌اندازی کرد. شما می‌توانید تنها در چند دقیقه تبلیغات خود را تنظیم کنید و آن‌ها را در رسانه‌ها و پلتفرم‌های مختلف آنلاین منتشر کنید.

انعطاف‌پذیری

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم تبلیغات آنلاین در ایران و جهان، انعطاف‌پذیری آن است. شما می‌توانید از تصاویر، ویدیوها و متن‌های مختلف در هر ساعتی از شبانه‌روز برای دسترسی به مخاطبان خود استفاده کنید. تبلیغات آنلاین اگر در زمان مناسب در پلتفرم‌های درست منتشر شود، می‌تواند بر بازاریابی کسب‌وکار شما تأثیر بسیار زیادی بگذارد. می‌توان گفت که استفاده از این روش، گزینه‌های بی‌شماری برای تبلیغات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین می‌توانید از هر جایی در دنیا این نوع از تبلیغات را مدیریت کنید و برای انجام آن فقط به یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت نیاز خواهید داشت.

هزینه کم و مقرون‌به‌صرفه

تبلیغات آنلاین در مقایسه با روش‌های دیگر تبلیغات و بازاریابی آفلاین، هزینه بسیار کمتری دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، هزینه تبلیغات آنلاین برای جذب دوهزار مخاطب حدود سه برابر کمتر از روش‌های تبلیغات قدیمی است.

امکان برقراری ارتباط مستقیم با کاربران

اینترنت رسانه‌ای است که امکان برقراری ارتباط در سطوح بالا را برای تعداد بسیار زیادی از کاربران فراهم می‌کند. برندها و کسب‌وکارها می‌توانند برای کاربران به شکل مستقیم پیام بفرستند و نظرات، لایک‌ها و پرسش‌های آن‌ها را دریافت کنند. این موضوع باعث شکل‌گیری ارتباطی سیال و بسیار سریع می‌شود.

شرکت‌ها برای تعامل و برقراری ارتباط با کاربران باید کمی تلاش کنند و به این نوع از رابطه توجه بیشتری نشان بدهند، و پس از آن می‌توانند از مزایای بسیار زیاد این نوع تعامل از جمله درک نیازها، درخواست‌ها، علاقه‌مندی‌ها و نظرات کاربران بهره‌مند شوند.

مزایای تبلیغات آنلاین در ایران

چطور تبلیغات آنلاین داشته باشیم؟

زمانی که نوبت طراحی و برنامه‌ریزی برای انتخاب استراتژی‌های تبلیغات آنلاین می‌شود، باید به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی دقیق بسیار مهم و ضروری است. علاوه بر این، شما باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کدام نوع تبلیغات آنلاین استفاده کنید و کدام روش‌ها برای کسب‌وکار شما مناسب نیستند.

همچنین در نظر گرفتن درصدی از بودجه برای تبلیغات آنلاین، بخشی از این فرآیند است. بهتر است تمام شرایط و جوانب را برای این کار بررسی کنید و با ترکیب چند روش تبلیغات آنلاین، کاری کنید که به کاربران بیشتری دسترسی داشته باشید و نتایج بهتری دریافت کنید.

یکی از نکات مهم دیگر در تبلیغات آنلاین این است که برای اندازه‌گیری میزان تأثیرگذاری استراتژی‌های خود نیز برنامه‌ریزی کنید. برای مثال ممکن است در یک پلتفرم به نتیجه دلخواهتان نرسید، اما در پلتفرمی دیگر بهتر از چیزی که تصور می‌کردید عمل کنید. با تحلیل دقیق داده‌ها و آمارها می‌توانید بودجه‌بندی خود را طوری تنظیم کنید که در پلتفرم‌هایی با نرخ تبدیل بهتر، سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که همیشه امکان تجربه روش‌های مختلف را دارید. علاوه بر این می‌توانید از تجربه شرکت‌های تبلیغاتی حرفه‌ای برای برنامه‌ریزی بودجه و کمپین‌ها نیز کمک بگیرید.

انواع تبلیغات آنلاین در ایران

همان‌طور که گفتیم، برای دریافت بهترین نتیجه‌ها از تبلیغات آنلاین باید روش‌های مناسب برای شرایط خود را انتخاب کنید. تبلیغات آنلاین روش‌های بسیار زیادی دارد و با گسترش شبکه‌های اجتماعی و استفاده از اینترنت، همواره روش‌های جدیدی در این زمینه ابداع می‌شود.

در ادامه، درباره تعدادی از روش‌های مناسب برای تبلیغات آنلاین در ایران می‌خوانید.

انواع تبلیغات آنلاین

تبلیغات تصویری

در «تبلیغات تصویری» (Display Advertising)، بنرهای تبلیغاتی جذاب در وب‌سایت‌های پربازدید، اپلیکیشن‌ها، محیط جی‌میل و فضاهای آنلاین دیگر به کاربران نمایش داده می‌شود. هدف از این نوع از تبلیغات، جذب مخاطبان جدید یا هدف‌گذاری مجدد مخاطبانی است که پیش‌تر از وب‌سایت کسب‌وکار بازدید کرده‌اند. تقریباً در هر وب‌سایتی می‌توانید نمونه‌ای از تبلیغات تصویری شامل تصاویر، ویدیوها و متن‌های مختلف را مشاهده کنید. بنابراین می‌توان گفت که تبلیغات تصویری از روش‌های محبوب تبلیغات آنلاین در ایران و تمام دنیا به شمار می‌رود.

 

بازاریابی همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ

«بازاریابی معارفه‌ای یا افیلیت مارکتینگ» (Affiliate Marketing) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که محصولات خود را از طریق واسطه‌ها یا معرف‌های آنلاین بفروشند. در بیشتر موارد، تبلیغ‌کنندگان در افیلیت مارکتینگ یک «لینک همکاری» (Affiliate Link) در اختیار واسطه‌ها قرار می‌دهند و واسطه‌ها از این لینک در محتوای وب‌سایت، مقاله‌های وبلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند. هرگاه کسی روی این لینک کلیک کند، شرکت تبلیغ‌کننده طبق قرارداد، درصدی از فروش حاصل از معرفی را به شخص واسطه می‌پردازد.

افیلیت مارکتینگ یک استراتژی موفق برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند از مشتریان و طرفداران خود به عنوان شرکای معارفه‌ای استفاده کنند تا درآمد خود را افزایش بدهند. همچنین این روش از روش‌های مناسب برای تبلیغات آنلاین در ایران محسوب می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی معارفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید:

 

بازاریابی محتوا

«بازاریابی محتوا» (Content Marketing) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از طریق انواع مختلف محتوا، پیام‌های بازاریابی خود را به مخاطبان منتقل کنند. به گفته «Statista» بیش از ۶۰ درصد از کسب‌وکارهای B2B و بیش از ۴۰ درصد از کسب‌وکارهای B2C قصد داشته‌اند که در سال ۲۰۲۱ بودجه بازاریابی محتوای خود را افزایش بدهند. همچنین ۶۹ درصد از شرکت‌ها گفته بودند که قصد دارند بودجه‌ای را به تولید محتوا اختصاص بدهند.

انتخاب استراتژی‌های درست در بازاریابی محتوا می‌تواند تعداد ایمیل‌ها و جستجوهای شما را افزایش بدهد و به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز کمک کند.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

«بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ» (Email Marketing) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان علاقه‌مند، مشتریان بیشتری جذب کنند. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، ایمیل مخاطبان خود را از طریق وب‌سایت، وبلاگ و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خود دریافت کنند.

گفته می‌شود که «نرخ بازگشت سرمایه» (ROI) در این روش بازاریابی حدود ۴۴۰۰ درصد است. بنابراین اگر می‌خواهید تعداد بیشتری از مخاطبان راغب خود را به مشتری تبدیل کنید، بهتر است به استفاده از بازاریابی ایمیلی نیز به عنوان یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین فکر کنید.

اگر می‌خواهید درباره بازاریابی ایمیلی بیشتر بدانید، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

«اینفلوئنسر مارکتینگ» (Influencer Marketing) از روش‌های جذب مخاطب برای کسب‌وکارها از طریق همکاری با افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی است. در این روش بازاریابی، برندها همراه با سلبریتی‌ها و افراد محبوب کمپین‌های آنلاین راه‌اندازی می‌کنند تا محصولات خود را از طریق تبلیغات حمایت شده و پست‌های تبلیغاتی پولی (Paid Partnership) به مخاطبان بفروشند.

گفته می‌شود که در سال ۲۰۲۰، هر پست حمایت شده از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به طور میانگین حدود ۷۸۰۶ بار دیده شده است. این میزان در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۸۲۷ بازدید برای هر پست بوده است.

اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند نقش مهمی در دیده شدن یک برند میان مخاطبان علاقه‌مند به حوزه کاری آن ایفا کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

موبایل مارکتینگ

«بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ» (Mobile Marketing) نیز یکی دیگر از روش‌هاس تبلیغات آنلاین در ایران و دنیا محسوب می‌شود. این روش کسب‌وکارها را قادر می‌سازد که از طریق موبایل‌ها و تلفن‌های هوشمند به مخاطبان دسترسی پیدا کنند. برای مثال در بازاریابی موبایلی آنلاین، برندها می‌توانند با استفاده از تبلیغات موبایلی یا «پوش نوتیفیکیشن» (Push Notification) با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و پیام‌های بازاریابی خود را برای آن‌ها ارسال کنند.

 

پادکست مارکتینگ

«پادکست مارکتینگ» (Podcast Marketing) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که از طریق مخاطبان پادکست‌ها، مشتریان جدید جذب کنند. برندها می‌توانند از طریق اسپانسر شدن و انتشار تبلیغات در پادکست‌ها، شرکت در پادکست‌های گفتگومحور یا انتشار پادکست در حوزه تخصصی خودشان، از این رسانه برای جذب مخاطبان و مشتریان جدید استفاده کنند.

پادکست مارکتینگ علاوه بر افزایش میزان دیده شدن برند، می‌تواند باعث شود که لینک‌های وب‌سایت کسب‌وکارها در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوند و این موضوع می‌تواند به بهبود سئو وب‌سایت کمک کند.

 

بازاریابی موتورهای جستجو

این نوع از بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که از طریق موتورهای جستجوی مختلف مانند گوگل، بینگ و یاهو کسب‌وکار خود را به مخاطبان معرفی کنید. بازاریابی موتورهای جستجو را می‌توان به دو دسته بازاریابی از طریق افزایش ترافیک طبیعی و تبلیغات پولی تقسیم کرد.

بر اساس نتایج پژوهشی در وب‌سایت BrightEdge از ۶۸ درصد داده‌های قابل بررسی موتورهای جستجو، حدود ۵۳ درصد از ترافیک از نتایج طبیعی و ۱۵ درصد از آن از طریق تبلیغات پولی وارد وب‌سایت‌ها می‌شود.

 

بازاریابی از طریق بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) بر بهبود رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو و افزایش بازدید طبیعی (ارگانیک) صفحات تمرکز می‌کند.

بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی در ایجاد ترافیک ورودی برای وب‌سایت ایفا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو و تکنیک‌های آن، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید:

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

بیشتر اوقات افرادی که برای یافتن پاسخ یک سؤال یا خرید یک محصول در اینترنت جستجو می‌کنند، روی اولین نتیجه یافته شده در موتورهای جستجو کلیک می‌کنند و معتقدند که این نتیجه آن‌ها را به مقصود می‌رساند. به همین دلیل، موتورهای جستجو امکان تبلیغات پولی را برای کسب‌وکارها فراهم کرده‌اند. این تبلیغات که اغلب در بالای صفحه‌های نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند، نظر کاربران را به خود جلب می‌کنند و می‌توانند نرخ کلیک شما را افزایش بدهند. البته به یاد داشته باشید که این تبلیغات هزینه ارزی دارند و ممکن است استفاده از آن‌ها برای شما دشوار باشد.

به این نوع از بازاریابی، «تبلیغات کلیکی» (Pay-per-Click Advertising) نیز گفته می‌شود.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در «بازاریابی رسانه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing) می‌توانید از طریق کانال‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، پینترست، تیک‌تاک و... با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و مشتریان جدید بیابید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از روش‌های موفق تبلیغات آنلاین در ایران و جهان محسوب می‌شود. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی شامل تلاش برای جذب مخاطب و بازدید طبیعی از طریق تولید محتوا و بازاریابی پولی از طریق تبلیغات اسپانسر شده و پولی می‌شود.

بر اساس نتایج گزارش دیجیتال وب‌سایت We Are Social در سال ۲۰۲۱، گفته می‌شود که حدود ۴.۲ میلیارد نفر از مردم دنیا به شکل فعال از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. حدود ۲۷.۵ درصد از این افراد از شبکه‌های اجتماعی برای خرید محصولات و ۴۴.۸ درصد از آن‌ها به منظور کسب اطلاعات درباره برندها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

بنابراین با توجه به میزان بسیار زیاد استفاده از شبکه‌های اجتماعی در دنیا، برندها می‌توانند با کمک این رسانه‌ها با مخاطبان هدف خود در حداقل یک یا دو شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کنند. همچنین بهره گرفتن از شبکه‌های اجتماعی در بهبود سئو وب‌سایت شما نیز مؤثر خواهد بود.

بازاریابی از طریق تلویزیون‌های اینترنتی

«بازاریابی از طریق تلویزیون‌های اینترنتی» (Streaming TV Marketing) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که مخاطبان خود را هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی آنلاین موردعلاقه‌شان جذب کنند. همچنین پلتفرم‌های تبلیغاتی می‌توانند آمار نتایج تبلیغات و بازده کمپین‌های تبلیغاتی از طریق تلویزیون‌های اینترنتی را نیز در اختیار کسب‌وکارها قرار بدهند.

بر اساس نتایج گزارش دیجیتال We Are Social در سال ۲۰۲۱، حداود ۷۰ درصد از کاربران اینترنت ۱۶ تا ۶۴ ساله از محتوای تلویزیون‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.

بازاریابی ویدیویی

«بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) امکان جذب مخاطب از طریق تولید و انتشار محتوای ویدیویی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. این شکل از بازاریابی می‌تواند از طریق شبکه اجتماعی «یوتیوب» (YouTube) یا دیگر میزبان‌های ارائه‌دهنده خدمات ویدیویی انجام شود.

در گزارش بازاریابی ویدیویی Wyzowl، حدود ۷۸ درصد از مارکترهای ویدیویی گفته‌اند که ویدیو به افزایش فروش کسب‌وکار آن‌ها کمک کرده است. همچنین ۸۳ درصد از این مارکترها گفته‌اند که ویدیو باعث افزایش مدت حضور کاربر در سایت شده و ۸۶ درصد گفته‌اند که ویدیو باعث افزایش ترافیک وب‌سایت آنان شده است.

می‌توان از ویدیو در کتابخانه محتوای وب‌سایت، به عنوان بخشی از استراتژی‌های لینک‌سازی و بخشی از کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی بهره برد.

 

بازاریابی مجدد و هدف‌گذاری مجدد

یادآوری به کاربرانی که زمانی نسبت به محتوای وب‌سایت و کسب‌وکار شما علاقه نشان داده‌اند یکی از استراتژی‌های موفق برای تبدیل مخاطبان راغب به مشتری است. در «ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد» (Remarketing) و «ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد» (Retargeting)  بنرهای تبلیغاتی شما به کاربرانی نمایش داده می‌شود که پیش‌تر از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند اما آن را بدون خرید محصولات یا خدمات، ترک کرده‌اند. این نوع از تبلیغات آنلاین در افزایش فروش و آگاهی از برند تأثیر می‌گذارد.

شما با استفاده از خدمات تبلیغاتی موتورهای جستجو مانند «Google Adwords»، خدمات بازاریابی مجدد شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر و روش‌های دیگر می‌توانید بازاریابی مجدد داشته باشید.

 

بهترین استراتژی برای تبلیغات آنلاین در ایران

پس از این که با روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین در ایران و جهان آشنا شدید، باید استراتژی تبلیغات آنلاین خود را طراحی کنید. راهنمای زیر به شما در طراحی بهترین استراتژی تبلیغات آنلاین برای کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که ممکن است بهترین استراتژی با توجه به مخاطبان و نوع و اندازه کسب‌وکار شما با این راهنما تفاوت داشته باشد.

استراتژی تبلیغات آنلاین

توجه به مشتریان

مشتریان، مخاطبان راغب و همکاران شما، سنگ‌بنای کسب‌وکارتان به شمار می‌روند. به همین دلیل استراتژی تبلیغات آنلاین باید بر اساس آن‌ها طراحی شود. اولین گام مهم در بازاریابی این است که متوجه شوید مخاطبانتان چه نیازها و درخواست‌هایی دارند. این کار با توجه به وسعت گروه مخاطبان می‌تواند بسیار دشوار باشد.

ساخت چارچوب بازاریابی

مارکترهای معمولی به کمپین‌های بازاریابی فکر می‌کنند اما مارکترهای عالی به رشد و گسترش چارچوب بازاریابی می‌اندیشند. متوجه شوید که چطور می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را به موتوری پایدار و با بازدهی سرمایه مناسب برای برندتان تبدیل کنید.

ساخت داستان برند

افراد هنگام خرید محصولات و خدمات به شکل منطقی و احساسی فکر می‌کنند. برای داشتن بهترین و مؤثرترین چارچوب بازاریابی باید هر دو شکل تفکر افراد را هدف خود قرار دهید. داستان‌سرایی یکی از ابزارهای قدرتمند برای برقراری ارتباط با مشتریان است. به همین دلیل، بهتر است داستان برند خود را به بهترین شکل به مخاطبان معرفی کنید.

جذب ترافیک و افزایش بازدید

ممکن است شما بهترین وب‌سایت، وبلاگ یا محصول در دنیا را داشته باشید اما همچنان ترافیک زیادی را جذب نکنید. این مشکل می‌تواند تمام استراتژی‌های کسب‌وکار شما را بی‌اثر کند. به همین دلیل، بهتر است با روش‌های جذب ترافیک و افزایش بازدید آشنا شوید و آن‌ها را به کار بگیرید. برای این کار، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

رعایت اصول بهینه‌سازی نرخ تبدیل

جذب ترافیک تنها نیمی از بازاریابی است و استراتژی شما باید برای افزایش فروش طراحی شود. «بهینه‌سازی نرخ تبدیل» (Conversion Optimization) باعث می‌شود که بازدیدکنندگان شما به مشتری تبدیل شوند و در نهایت این افراد، مشتریان همیشگی و وفادار شما باشند.

 

برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا فقط به نوشتن مطالب وبلاگ‌ها مرتبط نیست. بهترین استراتژی بازاریابی محتوا شامل تولید محتوای مقاله‌ها، راهنماها، وبینارها، ویدیوها و حتی امضای ایمیل‌ها می‌شود و می‌تواند در رشد کسب‌وکار شما تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. هنگام تولید محتوا روی جلب اعتماد افراد و تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید و همچنین مطمئن شوید که معیارهای تولید محتوای مناسب را رعایت کرده‌اید.

جذب مشتری از طریق تبلیغات پولی

روش‌های مختلف تبلیغات پولی مانند بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی به منظور جذب ترافیک از طریق خرید تبلیغات و اسپانسر شدن به کار گرفته می‌شود. بیشتر اوقات مارکترها از این روش‌های بازاریابی هزینه‌مند اجتناب می‌کنند، اما این رویکرد می‌تواند جلوی رشد کسب‌وکار را بگیرد. به همین دلیل، بهتر است این تکنیک‌ها را نیز در استراتژی بازاریابی آنلاین خود بگنجانید.

برقراری ارتباط از طریق بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی کمی بدنام است، چراکه بیشتر اوقات با اسپم کردن و آزار دادن مخاطبان همراه می‌شود. اما بازاریابی از طریق ارسال ایمیل با انتخاب رویکردهای مناسب و اولویت بخشیدن به ارتباط با مخاطبان به جای تبلیغات فروش می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.

افزایش فروش با بازاریابی معارفه‌ای

بازاریابی معارفه‌ای یا افیلیت مارکتینگ از روزهای آغازین بازاریابی آنلاین به کار گرفته می‌شود. این روش، راه‌حلی عالی برای کسب‌وکارهایی است که ریسک می‌پذیرند یا بودجه زیادی برای بازاریابی در اختیار ندارند.

بیشتر دیده شدن با استفاده از سئو

موتورهای جستجو کانال‌هایی قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان جدید محسوب می‌شوند. کمپانی‌هایی مانند گوگل و بینگ می‌خواهند بهترین تجربه کاربری را برای مخاطبان خود فراهم کنند. گام اول در طراحی استراتژی سئو قدرتمند این است که کاری کنید تا محتوا یا محصولات شما به بهترین شکل ممکن دیده شود. در گام دوم، باید این اطلاعات تجربه کاربری را به موتورهای جستجو منتقل کنید تا بهترین رتبه ممکن را در صفحه نتایج دریافت کنید.

اطلاع‌رسانی از طریق روابط عمومی

زمانی که محصول یا خدمات عالی خود را ارائه کردید، باید خبر آن را به اطلاع افراد برسانید. داشتن روابط عمومی خوب می‌تواند بسیار مؤثرتر و کم‌هزینه‌تر از تبلیغات باشد. پیش از آن که همکاری با یک آژانس یا مشاور روابط عمومی را شروع کنید، مطمئن شوید که می‌دانید در چه مسیری گام برمی‌دارید و باید در انتظار چه نوع بازگشت سرمایه‌ای باشید.

 

طراحی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

زمانی که استراتژی‌های درستی برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اجرا شود، می‌توان از این رسانه‌های اجتماعی به عنوان موتوری قدرتمند برای تعامل با مشتریان و افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت بهره برد. درگیر شدن بیش از حد با شبکه‌های اجتماعی و ساختن حساب کاربری در تمام پلتفرم‌ها به سادگی اتفاق می‌افتد، اما رویکردی اشتباه است. شما باید تنها روی چند کانال کلیدی تمرکز کنید که برندتان از طریق آن‌ها می‌تواند بیشترین میزان مشتریان و مخاطبان راغب را جذب کند.

بهینه‌سازی برای موبایل

وب‌سایت و تبلیغات بیشتر کسب‌وکارها برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی نشده و این مشکل بزرگی است. ما در دنیایی فعالیت می‌کنیم که در آن افراد از پلتفرم‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند و تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها سهم زیادی از ترافیک را به خود اختصاص می‌دهند. اگر وب‌سایت شما برای کاربران موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، درآمد زیادی را از دست خواهید داد.

تخمین بودجه و هزینه تبلیغات آنلاین در ایران

هزینه تبلیغات آنلاین نیز مانند هر فعالیت دیگری در کسب‌وکارها باید به شکل دقیق ارزیابی شود. تعداد رسانه‌های قابل استفاده به منظور تبلیغات آنلاین در ایران و دنیا همواره در حال رشد است و این موضوع تبلیغ‌کنندگان را کمی سردرگم می‌کند، اما اصول ارزیابی بازده انواع مختلف تبلیغات تقریباً ثابت و بدون تغییر است. برای این کار باید بازدهی تبلیغ را نسبت به هزینه‌های تبلیغات بسنجید و به این منظور باید تعداد بازدیدهای هر تبلیغ و جمعیت هدف تبلیغات را همواره تحت نظر داشته باشید.

در ادامه، چند نکته برای تخمین بودجه تبلیغات را شرح می‌دهیم تا بتوانید این فرآیند را ساده‌تر کنید.

تخمین بودجه تبلیغات دیجیتال

تخمین هزینه تبلیغات

هزینه نهایی تبلیغات و مخاطبان هدف احتمالی را محاسبه کنید تا هزینه تبلیغات بابت هر هزار بازدید را به دست بیاورید. این هزینه به عنوان «CPM» شناخته می‌شود و می‌تواند به شما در ارزیابی بودجه کمک کند.

تحقیق درباره مخاطبان

درباره مخاطبان هدف احتمالی تبلیغات خود تحقیق کنید. برای این کار می‌توانید از داده‌های فروش بهره بگیرید. روی ویژگی‌های شخصی مانند جنسیت، سن، میزان درآمد، سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های مخاطبان هدف تمرکز کنید. سپس تبلیغاتی که این گروه‌ها را هدف‌گذاری می‌کنند را شناسایی کنید و هزینه CPM هر گروه را مشخص کنید.

ارزیابی میزان فروش

میزان فروش قبل و بعد از کمپین‌های تبلیغاتی را تحت نظر بگیرید و به دنبال نقاطی باشید که افزایش فروش با هزینه تبلیغات آنلاین برخورد می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند که متوجه شوید آیا هزینه تبلیغات با افزایش درآمد جبران شده است یا نه.

بررسی فراخوانی به اقدام

«فراخوانی به اقدام» (Call to Action) خود را طوری در نظر بگیرید که تعداد دقیق افرادی که از طریق یک تبلیغ به آن پاسخ می‌دهند مشخص شود. کسب‌وکارهای خرده‌فروشی به طور معمول از کوپن‌های تخفیف برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند از روش‌های تبلیغات آنلاین و راهی مناسب برای بک‌لینک گرفتن و معرفی محصولات به مخاطبان علاقه‌مند است و می‌تواند رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود ببخشد. پلتفرم‌های مشهوری مانند فیسبوک و گوگل، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

همچنین، بهره‌گیری از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود در وب‌سایتتان مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانیم به «مجله فرادرس» اشاره کنیم. در اینجا، مطلبی با عنوان «آموزش سئو خارجی» تدوین شده است. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع مطلب و با حجم کم و اندازه کوچک را مانند تصویر زیر درون متن خواهیم دید.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف شما نمایش داده می‌شوند و از این طریق، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی نیز یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک باکیفیت و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو محسوب می‌شود. اگر رپورتاژ آگهی به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، عملکرد مطلوبی خواهد داشت و در غیر این صورت، با بازدهی کم رپورتاژ آگهی مواجه خواهیم شد.

رعایت تمام این معیارها به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای رپورتاژ آگهی از پلتفرمی استفاده کنید که محتوای مناسب را با رعایت تمام نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در سریع‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد.

نکاتی برای انتخاب بهترین نوع تبلیغات آنلاین در ایران

برای انتخاب بهترین نوع تبلیغات آنلاین در ایران و داشتن بهترین کمپین‌های تبلیغاتی، باید همواره معیارها و موارد زیادی را در نظر داشته باشید. برای مثال، فهرست زیر می‌تواند به شما در داشتن بهترین کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین کمک کند:

  • تحلیل نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
  • تقسیم‌بندی مخاطبان
  • انتخاب بهترین رسانه برای کسب‌وکار
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی محبوب
  • خلاقیت در تبلیغ
  • انتخاب «فراخوانی به اقدام» ساده و واضح
  • ساخت تبلیغات بهینه‌سازی شده برای موبایل

تحلیل نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

تخمین میزان بازدهی تبلیغات آنلاین نسبتاً ساده است. برای این کار باید تمام معیارهای وابسته به دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده در کسب‌وکار خود را بررسی کنید و تحت نظر داشته باشید. تحلیل میزان باز شدن ایمیل‌ها و نرخ کلیک در بازاریابی ایمیلی و استفاده از «گوگل آنالیتیکس» (Google Analytics) و ابزارهای تحلیلی دیگر برای تحت نظر گرفتن فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی موتورهای جستجو می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

تقسیم‌بندی مخاطبان

تقسیم‌بندی مخاطبان به گروه‌های مختلف با ویژگی‌های مشترک مانند سن، جنسیت، محل جغرافیایی و دیگر ویژگی‌های شخصی و یافتن بهترین روش برای هدف‌گذاری هر گروه می‌تواند به شما در داشتن بهترین کمپین‌های تبلیغات آنلاین کمک کند. برای مثال اگر می‌خواهید یک کمین تبلیغات تصویری برای فروش لباس راه‌اندازی کنید، در نظر داشته باشید که بهتر است پیامی که برای آقایان می‌فرستید با پیامی که برای مخاطبان طراحی کرده‌اید متفاوت باشد.

انتخاب بهترین رسانه برای کسب‌وکار

بهترین رسانه و پلتفرم برای تبلیغات آنلاین، بسته به نوع کسب‌وکار، متفاوت است. برای مثال اگر کسب‌وکار شما در زمینه تهیه و تولید غذاهای گیاهی فعالیت می‌کند، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی نیز برای معرفی برند و ثبت سفارش بهره بگیرید. ظاهر شدن در دیرکتوری‌های مختلف در جستجوهای گوگل نیز می‌تواند به دیده شدن شما در نتیجه جستجوهایی مانند «غذاهای گیاهی نزدیک به من» کمک کند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی محبوب مخاطبان

برای مثال، اگر مخاطبان شما به طور کلی شامل افراد ۱۴ تا ۳۰ ساله می‌شوند، به احتمال زیاد اینستاگرام می‌تواند مکان مناسبی برای برقراری ارتباط با آن‌ها باشد و شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌تر مانند فیسبوک برای تعامل با مخاطبان مسن‌تر مناسب است. برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی باید مخاطبان خود را بر اساس علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌هایشان ارزیابی کنید.

خلاقیت در تبلیغ

در تبلیغات آنلاین، جلب توجه افراد حرف اول را می‌زند. به همین دلیل بهتر است تبلیغات شما محصولات و خدماتتان را به خوبی شرح بدهند و به آن‌ها مرتبط باشند. زمان طراحی تبلیغات از خلاقیت خود کمک بگیرید و متن‌ها و شعارهای تبلیغاتی خلاقانه خود را با رنگ‌های زیبا و جذاب در بنرها بگنجانید تا بتوانید توجه افراد بیشتری را جلب کنید.

انتخاب «فراخوانی به اقدام» ساده و واضح

شما برای جذب مخاطب و جلب توجه او زمان بسیار کمی دارید، به همین دلیل بهتر است از این فرصت به خوبی استفاده کنید تا پیام خود را به مخاطبان منتقل کنید. هنگام طراحی دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» بسته به نوع و هدف کسب‌وکار و کمپین تبلیغاتی خود از عبارت‌های کوتاه و کمی مبهم مانند «اطلاعات بیشتر» یا « همین حالا سفارش بدهید» یا «دریافت کد تخفیف» استفاده کنید.

ساخت تبلیغات بهینه‌سازی شده برای موبایل

همان‌طور که گفتیم بهینه‌سازی برای موبایل از اقدامات بسیار مهم برای افزایش بازدید و درآمد کسب‌وکارها به شمار می‌رود. بنابراین بهتر است پیش‌نمایش تمام تبلیغاتی که طراحی می‌کنید را برای دستگاه‌های موبایل بررسی کنید و مطمئن شوید که بنرهای تبلیغاتی در موبایل به خوبی دیده می‌شوند، چراکه حدود ۵۸ درصد از بازدیدهای وب‌سایت‌ها از طریق تلفن‌های همراه هوشمند انجام می‌شود و در صورتی که سایت شما «موبایل فرندلی» (Mobile-Friendly) نباشد، ترافیک زیادی را از دست خواهید داد.

نتیجه‌گیری

فرصت‌های بی‌شماری برای تبلیغات آنلاین، آزمایش کانال‌های جدید تبلیغاتی و بهره‌گیری از مزایای بسیار زیاد تبلیغات دیجیتال وجود دارد. برای داشتن بهترین استراتژی تبلیغات آنلاین باید اهداف و بودجه خود برای هر کمپین‌ را دقیق مشخص کنید و سپس درباره روش و پلتفرم مناسب برای جذب بیشترین تعداد مخاطب و رسیدن به هدف خود تصمیم بگیرید.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SEJCyberclickHubSpotCHORNQuick Sprout
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *