بهترین منابع ریدینگ آیلتس – آنچه برای نمره ریدینگ لازم دارید

۱۰۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
بهترین منابع ریدینگ آیلتس – آنچه برای نمره ریدینگ لازم دارید

آزمون آیلتس از چهار بخش «لیسنینگ»، «ریدینگ»، «رایتینگ» و «اسپیکینگ» تشکیل شده است. از نظر بسیاری از داوطلبان، «ریدینگ» سخت‌ترین بخش آزمون است و آن‌ها را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. در این مطلب قصد داریم بهترین منابع ریدینگ آیلتس را معرفی کنیم و درباره ساختار کلی این بخش برای آیلتس آکادمیک و جنرال توضیح دهیم. همچنین به نکات مهمی در خصوص نحوه مطالعه برای ریدینگ آیلتس اشاره خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس، برای افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای مختلف یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، به عنوان یکی از آزمون‌های بین‌المللی و معتبر شناخته شده است و مورد تأیید بسیاری از کشورهای دنیاست. در ایران نیز این آزمون به طور مرتب برگزار می‌شود و شرایط آن به صورت حضوری و در محل برگزاری آزمون است.

برای این آزمون، نمره قبولی مشخصی در نظر گرفته نشده است، اما دانشگاه یا مرکزی که داوطلب برای آن اقدام کرده، نمره خاصی را مطرح می‌کند که داوطلب باید به آن دست پیدا کند و در نهایت نتیجه آزمون خود را ارسال کند تا مقدمات لازم برای مهاجرت او فراهم شود. «IELTS» مخفف «International English Language Testing System» است و هدف اصلی آن ارزیابی مهارت زبان انگلیسی افراد در چهار بخش زیر است:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

سه بخش اول به صورت کتبی و طی مدت زمان تقریبی سه ساعت برگزار می‌شود. اما بخش چهارم شامل مصاحبه حضوری است که بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول می‌کشد و در حضور شخص مصاحبه‌کننده به صورت شفاهی صورت می‌گیرد. به منظور آمادگی برای آزمون آیلتس، که هزینه‌ای حدود ۲۲۵ دلار دارد، باید بتوانیم با تک‌تک بخش‌های آزمون آشنا شویم و مهارت‌های پاسخ دادن به سوال‌ها را یاد بگیریم. هدف از این آموزش، بررسی بهترین منابع ریدینگ آیلتس است، اما قبل از آن مختصری درباره ساختار کلی هر یک از بخش توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

در جدول زیر می‌توانید ساختار کلی آزمون آیلتس را مشاهده کنید.

ساختار آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سؤالات و بخش‌هامهارت‌های مورد ارزیابی
۳۰ دقیقه40 سؤال / ۴ بخشListening
۶۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۳ بخشReading
۶۰ دقیقه (۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم)۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

بخش «Listening»

اولین بخش آزمون، بخش شنیداری یا همان لیسنینگ است. این بخش از ۴۰ سوال تشکیل شده و شامل چهار بخش مختلف می‌شود. داوطلب در هر بخش باید به تعدادی سوال پاسخ دهد که این کار با توجه به فایل صوتی که برای او پخش می‌شود، امکان‌پذیر است. مدت زمان آزمون ۳۰ دقیقه است، اما در انتهای این بخش، به داوطلب ده دقیقه فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کند. برای این بخش انواع سوالات مختلفی در نظر گرفته شده که شامل موارد زیر می‌شود:

  • Matching
  • Multiple choice
  • Note completion
  • Form completion
  • Table completion
  • Sentence completion
  • Summary completion
  • Flow-chart completion
  • Short-answer questions
  • Plan/map/diagram labelling

هر یک از بخش‌های لیسنینگ به موضوعات مختلفی اشاره می‌کند. برای مثال، بخش اول مکالمه‌ای بین دو نفر در موقعیتی اجتماعی و محاوره‌ای است. اما بخش دوم، مونولوگی در شرایط اجتماعی را بررسی می‌کند. بخش سوم نیز مکالمه است، اما بین دو تا چهار نفر صورت می‌گیرد و موقعیت آن آکادمیک است، مانند بحثی میان دانشجویان و اساتید. در نهایت بخش چهارم مونولوگی با موضوعی کاملاً تخصصی و آکادمیک است، مانند ارائه‌ای درباره گونه‌هایی از پرندگان یا بیماری‌های خاص.

 

نکته اول: فایل صوتی لیسنینگ آزمون آیلتس فقط یک بار پخش می‌شود و امکان پخش مجدد آن وجود ندارد. ازطرفی، صدای افراد خاص با لهجه‌های متفاوتی را خواهیم شنید که شاید باعث شود تا حدودی در شنیدن دقیق کلمه‌ها و جمله‌ها سردرگم شویم. اما قبل از شنیدن فایل صوتی هر بخش، ابتدا فرصت کوتاهی به داوطلب داده می‌شود تا صورت سوال را بخواند و آمادگی کافی درباره موضوع پیدا کند.

نکته دوم: استفاده از تکنیک «Paraphrasing» می‌تواند کمک بسیار زیادی به داوطلب در پاسخ دادن به سوال‌ها بکند. زیرا کلمه‌های کلیدی که در صورت سوال می‌بینیم، ممکن است در فایل صوتی شنیده نشود و مترادف یا پارافریز آن‌ها را بشنویم. به همین دلیل لازم است این مهارت را تقویت کنیم. در این مطلب به پارافریز کردن به طور کامل و با مثال اشاره خواهیم کرد تا به خوبی آن را یاد بگیرید.

خواندن منابع ریدینگ آیلتس

بخش «Reading»

دومین بخش از آزمون آیلتس «ریدینگ» است که مدت زمان ۶۰ دقیقه را برای کل بخش‌های آن در نظر گرفته‌اند. در واقع یکی از چالش‌های داوطلبان آیلتس همین مدت زمان است و خیلی وقت‌ها ممکن است با کمبود وقت مواجه شوند و نتوانند به همه سوال‌ها پاسخ دهند. چالش دیگر این است که هر بخش از انواع سوال‌های متعددی تشکیل شده که برای پاسخ‌دهی باید راهکارها و استراتژی‌های مربوط به آن‌ها را بدانیم.

در این آموزش، به انواع سوال‌های ریدینگ آیلتس اشاره خواهیم کرد، اما اگر می‌خواهید به طور کامل درباره آن بدانید، مطالعه مطلب زیر از «مجله فرادرس» را پیشنهاد می‌کنیم.

ساختار ریدینگ آیلتس شامل سه بخش می‌شود که برای آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است. هر یک از بخش‌های ریدینگ آیلتس آکادمیک از سه متن تخصصی با موضوعاتی که از کتاب، روزنامه، مجله یا ژورنال انتخاب شده، در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و در ادامه تعدادی سوال مطرح می‌شود که داوطلب باید بتواند با توجه به متن به آن‌ها پاسخ دهد.

تفاوتی که بخش ریدینگ جنرال با آکادمیک دارد، در نوع متن‌هاست. وگرنه تعداد سوال‌‌ها و تعداد بخش‌ها برای هر دو مشابه است. متن‌‌‌های آیلتس جنرال از سه بخش زیر تشکیل شده است:

  • بخش اول: دو یا سه متن کوتاه واقعی و مرتبط با زندگی روزمره (مانند روند تسویه‌حساب و خروج از هتل یا مجموعه‌ای از آگهی‌های مرتبط)
  • بخش دوم: دو متن کوتاه واقعی و مرتبط با کار (مانند توصیف شغل یا کارآموزی)
  • بخش سوم: متن طولانی‌تر و کمی پیچیده‌تر از بخش‌های قبلی (مانند متن‌های عمومی از کتاب، روزنامه، مجله یا کاتالوگ شرکت)

مهارت‌هایی که در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند شامل درک کلی موضوع، درک ایده اصلی، خواندن برای درک جزئیات بیشتر، بررسی نظرات شخصی نویسنده و بحث‌های مختلف است. برای این‌که بتوانیم هر یک از این مهارت‌ها را تقویت کنیم، باید سه اصل مهم و کلیدی را برای پاسخ دادن به سوالات ریدینگ آیلتس در نظر بگیریم. این سه مهارت شامل موارد زیر می‌شود:

  • Skimming: خواندن سریع متن برای درک ایده اصلی
  • Scanning: خواندن متن برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی یا مترادف آن‌ها
  • Paraphrasing: کلمه یا عبارت‌هایی که معنی و مفهوم یکسانی دارند، اما به شکل دیگری نوشته شده‌اند.

در این مطلب، با این مهارت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

بخش «Writing»

بخش سوم آزمون کتبی «رایتینگ» است که شامل دو تسک می‌شود. تسک اول در رابطه با آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت است، اما تسک دوم برای هر دو یکسان است و شامل موضوعی می‌شود که باید برای آن «essay» بنویسید. مدت زمان پاسخگویی به تسک اول ۲۰ دقیقه و به تسک دوم ۴۰ دقیقه است.

در تسک اول آیلتس آکادمیک، جدول یا دیاگرامی کشیده شده که باید اطلاعات آن را توصیف یا خلاصه و تحلیل کنیم و درباره آن دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسیم. در تسک اول آیلتس جنرال، موضوعی به داوطلب داده می‌شود که باید درباره آن به طور رسمی یا غیررسمی نامه‌ای بنویسد که آن هم دست‌کم باید ۱۵۰ کلمه باشد.

در تسک دوم موضوعی با یکی از دسته‌بندی‌های زیر در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد که باید برای آن «essay» بنویسد:

  • art
  • Business & Money
  • Communication & Personality
  • crime & Punishment
  • Economics
  • Education
  • Environment
  • Family & Children
  • Food
  • Health
  • Language
  • Media & Advertising

مهم‌ترین نکته در نوشتن تسک دوم آشنایی با پاراگراف‌نویسی و رعایت اصول آن است. به همین دلیل توصیه می‌شود نکات مربوط به نوشتن انواع پاراگراف‌ها را یاد بگیرید و اطلاعاتی در رابطه با نوشتن پاراگراف مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری کسب کنید. سپس با انواع موضوعاتی که در تسک دوم مطرح می‌شود آشنا شوید و برای هر یک روش‌های نوشتن «essay» را تمرین کنید.

 

بخش «Speaking»

بخش شفاهی آزمون آیلتس «اسپیکینگ» است که همان روز بعد از آزمون کتبی، یا یک هفته قبل و بعد از آن انجام می‌شود. این بخش در حضور فرد مصاحبه‌کننده برگزار می‌شود و شامل سه بخش است. مدت زمان آن هم در مجموع بین ۱۲ تا ۱۴ دقیقه است. در ادامه به بررسی هریک از بخش‌های آن پرداخته‌ایم.

  • بخش اول: مقدمه و مصاحبه (۴ تا ۵ دقیقه): در این بخش، فرد مصاحبه‌کننده سؤالات عمومی درباره شما و زندگی شما می‌پرسد (مانند محل سکونت، خانواده، علایق، کار و تحصیل)
  • بخش دوم: مصاحبه انفرادی (۳ تا ۴ دقیقه): در این بخش، فرد مصاحبه‌کننده، کارتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و سپس از شما می‌خواهد که به مدت ۲ دقیقه درباره موضوعی که در کارت آمده صحبت کنید. قبل از شروع به صحبت، ۱ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود که به موضوع فکر کنید و برای صحبت کردن‌ آماده شوید.
  • بخش سوم: بحث دوطرفه (۴ تا ۵ دقیقه): فرد مصاحبه‌کننده در این بخش، پرسش‌هایی با جزئیات بیشتر و مرتبط با موضوع بخش دوم مطرح می‌کند و بحث دونفره شکل می‌گیرد. در این بخش فرصت بیشتری برای شما فراهم است تا میزان تسلط خود را بر مهارت‌های زبان انگلیسی و واژگان و گرامر نشان دهید.

بهترین منابع ریدینگ آیلتس

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که داوطلبان آزمون آیلتس با آن مواجه می‌شوند، پیدا نکردن منابع مناسب است. گرچه در بازار انواع و اقسام کتاب‌ها و منابع برای آیلتس وجود دارد، اما همین تنوع باعث می‌شود که نتوانند منبع یا منابع مناسب خود را پیدا کنند. به همین دلیل در این آموزش قصد داریم به معرفی بهترین منابع ریدینگ آیلتس بپردازیم و ویژگی‌های هر یک را توصیف کنیم تا بهتر بتوانید در انتخاب آن‌ها تصمیم بگیرید.

در ادامه به تعدادی از منابع خوب برای ریدینگ آیلتس اشاره شده است و ویژگی‌های هر یک به طور کامل شرح داده شده است.

کتاب Collins Reading for IELTS

کتاب «Collins Reading for IELTS» هم برای داوطلبان آزمون آکادمیک و هم جنرال تهیه شده است و به عنوان کتاب پیش‌نیاز برای آمادگی در بخش ریدینگ آزمون آیلتس به شمار می‌رود. مواردی که در این کتاب‌ها لحاظ شده است، معادل ۵۰ ساعت آموزش کلاسی را در بر می‌گیرد.

هر کتاب به ۱۲ درس تقسیم شده است و هر درس بر موضوعی تأکید می‌کند که جزو موارد پرتکرار آزمون آیلتس به شمار می‌رود. این کتاب‌ها به شما کمک می‌کند تا به مجموعه وسیعی از واژگان و موضوعات پرتکرار آزمون آیلتس دسترسی پیدا کنید. همچنین شامل نمونه آزمون‌های ماک آیلتس است که از آزمون‌های واقعی سال‌های قبل انتخاب شده‌اند. مجموعه کتاب‌های «Collins Reading for IELTS» یکی از بهترین منابع ریدینگ آیلتس به شمار می‌رود و در اکثر کلاس‌های آمادگی تدریس می‌شود. همچنین برای افرادی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند، می‌تواند به عنوان منبع مهمی برای تمرین نمونه سوالات ریدینگ آیلتس در نظر گرفته شود.

کتاب Collins Reading for IELTS

کتاب IELTS Advantage – Reading Skills

مجموعه‌ کتاب‌های «IELTS Advantage – Reading Skills» شامل آموزش‌های کامل و جامعی در رابطه با مراحل یادگیری ریدینگ آیلتس است و انواع سوالات ریدینگ آیلتس را به طور کامل و به صورت گام به گام توضیح می‌دهد. این کتاب مناسب افرادی است که قصد کسب نمره ریدینگ ۶٬۵ تا ۷ را دارند. در این کتاب با نحوه تمرین کردن و آماده شدن برای ریدینگ آیلتس آشنا می‌شویم. همچنین موضوعات مختلفی را برای ریدینگ آیلتس در نظر گرفته‌اند که در آزمون‌های سال‌های قبل زیاد دیده شده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آشنایی با انواع سوالات ریدینگ آیلتس و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها
  • آشنایی با تکنیک‌های خواندن سریع متن و پیدا کردن کلمه‌های کلیدی
  • آشنایی با پارافریز کردن و پیدا کردن کلمه‌های مترادف در متن ریدینگ
  • آموختن راهکارهایی که باعث صرفه‌جویی در وقت و مدیریت بهتر زمان می‌شود
  • تقویت دامنه واژگان و آشنایی با کالوکیشن‌های انگلیسی
کتاب ریدینگ آیلتس

کتاب Get Ready for IELTS Reading

این کتاب مناسب افرادی است که سطح زبان انگلیسی آن‌ها «Pre-Intermediate» است. در واقع می‌توانیم این کتاب را به افرادی با سطح زبان متوسط یا پایین‌تر پیشنهاد دهیم. لازم به ذکر است که برای افرادی که سطح زبان آن‌ها در حد آمادگی برای آزمون آیلتس نیست، توصیه می‌شود ابتدا در کلاس‌های ترمیک ثبت‌نام کنند یا اگر قصد مطالعه به صورت خودخوان را دارند، کتاب‌های مربوط به دوره‌های ترمیک را تهیه کنند تا به تدریج به سطح مناسبی برای حضور در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس برسند.

اما اگر فرصت کافی برای شرکت در این نوع کلاس‌ها را ندارید، می‌توانید با مجموعه کتاب‌های «Get Ready for IELTS Reading» شروع کنید. رویکردهای آموزشی این کتاب می‌تواند به زبان‌آموزانی با سطح متوسط کمک کند تا به زبانی ساده و قابل‌فهم با رویکردهای پاسخ‌دهی به سوال‌ها آشنا شوند. به طور کلی، ویژگی‌های کتاب «Get Ready for IELTS Reading» را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دوازده درس همراه با آموزش‌های مرحله به مرحله و آسان برای افراد با سطوح متوسط و پایین، همراه با ارائه مثال و تمرین‌های ساده
  • توضیح مباحث گرامری پرکاربرد در آزمون آیلتس و لغات پرکاربرد در هر درس

 

  •  توصیه‌ها و نکات مهم مربوط به هر درس
  • بخش‌هایی به نام «!Watch out» شامل اشتباهات رایج گرامری داوطلبان آزمون‌های سال‌های قبل و توضیح نحوه رفع آن‌ها
  • چهار درس برای مرور مطالب و درک مهارت‌های کلیدی و مؤثر برای آزمون ریدینگ آیلتس
  • آزمون‌های آزمایشی ریدینگ همراه با پاسخ‌های تشریحی
  • واژه‌نامه لغات برای هر درس که در انتهای کتاب لحاظ شده است.
منابع ریدینگ آیلتس چیست

کتاب Improve your IELTS Reading Skills

این کتاب به بررسی انواع سوالات ریدینگ آیلتس می‌پردازد و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌ها را به طور کامل آموزش می‌دهد. به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع مهم برای تمرین نمونه سوالات ریدینگ آیلتس یاد کرد. علاوه بر این، به نکاتی مهم و کلیدی در خصوص یادگیری مهارت‌های «Skimming» و «Scanning» و «Paraphrasing» اشاره دارد.

کتاب «Improve your IELTS Reading Skills» از ده درس تشکیل شده است و هر درس علاوه بر نکات آموزشی مربوط به ریدینگ، نمونه تمرین‌هایی را نیز همراه با پاسخ ارائه کرده است که برای تقویت مهارت ریدینگ می‌تواند منبع بسیار مناسبی باشد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مناسب برای افرادی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند، همراه با توضیحات گام به گام و پاسخ‌های تشریحی و نکات کلیدی برای بهبود نقاط ضعف خود در رابطه با ریدینگ آکادمیک، همراه با آزمون‌های آزمایشی و پاسخ‌های آن‌ها.
  • تمرین‌هایی که برای درک تکنیک‌های به‌کاررفته در ریدینگ آیلتس در هر بخش از کتاب قرار داده شده است تا داوطلب با روش‌های مختلف پاسخ دادن به سوالات آشنا شود.
  • توضیحات کامل و جامع در زمینه نحوه آمادگی برای ریدینگ آیلتس و آموزش انواع سوالات آن
Improve Your Reading Skills

کتاب IELTS Reading – Maximiser

مجموعه کتاب‌های «IELTS Maximiser» که نویسنده آن ایرانی است، در ایران با استقبال زیادی روبه‌رو شده است، زیرا برای افرادی که قصد کسب نمره بالای ۷ را در آزمون آیلتس دارند، منبع کاملی به شمار می‌رود.

این مجموعه کتاب‌ها برای هر یک از بخش‌های اصلی آزمون آیلتس طراحی شده است و کتاب «IELTS Reading – Maximiser» به طور اختصاصی به آموزش نکات کلیدی ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال می‌پردازد و منبع مناسبی برای تمرین کردن، آشنایی با انواع سوالات ریدینگ آیلتس و کسب نمره بالا در آزمون است. در این کتاب به موارد انحرافی نیز اشاره شده است که ممکن است شما را به سوی پاسخ نادرست گمراه کند و نکات مهمی در رابطه با شناسایی نقاط ضعف خود در تست زدن و روش‌‌های برطرف کردن آن‌ها بررسی شده است.

کتاب ریدینگ Maximiser

کتاب Essential Reading For IELTS

کتاب «Essential Reading For IELTS» یکی از منابع مهم در رابطه با آزمون‌های آیلتس به شمار می‌رود که در کشورهای مختلفی برای آموزش مهارت‌های زبان انگلیسی در سطح حرفه‌ای به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌شود. آزمون‌هایی که در این کتاب لحاظ شده‌اند، می‌توانند داوطلب را به اندازه کافی برای کسب و تقویت مهارت ریدینگ آماده کنند.

این کتاب به عنوان یکی از منابع آمادگی جامع برای آزمون آیلتس شناخته شده است و به طور اختصاصی به آموزش بخش ریدینگ آیلتس می‌پردازد.

کتابهای ریدینگ آیلتس

کتاب IELTS Reading Actual Tests

این کتاب به صورت «e-book» در دسترس افراد قرار دارد و شامل نمونه تست‌هایی می‌شود که از آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس جمع‌آوری شده‌اند. بنابراین می‌توانید مانند یک آزمون اصلی به آن نگاه کنید و با ارزیابی نمره خود و تحلیل اشتباهات، به مرور شاهد پیشرفت قابل‌توجهی باشید.

در نظر داشته باشید که این کتاب مناسب افرادی است که قصد شرکت در آزمون ریدینگ جنرال یا آکادمیک را دارند. به کمک این کتاب می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • با سطح زبان انگلیسی موردنیاز برای آزمون آیلتس آشنا خواهید شد.
  • مهارت‌های زبانی خود را به صورت عینی و هدفمند ارزیابی خواهید کرد.
  • چون آزمون‌های ماک آن تمام جنبه‌های آزمون آیلتس را پوشش داده است، می‌توانید به نقاط قوت و ضعف خود دست یابید.
تمرین‌های آیلتس

نکته: آمادگی برای آزمون آیلتس، با تمرین کردن و تست زدن میسر می‌شود، اما فقط با این روش نمی‌توانید به نمره دلخواه خود دست پیدا کنید. برای این کار لازم است ابتدا با تکنیک‌های پاسخ دادن به انواع سوالات آیلتس آشنا شوید و سپس تمرین کنید. بنابراین اگر قصد تهیه کتاب «IELTS Reading Actual Tests» را دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا به سراغ کتاب‌‌هایی مانند «The Official Cambridge Guide to IELTS» یا «Improve your Skills Reading for IELTS» بروید که مهارت‌های تست زدن و تکنیک‌های پاسخگویی به انواع سوالات ریدینگ آیلتس را آموزش داده‌اند. سپس برای تمرین مهارت‌ها، از این کتاب استفاده کنید.

معرفی سایر منابع ریدینگ آیلتس

در کنار کتاب‌هایی که به عنوان بهترین منابع ریدینگ آیلتس معرفی شد، می‌توانیم از سایت‌های آموزشی که نمونه سوالات ریدینگ سال‌های قبل را دارند یاد کنیم. همچنین به برخی از اپلیکیشن‌‌های ریدینگ آیلتس اشاره کنیم. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به معرفی برخی از سایت‌های معتبر برای تمرین مهارت ریدینگ بپردازیم. توجه داشته باشید که بیشتر متن‌های آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل از همین مقاله‌ها و مجله‌ها انتخاب شده‌اند. بنابراین، مطالعه آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی به بهبود نمره ریدینگ شما داشته باشد.

مجله National Geographic

مجله «National Geographic» با موضوعاتی درباره حیوانات، محیط زیست، تاریخ و فرهنگ، علوم و مسافرت به کشورهای مختلف منتشر می‌شود و وب‌سایت آن به صورت آنلاین در دسترسی همگان قرار دارد.

تجربه نشان داده که برخی از متن‌های ریدینگ، به عنوان نمونه سوالات ریدینگ آیلتس از این مجله انتخاب شده است، به همین دلیل خواندن برخی از مطالب آن را به داوطلبان این آزمون توصیه می‌کنیم. این مجله بسیار محبوب و معتبر است و به دلیل موضوعات متنوعی که پوشش می‌دهد، در نمونه‌ تست‌های کمبریج مانند آزمون‌های ۷، ۸، ۱۱ و ۱۳ شاهد تکرار برخی از موضوعات آن بوده‌ایم.

  • لینک دانلود سایت National Geographic: «+»

مجله New Scientist

مجله «New Scientist» به عنوان یکی از بهترین منابع ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال شناخته شده و بیشترین متن‌های ریدینگ آیلتس معمولاً از این مجله انتخاب شده است. برای مثال، در کتاب تست کمبریج ۱۵، در تست شماره ۳ متنی با عنوان «Why fairy tales are really scary tales» انتخاب شده که مربوط به مجله «New Scientist» است. بنابراین، با خواندن مقاله‌های آن می‌توانید با نوع متن‌های ریدینگ آیلتس آشنا شوید و شاید با خود آن‌ها در روز آزمون مواجه شوید.

  • لینک دانلود سایت New Scientist: «+»

مجله Live Science

مجله «Live Science» نیز یکی دیگر از بهترین منابع ریدینگ آیلتس است که در ریدینگ‌های آکادمیک یا جنرال (معمولاً بخش سوم) آزمون آیلتس ممکن است با آن‌ مواجه شوید. متن‌های ریدینگ آکادمیک معمولاً تخصصی است و بسیاری از آن‌ها از مقاله‌های علمی انتخاب شده است، بنابراین مجله «Live Science» می‌تواند گزینه مناسبی برای این نوع متن‌ها باشد.

نمونه‌ای از متن ریدینگ آیلتس مربوط به تست کمبریج ۱۶ را می‌توانید در آزمون اول، متن دوم با عنوان «The Step Pyramid of Djoser» ببینید.

  • لینک دانلود سایت Live Science: «+»

لینک برخی دیگر از سایت‌های علمی مشهور در ادامه آمده است.

  • لینک دانلود سایت The Scientist: «+»
  • لینک دانلود سایت Science Focus: «+»
  • لینک دانلود سایت Science Daily: «+»

مجله Geographical magazine

مجله «Geographical magazine» به منظور دسترسی با اطلاعات پژوهشی و جغرافیایی، به صورت ماهانه منتشر می‌شود. افرادی که به این موضوع‌ها علاقه‌مند هستند، می‌توانند به صورت آنلاین نیز به این مجله دسترسی داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این مجله، عناوین به‌روز و متنوعی است که در آزمون‌های ریدینگ آکادمیک سال‌های قبل آمده‌اند. مطالعه این مجله، علاوه بر این‌که شما را با نمونه سوالات ریدینگ آیلتس آکادمیک آشنا می‌کند، جنبه سرگرمی نیز دارد، به‌ویژه اگر جغرافیا یا اطلاعات عمومی را دنبال می‌کنید.

  • لینک دانلود سایت Geographical magazine: «+»

روزنامه The Economist

«The Economist» نام روزنامه‌ای است که به صورت هفتگی در انگلیس منتشر می‌شود و وب‌سایت آنلاین آن نیز در دسترس همگان قرار دارد. این روزنامه بیشتر به موضوعات روز، کسب‌وکار بین‌المللی، فناوری و امور فرهنگی اختصاص یافته است. به همین دلیل، برای ریدینگ آیلتس، به‌ویژه آیلتس جنرال، منبع مناسبی به شمار می‌رود. برای مثال، تست اول کمبریج ۱۶، متن سوم، با عنوان «Future of Work» از این روزنامه انتخاب شده است.

  • لینک دانلود سایت The Economist: «+»

نکته: اگر قصد مطالعه متن‌های مختلف از طریق یکی از این سایت‌ها را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً هنگام خواندن آن‌ها نکات زیر را رعایت کنید:

  • از متن پرینت بگیرید تا بتوانید نکاتی را داخل برگه یادداشت کنید.
  • زمان مشخصی از روز را برای خواندن در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که فقط باید متن را بخوانید نه این‌که کلمه‌های آن را یاد بگیرید یا سعی کنید همه جزئیات آن را بفهمید. هدف از این کار، صرفاً آشنایی با مفهوم کلی و موضوع اصلی متن است.
  • خواندن متن را در محیطی آرام و به دور از هرگونه عوامل مزاحم دنبال کنید.
  • همواره با خود مداد یا خودکاری داشته باشید تا موقع خواندن یادداشت‌برداری کنید و زیر کلمه‌های کلیدی خط بکشید.
  • به دفترچه خود نظم و ترتیب دهید، برای مثال آن را هفته‌ای یک بار مرور و دسته‌بندی کنید.
ریدینگ آیلتس آکادمیک

لینک دانلود نمونه سوالات ریدینگ آیلتس آزمون‌های قبل

در نهایت، برای این‌که بتوانید بخش ریدینگ نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را تمرین کنید، می‌توانید از لینک سایت‌هایی که در ادامه معرفی شده است، استفاده کنید. لازم به ذکر است که این آزمون‌ها همراه با پاسخ در این سایت‌ها قرار داده شده و دسترسی به آن‌ها رایگان است.

  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۲۱): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۲۰): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۱۹): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۱۸): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۱۶): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۱۵): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۱۴): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۱۳): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۱۲): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۱۱): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۱۰): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۹): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۸): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۷ با پاسخ (تست ۷): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۶): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۵): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۴): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۳): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۲): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس ۲۰۱۶ با پاسخ (تست ۱): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس با پاسخ (تست ۲): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آزمون آیلتس با پاسخ (تست ۱): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آیلتس جنرال با پاسخ (تست ۵): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آیلتس جنرال با پاسخ (تست ۵): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آیلتس جنرال با پاسخ (تست ۵): «+»
  • لینک دانلود ریدینگ آیلتس جنرال با پاسخ (تست ۵): «+»

نحوه مطالعه بهترین منابع ریدینگ آیلتس

بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس درصدد پیدا کردن کلاس‌های آمادگی برای آزمون هستند و به کمک این برنامه‌ریزی و با رهنمودهای استاد مربوطه، در این مسیر پیش می‌روند. اما برخی ترجیح می‌دهند به صورت خودآموز مطالعه کنند و خودشان در پی یافتن منابع مناسبی برای مطالعه هستند. در مجموع، به منظور آمادگی برای بخش ریدینگ آیلتس لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید. در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به این نکات اشاره‌ای داشته باشیم.

  1. با ساختار بخش ریدینگ آزمون آیلتس آشنایی کافی داشته باشید.
  2. با انواع سوالات ریدینگ آیلتس آشنا شوید و نحوه پاسخگویی به آن‌ها را یاد بگیرید.
  3. آزمون‌های سوال‌های قبل را تمرین کنید.
  4. مهارت‌های اصلی و کلیدی برای این بخش را یاد بگیرید.
  5. هر روز متن‌های مختلفی بخوانید و درک مطلب خود را تقویت کنید.

در ادامه این بخش، هر یک از این نکات را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

با ساختار بخش ریدینگ آزمون آیلتس آشنا شوید

اولین قدم برای آمادگی در آزمون آیلتس و بخش ریدینگ آن، درک ساختار آن است. اگر با فرمت و ساختار این بخش به اندازه کافی آشنایی نداشته باشید، متوجه نخواهید شد که هدف از آزمون چیست و چگونه قرار است ارزیابی شوید. به همین دلیل شانس دست‌یابی به نمره بالا را از دست خواهید داد.

آزمون آیلتس از دو بخش آکادمیک و جنرال تشکیل شده است. ساختار ریدینگ برای هر دو آزمون متفاوت است. بنابراین، افرادی که قصد شرکت در آزمون را دارند، قبل از هر چیز باید مشخص کنند که قرار است در کدام آزمون شرکت کنند.

آزمون آکادمیک از ۴۰ سوال تشکیل شده و شامل سه بخش می‌شود. هر بخش یک متن بلند و آکادمیک دارد و در ادامه تعدادی سوال برای آن بخش طراحی شده که داوطلب باید در زمان مقرر به آن‌ها پاسخ دهد. در مجموع داوطلب باید به ۴۰ سوال طی مدت زمان ۶۰ دقیقه پاسخ دهد. پاسخ‌ها هم باید به طور هم‌زمان در برگه پاسخنامه وارد شود.

آزمون آیلتس جنرال نیز از ۴۰ سوال تشکیل شده و سه بخش دارد. اما نوع متن‌های آن با آیلتس آکادمیک فرق می‌کند. برای مثال، ممکن است بخشی از یک آگهی یا مقاله‌ای با موضوعات مفرح و سرگرم‌کننده به عنوان متنی کوتاه در نظر گرفته شود و در ادامه سوالاتی را مطرح کند که با توجه به متن باید به آن‌ها پاسخ داد. مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریدینگ آکادمیک در مجموع ۶۰ دقیقه است و داوطلب باید مانند آزمون آکادمیک، پاسخ سوالات را در برگه پاسخنامه وارد کند.

نمونه منابع ریدینگ آیلتس

با انواع سوالات ریدینگ آیلتس آشنا شوید

سوالات ریدینگ آیلتس انواع مختلفی دارد و باید برای پاسخ دادن به هر یک از آن‌‌ها باید بتوانید با انواع سوال‌ها آشنایی کافی داشته باشید و تکنیک‌های لازم برای پاسخگویی به آن‌ها را یاد بگیرید. در آموزش‌های قبلی «مجله فرادرس» به انواع سوال‌های ریدینگ آیلتس اشاره کردیم و آن‌ها را به طور کامل توضیح دادیم. به طور خلاصه انواع سوال‌های ریدینگ آیلتس را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • سوالات Matching Headings
  • سوالات Multiple Choice
  • سوالات Short Answer
  • سوالات Name Matching
  • سوالات True/False/Not Given
  • سوالات Yes/No/Not Given
  • سوالات Summary Completion
  • سوالات Matching Sentence Endings
  • سوالات Sentence Completion
  • سوالات Matching Paragraph Information
  • سوالات Table Completion
  • سوالات Diagram Labelling

آزمون‌های سوال‌های قبل را تمرین کنید

یکی از نکات مهم در رابطه با مطالعه بهترین منابع ریدینگ آیلتس تمرین کردن و تست زدن است. به کمک آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل که به آن‌ها «آزمون‌های ماک» (IELTS Mock Test) گفته می‌شود، می‌توانید نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنید و به نقاط ضعف خود پی ببرید. توصیه می‌کنیم در آزمون‌هایی شکرت کنید که توضیحات مربوط به پاسخ سوال‌های هر بخش از ریدینگ را داشته باشد تا بتوانید روند کار خود را تحلیل کنید.

مهارت‌های اصلی و کلی برای این بخش را یاد بگیرید

برای یادگیری انواع سوالات ریدینگ آیلتس، بهترین کار این است که دستورالعمل‌های آموزشی را مرحله به مرحله پیش ببرید و جزئیات مربوط به پاسخ دادن به هر یک از سوالات را بیاموزید. دو اصل مهم و اساسی در مطالعه بهترین منابع ریدینگ آیلتس شامل یادگیری تکنیک‌های «Skimming» و «Scanning» و همچنین آشنایی با «Paraphrasing» است. اگر این مهارت‌ها را به خوبی تمرین کرده باشید، می‌توانید به راحتی از عهده سوال‌ها بربیایید و وقت کمتری را صرف آن‌ها کنید.

«Skimming» به معنای خواندن سریع متن است تا بتوانیم به درک کلی از موضوع آن برسیم. با این کار نه‌تنها ایده کلی را متوجه خواهیم شد، بلکه ممکن است با کلمه‌هایی مانند اسم‌های خاص یا تاریخ‌هایی مواجه شویم که هنگام خواندن سوال بتوانیم جایگاه آن‌ها را سریع‌تر در متن پیدا کنیم.

«Scanning» به معنای خواندن برای درک جزئیات بیشتر و پیدا کردن کلمه‌های کلیدی در متن است. این مرحله در مقایسه با «Skimming» وقت بیشتری نیاز دارد، اما در مجموع باید مراقب باشیم که در موعد مشخص به تمام سوال‌ها پاسخ دهیم. پس یکی دیگر از مهارت‌های لازم برای پیدا کردن پاسخ سوال‌ها در کمترین زمان ممکن، «Scanning» است.

این تکنیک به شکلی کاربردی باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود. متن‌های ریدینگ آیلتس معمولاً طولانی و تخصصی هستند و خواندن کل متن به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا فرصت زیادی از شما می‌گیرد. اما اگر صورت سوال‌ را بخوانید و به دنبال کلمه‌های کلیدی آن در متن بگردید، سریع‌تر می‌توانید به جواب برسید و دیگر نیازی به خواندن کل متن نیست.

اما نکته مهم و البته کمی چالش‌برانگیز این است که کلمه‌های کلیدی را که در صوت سوال مشخص می‌کنید، ممکن است عیناً در متن پیدا نکنید. یعنی مترادف آن‌ها را معمولاً در متن‌های ریدینگ مشاهده خواهید کرد. «Paraphrasing» به همین معناست. یعنی استفاده از کلمه‌ها یا عبارت‌هایی که همان معنی و مفهوم کلمه یا عبارت اصلی را منتقل می‌کنند، اما به شکل دیگری نوشته شده‌اند. برای این‌که این موضوع را بهتر درک کنید به مثالی از نحوه پارافریز کردن اشاره می‌کنیم.

Original: Any trip to Italy should include a visit to Tuscany to sample their exquisite orange juice.

***

Paraphrase: Be sure to include a Tuscan juice-tasting experience when visiting Italy.

متن‌های مختلفی را بخوانید

آخرین نکته برای یادگیری بهترین منابع ریدینگ آیلتس خواندن روزانه متن‌های انگلیسی است. این متن‌ها می‌تواند بخشی از روزنامه، مجله، کتاب داستان یا مقاله انگلیسی باشد. سعی کنید متن‌هایی با موضوعات موردعلاقه‌تان انتخاب کنید که انگیزه خواندن آن‌ها را داشته باشید و به مرور از این کار خسته نشوید. برای خواندن متن‌های انگلیسی نکات زیر را در نظر بگیرید.

  1. متنی را پیدا کنید که موضوع آن به اندازه کافی برای شما جذابیت داشته باشد. این کار هم باعث علاقه شما به خواندن می‌شود و هم انگیزه‌ای برای خواندن روزانه و مرتب پیدا می‌کنید. متن‌ها می‌توانند از مقاله‌های آنلاین یا موضوعات موردعلاقه شما انتخاب شده باشند. در هر صورت باید به سبک مطالعه شما نزدیک باشد.
  2. به سراغ متن‌هایی بروید که به عنوان موضوعات پرتکرار آیلتس در آزمون‌های قبل شناخته شده است، مانند تکنولوژی، آموزش، بهداشت و محیط زیست.
  3. هنگام مطالعه، زیاد غرق در کلمه‌ها یا اصطلاحات جدید آن‌ نشوید و سعی نکنید همه متن را با تمام جزئیات بفهمید. در عوض، به بهبود سرعت خواندن خود فکر کنید و بکوشید درک کلی از موضوع به دست بیاورید.
  4. بهتر است برخی از کلمه‌های جدید را نیز یادداشت کنید و به کمک دیکشنری به دنبال پیدا کردن کلمه‌های مترادف، متضاد یا پارافریز آن‌ها باشید. اما همه وقت خود را به این موضوع اختصاص ندهید.
سوالات درباره منابع ریدینگ آیلتس

سوالات رایج درباره بهترین منابع ریدینگ آیلتس

در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص بهترین منابع ریدینگ آیلتس اشاره کنیم.

چگونه بهترین منابع ریدینگ آیلتس را انتخاب کنیم؟

از آنجا که تعداد منابع آیلتس بسیار زیاد و متنوع است، بدون شک این سؤال، ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. هنگامی که قصد انتخاب و تهیه کتابی را دارید، این موضوع را در نظر بگیرید که چه انتظاراتی از آن دارید. برخی از کتاب‌ها به موضوعات جنرال اختصاص یافته‌اند و برخی دیگر آموزش‌های آکادمیک را ارائه می‌دهند. اطلاعاتی که در کتاب‌های جنرال لحاظ شده است، با آکادمیک کاملاً فرق دارد.

مسئله دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که منبعی را انتخاب کنید که موقع مطالعه شما را خسته نکند. برخی از کتاب‌های آیلتس شاید از جذابیت کافی برخوردار نباشند و برای افرادی که انگیزه زیادی برای مطالعه ندارند، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. بنابراین، به سراغ کتاب‌هایی بروید که در شما انگیزه کافی برای ادامه راه ایجاد کند. همچنین برای آمادگی در روز آزمون به شما کمک کند.

نکته آخر و البته بسیار مهم این است که برای تحلیل اشتباهات خود هنگام تست زدن، حتماً از یک استاد مجرب در این امر کمک بگیرید. به‌ویژه در رابطه با بخش‌‌های رایتینگ و اسپیکینگ، زیرا برای تصحیح این بخش‌ها نیاز کسی دارید که بتواند اشتباهات گرامری و کاربرد نادرست واژگان را به شما گوشزد کند.

اما در بخش ریدینگ نیز وجود یک متخصص امری ضروری به شمار می‌رود، زیرا به کمک این شخص می‌توانید بعد از تست زدن، نتیجه عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید. در واقع استاد می‌تواند با توضیحات کافی و مناسب، به شما بگوید که گزینه درست چیست و آن را تحلیل کند تا در تمرین‌های بعدی از این اشتباهات خودداری کنید.

بهترین منابع ریدینگ آیلتس کدام است ؟

منابع ریدینگ متعددی در دسترس داوطلبان قرار دارد، اما از بهترین آن‌ها می‌توان به «Collins Reading For IELTS» و «Improve Your IELTS Reading Skills» اشاره کرد که هم شما را با انواع سوالات ریدینگ آشنا می‌کنند و هم استراتژی‌های پاسخگویی به سوال‌ها را آموزش می‌دهند. به علاوه، نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را نیز شامل می‌شوند که می‌تواند کمک مؤثری به ارزیابی عملکرد افراد بکند.

انواع سوالات ریدینگ آیلتس کدام است؟

به طور کلی، ریدینگ آیلتس از ۱۲ تا ۱۴ نوع سوال مختلف تشکیل شده است و برای هر یک باید از راهکارهای متفاوتی برای پاسخ دادن به سوالات استفاده کرد.

نمره خوب برای ریدینگ آیلتس چند است؟

بخش ریدینگ آزمون آیلتس ۴۰ سوال دارد و نمره خیلی خوب چیزی مابین ۳۴ تا ۴۰ است. البته نمره‌دهی ریدینگ برای بخش آکادمیک و جنرال متفاوت است، اما در مجموع می‌توان گفت که برای کسب نمره ۷ تا ۷٬۵ باید بین ۳۴ تا ۳۵ سوال را پاسخ درست دهید.

چگونه برای ریدینگ آیلتس آماده شویم؟

برای آمادگی در بخش ریدینگ، علاوه بر این‌که باید بهترین منابع ریدینگ آیلتس را بشناسید، لازم است انواع متن‌های انگلیسی با موضوعات مختلف را بخوانید تا با نحوه خواندن متن آشنا شوید و به مرور به آن عادت کنید. همچنین قبل از خواندن کل متن، ابتدا به سراغ سوال‌ها بروید تا پاسخ را راحت‌تر بتوانید در متن پیدا کنید. در نهایت، با دقت به دنبال مترادف یا پارافریز کلمه کلیدی در متن باشید تا به پاسخ درست پیدا کنید.

جمع‌بندی بهترین منابع ریدینگ آیلتس

در این مطلب با بهترین منابع ریدینگ آیلتس آشنا شدیم. همچنین برای مطالعه بهتر، ساختار کلی بخش ریدینگ آیلتس را توضیح دادیم و به تفاوت ریدینگ آزمون آکادمیک و جنرال اشاره کردیم. در ادامه به این نکته مهم پرداختیم که برای تقویت ریدینگ آیلتس، می‌توانیم از منابعی کمک بگیریم که انواع سوال‌های ریدینگ آیلتس و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌ها را آموزش داده است.

علاوه بر این، یاد گرفتیم که برای سریع‌تر پاسخ دادن به سوال‌های ریدینگ آیلتس و برای پیدا کردن پاسخ سوال‌ها در بخش درستی از متن، باید با سه مهارت مهم «Skimming» و «Scanning» و «Paraphrasing» آشنا شویم و به خوبی از آن‌ها استفاده کنیم. در انتهای مطلب نیز نکات مهمی را در خصوص مطالعه منابع ریدینگ آیلتس توضیح دادیم.

برای تمرین نمونه سوالات ریدینگ آیلتس در این آموزش، به معرفی تعدادی از کتاب‌های رایج و مؤثر اشاره کردیم. همچنین، با توجه به متن‌هایی که در آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس بررسی شده است، مجله یا روزنامه‌هایی را معرفی کردیم که از آن‌ها برای این منظور در بخش ریدینگ آیلتس استفاده شده است. لینک سایت‌های آن‌ها را نیز در این مطلب قرار دادیم.

در ادامه، لینک‌های متعددی به عنوان بهترین منابع ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال معرفی کردیم که برای تمرین کردن و تست زدن مفید است، زیرا همه آن‌ها شامل نمونه سوالات آزمون‌های واقعی سال‌های قبل می‌شود.

در مجموع، به منظور آمادگی برای بخش ریدینگ آیلتس، منابع مختلفی می‌توانند مؤثر واقع شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به کتاب، اپلیکیشن، پادکست، ویدئوهای آموزشی و سایت‌های مختلف اشاره کرد. همچنین شرکت در آزمون‌های ماک آیلتس می‌تواند روش خوبی برای محک زدن میزان توانایی شما در تست زدن و رفع نقاط ضعف‌تان باشد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FionaIELTS JackyIELTS Material
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *