بیت کوین چیست؟ — به زبان ساده + فیلم آموزش رایگان

۹۲۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
بیت کوین چیست؟ — به زبان ساده + فیلم آموزش رایگان

در طی ده سال گذشته، هیچ تکنولوژی جدیدی به اندازه بیت‌کوین در سراسر دنیا شهرت پیدا نکرده است. این پول دیجیتال در طی این مدت توانسته است در مقاطعی ارزش هر سکه خود را از صفر به چند ده هزار دلار برساند. همین مساله، افراد زیادی را از سراسر دنیا جذب بیت‌کوین کرده است. پیدایش بیت‌کوین، سبب ایجاد دید جدیدی نسبت به سیستم‌های مالی، مدیریتی و تصمیم‌گیری در دنیا شده است و همین موضوع، ایجاد بیش از 10 هزار ارز دیجیتال در حوزه‌های مختلف را ممکن کرده است. اما بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن فناوری ایجاد بیت‌کوین، دلیل ارزشمندی، نحوه کار، ویژگی‌های اساسی و روش خرید و فروش آن را آموزش دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی بیت کوین چیست؟

دانلود ویدیو

بیت کوین چیست ؟

یک پاسخ ساده به سوال بیت کوین چیست را می‌توان با مقایسه آن با پول‌های رایج به دست آورد. از این منظر، بیت‌کوین همانند ارزهایی مثل «دلار» و «یورو»، پول است و کارکردی مشابه برای انتقال ارزش را دارد. اما بین بیت‌کوین و ارزهای فیات دو تفاوت عمده وجود دارد. تفاوت اول در «منشا ایجاد» و تفاوت دوم در «ماهیت» آن است. برخلاف ارزهای رایج که توسط بانک‌های مرکزی هر کشور ایجاد می‌شوند، بیت‌کوین به وسیله دستگاه‌های محاسباتی و در طی یک فرآیند از پیش تعریف شده ایجاد می‌شود. همچنین برخلاف پول‌های رایج که به دو صورت فیزیکی و دیجیتال وجود دارند، بیت‌کوین تنها به صورت دیجیتال موجود است.

با توجه به این که گفتیم بیت‌کوین توسط دستگاه‌های محاسباتی تولید می‌شود، یک تفاوت عمده هم می‌توان برای بیت‌کوین با پول رایج در نظر گرفت و آن، نحوه تایید و ثبت تراکنش‌ها است. تراکنش‌های مالی با پول‌های رایج توسط بانک‌های مرکزی هر کشور یا سیستم‌های بانکی بین‌المللی تایید و ثبت می‌شوند. با توجه به این که در بیت‌کوین این سازمان مرکزی وجود ندارد، وظیفه تایید، ثبت و نگهداری تراکنش‌ها نیز بر عهده دستگاه‌های محاسباتی است. بنابراین، این دستگاه‌ها هم تولید‌کننده بیت‌کوین و هم تاییدکننده و نگهدارنده تراکنش‌های آن هستند.

با این توضیحات، به احتمال زیاد سوالات متعددی در ذهن شما ایجاد شده است. این دستگاه‌های محاسباتی متعلق به چه کسی است؟ تولید بیت‌کوین و تایید و ثبت تراکنش‌ها به چه روش انجام می‌شود؟ ارزش بیت‌کوین از چه چیزی نشات می‌گیرد؟ با وجود نسخه دیجیتال و فیزیکی پول‌های فیات، چه نیازی به ایجاد بیت‌کوین هست؟ در ادامه این مقاله تک‌تک این سوالات و سوالات مشابه را پاسخ خواهیم داد.

مقداری دلار و سکه های بیت کوین در کنار یکدیگر روی میز

دلیل ایجاد بیت کوین چیست ؟

در بخش قبل و در پاسخ به سوال بیت کوین چیست به تفاوت‌های آن با پول رایج اشاره کردیم اما به دلیل ایجاد بیت‌کوین اشاره‌ای نشد. سوال بسیاری از افرادی که تازه با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند این است که با وجود پول‌های رایج، چه دلیلی برای ایجاد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال وجود دارد. پاسخ این سوال را باید در مفهوم «غیرمتمرکز بودن» جستجو کرد.

پیدایش بیت‌کوین به اواخر سال 2008 و سال 2009 برمی‌گردد که درست بعد از بحران مالی جهانی است. «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) خالق مرموز بیت‌کوین، در سال 2008 با انتشار مقاله‌ای، خبر از نوع جدیدی از پول دیجیتال به نام بیت‌کوین داد. در این مقاله که به آن «وایت‌پیپر» (Whitepaper) نیز گفته می‌شود، سازوکار این سیستم پولی جدید ارائه شده بود و در سال 2009 ساتوشی سیستم مبتنی بر مقاله خود را ساخت و به دنیا ارائه کرد. بیت‌کوین خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «بیت‌کوین نسخه‌ای از پول الکترونیک هست که به افراد این امکان را می‌دهد که به صورت کاملا همتا-به-همتا و بدون هیچ واسطه مالی پرداخت آنلاین داشته باشند».

با این تعریف، می‌توان متوجه شد که هدف اصلی ایجاد بیت‌کوین حذف واسطه‌ها از تراکنش‌های مالی است. اما حذف واسطه مالی چه سودی دارد؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است به چند مورد از ویژگی‌های سیستم بانکی اشاره کنیم. در سیستم بانکی جدید، ارزهای فیات به پشتوانه طلا یا سایر اقلام با ارزش ذاتی تولید نمی‌شوند. تولید پول در این سیستم، کاملا بر عهده دولت‌ها و به پشتوانه قدرت اقتصادی کشور و اعتماد مردم به آن سیستم است.

بنابراین، ارزش پول در این سیستم قراردادی است و هیچ ارزش ذاتی ندارد. در این سیستم، تنوع پولی نیز وجود ندارد و هر کشوری یک ارز را تولید و از آن استفاده می‌کند. قدرت اقتصادی در سیستم بانکداری کاملا دست دولت‌ها است و هر زمان که آن‌ها بخواهند، می‌توانند پول جدید تولید کنند و با این ‌‌کار اقتصاد را دگرگون کنند. معمولا این تغییر به نحوی است که به ضرر عموم مردم تمام می‌شود.

با این توضیحات، می‌توان بزرگترین مشکل سیستم بانکی را تمرکز قدرت در آن دانست. دولت با توجه به قدرتی که دارد می‌تواند با چاپ پول جدید، ارزش دارایی‌های افراد را تحت تاثیر قرار دهد و افراد عادی هیچ کنترلی بر این روند ندارند. علاوه بر این، تمامی تراکنش‌های مالی تنها توسط سیستم بانکی تایید و ثبت می‌شود. این اتفاق نتایجی دارد که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

  • هزینه ثبت و تایید تراکنش در سیستم‌های بانکی بالا است.
  • امنیت سیستم به دلیل وجود سرور مرکزی پایین است.
  • امکان سانسور و جلوگیری از تراکنش‌های مالی برای افراد وجود دارد.
  • امکان انجام تراکنش در هر زمان و مکانی وجود ندارد.
  • انجام تراکنش‌های با مبالغ بالا زمان زیادی طول می‌کشد.

حال اگر دوباره به سوال بیت کوین چیست برگردیم، می‌توان این‌گونه توضیح داد که بیت‌کوین، یک سیستم مالی جدید است که در آن، افراد بدون نیاز به حضور واسط مالی، در هر زمان و مکان می‌توانند به صورت همتا-به-همتا انتقال پول داشته باشند. این سیستم توسط تکنولوژی‌ها و قوانینی ایجاد شده است که امنیت آن را تامین می‌کند و امکان «خرج مضاعف» (Double spend) را حذف می‌کند.

پشتوانه بیت کوین چیست ؟

در بخش دلیل ایجاد بیت کوین چیست گفته شد که پول‌های رایج امروزی، پشتوانه دارایی‌های فیزیکی مثل طلا و نقره و نفت ندارند و پشتوانه آن‌ها، اقتصاد هر کشور و اعتماد مردم به آن است. حال این سوال پیش می‌آید که پشتوانه بیت کوین چیست و چه کسی ارزشمندی آن را تامین می‌کند. بیت‌کوین، توسط فرد یا گروه مرموزی به اسم «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد شده است اما این فرد یا گروه، هیچ نقشی در ارزش‌گذاری بیت‌کوین ندارند. همانطور که قبلا گفته شد، ساخت بیت‌کوین و ثبت و تایید تراکنش‌های آن توسط دستگاه‌های محاسباتی انجام می‌شود. این دستگاه‌ها نیز نقشی در ارزشگذاری بیت‌کوین ندارند.

با توجه به موارد مطرح شده، بیت‌کوین همانند ارزهای فیات رایج بدون هیچگونه پشتوانه دارایی‌های فیزیکی ایجاد شده است. از طرفی، دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی نیز نقشی در آن ندارند و اعتماد مردم به بیت‌کوین متکی به هیچ سازمان و نهادی نیست. یعنی ما با پولی مواجه هستیم که نه پشتوانه دارایی‌های فیزیکی دارد و نه دولت‌ها و سازمان‌ها از آن حمایت می‌کنند. با این شرایط منطق حکم می‌کند که کسی به دنبال خرید و فروش و استفاده از بیت‌کوین نباشد اما، نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه در طی زمان شاهد هستیم که قیمت بیت‌کوین دائما در حال افزایش است.

دلیل این اتفاق را می‌توان در ویژگی‌های خاص شبکه بیت‌کوین جست‌وجو کرد. در ادامه، ویژگی‌های شبکه بیت‌کوین را توضیح می‌دهیم. این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا به این سیستم مالی اعتماد کنند و از آن برای خرید و فروش و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

چرا بیت کوین ارزشمند است

غیرمتمرکز بودن

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، مهم‌ترین خصیصه بیت‌کوین، غیرمتمرکز بودن آن است. اگرچه هیچ دولت و سازمانی پشتیبان این ارز نیست و ممکن است قیمت آن به دلیل افزایش عرضه و تقاضا، نوسانات زیادی در خود داشته باشد، اما در عوض هیچ سازمان یا دولتی نیز توانایی دستکاری یا حذف اطلاعات بیت‌کوین را ندارد. این مساله باعث می‌شود دولت‌ها نتوانند هر زمان که می‌خواهند پول جدید چاپ کنند و یا افراد را از نقل و انتقال پول محروم کنند. ارائه بیت‌کوین درست پس از بحران مالی 2008 و درست در زمانی که عموم مردم از سیستم‌های متمرکز مالی ناامید شده بودند، باعث جذب بسیاری از آن‌ها به استفاده از سیستم مالی غیرمتمرکز بیت‌کوین شد.

علاوه بر این مساله، سیستم متمرکز در کارکرد روزانه خود نیز دچار اشکالات متعدد است. به عنوان نمونه بارها اتفاق افتاده است که سیستم‌های بانکی به دلایل متعددی وصل نباشند و کار اشخاص معطل همین مساله باشد. برای بسیاری از کارهای بانکی، شما نیاز به حضور فیزیکی در بانک دارید و در برخی مواقع، حساب‌های شما به دلایل متعددی از طرف بانک مسدود می‌شود. هیچ کدام از این مشکلات و مشکلات مشابه در سیستم غیرمتمرکز رخ نمی‌دهد و شما می‌توانید آزادانه، از هر کجای دنیا و در هر زمانی به هر شخصی در هر نقطه‌ای از دنیا و در کمترین زمان ممکن، پول انتقال دهید.

شفافیت در تراکنش‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شبکه بیت‌کوین شفافیت آن است. تمامی تراکنش‌هایی که در شبکه بیت‌کوین انجام می‌شوند قابل ردیابی هستند. تمامی این تراکنش‌ها توسط تمامی اعضای شبکه قابل مشاهده است. البته این به معنی شناسایی هویت افراد نیست. در واقع در این حالت، آدرس‌های گیرنده و فرستنده بیت‌کوین هستند که برای همه نمایش داده می‌شوند اما هیچ‌گونه احراز هویتی در هنگام ایجاد کیف پول وجود ندارد. لذا مشخص نیست که این تراکنش‌ها مربوط به چه کسی در دنیای واقعی است.

این قضیه می‌تواند ظن استفاده از بیت‌کوین برای مقاصد غیرقانونی و پولشویی را ایجاد کند. با توجه به این‌که برای تبدیل بیت‌کوین به پول رایج از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود و این صرافی‌ها از کاربران احراز هویت انجام می‌دهند. بنابراین، در چنین شرایطی امکان پیگیری هویت افراد نیز وجود خواهد داشت. فرضیه غالب این است که با گسترش استفاده از بیت‌کوین در تعاملات عمومی، دیگر نیازی به تبدیل این پول به ارز فیات نخواهد بود و تراکنش‌ها به صورت مستقیم بین خریدارها و فروشنده‌ها انجام می‌شود. امروزه دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین و همچنین سامانه‌های پرداخت آنلاین با استفاده از بیت‌کوین در بسیاری از شرکت‌ها و کشورها استفاده می‌شوند.

سیستم اقتصادی مشخص

در شبکه بیت‌کوین اطلاعات مربوط به تعداد کل سکه‌های قابل تولید، نحوه تولید و زمان انجام آن به وضوح مشخص است. تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که در نهایت قرار است تولید شود 21 میلیون است. این بیت‌کوین‌ها در نتیجه فرآیند ثبت و تایید تراکنش‌ها به دارندگان دستگاه‌های محاسباتی پرداخت می‌شود. زمان ایجاد هر بلوک و تولید پاداش در حدود ده دقیقه است و مقدار پاداش اختصاص داده شده برای تایید و ثبت تراکنش‌ها هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. با این توضیحات تولید 21 میلیون بیت‌کوین تا سال 2140 ادامه خواهد داشت.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، فرآیند تولید بیت‌کوین‌های جدید و تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج برای همه مشخص است و از الان می‌توان با استفاده از آن به مبنایی برای ارزشگذاری نسبی قیمت رسید. در این سیستم هیچ‌کسی امکان و اجازه تولید سکه‌های بیشتر و یا جلوگیری از تولید سکه‌ها را ندارد. خلاف این رویه در سیستم‌های بانکی برقرار است و بانک‌ها در هر زمان قادر به تولید پول جدید و افزایش تورم هستند. لازم به ذکر است که قطعی بودن قوانین تولید سکه در بیت‌کوین، سیاست‌گذاری اقتصادی را مختل می‌کند. به همین دلیل، ممکن است در آینده فرآیند مدیریت و سیاست‌گذاری اقتصادی نیز دستخوش تغییر شود.

خرید آنلاین با بیت کوین

جابجایی و حمل آسان

با توجه به این‌که که بیت‌کوین تنها به صورت دیجیتال وجود دارد، جابجایی و حمل آن آسان است. افراد تنها با داشتن یک کیف پول بیت‌کوین به صورت سخت‌افزاری یا نسخه نرم‌افزاری آن در گوشی، می‌توانند دارایی‌های خود را به همراه خود داشته باشند. در مقایسه با سیستم‌های پولی قدیمی که افراد سکه‌های طلا و نقره را با خود حمل می‌کردند، این قضیه مزیت بزرگی محسوب می‌شود. در سیستم فعلی بانکی با ارائه ارزهای دیجتال رسمی، این مساله رفع شده اما هنوز نسخه‌های فیزیکی پول‌ها امکان پاره‌شدن و گم شدن را دارند.

امنیت بالا

ارزهای دیجیتال قبل از بیت‌کوین نیز وجود داشتند. در استفاده از کارت‌های بانکی و سیستم‌های آنلاین پرداخت از ارزهای دیجیتال به جای پول فیزیکی استفاده می‌شود. اما سیستم بیت‌کوین متفاوت از ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال رسمی، متعلق به دولت‌ها هستند و توسط آن‌ها مدیریت می‌شوند. در واقع این سیستم، همان سیستم بانکی قبلی است و تنها برای انتقال پول و نگهداری آن از بسترهای دیجیتال استفاده می‌شود.

بیت‌کوین با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری ایجاد شده است. سیستم‌های رمزنگاری به این شبکه این امکان را می‌دهد که افراد در آن بدون شناخت یکدیگر و بدون نیاز به اعتماد، بتوانند انتقال پول انجام دهند. حساب هر کاربر به وسیله تکنیک‌های رمزنگاری نامتقارن ساخته می‌شود که امکان دسترسی به دارایی‌های افراد را ناممکن می‌کند. علاوه بر این، وجود منافع مالی برای دارندگان دستگاه‌های محاسباتی و هم‌چنین توزیع آن‌ها در سرتاسر دنیا، عامل دیگری است که امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

در سیستم بانکی اطلاعات در یک سرور متمرکز نگهداری می‌شود و اگر این سرور به مشکل بخورد، امنیت کل دارایی‌ها در خطر خواهد بود و علاوه بر آن امکان انجام تراکنش‌ها نیز از بین خواهد رفت. شبکه بیت‌کوین اما برخلاف این سیستم، با وجود تنها یک کاربر متعهد نیز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مجموعه این ویژگی‌‌ها در کنار هم باعث شده که بیت‌کوین به عنوان یک سیستم مالی جدید که وابسته به هیچ سازمانی نیست اعتماد عموم مردم را به خود جذب کند. علی‌رغم این‌که در طی این سال‌ها بانک‌ها و دولت‌ها بیت‌کوین را پروژه کلاهبرداری دانسته و ارزش آن را صفر اعلان کرده‌اند اما، توجه عمومی به این ارز باعث شده که ارزش آن دائما رشد کرده و در حال حاضر به بیش از 1/2 تریلیون دلار برسد.

امروزه حجم عظیم سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، همچنین پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر آن در بازارهای مالی جهانی تا حدودی خیال سرمایه‌گذاران ار از بابت پشتوانه بیت‌کوین راحت کرده است. برای مطالعه بیشتر در مورد پشتوانه مالی بیت‌کوین و تاریخچه سیستم مالی، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بیت کوین و قفل در کنار یکدیگر

بیت‌کوین چگونه کار میکند ؟

حال که به سوال بیت کوین چیست پاسخ داده و دلیل ایجاد آن را توضیح داده‌ایم، نوبت به بررسی نحوه کار بیت کوین رسیده است. بیت‌کوین مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها را به کار گرفته است تا با استفاده از آن‌ها بتواند یک سیستم پولی غیرمتمرکز و امن ایجاد کند. در این بخش می‌خواهیم به زبان ساده این تکنولوژی‌ها و نحوه اتصال آن‌ها به یکدیگر برای ساخت بیت‌کوین را توضیح دهیم.

بلاک چین در بیت کوین چیست ؟

با توجه به این‌که در بیت‌کوین سرور مرکزی وجود ندارد، داده‌ها باید به صورت توزیع‌شده بین تمام دستگاه‌های محاسباتی فعال در شبکه، به اشتراک گذاشته شوند. به دستگاه‌های محاسباتی فعال در شبکه «نود» یا «گره» گفته می‌شود. هر شخص می‌تواند در این شبکه بدون این‌که‌ نیازی به اجازه کسی داشته باشد، با تامین توان محاسباتی به عنوان نود فعالیت کند.

تمامی داده‌های ایجاد شده در شبکه به تمام نودهای فعال در آن فرستاده می‌شود. این باعث می‌شود که همه این نودها به اطلاعات تمامی تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند تراکنش‌های جدید را تایید و ثبت کنند. با تایید تراکنش‌ها توسط اعضا، اطلاعات جدید به تمام اعضای شبکه ارسال می‌شود و از این طریق شبکه به‌روز می‌شود.

بلاک چین یک پایگاه داده است که برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود. با این حال، بلاک چین با سایر پایگاه‌ داده‌های متداول متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت بلاک چین با پایگاه‌داده‌های مرسوم این است که داده‌های ذخیره شده در آن قابل ویرایش یا حذف نیستند. علاوه بر این، برای نوشتن اطلاعات در آن نیز حتما باید قوانینی رعایت شود.

داده‌ها در بلاک چین در ساختاری متشکل از بلوک‌ها ایجاد و به پایگاه داده اضافه می‌شوند. هر بلوک ایجاد شده حاوی اطلاعاتی است که آن را به بلوک قبلی خود متصل می‌کند. به این ترتیب، پایگاه داده شامل زنجیره‌ای از بلوک‌های به هم پیوسته است. فرآیند اتصال بلوک‌ها به هم با استفاده از توابع هش انجام می‌شود.

تابع هش در بیت کوین چیست ؟

تابع هش تابعی است که در آن به ازای یک ورودی، خروجی قطعی و در اندازه ثابت ایجاد می‌شود. تابع هش دارای ویژگی‌هایی است که آن را تبدیل به یکی از عناصر اصلی در بیت‌کوین کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تابع هش، قطعی بودن خروجی است. این به این معنی است که برای یک ورودی یکسان، در هر زمان و مکانی خروجی تابع یک مقدار ثابت خواهد بود.

ویژگی مهم دیگر این تابع این است که امکان بازیابی داده ورودی از خروجی وجود ندارد. بنابراین، کسی نمی‌تواند با داشتن خروجی به ورودی تابع دست پیدا کند.در تابع هش ورودی می‌تواند هر داده با هر اندازه باشد. این به این معنی است که چه ورودی شما یک کتاب هزار صفحه‌ای باشد و چه یک کلمه کوتاه سه حرفی، خروجی در نهایت یک مقدار با اندازه ثابت خواهد بود. مجموعه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که افراد بتوانند بدون این‌که اطللاعات اصلی را از کسی دریافت کنند، از داشتن آن اطلاعات آگاه شوند.

فرآیند اتصال بلوک‌ها به هم به این صورت است که تراکنش‌های موجود در یک بلوک به همراه سایر اطلاعات وارد تابع هش شده و خروجی آن که با نام «هش» شناخته می‌شود در بلوک بعدی به عنوان ورودی قرار داده می‌شود. با این کار، بلوک‌ها به هم وصل می‌شوند و با توجه به ویژگی‌های تابع هش، اگر کسی بخواهد اطلاعات موجود در یک بلوک را تغییر دهد، هش آن نیز تغییر می‌کند.

برای یک بلوک تایید شده، این اتفاق قابل قبول نیست و نودها با توجه به این‌که اطلاعات کل شبکه را دارند، آن را تایید نمی‌کنند. لذا در بلاک چین امکان دستکاری داده‌ها و تغییر آن‌ها وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر در مورد بلاک چین و ویژگی‌های آن مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بلاک چین در بیت کوین چیست

تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین

در سیستم‌های مالی متمرکز مثل بانک، برای این‌که مشکل خرج مضاعف وجود نداشته باشد، ابتدا تمامی اطلاعات تراکنش‌ها به صورت زمان‌بندی شده به سرور مرکزی که در اختیار بانک است، ارجاع داده می‌شود. سیستم با بررسی این اطلاعات و اطلاعات قبلی که در پایگاه داده خود ذخیره شده است، تراکنش‌ها را تایید و دفتر دارایی‌ها یا حساب هر شخص را به‌روز می‌کند. در این حالت، افراد به سیستم مرکزی اعتماد می‌کنند و سیستم نیز از روی زمان ایجاد تراکنش‌ها، اطلاعات را به طور صحیح به روز می‌کند. منظور از خرج مضاعف این است که کاربر دارایی خود را بیش از یک بار در سیستم خرج کند.

در سیستم غیرمتمرکز که سرور  و پایگاه داده مرکزی وجود ندارد، مدل ذخیره اطلاعات و تایید و ثبت تراکنش‌ها نیز متفاوت است. پول الکترونیک در شبکه بیت‌کوین به عنوان زنجیره‌ای از امضاهای دیجیتال شناخته می‌شود. برای این‌که فردی بتواند بیت‌کوین خود را به دیگری ارسال کند، باید ابتدا هش ایجاد شده از تراکنش قبلی را به همراه «کلید عمومی» شخص دریافت کننده (مالک جدید بیت‌کوین) با «کلید خصوصی» خود امضا کند.

پس از آن، این اطلاعات به مقدار پول مورد نظر الحاق شده و برای طرف مقابل فرستاده می‌شود. با بررسی امضای دیجیتال و همچنین هش تراکنش قبلی زنجیره می‌توان مالکیت  فرد بر دارایی را بررسی کرده و از دریافت پول مطمئن شد. اما همچنان، شخص دریافت کننده راه‌حلی برای تشخیص این‌که پول ارسال شده به او قبلا نیز استفاده شده یا نه را ندارد. مفاهیم کلید عمومی و خصوصی، همچنین امضای دیجیتال در این قسمت استفاده شدند. برای آگاهی بیشتر ابتدا توضیح مختصری در مورد آن‌ها می‌دهیم سپس، ادامه فرآیند ثبت تراکنش‌ها را بررسی می‌کنیم.

امضای دیجیتال، کلید عمومی و کلید خصوصی

«کلید عمومی» و «کلید خصوصی» از مفاهیم بسیار مهم در پیدایش بیت‌کوین هستند. در بحث رمزنگاری، می‌توان برای رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات، از «یک» یا «دو» کلید استفاده کرد. اگر از دو کلید که با نام «کلید عمومی» و «کلید خصوصی» مطرح هستند، استفاده شود به آن «رمزنگاری نامتقارن» گفته می‌شود. در این حالت کلید عمومی به عنوان آدرس استفاده می‌شود.

کاربر می‌تواند کلید عمومی خود را در اختیار دیگران قرار دهد تا بتوانند از این طریق به او اطلاعات ارسال کنند. کلید خصوصی نیز برای رمزگشایی از پیام‌ها استفاده می‌شود و تنها در دست خود کاربر است. کاربر با استفاده از کلید خصوصی می‌تواند پیام‌هایی که برای او ارسال شده‌اند را رمزگشایی کند.

امضای دیجیتال نیز با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی ایجاد می‌شود. فرستنده پیام، پیام‌های خود را با کلید رمزنگاری خصوصی خود امضا می‌کند. بدین ترتیب، افرادی که کلید عمومی را در اختیار دارند، می‌توانند پیام را تأیید کنند و به طور امنی اطلاع یابند که پیام اصلی از سوی فرستنده‌ای که کلید خصوصی را در اختیار دارد ارسال شده است. این کار بدون این‌که افراد به کلید خصوصی کاربر دسترسی داشته باشند انجام می‌شود.

برای این‌که افراد بتوانند مشکل خرج مضاعف دارایی‌ها را اعتبارسنجی کنند، باید به تاریخچه تمامی تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند. یعنی همان اطلاعاتی که در سیستم سنتی تنها بانک به آن دسترسی دارد، در سیستم بیت‌کوین همه اعضا به آن دسترسی دارند. در شبکه بیت‌کوین، اولین تلاش برای انتقال دارایی اهمیت دارد و ثبت می‌شود و پس از انتقال، هر تلاشی برای خرج دوباره بی‌ثمر خواهد بود.

برای انجام این کار به سیستمی نیاز است که در آن، تمامی افراد بتوانند در مورد درستی اطلاعات و ترتیب زمانی تراکنش‌ها با یکدیگر به اجماع برسند. دریافت کننده به مدرکی نیاز دارد که به او ثابت کند سکه‌های خرج شده در این تراکنش، اولین بار برای خود او فرستاده شده است. راه‌حل این موضوع ایجاد زنجیره‌ای از بلوک‌ها و الحاق برچسب زمانی به تراکنش‌ها است. اما نحوه انجام این کار به یک سیستم اجماع نیاز دارد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

امضای دیجیتال

الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین چیست ؟

تا اینجا گفتیم که کاربر برای ثبت تراکنش در شبکه بیت‌کوین، هش ایجاد شده از تراکنش قبلی، مقدار وجه ارسالی و کلید عمومی طرف مقابل را پس از امضا به وسیله کلید خصوصی خود، به شبکه ارسال می‌کند. نودهای فعال در شبکه که تمامی اطلاعات تراکنش‌های قبلی را در اختیار دارند با بررسی اطلاعات ارسال شده توسط کاربر و اطلاعات ثبت شده در دفتر کل، امکان انجام این تراکنش را بررسی می‌کنند. اما برای این‌که این تراکنش تایید شود، باید اکثریت نودها به اجماع برسند. در صورتی که فرآیند اجماع وجود نداشته باشد در این حالت، ممکن است برخی از نودها تراکنش‌ها را تایید و برخی رد کنند که در این صورت سیستم از هم خواهد پاشید.

بیت‌کوین برای تایید تراکنش‌ها از الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) استفاده می‌کند. تراکنش‌ها پس از تایید اولیه در فرآیند ارسال تراکنش‌ها در محلی به نام «ممپول» (Mempool) منتظر تایید نهایی و ثبت می‌مانند. در این مرحله فرآیند اجماع آغاز می‌شود. منطق اجماع اثبات کار این است که نودها به دنبال پیدا کردن عددی هستند که اگر آن عدد در کنار «اطلاعات تراکنش‌ها» وارد تابع هش شود، خروجی آن عددی باشد که با یک یا چند صفر شروع شده است.

برای پیدا کردن این عدد، افراد باید از توان محاسباتی خود استفاده کنند. مقدار توانی که برای حل این معادله نیاز است به مقدار صفرهای در اول این خروجی بستگی دارد و هر چه تعداد صفرها بیشتر باشد، به توان بیشتری برای حل معادله و یافتن عدد مورد نظر نیاز است.

در شبکه بیت‌کوین این عدد «نانس» نام دارد و تابع هش مورد استفاده «SHA256» است. بنابراین، برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین، نودهای شبکه مقادیر تصادفی نانس را به همراه اطلاعات تراکنش‌ها و هش بلوک قبلی در تابع هش «SHA256» قرار می‌دهند تا به خروجی مورد نظر شبکه برسند. این کار به دفعات توسط تمام نودها انجام می‌شود تا در نهایت یکی از نودها به خروجی مورد نظر شبکه برسد.

زمانی که توان پردازشی برای یافتن نانس مناسب خرج شد و گواه اثبات کار صورت گرفت، برای تغییر این بلاک به همان اندازه نیروی صرف شده، انرژی نیاز است. با توجه این‌که در پایگاه داده بلاک چین زنجیره‌ها به هم وصل می‌شوند، تغییر اطلاعات یک بلوک به منزله تغییر اطلاعات تمامی بلوک‌های بعد از آن نیز هست. بنابراین، توان مورد نیاز برای تغییر یک داده در بلاک به اندازه انرژی مصرف شده برای تایید یک بلاک و تمام بلاک‌های تشکیل شده پس از آن است.

سختی شبکه بیت کوین چیست ؟

در طی زمان و با اضافه شدن نودهای جدید به شبکه، توان پردازشی شبکه افزایش پیدا می‌کند. این افزایش می‌تواند سرعت تایید و ثبت بلوک‌ها را افزایش دهد. برای این‌که این اتفاق نیفتد، بیت‌کوین از مفهوم «سختی شبکه» استفاده می‌کند. سختی شبکه به این معنی است که تعداد بلوک‌های ساخته شده در یک زمان مشخص باید ثابت بماند. با این مکانیزم، هر چقدر توان پردازشی شبکه افزایش پیدا می‌کند، سختی شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند تا زمان تقریبی ثبت بلوک‌ها ثابت باقی بماند.

توجه داشته باشید که بلندترین زنجیره ایجاد شده در شبکه بیت‌کوین نشان‌دهنده زنجیره‌ای است که اکثریت برای تایید آن به اجماع رسیده‌اند و توان پردازشی بیشتری برای ثبت آن صرف شده است. هکرها برای تغییر اطلاعات ثبت شده بر روی یک بلاک، باید با صرف انرژی زیاد و سرعت بسیار بالا بتوانند اطلاعات خود بلوک و تمام بلوک‌های ساخته شده پس از آن را تغییر دهند و به بلوک آخر برسند.

در این قسمت نیز آن‌ها باید بتوانند از توان پردازشی سایر نودها پیشی گرفته و زنجیره بلند را تشکیل دهند تا در نهایت زنجیره ایجاد شده توسط آن‌ها به عنوان زنجیره صحیح شناخته شود. می‌توان اثبات کرد که با افزایش بلوک‌ها شانس هکرها برای حمله به شبکه کمتر می‌شود. الگوریتم اجماع کار در اصل همان فرآیندی است که ازآن به عنوان «استخراج بیت‌کوین» یا «ماینینگ» نام برده می‌شود. در بخش‌های بعدی به طور مفصل ماینینگ را توضیح خواهیم داد.

استخراج بیت کوین

جمع‌بندی از نحوه کار بیت‌کوین

در این بخش می‌خواهیم به طور خلاصه و مرحله به مرحله روند ایجاد و تثبت یک تراکنش در بیت‌کوین را ارائه کنیم. مطالب گفته شده در بخش‌های قبلی را می‌توان به صورت زیر جمع‌بندی کرد.

  1. تراکنش‌های جدید با مشخص کردن مقدار ارز انتقالی، هش قبلی تراکنش و کلید عمومی شخص دریافت‌کننده، با امضای دیجیتال کاربر به شبکه ارسال می‌شود.
  2. نودها، امکان انجام تراکنش‌ها را بررسی کرده و در صورت تایید، آن‌ها را در یک بلاک قرار می‌دهند.
  3. هر نودی با صرف توان پردازشی و پیروی از الگوریتم اجماع اثبات کار سعی می‌کند پاسخ معادله بلاک را که همان مقدار نانس است، پیدا کند.
  4. وقتی که نودی پاسخ معادله را پیدا کرد، آن را به شبکه اعلان می‌کند. سایر نودها می‌توانند با قرار دادن این مقدار در تابع هش، صحت این ادعا را تایید کنند.
  5. در صورتی بلوک به تایید نهایی می‌رسد که تمامی تراکنش‌های داخل آن معتبر بوده و قبلا خرج نشده باشند.
  6. با حرکت نودها به سمت ساخت بلوک بعدی و استفاده از هش بلوک قبلی به عنوان ورودی بلوک جدید، عملا کار تایید تراکنش‌ها به اتمام می‌رسد.

توجه داشته باشید که نودها همیشه بلندترین زنجیره بلوک ساخته شده را به عنوان زنجیره صحیح قبول دارند. بنابراین، در صورتی که همزمان دو نود، دو بلاک مجزا را به عنوان بلاک بعدی معرفی کنند، هر نود دیگری کار را بر روی بلاکی که زودتر اطلاعات آن را دریافت کرده آغاز می‌کند اما اطلاعات زنجیره دیگر را نیز ذخیره می‌کند زیرا ممکن است زنجیره طولانی مربوط به آن باشد.

در نهایت، یکی از این دو زنجیره توسط تعداد بیشتری نود تایید می‌شود و در این حالت، زنجیره دیگر حذف شده و نودهای فعال بر روی آن نیز به زنجیره اصلی اضافه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار بیت‌کوین، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بیت‌کوین چگونه تولید می‌شود ؟

یکی از سوالات اساسی که در رابطه با بیت‌کوین پرسیده می‌شود این است که روش تولید بیت کوین چیست و چه کسی آن‌ها را تولید می‌کند. پاسخ به این سوال، در الگوریتم اجماع اثبات کار و فرآیند استخراج یا ماینینگ بیت‌کوین قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، نودهای شبکه برای این‌که به اجماع برسند، باید توان پردازشی دستگاه‌های محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار دهند. این فرآیند، علاوه بر این‌که سخت‌افزارهای محاسباتی افراد مثل کارت‌گرافیک را درگیر می‌کند، منجر به مصرف مقدار زیادی برق می شود.

سوالی که پیش می‌آید این است که چرا باید افراد حاضر باشند این امکانات را در اختیار شبکه بیت‌کوین قرار دهند. در ادامه و با پاسخ به سوال استخراج بیت کوین چیست جواب این سوالات را خواهیم داد.

استخراج بیت کوین چیست ؟

نودهای شبکه بیت‌کوین با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی خود و مصرف برق، به دنبال حل معادلات بلوک و رسیدن به اجماع برای تایید و ثبت تراکنش‌ها هستند. شبکه بیت‌کوین برای این‌که کاربران را مجاب به انجام این کار کند، پاداشی را به عنوان حق الزحمه فعالیت درستکارانه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. فعالیت خرابکارانه نیز با جریمه همراه است و جریمه، همان برق مصرفی و هزینه خرید دستگاه‌هایی است که در اختیار شبکه گذاشته شده است.

پاداشی که بیت‌کوین به نودهای خود می‌دهد، سکه‌های جدیدی است که در طی فرآیند ثبت تراکنش‌ها ایجاد می‌شود. در فرآیند الگوریتم اجماع اثبات کار، هر کاربری که زودتر از بقیه بتواند مقدار نانس را حدس بزند به عنوان برنده رقابت ماینیگ شناخته می‌شود. طبق الگوریتم پیاده شده برای بیت‌کوین به ازای هر بلوک جدید ساخته شده، مقداری بیت‌کوین جدید تولید می‌شود که به برنده رقابت تعلق می‌گیرد. مقدار بیت‌کوین‌های جدید ساخته شده در ابتدای فعالیت بیت‌کوین 50 سکه بود. این مقدار در طی هر چهار سال نصف می‌شود و در هر حال حاضر مقدار آن برابر با 6/25 بیت‌کوین است. بنابراین، تولید بیت‌کوین جدید در طی فرآیند تایید و ثبت تراکنش‌ها و به طور اتوماتیک انجام می‌شود.

تولید بیت‌کوین به این روش چند مزیت بسار مهم برای شبکه دارد. اولین مزیت این کار جذب نودهای جدید به شبکه است. افراد تنها در صورتی حاضر به مصرف برق و درگیرکردن تجهیزات خود در فرآیند تایید تراکنش‌ها هستند که در قبال آن، پاداش دریافت کنند. دومین مزیت بزرگ این اتفاق این است که با اضافه شدن نودهای جدید، شبکه غیرمتمرکزتر می‌شود و امنیت آن نسبت به گذشته افزایش می‌یابد.در نهایت مزیت سوم این روش این است که، فرآیند استخراج روشی برای تولید و توزیع ارزها به صورت غیرمتمرکز است.

در این روش توزیع، هر کاربری از هر نقطه دنیا که در فرآیند ماینینگ برنده شود می‌تواند بیت‌کوین‌های جدید را به خود اختصاص دهد. توجه داشته باشید که علاوه بر ارزهای جدید تولید شده، مقداری هزینه کارمزد تراکنش نیز از کاربران دریافت شده و به نود برنده داده می‌شود. در سایر الگوریتم‌های اجماع مانند «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS)، مفهوم استخراج معنی ندارد و توکن‌های پروژه از قبل ایجاد شده‌اند.

حفاری برای رسیدن به بیت کوین

استخراج بیت‌کوین چگونه انجام می‌شود؟

برای استخراج بیت‌کوین به تجهیزات محاسباتی که توانایی حل معادلات ریاضی را داشته باشند نیاز است. در روزهای ابتدایی شروع فعالیت بیت‌کوین که هنوز تعداد زیادی نود در شبکه فعال نبود، استخراج با استفاده از «پردارنده‌های مرکزی» (CPU) و حتی گوشی و لپ‌تاپ قابل انجام بود. با گذشت زمان و ارزش پیدا کردن بیت‌کوین، روز به روز بر تعداد نودهای شبکه افزوده شد.

این مساله سبب استفاده از کارت گرافیک برای استخراج بیت‌کوین شد. کارت‌های گرافیک توانایی بیشتر در پردازش نسبت به CPU دارند به همین دلیل، کسانی که از کارت گرافیک برای استخراج استفاده می‌کنند می‌توانند شانس بیشتری برای حل معادله و دریافت پاداش داشته باشند. به مروز زمان عملا استخراج با CPU سودآوری خود را از دست داد و استخراج تنها به وسیله کارت گرافیک انجام شد.

با گذشت زمان، روز به‌روز بر قیمت بیت‌کوین افزوده می‌شد. این مساله باعث شد که افراد به فکر تهیه سخت‌افزارهایی سریع‌تر از کارت گرافیک باشند. نتیجه این کار، ظهور دستگاه‌های جدید «FPGA» و «ASIC» بود. FPGA یک قطعه سخت‌افزاری است که با اتصال به کامپیوتر می‌تواند به انجام محاسبات بپردازد. عملکرد این دستگاه شبیه کارت گرافیک است اما قدرت آن 3 تا 100 برابر آن می‌باشد. این دستگاه‌ها علی‌رغم توانایی زیادی که نسبت به کارت گرافیک داشتند به دلیل پیکربندی سخت و دشوار، نتوانستند جایگاهی در استخراج بیت‌کوین پیدا کنند.

در نهایت، دستگاه مخصوص استخراج با اسم «مدار مجتمع با کاربرد خاص» (Application Specific Integrated Circuit | ASIC) در سال 2013 به بازار عرضه شد. این سخت‌افزار تنها به منظور استخراج ساخته شده و هیچ کاربرد دیگری ندارد. این دستگاه‌ها به دلیل توان پردازشی (هش‌ریت) بالا و مصرف انرژی پایین، جای خود را در صنعت ماینینگ پیدا کردند. به مروز زمان و افزایش نودها، سختی شبکه بیت‌کوین به قدری زیاد شد که عملا استفاده از کارت گرافیک برای ماینینگ نیز از بین رفت. امروزه تنها راه کسب درآمد از بیت‌کوین به وسیله استخراج، استفاده از دستگاه‌های ای‌سیک است. برای استخراج دیگر ارزهای دیجیتال مانند «اتریوم» و «لایت‌کوین» همچنان می‌توان از کارت گرافیک استفاده کرد.

فرآیند تبدیل شدن به نود در شبکه بیت‌کوین پیچیدگی‌های مخصوص خود را دارد. برای آشنایی بیشتر با این حوزه و درک روش استخراج بیت‌کوین، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

قیمت بیت‌کوین چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت بیت‌کوین توسط هیچ شخص یا نهادی تعیین نمی‌شود و تنها عرضه و تقاضا در صرافی‌های ارز دیجیتال است که ارزش بیت‌کوین را تغییر می‌دهد. اگر به دلایلی مانند فروش بیت‌کوین توسط ماینرها عرضه در بازار زیاد شود، قیمت بیت‌کوین کاهش می‌باید. در غیر اینصورت، با دلایلی مانند پذیرش بیت‌کوین در یک دولت رسمی یا تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری، ممکن است تقاضا برای خرید بیت‌کوین افزایش یافته و منجر به افزایش قیمت آن شود.

از نظر ارزش ذاتی، بیت‌کوین را می‌توان با طلا مقایسه کرد. دلیل ارزشمندی طلا را می‌توان به طور خلاصه در کمیابی، کاربردهای صنعتی و انرژی صرف شده برای استخراج آن جستجو کرد. این ویژگی‌ها به طور کامل در بیت‌کوین نیز وجود دارد. تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج محدود است، بنابراین، در طی زمان عرضه آن کمتر و کمتر خواهد شد. کاربرد آن در انتقال و ذخیره ارزش است که به صورت امن و بدون نیاز به واسط مالی این کار را انجام می‌دهد. از طرفی برای استخراج بیت‌کوین، نودها توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند.

میزان کل برق مصرفی و توان محاسباتی خرج شده برای تولید بیت‌کوین را می‌توان به عنوان یک مقدار حداقلی برای ارزش‌گذاری بیت‌کوین در نظر گرفت. البته این مقدار با تغییر سختی شبکه، هزینه برق و هزینه دستگاه‌های محاسباتی تغییر می‌کند. در حال حاضر این عدد چیزی بین 15 تا 20 هزار دلار است.

به صورت کلی می‌توان گفت بیت‌کوین امروزه به عنوان ابزار ذخیره ارزش استفاده می‌شود که برای حفظ ارزش دارایی‌ها در بحران‌های مالی می‌تواند به کار گرفته شود. عمده دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین به صورت زیر است.

  • ایجاد بحران مالی و افزایش تقاضا برای بیت‌کوین به منظور جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها
  • پذیرفته شدن رسمی بیت‌کوین به عنوان ابزار معامله در کشورها
  • ایجاد ابزارهای مالی جدید مثل صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیت‌کوین در بورس‌های جهانی
  • عدم عرضه سکه‌های استخراج شده توسط ماینرها به بازار
  • افزایش کاربران و طرفداران ارزهای دیجیتال به خصوص بیت‌کوین
  • افزایش استفاده از بیت‌کوین برای کاربردهای عمومی مثل خرید و فروش اینترنتی با آن

در مقابل عواملی نیز وجود دارند که می‌تواند باعث کاهش قیمت و ارزش بیت‌کوین شود. شناخت و درک درست از این عوامل می‌تواند منجر به رفتارهای مناسب در شرایط مختلف بازار شود. از جمله این عوامل می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • عرضه سنگین بیت‌کوین توسط ماینرها یا نهنگ‌های بیت‌کوین (نهنگ به کسی گفته می‌شود که مالک تعداد زیادی بیت‌کوین باشد)
  • ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در کشورهای مختلف
  • ممنوعیت معامله و خرید و فروش با استفاده از بیت‌کوین
  • مشکلات امنیتی در شبکه بیت‌کوین ( تا به حال شبکه بیت‌کوین دچار مشکل امنیتی نشده است)

توجه داشته باشید که بیت‌کوین برخلاف سهام، ماهیت متمرکز ندارد و قیمت آن کاملا وابسته به رفتار بازیگران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزش و قیمت بیت‌کوین، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

معامله آنلاین بیت کوین

امنیت بیت‌کوین چگونه تامین می‌شود؟

امنیت بیت‌کوین حاصل راهکارهای مختلفی است که به صورت هوشمندانه در شبکه آن گنجانده شده است. یکی از دلایل امن بودن بیت‌کوین تکنیک‌های رمزنگاری استفاده شده در آن است. اگرچه بر روی کاغذ هک کردن هر نوع رمزنگاری امکان پذیر است اما در عمل، برای هک کردن شبکه بیت‌کوین و کیف پول‌های آن به آن مقدار انرژی و هزینه‌ای نیاز است که کمتر کسی توانایی رسیدن به آن را دارد. ساختار زنجیره‌ای بلوک‌ها و اتصال آن‌ها توسط توابع هش به هم، یکی دیگر از عوامل تامین امنیت بیت‌کوین است که باعث شده است برای هک هر بلاک، کاربر مجبور به هک بلاک‌های بعدی نیز باشد.

عامل بعدی که نقش مهمی در تامین امنیت شبکه دارد، مدل اقتصادی بیت‌کوین است. فرض کنید شخص یا گروهی انرژی لازم برای هک کردن شبکه بیت‌کوین را جمع‌آوری کرده‌ است. این کار ممکن است با جمع‌آوری 51 درصد از توان پردازشی کل شبکه یا ساخت کامپیوترهای کوانتومی که توان پردازشی بسیار بالایی در مقایسه با کامپیوترهای فعلی دارند، انجام شود. این گروه برای استفاده از این توان دو راه‌حل بیشتر ندارد.

راه‌حل اول، هک شبکه و از بین بردن آن است. در این حالت شبکه به کل از بین می‌رود و به دلیل از بین رفتن اعتماد به امنیت شبکه، بیت‌کوین ارزش خود را از دست می‌دهد. در این حالت هکر با صرف انرژی و هزینه بسیار زیاد توانسته است شبکه بیت‌کوین را از بین ببرد اما در برابر آن هیچ چیزی به دست نیاورده است. بنابراین، انجام این کار عاقلانه نیست.

راه‌حل دوم، استفاده از این امکانات برای شرکت در فرآیند ثبت تراکنش‌ها و به دست آوردن بیت‌کوین‌های جدید است. در این حالت، شبکه مشکلی ندارد و شخص نیز در برابر مصرف انرژی می‌تواند به کسب درآمد بپردازد. در هر حال رمزنگاری در بسیاری از کاربردهای نظامی استفاده شده است و اولویت کامپیوترهای کوانتومی طبیعتا شبکه بیت‌کوین نیست. همچنین در صورت به وجود آمدن کامپیوترهای کوانتومی  شبکه می‌تواند با ایجاد فورک امنیت خود را افزایش دهد. برخی از روش‌های استفاده شده در ارزهای دیجیتال جدید امکان حفظ امنیت شبکه را در برابر کامپیوترهای کوانتومی به وجود آورده است.

خرید و فروش بیت‌کوین

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال همانند دارایی‌های سهام و اوراق قرضه در بازارهای مالی قابلیت خرید و فروش دارند. اگرچه در حال حاضر معاملات رمزارزها به صورت رسمی و از طرف دولت‌ها سازمان‌دهی نمی‌شود اما خرید و فروش آن‌ها به امری عادی بین افراد تبدیل شده است. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مراحلی باید طی شود که در ادامه به اختصار هر یک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

آموزش ارزهای دیجیتال

فعالیت در هر بازاری ملزومات خاص خود را دارد که بدون یادگیری آن‌ها، امکان از بین رفتن سرمایه برای افراد وجود دارد. بازار ارزهای دیجیتال بازار جدید و پرنوسانی است که روزانه ده‌ها پروژه جدید در آن ارائه می‌شود. بدون درک ماهیت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، تشخیص ارزهای دیجیتال مناسب از ارزهای کلاهبرداری امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین، قدم اول برای شروع سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دریافت آموزش‌های مناسب است. برای شروع کار مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

نمودار قیمتی بیت کوین

تحلیل بازار

برای خرید و فروش بیت‌کوین باید بتوانید تشخیص دهید که روند بازار به چه شکل است و قرار است در آینده چه اتفاقی برای آن بیفتد. برای تحلیل بازارهای مالی دو روش عمده «تحلیل تکنیکال» و «تحلیل بنیادی» وجود دارد. تحلیل تکنیکال روند قیمت را بر اساس گذشته قیمت و نمودارهایی قیمتی پیش‌بینی می‌کند اما تحلیل بنیادی به ساختارهای فنی و اقتصادی پروژه پرداخته و از مقایسه پروژه‌های مختلف سودآوری آن‌ها را تخمین می‌زند.

در تحلیل تکنیکال، روش‌های مختلفی برای پیش‌بینی روند بازار وجود دارد. از جمله روش‌های پرکاربرد تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. یادگیری و درک درست هر کدام از این روش‌ها می‌تواند سبب انجام تحلیل درست از بازار و کسب سود از آن شود.

نکته مثبتی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد این است که افراد می‌توانند با یادگیری هر یک از روش‌های آن در تمامی بازارهای مالی مثل بازار بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال کار کنند. برخلاف تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی برای هر بازار متفاوت است. در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین باید توانایی‌های لازم برای درک ساختار شبکه‌های بلاک چین را داشته باشید. علاوه بر این، تحلیلگر بنیادی باید بتواند پارامترهای کلان اقتصادی و رابطه بین این پارامترها و بازار را تشخیص دهد.

معمولا تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال سخت است اما در صورت داشتن تحلیل درست، سود بسیار خوبی نصیب سرمایه‌گذار می‌کند. برای آشنایی با روش‌های تحلیل و ترید در بازار ارزهای دیجیتال مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

ثبت نام در صرافی

برای انجام خرید و فروش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال نیاز است که از صرافی‌های ارز دیجیتال استنفاده کنید. به صورت کلی، می‌توان صرافی‌های ارز دیجیتال را به دو نوع «متمرکز» و «غیرمتمرکز» تقسیم کرد. صرافی غیرمتمرکز به صرافی گفته می‌شود که در آن معاملات بر بستر بلاک چین و توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و شخص یا سازمانی مسولیت آن‌ها را بر عهده ندارد. برای فعالیت در این صرافی‌ها نیاز به احراز هویت نیست و هر کاربر با داشتن کیف پول می‌تواند از آن استفاده کند. برای شروع فعالیت در این صرافی‌ها نیاز است که شما از قبل ارز دیجیتال داشته باشید و از طریق صرافی غیرمتمرکز به ترید آن‌ها بپردازید. امکان خرید و فروش با ارزهای فیات در این صرافی‌ها وجود ندارد.

صرافی‌های متمرکز به دو نوع صرافی‌های داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. از آن‌جایی که امکان خرید ارز‌های دیجیتال با استفاده از ریال در صرافی‌های خارجی وجود ندارد، در مرحله اول حتما باید از یک صرافی ارز دیجیتال برای تبدیل ریال به ارز دیجیتال استفاده کرد. صرافی‌های بین‌المللی امکانات بیشتری برای ترید و سرمایه‌گذاری دارند. بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند فعالیت خود را بر بستر آن‌ها انجام دهند.

صرافی‌های متمرکز احراز هویت دارند. با توجه به مشکلات بانکی، امکان فعالیت در بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی برای ایرانی‌ها وجود ندارد و باید در انتخاب صرافی مناسب، به این مساله دقت کرد. برای مطالعه بیشتر در مورد انواع صرافی‌ها و نحوه انتخاب صرافی مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

صرافی خرید و فروش بیت کوین

کیف پول

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید و فروش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال «کیف پول» است. کیف پول بیت‌کوین محلی است که شما با استفاده از آن به شبکه وصل شده و مالکیت خود را بر دارایی‌ها اعلان می‌کنید. بدون کیف پول، دسترسی به شبکه و خرید و فروش بیت‌کوین امکان پذیر نیست. کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند که از این میان، کیف‌پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین نوع آن‌ها و کیف پول‌های نرم‌افزاری پرکاربردترین آن‌ها است. در استفاده از کیف پول و صرافی‌ها باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • کلید خصوصی کیف پول خود را که معمولا متشکل از 12 کلمه انگلیسی است در یک جای امن نگه‌داری کنید و به هیچ عنوان در اختیار کس دیگری قرار ندهید. هر شخص با داشتن این کلید می‌تواند دارایی‌های شما را به کیف پول خود انتقال دهد.
  • حتما سعی کنید تا حد ممکن ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول انتقال دهید و از نگهداری آن‌ها در بستر صرافی‌ها خودداری کنید.
  • در هنگام انتقال ارز دیجیتال حتما به شبکه‌ای که ارز در آن انتقال داده می‌شود و هزینه تراکنش دقت کنید. در صورتی که شبکه طرف دریافت کننده و ارسال کننده بیت‌کوین یکی نباشد، دارایی به درستی انتقال نشده و ارز شما از بین می‌رود.
  • برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است در هنگام استفاده از صرافی‌های خارجی و کیف پول از فیلترشکن با آی‌پی ثابت بهره بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیف پول بیت‌کوین و انواع کیف پول‌ها مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول

در مورد بیت‌کوین سوالات زیادی ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده‌ است. در این بخش می‌خواهیم به چند مورد از این سوالات پاسخ دهیم. در نظر داشته باشید که برای شروع سرمایه‌گذاری حتما باید آموزش‌های لازم از طرف سرمایه‌گذار کسب شده باشد. در غیر اینصورت، به دلیل نوسانات شدید بیت‌کوین، احتمال نابودی سرمایه‌ وجود خواهد داشت.

ساتوشی چیست ؟

ساتوشی واحد کوچکتر بیت‌کوین است. هر یک بیت‌کوین معادل 100 میلیون ساتوشی است. این اسم از نام «ساتوشی ناکاموتو» خالق بیت‌کوین گرفته شده است. قیمت هر ساتوشی به تومان، وابسته به قیمت دلاری بیت‌کوین و ارزش تومانی هر دلار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساتوشی و نحوه محاسبه آن، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چیست ؟

به فرآیند تقسیم شدن پاداش شبکه به ازای استخراج بیت‌کوین که هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد «هاوینگ» گفته می‌شود. هاوینگ بیت‌کوین از این جهت اهمیت دارد که پس از کاهش پاداش شبکه، با توجه به ثابت بودن هزینه‌های ماینینگ، استخراج بیت‌کوین صرفه اقتصادی نخواهد داشت. برای این‌که این مشکل وجود نداشته باشد، پس از هاوینگ قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد تا تاثیر نصف شدن پاداش ماینینگ را خنثی کند. بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین دقیقا همین زمان است.

هاوینگ بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست ؟

واژه «دامیننس» (Dominance) در زبان انگلیسی به معنی تسلط و غلبه است. منظور از دامیننس بیت‌کوین مقدار درصدی از ارزش کل بازار است که به بیت‌کوین اختصاص دارد. به عنوان مثال در حال حاضر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال 3 تریلیون دلار  و ارزش بازار بیت‌کوین برابر 1/2 تریلیون دلار است. بنابراین، با تقسیم مقدار 1/2 به 3 و ضرب آن در 100 دامیننس بیت‌کوین به درصد محاسبه می‌شود که برابر 40 درصد است. افزایش دامیننس بیت‌کوین به این معنی است که اگر بازار صعودی است، پول بیشتر به سمت بیت‌کوین سرازیر می‌شود و اگر بازار نزولی است، افت سایر ارزهای دیجیتال بیشتر از بیت‌کوین است.

آیا بیت‌کوین جرم است ؟

بیت‌کوین یک سیستم پرداخت پول غیرمتمرکز است که توسط هیچ شخص یا نهادی مدیریت نمی‌شود. از ابتدای تاسیس بیت‌کوین تا به امروز، تلاش‌های زیادی برای غیرقانونی جلوه دادن بیت‌کوین صورت گرفته است. اما حضور گسترده افراد و اعتماد به این سیستم باعث شده است بسیاری از دولت‌ها استفاده از بیت‌کوین و داشتن آن را جرم به حساب نیاورند. پذیرش بیت‌کوین در السالوادور به عنوان ارز رسمی و همچنین پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین در بورس‌های بین‌المللی به خصوص آمریکا، نشانگر عبور دولت‌ها از فاز جرم‌انگاری بیت‌کوین است.

چگونه بیت‌کوین رایگان به دست آوریم ؟

با توجه به افزایش شدید قیمت بیت‌کوین امروزه بسیاری از ادعاها در مورد دریافت بیت‌کوین رایگان کلاهبرداری است. برخی از سایت‌ها در قبال بازدید از تبلیغ، مشاهده ویدیو‌های آموزشی و فعالیت‌های مشابه ادعا می‌کنند که بیت‌کوین رایگان به کاربران می‌دهند. بیشتر این پروژه‌ها سر کاری است و پرداختی وجود ندارد. اما راه‌های متداول و مناسبی برای کسب در آمد از بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

مزرعه بیت کوین چیست ؟

منظور از مزرعه استخراج، محلی است که در آن‌ تعداد زیادی دستگاه‌های ماینر به منظور استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. در ایران احداث مزارع استخراج رمزارزها با دریافت مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است. البته در زمان‌های بحرانی از منظر مصرف برق، تمامی مزارع ملزم به خاموش کردن دستگاه‌های ماینینگ خود هستند.

استخر استخراج بیت کوین چیست ؟

در صورتی که هر کاربر بخواهد به تنهایی در فرآیند استخراج بیت‌کوین شرکت کند، با توجه به مقدار بالای توان پردازشی کل شبکه، امکان حل معادله و کسب درآمد از ماینینگ کم خواهد بود. برای حل این مشکل، استخرهای استخراج ایجاد شده است که در آن ماینرهای مختلف دستگاه‌های خود را به عنوان یک سیستم در شبکه قرار می‌دهند تا بتوانند از این طریق دائم در فرآیند استخراج شرکت داشته باشند. پاداش حاصل نیز، بین اعضای استخر و به نسبت توان آن‌ها تقسیم می‌شود.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها)

فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال دارایی‌های رمزنگاری شده هستند که بر بستر بلاک چین و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. این دارایی‌ها در صرافی‌های مختلف قابل خرید و فروش هستند. باتوجه به نوسانات قیمتی رمزارزها، فعالیت در این بازار پرسود اما به شدت پرریسک است. بنابراین، لازمه‌ فعالیت در این بازار کسب آموزش‌های لازم و ضروری این حوزه است. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 7 ساعتی آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها) را تدوین کرده است.

این فیلم آموزشی در هشت فصل طراحی شده است. در فصل‌های اول و دوم این دوره مقدمات مربوط به رمزارزها و مفاهیم و اصطلاحات تخصصی آن آموزش داده می‌شود. فصل سوم دوره، به ویژگی‌های اساسی هر رمزارز مثل قیمت، تعداد سکه‌ها و دامیننس می‌پردازد. وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مورد نیاز برای فعالیت در بازار رمزارزها در فصل چهارم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

فصل پنج به رویکردهای مختلف فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند ترید و سرمایه‌گذاری اختصاص دارد. در فصل ششم الزامات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند کیف پول و صرافی و نحوه انجام خرید و فروش آموزش داده می‌شود. فصل هفتم مربوط به بررسی سکه‌های اصلی بازار مثل بیت‌کوین و اتریوم است. در نهایت، باورهای نادرست و اشتباهات زیان‌آور تریدرها در فصل هشتم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این فیلم آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای مالی و علاقمندان به حوزه ارزهای دیجیتال مناسب است.

جمع‌‌بندی

بیت‌کوین اولین رمزارز غیرمتمرکز ایجاد شده است که با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و شبکه بلاک چین توانسته است امکان انتقال همتا-به-همتای پول بین افراد در هر زمان و مکانی را بدون حضور واسطه‌های مالی ممکن کند. برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین بیت‌کوین، ماینرها توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و در ازای آن پاداش بیت‌کوین دریافت می‌کنند. در این مقاله سوال بیت کوین چیست به همراه دلایل ارزشمندی آن، استخراج و خرید و فروش آموزش داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۸۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopediabitcoinمجله فرادرس
۷ دیدگاه برای «بیت کوین چیست؟ — به زبان ساده + فیلم آموزش رایگان»

عالی بود

با عرض سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم زمانی که ماینر شروع به حل معادله میکنه تا پایانش چند دقیقه یا ثانیه میشه
بعد هر ماینر زمانش متفاوته یا نه
و اینکه اگه چندتا ماینر همزمان از یه شبکه و مزرعه دارن استخراج میکنن هم زمان یک حل معادله میکنن یا اینکه کار به هم ندارن و هر کدومشون با زمانهای متفاوت معادله حل میکنن
ممنون میشم از راهنماییتون

سلام، وقت شما بخیر؛

برای دریافتن پاسخ این پرسش و همینطور پرسش‌های مشابه، می‌توانید به مطلب مجله فرادرس با عنوان «دستگاه ماینر بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟ | گام به گام و به زبان ساده» مراجعه کنید.

از همراهی شما مجله فرادرس بسیار سپاسگزاریم.

مثل همیشه متنتون عالی بود ممنونم

باسلام بنده فارغ التحصيل رشته علوم اقتصاد گرايش نظري با معدل ١٩/٨٩هستم
با علم به اقتصاد و بورس و فرا بورس و بازار هاي سرمايه و نظريه هاي كينزين و سرمايه داري و بازار پولي و مالي و سياست هاي انبساطي انقباظي به شما مردم كشورم توصيه ميكنم وارد اين بازي هاي دروغين و سياسي نشويد كه نه تنها ضرر ميكنيد و سرمايه خود را از دست ميدهيد بلكه به نفع سودجويان و انحصار گرايان عمل ميكنيد فريب اين بازي دروغين و كثيف را نخوريد عده اي با اجراي اين طرح و بيانيه هاي دروغين ميخواهند از شرايط جامعه كاملا سوء استفاده كنند و شما را در دام كثيف اين حقه بازي ها بيندازند از جهل مردم استفاده ميكنند به نفع خود و اينان نه تنها خدا را در نظر نميگيرند بلكه كار كثيف و ناجوانمردانه خود را كاملا مشروع اعلام ميكنند و واي به حال اين افراد. عدالت شامل همه است در اين شرايط بد جامعه مردم رازبدبخت تر نكنيد كمي خدا و شرايط مردم را در نظر بگيريد كمي وجدان داشته باشيد و از مردم بيچاره ما سوء استفاده نكنيد خداوند نظاره گر اعمال ماست اگر با اين روش پول روي پول ميگذاريد عوضش نه آرامشي داريد و تمام زندگيتان سرشار ازآهزو نفرين مردم و لعنتزخداوند تبارك و تعالي است

سلام و تشکر از مطلب روان و ساده شما

البته باید عرض کنم که بیت کوین یک مفهوم بود که با تزریق پول حقیقی توسط اولین خریداران، واقعیت پیدا کرد. شاید مثال مشابه این اتفاق، ورود پول واقعی در بازیهای دیجیتال مانند کلش آف کلنز است.
این بازار بعنوان یک بازار دلالی و اقتصادی مانند بورس، برای مردم جذابیت دارد.

سلام من یه برنامه روی موبایل نصب کردم بیت کوین چطوری میشه ازش استفاده کرد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *