بهترین کتاب CCNA — راهنما و فهرست کاربردی برای سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰

۱۷۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
بهترین کتاب CCNA — راهنما و فهرست کاربردی برای سال ۲۰۲۱ یا ۱۴۰۰

مدرک CCNA یکی از اولین گواهینامه‌هایی است که شرکت سیسکو به متقاضیان خود ارائه می‌دهد. CCNA گواهینامه‌ای معتبر برای یک مهندس شبکه و سایر افراد فعال در حوزه شبکه‌های کامپیوتری به حساب می‌آید. همواره فرصت‌های شغلی مناسب و پرشماری برای دارندگان مدرک CCNA وجود دارد و افراد بسیاری به دنبال دریافت گواهینامه CCNA هستند. منابع و دوره‌های آموزشی مختلفی برای آموزش CCNA در سطح اینترنت موجود است. این منابع به صورت کتاب،‌ فیلم آموزشی، دوره آنلاین و به شکل‌های دیگر در دسترس هستند. این مقاله با محوریت معرفی بهترین کتاب CCNA به زبان انگلیسی ارائه شده است. همچنین علاوه بر کتاب، دوره‌های ویدیویی و آنلاین CCNA نیز به علاقه‌مندان معرفی و در انتها برخی سوالات رایج پیرامون آزمون CCNA پاسخ داده شده‌اند. همچنین، آموزش نرم افزار Cisco Packet Tracer نیز برای یادگیری CCNA یک امر ضروری به حساب می‌آيد.

همه افراد حرفه‌ای در حوزه شبکه‌های کامپیوتری نیازمند بهبود دانش و مهارت‌های خود در خصوص مسیریابی شبکه، سوئیچینگ، عیب‌یابی عمومی، آدرس‌دهی و بسیاری از موارد دیگر هستند. دانش جامع و وسیع در این بخش‌ها نه تنها موقعیت شغلی با درآمد مناسب را تضمین می‌کند، بلکه منجر به گسترش توانایی‌ها و مهارت‌های افراد نیز خواهد شد تا بتوانند با هر نوع طراحی و معماری شبکه و مسائل پیچیده مواجه شوند. کتاب‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، در زمره جدیدترین و بهترین کتاب‌های CCNA قرار می‌گیرند و می‌توان با مطالعه آن‌ها آمادگی لازم را برای آزمون ‎‎‎CCNA 200-301 کسب کرد.

در خصوص انتخاب و مطالعه بهترین کتاب CCNA باید در نظر داشت که از تاریخ پنجم اسفندماه سال ۱۳۹۸ (چهارم فوریه ۲۰۲۰ میلادی) سیستم اعطای گواهینامه شرکت سیسکو (Cisco) تغییر کرده است. گواهینامه CCNA در گذشته به صورت دو آزمون ICND1 و ICND2 ارائه می‌شد. اما از این تاریخ به بعد، CCNA در قالب یک گواهینامه واحد ارائه می‌شود و تغییرات دیگری نیز در دوره CCNA به وجود آمده است. بنابراین، در این مقاله بهترین کتاب CCNA بر اساس آخرین تغییرات در گواهینامه‌های سیسکو انتخاب و معرفی شده است. پیش از آن، بهتر است به عنوان یک مقدمه به این مسئله پرداخته شود که CCNA چیست؟

تصویر مربوط به بخش پاسخ به سوال CCNA چیست در مطلب بهترین کتاب CCNA

CCNA چیست ؟

CCNA تنها مدرک یا گواهینامه ارائه شده توسط شرکت سیسکو در سطح کاردانی (Associate) به حساب می‌آید. شرکت سیسکو یکی از پیشتازان تولید محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه شبکه‌های کامپیوتری است. تجهیزات و راهکارهای سیسکو محبوبیت بالایی دارند و در سطح وسیعی در سازمان‌ها و ادارات بزرگ و کوچک در سراسر جهان به کار گرفته می‌شوند. برای نصب، راه‌اندازی، نگهداری، تنظیم و پیکربندی محصولات و راهکارهای سیسکو ، نیاز به مهندسین و افراد حرفه‌ای و آموزش دیده وجود دارد.

به همین دلیل، شرکت سیسکو برای آموزش مهارت‌های لازم در این خصوص، اقدام به برگزاری آزمون‌های مختلف از سطح مبتدی تا سطوح حرفه‌ای و تخصصی کرده است و مدارک و گواهینامه‌هایی را به افراد پذیرفته شده در این آزمون‌ها ارائه می‌دهد. به سبب بازار کار گسترده در حیطه راهکارهای سیسکو، افراد بسیاری به دنبال کسب مدارک این شرکت هستند. می‌توان از CCNA‌ به عنوان یکی از محبوب‌ترین گواهینامه‌های سیسکو نام برد. چرا که، دریافت مدرک CCNA یک نقطه برتری در رزومه افراد به حساب می‌آید و اقبال بیش‌تری برای کاریابی و اشتغال در حوزه شبکه با دریافت مدرک CCNA فراهم می‌شود.

بهترین کتاب CCNA چیست؟

«CCNA 200-301 Official Cert Guide» یا «راهنمای رسمی گواهینامه CCNA 200-301» بهترین کتاب CCNA و منبع رسمی شرکت سیسکو جهت شروع مطالعه و آماده‌سازی برای آزمون CCNA محسوب می‌شود.

در این بخش از مقاله بهترین کتاب CCNA ، علاوه بر معرفی این کتاب، سایر کتاب‌های برتر CCNA نیز معرفی و اطلاعات لازم پیرامون هر یک از این کتاب‌ها شرح داده شده‌اند. در ادامه به ارائه توضیحات بیش‌تری درباره بهترین کتاب CCNA یعنی «CCNA 200-301 Official Cert Guide» پرداخته شده است.

کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide

وب‌سایت مطبوعات سیسکو یا همان «Cisco Press» تنها مرجعی است که کتاب‌ها و سایر منابع مطالعاتی تایید شده توسط شرکت سیسکو را برای گواهینامه جدید CCNA و سایر مدارک سیسکو ارائه می‌دهد. در این وب‌سایت، کتاب «CCNA 200-301 Official Cert Guide» به عنوان نسخه رسمی و تایید شده شرکت سیسکو جهت مطالعه و آماده‌سازی برای آزمون CCNA 200-301 معرفی و مطالعه این کتاب به عنوان اولین گام آماده‌سازی برای آزمون CCNA در اکثر منابع پیشنهاد شده است.

تصویر جلد اول کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide بهترین کتاب CCNA

این کتاب شامل دو جلد است. این دو جلد با نام‌های «CCNA 200-301 Official Cert Guide, Volume 1» و «CCNA 200-301 Official Cert Guide, Volume 2» به همراه اقلام دیگری در قالب بسته‌ای به نام «CCNA 200-301 Official Cert Guide Library» به فروش می‌رسند. اقلام مربوطه شامل موارد زیر است:

  • محتوای به‌روزرسانی شده
  • تمرین‌های آنلاین جدید
  • بیش از ۶۰۰ سوال امتحانی برای تمرین
  • بیش از دو ساعت آموزش ویدیویی
  • شبیه‌ساز شبکه CCNA نسخه کم‌حجم
  • ۳۴ آزمایشگاه شبیه‌سازی شبکه

این بسته تمرینی جامع بر اساس جدیدترین آزمون CCNA آماده شده است و تنها منبع خودخوان تایید شده توسط شرکت سیسکو به حساب می‌آید. البته می‌توان هر یک از جلدهای کتاب را به طور جداگانه نیز خریداری و تهیه کرد. نسخه الکترونیکی این دو جلد کتاب به صورت رایگان در سایت‌های داخلی قابل دریافت است.

بسته CCNA 200-301 Official Cert Guide Library که علاوه بر دو جلد کتاب شامل فیلم آموزشی، نمونه سوال و سایر موارد نیز هست. بهترین کتاب CCNA

تمام سرفصل‌های آزمون CCNA به طور کامل در این دو کتاب پوشش داده و آخرین به‌روزرسانی‌ها در آن اعمال شده‌اند. مولف این کتاب‌ها، Wendell Odom، ترفندهای آمادگی برای آزمون و نکات تست‌زنی را شرح داده است که در شناسایی نقاط ضعف، بهبود دانش مفهومی و مهارت‌های عملی به مخاطب یاری می‌رساند. در ادامه به شرح سرفصل‌های هر یک از این دو کتاب پرداخته شده است.

سرفصل‌های کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide, Volume 1

سرفصل‌های جلد اول کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide شامل موارد زیر است:

  • اصول بنیادی شبکه‌های کامپیوتری
  • پیاده‌سازی شبکه محلی Ethernet
  • پیاده‌سازی شبکه‌های محلی مجازی (VLAN) و شبکه‌های STP
  • آدرس‌دهی IPv4
  • مسیریابی IPv4
  • OSPF
  • IPv6
  • شبکه‌های محلی بی‌سیم

سرفصل‌های کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide, Volume 2

سرفصل‌هایی که در جلد دوم کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide پوشش داده شده‌اند، شامل موارد زیر است:

  • لیست‌های کنترل دسترسی IP
  • خدمات امنیتی
  • خدمات IP
  • معماری شبکه
  • خودکارسازی شبکه

کتاب CCNA 200-301 Portable Command Guide 5th Edition

نسخه پنجم کتاب «راهنمای قابل حمل دستورات CCNA 200-301» نیز یکی دیگر از آثاری است که می‌توان آن را در دسته بهترین کتاب CCNA جای داد. همان‌طور که از نامش پیداست، این کتاب با هدف ارائه یک راهنمای قابل حمل و در دسترس ارائه شده است. علاوه بر امکان مطالعه در همه جا و کسب آمادگی برای آزمون CCNA ، کاردان CCNA می‌تواند این کتاب را با خود در محل کار به همراه داشته و در صورت نیاز از آن کمک بگیرد.

تصویر جلد کتاب CCNA 200-301 Portable Command Guide 5th Edition در مقاله بهترین کتاب CCNA

در این کتاب راهنما،‌ تمام دستورات نرم‌افزاری IOS در سطح گواهینامه CCNA به همراه کلمات کلیدی و آرگومان‌های (پارامترهای) دستورات ارائه و شرح داده شده‌اند. در طول این کتاب مثال‌هایی از پیکربندی و تنظیمات ارائه می‌شود تا درک بهتری از نحوه به کارگیری دستورات در معماری‌های ساده شبکه به دست آید.

این کتاب برای پوشش تمامی سرفصل‌های آزمون جدید CCNA 200-301 به‌روزرسانی شده است. از کتاب راهنمای قابل حمل دستورات CCNA 200-301 می‌توان جهت به خاطر سپردن دستورات و مفاهیم در طول مدت آماده‌سازی برای آزمون CCNA استفاده کرد. در ادامه،  سرفصل‌های این کتاب ارائه فهرست شده‌اند.

سرفصل‌های کتاب CCNA 200-301 Portable Command Guide

سرفصل‌های پوشش داده شده در کتاب CCNA 200-301 Portable Command Guide به شرح زیر است:

  • مفاهیم بنیادی شبکه: آدرس‌دهی IPv4، زیرشبکه‌سازی (Subnetting)، آدرس‌دهی IPv6، کابل‌ها و اتصالات، CLI
  • فناوری‌های سوئیچینگ LAN: تنظیمات سوئیچ، VLANها، پروتکل VLAN Trunking، ارتباطات میان VLANها، STP، کانال اترنت، LLDP ،CDP
  • فناوری‌های مسیریابی: پیکربندی روتر، مسیریابی ایستا، OSPF
  • سرویس‌های آی‌پی: NTP ،NAT ،DHCP
  • مباحث بنیادی امنیت: امنیت لایه دو، مدیریت ترافیک ACL، مانیتورینگ دستگاه‌ها
  • فناوری‌های بی‌سیم: پیکربندی و تامین امنیت یک اکسس‌پوینت WLAN

کتاب‌های Cisco CCNA Certification, 2 Volume Set: Exam 200-301

«Cisco CCNA Certification, 2 Volume Set: Exam 200-301» نوشته Todd Lammle، مجموعه‌ای شامل دو جلد کتاب است. این مجموعه برای آماده‌سازی و موفقیت در آزمون جدید CCNA شرکت سیسکو منبع مناسبی است و می‌توان آن را به عنوان بهترین کتاب CCNA پس از منبع رسمی شرکت سیسکو در نظر گرفت.

کتاب‌های Cisco CCNA Certification, 2 Volume Set: Exam 200-301 از جمله بهترین کتاب CCNA

این مجموعه شامل دو کتاب با عنوان‌های زیر است:

  • Understanding Cisco Networking Technologies: Volume 1
  • CCNA Certification Study Guide: Volume 2

جلد اول این مجموعه با عنوان «درک فناوری‌های شبکه سیسکو» دانش بنیادی و اطلاعات جامعی را پیرامون فناوری‌های سیسکو ارائه می‌دهد و با مطالعه آن آشنایی لازم با پیاده‌سازی و مدیریت محصولات سیسکو به دست می‌آید. جلد دوم این کتاب با عنوان «راهنمای مطالعه گواهینامه CCNA» مختص آماده‌سازی برای جدیدترین آزمون CCNA‌ یعنی گواهینامه 200-301 است. هر دو جلد حاوی سرفصل‌های آزمون CCNA هستند و با مطالعه آن‌‌ها می‌توان به آمادگی لازم برای شرکت در آزمون CCNA و به‌کارگیری مهارت‌های فنی به صورت عملی دست یافت.

همچنین،‌ در صورت خرید این مجموعه می‌توان به ابزارهای یادگیری تعاملی آنلاین شامل نمونه سوالات، پیش ارزیابی، آزمون تمرینی، فلش‌کارت‌ها و یک واژه‌نامه دسترسی داشت. در این دو کتاب، نویسنده وارد مباحث اضافی و حاشیه‌ای نمی‌شود و مفاهیم به شکلی سرگرم کننده ارائه می‌شوند. کتاب Todd Lammle به اندازه کتاب رسمی سیسکو وارد جزئیات و عمق سرفصل‌ها نمی‌شود، اما از طرف دیگر کسل کننده نیست و بیان ساده‌تری دارد. در ادامه، پیش از پرداختن به سایر کتاب‌هایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان بهترین کتاب CCNA نام برد، مجموعه دوره‌های آموزش سیسکو فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

کتاب CCT/CCNA Routing and Switching All-in-One Exam Guide (Exams 100-490 & 200-301)

این کتاب با عنوان «راهنمای آزمون CCT و مسیریابی و سوئیچینگ CCNA» توسط Glen E Clarke و Richard Deal نوشته شده که از متخصصین شبکه‌های سیسکو و افراد حرفه‌ای در حوزه آموزش سیسکو شناخته می‌شوند.

این کتاب در اواخر دی ماه ۱۳۹۹ (ژانویه ۲۰۲۱) منتشر شده است. محتوای لازم جهت آماده‌سازی برای هر دو آزمون CCT و CCNA به صورت یک جا در این کتاب ارائه می‌شود. CCT سرنامی برای «Cisco Certified Technician» و به معنی گواهی تکنسین سیسکو است.

کتاب CCT/CCNA Routing and Switching All-in-One Exam Guide (Exams 100-490 & 200-301) یکی از کتاب‌های معرفی شده به عنوان بهترین کتاب CCNA

گواهی CCT نقطه آغازین برای علاقه‌مندانی است که قصد شروع فعالیت حرفه‌ای در حوزه شبکه‌های سیسکو را دارند. گواهی CCT در سطح ورودی یا مبتدی و پیش از دوره CCNA قرار می‌گیرد. دوره CCNA معادل سطح کاردانی است. در کتاب CCT/CCNA Routing and Switching All-in-One Exam Guide ، تمام سرفصل‌های هر دو آزمون CCT و آزمون CCNA پوشش داده شده‌اند. در صورت خرید این کتاب نیز امکان دسترسی به منابع آنلاین مختلفی وجود دارد.

سرفصل‌های کتاب CCT/CCNA Routing and Switching All-in-One Exam Guide

سرفصل‌ها و عناوینی که در این کتاب پوشش داده شده، شامل موارد زیر است:

  • مبانی و مفاهیم بنیادی شبکه
  • مدل OSI
  • مجموعه پروتکل TCP/IP
  • سابنتینگ و VLSM
  • مبانی دستگاه‌های سیسکو و سیستم عامل IOS
  • مدیریت دستگاه‌های سیسکو
  • سوئیچینگ
  • مسیریابی ایستا و پویا
  • سرویس‌های IP و IPv6
  • وایرلس
  • مبانی امنیت شبکه
  • پیاده‌سازی امنیت در دستگاه‌های سیسکو
  • اتوماسیون و قابلیت برنامه‌نویسی (Programmability)

کتاب Implementing and Administering Cisco Solutions

نام کامل این کتاب بسیار طولانی و به شرح زیر است:

  • Implementing and Administering Cisco Solutions: 200-301 CCNA Exam Guide: Begin a successful career in networking with 200-301 CCNA certification

ترجمه عنوان این کتاب به صورت زیر است:

  • «پیاده‌سازی و مدیریت محصولات سیسکو: راهنمای آزمون 200-301 سی‌سی‌ان‌ای: آغاز یک حرفه موفق در شبکه با گواهینامه 200-301 CCNA»

معرفی کتاب Implementing and Administering Cisco Solutions: 200-301 CCNA Exam Guide: Begin a successful career in networking with 200-301 CCNA certification یکی از بهترین کتاب CCNA

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فروشگاه آمازون پس از منابع رسمی شرکت سیسکو به حساب می‌آید. نویسنده این کتاب «Glen D. Singh» است. از جمله ویژگی‌های کلیدی این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کتاب کاملاً با تمرکز بر سرفصل‌ها و موضوع‌های آزمون CCNA تدوین شده و مطالعه آن شبیه به شرکت در یک اردوی آموزشی است.
  • آخرین روندهای شبکه‌ها و امنیت سیسکو در این کتاب گنجانده شده است.
  •  با مطالعه این کتاب می‌توان طراحی و پیاده‌سازی گستره وسیعی از فناوری‌ها و خدماتی را انجام داد که از محصولات سیسکو استفاده می‌کنند.

این راهنمای آزمون CCNA بر مباحث بنیادی تمرکز دارد و به مخاطب در کسب سطح بالایی از درک و دانش در حیطه شبکه‌های کامپیوتری، امنیت، اتصال IP، سرویس‌های IP، قابلیت برنامه‌نویسی و خودکارسازی کمک کند. برای مطالعه این کتاب پیش‌نیاز خاصی وجود ندارد و افرادی که آشنایی چندانی با محصولات شرکت سیسکو و شبکه‌های کامپیوتری ندارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

تنها داشتن درک ابتدایی از مباحث بنیادین شبکه در سطح سازمانی برای فهم مطالب این کتاب کافی به نظر می‌رسد. در ادامه این بخش از معرفی بهترین کتاب CCNA به ارائه فهرستی از سرفصل‌های کتاب Implementing and Administering Cisco Solutions پرداخته شده است.

سرفصل‌های کتاب Implementing and Administering Cisco Solutions

فهرست مطالب کتاب Implementing and Administering Cisco Solutions به شرح زیر است:

  1. معرفی شبکه‌های کامپیوتری
  2. شروع کار با دستگاه‌های سیسکو مبتنی بر سیستم عامل IOS
  3. آدرس‌دهی IP و زیرشبکه‌سازی (Subnetting)
  4. شناسایی مسائل فیزیکی، معماری وایرلس و مجازی‌سازی
  5. پیاده‌سازی شبکه‌های VLAN، پروتکل‌های شناسایی لایه دویی و EtherChannelها
  6. درک و پیکربندی درخت پوشا
  7. تفسیر اجزای مسیریابی
  8. درک پروتکل FHRP، مسیریابی ایستا و پویا
  9. تنظیم پروتکل NAT (برگردان نشانی شبکه)
  10. پیاده‌سازی سرویس‌های شبکه و عملیات IP
  11. بررسی امنیت شبکه
  12. تنظیم و پیکربندی کنترل دسترسی دستگاه
  13. پیاده‌سازی لیست‌های کنترل دسترسی
  14. پیاده‌سازی امنیت لایه دو و وایرلس
  15. روش‌ها و مهارت‌های خودکارسازی و قابلیت برنامه‌نویسی شبکه
  16. آزمون شبیه‌سازی شده شماره یک
  17. آزمون شبیه‌سازی شده شماره دو

کتاب ‎31 Days Before your CCNA Exam

نام کامل این کتاب به صورت زیر است:

  • 31 Days Before your CCNA Exam: A Day-By-Day Review Guide for the CCNA 200-301 Certification Exam 1st Edition

کتاب ‎31 Days Before your CCNA Exam: A Day-By-Day Review Guide for the CCNA 200-301 Certification Exam 1st Edition که می‌توان آن را در زمره بهترین کتاب CCNA جای داد

ترجمه عنوان این کتاب به شرح زیر است:

  • ۳۱ روز پیش از آزمون CCNA: یک راهنمای مرور روزانه برای آزمون CCNA 200-301 چاپ اول

مولف این کتاب Allan Johnson است. این کتاب هم یک نسخه تایید شده شرکت سیسکو به حساب می‌آید و توسط این شرکت منتشر شده است. همان‌طور که از نامش پیداست، این کتاب با هدف مطالعه و آماده‌سازی نهایی یک ماه پیش از شرکت در آزمون CCNA تدوین شده است.

این کتاب نیز  به‌روزرسانی شده و با قالب جدید آزمون CCNA یعنی CCNA 200-301 کاملاً مطابقت دارد. در این کتاب یک نقشه روزانه برای آنچه باید مطالعه شود و نحوه مطالعه آن ارائه می‌شود. مفاهیمی از مقدمات تنظیم و پیکربندی سوئیچ گرفته تا آدرس‌دهی IP از طریق فضای ابری، مجازی‌سازی، SDA ،SDN و مفاهیم خودکارسازی شبکه در این کتاب گنجانده شده است.

سرفصل‌های آزمون CCNA به خلاصه‌هایی کوتاه برای هر روز شکسته و منابع مطالعه سریع روزانه‌ در این کتاب ارائه شده‌اند. در صورت نیاز به مطالعه بیش‌تر به بخش‌هایی ارجاع داده شده که حاوی جزئیات و توضیحات بیش‌تری است. در ادامه این بخش از معرفی بهترین کتاب CCNA به این مسئله پرداخته خواهد شد که کتاب ‎31 Days Before your CCNA Exam چگونه به آماده‌سازی برای آزمون CCNA کمک خواهد کرد؟

ویژگی‌های کتاب ‎31 Days Before your CCNA Exam چه هستند؟

کتاب ‎31 Days Before your CCNA Exam به روش‌های زیر به متقاضی کمک می‌کند تا با وجود مشغله زیاد آمادگی برای آزمون CCNA‌ را به طور روزانه دنبال کند:

  • سرفصل‌های مطالعه برای هر روز در تقویم‌های کارتی گرافیکی به صورت خلاصه فهرست شده‌اند.
  • توصیه‌های تخصصی در مورد کارهای لازم برای آماده‌سازی تا زمان آزمون در قالب یک چک‌لیست ارائه می‌شود.
  • توضیحاتی در مورد نحوه برگزاری آزمون و فرایند ثبت‌نام برای اطمینان از عدم بروز مشکل شرح داده شده است.
  • خط‌مشی‌های اثبات شده در ایجاد آمادگی به لحاظ ذهنی و جسمی در این کتاب شرح داده شده‌اند.
  • لحن مکالمه گونه این کتاب، مطالعه و یادگیری مفاهیم را به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل کرده است.

کتاب CCNA Certification Practice Tests: Exam 200-301 1st Edition

می‌توان از کتاب «تست‌های تمرینی گواهی‌نامه CCNA: آزمون ‎۲۰۰-۳۰۱‎ چاپ اول» نیز به عنوان بهترین کتاب CCNA یا یکی از بهترین کتاب‌های CCNA نام برد. در این کتاب آزمون‌های تمرینی برای آشنایی با سوالات آزمون CCNA توسط مولف این کتاب، Jon Buhagiar، ارائه شده است.

تصویر جلد کتاب CCNA Certification Practice Tests: Exam 200-301 1st Edition را نیز می توان آن را به عنوان بهترین کتاب CCNA یا یکی از بهترین کتاب‌های CCNA در نظر گرفت

Jon Buhagiar هفده سال در صنعت شبکه و سیسکو سابقه فعالیت دارد. این کتاب شش آزمون آزمایشی تستی را شامل  می‌شود که در مجموع ۱۲۰۰ سوال امتحانی را در خود جای داده است. همچنین، دو آزمون تمرینی کامل درست مشابه آزمون سیسکو CCNA نیز در این کتاب وجود دارد. مهم‌تر از همه، شش آزمون تمرینی است که موضوعاتی مختلفی شامل موارد زیر در آن‌ها پوشش داده شده‌اند:

  • مفاهیم بنیادی امنیت
  • خودکارسازی و قابلیت برنامه‌نویسی
  • سرویس‌های IP
  • اتصال IP
  • کارکرد صحیح شبکه
  • مفاهیم بنیادی شبکه‌های کامپیوتری

در صورت خرید این کتاب، علاوه بر پوشش کامل سرفصل‌های آزمون CCNA و نمونه سوالات پرتعداد، ابزارهای تست آنلاین حاوی سوالات تمرینی بیش‌تر و ابزارهای مطالعه و یادگیری برای کمک به تقویت مطالب آموخته شده در کتاب نیز در دسترس خوانندگان قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب، بخش بهترین کتاب CCNA در این مقاله به پایان می‌رسد. حال پس از معرفی چند کتاب به عنوان بهترین کتاب CCNA ، به برخی از سوالات رایج و مهم پیرامون CCNA در ادامه این مقاله پاسخ داده شده است.

قالب آزمون CCNA به چه شکل است؟

آزمون جدید CCNA شامل ۱۰۲ سوال می‌شود که متشکل از سوالاتی با نوع چندگزینه‌ای، نوع چند جواب صحیح و سوالات نوع کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) است. در قالب جدید آزمون CCNA ، بخش شبیه‌سازی (Simulation) گنجانده نشده است.

اگرچه، قالب آزمون در حال حاضر به این صورت ارائه می‌شود و ممکن است در آینده این قالب تغییر کند. حداقل نمره برای قبولی در آزمون CCNA امتیاز ۸۲۵ است که برای ۱۰۲ سوال نمره بالایی به حساب می‌آید. برای رسیدن به این نمره باید به سوالات زیادی پاسخ صحیح داده شود. آزمون جدید CCNA نسبتاً دشوار است و متقاضی باید پیش از شرکت در آزمون CCNA ، بر سرفصل‌ها و مفاد آزمون تسلط کافی داشته باشد.

سرفصل‌های آزمون CCNA چه هستند؟

سرفصل‌های اصلی آزمون CCNA شامل مبانی شبکه، دسترسی شبکه، اتصال آی‌پی، سرویس‌های آی‌پی، مبانی امنیت، خودکارسازی و قابلیت برنامه‌نویسی شبکه است. هر یک از سرفصل‌های آزمون CCNA به زیرفصل‌هایی تقسیم می‌شوند.

سرفصل‌های کامل آزمون CCNA به همراه زیرفصل‌ها و جزئیات کامل در «نقشه ساخت آزمون CCNA» یا همان «CCNA Exam ‌Blueprint» توسط سایت سیسکو و در اینترنت به صورت فایل PDF به‌روزرسانی و منتشر می‌شود. به طور میانگین هر سرفصل اصلی شامل ۱۰ زیرفصل است. تمامی سرفصل‌ها و زیرفصل‌های آزمون CCNA به همراه سایر نکات مهم پیرامون CCNA در مقاله «CCNA چیست ؟ — آزمون، مدرک، گرایش‌ها، بازار کار و درآمد» به طور جامع ارائه شده است.

آیا امکان شرکت در آزمون CCNA در ایران وجود دارد؟

طبق اعلام سایت رسمی سیسکو، در زمان تدوین این مقاله افرادی که ساکن کشورهای تحت تحریم شامل کوبا، ایران، کره شمالی و سوریه هستند، امکان شرکت در آزمون‌های سیسکو را ندارند زیرا سیسکو یک شرکتی در ایالات متحده است و باید از مقررات اداره صادرات آن کشور تبعیت کند. آزمون‌های شرکت سیسکو توسط Pearson VUE برگزار می‌شوند که یک پلتفرم آزمون آنلاین محسوب می‌شود.

امکان ثبت‌نام در آزمون CCNA از طریق وب‌سایت Pearson VUE برای افراد ساکن ایران وجود ندارد و در صورت ثبت‌نام، پیام خطایی به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

امکان ثبت نام و شرکت در آزمون CCNA در ایران وجود ندارد | بهترین کتاب CCNA

البته، باید در نظر داشت که با گذراندن دوره‌های آموزش آنلاین CCNA از جمله دوره‌های فرادرس می‌توان در داخل کشور نیز مهارت‌های CCNA را آموخت و دوره‌های گذرانده شده را در رزومه کاری لحاظ کرد تا اقبال بیش‌تری برای پذیرش در یک عنوان شغلی مرتبط و استخدام در حوزه شبکه به وجود آید. بدین سبب، در ادامه مقاله معرفی بهترین کتاب CCNA به معرفی دوره‌های سیسکو و دوره‌های شبکه فرادرس پرداخته شده است.

جمع‌بندی

مقاله بهترین کتاب CCNA با هدف معرفی کتاب‌های کاربردی و محبوب برای یادگیری مفاهیم و سرفصل‌های آزمون CCNA و آماه‌سازی در این آزمون ارائه شده است. در این مقاله ضمن شرح تغییرات قالب آزمون CCNA ، هفت عنوان از بهترین کتاب‌های CCNA معرفی شدند. البته، دو عنوان از این هفت مورد به صورت مجموعه‌ای از دو جلد کتاب CCNA است. بنابراین، می‌توان گفت به طور کلی ۹ جلد کتاب به عنوان بهترین کتاب CCNA در این نوشته معرفی شدند.

سش

بهترین کتاب CCNA را می‌توان کتاب «CCNA 200-301 Official Cert Guide» دانست. زیرا در منابع مختلفی از این کتاب به عنوان بهترین کتاب CCNA یاد شده است. به علاوه، این کتاب منبع رسمی و منتشر شده توسط شرکت سیسکو نیز هست. بنابراین، هیچ شکی در انتخاب آن به عنوان بهترین کتاب CCNA باقی نمی‌ماند. علاوه بر معرفی کتاب، در انتهای این مقاله به برخی از سوالات رایج پیرامون آزمون CCNA پرداخته شد. همچنین در بخش انتهایی، برخی از دوره‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری و شبکه‌های سیسکو فرادرس نیز معرفی شدند.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Amazon.comYouTube - DaltonInCloudYouTube - ITProTVCisco
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *