بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی – معرفی ۴۳ عنوان ضروری

۱۱۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۷ دقیقه
بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی – معرفی ۴۳ عنوان ضروری

یادگیری دستور زبان همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. نه‌تنها برای مکالمه‌های روزمره باید با دستور زبان آشنا باشیم، بلکه برای مطالعه کتاب‌های دانشگاهی و نوشتن متن‌های انگلیسی لازم است تسلط کافی بر آن داشته باشیم. ازطرفی، برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی نظیر آیلتس، تافل یا دولینگو، نقش گرامر را نباید نادیده گرفت، زیرا در هر یک از بخش‌های آزمون، ضرورت یادگیری آن برای پاسخ دادن به سؤال‌ها مطرح می‌شود. در این آموزش قصد داریم به معرفی چند نمونه از بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی بپردازیم و به نکات مهمی در خصوص یادگیری گرامر زبان انگلیسی اشاره کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

اهمیت یادگیری گرامر زبان انگلیسی

استفاده درست از گرامر، کلید موفقیت در صحبت کردن به زبان انگلیسی و داشتن اعتمادبه‌نفس است. با دانستن دستور زبان انگلیسی می‌توانیم از اشتباهات رایجی که بسیاری از زبان‌آموزان هنگام نوشتن و صحبت کردن تجربه می‌کنند دوری کنیم و به این ترتیب سطح زبان خود را بالا ببریم و میزان تسلط خود را نشان دهیم.

در برخی از موارد استفاده از گرامر انگلیسی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای مثال، اگر قصد مصاحبه برای ورود به کشور انگلیسی‌زبان را دارید، کارفرما به احتمال بسیار زیاد به سطح زبان انگلیسی شما هنگام مصاحبه اهمیت زیادی می‌‌دهد. در واقع، طی تحقیقات اخیر که در رابطه با زبان انگلیسی صورت گرفته، ۵۰٪ از کارفرمایان به این نکته اشاره کرده‌اند که املا و گرامر، مهم‌ترین دلیل برای رد کردن نامه‌های درخواست همکاری بوده است.

استفاده درست از دستور زبان انگلیسی به‌نوعی بیانگر میزان تسلط شما به مهارت‌‌های مختلف است. همچنین نشان می‌دهد که شما در راستای یادگیری زبان جدید، ممارست زیادی به خرج داده‌اید و پشتکار فراوانی دارید. علاوه بر این، کالج‌ها و دانشگاه‌ها، زبان انگلیسی را به صورت آکادمیک مورد ارزیابی قرار می‌دهند و این سنجش بر مبنای دانش گرامر انگلیسی شما انجام می‌شود.

دستور زبان انگلیسی بخش مهمی از زندگی اجتماعی شما نیز به شمار می‌رود. افرادی که در رسانه‌های اجتماعی به دنبال یافتن دوست هستند، تمایل به چت کردن با افرادی را ندارند که دستور زبان‌شان ضعیف است. به علاوه، زمانی که برای سفرهای تفریحی به کشورهای مختلف سفر می‌کنید، برای انجام هر کاری، به استفاده درست از کلمه‌‌ها در کنار هم و ساختن جمله‌های مناسب نیاز دارید تا بتوانید منظور خود را به خوبی منتقل کنید.

تسلط بر گرامر زبان انگلیسی فقط به صحبت کردن یا نوشتن‌های روزانه یا در محیط کار محدود نمی‌شود. گاهی نیاز است برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل، به سطح مطلوبی از دستور زبان انگلیسی دست پیدا کنیم. برای مثال، در آزمون آیلتس، با وجود این‌‌‌‌که بخش جداگانه‌ای برای گرامر زبان انگلیسی در نظر گرفته نشده، در همه بخش‌ها به آن نیاز است. به بیان دیگر، باید بتوانیم دستور زبان را به خوبی بفهمیم تا برای «Speaking» به پرسش‌های روز مصاحبه پاسخ دهیم و نمره خوبی کسب کنیم. همچنی برای فهمیدن متن‌های مختلف در بخش «Reading» یا برای نوشتن پاسخ سؤال‌های بخش لیسنینگ لازم است با دستور زبان و املای درست کلمه‌ها به اندازه کافی آشنایی داشته باشیم. از همه این‌ها مهم‌تر، برای پاسخ دادن به تسک‌های رایتینگ، مهم‌ترین مسئله استفاده از گرامر درست است.

با توجه به همه مواردی که گفته شد، اهمیت یادگیری دستور زبان انگلیسی را می‌توانیم بهتر درک کنیم. در این آموزش قصد داریم راه‌‌های تقویت گرامر زبان انگلیسی را توضیح دهیم و به معرفی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی بپردازیم تا با مطالعه آن‌‌‌ها بتوانیم زبان انگلیسی را به شکلی درست یاد بگیریم.

بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی

با توجه به اهمیت یادگیری دستور زبان، لازم است به روش‌های یادگیری آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم. بسیاری از افراد، یادگیری به کمک کتاب و منابع آموزشی را بهترین راه برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی می‌دانند. البته در کنار این کتاب‌ها می‌توانید از منابع کمک‌آموزشی یا اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های آموزشی نیز کمک بگیرید. در این آموزش به معرفی ۴۳ نوع از بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی پرداخته‌ایم و درباره ویژگی‌های هر یک توضیحاتی داده‌ایم.

۱. کتاب English Grammar in Use

بسیاری از استادان زبان انگلیسی، کتاب «English Grammar in Use» را بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌دانند. نویسنده این کتاب «Raymond Murphy» است و به طور کلی مطالعه این کتاب برای سطوح «B1-B2» یا سطوح Intermediate گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. آنچه زبان‌آموزان در این کتاب آموزش گرامر زبان انگلیسی یاد می‌گیرند، شامل توضیحات و تمرین‌هایی است که به آن‌ها در راستای بهبود گرامر کمک فراوانی می‌کند و به عنوان منبع کمک‌آموزشی برای کلاس‌های درسی بسیار مناسب است.

همچنین برای افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز را دارند، منبع ساده‌ و قابل‌فهمی به شمار می‌رود. «English Grammar in Use»‌ شامل تمرین‌های اضافی برای هر درس است که در انتهای کتاب پاسخ آن‌ها نیز آورده شده است.

کتاب گرامر این یوز

۲. کتاب The Blue Book of Grammar and Punctuation

این کتاب جزو بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی و در دسته پرفروش‌ها در نظر گرفته شده است که هم شامل آموزش گرامر و هم قوانین نقطه‌گذاری است. به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین کتاب‌ها برای آموزش گرامر شناخته شده است.

«The Blue Book of Grammar and Punctuation» شامل مباحث ساده و قابل‌فهم، مثال‌های متعدد، ده‌ها آزمون قابل‌تکرار و آزمون‌هایی برای تقویت دستور زبان انگلیسی است. این کتاب هم مناسب دانشجویان کالج است و هم برای زبان‌آموزانی طراحی شده که قصد مطالعه به صورت خودخوان را دارند.

یادگیری دستور زبان انگلیسی به کمک این کتاب، بسیار ساده و در عین حال سرگرم‌کننده است. نسخه جدید آن نیز به‌روزرسانی شده و آزمون‌هایی برای ارزیابی نحوه عملکرد افراد است. به طور کلی، برای افرادی که می‌خواهند قوانین و دستورالعمل‌های مهم و کاربردی گرامر را یاد بگیرند، دستورالعمل‌های جامع و ساده‌ای ارائه می‌دهد.

کتابهای گرامر زبان انگلیسی

۳. کتاب The Only Grammar Book You'll Ever Need

به کمک این کتاب دیگر نگران علائم نشانه‌گذاری مانند ویرگول، نقطه‌ویرگول یا مواردی از این قبلی نباشید. این کتاب می‌تواند علاوه بر گرامر، رایتینگ شما را نیز تقویت کند و به نکات مهمی برای نوشتن «essay» اشاره کرده است. همچنین توضیحاتی درباره اجزای کلام در زبان انگلیسی و اشتباهات رایج گرامری و نشانه‌گذاری ارائه کرده است که می‌تواند کمک زیادی به یادگیری زبان انگلیسی داشته باشد.

بهترین کتابهای گرامر انگلیسی

۴. کتاب The Elements of Style

به احتمال زیاد تا به حال از این کتاب استفاده کرده‌اید. «The Elements of Style»، راهنمایی برای بهبود گرامر زبان انگلیسی است. پیشگفتار آن توسط «راجر آنجل» نوشته شده و به خوانندگان یادآوری می‌کند که قرار است با کتاب ارزشمندی برای تقویت گرامر زبان انگلیسی و رایتینگ مواجه شوند. لحن کتاب طنز است و جذابیت منحصربه‌فردی را برای خواننده ایجاد می‌کند. برای آن دسته از زبان‌آموزانی که از یادگیری مباحث گرامری و یکنواخت بودن آن خسته می‌شوند، این کتاب می‌تواند منبع خوبی به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی باشد.

گرامر چیست با مثال

۵. کتاب Practical English Usage

این کتاب بیشتر برای استادان زبان انگلیسی طراحی شده است، زیرا گرامر زبان انگلیسی را با تمام جزئیات و در سطح پیشرفته آموزش داده و برای تدریس مباحث گرامری می‌تواند بسیار مفید باشد. به جرئت می‌توان گفت که نکات گرامری که در این کتاب مطرح شده، به ندرت در کتاب‌‌‌های آموزش گرامر یافت می‌شود.

علاوه بر مباحث گرامری، واژگان، اصطلاحات، علائم نشانه‌گذاری و املای کلمه‌‌ها را نیز آموزش می‌دهد. این کتاب مدام به‌روزرسانی شده و از سطح استانداردی برخوردار است. بنابراین می‌تواند در دسته‌بندی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی قرار بگیرد.

کتاب گرامر زبان انگلیسی

6. کتاب Understanding and Using English Grammar

نویسنده این کتاب «Betty S. Azar» است و یکی از کتاب‌های محبوب در دسته گرامر زبان انگلیسی به شمار می‌رود. زیرا مباحث گرامری را به کمک مثال‌‌های متنوع و بسیار ساده آموزش می‌دهد و مرجع کاملی است. از ویژگی‌های خوب این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمون اولیه در ابتدای هر فصل که به زبان‌آموزان امکان می‌دهد سطح زبان انگلیسی خود را بدانند
  • دستور زبان به‌روزرسانی شده و برجسته کردن تفاوت‌های انگلیسی نوشتار و گفتار
  • داشتن مواردی مانند نظرات، مقاله در مورد موضوعات روز و وبلاگ‌هایی که بر موفقیت زبان‌آموزان تمرکز دارد.
  • تمرین‌های اضافی برای درک بهتر مفاهیم در کنار تمرین‌های موضوعی و تلفیقی
  • تمرین‌ها و آموزش‌‌های گام به گام همراه با ارائه نکاتی برای نوشتن بهتر و ویرایش
آموزش گرامر انگلیسی

۷. کتاب High School English Grammar & Composition

کتاب «High School English Grammar & Composition» منبع مطالعه ایدئال برای دانش‌آموزانی است که در حال یادگیری زبان انگلیسی و استفاده از آن هستند. این کتاب بر گرامر و ساختاربندی تمرکز دارد و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنند. زبان کتاب نیز ساده و قابل‌فهم است و برای معلم‌ها نیز مرجع ارزشمندی به شمار می‌رود.

بخش ساختاربندی، قوانین مهم نوشتن را مورد بحث قرار می‌دهد و شامل نکاتی برای نوشتن ساختارهای مؤثر است. در حالی که بخش گرامر به مفاهیم اساسی مانند فعل، اسم و سایر اجزای کلام، زمان‌ها، مفعول و ساختار جمله می‌پردازد. در کنار تمام این فصل‌ها، تمرین‌هایی نیز لحاظ شده که برای دانش‌آموزان مفید است.

راههای تقویت گرامر انگلیسی

۸. کتاب Advanced Grammar in Use with Answers

این کتاب به عنوان منبعی مناسب برای مطالعه به صورت خودخوان در نظر گرفته شده و برای سطوح پیشرفته طراحی شده است. شامل ۱۰۰ درس است که هر یک همراه با عکس و تمرین‌های متنوع، دستور زبان انگلیسی را آموزش می‌دهد. علاوه بر این، برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی را دارند، گزینه مطلوبی به نظر می‌رسد.

بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی چیست

۹. کتاب McGraw-Hill Education Handbook of English Grammar & Usage

این کتاب به عنوان منبعی برای یادگیری دستور زبان انگلیسی و مهارت‌های ارتباطی در هر موقعیتی به شمار می‌رود و برای سطوح متوسط و پیشرفته طراحی شده است.

معلمان زبان تنها کسانی نیستند که انتظار می‌رود زبان انگلیسی را به شکلی دقیق و درست صحبت کنند. داشتن تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای یافتن شغل یا گرفتن ترفیع باشد. چه نیاز به یادگیری مهارت‌های پیشرفته زبانی داشته باشید و چه به دنبال بهبود دستور زبان خود در کوتاه‌ترین بازه زمانی باشید، کتاب «McGraw-Hill Education Handbook of English Grammar & Usage» می‌تواند شما را در مسیر درستی هدایت کند.

این کتاب توسط دو متخصص نوشته شده و تعاریف، نکات و قوانین ساده‌ای را ارائه می‌کند که لازمه یادگیری گرامر انگلیسی است. نمونه‌هایی از مکالمه‌های روزمره و همچنین مثال‌هایی در خصوص برقراری ارتباط از طریق ایمیل، ارسال پیام و رسانه‌های اجتماعی نیز در این کتاب ارائه شده است. از دیگر مواردی که باعث شده این کتاب در دسته بهترین کتاب یادگیری گرامر زبان انگلیسی قرار بگیرد، به صورت زیر خلاصه شده است:

  • توضیح اشتباهات رایج گرامری و راهکارهای لازم برای رفع آن‌ها
  • آموزش راهکارهای فوری سریع رفع پیچیده‌ترین و رایج‌ترین اشتباهات گرامری
  • راه‌هایی برای تمرین مهارت نوشتن و استفاده درست از دستور زبان در متون انگلیسی
روشهای یادگیری گرامر زبان انگلیسی

۱۰. کتاب Fundamentals of English Grammar Workbook with Answer Key

با استفاده از رویکردی بررسی‌شده طی مرور زمان که به میلیون‌ها زبان‌آموز در سراسر جهان کمک کرده است، اصول دستور زبان انگلیسی، آموزش گرامر زبان انگلیسی را در قالب تمرین‌‌های دقیق برای بهبود مهارت‌های گفتاری، نوشتن، شنیدن و خواندن ارائه می‌کند.

ویرایش پنجم این کتاب، به طور گسترده مورد بازبینی قرار گرفته است تا با علوم شناختی، همگام شود. بنابراین، بیش از هر زمان دیگری، معلمان به طیف وسیعی از ارائه‌ها و فعالیت‌ها برای رفع نیازهای خاص کلاس‌های خود دسترسی پیدا می‌کنند که به کمک این کتاب می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمون‌‌های کوتاه در ابتدای هر فصل که به یادگیرندگان اجازه می‌دهد تا دانش اولیه خود را محک بزنند.
  • تمرین‌های متعدد که به مرور به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا بهتر یاد بگیرند.
  • نمودارها و تمرین‌های جدید برای درک بهتر اطلاعات و بهبود دستور زبان انگلیسی
  • متن‌های طولانی‌تر برای بررسی مفهوم و گرامر انگلیسی
  • تمرینات شفاهی که زبان‌آموزان را تشویق می‌کند طبیعی‌تر و روان‌تر صحبت کنند.
  • فعالیت‌های نوشتاری گام‌به‌گام که باعث بهبود مهارت‌های نوشتاری و کاهش اشتباهات گرامر در رایتینگ می‌شود.
  • نکات مهم درباره نوشتن و افزایش مهارت نوشتاری
  • طیف گسترده‌ای از تمرین‌ها مانند بررسی واژگان و استفاده از روش‌هایی برای برقراری ارتباط و مهارت‌های زبانی
  • الگوهای آموزشی دستور زبان جدید بر اساس تحقیقات به عمل آمده و تأیید شده توسط مؤسسات رسمی
  • تفاوت بین انگلیسی محاوره و نوشتاری در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی
  • آشنایی زبان‌آموزان با سبک زندگی و تفاوت‌های فرهنگی و راهکارهای کنار آمدن با آن‌ها
  • بررسی نحوه عملکرد زبان‌آموزان در پایان هر فصل و رفع مشکلات آن‌ها
  • ارائه برنامه‌ای منظم و منسجم و همگام شدن با جدیدترین مباحث آموزشی
  • ارائه کتاب صوتی و پاورپوینت به صورت ویدئویی
معرفی کتاب آموزش گرامر

۱۱. کتاب English for Everyone

به کمک این کتاب می‌توانید به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی بیش از ۳۰۰۰ کلمه ضروری و رایج را یاد بگیرید و انواع روش‌های یادگیری، تمرین کردن و کسب مهارت‌های عملی زبان را امتحان کنید.

«English for Everyone» برای زبان‌آموزان ESL منبع مناسبی به شمار می‌رود و به کمک آن می‌توانند عبارت‌ها و کلمه‌های جدید را بیاموزند که از طریق تمرین‌ها و مثال‌های مختلف ارائه می‌شود. هنگامی که اعتمادبه‌نفس کافی به دست آوردید، از این کتاب می‌توانید برای ساختن جمله‌های پیچیده و سطح بالاتر کمک بگیرید.

«English for Everyone» با ارائه تعریف هر کلمه و به کار بردن آن در جمله و مثال‌های متعدد، دایره واژگان شما را برای محیط‌های کاری و تجاری بهبود می‌بخشد. همچنین به کمک جمله‌های مختلف، کالوکیشن‌های انگلیسی را نیز آموزش می‌دهد تا بتوانید از کلمه‌های جدید در شرایط درست و مطلوبی استفاده کنید.

«English for Everyone» مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و تمرین‌های متعدد است که یادگیری زبان انگلیسی را برای نوجوانان و بزرگسالان از سطح مبتدی تا متوسط ​​و پیشرفته انگلیسی پشتیبانی می‌کند. ارائه قالب سرگرم‌کننده و آسان برای آموزش که هم برای آموزش زبان انگلیسی مناسب باشد و هم به صورت خودآموز زبان‌آموزان را درگیر روند یادگیری کند، باعث شده تا بسیاری از متخصصان این کتاب را به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی معرفی کنند.

چه به دنبال منابع آموزشی ESL باشید، چه برنامه‌ای ساختاریافته برای زبان‌آموزان نیاز داشته باشید، برای یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، می‌توانید از این کتاب به عنوان منبع مفیدی برای دست‌یابی به اهداف زیر استفاده کنید:

  • مثال‌هایی از موضوعات متنوع زبان انگلیسی که با توضیحات مشخص، تصویر و کدهای رنگی ارائه شده است.
  •  داشتن تمرین‌های متعدد شفاهی و شنیداری برای تقویت مهارت لیسنینگ
  • ارجاعات متعدد برای آموزش آسان و سهولت در یادگیری گرامر زبان انگلیسی
  •  راهنمای جمله‌سازی که به زبان‌آموزان نحوه ساختن جملات پیچیده را از جملات ساده آموزش می‌دهد.
  • نشانه‌هایی برای یادگیری آسان واژگان به صورت بصری که شامل فهرستی از کلمه‌های پرکاربرد انگلیسی و عبارت‌های رایج است و به‌ویژه برای افرادی که یادگیری آن‌ها از نوع دیداری است منبع مناسبی به شمار می‌رود. به همین دلیل آن را در دسته‌بندی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی قرار می‌دهند.

کتاب «English for Everyone» برای افرادی که قصد شرکت در آزمون‌های بین‌المللی نظیر «TOEFL» و «IELTS» یا «CEFR» و مانند این‌ها را دارند و می‌خواهند گرامر زبان انگلیسی خود تقویت کنند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

کتاب دستور زبان انگلیسی پایه

۱۲. کتاب English Grammar For Dummies

درک پیچیدگی‌های زبان انگلیسی آن‌قدرها هم سخت نیست و این راهنمای ساده، همه‌چیز را به روش‌های منطقی تجزیه و تحلیل می‌کند. آشکار کردن قوانین و ترفندهایی برای رفع سردرگمی زبان‌آموزان، روشی برای تقویت دستور زبان و افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها برای برقراری مهارت‌های ارتباطی به کمک زبان انگلیسی است.

گرامر خوب، پایه و اساس صحبت کردن و نوشتن است. این کتاب با توضیحات ساده خود، مسیر دست‌یابی به هدف ارزشمندتان را هموارتر می‌سازد تا در نهایت ارتباطی واضح‌تر و مؤثرتر داشته باشید. با بررسی همه‌چیز، از اجزای سازنده یک جمله گرفته تا قوانین نشانه‌گذاری، راهنمایی عملی ارائه می‌دهد که برای برقراری ارتباط کمک فراوانی خواهد کرد. به کمک این کتاب می‌توانید به ویژگی‌‌های زیر دست پیدا کنید.

  • مهارت گفتاری خود را بهبود بخشید.
  • ارتباطات نوشتاری را واضح بنویسید.
  • جدیدترین تکنیک‌ها را برای بهبود گرامر انگلیسی دریافت کنید.
  • در آزمون ورودی کالج شرکت کنید یا ارائه رضایت‌بخشی به زبان انگلیسی داشته باشید.
  • نگران دستورالعمل‌های گرامری نباشید و با صحبت کردن به زبان انگلیسی، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنید.
مطالعه بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی

۱۳. کتاب Woe Is I

نسخه جدید این کتاب شامل دقیق‌ترین و جزئی‌ترین مباحث گرامری می‌شود که نه‌تنها برای زبان‌آموزان، بلکه برای معلمان هم می‌تواند منبع مفیدی به شمار بیاید. زبان طنز و ساده‌ای که برای آموزش گرامر استفاده شده، انگیزه بیشتری برای مطالعه ایجاد می‌کند و در مجموع می‌تواند در دسته‌بندی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی قرار بگیرد.

در ویرایش چهارم کتاب، نویسنده به توضیح رشته‌ای از کلمات می‌پردازد که در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کند. همچنین به مباحثی مانند تفاوت «who»‌ و «whom» و مواردی از این قبیل اشاره می‌کند یا تفاوت «taller than me» و «taller than I am»‌ را در مبحث قیدهای مقایسه‌ای توضیح می‌دهد. همچنین به آموزش کلمات مخفف در انگلیسی و کاربرد علائم نشانه‌گذاری می‌پردازد و در مجموعه به بیشتر پرسش‌های گرامری شما پاسخ می‌دهد.

کتاب گرامر آکسفورد

14. کتاب Oxford Modern English Grammar

کتاب «Oxford Modern English Grammar» یکی از جدیدترین کتاب‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی است و راهنمای مفیدی در این زمینه به شمار می‌رود. این کتاب توسط متخصصی مجرب و برجسته در این زمینه نوشته شده است و هم انگلیسی بریتانیایی و هم انگلیسی آمریکایی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، برای آموزش مباحث گرامری، از نمونه‌های گفتاری و نوشتاری معتبر استفاده می‌کند.

این کتاب در چهار بخش مختلف طراحی شده و از ابتدایی‌ترین تا پیچیده‌ترین مباحث گرامری را شامل می‌شود که همه آن‌ها به سادگی و به درستی آموزش داده شده‌اند.
کتاب «Oxford Modern English Grammar» به عنوان منبعی توصیفی برای علاقه‌مندان به زبان انگلیسی، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، و برای هر کسی که می‌خواهد دستورالعمل واضحی برای یادگیری گرامر و نحوه استفاده از آن باشد، ارزشمند خواهد بود.

کتاب برای مطالعه گرامر زبان انگلیسی

۱۵. کتاب The Best Grammar Workbook Ever

این کتاب به عنوان راهنمای آموزشی جامع برای سنین مختلف است. کتاب کار آن به مشکلات رایج گرامری، علائم نگارشی، بزرگ‌نویسی و استفاده از کلمات مختلف اشاره می‌کند. همچنین شامل آزمون اولیه و نهایی، بیش از 100 تمرین و آزمون‌های مختلف در پایان هر فصل می‌شود. پاسخ سؤال‌ها نیز در بخش پیوست آمده است. سایر مواردی که به آن پرداخته شده عبارت است از:

  • کلمه‌‌هایی که معمولاً غلط املایی دارند.
  • کلمه‌هایی که معمولاً اشتباه تلفظ می‌شوند.
  • ریشه کلمات یونانی و لاتین و نکته‌های مربوط به نوشتن.

این کتاب با لحنی دوستانه نوشته شده است و به راحتی می‌توان با بخش‌‌های متنوع آن ارتباط برقرار کرد.

بهترین کتاب برای مطالعه گرامر

۱۶. کتاب Write Right

در عصر مکاتبات الکترونیکی، بیش از هر زمان دیگری به راهنمای نوشتاری مفید و مطمئن نیاز داریم. نسخه جدید کتاب «Write Right» راهنمای جامعی برای تمام مراحل نوشتن، از درک بخش‌های گفتار گرفته تا ساختن جمله درست و آموزش نکات مهم دستور زبان برای نوشتن جمله‌ها، به شما کمک می‌کند.

همچنین به کمک تصاویر مختلف سعی دارد به روشی سرگرم‌کننده، زبان انگلیسی را آموزش دهد. بنابراین، چه به عنوان منبعی برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی و چه به عنوان منبعی ارزشمند برای تقویت مهارت نوشتاری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر موارد ذکرشده، فهرستی از وب‌سایت‌های مفید و واژه‌نامه‌ای در انتهای آن برای تعریف اصطلاحات دشوار لحاظ شده است.

کتاب گرامر write right

۱۷. کتاب The Chicago Manual of Style

فناوری ممکن است دستخوش تغییراتی شود، اما نیاز به ارتباطات و دقیق و آشکار، هرگز از دور خارج نمی‌شود. به همین دلیل کتاب «The Chicago Manual of Style» سال‌‌های متمادی به عنوان مرجعی مناسب در نظر گرفته شده است.

در چند سالی که از انتشار نسخه قبلی آن می‌گذرد، شاهد تحول خارق‌العاده‌ای در نحوه خلق مهارت‌های یادگیری و آموزش بوده‌ایم. نسخه هفدهم کتاب «The Chicago Manual of Style»، راهنمایی کامل همراه با دستورالعمل‌های به‌روز درمورد یادگیری، ابزارهایی برای حاشیه‌نویسی PDF، استانداردهای دسترسی به وب و استفاده مفید از ابرداده‌ها، چکیده‌ها و کلمه‌های کلیدی را ارائه می‌دهد.

سایر تغییرات این کتاب فراتر از تغییرات تکنولوژیکی است. فصل مربوط به دستور زبان، شامل واژه‌نامه گسترده‌ای از کلمه‌‌ها و عبارت‌های مشکل‌ساز و بخش جدیدی در نحو و همچنین دستورالعمل‌هایی در خصوص یادگیری گرامر و واژگان است.

این نسخه همچنین شامل پیشنهادهایی می‌شود که از ایمیل‌ها، تماس‌ها و حتی توییت‌های خوانندگان الهام گرفته است. به همین خاطر می‌توان آن را در دسته بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی قرار داد.

کتاب گرامر Chicago

۱۸. کتاب Essential Grammar in Use with Answers

این کتاب در دسته مجموعه‌ای از بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی قرار دارد و می‌تواند به یادگیری دستور زبان انگلیسی به شکلی ساده کمک کند. هر درس از نکته‌های آموزشی گرامر تشکیل شده و در ادامه تمرین‌هایی همراه با پاسخ آورده شده است تا با انجام دادن آن‌ها بتوانید مهارت لازم برای استفاده از گرامر را در مکالمه و نوشتن کسب کنید. بسیاری از استادان زبان انگلیسی از این کتاب به عنوان منبع کمک‌آموزشی مفید در کنار منابع اصلی استفاده می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب این است که می‌توان از آن به عنوان منبعی برای مطالعه به صورت خودخوان استفاده کرد، زیرا همه آموزش‌ها به صورت ساده و قابل‌فهم در دسترس زبان‌آموزان قرار گرفته است.

کتاب Essential Grammar

۱۹. کتاب The Sense of Style

چرا برخی از زبان‌آموزان رایتینگ ضعیف دارند و چگونه می‌توانیم آن را بهتر کنیم؟ آیا رسانه‌های اجتماعی و نوع ارسال پیامک‌ها و گفت‌وگوها باعث ایجاد این ضعف شده است؟ آیا کودکان به نوشتن خوب نیز بها می‌دهند؟ به کمک این کتاب می‌توانید پاسخ پرسش‌های خود را در زمینه نوشتن پیدا کنید و در کنار آن متوجه نقاط ضعف خود شوید و مهارت نوشتن را بهبود بخشید.

در این کتاب سرگرم‌کننده و بسیار کاربردی، «استیون پینکر»، راهنمای نوشتن در قرن بیست‌ویکم را بازنگری می‌کند. او با استفاده از نمونه‌هایی از نثر مدرن و در عین حال به‌ دور از لحن سرزنش‌کننده و تحقیرآمیز، نشان می‌دهد که چگونه هنر نویسندگی می‌تواند آن را به اثری لذت‌بخش و به موضوع فکری جذابی تبدیل کند. کتاب «The Sense of Style» برای نویسندگان و برای خوانندگانی طراحی شده است که به نامه نوشتن و ادبیات علاقه‌مندند و درمورد روش‌هایی که می‌تواند نحوه عملکرد زبان را در بهترین حالت خود روشن کنند، کنجکاو هستند.

به کمک این کتاب می‌توانید به مرور نکات ارزشمندی در رابطه با نوشتن یاد بگیرید و از راهکارهایی برای ساختن جملات پیچیده و با دستور زبان پیشرفته‌تر کمک بگیرید. به همین دلیل آن را در دسته بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی معرفی کرده‌ایم.

کتاب های گرامر زبان

۲۰. کتاب Grammar Girl's Quick and Dirty Tips for Better Writing

«Mignon Fogarty»، با نام مستعار «Grammar Girl»، باور دارد که می‌تواند گرامر نادرست را از بین ببرد. با این حال همچنان مصمم است که این روند را تا حد امکان بدون دردسر پیش ببرد. چند سال پیش، او پادکست‌هایی به صورت هفتگی برای مقابله با برخی از رایج‌ترین اشتباهات گرامری به هنگام برقراری ارتباط با دیگران تهیه کرد. آن پادکست‌ها اکنون بیش از بیست میلیون بار دانلود شده‌اند و در صفحات اول نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال چاپ شده است.

نکته‌های مهمی که در رابطه با نوشتن بهتر در این کتاب مطرح شده است، مباحث گرامری و دستورالعمل‌های انتخاب واژگان را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد که می‌تواند حتی بهترین نویسندگان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از تفاوت «between» و «among» و همچنین «although» و «while» گرفته تا کاربرد ویرگول و معرف‌های اسمی نابجا، نویسنده این کتاب سعی کرده ترفندهای یادگیری را به شکل واضحی ارائه دهد که به خوانندگان کمک می‌کند تا آن اشتباهات گرامری را به خاطر بیاورند و از آن‌ها دوری کنند. انبوهی از نکات مؤثر درمورد سبک نوشتن و ارسال ایمیل، باعث می‌شود تا این کتاب به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی روی میز هر زبان‌آموزی مشاهده شود.

آموزش انواع زمانها

۲۱. کتاب Complete English Grammar Rules

این کتاب راهنمای کاملی برای یادگیری نکات گرامری و تمرین‌ کردن آن‌هاست و با وجود حجم زیادی که دارد (حدود ۵۰۰ صفحه)، جزئیات مهم در رابطه با مباحث گرامری را به صورت کامل و جامع ارائه کرده است و می‌تواند برای افراد مبتدی تا پیشرفته مناسب باشد.

فرقی نمی‌کند گرامر را تا چه اندازه‌ای یاد گرفته باشید، همواره نکاتی وجود دارد که با آموختن آن‌ها می‌توانید به دانش خود بیفزایید. این کتاب با ارائه مثال‌ها و تمرین‌های متعدد و همچنین بررسی موارد استثنا در دستور زبان انگلیسی می‌تواند راهکارهای مفیدی در جهت بهبود زبان انگلیسی شما معرفی کند. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • به سرعت می‌توانید به مباحث پایه گرامری تسلط پیدا کنید و در مسیر یادگیری سطوح پیشرفته‌تر گام بردارید.
  • از اجزای کلام در انگلیسی مانند اسم، فعل و حتی مبهم‌ترین مباحث گرامری به درستی استفاده کنید.
  • زمان‌های انگلیسی را بشناسید و با انواع افعال باقاعده و بی‌قاعده آشنا شوید.
  • از اشتباهات گرامری فاحش دوری کنید.
  • دانش زبان خود را توسعه دهید و در مدرسه، محل کار و در مکالمات روزمره ارتباط مؤثرتری برقرار کنید.
کتاب Complete Grammar

۲۲. کتاب Grammar for English Language Teachers

بدون شک بزرگ‌ترین مزیت این کتاب به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی این است که به عنوان معلم به شما کمک می‌کند تا بر مباحث گرامری به شکلی دقیق و کامل تسلط پیدا کنید. نویسنده این کتاب «Martin Parrot» است و به‌جای این‌که مباحث گرامری را به استادهای ESL تحمیل کند، خلاصه‌ای از آنچه نویسندگان دیگر درباره طیف گسترده‌ای از نکات رایج دستور زبان، مانند زمان‌های انگلیسی و انواع قید نوشته‌اند، ارائه می‌کند.

اگر احساس می‌کنید که کتاب درسی به نکته گرامری اشاره می‌کند که به صورت کامل پوشش داده نشده است، می‌توانید از این کتاب برای کامل کردن آن بهره ببرید.

علاوه بر این، بسیاری از نکات گرامر مورد بحث دارای بخش ارزشمندی هستند که شامل اشتباهات رایج گرامری است که زبان‌آموزان احتمالاً هنگام استفاده از گرامر مرتکب می‌شوند. این ویژگی خاص برای معلمان زبان جدیدتر که هنوز در حال یادگیری اصول حرفه‌ای خود هستند، بیشترین فایده را خواهد داشت.

اما کتاب «Grammar for English Language Teachers» می‌تواند برای معلمان باتجربه‌تر نیز مفید باشد. معلمان باتجربه‌تر می‌توانند بخش‌هایی به نام «rules of thumb» را مطالعه کنند و از تجربیات نویسنده در خصوص تدریس گرامر بهره ببرند و نکات مهم مربوط به آن را بررسی کنند.

برخلاف بسیاری از کتاب‌های دستور زبان دیگر که معمولاً قوانین ساده‌ای را برای مباحث پیچیده تجویز می‌کنند، عده‌ای از بسیاری از قوانین کلی در این کتاب که به طور گسترده و با جزئیات آموزش داده می‌شود، انتقاد می‌کنند. برای مثال، نویسنده پس از بحث کوتاهی در مورد ماهیت گذشته ساده، خواننده را برای استفاده از این زمان در موقعیت‌های مختلف آگاه می‌کند.

چنین بحث‌هایی برای معلمانی که سابقه تدریس ۲ سال یا بیشتر را در کلاس‌ها دارند، بسیار مفید خواهد بود، زیرا می‌توانند محدودیت‌های آموزش قواعد دستوری کلی را به زبان‌آموزان توضیح دهند. البته بخش «rules of thumb» ممکن است برای معلمان کم‌تجربه نیز مفید باشد.

کتابهای دستور زبان انگلیسی

۲۳. کتاب Basic English Grammar For Dummies

این کتاب راهی آسان برای تقویت دستور زبان انگلیسی ارائه می‌کند. برخی از افراد تمایلی به چند بار خواندن مباحث گرامری ندارند و در صورتی که توضیحات برایشان نامفهوم باشد، از ادامه کار دست می‌کشند. واقعیت این است که گرامر زبان انگلیسی نه فقط برای صحبت کردن، بلکه برای نوشتن نیز کاربرد دارد.

بنابراین، چه در حال نوشتن یا صحبت کردن باشید، به راحتی می‌توانید اسیر اشتباهات ساده‌ای شوید که شما را در فضایی نه‌چندان خوشایند نشان دهد. حتی ممکن است شما را در موقعیت اجتماعی شرم‌آوری قرار دهد یا باعث از دست دادن موقعیت شغلی مطلوبی شود. با دوری کردن از قوانین پیچیده گرامری، «Basic English For Dummie» بر اصول اولیه تأکید کرده است و روش‌های مؤثر در برقراری ارتباط در موقعیت‌های اجتماعی را با سهولت بیشتری آموزش می‌دهد.

در این کتاب با مثال‌ها و تمرین‌های بی‌شمار و همچنین راهنمایی درمورد نحوه ساختاربندی جملات خواهید یافت. به علاوه می‌توانید دامنه لغات خود را افزایش دهید، لحن و سبک مناسبی را برای بیان منظور خود پیدا کنید و از افتادن در دام اشتباهات رایج زبان انگلیسی آگاه باشید.

علاوه بر موارد فوق، این کتاب شامل آزمون‌ها و نمونه تمرین‌هایی برای خودآزمایی است و راهنمای کاملی برای نوشتن نامه، ایمیل، متن و تماس‌های تلفنی ارائه می‌دهد.
همچنین، به زبان انگلیسی ساده توضیح می‌دهد که چگونه مهارت‌های خود را بهبود بخشیم.
اگر انگلیسی زبان اول شماست، اما نکات ظریفی را که در مدرسه آموختید از یاد برده‌اید، «Basic English For Dummies» بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی برای شماست. ازطرفی، برای کسانی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد می‌گیرند نیز ایدئال است.

یکی از معلمان زبان انگلیسی نظر خود را در رابطه با این کتاب چنین بیان می‌کند: «با توجه به نظرات ناشناسی که درباره کتاب دریافت کرده‌ام، بسیاری از زبان‌آموزان، زبان قابل‌فهم و ساده این کتاب را از نقاط قوت آن دانسته‌اند.» در صفحه ۷ این کتاب، نمونه‌ای از فصل آغازین آن را با عنوان «Getting a Grip on Grammar» می‌خوانیم:

Lots of people groan when they hear the word grammar. They think that grammar is just a long list of picky rules. Who cares if you say ‘had gone’ or ‘went’?…. Yet proper language does matter. Rightly or wrongly, many people judge your intelligence and ability based on the way you speak and write. Better jobs and higher grades often go to those who follow the rules” (page 7).

در فصل بعدی، درباره مزیت گرامر صحبت شده است. برای مثال، در صفحه ۲۳ این فصل می‌خوانیم: «داشتن تسلط بر دستور زبان انگلیسی معمولاً به شما مزیتی در زندگی می‌دهد. با این حال، هنگامی که با دوستان خود صحبت می‌کنید، جمله‌هایی که به نظرتان بسیار درست و کامل است می‌تواند کاملاً غیرمؤدبانه به شمار بیاید. آگاه بودن از لحن و کاربرد کلمه‌ها و اصطلاحات عامیانه و رسمی می‌تواند ما را از این مشکل دور کند.»

در این کتاب از زبان انگلیسی محاوره‌ای استفاده شده است. زیرا تصور نویسنده بر این است که همان لحظه‌ای که مطلبی را آموزش می‌دهد، دارد با خواننده آن صحبت می‌کند. در واقع او به نوعی وانمود می‌کند که شما را می‌شناسد و این لحن دوستانه را در کل 364 صفحه حفظ می‌کند، در حالی که قوانین استاندارد انگلیسی در کتاب‌های کالج را آموزش می‌دهد.

این کتاب شامل آزمون‌های زیاد با پاسخ‌ است که بلافاصله بعد از آزمون آمده است. اما اگر پاسخ سؤال‌ها در انتهای هر فصل قرار داده شود، نتیجه بهتری خواهد داشت. تمرین‌های workbook نیز می‌تواند برای زبان‌آموزان مفید باشد.

کتاب Basic English Grammar For Dummies

۲۴. کتاب ESL Intermediate/Advanced Grammar

این کتاب برای افراد غیربومی در سطح متوسط ​​و پیشرفته دبیرستانی و کالج طراحی شده است که به بهبود مهارت‌های دستور زبان ESL (انگلیسی به عنوان زبان دوم) نیاز دارند. در سطح متوسط و پیشرفته به دانش‌آموزان توضیحات ساده‌ای در مورد گرامر، تمرین‌های بهبود مهارت، پاسخ‌های دقیق و تکنیک‌های تست‌زنی ارائه می‌کند. به همین دلیل نه‌تنها برای آموزش در کلاس درس، بلکه برای مطالعه به صورت خودخوان نیز گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تمرین‌های گرامری با توضیحات ساده که به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با تمرین‌های گسترده و منظم، بر مفاهیم کلیدی تسلط کافی پیدا کنند.
  • تکنیک‌های تست‌زنی در کنار ارائه استراتژی‌هایی برای موفقیت در آزمون‌های ESL
  • واژه‌نامه جامع که در انتهای کتاب پیوست شده است
  • آمادگی برای دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون تافل
روشهای یادگیری زبان

۲۵. کتاب English Grammar & Composition Very Useful for All Competitive Examinations

این کتاب طبق نظر افرادی که آن را مطالعه کرده‌اند، به دلایل زیر جزو بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی به شمار می‌رود.

  • شامل تمرین‌های اضافی برای ارزیابی روند پیشرفت زبان‌آموزان است.
  • شامل پرسش‌هایی می‌شود که در آزمون‌‌های مختلف به عنوان سؤال‌های پرتکرار شناخته شده است.
  • با استفاده از کلمه‌‌های ساده، نکات مهم و پیچیده را توضیح داده است و برای درک آن به دانستن واژگانی در سطح پیشرفته نیازی نیست.
  • شامل اطلاعاتی می‌شود که به فهم و درک زبان‌آموزان کمک شایانی می‌کند.
  • شامل مطالبی می‌شود که در مکالمه‌های روزمره و محاوره از آن استفاده می‌کنیم.
کاربرد will و going to

۲۶. کتاب Longman Student Grammar of Spoken and Written English

این کتاب را بسیاری از معلمان زبان انگلیسی در کلاس تدریس می‌کنند و معتقدند بخش‌هایی در کتاب وجود دارد که باعث درک بهتر مباحث گرامری می‌شود. البته آموزش گرامر در این کتاب برای زبان‌آموزان تا حدی به شکل پیچیده مطرح شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای مطالعه آن از راهنمایی‌های یک استاد مجرب کمک گرفته شود. از دیگر ویژگی‌های این کتاب به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • ارائه نمونه‌هایی از کاربرد گرامر زبان انگلیسی در اخبار، کتاب‌ها و مقاله‌های آکادمیک
  • نگاهی به واژگان ضروری و بررسی نحوه برقراری ارتباط میان گرامر و لغات انگلیسی
  • بر اساس تحلیل متن‌های انگلیسی و آمریکایی تخصصی و عمومی
  • ارائه بیش از ۳۰۰۰ مثال کاربردی در محیط‌های واقعی و توضیح دقیق
  • استفاده از جداول و نمودارهای متنوع برای بررسی یافته‌های گرامری به منظور درک بهتر آن
کتاب گرامر زبان انگلیسی لانگ من

۲۷. کتاب Several Short Sentences About Writing

این کتاب در ابتدا توضیح کاملی درباره نوشتن به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد و سپس راهکارهایی را برای بهبود مهارت نوشتن آموزش خواهد داد. نویسنده این کتاب معتقد است که برای بهبود مهارت نوشتن، لازم است با موانعی که بر سر راه زبان‌آموزان در این خصوص قرار می‌گیرد، مقابله کرد. همچنین به توضیح موضوعات اصلی برای نوشتن پاراگراف، مانند مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری می‌پردازد و جمله اصلی و جمله‌‌های پشتیبان را برای هر یک از پاراگراف‌ها بررسی می‌کند. این کتاب ۲۲۴ صفحه و مدام به‌روزرسانی شده است.

به کمک کتاب «Several Short Sentences About Writing» می‌توانید سفر لذت‌بخش خود را به دنیای نوشتن به زبان انگلیسی شروع کنید. بعید می‌دانم کار سختی باشد. کافی‌ست به نکات مهمی که در کتاب اشاره شده دقت کافی داشته باشید و در نوشتن از آن‌ها استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب، داشتن موضوعات متعدد و کاربردی است و از زوایای مختلفی به دیدگاه‌‌های متفاوت نگاه می‌کند.

علاوه بر این، کسانی که کتاب‌های مختلفی را برای تقویت مهارت نوشتن خود استفاده کرده‌اند، معتقدند که به کمک این کتاب توانسته‌اند نتیجه دلخواهی کسب کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید به عنوان کسی که نیازمند تقویت گرام زبان انگلیسی است و می‌خواهید با جمله‌‌های کوتاه و ساده برای نوشتن آشنا شوید، این کتاب می‌تواند گزینه خوبی باشد.

کتاب رایتینگ

۲۸. کتاب Garner's Modern English Usage

نسخه چهارم این کتاب که در حال حاضر به GMEU تغییر نام داده، واژه‌شناسی و کاربردهای آن را به بهترین شکل منعکس می‌کند. «گارنر» نویسنده این کتاب، تفاوت‌های مهم گرامر و واژگان را با دقت، ظرافت و شوخ‌طبعی توضیح می‌دهد.

GMEU به عنوان مرجع مهمی برای نویسندگان نیز به شمار می‌رود، زیرا ضمن ارائه آموزش در مورد نوشتن ماهرانه، متقاعدکننده و واضح، زبان انگلیسی را از قید و بند دو جناح افراطی رها می‌کند: دسته‌ای که به‌اشتباه معتقدند مصدرهای ناپیوسته و حروف اضافه‌ای که در انتهای جمله می‌آیند ساختار نادرستی دارند و دسته دوم نسبیت‌گرایان زبانی که معتقدند هرچه مردم می‌گویند یا می‌نویسند، باید پذیرفته شود.

توضیحاتی که در این کتاب مطرح شده، حاصل یک عمر مطالعه و پژوهش است و در نسخه چهارم، گارنر به کمک زبان‌شناسی، بهترین روش به‌کارگیری دستور زبان انگلیسی را معرفی می‌کند و به طور کامل توضیح می‌دهد. همچنین روش‌های نوین استفاده از گرامر زبان انگلیسی را بررسی می‌کند.

برای همه کسانی که به نوشتن و ویراستاری اهمیت می‌دهند، GMEU به عنوان مرجعی ارزشمند روی میز کار آن‌ها قرار دارد. گارنر با مثال‌های واقعی، با ذکر فصل و صفحه، تمام اشتباهات گرامری نویسندگان مدرن را در انتخاب کلمه، صرف‌ونحو، عبارت‌‌ها، نقطه‌گذاری و تلفظ نشان می‌دهد. مهم نیست که دانش زبان شما در چه سطحی باشد، بدون شک از تک‌تک صفحات این کتاب بهره خواهید برد.

بهترین راه یادگیری گرامر زبان انگلیسی

۲۹. کتاب The English Grammar Workbook for Adults

تسلط بر گرامر زبان انگلیسی و آشنایی با نحوه استفاده از آن در محاوره و نوشتار، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما با اندکی تمرین و البته صبوری، می‌توانید نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران را در اوقات فراغت خود یاد بگیرید. این کتاب روش‌هایی برای بهبود روانی کلام و افزایش اعتمادبه‌نفس به شما ارائه می‌دهد که در نهایت می‌توانید برای اهداف مختلفی مانند مکاتبه‌های تجاری یا مقالات شخصی از آن‌ بهره ببرید.

مهم نیست سطح زبان انگلیسی شما چقدر است، در این کتاب هر چیزی که برای یادگیری گرامر زبان نیاز است، می‌توانید پیدا کنید و برای موقعیت‌های مختلف در مدرسه، محل کار، دانشگاه و غیره استفاده کنید. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کتابی مفید برای زبان‌آموزان ESL/EFL و کسانی که قصد دارند در کنار دستور زبان بر روی مهارت نوشتاری خود نیز تمرکز کنند.
  • ارائه نکات کلیدی برای استفاده از دستور زبان انگلیسی در محیط‌های واقعی
  • ارائه پاسخ‌های کاربردی در انتهای کتاب برای پرسش‌های مطرح شده
  • بهبود مهارت‌های کلامی و توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در محیط‌های مختلف
کتاب کار گرامر زبان انگلیسی

۳۰. کتاب The Perfect English Grammar Workbook

تسلط بر دستور زبان انگلیسی هرگز کار آسانی نبوده است. کتاب کار «Perfect English Grammar» توضیح کاملی از دستور زبان انگلیسی آمریکایی و منبعی منحصربه‌فرد برای دانش‌آموزان، زبان‌آموزان ESL و هر کس دیگری است که در صحبت کردن و نوشتن کمی بر زبان انگلیسی تسلط دارد و از اشتباهات فاحش به دور است.

از علائم نگارشی و حروف اضافه گرفته تا قیدها و کلمات مخفف، این کتاب گرامر راهنمای ساده‌ای را برای هر بخش از دستور زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. به کمک کلاس‌های درسی، می‌توانید مهارت‌های خود را با ده‌ها تمرین مفید تقویت کنید. پس از آن، پیشرفت خود را با آزمون‌های جامع پایان فصل بررسی کنید.

کتاب کار «Perfect English Grammar» شامل ویژگی‌های زیر است:

  • حاوی مهارت‌های زبان انگلیسی همراه با جدیدترین قوانین برای یادگیری زبان انگلیسی است.
  • شامل ۱۷ درس با عنوان‌های مختلف که هر کدام به بخش‌های جداگانه تقسیم می‌شوند تا بتوانید در یک زمان روی یک ایده تمرکز کنید.
  • شامل تمرین‌ها و آزمون‌های مفیدی که به شما کمک می‌کند آنچه را که یاد گرفته‌اید ارزیابی و بررسی کنید.
  • این کتاب به شما کمک می‌کند تا ویرگول را دو بار اشتباه نگذارید!
کتاب The Perfect English Grammar Workbook

۳۱. کتاب The English Grammar Workbook for Grades 6, 7, and 8

این کتاب برای دانش‌آموزان و دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف طراحی شده است که در واقع اساس و پایه درک مفاهیم گرامری و استفاده مؤثر از آن‌ها را شرح می‌دهد و برای هر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی، یعنی «نوشتن»، «خواندن»، «شنیدن» و «صحبت کردن» مفید است. همچنین علاوه بر آموزش دستور زبان انگلیسی، نحوه قرار گرفتن کلمه‌ها در جمله و آشنایی با اجزای کلام در انگلیسی را در کنار آموزش عبارت‌ها و جمله‌واره‌ها، ساختارهای مجهول، علائم نشانه‌‌گذاری و غیره پوشش می‌دهد. در این کتاب می‌توانید به بخش‌های زیر دسترسی پیدا کنید.

  • ساختارهای پایه و مهم گرامری. زبان‌آموزان می‌توانند با سرعت دلخواه خودشان روند یادگیری را تعیین کنند و هم‌زمان دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.
  • امکان بررسی میزان عملکرد و روند پیشرفت خود حین فرایند یادگیری. زبان‌آموزان می‌توانند مهارت‌های زبانی خود را به طور منظم مورد ارزیابی قرار دهند و نموداری از روند پیشرفت خود داشته باشند. در واقع بعد از هر سه درس، امکان نقد و تحلیل عمکلرد آن‌ها وجود دارد.
  • آزمون‌های منظم و پاسخ‌های آن‌ها. زبان‌آموزان به کمک این آزمون‌ها برای محیط‌های واقعی آماده می‌شوند و می‌توانند به نقاط ضعف خود پی ببرند.
ساختارهای پایه و مهم گرامری

۳۲. کتاب Basic Grammar in Use Student's Book with Answers

بسیاری از استادان زبان انگلیسی این کتاب را به اندازه کتاب‌ «Understanding and Using English Grammar» نوشته «Betty Azar» مفید می‌دانند. اما در حقیقت این کتاب را می‌توان منبع بهتری دانست، چراکه دستور زبان انگلیسی به شیوه‌ای ساختاریافته‌تر و منظم‌تر در این کتاب گنجانده شده است و برخی آن را ترجیح می‌دهند. بدون شک کسی که از این کتاب و دستورالعمل‌های «ریموند مورفی» بهره می‌برد، هیچ‌وقت از خواندن این کتاب خسته نمی‌شود.

همان‌طور که از اسمش پیداست، این کتاب برای سطوح ابتدایی در نظر گرفته شده و شامل نکات کلیدی و پرکاربرد گرامر زبان انگلیسی مانند بررسی انواع زمان‌ها و آشنایی با نحوه استفاده از اجزای کلام و ساختار جمله است. بسیاری از افرادی که این کتاب را مطالعه کرده‌اند، آن را به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌دانند و به عنوان مفیدترین کتاب کمک‌آموزشی در کلاس‌های درسی معرفی می‌کنند.

این کتاب شامل تمرین‌های متنوع و مرتبطی است که پس از توضیحات هر درس آورده شده و پاسخ آن‌ها را نیز در انتهای هر فصل می‌توانید مشاهده کنید. به همین دلیل می‌توان به عنوان منبع مطالعه به صورت خودخوان نیز توصیه کرد.

مطالعه کتاب Basic Grammar in Use

۳۳. کتاب Cambridge Grammar for IELTS Student's Book

این کتاب به طور ویژه برای افرادی طراحی شده که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند. آزمون آیلتس از چهار مهارت «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» تشکیل شده است. اما برای این‌که بتوانید به خوبی از عهده هر بخش بربیایید، لازم است به دستور زبان انگلیسی و واژگان ضروری آیلتس نیز به اندازه کافی تسلط پیدا کنید. به همین دلیل این کتاب می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای تقویت گرامر آیلتس به شمار برود. البته این کتاب بیشتر مختص افرادی است که قصد مطالعه به صورت خودخوان را دارند.

از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب که باعث شده آن را بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی برای آیلتس بدانند، انواع تسک‌های مختلف برای آیلتس آکادمیک و جنرال است که با تمرین‌های متعددی در کنار آموزش‌های مربوطه همراه شده است. همچنین شامل سی‌دی حاوی تمرین‌های لیسنینگ است.

خواندن کتاب Grammar for IELTS

۳۴. کتاب Intermediate English Grammar

این کتاب جزو بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی به صورت خودخوان برای سطح متوسط است که شامل آموزش در یک صفحه و تمرین‌های آن در صفحه مقابل است. آموزش‌‌ها و نکات گرامری به صورت شفاف و ساده است و تمرین‌های اضافی و نکات کلیدی مهم در رابطه با هر یک از مباحث گرامری مطرح شده را نیز در خود جای داده است.

علاوه بر موارد فوق، این کتاب شامل فصل جداگانه‌ای است که برای محک زدن سطح زبان انگلیسی شما طراحی شده و با دریافت نتیجه آن می‌توانید متوجه سطح خود بشوید و در نهایت تعیین کنید که از چه فصلی به خواندن ادامه دهید.

کتاب Intermediate English Grammar

۳۵. کتاب A Practical English Grammar

به گفته استادان زبان انگلیسی، این کتاب را می‌توان به عنوان منبعی ارزشمند برای دانش‌آموزان سطح متوسط تا پیشرفته در نظر گرفت که آموزش‌های جامع و مفیدی را ارائه می‌دهد. از ویژگی‌های این کتاب داشتن فهرستی در انتهای کتاب است که نکات مهم گرامری را به راحتی می‌توان توسط آن پیدا و مطالعه کرد. همچنین می‌توان نکات دقیقی را در رابطه با بررسی تفاوت میان بخش‌های مختلف دستور زبان انگلیسی پیدا کرد و به کمک آن این مهارت را بهبود بخشید. این کتاب حتی برای کودکان نیز مفید است، زیرا به راحتی می‌توانند به کمک فهرست انتهای آن، مواردی را که نیاز دارند پیدا کنند.

همچنین تمرین‌های مفیدی برای هر یک از بخش‌های گرامری ارائه شده است که راهنمای خوبی برای یادگیری دستور زبان انگلیسی به شمار می‌رود. به همین بسیاری آن را به عنوان بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی معرفی و در کلاس‌های خود آن را تدریس می‌کنند.

کتاب Practical English Grammar

۳۶. کتاب The English Tenses Practical Grammar Guide

به کمک این کتاب می‌توانید کاربرد بسیاری از زمان‌های انگلیسی را یاد بگیرید. بدون شک یکی از مواردی که همواره برای شما چالش‌برانگیز بوده، استفاده درست از زمان‌های انگلیسی است. به همین دلیل به دنبال منبع قابل‌اعتمادی برای یادگیری آن‌ها هستیم.

زبان انگلیسی از ۱۲ زمان مختلف تشکیل شده که هر یک کاربردها و قوانین مخصوص به خودش را دارد. اما در کل در سه دسته‌بندی بزرگ گذشته، حال و آینده قرار می‌گیرد. این کتاب تمام زمان‌ها را همراه با زیرمجموعه‌های آ‌ن‌‌ها به طور کامل توضیح داده است و به عنوان راهنمای کاملی برای تقویت گرامر زبان انگلیسی به شمار می‌رود.

روش یادگیری زبان انگلیسی

۳۷. کتاب English Grammar

اگر نگران اشتباهات گرامری خود هستید، یا نمی‌دانید از چه حرف اضافه‌ای باید در جمله خود استفاده کنید، یا با نحوه استفاده از زمان‌‌های انگلیسی آشنایی کافی ندارید، این کتاب می‌تواند به شما کمک کند تا راهکارهای لازم را یاد بگیرید. در این کتاب با نکات زیر آشنا می‌شوید:

  • انواع اشتباهات رایج گرامری و راه‌های غلبه بر آن‌ها در گفتار و نوشتار انگلیسی
  • آموزش تفاوت میان «who» و «whose» و مواردی از این قبیل در مباحث گرامری
  • ارائه نکات کلیدی و توصیه‌های لازم برای ساختن انواع جمله‌های گرامری در زبان انگلیسی
کتاب English Grammar

۳۸. کتاب English Grammar Workbook For Dummies

ضرورت یادگیری گرامر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اگر قصد ترفیع شغلی دارید یا می‌خواهید معدل بهتری کسب کنید یا نمره SAT یا ACT خود را افزایش دهید، باید بر دستور زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. لازمه یادگیری گرامر، تمرین کردن است و کلید بهبود مهارت‌های زبانی به شمار می‌رود. این کتاب نیز به همین موضوع اختصاص یافته است. تقویت مهارت‌های گفتاری و نوشتاری از طریق تمرین مداوم در فعالیت‌های روزمره مانند نوشتن مقاله، ارائه سخنرانی و برقراری ارتباط مؤثر در محل کار یا کلاس درس میسر می‌شود.

در کتاب کار «Grammar Workbook For Dummies» صدها نکته سرگرم‌کننده برای کمک به ساختار گرامری خود خواهید یافت. با کمی تمرین می‌توانید مهارت زبانی خود را تقویت کنید و در محیط کار یا کلاس درس به فردی با توانایی‌های منحصربه‌فرد تبدیل خواهید شد. این کتاب به توضیحاتی در رابطه با موارد زیر پرداخته است:

  • صدها تمرین و توضیحات مفید
  • توضیحاتی درباره روش تدریس و شیوه‌نامه‌های کلاس درس
  • محتوای متمرکز و درس‌های ارائه شده به صورت گام به گام

در مجموع، «English Grammar Workbook For Dummies» به شما این امکان را می‌دهد که جملات را به درستی ساختاربندی کنید، فاعل و فعل را به خوبی با هم تطبیق دهید، و بدون ترس از علائم نگارشی پیچیده مانند ویرگول، نقطه‌ویرگول و آپاستروف، از آن‌ها در صورت نیاز استفاده کنید.

تسک ۱ به ربان انگلیسی

39. کتاب An A-Z of English Grammar & Usage

این کتاب ببشتر شبیه یک دیکشنری برای گرامر است. ساختاربندی بسیار ساده‌ای دارد و موضوعات متنوعی را پوشش داده است. فهرست آن نیز به ترتیب حروف الفبا چیده شده و ارجاعات خوبی دارد. برای مثال، اگر می‌خواهید درباره کاربرد «would» در انگلیسی بدانید، می‌توانید به راحتی به بخش «would» مراجعه و آن را پیدا کنید. علاوه بر این، می‌توانید به بخش «Modal Auxiliary Verbs» نیز برای اطلاعات بیشتر درباره این گرامر مراجعه کنید.

مجموعه کتاب‌های گرامر

۴۰. کتاب Ship or Sheep?

این کتاب نسخه جدیدی درد که شامل نکات مهم درباره تلفظ و تأکید بر روی تفاوت‌های دستور زبان انگلیسی است و برای سطح متوسط می‌تواند در دسته بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی به شمار بیاید. همچنین طیف گسترده‌ای از تمرین‌ها و مثال‌ها را ارائه می‌دهد و برای کلاس درس، منبع بسیار مفیدی به شمار می‌رود. ویرایش سوم این کتاب شامل ۴ مجموعه سی‌دی صوتی است که در کنار آموزش گرامر، تلفظ جمله‌ها را نیز شامل می‌شود.

کتاب گرامر Sheep or Ship

۴۱. کتاب The Glamour of Grammar

در گذشته، واژه‌های «Grammar»‌ و «Glamour» معنی مشابهی داشته است؛ هدف هر دو یک چیز بوده: توانایی جذب. نویسنده این کتاب سعی داشته نکات گرامری را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و مسرت‌بخش آموزش دهد که زبان‌آموز با خواندن آن انگیزه بیشتری برای ادامه راه پیدا کند.

تعداد صفحات این کتاب ۲۹۲ است و شامل مقدمه‌ای در رابطه با یادگیری گرامر و ارائه برخی از اشتباهات رایج گرامری و راه‌های برطرف کردن آن‌هاست. علاوه بر این، با ارائه مثال‌های مفید و کاربردی و توضیحاتی که نتیجه تجربیات شخصی نویسنده است، یادگیری گرامر زبان انگلیسی به شیوه‌ای مفید امکان‌پذیر خواهد شد.

کتاب The Glamour of Grammar

۴۲. کتاب Schaum's Outline of English Grammar

زبان‌آموزان زیادی در سر تا سر دنیا از این کتاب استفاده و تعریف کرده‌اند. در این کتاب از ریاضی و علوم گرفته تا زبان انگلیسی، همه‌چیز پوشش داده شده است. مهم‌ترین ویژگی این کتاب این است که راهکارهای مفیدی برای حل مسئله ارائه می‌دهد. همچنین با توضیحات کامل و ارائه تمرین‌های متنوع می‌تواند برای افرادی که قصد دارند به سطح مطلوبی از زبان انگلیسی در گفتار و نوشتار دست پیدا کنند، مؤثر باشد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ۱۰۰ تمرین و ۱۲۹۵ نمونه سؤال مختلف
  • امکان دسترسی آسان به فصل‌های مختلف کتاب و مرور مباحث مهم و کلیدی
  • مناسب برای انواع مختلف رایتینگ
  • حاوی تمرین‌هایی مرتبط با گرامر برای ارزیابی مهارت‌های زبانی افراد
  • توضیحاتی درباره اجزای کلام و کاربرد آن‌ها در جمله
  • پاسخ‌نامه و توضیحات کامل درباره مسائل و تمرین‌ها
objective ضمیر

۴۳. کتاب Between You & Me

این کتاب نسبتاً کم‌حجم و در حدود ۲۰۰ صفحه، نکات گرامری ارزشمندی را پوشش داده است که برای هر فرد مبتدی می‌تواند مؤثر باشد. علاوه بر این، لحن طنز آن باعث می‌شود که زبان‌آموز علاقه بیشتری به خواندنش پیدا کند. مثال‌های این کتاب نیز به شیوه‌ای طنزگونه نوشته شده است. این کتاب برای افرادی که درصدد تقویت گرامر زبان انگلیسی خود برای مکالمه‌‌های روزمره هستند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما به اندازه کتاب «ریموند مورفی» مفید نیست. زیرا جزئیات گرامری را به طور ساختارمند توضیح نداده و در مجموع نمی‌توان آن را کتاب کامل و مفیدی در نظر گرفت.

کتاب Between You & Me

راه های تقویت گرامر زبان انگلیسی

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، برای تقویت گرامر زبان انگلیسی راهکارهای مختلفی وجود دارد. یکی از آن‌ها مراجعه به کتاب‌‌های آموزشی است. از دیگر روش‌های بهبود این مهارت، مراجعه به وب‌سایت‌های آموزش آنلاین گرامر یا استفاده از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌های مخصوص آموزش گرامر زبان انگلیسی است. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به برخی از راه‌های تقویت گرامر، در کنار معرفی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی اشاره‌ای داشته باشیم.

  • کلمه‌های زیادی یاد بگیرید. برای این‌که بتوانید کلمه‌های جدید انگلیسی را یاد بگیرید و با نحوه استفاده درست از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف آشنا شوید، توصیه می‌کنیم از دیکشنری کمک بگیرید. سعی کنید به طور مرتب، روزانه ۵ کلمه جدید یاد بگیرید و آن‌ها را یادداشت کنید. بدین صورت که یک طرف کلمه جدید باشد و طرف دیگر مثالی از آن کلمه در قالب جمله نوشته شود تا هر بار که به مرور کلمه‌های جدید می‌پردازید، مثالی از آن‌ها را نیز ببینید و با نحوه استفاده از آن‌ها در جمله و کالوکیشن‌های آن‌ها به خوبی آشنا شوید.
  • با افراد مسلط به زبان انگلیسی گفت‌‌وگو کنید. زبان باعث می‌شود که شما بخشی از یک جامعه شوید. بدون صحبت کردن با افراد دیگر، یادگیری زبان انگلیسی امری دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود. برای مثال، گرامر زبان انگلیسی را می‌توان هم‌زمان با گوش داشتن به افرد دیگر آموخت، حتی اگر به خوبی بر قوانین آن مسلط نباشید. به مرور زبان می‌توانید در اثر گفت‌وگو و تعامل با افراد دیگر، نیمی از مکالمه‌های آن‌ها را یاد بگیرید و به زبان بیاورید. به‌علاوه، هر چقدر کلمه‌ها را بیشتر بشنوید، بهتر یاد می‌گیرید.
  • دستور زبان انگلیسی را با فیلم تماشا کردن بیاموزید. بهترین راه برای یادگیری گرامر برای یادگیری گرامر تماشا کردن فیلم و برنامه‌های تلویزیونی است. با دیدن فیلم و سریال، اگر قبلاً اندکی با دستور زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید نحوه استفاده درست و کاربردی از آن‌ها را در جمله‌ها و اصطلاحاتی که در فیلم یا سریال می‌شنوید، یاد بگیرید. برای مثال، اگر سریال «The Big Bang Theory»‌ را دیده باشید، شخصیتی به نام «Sheldon Cooper» در این سریال مدام در حال تصحیح اشتباهات گرامری دیگران است و می‌تواند به یادگیری زبان انگلیسی شما کمک فراوانی بکند.
  • از دیگران بخواهید که اشتباهات شما را تصحیح کنند. بسیاری از افراد موقع گفت‌‌‌وگو کردن با شما، اشتباهات گرامری شما را تصحیح نمی‌کنند، زیرا بدون شک حس می‌کنند این کار نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود. اما اگر خودتان از آن‌ها بخواهید که حین صحبت کردن یا پس از آن اشتباهات شما را تصحیح کنند، بدون شک تأثیر بسیار زیادی در بهبود روند مکالمه و یدادگیری گرامر انگلیسی خواهد داشت. بنابراین یکی از راه‌‌های تقویت دستور زبان انگلیسی در کنار خواندن بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌تواند استفاده از افراد مسلط به زبان انگلیسی به منظور تصحیح گرامر شما باشد.
  • با اجزای کلام در انگلیسی آشنا شوید. تعداد کلماتی که می‌دانید چندان مهم نیست، چیزی که اهمیت زیادی دارد، نحوه استفاده از کلمه‌ها در جمله است. این کار را می‌توانید با آشنایی با اجزای کلام در زبان انگلیسی تقویت کنید. جمله انگلیسی معمولاً از بخش ‌های مختلفی مانند فاعل، فعل، مفعول و سایر کلمه‌ها تشکیل شده است که به آن‌ها اجزای کلام می‌گویند. در زبان انگلیسی اجزای کلام را به هشت دسته زیر تقسیم می‌کنند که در ادامه سعی کرده‌ایم به توصیف هر یک از این اجزای کلام در انگلیسی بپردازیم.
    • «اسم» (Noun): نام شخص، مکان یا چیزی است که می‌تواند اسم خاص باشد، مانند «Julie» یا «Cambridge University» و «iPhone» یا اسم عام باشد مانند «girl» یا «school» یا «smart phone».
    • «ضمیر» (Pronoun): جای اسم را در جمله می‌گیرد. ضمایر در زبان انگلیسی انواع مختلفی دارند، مانند ضمایر شخصی، ضمایر ملکی، ضمایر انعکاسی، ضمایر اشاره و غیره.
    • «صفت» (Adjective): اسم یا ضمیر را توصیف می‌کند، مانند «pretty girl» یا «gray smart phone».
    • «فعل» (Verb): کلمه‌ای که برای توصیف عملی به کار می‌رود، مانند «jump» یا «walk».
    • «قید» (Adverb): فعل، صفت یا قید دیگری را توصیف می‌کند، مانند «well» یا «beautifully».
    • «حرف ربط» (Conjunction): حروف ربط برای ایجاد ارتباط میان اجزای مختلف جمله (جمله‌واره) به کار می‌روند، مانند «and» یا «but».
    • «حرف اضافه» (Preposition): حروف اضافه برای نشان دادن موقعیت یا جهت در جمله به کار می‌روند، برای مثال در جمله «He went up the stairs» کلمه «up» حرف اضافه است.
    • «حرف ندا» (Interjection): کلماتی که احساسات را نشان می‌دهند به عنوان حروف ندا در نظر گرفته می‌شوند، به عنوان مثال، وای! یا اوه
  • با اشکال مختلف فعل آشنا شوید. یکی از مواردی که باید برای تقویت دستور زبان انگلیسی با آن‌ها آشنایی پیدا کنید، اشکال مختلف فعل است. در زبان انگلیسی، فعل را به دو دسته باقاعده و بی‌قاعده تقسیم می‌کنند. افعال باقاعده برای تبدیل شدن به زمان گذشته یا شکل سوم فعل از قانون مشخصی پیروی می‌کنند، بدین صورت که به انتهای آن ها پسوند «ed» اضافه می‌شود، اما افعال بی‌قاعده از قانون مشخصی پیروی نمی‌کنند. «walked» و «spoke» دو نمونه از افعال باقاعده و بی‌قاعده هستند.
  • از اپلیکیشن‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی استفاده کنید. شاید به نظر چندان مفید نباشد، اما یادگیری به کمک اپلیکیشن نه‌تنها در یادگیری زبان انگلیسی شما مؤثر است، بلکه می‌تواند به عنوان روشی برای سرگرمی نیز به شمار بیاید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم استفاده از اپلیکیشن یا پادکست را در برنامه مطالعه خود قرار دهید و به مروز شاهد نتیجه آن باشید. تعدادی از اپلیکیش‌‌های یادگیری گرامر زبان انگلیسی را در ادامه معرفی کرده‌ایم.
    • English Grammar
    • Complete English Grammar Rules
    • Learn English Grammar Exercise
    • English Grammar Premium
    • Prepositions Cards: Learn Engl
  • از وب‌سایت‌های آنلاین برای یادگیری گرامر زبان استفاده کنید. وب‌سایت‌های آنلاین روش بسیار خوبی برای تقویت گرامر زبان انگلیسی هستند، زیرا به کمک آن‌ها می‌توانیم به مباحث متنوع و مختلفی برای یادگیری گرامر دسترسی داشته باشیم. در ادامه به چند وب‌سایت کاربردی و شناخته شده برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی اشاره کرده‌ایم که در کنار بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.
    • Grammar Girl
    • Grammar Bytes
    • FluentU
    • British Council
    • EGO4U
    • Daily Grammar
    • EnglishClub
    • Grammarly Handbook of Grammar Rules
    • English Page

قوانین گرامر زبان انگلیسی

وقتی می‌خواهید چیزی مانند مقاله، رزومه یا مانند این‌ها را به زبان انگلیسی بنویسید، باید مطمئن شوید که مفهوم درستی دارد و بدون ایراد است، اما بدون شک هنگام نوشتن با اشتباهات گرامری مواجه خواهید شد. اشتباهات املایی، استفاده نادرست از حروف اضافه، اشتباه ساختاری و مانند این‌ها موقع نوشتن بسیار رایج است. به منظور جلوگیری از چنین اشتباهاتی، بهترین کار این است که با برخی از قوانین دستور زبان انگلیسی آشنا شویم. در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم به ۱۲ قانون مهم در رابطه با یادگیری گرامر زبان انگلیسی اشاره کنیم.

قانون اول: بزرگ نوشتن حرف اول کلمه

در زبان انگلیسی، هنگامی که جمله‌ای شروع می‌شود، باید مطمئن شوید که اولین حرف کلمه اول در آن جمله با حرف بزرگ نوشته شده باشد. همچنین زمانی که پاراگراف جدیدی را شروع می‌کنید، باید حرف اول کلمه را بزرگ بنویسید. بنابراین، رعایت قوانین بزرگ‌نویسی می‌تواند کمک زیادی به یادگیری گرامر بکند. مثال‌های زیر به خوبی به این موضوع اشاره کرده‌اند. با مقایسه شکل درست و نادرست این جمله‌ها می‌توانید قانون اول گرامر زبان انگلیسی را بهتر درک کنید.

Incorrect: my best friend’s name is Rohan. he is a good boy.

Correct: My best friend’s name is Rohan. He is a good boy.

نام بهترین دوست من «روهان» است. او پسر خوبی است.

Incorrect: i live in Mumbai. it is a wonderful place.

Correct: I live in Mumbai. It is a wonderful place.

من در بمبئی زندگی می‌کنم. جای فوق‌العاده‌ای است.

توضیح گرامر unless

قانون دوم: گذاشتن نقطه، علامت سؤال یا علامت تعجب در انتهای جمله

اگر می‌خواهید جمله‌ای را تمام کنید، نباید آن را بدون علامت نشانه‌گذاری به حال خود رها کنید. در این حالت باید از نقطه (.)، علامت سؤال (؟) یا علامت تعجب (!) کمک بگیرید. با توجه به نوع جمله و حالت آن، می‌توانید از یکی از این سه علامت در انتهای جمله استفاده کنید. در ادامه درباره هر یک به طور جداگانه توضیحاتی داده‌ایم.

نقطه

وقتی جمله خبری کامل می‌شود و اطلاعات جمله به صورت کامل در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، از «علامت نقطه» (Full Stop / Period) استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

John loves to play football. He dreams to become a football player.

جان عاشق فوتبال بازی کردن است. او آرزو دارد بازیکن فوتبال شود.

I am living in London for 2 years.

من دو سال است که در لندن زندگی می‌کنم.

I purchased a new car. It is very expensive.

من ماشین جدیدی خریدم. خیلی گران‌قیمت است.

علامت سؤال

از «علامت سؤال» (Question Mark) در جملات پرسشی استفاده می‌شود و در انتهای جمله قرار می‌گیرد تا به مخاطب نشان دهد که پرسشی مطرح شده و نیازمند پاسخ است. به چند جمله پرسشی در ادامه توجه کنید.

Which university did you graduate from?

از کدام دانشگاه فارغ‌التحصیل شدی؟

Do you know who I am?

می‌دانی من که هستم؟

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنی؟

Are you still playing these old games?

هنوز این بازی‌های قدیمی را انجام می‌دهی؟

Do you know how to swim?

شنا کردن بلدی؟

علامت تعجب

از علامت تعجب زمانی استفاده می‌کنیم که احساسات یا عواطف خود را بروز می‌دهیم. به همین دلیل، وقتی قصد دارید با جمله‌ای احساسات خود را بیان کنید، باید در نظر داشته باشید که از علامت تعجب در انتهای آن استفاده کنید. به چند مثال زیر دقت کنید تا با کاربرد علامت تعجب در جمله بیشتر آشنا شوید.

She actually won the lottery!

او واقعاً برنده بلیت بخت‌آزمایی شد!

Wow, such a wonderful place it is!

اوه! چه جای فوق‌العاده‌ای!

You are late again!

دوباره دیر کرده‌ای!

You did a great job!

کارت را خوب انجام دادی!

قانون سوم: رعایت کردن ساختار «فاعل‌ + فعل + مفعول»

ساختار پایه همه جمله‌های انگلیسی این است که باید از ساختار «فاعل + فعل + مفعول» پیروی کنند. با توجه به کاربرد هر یک از جمله‌‌ها می‌توانیم مفعول را از جمله حذف کنیم، اما فاعل و فعل دو جزء ضروری به شمار می‌روند.

این ترتیب برای جمله‌های مثبت قابل‌استفاده است، اما برای جمله‌های منفی با جمله‌های پرسشی یا جمله‌های تعجبی ممکن است ساختار کمی تغییر کند، زیرا ترتیب قرار گرفتن کلمه‌ها متفاوت است.

فاعل معمولاً نقش مهمی در کل جمله ایفا می‌کند. فاعل جمله به شما کمک می‌کند تا ایده‌ای درباره انجام‌دهنده کار داشته باشید. فعل معمولاً کلمه‌ای است که عملی که فاعل انجام می‌دهد را مشخص می‌کند و مفعول کسی یا چیزی است که فعل بر آن واقع شده باشد. در برخی موارد، برخی از جمله‌ها به فاعل اشاره‌ای نمی‌کنند. این نوع جمله‌ها معمولاً فاعل دارند، حتی اگر مشخص نباشد. برای مثال، در «جمله‌های دستوری» (Imperative Sentences)، فاعل جمله «you» است، اما در جمله به آن اشاره‌ای نمی‌شود. به چند جمله دستوری توجه کنید.

Please open the door.

لطفاً در را باز کن.

Speak English!

انگلیسی صحبت کن!

Don't listen to that song.

به آن آهنگ گوش نکن.

قانون چهارم: تطابق فاعل و فعل در جمله

اگر از فاعل مفرد استفاده می‌کنید، باید از فعل مفرد برای کل جمله کمک بگیرید و اگر می‌خواهید از فاعل جمع استفاده کنید، باید فعل جمع به کار ببرید. اگر از ضمایر فاعلی مانند he/she/it به عنوان فاعل در جمله استفاده شود، باید فعل و فاعل باهم مطابقت داشته باشند. همچنین وقتی از ضمایر فاعلی جمع مانند we/you/they استفاده می‌شود، باید فعل را بر اساس این ضمایر در حالت جمع به کار برد. مثال‌های زیر تطابق فعل و فاعل را در جمله نشان می‌دهند.

Harry wants to buy a new bike.

او می‌خواهد دوچرخه جدیدی بخرد.

We are going to a restaurant this weekend.

ما قصد داریم این آخر هفته به رستوران برویم.

We don’t like to go to the library.

دوست نداریم به کتابخانه برویم.

They are watching a football match on TV.

آن‌ها در حال تماشا کردن بازی فوتبال از تلویزیون هستند.

She likes to stay in London.

او دوست دارد در لندن بماند.

They want to have coffee this evening.

آن‌ها می‌خواهند این بعدازظهر قهوه بنوشند.

بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی بدون کلاس

قانون پنجم:‌ استفاده از اسم یا فعل مفرد با «Either - or» یا «Neither - nor»

در زبان انگلیسی، «either - or» یا «neither - nor» به عنوان «حروف ربط هم‌پایه» (Correlative Conjunctions) به کار می‌روند. این دو حروف هم‌پایه کاربردهای متفاوتی دارند، اما نکته مهم در رابطه با آن‌ها این است که اسامی و فعل‌‌های مفرد با آن‌ها به کار می‌رود. در آموزش‌های قبلی فرادرس به این حروف ربط هم‌پایه به طور کامل اشاره کردیم. در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک ارائه خواهیم کرد.

Either - or

از «Either - or» زمانی استفاده می‌کنیم که یک انتخاب داشته باشیم: یا این یا آن. به عبارت دیگر، یکی از جمله‌واره‌ها می‌تواند درست باشد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

Sam and Sharon must be either friends or enemies.

«سام» و «شارون» باید یا دوست باشند یا دشمن.

I want either Tea or Coffee.

من یا چای می‌خواهم یا قهوه.

I think either Team A or Team B will win this match.

فکر می‌کنم یا تیم A یا تیم B برنده این بازی خواهد بود.

Neither - nor

از این ساختار زمانی استفاده می‌کنیم که هیچ‌یک از جمله‌واره‌ها درست نباشد. در واقع می‌خواهیم به مخاطب نشان دهیم که هیچ‌یک از حالت‌ها درست نیست: نه این و نه آن. به مثال‌های زیر توجه کنید تا با این ساختار بیشتر آشنا شوید.

Neither I nor you broke the vase.

نه من نه تو گلدان را شکستیم.

Neither John nor Mike are late today.

نه «جان» نه «مایک» امروز دیر کرده‌اند.

Neither I nor you must win this game.

نه من نه تو باید این بازی را ببریم.

قانون ششم: بزرگ نوشتن حرف اول اسامی خاص در هر جایی از جمله

«اسم خاص» (Proper Noun) به اسمی گفته می‌شود که به طور خاص برای افراد، اشیا، مکان یا حیوان به کار می‌رود. اول حرف این اسم‌ها همواره با حرف برگ نوشته می‌کند، فرقی هم نمی‌کند کجای جمله باشند. به جمله‌های زیر و اسامی خاص توجه کنید.

I love to drink coffee at Starbucks.

عاشق قهوه نوشیدن در استارباکس هستم.

I will eat only high-protein foods.

من فقط غذاهای سرشار از پروتئین را می‌خورم.

I have final exams from tomorrow.

من از فردا امتحاناتم شروع می‌شود.

Mount Everest is the highest mountain located in Nepal.

کوه اورست بلندترین کوه واقع در نپال است.

قانون هفتم: بزرگ نوشتن اول حرف اسامی عام فقط در ابتدای جمله

برخلاف اسامی خاص، «اسامی عام» (Common) در هر جای جمله با حرف بزرگ نوشته نمی‌شوند، بلکه فقط در ابتدای جمله بزرگ نوشته می‌شوند. این اسم‌ها برای همه عمومیت دارد. برای مثال واژه «mountain» به معنای «کوه» به همه کوه‌ها اشاره دارد، درحالی‌که «Mount Everest» به طور ویژه به کوه خاصی اشاره می‌کند. بنابراین، «Monutain» اسم عام و «Mount Everest» اسم خاص است. به چند مثال با اسامی عام توجه کنید.

I have beautiful flowers in my garden.

من گل‌های زیادی در باغم دارم.

I love to read books in the library.

من عاشق کتاب خواندن در کتابخانه هستم.

My school is located near the railway station.

مدرسه من نزدیک ایستگاه اتوبوس واقع شده است.

Tina went to a supermarket to buy groceries.

«تینا» برای خریدن خواروبار به سوپرمارکت رفت.

قانون هشتم: تفاوت «Its – It’s» و «You’re – Your»

برخی از کلمه‌های انگلیسی، ظاهراً شبیه هم هستند، اما با همدیگر فرق دارند و نباید به‌جای هم به کار برده شوند. برای مثال، دو کلمه «its» و «it's» به صورت زیر تعریف می‌شوند.

  • its: این کلمه صفت ملکی است و مالکیت چیزی را نشان می‌دهد.
  • it's: این کلمه از دو واژه «it» و «is» تشکیل شده و در واقع شکل بلند آن «it is» است که در حالت کوتاه «it's» نوشته می‌شود.

برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید. سه مثال اول با «its» و چهار مثال بعدی با «it's» نوشته شده است.

This fish is too big for its aquarium.

این ماهی برای آکواریومش خیلی بزرگ است.

This bread has passed its expiration date.

تاریخ مصرف این نان گذشته است.

The dog has hurt its tail.

دم سگ آسیب دیده است.

Why it’s taking so much time to prepare this presentation?

چرا آماده‌سازی این ارائه، زمان زیادی می‌برد؟

It’s always raining here.

اینجا همیشه باران می‌بارد.

It’s good to know the current politics of your area.

خوب است که سیاست فعلی منطقه خود را بدانید.

It’s been a wonderful day!

روز فوق‌العاده‌ای بود!

قانون نهم: استفاده از حرف تعریف نامعین برای اسامی قابل‌شمارش و حرف تعریف معین برای اسامی قابل‌شمارش و غیرقابل‌شمارش

قانون نهم درباره نحوه استفاده از حرف تعریف در کنار اسامی داخل جمله است. حروف تعریف نامعین (Indefinite Articles) در زبان انگلیسی شامل «a» و «an» اغلب برای اسامی قابل‌شمارش به کار می‌روند. «حرف تعریف معین» (Definite Article) در زبان انگلیسی شامل «the» است که می‌تواند برای اسامی قابل‌شمارش و غیرقابل‌شمارش به کار برود. به مثال‌های زیر توجه کنید تا با کاربرد این حروف تعریف بیشتر آشنا شوید.

I saw an eagle which was flying very high in the sky.

عقابی را دیدم که در آسمان در حال پرواز بود.

The principal asked a student about his performance.

مدیر از دانش‌آموزی در مورد عملکردش پرسید.

Arun is a brilliant student in the class.

«آرون» دانش‌آموز باهوشی در کلاس است.

An apple a day keeps the doctor away.

مصرف یک سیب در روز شما را از دکتر دور نگه می‌دارد.

Hardy is a good boy. He likes to help others.

«هاردی» پسر خوبی است. او دوست دارد به دیگران کمک کند.

I want to buy an iPhone this month.

من می‌خواهم این ماه یک آیفون بخرم.

قانون دهم: استفاده از «a» برای حروف بی‌صدا و «an» برای حروف صدادار

از «a» قبل از اسم‌هایی استفاده می‌کنیم که با حروف بی‌صدا شروع می‌شوند و «an» را قبل‌ از اسم‌هایی به کار می‌بریم که با حروف صدادار شروع می‌شوند. «حروف صدادار» (Vowels) در زبان انگلیسی عبارتند از:

  • a
  • e
  • i
  • o
  • u

بنابراین، «an» قبل از اسم‌های مفردی قرار می‌گیرد که با یکی از حروف بالا شروع شوند. در جدول زیر می‌توانید کلمه‌هایی را مشاهده کنید که با «a» آمده است.

With Article (a)Consonant Sounded Words
a batbat
a catcat
a dogdog
a fishfish
a gungun
a hathat
a jugjug
a kitekite
a lemonlemon
a matmat

در جدول زیر می‌توانید کلمه‌هایی را مشاهده کنید که با «an» آمده است.

With Article (an)Vowel Sounded Words
an appleapple
an eagleeagle
an elephantelephant
an orangeorange
an umbrellaumbrella
an iglooigloo
an apronapron

نکته: هنگامی که از «a» یا «an» استفاده می‌کنیم، تمرکز بر روی تلفظ کلمه است تا املای آن. برخی از کلمه‌ها شبیه حروف بی‌صدا هستند، اما مانند حروف صدادار عمل می‌کنند. مانند «an hour». کلمه «hour» ظاهراً با حرف بی‌صدای «h» شروع شده، اما حرف «h» خوانده نمی‌شود. بنابراین تلفظ آن به صورت «/aʊr/» است و چون صدای حروف بی‌صدا را می‌دهد، قبل از آن «an» می‌آوریم.

قانون یازدهم: استفاده از آپاستروف برای نشان دادن مالکیت

مالکیت یعنی چیزی که متعلق به شخصی یا مکانی باشد. مالکیت را می‌توان به صورت مفرد یا جمع نشان داد. برای نشان دادن مالکیت، برای اسامی مفرد از «s'-» و برای اسامی جمع از «'s-» استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

Boy’s car (مفرد)

Boys’ car (جمع)

Sam's car got damaged last night.

دیشب ماشین «سام» آسیب دید.

Sam's friend came to Europe to visit John.

دوست «سام» به اروپا آمد تا «جان» را ملاقات کند.

کاربرد will و going to

قانون دوازدهم: استفاده از جملات معلوم به‌جای مجهول

در زبان انگلیسی، بیشتر جمله‌ها در حالت معلوم استفاده می‌شود. اما در مواردی مانند سخنرانی یا گفتن اخبار یا نوشتن مقاله یا متن‌های انگلیسی، از حالت مجهول نیز استفاده می‌کنیم.

به طور کلی، در حالت معلوم، فاعل انجام‌دهنده فعل است. اما در حالت مجهول، فعل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و مفعول به‌‌جای فاعل در ابتدای جمله قرار می‌گیرد. در واقع، یا فاعل دیگر برای ما اهمیتی ندارد یا شناخته شده نیست، در نتیجه ترجیح می‌دهیم یا از آن صحبتی نکنیم یا آن را به انتهای جمله منتقل کنیم که اهمیت کمتری پیدا کند. به دو مثال زیر توجه کنید.

Passive Voice: Football was played by Ronaldo.

مجهول: فوتبال توسط «رونالدو» بازی می‌شود.

Active Voice: Ronaldo plays football.

معلوم: «رونالدو» فوتبال بازی می‌کند.

نکات مهم درباره یادگیری گرامر زبان انگلیسی

اگر می‌خواهید درباره زبان انگلیسی بیشتر بدانید و قوانین آن را بهتر یاد بگیرد، بهتر است به توصیه‌هایی که در ادامه این مطلب آمده نیز توجه کافی داشته باشید. با مطالعه بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی و رعایت نکات زیر می‌توانید به تدریج شاهد پیشرفت خود باشید.

سطح زبان انگلیسی خود را تعیین کنید

اولین چیزی که باید بدانید سطح زبان انگلیسی خودتان است. آیا در سطح مبتدی هستید یا اندکی بر زبان انگلیسی تسلط دارید و می‌توانید کتاب مقدماتی را کنار بگذارید و از کتاب بالاتری شروع کنید؟

هر چه زودتر سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید، سریع‌تر می‌توانید منابع مناسب با سطح خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که اگر منابعی که برای آموختن انتخاب می‌کنید، برای سطح شما خیلی سنگین باشد، بدون شک شما را از یادگیری منصرف می‌کند. برعکس، اگر خیلی ساده باشند، چیزی یاد نخواهید گرفت و با سرعت بسیار کندی پیشرفت خواهید کرد که می‌تواند به مرور زمان شما را خسته کند. پس زمانی را به ارزیابی سطح خود اختصاص دهید.

به دنبال فعالیت‌هایی مناسب سطح خود باشید

اکنون که سطح زبان انگلیسی خود را متوجه شدید، می‌توانید بهترین منابع را انتخاب کنید. چه برای واژگان و چه گرامر، کتاب‌ها و منابع آنلاین فراوانی برای کمک به یادگیری طراحی شده‌اند. در واقع، منابع مختلف بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

برای مثال، اگر دوست دارید به پادکست گوش دهید، پادکستی درباره گرامر انتخاب کنید. اگر ویدئوهای آموزشی را دوست دارید، به یوتیوب سر بزنید. اگر بازی‌های آموزشی را دوست دارید، بازی‌هایی درمورد نکته گرامری پیدا کنید که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید. گزینه‌های متنوعی در دنیای بی‌پایان مجازی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

فقط بر روی یک نکته متمرکز نشوید

مهارت‌های نوشتن، خواندن و گوش دادن خود را بهبود بخشید. انگلیسی گفتاری و نوشتاری با هم فرق دارد. به همین دلیل است که نباید فقط بر روی دستور زبان «نوشتاری» تمرکز کنید و روی مهارت‌های نوشتاری خود کار کنید، بلکه باید مهارت‌های گفتاری را نیز مدنظر قرار دهید. بدین ترتیب، به راحتی می‌توانید آن‌ها را از طریق منابع مختلف و موجود بیاموزید.

راهکارهای یادگیری گرامر را بدانید

ساختارهای پیچیده گرامر انگلیسی مانند افعال بی‌قاعده را یاد بگیرید. انجام این کار درک شما را از گرامر بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند سریع‌تر یاد بگیرید.

از یادگیری تلفظ نیز غافل نشوید

یادگیری تلفظ کلمه‌ها نکته بسیار مهمی است؛ گرامر انگلیسی را یاد بگیرید و بر آنچه می‌خواهید مسلط شوید. اگر تلفظ بسیار بدی دارید باز هم می‌تواند منجر به سردرگمی و سوء‌تفاهم شود. تلفظ را نادیده نگیرید و آن را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید

وقتی نوبت به یادگیری گرامر می‌رسد، تمرین کامل می‌شود. تمرین انجام دهید، کتاب بخوانید، آزمون‌های مختلفی انجام دهید، مقاله بخوانید. اگر فقط یک کتاب دستور زبان بخوانید، جذب و درک همه مباحث گرامری برای شما زمان بیشتری می‌برد. به یاد داشته باشید که باید قوانین و موارد استثنای گرامر را یاد بگیرید و در واقع تمرین کنید تا آن‌ها را برای همیشه به خاطر بسپارید.

برای یادگیری واژگان نیز وقت بگذارید

انواع صفت‌ها را به همراه شکل تفضیلی و برتر یاد بگیرید. یادگیری این مباحث آسان است، اما دایره لغات شما را بسیار تقویت می‌کند و یادگیری ساده‌تری را تجربه خواهید کرد.

به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید

در مجموع، از اشتباه کردن نترسید، برای کمک خواستن دریغ نکنید. گرامر ممکن است گاهی دشوار باشد، اما راهکارها و روش‌هایی نیز وجود دارد که به درک ساده‌تر آن کمک خواهد کرد. سعی کنید با این راه‌ها آشنا شوید.

چه کتاب باشد، چه دوست یا منابع آنلاین، همیشه می‌توانید برای کمک کردن به آن‌ها مراجعه کنید. از اشتباه کردن هم نترسید، بخصوص اگر عضو گروهی هستید که اکثر افراد آن انگلیسی‌زبان هستند. این گروه‌ها مانند معلم زبان انگلیسی عمل می‌کنند و شما می‌توانید نکات مهمی را به کمک آن‌ها یاد بگیرید. اشتباهات منجر به یادگیری شما می‌شود، در غیر این صورت، چیزی یاد نمی‌گیرید. پس به یاد داشته باشید که اشتباهات گرامری، بخشی از فرآیند و نشانه پیشرفت و یادگیری درست است.

سوالات رایج درباره گرامر زبان انگلیسی

برای درک بهتر روش‌‌های یادگیری گرامر زبان انگلیسی، در ادامه این مطلب به چند سؤال‌ رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

گرامر چیست ؟

«کریستوفر لینچ» می‌گوید که گرامر را می‌توان به طرق مختلفی تعریف کرد. ساده‌ترین راه این است که گرامر را به‌عنوان ترتیبی از کلمات در نظر بگیریم؛ چه چیزی اول می‌آید؟ چه چیزی پس از آن می‌آید؟ کلمات کجا قرار می‌گیرند؟

وقتی قصد یادگیری گرامر را دارید، مهم است که هدف آن را به خاطر بسپارید: یاد گرفتن گرامر برای کمک به درک یکدیگر.

«قوانین گرامری برای کمک به ما وجود دارند، چراکه باید در مورد چیزهایی به توافق برسیم تا بتوانیم منظور شخص دیگری را بفهمیم.»

با این تعریف‌ می‌توانیم به این نتیجه برسیم که گرامر مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و راهکارها برای استفاده درست از کلمه‌ها در جمله‌های مختلف است تا بتوانیم منظور خود را به طرف مقابل منتقل کنیم. هر چقدر زبان پیشرفته‌تر باشد، دستور زبان انگلیسی نیز پیچیده‌تر خواهد شد. بنابراین، داشتن تسلط بر زبان انگلیسی می‌تواند تا حد زیادی به گرامر زبان انگلیسی مرتبط باشد.

چگونه گرامر زبان انگلیسی را تقویت کنیم ؟

به گفته کریستوفر، خواندن مقاله و گوش دادن به پادکست یا اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند روش مناسبی برای تقویت زبان انگلیسی و بهبود دستور زبان باشد. در این حالت مغز در حال یادگیری گرامر است، حتی اگر ناآگاهانه اتفاق بیفتد.

ازطرفی، استفاده و یادگیری گرامر «در متن» مهم است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم کتاب‌هایی را درباره موضوعاتی که دوست دارید بخوانید، نه این‌که صرفاً برای مطالعه به سراغ آن‌ها بروید.

همچنین استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا پیوستن به گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند به بهبود دستور زبان شما کمک کند. در کنار مطالعه، ملاقات و گفت‌وگو با افراد را بر اساس علایق مشترک توصیه می‌‌کنیم.

چگونه با اشتباهات گرامری روبه‌رو شویم؟

دانستن دستور زبان انگلیسی صرفاً به معنای این نیست که می‌توانید از آن‌ها به درستی استفاده کنید. برای مثال، یکی از مشکلاتی که اغلب زبان‌آموزان با آن مواجه می‌شوند این است که فرمول و قوانین مربوط به ساختن انواع حالت‌‌های مجهول را می‌دانند، اما نمی‌دانند هنگام صحبت کردن چگونه از آن‌ها استفاده کنند. از اشتباهات گرامری نترسید. سعی کنید تا می‌توانید به انگلیسی صحبت کنید یا بنویسید و هنگام مواجه شدن با هر نوع اشتباهی، سعی کنید آن را بهتر یاد بگیرید و با تمرین فراوان مشکلات خود را رفع کنید.

بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی چیست ؟

کتاب‌های متعددی در بازار وجود دارد که به مباحث گرامری متنوعی اختصاص یافته است. اما اگر بخواهیم به دو نمونه از کاربردی‌ترین و بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی را معرفی کنیم، می‌توانیم از «Grammar in Use» و «Essential Grammar in Use» نام ببریم که شامل جزئیات کامل و جامعی در خصوص آموزش نکات مهم گرامری و تمرین‌های مربوط به آن می‌شود.

جمع‌بندی

در این آموزش به معرفی بهترین کتاب گرامر زبان انگلیسی پرداختیم و ۴3 نمونه از آن‌ها را معرفی کردیم. همچنین درباره اهمیت یادگیری زبان انگلیسی صحبت کردیم و راه‌های تقویت گرامر زبان انگلیسی را معرفی کردیم. علاوه بر این، نکات مهمی را در خصوص یادگیری گرامر زبان انگلیسی توضیح دادیم. در مجموع می‌توان گفت که گرامر یکی از بخش‌های ضروری و اصلی گرامر زبان انگلیسی به شمار می‌رود و در واقع سطح زبان انگلیسی افراد و توانایی صحبت کردن یا نوشتن را می‌توان بدین روش مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی به منبعی نیاز داریم که بتواند آن را به زبانی ساده و قابل‌فهم توضیح دهد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «مباحث متفرقه زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Read This TwiceFluentUGlobal ExamBilingua
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *