چهار روش تبدیل فیلم به ۴K — راهنمای تصویری و کاربردی

۴۰۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
چهار روش تبدیل فیلم به ۴K — راهنمای تصویری و کاربردی

آیا قصد تبدیل فیلم به 4K را دارید و همچنین می‌خواهید ویدیوهای خود را در تلویزیونی که از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند تماشا یا در سرویس‌های اشتراک‌گذاری فیلم YouTube یا Vimeo آپلود کنید؟

گزینه‌های زیادی برای پخش و نمایش فیلم 4K وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تلویزیون‌های 4K، مانیتورهای 4K، وب‌سایت‌های میزبان ویدیوی 4K و موارد مشابه اشاره کرد. اما تولید محتوای 4K هنوز به این سرعت فراگیر نشده است. در واقع هم برای خرید تلویزیون 4K و هم تماشای سریال‌ها یا فیلم‌های تلویزیونی 4K به اشتراک های پرهزینه نیاز دارید.

به جای اینکه منتظر بمانید و هزینه‌ گزافی برای 4K بپردازید، می‌توانید محتوای ویدیویی خود را بدون زحمت به 4K تبدیل کنید. این مقاله چندین نرم افزار کاربردی را معرفی می‌کند که می‌توانند ویدیوها را در عرض چند دقیقه به 4K ارتقا دهند.

VideoProc

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

VideoProc Converter یک نرم افزار پرطرفدار است که به شما امکان می‌دهد یک فیلم HD یا Full HD را تبدیل به 4K و اصطلاحاً آن را آپ‌اسکیل (Upscale) کنید. این برنامه از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه سیستم شما برای پردازش سریع‌تر بهره‌ می‌برد. الگوریتم مقیاس‌بندی پیکسل منطبق بر حرکت در این نرم‌افزار در واقع هوشی مصنوعی است که می‌تواند تصاویر نمونه 4K را برای ساختن و قرار دادن پیکسل‌های میانی جدید، مورد ارزیابی قرار دهد.

این هوش مصنوعی به طور خودکار وضوح و پراکندگی پیکسل‌های جدید را نیز تنظیم می‌کند. برای تبدیل فیلم به 4K می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

۱. نرم افزار VideoProc Converter را دانلود (+) و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

۲. برنامه را اجرا کرده و به پنجره‌ پردازش ویدیو بروید.

۳. می‌توانید ویدیوی HD مورد نظر را به فضای کاری ویرایشگر ویدیوی خالی بکشید و آن را رها کنید یا برای وارد کردن روی گزینه‌ی Video+ در بالای پنجره بزنید.

۴. روی قسمت Video در پایین پنجره ویرایشگر ویدیو بزنید.

۵. گزینه 4K MP4 Video را به عنوان فرمت ویدیوی خروجی برگزینید.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

۶. اگر می‌خواهید ویژگی‌های مختلف ویدیو مانند نرخ فریم، نسبت تصویر، کدک‌های ویدیویی و سایر تنظیمات را تغییر دهید، روی گزینه‌ای که در سمت چپ ویدیوی انتخابی شما در صفحه‌ی ویرایشگر ظاهر می‌شود کلیک کنید.

۷.حال روی گزینه‌ی Run در گوشه‌ سمت راست پایین بزنید.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

۸. این برنامه، فایل خروجی را در محل پوشه‌ خروجی ذخیره می‌سازد. برای دسترسی به ویدیوی 4K ارتقا یافته، روی گزینه‌ Open بزنید یا مستقیما به سراغ همان پوشه بروید.

 تبدیل فیلم به 4K از طریق نرم‌افزار Pikavue

سرویس افزایش مقیاس ویدئو Pikavue نرم‌افزاری مبتنی بر فضای ابری به حساب می‌آید. یکی از نکات مثبت این پلتفرم این است که فشار پردازشی را به کامپیوتر شما وارد نخواهد کرد.

بنابراین اگر کامپیوتری قدرتمند ندارید، این راه حلی ایده‌آل برای ارتقا وضوح به کیفیت 4K است. این پلتفرم ویدیوی منبع شما را از طریق یک موتور متکی بر هوش مصنوعی، به کیفیت بالا تبدیل می‌کند.

نرم افزار Pikavue به طور مرتب هوش مصنوعی پردازش ویدیوی خود را با تصاویر و ویدیوهای جدید تمرین می‌دهد تا بهترین خروجی ممکن را ارائه کند.  هزینه‌ی افزایش مقیاس را باید از طریق سکه‌های Pikavue که حکم واحد پولی خود نرم‌افزار را دارند بپردازید و در ابتدا 300 سکه به صورت رایگان خواهید گرفت. برای ارتقای کیفیت ویدیوها به 4K، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. برای ورود به برنامه یک حساب کاربری بسازید و به قسمت داشبورد (Dashboard) بروید.

۲. گزینه Video Upscaler را از منوی سمت چپ برگزینید و سپس روی آپلود بزنید تا ویدیوی منبع به نرم‌افزار وارد شود.

۳. ویدیوی شما باید دارای کدک H.264 / H.265، حداقل رزولوشن ۸۶۴x۴۸۰ پیکسل و طول 300 ثانیه داشته باشد.

۴. بسته به ویدیوی ورودی، بزرگنمایی 4X یا 2X را انتخاب کنید.

۵. نوار کیفیت ارتقای وضوح را به یک درجه بالاتر از مقیاس Realistic بکشید.

۶. روی گزینه‌ی آپلود (Upload) بزنید.

۷. هنگامی که ویدیو در صفحه‌ی Video Upscaler قرار گرفت، روی فلش آبی رنگ کنار آن کلیک کنید.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

اکنون خیلی ساده روی قسمت Upscale بزنید تا فرآیند تبدیل فیلم به 4K شروع شود. پس از تکمیل ارتقاء، می‌توانید ویدیو را با کلیک روی گزینه‌ Download، دریافت کنید.

DVDFab Enlarger AI

DVDFab Enlarger یک نرم‌افزار افزایش مقیاس ویدئویی متکی بر هوش مصنوعی دیگر است که از یادگیری عمیق و الگوریتم هوش مصنوعی برای پردازش ویدیو استفاده می‌کند. این برنامه می‌تواند ویدیوی ورودی را تا 300 درصد بهبود داده و بزرگ‌تر کند.

این نرم افزار معمولاً می‌تواند ویدیوهای 480p را به 1080p و 1080p را به 4K تبدیل کند. این بدان معنی است که می‌توانید از آن برای اجرای دو ارتقاء متوالی به منظور تبدیل مجموعه‌های ویدئویی SD خود به کیفیت 4K بهره ببرید. DVDFab Enlarger در حالی که ویدیوهای شما را ارتقاء می دهد، به طور خودکار نیز کیفیت ویدیوی خروجی را تا سطح استاندارد بهبود می‌بخشد.

با به کارگیری این مراحل می‌توانید با نرم افزار DVDFab 12 ویدیوها را به 4K ارتقا دهید:

۱. برنامه DVDFab 12 را از باز کنید.

۲. فایل ویدیوی منبع را بکشید و روی صفحه‌ ویرایشگر ویدیوی ابزار بیندازید.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

۳. در قسمت Output گزینه‌های MP4.Enlarger.AI ،Standard ،Premium Quality و 4K را انتخاب کنید.

۴. روی گزینه‌ی Start در گوشه‌ پایین سمت راست برنامه بزنید.

۵. در این بخش به شما نشان داده خواهد شد که آیا پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی شما از این نرم‌افزار پشتیبانی خواهند کرد یا خیر.

۶. روی OK کلیک کنید.

۷. این صفحه شرایط استفاده آزمایشی از برنامه را نشان خواهد داد. دوباره روی OK کلیک کنید.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

به همین سادگی. اکنون، فرآیند آپ‌اسکیل ویدیو آغاز می‌شود و هنگامی که نوار پیشرفت به 100 درصد رسید، ویدیوی تبدیل شده به 4K را دریافت خواهید کرد.

Adobe Premiere Pro

Adobe Premiere Pro برنامه‌‌ای با استاندارد صنعتی برای پس‌پردازش و تولید ویدیو است. در این برنامه به راحتی می‌توانید تبدیل فیلم به 4K را عملی کنید.

این نرم‌افزار از فناوری تسریع پردازشگر گرافیکی برای سرعت بخشیدن به فرآیند تبدیل بهره می‌برد. بنابراین، اگر این کار را روی پی‌سی یا لپ‌تاپی قدرتمند انجام دهید، ارتقاء مقیاس ویدیوی شما سریع‌تر خواهد بود.

در این‌جا نحوه افزایش کیفیت ویدئوها به 4K توسط برنامه‌ی Premiere Pro آورده شده است:

۱. برنامه‌ی Adobe Premiere Pro را در کامپیوتر خود راه‌اندازی کنید و یک پروژه‌ی جدید بسازید.

۲. یک نام برای پروژه‌ برگزینید و سپس روی گزینه‌ی OK در گوشه‌ی سمت راست پایین پنجره بزنید.

۳.فایل ویدیوی خود را با ماوس درون کادر Drag Media Here to Create Sequence بکشید.

۴. حال، منوی Sequence را در پنل بالای برنامه انتخاب و سپس روی گزینه Sequence Settings کلیک کنید.

۵. این مقادیر را در پنجره‌ی Sequence Settings تنظیم کنید: اندازه‌ افقی قاب (Horizontal Frame Size) روی 3840، اندازه‌ عمودی قاب (Vertical Frame Size) روی 2160 سپس حداکثر کیفیت رندر (Maximum Render Quality) و حداکثر عمق بیت (Maximum Bit Depth) را مورد بررسی قرار دهید. برای ذخیره تغییرات روی گزینه‌ی OK بزنید.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

۶. روی قسمت Video Sequence در پنل تایم‌لاین کلیک راست کنید و سپس در منوی ظاهر شده روی گزینه‌ Set to Frame Size را بزنید.

۷. تمام سکانس ویدیو را برگزینید و سپس دکمه‌های Ctrl+M را روی کیبورد فشار دهید.

۸. در این مرحله پنجره‌ی Export ظاهر می‌شود. در زیر منوی Video، به پایین بروید تا Bitrate Encoding را پیدا کنید. اکنون Target و Maximum Bitrate را روی مقدار 50Mbps قرار دهید.

۹. در نهایت روی قسمت Export در پایین پنجره بزنید تا فرآیند ارتقاء مقیاس شروع شود.

چهار روش تبدیل فیلم به 4K

پس از اتمام کار، ویدیوی خروجی 4K را در پوشه‌ای که هنگام ایجاد این پروژه انتخاب کرده‌ بوده‌اید، پیدا خواهید کرد.

تبدیل فیلم به 4K آسان و بدون دردسر است

با بهره‌گیری از هر یک از چهار نرم افزاری که در بالا معرفی شد، می‌توانید به راحتی ویدیوها را به کیفیت 4K ارتقا دهید. برخی از برنامه‌ها فقط به شما اجازه می‌دهند که ویدئوهای HD را به 4K تبدیل کنید و در این صورت، ابتدا باید ویدئوهای SD به HD تبدیل شوند.

ویدئوهای 4K عمدتاً به دلیل گسترش پهنای باند اینترنت و بازار نمایشگرهای 4K مورد تقاضا هستند. بنابراین، برای سرگرمی‌های خانگی ارزان‌قیمت با وضوح فوق‌العاده، مجموعه‌ ویدئوهای خود را به کیفیت 4K ارتقا دهید یا با ارتقای ویدیوهای قدیمی به 4K، مخاطبان YouTube را همراه خود نگه دارید.

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Make Use of
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *