تابع Small در اکسل چیست؟ – توضیح به زبان ساده + مثال

۸۰۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
تابع Small در اکسل چیست؟ – توضیح به زبان ساده + مثال

اگر در گروهی از داده‌های عددی به دنبال کوچک‌ترین عدد باشید، به راحتی با امکان مرتب‌سازی اکسل می‌توانید آن را پیدا کنید. اما اگر نخواهید ترتیب داده‌ها را بهم بریزید چطور؟ در چنین شرایطی تابع Small در اکسل به کمک شما آمده و می‌تواند کوچک‌ترین داده‌های عددی را به ترتیب و انتخاب شما فرا بخواند. در این مطلب به کاربردها و نحوه استفاده از تابع Small می‌پردازیم.

تابع Small در اکسل

Small تابعی آماری در اکسل است که می‌تواند nامین عدد کوچک در مجموعه‌ای از اعداد را پیدا کند. بدیهی است هرچه n به‌عنوان رتبه، کوچک‌تر باشد، نتیجه هم عدد کوچک‌تری خواهد بود. شکل کلی تابع Small به صورت زیر است:

1SMALL(array,k)
  • Array: آرایه یا بازه‌ای از سلول‌های صفحه گسترده اکسل که می‌خواهیم کوچک‌ترین عدد را در بین آن‌ها پیدا کنیم.
  • K: رتبه عدد موردنظر در کوچک بودن. مثلاً اگر K برابر با ۱ باشد، کوچک‌ترین عدد فراخوانده می‌شود.

چند نکته درباره تابع Small در اکسل

توجه به نکاتی که در ادامه عنوان می‌شوند، برای استفاده صحیح از تابع Small ضروری بوده و جلوی بروز اشتباهات احتمالی را می‌گیرد:

  1. تمامی سلول‌های خالی،‌ نوشته‌ها و مقادیر منطقی TRUE و FALSE که در بازه انتخابی باشند، نادیده گرفته خواهند شد.
  2. اگر در بازه انتخابی یک یا چند خطا وجود داشته باشد، تابع Small هم خطا نشان می‌دهد.
  3. در صورتی که داده‌های تکراری در بازه انتخابی وجود داشته باشند، ممکن است در رتبه‌های مختلف اعداد تکراری مشاهده شوند. مثلاً اگر دو عدد ۱ در بازه وجود داشته باشد، رتبه‌های اول و دوم تابع Small هردو عدد ۱ خواهند بود.
  4. اگر n تعداد داده‌های موجود در بازه انتخابی باشد، تابع SMALL(array,1) کوچک‌ترین عدد و تابع SMALL(array,n) بزرگ‌ترین عدد را نشان خواهند داد.
  5. در صورتی که بازه انتخابی خالی باشد، تابع Small خطای !NUM# را نمایش می‌دهد.
  6. اگر مقدار K منفی یا بزرگ‌تر از تعداد داده‌های بازه انتخابی باشد، تابع Small خطای !NUM# را نشان خواهد داد.

حالت ساده تابع Small در اکسل

شکل ساده تابع Small کاربری آسانی دارد و کافیست بازه و رتبه موردنظر را به آن بدهید تا نتیجه را نمایش دهد. در مثال زیر می‌خواهیم سومین عدد کوچک در بازه B2:B10 را پیدا کنیم. برای این کار فرمول تابع Small به این شکل نوشته می‌شود:

1=SMALL(B2:B10,3)

برای تشخیص راحت‌تر، ستون B به‌صورت صعودی مرتب شده است:

تابع Small در اکسل

استفاده از تابع Small برای نمایش کوچک‌ترین اعداد

همان‌طور که متوجه شده‌اید، کاربرد اصلی تابع Small رتبه‌بندی اعداد از کوچک به بزرگ است. به همین خاطر یکی از استفاده‌های معمول از این تابع، نمایش کوچک‌ترین اعداد یک مجموعه در رتبه‌های مربوطه است.

در مثال زیر، می‌خواهیم سه عدد کوچک داده‌های موجود را به ترتیب نمایش دهیم. برای این کار در سلول‌های D4 ،D3 و D5 اعداد ۱، ۲ و ۳ را به‌عنوان رتبه‌های موردنظر وارد کرده، فرمول زیر را در سلول E3 تایپ می‌کنیم و با نگه داشتن کلیک در گوشه سلول و کشیدن آن به سمت پایین، فرمول را به دیگر سلول‌ها تعمیم می‌دهیم:

1=SMALL($B$2:$B$10,D3)

توجه داشته باشید که در این فرمول از بازه مطلق استفاده شده است. با انتخاب بازه به‌صورت مطلق (قرار دادن علامت $ در دو سمت آدرس ستون) و آدرس رتبه به‌صورت نسبی (بدون علامت $)، وقتی فرمول را به سلول‌های دیگر تعمیم می‌دهیم، بازه مورد جست‌وجو ثابت مانده ولی رتبه تغییر خواهد کرد.

تابع Small در اکسل

اگر نمی‌خواهید رتبه‌ها را به‌صورت دستی وارد کنید، ترکیب تابع Small و تابع Row راهکار مناسبی خواهد بود. در این حالت فرمول تابع برای مثال بالا به این شکل نوشته می‌شود:

1=SMALL($B$2:$B$10, ROWS(B$2:B2))

با استفاده از این فرمول و تعمیم آن به سلول‌های بعد، رتبه‌ها به‌صورت خودکار محاسبه شده و کوچک‌ترین اعداد به ترتیب نمایش داده می‌شوند.

تابع Small در اکسل

استفاده از تابع Small برای نمایش مجموع کوچک‌ترین اعداد

برای نمایش مجموع کوچک‌ترین اعداد، اگر مانند مثال قبل نتایج را در اختیار داشته باشید، کافیست با استفاده از تابع Sum آن‌ها را باهم جمع کنید:

1=SUM(E3:E5)
تابع Small در اکسل

اما در صورتی که می‌خواهید فرمول مستقلی داشته باشید، ترکیب توابع Small و Sumproduct با فرمت کلی زیر کاربردی خواهد بود:

1SUMPRODUCT(SMALL(array,{1,…,n}))

این ترکیب برای مثال عددی موجود به شکل زیر فرمول‌نویسی می‌شود:

1=SUMPRODUCT(SMALL(B2:B10,{1,2,3}))
تابع Small در اکسل

البته ترکیب توابع Small و Sum هم نتیجه مشابهی خواهد داشت:

1=SUM(SMALL(B2:B10,{1,2,3}))

استفاده از تابع Small برای فراخوانی داده های متناظر

در صورتی که بخواهید در فهرستی از داده‌ها، داده متناظر با کوچک‌ترین اعداد را پیدا کنید، ترکیب تابع Small با توابع Index و Match راهکار خوبی خواهد بود. شکل عمومی ترکیب موردبحث به این صورت است:

1INDEX(return_array,MATCH(SMALL(lookup_array,n),lookup_array,0))

Return_array: بازه‌ای که داده‌های موردنظر در آن قرار دارند.

Lookup_array: بازه‌ای که اعداد موردنظر در آن قرار دارند.

N: رتبه کوچک‌ترین عدد برای جست‌وجو.

برای درک بهتر موضوع، می‌خواهیم در مثال قبل نام پروژه‌هایی که کم‌ترین هزینه را داشته‌اند پیدا کنیم. برای این کار فرمول را به شکل زیر می‌نویسیم:

1=INDEX($A$2:$A$10,MATCH(SMALL($B$2:$B$10,D3),$B$2:$B$10,0))

در این فرمول بازه A2:A10 آرگومان Return_array (نام‌ پروژه‌ها)، بازه B2:B10 آرگومان Lookup_array (هزینه‌ها) و سلول D3 هم آدرس کم‌ترین هزینه هستند. با استفاده از این فرمول نام کم‌هزینه‌ترین پروژه در رتبه نخست درج شده و با تعمیم فرمول به سلول‌های پایین (با نگه داشتن کلیک و کشیدن آن)، رتبه‌های بعدی هم مشخص خواهند شد.

تابع Small در اکسل

استفاده از تابع Small برای مرتب سازی صعودی اعداد

مرتب‌سازی اعداد در اکسل کار پیچیده‌ای نیست اما در بعضی شرایط و مخصوصاً بعضی از نسخه‌های قدیمی‌تر این نرم‌افزار، بهتر است از تابع Small برای مرتب‌سازی صعودی اعداد استفاده شود. برای این کار ترکیب توابع Small و Row مورد استفاده قرار گرفته و فرمول به صورت زیر نوشته می‌شود:

1=SMALL($A$2:$A$10,ROWS(A$2:A2))

با نوشتن این فرمول در اولین سلول و تعمیم آن به سلول‌های بعد، همه اعداد به ترتیب از کوچک‌ترین به بزرگ‌ترین مرتب خواهند شد:

تابع Small در اکسل

جمع بندی

همان‌طور که در مطلب حاضر بیان شد، تابع Small برای پیدا کردن کوچک‌ترین اعداد با رتبه‌های موردنظر در بازه‌ای مشخص از داده‌ها کاربرد دارد. اما اگر این تابع با سایر توابع اکسل ترکیب شود، عملکردهای دیگری هم خواهد داشت که هرکدام مورد استفاده خاص خود را دارند.

سوالات متداول

در انتها به سوالات متداول درباره تابع Small در اکسل می‌پردازیم:

چرا تابع Small خطا دارد؟

دریافت خطا در زمان استفاده از تابع Small دلایل مختلفی دارد که منفی بودن مقدار K یکی از آنهاست. برای آشنایی با سایر دلایل دریافت خطا در تابع Small به این مطلب مراجعه کنید.

کاربرد تابع Small در اکسل چیست؟

تابع Small در اکسل برای پیدا کردن کوچک‌ترین اعداد در گروهی از داده‌ها، بدون برهم زدن ترتیب آن‌ها کاربرد دارد. برای یادگیری نحوه استفاده از این تابع، به این مطلب مراجعه کنید.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AbleBits
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *