بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)

۵۳۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)

در یک تقسیم‌بندی ابتدایی و ساده اقتصادی، می‌توان مردم را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول کسانی هستند که پول و سرمایه و پس‌انداز (به هر اندازه‌ای) دارند، اما نمی‌توانند فعالیت اقتصادی انجام دهند. دسته دوم نیز افرادی هستند که توانایی انجام کار اقتصادی دارند، اما به سرمایه برای انجام آن نیازمندند. از طرفی، سرمایه و پس‌انداز همه مردم با هم برابر نیست و سلیقه و هدف آن‌ها برای سرمایه‌گذاری با هم تفاوت دارد؛ برخی اهداف کوتاه مدتی دارند و برخی بلند مدت. بازاری که همه این تفاوت‌ها را در نظر می‌گیرد و امکان حضور همه در آن میسر است، بازار سرمایه و بورس است. شاید تاکنون در رسانه‌ها و اخبار درباره بورس و اصطلاحات مربوط به آن، چیزهایی شنیده باشید و این پرسش برایتان پیش آمده باشد که بورس چیست و اصطلاحاتی که درباره آن به کار برده می‌شود، چه مفهومی دارند. برای پاسخ به این پرسش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

فیلم آموزش رایگان بورس و شروع معامله

فیلم آموزش رایگان بورس به صورت گام به گام
کادر بالا، به سوالات شما در خصوص بورس و شروع معامله در آن، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ میدهد. برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

 

بورس چیست ؟

به زبان ساده می‌توان گفت که بازار مکانی است که در آن خرید و فروش انجام می‌شود. حال این بازار می‌تواند یک مکان فیزیکی یا در بستری مانند اینترنت باشد. آنچه خریداران و فروشندگان معامله می‌کنند، دارایی‌هایشان است که می‌تواند واقعی یا مالی باشد. دارایی‌های واقعی همان دارایی‌های فیزیکی مانند خانه، زمین، خودرو و... هستند. در طرف مقابل، دارایی‌های مالی اسنادی مانند سهام و اوراق مشارکت را در بر می‌گیرند.

در قرن سیزدهم میلادی، صرافان در مقابل خانه شخصی به نام واندر بورس (Van der Beurze) جمع می‌شدند و اوراق بهاداری را معامله می‌کردند. بعد از آن، مکان‌هایی که در آن‌ها اوراق مشارکت مورد خرید و فروش قرار می‌گرفت بورس نامیده شد.

تاریخچه بازار بورس

تشکیل بورس در ایران نیز به سال ۱۳۱۵ بر می‌گردد که کارشناسان هلندی و بلژیکی برای تدوین مقررات و اقدامات اولیه آن به ایران آمدند. با وجود وقفه‌هایی که به دلایل مختلف وجود داشت، بالأخره در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار تهران تصویب شد.

اما بورس چیست ؟ بورس بازاری است که در آن دارایی‌ها خرید و فروش می‌شوند. بورس به سه دسته بورس کالا، ارز و اوراق بهادار تقسیم می‌شود. در بورس کالا همان‌گونه که از نامش بر می‌آید، کالاهای معینی خرید و فروش می‌شود. در این بورس، معمولاً مواد اولیه معامله شده و هر کالایی بورس خودش را دارد؛ مثلاً بورس نفت. برای آشنایی بیشتر با بورس کالا، پیشنهاد می‌کنیم آموزش «بورس کالا چیست؟ — به زبان ساده» را مطالعه کنید. در بورس ارز، پول‌های خارجی مورد معامله قرار می‌گیرند که البته این بورس در ایران فعال نیست. در بورس اوراق بهادار، دارایی‌های مالی مانند سهام شرکت‌ها، اوراق مشارکت و.. خرید و فروش می‌شود. در بورس اوراق بهادار یا به اختصار، بورس، بستری ایجاد شده تا خریداران و فروشندگان بتوانند معاملات را انجام دهند. در این بازار قوانینی وجود دارد که منافع سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران را حفظ می‌کند. به عبارت بهتر، بورس سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران را گرد هم می‌آورد تا هر دو با توانایی‌ها و دارایی‌هایی که دارند موجب منفعت دو طرف شوند.

فیلم آموزش بورس اوراق بهادار به زبان ساده

در ویدئوی آموزشی زیر، مفهوم بورس اوراق بهادار به زبان ساده و همراه با مثال بیان شده است.

مزایای سرمایه ‌گذاری در بورس

شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست ؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان مزیت‌های بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها را به صورت زیر نام برد:

  1. در بازار سرمایه می‌توان سود بیشتری به دست آورد. البته این امر مستلزم پذیرش ریسک‌های سرمایه‌گذاری نیز هست.
  2. قابلیت نقدشوندگی در بازار سرمایه بسیار بهتر از سایر بازارها است. کسانی که سهامی در بورس دارند، در صورت نیاز می‌توانند خیلی سریع‌تر از اغلب سرمایه‌گذاری‌های دیگر سرمایه خود را نقد کنند.
  3. در بورس، نهاد ناظری به نام سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد که بر تمامی فعالیت‌ها نظارت می‌کند. همچنین، قوانین حاکم بر بازار بورس، آن را به مکانی امن برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.
  4. برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیازی نیست که سرمایه زیادی داشته باشید. بد نیست بدانید که حداقل مقدار سفارش در سیستم‌های معاملات آنلاین ۵۰۰ هزار تومان است.
  5. اگر با آگاهی در بورس سرمایه‌گذاری کنید، ارزش دارایی و سهامی که خریده‌اید در برابر تورم حفظ می‌شود.
  6. از دیدگاه کلان، کنترل نقدینگی و تورم نیز از مزایای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

فیلم آموزش بورس با مثال

در این ویدئو، نگاهی به شکل‌گیری بازار بورس و روند تغییر آن در گذر زمان انداخته می‌شود. همچنین، نقش بازار سهام در رونق اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است و ساز و کار آن با استفاده از یک مثال جامع مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس، عامل‌های موثر در افزایش یا کاهش قیمت یک سهم و دیگر موارد مرتبط تشریح می‌شوند.

اگر می‌خواهید بدانید مهم‌ترین مباحث بورس چیست ، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده» را مطالعه کنید.

چگونه وارد بازار بورس شویم؟‌

اما مقدمات ورود به بورس چیست ؟ برای ورود به بورس، ابتدا بهتر است کمی درباره آن مطالعه کنید. پس از کسب اطلاعات کافی باید به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه کرده و برای فعالیت در بورس، کد بورسی دریافت کنید. با دریافت کد بورسی و شروع خرید و فروش، رسماً وارد بازار سرمایه شده‌اید و می‌توانید سهام مختلف را معامله کنید. برای آشنایی ببشتر با کد بورسی و نحوه دریافت آن، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «کد بورسی چیست — راهنمای دریافت کد بورسی — گام به گام»‌ را مطالعه کنید.

یکی از بهترین منابع برای آشنایی با بورس که به زبانی ساده بیان شده، فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی است. با این آموزش به راحتی می‌توانید مفاهیم بورس را یاد بگیرید و شروع خوبی برای ورود به بازار سرمایه داشته باشید. در این  فیلم آموزشی، علاوه بر مفاهیم اصلی، اطلاعات مهم مورد نیاز سرمایه‌گذاری، از دریافت کد بورسی تا خرید و فروش و نکات مهم مربوط به آن ارائه شده است.

روش ورود به بورس چیست ؟

شاید اصطلاحاتی را شنیده باشید و این پرسش برایتان پیش آمده باشد که کاربرد این اصطلاح در بورس چیست و چه مفهمی دارد. در بخش بعدی، مهم‌ترین و رایج‌ترین اصطلاحات مربوط به بورس را بیان می‌کنیم.

فیلم آموزش اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس

در این فیلم آموزشی، ضمن معرفی بورس، مفهوم سهم و دیگر موارد، اصول اولیه سرمایه‌گذاری در بورس نیز مورد بررسی قرار گرفته و چگونگی کسب سود با فعالیت در بورس، شرح داده شده است.

اصطلاحات رایج در بورس

اگر می‌خواهید بدانید اصطلاحات رایج در بورس چیست و مفهوم و کاربرد آن‌ها را فرا بگیرد، بهتر است این بخش از مطلب را مطالعه کنید. در ادامه به رایج‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات بازار سرمایه می‌پردازیم و هر یک از ‌آن‌ها را شرح می‌دهیم.

سهم چیست؟

سهم یک برگه دارای ارزش یا همان ورق بهادار است که با خرید آن می‌توانیم بخشی از مالکیت یک شرکت را در اختیار داشته باشیم. به زبان ساده می‌توان گفت که هر سهم حاصل تقسیم سرمایه یک شرکت بر یک عدد مشخص است. ارزش اسمی هر سهم طبق قانون ۱۰۰۰ ریال است. البته ارزش اسمی شرکت‌های مختلف با توجه به وضعیت فعالیتی که دارند، ممکن است عددی بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد. با استفاده از ارزش اسمی سهم می‌توان تعداد سهام و میزان سرمایه یک شرکت را تعیین کرد. برای مثال، اگر سرمایه یک شرکت در ترازنامه ۱۲۰۰ میلیارد ریال باشد، با تقسیم این عدد بر ۱۰۰۰ ریال، تعداد سهام آن به دست می‌آید که ۱٫۲ میلیارد عدد است.

شرکت‌ها برای تأمین هزینه‌های خود می‌توانند سهام خود را به عموم مردم بفروشند. اگر کسی سهام شرکتی را بخرد، مالکیت بخشی از آن را در اختیار دارد و می‌تواند در رأی‌گیری مجمع عمومی آن شرکت کند. سهامدار می‌تواند در سود شرکت سهیم شود و علاوه بر آن، از افزایش ارزش سهمش بهره‌مند شود.

ترازنامه چیست؟

اما ترازنامه چیست؟ ترازنامه یک صورت مالی است که سرمایه (حقوق صاحبان سهام) و دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت در آن نوشته می‌شود. در ترازنامه، ابتدا دارایی‌ها، بعد از آن بدهی‌ها و در نهایت حقوق سهامداران ثبت می‌شود. ترازنامه به این دلیل برای سهامداران مهم است که با بررسی آن می‌توانند از قدرت شرکت مطلع شده و وضعیت آن را در آینده پیش‌بینی کنند.

مجمع چیست؟

جلسه‌ای که در آن، مدیران و سهام‌داران برای بررسی و تصمیم‌گیری مسائل مهم شرکت گرد هم می‌آیند اصطلاحاً مجمع نامیده می‌شود. همه سهام‌داران شرکت، متناسب با سهمی که دارند، در صورت رأی‌گیری حق رأی دارند. جلسه مجمع باید حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری، توسط هیئت مدیره شرکت اطلاع‌رسانی شود. مجمع‌هایی که برگزار می‌شوند دو دسته‌اند: مجمع عادی سالیانه و مجمع فوق‌العاده.

در مجمع عادی سالیانه، هیئت مدیره هر یک سال یک بار باید سهام‌داران را دعوت و گزارش عملکرد را به آن‌ها ارائه کند. در این مجمع، درباره مواردی از قبیل تقسیم سود به سهام‌داران و انتخاب اعضای هیئت مدیره تصمیم‌گیری و رأی‌گیری می‌شود.

به جز مجامع سالیانه، هر مجمع دیگری که برگزار شود، مجمع فوق‌العاده نام دارد و در آن، اغلب درباره مواردی مانند افزایش سرمایه، تغییر نام، نشانی و... شرکت تصمیم‌گیری می‌شود.

هیات مدیره چیست؟

هیات مدیره به مجموعه ۵ تا ۹ نفری گفته می‌شود که توسط سهامداران انتخاب می‌شوند و وظیفه آن‌ها اداره شرکت است.

اصطلاحات رایج در بورس چیست

مفهوم سال مالی چیست؟

سال مالی که به آن دوره مالی نیز می‌گویند، دوره‌ای است شرکت‌ها در پایان آن و در تاریخ معینی باید گزارش عملکرد خود را ارائه دهند. آغاز سال مالی شرکت‌ها ممکن است با هم تفاوت داشته باشد، اما طول هر سال مالی معمولاً ۱۲ ماه است. شرکت‌ها باید حداکثر تا چهار ماه بعد از سال مالی، مجمع عادی سالیانه را تشکیل دهند و حداکثر هشت ماه پس از تشکیل مجمع عمومی سالیانه و تصویب صورت‌های مالی، سود نقدی سهامداران را پرداخت کنند. برای مثال، اگر سال مالی از مهر شروع شود، شرکت باید گزارش‌های منتهی به سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور را ارائه کنند.

صورت حساب سود و زیان چیست؟

در صورت ‌حساب سود و زیان، میزان درآمد و هزینه و در نهایت سود و یا زیان شناسایی شده شرکت آورده می‌شود. دلیل اهمیت صورت حساب سود و زیان این است که میزان سودآوری شرکت را نشان می‌دهد و می‌تواند یکی از عوامل تصمیم‌گیری سهامدار باشد.

سود هر سهم یا EPS چه مفهومی دارد؟

سود هر سهم (EPS) معادل عبارت انگلیسی Earning Per Share است و سودی است که به هر سهم تعلق می‌گیرد. اگر کل سود را پس از کسر مالیات بر تعداد سهم‌ها تقسیم کنیم، سود هر سهم به دست خواهد آمد. EPS تحقق یافته، سودی است که در سال مالی محقق می‌شود و EPS پیش‌بینی شده مقدار سودی است که شرکت برای سال مالی پیش‌رو پیش‌بینی می‌کند.

سود تقسیمی هر سهم یا DPS چیست؟

شرکت‌ها، الزاماً همه سود هر سهم را بین سهامداران توزیع نمی‌کنند و ممکن است بخشی از آن را به توسعه شرکت و امور مشابه آن اختصاص دهند. بنابراین، میزان سودی که از هر سهم بین سهامداران توزیع می‌شود، سود تقسیمی هر سهم (Dividend Per Share) نام دارد. تصمیم‌گیری میزان تقسیم سود، در مجمع عادی سالیانه و با رأی‌گیری از سهامداران انجام می‌شود.

کدال چیست؟

کدال (Codal) مخفف عبارت Comprehensive Database Of All Listed Companies به معنی سامانه اطلاعات جامع شرکت‌های فهرست شده در بورس است. همان‌طور که گفتیم، در بازار سرمایه قوانینی وجود دارد که از سرمایه‌گزاران حمایت می‌کند. همچنین، سرمایه‌گذاران باید با دسترسی به اطلاعات مختلف شرکت‌ها، وضعیت آن‌ها را از دیدگاه خرد و کلان بررسی کنند. کدال، سامانه‌ای برای نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام شرکت‌های ثبت شده در بورس اوراق بهادار ایران است و سرمایه‌گذاران با استفاده از اطلاعات موجود در آن می‌توانند وضعیت شرکت‌ها را تحلیل کنند.

برای آشنایی کامل با کدال و کار با این سامانه، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش اطلاعیه‌های سامانه کدال (Codal) را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه ارائه شده است.

کد بورسی چیست؟

برای سرمایه‌گذاری در بورس، به یک کد معاملاتی یا کد بورسی نیاز است. این کد، یک کد منحصر به فرد است که شخص سرمایه‌گذار در سامانه اطلاعاتی با آن شناسایی می‌شود. برای دریافت کد بورسی باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کرده و با طی روال قانونی آن را دریافت کنید. توجه کنید که گرفتن کد بورسی رایگان است. این کد شامل ۳ حرف (حروف ابتدای نام خانوادگی) و ۵ رقم است. برای مثال کد بورسی شخصی با نام خانوادگی صبوری ممکن است «صبو ۱۵۴۰۱» باشد.

نماد معاملاتی چیست؟

نماد نام اختصاری شرکتی است که در بورس حضور دارد. حرف اول هر نماد مربوط به صنعتی است که شرکت در آن زمینه فعالیت می‌کند و ادامه آن نیز خلاصه نام شرکت است. برای مثال نماد ستران (سیمان تهران) مربوط به گروه صنعت سیمان، آهک و گچ بوده و تران همان تهران است.

عرضه اولیه چیست؟

وقتی شرکتی برای اولین بار سهام خود را در معرض خرید عموم قرار دهد، می‌گویند عرضه اولیه عمومی صورت گرفته است.

شاخص بورس چیست ؟

حتماً در رسانه‌ها شنیده‌اید که شاخص امروز بورس با مثلاً ۱۰0۰ واحد رشد به ۳۲۰ هزار واحد رسیده است. اما شاخص بورس چیست و چه مفهومی دارد؟ برای ارزیابی کیفی همه فرایندها معمولاً شاخص (Index) یا معیاری کمی تعیین می‌شود که با بررسی آن می‌توان گذشته، حال و آینده را تحلیل کرد. در بورس نیز شاخص و به عبارت بهتر شاخص‌هایی وجود دارند که می‌توانند معیاری مناسب برای ارائه وضعیت آن باشند. شاخص کل یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که همه فعالان بازار سرمایه باید با آن آشنایی داشته باشند.

برای محاسبه شاخص، یک سال مشخص به عنوان پایه یا مبنا در نظر گرفته می‌شود و پس از تقسیم ارزش جاری بر ارزش سال مبنا، عدد حاصل در ۱۰۰ ضرب می‌شود. در هر بازار بورس اوراق بهادار، بسته به نیاز و کارایی، شاخص‌های زیادی تعریف و محاسبه می‌شود. برای مثال، در سهام بورس آمریکا، شاخص داو جونز (Dow Jones) نشان دهنده تغییرات ۳۰ شرکت صنعتی، ۲۰ شرکت حمل و نقل و ۱۵ شرکت خدماتی است.

جزئیات شاخص‌های مختلف بورس، در مطلب «شاخص بورس چیست؟ — به زبان ساده» به طور کامل توضیح داده شده است. برای آشنایی بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

بازار بورس چیست

شاخص کل قیمت بورس چیست و محاسبه آن چگونه است؟

شاخص کل قیمت (TEHRAN PRICE INDEX) یا TEPIX یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران است. اما روش محاسبه شاخص کل قیمت در بورس چیست ؟ این شاخص بر اساس فرمول لاسپیرز محاسبه می‌شود. بدین صورت که ارزش جاری بازار را در تعداد سهام منتشر شده ضرب می‌کنند و عددی به دست می‌آید. همچنین حاصل ضرب ارزش پایه سهام را در تعداد سهام در سال پایه محاسبه می‌کنند و عددی به دست می‌آورند. اگر حاصل تقسیم عدد حاصله اول را بر عدد حاصله دوم در ۱00 ضرب کنیم، شاخص کل قیمت به دست می‌آید.

در محاسبه شاخص کل قیمت، سال ۱۳۶۹ به عنوان سال پایه در نظر گرفته می‌شود. به زبان ساده، شاخص کل قیمت بیان می‌کند که ارزش کل بازار کنونی نسبت به ارزش بازار در سال ۱۳۶۹ چند برابر شده است. همچنین، اگر شاخص در یک سال مثلاً از ۲۵۰ هزار واحد به ۳۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کند، یعنی میانگین بازدهی آن در یک سال ۲۰ درصد بوده است. لازم به ذکر است که شرکت‌های بزرگ تأثیر بیشتری در شاخص قیمت دارند.

شاخص کل قیمت در بورس اوراق بهادار تهران برای سه دسته انجام می‌شود. یکی شاخص قیمت کل بازار که در آن، همه شرکت‌های دخیل در بازار شرکت داده می‌شوند. همچنین در شاخص‌های قیمت تالار اصلی و فرعی، به ترتیب، فقط قیمت سهام شرکت‌های معامله شده در تالار اصلی و تالار فرعی مایش داده می‌شود.

تالار بورس چیست ؟

تالار بورس جایی است که در آن، کارگزاران سهام را معامله می‌کنند. تابلویی در تالار بورس وجود دارد که قیمت‌ لحظه‌ای سهام مختلف را نشان می‌دهد. تالار بورس به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. در تالار اصلی شرکت‌هایی وجود دارند که خود را با قوانین سازمان بورس وفق داده‌اند. تالار فرعی نیز شامل شرکت‌هایی است که به صورت آزمایشی در آن فعالت کرده و در صورتی که بتوانند خود را با قوانین وفق دهند، در تالار اصلی فعالیت خواهند کرد.

مفهوم تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی نوعی تحلیل است که در آن، تمرکز بر پارامترهای بنیادی مبتنی بر مدیریت و قدرت شرکت بوده و بر اساس آن، سهام ارزیابی و قیمت بنیادی آن تخمین زده می‌شود. در تحلیل بنیادی یک شرکت، بدهی‌ها، دارایی‌ها، میزان فروش، نوع بدهی، سهم بازار و... مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت با استفاده از این اطلاعات ارزش ذاتی سهم تخمین زده می‌شود. تحلیل فاندامنتال برای بررسی رشد سهام در بلندمدت مناسب بوده و در نوسانات کوتاه‌مدت سهام کارایی چندانی ندارد. تحلیل‌گران بنیادی، عملکرد رقبا و چشم‌انداز اقتصاد را نیز در نظر می‌گیرند. می‌توان گفت که در تحلیل فاندامنتال، گذشته و آینده در نظر گرفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تحلیل فاندامنتال، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «تحلیل فاندامنتال چیست؟ | به زبان ساده — از صفر تا صد» را مطالعه کنید.

تحلیل تکنیکال در بورس چیست

تحلیل تکنیکال چیست؟

در تحلیل تکنیکال یا فنی، اعتقاد بر این است که قیمت سهام را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. تحلیل‌گران فنی معتقدند که علی‌رغم نوسان‌های روزانه،‌ قیمت سهام از الگوهای خاصی پیروی می‌کند که برای مدت طولانی تغییری نمی‌کنند. یکی از ابزارهای مهم تحلیلگران فنی،‌ نمودارها است. تحلیلگران فنی، وضعیت سهم را در کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها رفتار بازار را با روش‌های محاسباتی پیش‌بینی می‌کنند و زمان خرید و فروش یک سهم را پیشنهاد می‌دهند. در مطلب «آموزش تحلیل تکنیکال بورس رایگان (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» این تحلیل توضیح داده شده است و در صورت علاقه‌مندی، می‌توانید آن را مطالعه کنید. علاوه بر مطلب مذکور، چند فیلم آموزشی بسیار جامع و کامل نیز توسط فرادرس تهیه شده است که روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال را به خوبی و به صورت عملی از مقدماتی تا پیشرفته به علاقه‌مندان ارائه می‌کند.

اولین دوره پایه از مجموعه ویدیوهای آموزشی تحلیل تکنیکال، فیلم آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است که مهم‌ترین مباحث مقدماتی و پایه لازم را برای آشنایی با این روش ارائه می‌دهد. لینک مربوط به این آموزش ویدیویی در ادامه آورده شده است.

دوره بعدی، فیلم آموزش تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) معاملات براساس نمودارهای شاخص و قیمت است که با کمک مفاهیم و مثال‌های عملی آن، می‌توانید رویکرد تحلیل تکنیکال را به خوبی فرا بگیرید. لینک مربوط به این فیلم آموزشی در ادامه ارائه شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) معاملات براساس نمودارهای شاخص و قیمت + اینجا کلیک کنید.

نرم‌افزار متاتریدر یکی از رایج‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی در بین کارگزاران بازارهای مالی است که با کمک آن می‌توان تحلیل‌های تکنیکال را نیز انجام داد. فرادرس برای آشنایی با این نرم‌افزار، فیلم آموزش آشنایی با نرم افزار MetaTrader – ابزار تحلیل تکنیکال در بازار بورس را ارائه کرده است که برای مشاهده آن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با نرم افزار MetaTrader – ابزار تحلیل تکنیکال در بازار بورس + اینجا کلیک کنید.

اندیکاتورها ابزارهایی در نمودار هستند که از طریق محاسبات ریاضی قیمت و حجم به ما می‌گویند که قیمت در آینده چگونه خواهد بود. یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال ایچیموکو یا ابر ایچیموکو (AKA Ichimoku Cloud) است که نواحی حمایت و مقاومت آینده را تعیین می‌کند. با توجه به اهمیت این ابزار، فرادرس فیلم آموزش تحلیل تکنیکال ایچیموکو (Ichimoku) را در دو سطح مقدماتی و تکمیلی ارائه کرده است. لینک این دو دوره ویدیویی در ادامه قابل مشاهده است.

یکی دیگر از موضوعات بسیار کاربردی و محبوب در تحلیل تکنیکال، نظریه امواج الیوت است که روند معاملات را پیش‌بینی می‌کند. برای آشنایی با این ابزار تکنیکال جذاب، می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی امواج الیوت در تحلیل تکنیکال را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

الگوهای هارمونیک نیز مانند امواج الیوت ابزاری جذاب و سودساز برای تحلیل تکنیکال است. جهت آشنایی با این ابزار، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

دامنه نوسان چیست؟

دامنه نوسان، حداکثر مقدار مجاز کاهش و افزایش قیمت یک سهم در معاملات روزانه است. در حال حاضر، دامنه نوسان در بورس اوراق بهادار تهران ۵ درصد است. یعنی قیمت ابتدای روز هر سهم می‌تواند حداکثر به اندازه ۵ درصد کاهش یا افزایش یابد. مثلاً اگر قیمت سهمی در ابتدای معاملات ۱۰۰۰ تومان باشد، قیمت آن در یک روز می‌تواند به حداقل ۹۵۰ تومان و حداکثر ۱۰۵۰ تومان برسد. یکی از دلایل اصلی وجود محدودیت دامنه نوسان، جلوگیری از ضرر و زیان ناگهانی سهامداران است. البته استثنائاتی نیز وجود دارد؛ مثلاً در اولین روز معامله پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه، اولین روز معامله پس از تصویب افزایش سرمایه و... نوسان نامحدود خواهد بود.

سبد یا پرتفوی چیست؟

سبد یا پرتفوی به مجموعه سهم‌هایی گفته می‌شود که سهامدار آن‌ها را خریداری کرده است. هدف از تشکیل سبد سهام این است که ریسک پایین بیاید و بین سهام مختلف تقسیم شود.

پرتفوی در بورس چیست

انتخاب سبد مناسب یک از جنبه‌های مهم مدیریت سرمایه‌گذاری است. برای آشنایی کامل با این موضوع، فیلم آموزش مبانی مدیریت سرمایه گذاری توسط فرادرس تهیه و تدوین شده است که از طریق لینک زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E در واقع نسبت قیمت به درآمد هر سهم و یکی از معیارهای مهم در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها است.

صف خرید و صف فروش در بورس چیست ؟

وقتی حجم عرضه یک سهم بیشتر از تقاضای آن باشد صف فروش و وقتی حجم تقاضای آن نسبت به عرضه‌اش بیشتر باشد، صف خرید برای آن تشکیل خواهد شد. یکی از دلایل تشکیل صف خرید یک سهم، اقبال مردم به آن سهم و از دلایل تشکیل صف فروش عدم استقبال سهام‌داران نسبت به آن است.

صف خرید در بورس چیست

گاهی صف‌های خرید و فروش در اثر اخبار مرتبط با شرکت تشکیل می‌شوند. برای مثال اگر شرکتی افزایش سرمایه دهد، ارزش سهام آن بالاتر رفته و صف خرید برای آن تشکیل می‌شود. در این مواقع کسانی که زودتر خرید می‌کنند، سود بیشتری به دست خواهند آورد. گاهی نیز دیده شده برخی سهامداران صف‌های فروش به صورت عمدی و برای ترس سهامدارن خرد تشکیل می‌دهند تا در قیمت‌های پایین سهام آنان را بخرند.

بازار گاوی و بازار خرسی در بورس چیست و از کجا آمده است؟

وقتی بازار صعودی و ارزش سهام رو به رشد باشد، اصطلاحاً می‌گویند بازار گاوی است. در نقطه مقابل، اگر اوضاع بازار خوب نباشد و رکود بر آن حکم‌فرما بوده و بازار رو به کاهش باشد، بازار سرمایه را اصطلاحاً خرسی می‌نامند. یکی از دلایل احتمالی این نامگذاری که در منابع مختلف ذکر شده، این است که گاو در هنگام حمله سر خود را پایین گرفته و شاخش را به سمت بالا می‌گیرد؛ اما خرس در هنگام درگیری ضربه‌هایش را از بالا به پایین می‌زند.

بازار گاوی و خرسی در بورس چیست

تفاوت سهامداران حقیقی و حقوقی چیست؟

سرمایه‌گذاران حقیقی که سهامداران خرد یا کوچک نیز نامیده می‌شوند، آن‌هایی هستند که سهام را برای خودشان خرید و فروش می‌کنند. حجم معامله سهامدار حقیقی در مقایسه با سهامدار حقوقی کم است. اما سرمایه‌گذاران حقوقی آن‌هایی هستند که سهام را در حجم‌های بزرگی خرید و فروش می‌کنند و به همین دلیل تأثیر زیادی بر روند تغییر قیمت سهام دارند. بانک‌ها، شرکت‌های بیمه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی و... از سهام‌داران حقوقی بازار سرمایه هستند. در بورس قوانینی نیز برای سهامداران حقوقی وجود دارد. مثلاً کارمزد معاملات آن‌ها کمتر است.

وظیفه کارگزاری ها

اما وظیفه کارگزاری‌ها در بورس چیست ؟ کارگزاری ‌ها بنگاه‌هایی هستند که به نمایندگی از سرمایه‌گذاران خرید و فروش سهام آنان را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که کارگزاران واسطه بین سهامداران و شرکت‌ها هستند. رتبه مناسب در رتبه‌بندی سازمان بورس، امکانات ارتباطی و پاسخ‌گویی، ارائه تحلیل روزانه و داشتن پلتفرم‌های روان از عوامل مؤثر در انتخاب کارگزاری‌ ها است. برای آشنایی بیشتر با کارگزاری‌ها، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «بهترین کارگزاری بورس | بررسی جامع کارگزاری ها» مراجعه کنید.

تابلوخوانی در بورس

تابلوخوانی به مجموعه بررسی‌ها و مشاهدات مربوط به یک سهم از قبیل بررسی سفارش‌های خرید و فروش، حجم سفارش‌ها، تعداد معاملات، رفتار بازیگران سهم و... گفته می‌شود. در واقع، تابلوخوانی برای تشخیص میزان قدرت سهم کاربرد دارد. اگر علاقه‌مند هستید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «آموزش تابلوخوانی در بورس — به زبان ساده» را مطالعه کنید.

سهم شناور در بورس

سهام شناور آن بخش از سهام یک شرکت است که سهامداران آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک قابل معامله باشد. برای مثال اگر شرکت ب سهامدار ۸۰ درصد سهام شرکت الف باشد و از سهامداران راهبردی آن بوده و قصد فروش در کوتاه‌مدت نداشته باشد، می‌توان گفت که سهم شناور شرکت الف، ۲۰ درصد است.

صندوق سرمایه ‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مشترک، دسته‌ای از نهادهای مالی هستند که سرمایه خود را در سهام و اوراق مشارکت به کار می‌گیرند. این صندوق‌ها با بهره‌گیری از افراد خبره‌‌ و مدیریت حرفه‌ای در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران مبتدی در بورس را تسهیل بخشیده و ریسک آنان را کاهش می‌دهند. در حال حاضر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق سرمایه‌گذاری در سهام اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت حداقل ریسک ممکن و درآمد ثابتی دارند. این صندوق‌ها برای آنکه درآمد قابل قبول و مهم‌تر از آن، ریسک بسیار کمی داشته باشند، در سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک، مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و... شرکت می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام، آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌هایشان را سهام تشکیل می‌دهد. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که ریسک بالاتری را می‌پذیرند و قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند.

مطالب بیشتری درباره این موضوع در آموزش «صندوق سرمایه گذاری چیست؟ — به زبان ساده» ارائه شده است که در صورت علاقه‌مندی، پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

قیمت پایانی در بورس چیست

قیمت پایانی سهم چیست؟

شاید هنگام دیدن تابلوی معاملات یک سهم، این سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد که قیمت پایانی بورس چیست و چگونه محاسبه می‌شود. قیمت پایانی یک سهم در یک روز، در واقع میانگین قیمت‌هایی است که سهم مورد معامله قرار گرفته است. اگر حجم معاملات یک روز حداقل برابر با حجم مبنا باشد، میانگین قیمت معاملات به عنوان قیمت پایانی در نظر گرفته می‌شود. اما اگر حجم معاملات کمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبتِ افزایش یا کاهش سهم از قیمت کاسته شده و قیمت پایانی بر آن اساس محاسبه می‌شود. دقت کنید که قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله فرق دارد.

حجم مبنا در بورس چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

حجم مبنا حداقل تعداد سهمی است که باید مورد معامله قرار گیرد تا سهم در دامنه نوسان کامل رشد کند یا کاهش یابد. طبق قانون، در یک سال باید حداقل ۲۰ درصد از کل سهام یک شرکت معامله شود. اگر تعداد روزهای کاری یک سال را ۲۵۰ فرض کنیم، حجم مبنای روزانه ۰٫۰۰۰۸ (هشت ده هزارم) کل سهم است. مثلاً اگر شرکتی ۱۰۰ میلیون سهم داشته باشد، حجم مبنای آن ۸۰ هزار سهم خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید روش‌های محاسبه حجم مبنا در بورس چیست ، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «حجم مبنا در بورس چیست؟ — به زبان ساده» را مطالعه کنید.

نوسان ‌گیری در بورس

اما، نوسان گیری در بورس چیست ؟ به هر نوع فعالیتی اطلاق می‌شود که منجر به غیرعادی شدن معاملات شده و تغییرات قیمت در بازه‌ای کوتاه، زیاد باشد. نوسان‌گیران با استفاده از تکنیک‌های تابلوخوانی به سهم ورود یا خروج می‌کنند. معاملات صوری، ایجاد شایعه و سفارش‌‌چینی در یک حجم مشخص از مؤلفه‌هایی است که می‌توانند سبب نوسان‌گیری در سهم شوند. برای آنکه با نوسان ‌گیری بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «نوسان گیری در بورس — به زبان ساده» را مطالعه کنید.

نوسان گیری در بورس، نیازمند داشتن تجربه و تخصص کافی است و برای انجام آن باید آموزش‌های لازم طی شود. بدین منظور، فرادرس فیلم آموزش نوسان گیری در بورس را ارائه کرده که در آن، علاوه بر ارائه مفاهیم و اصطلاحات، روش‌های عملی نوسان گیری بیان شده است. لینک مربوط به این فیلم آموزشی در ادامه آورده شده است.

اوراق مشارکت چیست؟

اوراق مشارکت به دسته‌ای از اوراق بهادار گفته می‌شود که که برای تأمین پروژه‌های بزرگ که از نظر اقتصادی توجیه دارند از طرف دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌های بزرگ و... منتشر شده و بازپرداخت آن تضمین می‌شود. به دارنده اوراق مشارکت این اطمینان داده می‌شود که سود معینی را به عنوان سود علی‌الحساب و در فواصل زمانی مشخص دریافت کند.

اوراق مشارکت یکی از راه‌های تأمین مالی است که برای آشنایی کامل با آن، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش تامین مالی در بازار سرمایه در لینک زیر مراجعه کنید.

بورس انرژی چیست؟

بورس انرژی ایران با هدف نظم‌بخشی، ثبت، نظارت و تسهیل معاملات حاملان انرژی و دارایی‌های بر پایه حاملان انرژی به وجود آمده است. بورس انرژی ایران امکان دسترسی غیرتبعیض‌آمیز و عادلانه به پلتفرم معاملاتی را در هماهنگی با موسسات مالی، برای اعضا و شرکت‌ها به وجود می‌آورد.

بازار بورس انرژی ایران، بورس کالایی است که در آن امکان معامله حامل‌های انرژی فیزیکی (مانند نفت، گاز، برق و موارد مشابه) و همچنین دارایی‌های برپایه این کالا نیز وجود دارد. در این بورس، مانند سایر بورس‌ها، تعداد زیادی خریدار و فروشنده حضور دارند که موجب دستیابی به قیمت‌های تعادلی در تراکنش‌هایی با جوی رقابتی می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با بورس انرژی، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بورس انرژی چیست ؟ | به زبان ساده — راهنمای کامل و رایگان» را مطالعه کنید.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا، مشابه بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن معامله و داد و ستد انجام می‌شود، با این تفاوت که در بورس کالا، همان‌گونه که از نامش پیداست، کالاهای خام و فرآوری نشده مانند گندم، برنج، پنبه، فلزات و… معامله می‌شود. وجود مشکلات و محدودیت‌های بازار سنتی، شفاف نبودن کشف قیمت در آن‌ها، و وجود نداشتن تضمین‌های لازم برای معامله‌گران، منجر به راه‌اندازی بازارهایی مانند بورس کالا شده است. از ویژگی‌های بورس کالا می‌توان حضور نهادهای ناظر را نام برد که با در نظر گرفتن قوانین و مقررات، از حقوق تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بازرگانان حمایت می‌کنند.

فعالان بورس کالا معمولاً دو دسته‌اند. دسته اول کسانی مانند تولیدکنندگان کالا و مصرف‌کنندگان عمده هستند که می‌خواهند از نوسان قیمت‌ها در امان باشند. اما گروه دوم افرادی هستند که از نوسان قیمت استقبال کرده و با استفاده از این نوسان‌ها سود خود را حداکثر می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با بورس کالا، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بورس کالا چیست؟ | به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان)» را مطالعه کنید.

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی به نوعی علم انتخاب و نظارت بر گروهی از سرمایه‌گذاری‌هاست که مناسب اهداف مالی بلندمدت و قدرت تحمل ریسک یک مشتری، شرکت یا موسسه باشند. سبدگردان‌های دوره دیده و حرفه‌ای به نیابت از مشتری‌های خود دست به خرید و فروش سهام می‌زنند، با این‌ حال امکان دارد دسته‌ای از افراد، خود تمایل به ساخت و مدیریت سبد‌های سرمایه خود را داشته باشند.

در هر صورت، هدف نهایی سبدگردان بیشینه‌کردن بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری‌ها با در نظر داشتن حد معقولی از ریسک است. سبدگردانی یا مدیریت سبد سرمایه به توانایی مقایسه کردن نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌ها در سراسر طیف سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با سبدگردانی، مطلب «سبدگردانی چیست ، چه شرایطی دارد و چگونه انجام می شود؟ — به زبان ساده» را مطالعه کنید.

فارکس چیست؟

«فارکس» مخفف (Foreign Exchange Market) است. در این بازار فرابورسی، ارز‌های خارجی معامله می‌شوند. این بازار نرخ تبدیل را برای تمام ارز‌ها مشخص می‌کند. فارکس تمام جنبه‌های خرید، فروش و معامله ارز‌ها را در قیمت‌های فعلی یا تعیین شده پوشش می‌دهد. از لحاظ حجم معاملاتی، فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازار‌ها در جهان به شمار می‌رود.

شرکت‌کننده‌های اصلی در این بازار، بانک‌های بزرگ بین‌المللی هستند. اصولاً، در فارکس، بیشتر، واحدهای پولی کشورهای عضو «گروه ده» (G10) معامله می‌شود. این یازده ملل را ایالات متحده آمریکا، کشور‌های با واحد پولی یورو (بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و سوئد)، بریتانیا، کانادا، استرالیا و ژاپن تشکیل می‌دهند.

در فارکس، مراکز مالی در سراسر جهان به عنوان سردسته‌های معامله بین بازه وسیعی از انواع خریداران و فروشندگان در تمامی ساعات شبانه‌روز به استثنای آخر هفته، عمل می‌کنند. از آن‌جایی که ارز‌ها به صورت جفتی معامله می‌شوند، در فارکس ارزش مطلق یک ارز تعیین نمی‌شود بلکه این بازار ارزش نسبی آن‌را با تنظیم قیمت بازاری یک ارز در صورت خریداری ارز دیگر مشخص می‌کند. بازار‌های فارکس به صورت بازار‌های نقدی و بازار‌های مشتقه ارائه‌کننده «پیمان آتی» (Forward)، «آتی» (Future)، «اختیار معامله» (Option) و «سواپ ارز» (Swap) وجود دارند.

برای آشنایی بیشتر با فارکس، مطلب «فارکس چیست ؟ — آنچه باید برای ورود به فارکس بدانید | به زبان ساده» را مطالعه کنید.

نکات مهم در سرمایه گذاری در بورس

اگر تازه وارد بازار بورس شده‌اید یا می‌خواهید در آینده در آن سرمایه‌گذاری کنید، و نمی‌دانید نکات مهم در سرمایه‌گذاری در بورس چیست موارد کلی زیر را در نظر داشته باشید:‌

  1. همیشه برنامه و هدف مشخصی داشته باشید. استراتژی خود را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید. تعیین کنید که هدفتان از ورود به بورس چیست و چه رویکردی دارید.
  2. به جای داشتن یک سهم، سبد سهام داشته باشید تا سرمایه‌تان در معرض ریسک به مراتب کمتری باشد. سعی کنید در سبد خود از صنایع مختلف، یک نماد خوب داشته باشید.
  3. در خرید و فروش، تحت تأثیر قیمت‌های روزانه سهام قرار نگیرید و تحلیل‌های خود را بر اساس ویژگی‌های شرکت، صنعت و... انجام دهید.
  4. اصل مهم در سرمایه‌گذاری، خرید در کمترین قیمت و فروش در بیشترین قیمت است. به تحرکات گذرای بازار توجه نداشته باشید و طبق تحلیل‌های خود عمل کنید. هیچگاه موج خریداران را دنبال نکنید. برخی‌ها به دنبال جذب خریداران مبتدی و فروش سهام در بالاترین قیمت به آن‌ها هستند. همچنین، اگر فکر می‌کنید سهامتان را بدون تحلیل و آینده‌نگری در قیمت بالایی خریده‌اید، دچار غرور و لجبازی نشوید و قبل از آنکه ضررتان بیشتر شود، آن را بفروشید.
  5. به رسانه‌ها و اخبار اکتفا نکنید. در سرمایه‌‌گذاری باید از منابع مختلف و تحلیل‌گران خبره کمک بگیرید.
  6. انتظارات نامعقولی نداشته باشید. انتظار نداشته باشید در مدت کوتاهی سرمایه‌تان چند برابر شود. این انتظارات شما را به انجام خرید و فروش‌های عجولانه ترغیب کرده و در نهایت سبب ضرر و زیانتان خواهد شد.
  7. اگر به سرمایه‌تان برای امور دیگر نیاز دارید، آن را در بورس سرمایه‌گذاری نکنید. هیچگاه برای سرمایه گذاری در بورس از کسی قرض یا وام نگیرید.
  8. همیشه مقداری نقدینگی داشته باشید و همه پولتان را به سرمایه‌گذاری و خرید سهام اختصاص ندهید.

آموزش رایگان بورس

فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

برای آشنایی بیشتر با بورس و مفاهیم مربوط به آن و پاسخ به این سؤال که بورس چیست و چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد، می‌توانید به فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی مراجعه کنید. در این آموزشِ ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای، تمام امور اجرایی برای فعالیت در بورس و انجام معاملات سهام، شاملِ دریافت کد بورسی، کار با سامانه معاملاتی آنلاین، شناسایی موقعیت‌های موجود در بورس، شرکت در عرضه اولیه‌ها، دریافت سود نقدی سالیانه شرکت‌ها و مشارکت در افزایش سرمایه‌ها بیان شده است.

در درس اول این آموزش، مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام مورد بحث قرار گرفته است. موضوع درس دوم، شناخت کلی و نکات مهم در ورود به بازار بورس است. ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت نام در سجام موضوع درس سوم این فیلم آموزشی است. در درس چهارم راهنمایی‌های کاربردی درباره آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق ارائه شده است. آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه از دیگر موضوعاتی است در درس پنجم بیان شده است. درس ششم نیز، مروری بر ابزارهای تحلیل تکنیکال را پوشش می‌دهد. در نهایت، موضوع درس هفتم این فیلم آموزشی، آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌ها است.

سخن پایانی

در این نوشتار، بیش از هر چیز کوشش ما بر آن بود تا شما را به شکل مقدماتی با بازار بورس و سرمایه و اصطلاحات رایج آن آشنا کنیم. همچنین، سعی کردیم مزایای حضور در این بازار و البته شیوه‌هایی که برای موفقیت در آن وجود دارند را نیز به شکلی بسیار خلاصه مرور کنیم و پاسخ‌هایی کوتاه و البته مفید به پرسش کلی بورس چیست ارائه دهیم.

البته ناگفته نماند که مبحث بورس و بازار سرمایه، بسیار وسیع است و برای کسب درآمد از آن، باید همواره به دانش خود در این زمینه بیافزایید. اما با این وجود، اگر فکر می‌کنید پرسشی مقدماتی در رابطه با این بازار برای شما بی‌پاسخ مانده، می‌توانید آن را در ادامه صفحه و در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس به اشتراک بگذارید. بدیهی است که ارائه دیدگاه‌ها از جانب شما، سبب خواهد شد تا ما رفته‌رفته بتوانیم این مطلب را کامل‌تر کرده و بر غنای آن بیافزاییم.

فیلم‌ های آموزش بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)

فیلم آموزشی بورس به زبان ساده

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی اصطلاحات رایج در بورس

دانلود ویدیو

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۴۹۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
سازمان بورس و اوراق بهادارمجله فراردس
۷ دیدگاه برای «بورس چیست — به زبان ساده (+ فیلم آموزش رایگان بورس)»

تشکر میکنم از آموزش بسیار خوب شما و زحماتی که میکشید،نوشتار مجله فرادرس بسیار روان و قابل فهم هستن و واقعا جای تشکر دارد.سپاس از شما.

سلام واقعا عالیییییی هس: شیوا و ساده . سپاس.

باسلام،لطفا یک آموزش جامع درخصوص مبانی و مفاهیم بورس منتشر کنید…واقعا به چنین آموزشی نیازمندیم

سلام.
برای مشاهده مجموعه آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال مقدماتی تا پیشرفته، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید.
از همراهی‌تان با مجله فرادرس خوشحالیم.

با درود و سپاس
موفق و پایدار باشید.

سلام توضیحات بسیار جامع روان وقابل فهم است ازاین شیوه آموزشی مفیدصمیمانه تشکر مینمایم موفق وسلامت باشید بااحترام محمد

بطور اختصار بورس بازاری است که:
فروشندگان عجول به خریداران صبور
میبازند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *