بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ — راهنمای کاربردی

۴۷۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ — راهنمای کاربردی

در سال‌های اخیر برنامه نویسی به یکی از مهارت‌های بسیار مهم برای کار کردن در حوزه‌های گوناگون و به صورت آنلاین تبدیل شده است. می‌توان گفت برنامه نویسی از این جهت بسیار اهمیت پیدا کرده است که امروزه یک مهارت ضروری برای تحصیل و اشتغال به حساب می‌آید. بنابراین افراد بسیاری به دنبال آموزش‌های برنامه نویسی هستند و از خود می‌پرسند چگونه برنامه نویس شویم. یکی از روش‌های محبوب یادگیری برنامه نویسی، استفاده از سایت های آموزش برنامه نویسی است. بنابراین، در این راهنمای کاربردی به معرفی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ پرداخته شده است تا افراد با ویژگی‌های این وب سایت‌ها آشنا شوند و بتوانند انتخاب دقیق‌تری داشته باشند.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین منابع برای یادگیری برنامه نویسی کدامند؟

امروزه می‌توان با کم هزینه‌ترین روش‌ها برنامه نویسی را آموخت. در سال‌های اخیر منابع رایگان و کم هزینه زیادی برای یادگیری برنامه نویسی در دسترس بوده‌اند که یکی از این منابع، استفاده از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی است. منابع دیگری نیز برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی وجود دارند که از جمله این منابع می‌توان به کتاب‌های آموزشی، انواع کلاس‌های حضوری، دوره‌های آنلاین و فیلم‌های آموزشی اشاره کرد.

محتوای سایت های یادگیری برنامه نویسی هم می‌توانند به صورت متنی باشند و هم به صورت فیلم آموزش‌های خود را ارائه بدهند. در بخش بعدی علت مناسب بودن سایت های آموزش برنامه نویسی برای یادگیری این مهارت شرح داده می‌شود.

بهترین منابع برای یادگیری برنامه نویسی کدامند؟ | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

چرا سایت های آموزش برنامه نویسی برای یادگیری این مهارت مناسب هستند؟

سایت های یادگیری برنامه نویسی به صورت آنلاین و از هر مکانی قابل دسترسی هستند. به علاوه، معمولاً آموزش‌های ارائه شده در این سایت ها رایگان هستند یا حداقل برای دوره‌های مقدماتی و شروع کار هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند. مزیت دیگر این سایت ها این است که اکثراً آموزش‌های آن‌ها به صورت تعاملی ارائه می‌شوند. یعنی با توجه به امکاناتی که در بستر وب قابل ارائه است، در سایت های یادگیری برنامه نویسی، ترکیبی از آموزش‌های متنی و ویدیویی ارائه می‌شوند و برای هر بخش هم تمرین‌هایی تعبیه شده است.

در محیط وب امکان فراهم کردن محیط کدنویسی در داخل مرورگر برای انجام تمرین‌های برنامه نویسی وجود دارد که این یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی ارائه شده توسط بهترین سایت های برنامه نویسی به حساب می‌آید. همچنین، بسیاری از این بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی ، پس از پایان یک دوره آموزشی گواهی پایان دوره (مدرک) هم به شرکت کننده اعطا می‌کنند که می‌توان این گواهی را در پرتفوی خود قرار داد. حالا در بخش بعدی این مقاله به معرفی جامع بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی پرداخته شده است.

معرفی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی

علاقه‌مندان به یادگیری برنامه نویسی می‌توانند به وسیله یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های یادگیری برنامه نویسی یعنی سایت ‌های آموزش برنامه نویسی این مهارت مهم را بیاموزند. یادگیری برنامه نویسی هیچ وقت به راحتی روش‌هایی نبوده است که در دنیای امروز وجود دارند. امروزه، هزاران منبع رایگان در دسترس است که با استفاده از آن‌ها می‌توان برنامه نویسی را از سطح‌های مبتدی تا پیشرفته‌ترین سطوح آموخت و تسلط لازم را به دست آورد.

همچنین به وسیله همین منابع و سایت های رایگان می‌توان پروژه‌های مبتنی بر کدها را شروع کرد که به یادگیری برنامه نویسی برای علاقه‌مندان کمک می‌کنند. به طور کلی هر یک از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی رایگان و غیر رایگان از طریق جدول زیر معرفی شده‌اند:

بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی رایگانبهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی غیر رایگان
مجله فرادرسفرادرس
وب سایت فرادرسCoursera
گیت هابCodecademy
Codecademy+Envato Tuts
TreehouseUdemy
UdemyUdacity
خان آکادمی
W3Schools
FreeCodeCamp
+ Evanto Tuts
Udacity
Geek for Geeks
The Odin Project

حال در ادامه این بخش ابتدا به معرفی و ارائه شرح دقیق‌تری برای هر یک از سایت های معرفی شده در جدول فوق پرداخته شده است. ابتدا بهترین سایت های رایگان یادگیری برنامه نویسی معرفی و شرح داده شده‌اند.

شروع برنامه نویسی

بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی رایگان کدامند؟

بسیاری بر این عقیده هستند که آموزش رایگان حق مسلم تمام افراد جامعه است و هیج فردی نباید به واسطه مشکلات مالی از آموزش و یادگیری محروم شود. بسیاری از استعدادهای درخشان به واسطه فقر از رشد و پیشرفت باز می‌مانند و این می‌تواند یک فاجعه بشری بزرگ محسوب شود. خوشبختانه با پیشرفت فناوری و رشد چشمگیر اینترنت و دنیای وب، دسترسی به آموزش، خصوصاً آموزش رایگان بسیار تسهیل شده است.

با توجه به اینکه یادگیری برنامه نویسی از طریق وب سایت‌ های آموزشی روش مناسبی به حساب می‌آید و امکان ارائه آموزش رایگان از این طریق فراهم شده، در این بخش به معرفی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی رایگان پرداخته شده است. در بخش قبل، این سایت‌ ها فهرست شدند و اکنون در این بخش به ارائه توضیحات بیش‌تری پیرامون هر یک از آن‌ها پرداخته می‌شود. فهرست بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی رایگان فرادرس به شرح زیر است:

  • مجله فرادرس
  • فرادرس
  • گیت هاب
  • Codecademy
  • Treehouse
  • Udemy
  • خان آکادمی
  • W3Schools
  • FreeCodeCamp
  • + Evanto Tuts
  • Udacity
  • Geek for Geeks
  • The Odin Project

اکنون در ادامه این بخش، ابتدا به معرفی و بررسی وب سایت فرادرس و بخش‌های رایگان آن پرداخته شده است.

۱. مجله فرادرس

مجله فرادرس را می‌توان یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی به زبان فارسی مبتنی بر محتوای متنی دانست. تا کنون هزاران مقاله آموزش برنامه نویسی با موضوعات مختلف و با محوریت زبان‌های برنامه نویسی گوناگون، مفاهیم برنامه نویسی و کلیه موضوعات و مسائل مهم و کاربردی پیرامون برنامه نویسی منتشر شده‌اند. در صورتی که علاقه‌مندان به برنامه نویسی بخواهند در خصوص یک موضوع خاص مرتبط با برنامه نویسی اطلاعات کسب کنند، می‌توانند به راحتی با جستجو در مجله فرادرس مقاله مورد نظر خود را بیابند.

همچنین یک صفحه مخصوص برنامه نویسی هم در مجله فرادرس وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توان به تمام مطالب منتشر شده با موضوع برنامه نویسی دسترسی داشت. علاوه بر برنامه نویسی، تا کنون مقاله‌های بسیاری هم در خصوص سایر موضوعات مربوط به علوم کامپیوتر و همچنین هوش مصنوعی و علم داده نیز در مجله فرادرس منتشر شده‌اند و در آینده نیز منتشر خواهند شد.

۲. وب سایت فرادرس

به طور کلی دوره‌های آموزشی در سایت فرادرس بر اساس موضوع دسته‌بندی و در قالب مجموعه‌های آموزشی مختلف ارائه می‌شوند. برای برنامه نویسی هم مجموعه‌های آموزشی مختلفی در وب سایت فرادرس وجود دارند.

برای اکثر حوزه‌های مختلف برنامه نویسی، مثل توسعه وب یا برنامه نویسی موبایل، مجموعه‌های آموزشی جداگانه‌ای در سایت فرادرس در دسترس علاقه‌مندان قرار داده شده‌اند. همچنین برای هر یک از زبان‌های برنامه نویسی مطرح نیز مجموعه‌های آموزشی مجزایی تهیه شده است.

آموزش‌های رایگان در وب سایت فرادرس با ذکر عبارت «رایگان» در عنوان آن‌ها مشخص شده‌اند و با جستجوی آموزش مورد نظر در قسمت سرچ سایت، می‌توان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشت. به این دلیل که علاقه‌مندان روش تدریس و نوع آموزش برنامه نویسی هر دوره آموزشی را ببیند، معمولاً چند ویدیوی ابتدایی دوره‌های آموزشی که رایگان نیستند نیز به صورت رایگان برای آموزندگان ارائه می‌شوند.

از جمله مجموعه‌های آموزش رایگان برنامه نویسی سایت فرادرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموعه آموزش‌های رایگان PHP
  • مجموعه آموزش‌های رایگان جاوا (Java)

دو مجموعه دوره‌های آموزش رایگان برنامه نویسی فوق و سایر دوره‌ها و ویدیوهای رایگان آموزش برنامه نویسی در وب سایت فرادرس در بخش‌های بعدی این مقاله معرفی خواهند شد. اما برای افراد تازه کاری که قصد ورود به دنیای برنامه نویسی و یادگیری آن را دارند، مهم‌تر از همه، دوره رایگان آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی است که در ادامه به علاقه‌مندان معرفی شده است.

فیلم آموزش برنامه نویسی رایگان – اصول و مبانی برنامه نویس

یکی از مهم‌ترین دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان برای افرادی که قصد شروع یادگیری برنامه نویسی را دارند، دوره «آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی – (رایگان)» به حساب می‌آید که توسط دکتر مصطفی کلامی هریس تدریس شده است. این فرادرس حدود ۳ ساعت محتوای ویدیویی رایگان دارد و در آن سعی شده است تا با یک نگرش کلی، مفاهیم بنیادی برنامه نویسی از جمله انواع زبان‌های برنامه نویسی، ساختار برنامه‌های کامپیوتری، انواع داده‌ها و ساختارهای اطلاعاتی گنجانده شوند تا یک دید کلی از برنامه نویسی در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

مباحث در این دوره آموزشی به نحوی تنظیم شده‌اند که با یادگیری آن‌ها می‌توان برای شروع آموزش هر زبان برنامه نویسی دلخواهی آماده شد. در واقع، می‌توان این دوره آموزشی را درس شماره صفر برای یادگیری و پیش‌نیازی برای هر زبان برنامه نویسی و مقدمه هر دوره آموزش برنامه نویسی دیگر دانست. از این رو، توصیه می‌شود که قبل از یادگیری هر زبانی، این فرادرس مشاهده شود.

در ادامه بخش بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی رایگان به بررسی برخی دیگر از سایت های آموزش برنامه نویسی بسیار محبوب در دنیا پرداخته می‌شود. در ابتدا به معرفی وب سایت بسیار پرطرفدار GitHub اختصاص داده شده است.

۳. وب سایت GitHub

وب سایت GitHub (گیت هاب) بزرگترین انجمن متن باز (Open Source) و همچنین برترین و محبوبت‌ترین پلتفرم توسعه نرم افزار در جهان است. این وب سایت یکی از ابزارهای مهم و کاربردی برای توسعه دهندگان و مهندسان به حساب می‌آید.

خدمات میزبانی مخزن گیت (Git Repository Hosting Service) وب سایت GitHub، دارای تعداد زیادی کتاب برای یادگیری رایگان انواع زبان‌های برنامه نویسی گوناگون است. این مخزن بیش از ۸۰ زبان برنامه نویسی مختلف را پوشش می‌دهد و گیت هاب را به محلی فوق‌العاده برای یادگیری نحوه کدنویسی به انواع زبان‌های گوناگون تبدیل کرده است.

سایت گیت هاب | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

همچنین، در وب سایت گیت هاب می‌توان برنامه نویسی را به صورت پروژه محور و همراه با توضیح کدهای هر پروژه آموخت. از این وب سایت به عنوان ابزاری برای برنامه نویسی گروهی نیز استفاده می‌شود و توسعه دهندگان می‌توانند کدهای خود را به وسیله گیت هاب با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در حال حاضر وب سایت GitHub حدود ۳.۵ میلیون کاربر دارد و یکی از بهترین وب سایت ها برای یادگیری برنامه نویسی از پایه‌‌ای‌ترین مباحث به حساب می‌آید. این وب سایت دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  •  پروژ‌ه‌های بسیاری در این وب سایت وجود دارد.
  • کتاب‌های ارائه شده در این وب سایت به طور کامل رایگان هستند.
  • در این وب سایت تعداد زیادی کدهای متن باز وجود دارد.
  • لینکدین و برخی از شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌توانند با این وب سایت ادغام شوند.

۴. وب سایت Codecademy

Codecademy یک وب سایت رایگان بسیار محبوب و یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی به حساب می‌آید که بر اساس آخرین آمارها، بیش از ۴۵ میلیون نفر از این پلتفرم برای یادگیری برنامه نویسی استفاده کرده‌اند.

Codecademy وب سایتی فوق‌العاده است که به صورت آنلاین آموزش کدنویسی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. می‌توان در این وب سایت چندین زبان برنامه نویسی از جمله CSS، جاوا اسکریپت (JavaScript)، پایتون و سایر موارد را آموخت.

Codecademy، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

وب سایت Codeacademy برای آموزش برنامه نویسی به علاقه‌مندان از رویکردهای جدید و جذابی استفاده می‌کند. وب سایت Codecademy یک منبع بسیار مناسب برای یادگیری برنامه نویسی به حساب می‌آید که دارای دوره‌های رایگان و غیر رایگان است. علاقه‌مندان بر اساس نیاز خود برای شغلی که مد نظر دارند و یا رشته دانشگاهیشان، می‌توانند زبان برنامه نویسی مناسب را انتخاب و یادگیری آن را آغاز کنند. اگر شخصی برای یادگیری زبانی مطمئن نباشد و در انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظرش مردد باشد، این وب سایت آزمون‌هایی را برای افراد در نظر گرفته است که مشخص می‌کند چه شغل و زبانی برای هر شخص مناسب است و گذراندن چه دوره‌هایی برای هر فرد اهمیت بالایی دارد.

در وب سایت Codeacademy دوره‌های آموزش برنامه نویسی در سطح‌های مختلف وجود دارند که دوره‌های مقدماتی عمدتاً رایگان هستند و برخی از دوره‌های سطح متوسط نیز به صورت رایگان ارائه شده‌اند. همچنین، دوره‌های آموزشی در این وب سایت وجود دارند که برخی از فصل‌های آن‌ها به صورت رایگان ارائه شده‌اند. به جز آموزش زبان‌های برنامه نویسی محبوب و اولیه، آموزش رایگان زبان‌های خاصی مانند Go و Swift (سوئیفت) نیز در این وب سایت وجود دارند که برای ساخت برنامه‌های گوگل و اپل استفاده می‌شوند.

در این دوره‌ها مجموعه‌ای از توضیحات و دستورالعمل‌ها درباره زبان برنامه نویسی مورد نظر به همراه یک ویرایشگر کد به دانشجویان آموزش داده شده است. در ادامه برخی از مزایای اصلی این وب سایت محبوب و پرمحتوا به صورت خلاصه ارائه شده است:

  • رویکردهای یادگیری انفرادی برنامه نویسی
  • در این وب سایت برای یادگیری برنامه نویسی، زبان‌های بسیاری وجود دارند و در دسترس هستند.

۵. وب سایت Treehouse

وب سایت Treehouse یکی از محبوب‌ترین و بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در میان برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب به حساب می‌آید. این سایت محلی برای یادگیری برنامه نویسی به صورت رایگان است. در حال حاضر در وب سایت Treehouse بیش از هزار فیلم برنامه نویسی با کیفیت آموزش بالا در موضوعات مختلف طراحی و توسعه وب برای علاقه‌مندان به صورت رایگان وجود دارد.

برنامه نویسان تازه کار می‌توانند انواع زبان‌های برنامه نویسی را در سطوح مختلف یعنی از ابتدایی‌ترین سطح تا پیشرفته‌ترین سطح، در این وب سایت به صورت رایگان بیاموزند. حتی اگر شخصی به کدنویسی علاقه داشته باشد ولی نداند که از کجا باید شروع کند می‌تواند از راهنمای شروع یادگیری برنامه نویسی در این وب سایت استفاده کند.

Treehouse، یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی

در ادامه به برخی از مزایای این وب سایت اشاره شده است:

  • سایت Treehouse دارای فیلم‌های آموزشی با کیفیت بالا برای برنامه نویسان در سطح پیشرفته است.
  • در رابط کاربری (User Interface | UI) وب سایت Treehouse مسیرها و نقشه‌هایی برای شروع مسیر یادگیری برنامه نویسی افراد تازه کار تعبیه شده است.

۶. وب سایت Udemy

Udemy یک وب سایت آموزش برنامه نویسی مبتنی بر وب به حساب می‌آید که حدود ۱۳۰ هزار دوره آموزش برنامه نویسی آنلاین از جمله برنامه نویسی وب، طراحی UI، طراحی UX یا همان طراحی تجربه کاربری (User Experience)، توسعه و برنامه نویسی iOS و سایر آموزش‌های برنامه نویسی دیگر را شامل می‌شود. این دوره‌ها معمولاً برای تقویت مهارت‌های برنامه نویسی مرتبط با موقعیت‌های شغلی ارائه شده‌اند که برخی از آن‌ها رایگان‌اند و برخی غیر رایگان هستند.

وب سایت Udemy آموزش برنامه نویسی، دارای هزاران دوره آموزشی است که امکان دسترسی به آن‌ها در همه جای دنیا وجود دارد. وب سایت Udemy بسیار شبیه به وب سایت شناخته شده Coursera است زیرا مانند آن دارای دوره‌های آموزشی رایگان است. اما برخلاف کورسرا که بر یادگیری دانشگاهی تمرکز دارد، این وب سایت بیشتر بر یادگیری پروژه‌محور جهت آماده شدن برای ورود به دنیای حرفه‌ای و بازار کار تمرکز دارد. به دلیل داشتن تعداد زیادی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی، وب سایت Udemy یکی از بهترین سایت های برنامه نویسی به حساب می‌آید. دوره‌های آموزشی Udemy با درجه‌های سختی مختلفی ارائه شده‌اند و برای افراد با سطوح مختلف در دسترس هستند.

Udemy، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

برای شروع یادگیری رایگان برنامه نویسی در این وب سایت، ابتدا می‌توان از دوره‌هایی استفاده کرد که دارای امتیاز (ستاره) بیشتری هستند و بازخوردهای مثبت زیادی دارند. همچنین بهتر است از دوره‌هایی استفاده شود که مدرس آن‌ها در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است. با استفاده از دوره‌های آموزش برنامه نویسی سایت Udemy به راحتی می‌توان به فیلم‌های آموزشی دسترسی پیدا کرد، اما امکان تعامل با مدرس و دریافت بازخورد وجود ندارد. همچنین این دوره‌های آنلاین رایگان دارای مدرک یا گواهی نیستند.

برخی از مزایای اصلی این وب سایت در ادامه فهرست شده‌اند:

  • وب سایت Udemy دارای جامعه‌ای از برنامه نویسان است که برای یادگیری بیشتر می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.
  • تعداد دوره‌های آموزشی رایگان این وب سایت بسیار زیاد است.
  • در وب سایت Udemy می‌توان مدرسی خوب با کلاس‌های خاص با توجه به نیازهای موقعیت‌های شغلی گوناگون پیدا کرد.

۷. وب سایت Coursera

کورسرا (Coursera) پلتفرم آموزشی آنلاین محبوب ایجاد شده توسط دو استاد دانشگاه استنفورد با نام‌های Andrew Ng و Daphne Koller است.. کورسرا با بهترین کالج‌ها و مؤسسات آموزشی جهان همکاری می‌کند و بیش از هزار دوره آموزشی گوناگون از ۱۱۹ آموزشگاه و دانشگاه مختلف ارائه می‌کند.

دوره‌های آموزشی وب سایت کورسرا توسط استادان بسیار خوبی تدریس می‌شوند.اکثر این استادان و مدرسان در دانشگاه‌هایی کار می‌کنند که کورسرا با آن‌ها همکاری دارد. آموزندگان این وب سایت در هر زمان و مکانی به دوره‌های آموزشی آن دسترسی دارند. پس از تمام شدن آموزش هر دوره در این وب سایت، آموزندگان یک مدرک معتبر الکترونیکی دریافت می‌کنند.

Coursera، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

برخی از دوره‌های مهم و پر بازدیدی که در وب سایت کورسرا وجود دارند شامل پایتون، جاوا، HTML ،CSS و C می‌شوند و همچنین این وب سایت دارای دوره‌های آموزشی همچون هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، علم داده (Data Science) و سایر موارد است.

هر کدام از دوره‌های آموزشی در این سایت شامل فیلم‌های آموزشی، کوئیزها، تمرین‌ها و آزمون‌ها می‌شود که هر دانشجویی برای اتمام دوره و دریافت مدرک باید آن‌ها را انجام دهد. همچنین زمانی که فیلم‌های آموزشی در حال پخش هستند، این وب سایت زیرنویسی از صحبت‌های مدرس را به چند زبان نشان می‌دهد که آموزندگان ایرانی می‌توانند با انتخاب زیرنویس زبان انگلیسی فیلم‌ها را مشاهده کنند. سایت Coursera دوره‌های آموزشی رایگان زیادی دارد اما برخی از آن‌ها برای ارائه مدرک الکترونیکی نیازمند پرداخت مبالغی هستند. برخی از مزایای مهم و کلی Coursera در ادامه فهرست شده‌اند:

  • این وب سایت دارای بهترین دوره‌های آموزشی برنامه نویسی دانشگاهی است.
  • کورسرا پس از اتمام هر دوره، یک گواهی معتبر به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.
  • اکثر مدرسان این وب سایت، استادانی از دانشگاه‌های معتبر دنیا هستند.

۸. وب سایت Khan Academy

Khan Academy یک وب سایت آموزشی غیرانتفاعی به حساب می‌آید که دارای آموزش‌های برنامه نویسی و همچنین آموزش‌هایی در حوزه‌های دیگر است. مدرسی به نام سلمان امین خان (Sal Khan) در سال ۱۳۸۴ شمسی (۲۰۰۶ میلادی) این پلتفرم را با هدف گسترش آموزش آنلاین رایگان و با استفاده از امکان آپلود رایگان ویدیوهای آموزشی در یوتیوب ایجاد کرد.

این وب سایت یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی و موضوعات علوم کامپیوتر دیگر مانند علم داده است زیرا دارای دوره‌های آموزشی آنلاین همراه با ابزارهای زیادی برای یادگیری برنامه نویسی به صورت رایگان است. همه دوره‌های آموزشی Khan Academy توسط متخصصان تدریس می‌شوند و می‌توان انواع دوره‌های آموزشی گوناگون در سطوح مبتدی تا پیشرفته را در این سایت آموزش برنامه نویسی یافت. همچنین این وب سایت دارای بخشی به نام یک ساعت کد (hour of code | HOC) است که در آن دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از ایجاد انیمیشن‌ها، وب سایت ها یا مدیریت داده با جاوا اسکریپت، برنامه نویسی را یاد بگیرند.

Khan Academy، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

معمول‌ترین و بهترین روش برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی، مشاهده فیلم‌های آموزش آنلاین و انجام تمرین‌ها و پروژه‌هایی در یک ویرایش‌گر متن مانند Sublime Text است. در دوره‌های آموزشی خان آکادمی هم از این روش استفاده می‌شود و پس از پایان ویدیوهای آموزش، دانشجویان باید مسائل مربوط به دوره مورد نظر را در یک ویرایشگر کد حل کنند.

برخی از مزایای مهم وب سایت خان آکادمی در ادامه فهرست شده‌اند.

  • تدریس در وب سایت Khan Academy توسط کارشناسان مرتبط با هر دوره انجام می‌شود.
  • وب سایت Khan Academy دارای منابعی برای یادگیری شخصی و انفرادی است.
  • هر دوره آموزشی در وب سایت Khan Academy دارای فیلم‌های آموزشی، تمرین‌ها و رابط یادگیری قابل سفارشی‌سازی است.

۹. وب سایت W3Schools

W3Schools وب سایتی است که می‌توان در آن به صورت آنلاین و کاملاً رایگان کدنویسی را فرا گرفت. همچنین این وب سایت دارای دوره‌های آموزشی و منابع زیادی برای برنامه نویسی وب است.

W3Schools، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

آموزش HTML ،CSS ،PHP ،JavaScript ،jQuery ،XML ،SQL ،ASP.NET و JSP تنها تعداد کمی از دوره‌های موجود در وب سایت W3school به حساب می‌آیند.

برخی از مزایای مهم وب سایت W3Schools شامل موارد زیر می‌شوند:

  • همه دوره‌های این وب سایت به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شوند.
  • وب سایت W3Schools دارای انجمنی آنلاین برای راهنمایی آموزندگان در کدنویسی است.
  • این وب سایت منابع مفیدی را برای یادگیری انواع برنامه نویسی فراهم می‌کند.
  • آموزش‌های وب سایت W3Schools برای افرادی در سطوح گوناگون مبتدی تا پیشرفته فراهم شده‌اند.

۱۰. وب سایت FreeCodeCamp

در وب سایت FreeCodeCamp، علاوه بر امکان یادگیری مباحث نظری در هر دوره‌ آموزشی، می‌توان با انجام دادن فعالیت‌های خاص مرتبط با هر دوره، مهارت‌های برنامه نویسی را به صورت عملی هم یاد گرفت. علاوه بر این، وب سایت FreeCodeCamp دارای گروه‌های بحث و گفتگوی آنلاین هم هست و لذا در حین یادگیری می‌توان با متخصصان آن زبان برنامه نویسی در ارتباط بود و اشکالات خود را با کمک آن‌ها برطرف کرد. HTML ،CSS، جاوا اسکریپت، Dev Tools ،Node.js ،React و jQuery از جمله دوره‌های رایگان موجود در این وب سایت هستند.

وب سایت FreeCodeCamp یک سازمان غیر انتفاعی به حساب می‌آید که برای همه سنین دارای آموزش‌های برنامه نویسی است. دوره‌های آموزشی این وب سایت به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرند. وب سایت FreeCodeCamp یکی از معتبرترین پلتفرم‌های یادگیری برنامه نویسی به صورت پروژه محور و آنلاین است. هر درس در این سایت شامل فیلم معرفی، محتوای متنی، کوئیز و تمرین‌های کدنویسی می‌شود.

FreeCodeCamp، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

دانشجویان FreeCodeCamp پس از انجام تمرین‌های خود، آن‌ها را برای تصحیح در وب سایت ارسال می‌کنند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزشی این وب سایت در شرکت‌های معروفی مانند گوگل، اپل و نتفیلیکس استخدام شده‌اند.

برخی از مزایای اصلی وب سایت آموزش برنامه نویسی FreeCodeCamp شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در این وب سایت تعداد زیاد دوره‌های آموزشی رایگان در دسترس است.
  • وب سایت FreeCodeCamp همان‌طور که از نامش پیداست گروه‌های فعال برنامه نویسی زیادی دارد.

۱۱. وب سایت + Evanto Tuts

+ Evanto Tuts یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی برای افراد تازه کار به حساب می‌آید. این وب سایت دارای مجموعه‌های رایگان بسیاری است که آن را نسبت به دیگر سایت های آموزش برنامه نویسی متمایز می‌کند. این مجموعه‌ها شامل فیلم‌ها، آموزش‌های متنی کامل، کتاب‌های الکترونیکی و سایر موارد هستند. با این کتابخانه‌های موجود می‌توان به سطح خوبی از مهارت برنامه نویسی رسید. همچنین استفاده از سایت Evanto Tuts به دلیل داشتن رابط کاربری ساده بسیار آسان است.

+ Evanto Tuts، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

وب سایت Evanto Tuts به کاربرانش امکان ایجاد و فروش آنلاین محصولات برنامه نویسی را در فروشگاه آنلاین «ThemeForest» می‌دهد. این وب سایت دارای بیش از ۲۹ هزار آموزش است که حجم گسترده‌ای از مباحث را دربرمی‌گیرند. گزینه‌ها و روش‌های بسیار زیادی برای یادگیری انواع زبان‌های برنامه نویسی در این وب سایت وجود دارند. وب سایت Evanto Tuts حتی دارای راهنمای برنامه نویسی زیادی برای نوشتن کدهای زبان‌های معروف از جمله HTML، جاوا اسکریپت، CSS ،SQL، پایتون، R و TypeScript است. بیشترین دوره‌های رایگان موجود در این وب سایت درباره توسعه وب با وردپرس (WordPress)، ایجاد افزونه‌های وردپرس و یادگیری PHP هستند.

۱۲. وب سایت Udacity

وب سایت Udacity تعداد زیادی دوره انفرادی دارد که پس از پایان آن‌ها به دانشجویان خود مدرک نانو (Nano Degree) اعطا می‌کند. این وب سایت دارای برنامه‌های آموزشی است که هدف آن‌ها کسب توانایی‌های تخصصی در بخش‌های خاصی از فناوری‌های مختلف است.

Udacity، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

وب سایت Udacity با شرکت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک و AT&T همکاری می‌کند و دارای دوره‌هایی است که دانشجویان و علاقه‌مندان با گذراندن آن‌ها می‌توانند در موقعیت‌های شغلی این شرکت‌ها استخدام شوند. دوره‌های این وب سایت را بدون عضویت نیز می‌توان به صورت رایگان مشاهده کرد.

۱۳. وب سایت Geek for Geeks

Geek for Geeks یک سایت جذاب با اطلاعاتی درباره انواع زبان‌های برنامه نویسی گوناگون و سایر موضوعات مرتبط با آن‌ها به حساب می‌آید. این وب سایت شامل کدهایی که خوب نوشته و توضیح داده شده‌اند درباره مباحث علوم کامپیوتر، برنامه نویسی، کوئیزهای مرتبط با برنامه نویسی و اطلاعات بیشتری برای کمک به کاربران و افزایش تجربه و مهارت‌های کدنویسی آن‌ها است.

Geek for Geeks، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

جذاب‌ترین نکته‌ای که در خصوص وب سایت Geek for Geeks وجود دارد این است که همیشه می‌توان محتوای مناسبی را برای برطرف کردن مشکلات برنامه نویسی خود در آن پیدا کرد. علاوه بر این، با جستجوی هر یک از زبان‌های برنامه نویسی در این وب سایت می‌توان به محتوای آموزشی به روز و با کیفیتی دست پیدا کرد. مقاله‌های این وب سایت آموزشی اغلب در زمینه انواع زبان های برنامه نویسی مهم از جمله C، جاوا، ++C، پایتون و سایر موارد منتشر می‌شوند.

همچنین می‌توان از وب سایت Geek for Geeks برای درک بهتر برنامه نویسی و شرکت در مسابقات و رقابت‌ها استفاده کرد. این وب سایت دارای محتوای رایگان خوبی برای توسعه دهندگان تازه کار نیز است و به افرادی توسعه می‌شود که به تازگی در حال یادگیری برنامه نویسی هستند.

۱۴. وب سایت The Odin Project

در وب سایت The Odin Project برای آموزش برنامه نویسی از رویکرد ساختاریافته‌‌ای به صورت مرحله به مرحله استفاده می‌شود تا از یادگیری برنامه نویسی توسط آموزندگان سایت اطمینان حاصل شود. این وب سایت یک برنامه آنلاین است که شامل آموزش زبان‌های برنامه نویسی از جمله HTML، جاوا اسکریپت و CSS می‌شود. در وب سایت The Odin Project آموزش هر زبان برنامه نویسی به هفت بخش گوناگون تقسیم شده است، بنابراین با یک طبقه‌بندی درست می‌توان همه مباحث مورد نیاز زبان مورد نظر را آموخت.

وب سایت The Odin Project بیشتر بر آموزش برنامه نویسی وب تمرکز دارد. همچنین هر کدام از مفاهیم آموزش داده شده دارای تکالیفی هستند که دانشجویان با انجام آن‌ها بهتر می‌توانند مباحث مورد نظر را یاد بگیرند.

The Odin Project، یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

معرفی فیلم های آموزش رایگان برنامه نویسی فرادرس

در ابتدای این بخش، فرادرس به عنوان بهترین سایت یادگیری برنامه نویسی رایگان معرفی شد. ممکن است این سوال به وجود بیاید که کدام دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس رایگان هستند؟ بنابراین در این بخش به معرفی اکثر مجموعه‌ها و دوره‌های رایگان آموزش برنامه نویسی در سایت فرادرس پرداخته شده است.

در حال حاضر دو مجموعه آموزش رایگان برنامه نویسی برای زبان‌های جاوا و PHP در سایت فرادرس ایجاد شده‌اند. همچنین برای پایتون نیز فیلم‌های آموزشی بسیاری در سایت فرادرس قابل دسترسی هستند که در این بخش به صورت یکجا گردآوری شده‌اند. در انتهای این بخش نیز فهرستی از تمام دیگر دوره‌های آموزش رایگان برنامه نویسی فرادرس به همراه لینک دسترسی به آن‌ها ارائه شده است.

مجموعه فیلم های آموزش رایگان PHP فرادرس

فیلم آموزش برنامه نویسی رایگان پی اچ پی فرادرس

زبان PHP یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌ها در حوزه برنامه نویسی وب و در زمینه برنامه نویسی سمت سرور به حساب می‌آید. معمولاً لازم است افرادی که قصد فعالیت حرفه‌ای در زمینه برنامه نویسی و توسعه وب را دارند، زبان PHP را یاد بگیرند و با آن آشنایی داشته باشند. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دوره‌های آموزش رایگان PHP فرادرس شامل بیش از ۱۰ عنوان آموزشی و تقریباً دارای ۱۵ ساعت محتوای ویدیویی است.

اکثر دوره‌های این مجموعه آموزشی رایگان و در سطح مقدماتی ارائه شده‌اند تا علاقه‌مندان و افراد مبتدی بتوانند یادگیری برنامه نویسی PHP را به صورت رایگان آغاز کنند. از جمله دوره‌های رایگان ارائه شده در این مجموعه می‌توان به دوره آموزش پیاده‌سازی یک پروژه وب کامل و ساده، آموزش کتابخانه GD برای امور گرافیکی در PHP، آموزش اجزای ظاهری وب سایت در ساخت فروشگاه اینترنتی با CodeIgniter و سایر موارد اشاره کرد.

مجموعه فیلم های آموزش رایگان جاوا فرادرس

فیلم های آموزش برنامه نویسی رایگان جاوا فرادرس

زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان همه منظوره و بسیار پرکاربرد به حساب می‌آید. جاوا در برنامه نویسی سمت سرور یا «اسکریپت نویسی سمت سرور»، برنامه نویسی اندروید، توسعه برنامه‌های دسکتاپی، ساخت بازی‌های رایانه‌ای، محاسبات عددی و سایر موارد کاربرد دارد. برای شروع یادگیری جاوا می‌توان از مجموعه دوره‌های آموزش رایگان جاوا در وب سایت فرادرس استفاده کرد. مجموعه آموزش رایگان جاوا در زمان تدوین این مقاله نزدیک به ۱۰ دوره آموزشی گوناگون و در مجموع حدود هفت ساعت محتوای آموزش ویدیویی دارد.

اکثر این دوره‌های آموزشی پیرامون مباحث مقدماتی و پایه‌ای زبان جاوا و برای شروع یادگیری این زبان برنامه نویسی محبوب، مناسب هستند. برخی از دوره‌های این مجموعه آموزشی رایگان شامل آموزش مبانی برنامه نویسی شی گرا در جاوا، آموزش پیاده سازی برنامه محاسبه کننده مبلغ اقساط وام بانکی با جاوا، آموزش دستورهای ترسیمی تکمیلی، ترسیم تصادفی و کنترل JLabel در جاوا و سایر موارد می‌شوند.

فیلم های آموزش رایگان پایتون فرادرس

تعدادی فیلم آموزش رایگان پایتون نیز در سایت فرادرس موجود است که همه آن‌ها در این بخش گردآوری و در فهرست زیر معرفی شده‌اند.

آموزش های رایگان برنامه نویسی فرادرس

معرفی سایر فیلم های آموزش رایگان برنامه نویسی فرادرس

برخی از سایر فیلم‌های آموزش برنامه نویسی رایگان فرادرس در این بخش از مقاله «بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲» فهرست شده‌اند. سعی شده است دوره‌های آموزش برنامه نویسی رایگان با موضوع آشنایی مقدماتی با زبان‌های برنامه نویسی مختلف در این بخش معرفی شوند.

فیلم آموزش گیت (Git)، گیت هاب و گیت لب (رایگان)فیلم آموزش گیت (Git)، گیت هاب و گیت لب (رایگان)

گیت (Git) مشهورترین و پرکاربردترین سیستم کنترل نسخه به حساب می‌آید که برای ردیابی تغییرات در فایل‌های کامپیوتری و هماهنگ کردن عملیات انجام شده روی آن فایل‌ها در میان افراد مختلف به کار می‌رود. گیت یکی از ابزارهای مهم در پروژه‌های برنامه نویسی و توسعه نرم افزار به حساب می‌آید و افرادی که قصد دارند تبدیل به یک برنامه نویس حرفه‌ای شوند و در پروژه‌های مختلف نرم افزاری ایفای نقش کنند باید حتماً مهارت کنترل نسخه با گیت را بیاموزند.

برای یادگیری سیستم کنترل نسخه گیت، علاقه‌مندان می‌توانند از دوره آموزشی رایگان فرادرس در این زمینه استفاده کنند که توسط جادی میرمیرانی تهیه شده است. در این فرادرس بعد از معرفی گیت، کاربردهای اولیه آن معرفی می‌شوند و سپس مفاهیم نحوه مشارکت در یک پروژه گیت و سایر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بخش بعدی این مقاله به بررسی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی غیر رایگان اختصاص داده شده است.

بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی غیر رایگان چه هستند؟

اکثر سایت‌ هایی که در ازای ارائه دوره‌های آموزش برنامه نویسی از کاربران خود هزینه دریافت می‌کنند، محتوای آموزشی با کیفیت‌تری ارائه می‌دهند و گواهینامه پایان دوره هم اعطا می‌کنند. البته سایت‌ هایی که دوره‌های آموزش برنامه نویسی بدون مدرک می‌فروشند، معمولاً هزینه کم‌تری دریافت می‌کنند و استفاده از دوره‌های این سایت‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

دریافت مدرک معتبر و گرفتن گواهی پایان دوره از سایت های محبوب و شناخته شده، برای برخی از افراد اهمیت دارد و معمولاً این افراد حاضرند بابت آن هزینه پرداخت کنند. به همین دلیل در این بخش به معرفی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی غیر رایگان پرداخته شده است.

باید این نکته را هم در نظر داشت که بسیاری از سایت های یادگیری برنامه نویسی هم آموزش رایگان دارند و هم دوره‌های غیر رایگان ارائه می‌دهند. بنابراین برخی از سایت های معرفی شده در این بخش تکراری هستند، اما معرفی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در این بخش به ترتیب میزان کیفیت خدمات غیر رایگانی انجام شده است که این سایت ها ارائه می‌دهند.

۱. فرادرس بهترین سایت یادگیری برنامه نویسی غیر رایگان

وب سایت آموزشی فرادرس که یکی از بزرگترین وب سایت های آموزش برنامه نویسی ایرانی به حساب می‌آید، دارای دوره‌های برنامه نویسی آنلاین بسیاری است که در مجموعه‌های آموزشی مختلفی بر اساس زبان برنامه نویسی (مثل مجموعه دوره‌های پایتون یا مجموعه دوره‌های جاوا) و انواع حوزه‌های برنامه نویسی (مثل مجموعه دوره‌های برنامه نویسی اندروید یا مجموعه دوره‌های برنامه نویسی موبایل) دسته‌بندی شده‌اند. دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس اکثراً پروژه‌محور، کاربردی و جامع هستند. در ادامه این بخش، مجموعه دوره‌های پروژه‌محور برنامه نویسی فرادرس به عنوان نمونه معرفی شده است.

مجموعه فیلم های آموزش پروژه محور برنامه نویسی فراردس

فرادرس، بهترین سایت یادگیری دوره های برنامه نویسی آنلاین

در این مجموعه آموزشی فرادرس، انواع زبان‌های برنامه نویسی از طریق انجام پروژه به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شوند. در این مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی، آموزش‌هایی برای زبان‌های برنامه نویسی گوناگون از جمله پایتون، #C، متلب، PHP، جاوا و سایر زبان‌های پرکاربرد به صورت پروژه محور ارائه شده‌اند. استفاده از مجموعه آموزش‌های پروژه محور برنامه نویسی به علاقه‌مندانی پیشنهاد می‌شود که قصد دارند برنامه نویسی را به صورت عملی و همراه با یادگیری اجرای یک پروژه کاربردی یاد بگیرند و در نهایت با یادگیری زبان برنامه نویسی به صورت عملی می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مناسبی مشغول به کار شوند.

برخی از این دوره‌های آنلاین، شامل «آموزش مقدماتی ساخت ربات تلگرام با پایتون»، «آموزش پروژه‌محور سی شارپ C#‎ - سیستم حسابداری و انبارداری»، «آموزش ساخت اپلیکیشن وب اندروید با PHP و MySQL»، «آموزش ساخت ربات تلگرام با متلب»، «آموزش ساخت ربات تلگرام با جاوا»، «آموزش پروژه محور گیم میکر استودیو - ساخت بازی جنگ تانک‌ها در GameMaker Studio» می‌شوند.

اکنون در ادامه به معرفی بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی غیر رایگان دیگر پرداخته شده است.

۲. وب سایت کورسرا

بسیاری از دوره‌های وب سایت پرطرفدار کورسرا به صورت رایگان ارائه شده‌اند. اما باید به این نکته توجه داشت که تا زمانی که کاربران به صورت رایگان در حال یادگیری دوره هستند، به گزینه‌هایی مانند تکالیف دوره یا دریافت گواهی اتمام دوره دسترسی ندارند. با پرداخت هزینه می‌توان به تکالیف و مدارک دوره‌ها نیز دسترسی پیدا کرد. دوره‌های طولانی یا تخصصی معمولاً برای دانشجویان تا هفت روز رایگان هستند که اگر به دوره علاقه داشتند آن را خریداری کنند و در غیر این صورت هزینه اضافی پرداخت نکنند.

هزینه دوره‌های وب سایت آموزشی کورسرا بسته به نوع دوره آموزشی و موضوع آن از حدود ۳۹ یا ۴۹ دلار در هر ماه شروع می‌شود و تا صدها دلار متغیر است. کاربران این وب سایت می‌توانند با استفاده از عضویت در «Coursera Plus» با هزینه ۳۹۹ دلار برای یک سال به صورت نامحدود به بیش از ۹۰ درصد دوره‌های پلتفرم آموزشی آنلاین کورسرا دسترسی داشته باشند.

وب سایت Coursera

۳. وب سایت Codecademy

Codecademy نیز یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی به حساب می‌آید که هم دوره‌هایی به صورت رایگان دارد و هم دارای دوره‌هایی به صورت غیر رایگان است. معمولاً در این وب سایت، دوره‌هایی که در سطح مبتدی و مقدماتی هستند، به صورت رایگان ارائه شده‌اند و امکان شرکت در دوره‌هایی با سطح‌های متوسط و پیشرفته برای یادگیری بیش‌تر یک موضوع در قبال پرداخت هزینه فراهم شده است.

با پرداخت ۱۵.۹۹ دلار به صورت ماهیانه، می‌توان از محتوای پیشرفته این وب سایت استفاده کرد. پس از خرید هر دوره و اتمام آن، به شرکت‌کنندگان گواهینامه پایان دوره تعلق می‌گیرد.

وب سایت Codeacademy یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی

۴. وب سایت Udemy

وب سایت Udemy یکی از محبوب‌ترین سایت های آموزش برنامه نویسی است که در بخش‌های پیشین به طور کامل به معرفی آن پرداخته شد. معمولاً در این وب سایت، دوره‌های آموزشی مقدماتی به صورت رایگان ارائه می‌شوند، اما دوره‌های آموزشی پیشرفته‌تر برنامه نویسی در ازای دریافت مبلغی به آموزندگان آن ارائه می‌شوند.

وب سایت Udemy یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی

۵. وب سایت Udacity

وب سایت آموزش برنامه نویسی Udacity نیز مانند برخی دیگر از وب سایت ها، برای ارائه برخی از دوره‌های خود هزینه‌ای به عنوان حق عضویت دریافت می‌کند و پس از آن می‌توان به راحتی از همه دوره‌های این وب سایت استفاده کرد.

وب سایت Udacity یکی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی

۶. وب سایت +‌Evanto Tuts

وب سایت + Evanto Tuts دارای دوره‌های آنلاین یادگیری برنامه نویسی بسیاری با انواع زبان‌های گوناگون است که برخی از آن‌ها به صورت غیر رایگان ارائه شده‌اند. کاربران این وب سایت با پرداخت اشتراک ماهیانه ۱۶.۵۰ دلاری می‌توانند به همه ۱۳۰۰ دوره آموزشی و بیش از ۱۲۰ کتاب الکترونیکی موجود در این وب سایت آموزشی دسترسی پیدا کنند.

پایتون یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید و افراد بسیاری به دنبال یادگیری این زبان برنامه نویسی هستند. بنابراین، در ادامه این مقاله به معرفی بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون پرداخته شده است.

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون

پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی است که امروزه در زمینه‌های بسیاری از جمله تجزیه و تحلیل داده (Data Analysis)، توسعه وب (Web Development) و سایر موارد کاربرد دارد. مانند هر زبان برنامه نویسی دیگری، یادگیری این زبان بدون هیچ راهنما و آموزش امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل در این بخش، بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون معرفی شده است. ابتدا بهتر است به معرفی بهترین سایت فارسی آموزش پایتون پرداخته شود.

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون به زبان فارسی

فرادرس بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون به زبان فارسی محسوب می‌شود. دوره‌های آموزشی جامع و کاربردی بسیاری برای این زبان برنامه نویسی در وب سایت فرادرس وجود دارند. علاوه بر این، «مجله فرادرس» نیز یکی از بهترین سایت‌ های فارسی یادگیری پایتون به حساب می‌آید که مبتنی بر آموزش متنی است و تاکنون مقاله‌های بسیاری برای آموزش پایتون در آن منتشر شده‌اند.

در ادامه ابتدا به معرفی مجموعه دوره‌های آموزش پایتون سایت فرادرس و سپس به ارائه فهرستی از بهترین مقاله‌های آموزش پایتون مجله فرادرس پرداخته شده است.

فیلم های آموزش پایتون فرادرس

فیلم های آموزش زبان پایتون سایت فرادرس

فرادرس بهترین سایت آموزش برنامه نویس پایتون به زبان فارسی محسوب می‌شود. در وب سایت فرادرس یک مجموعه آموزشی جامع برای پایتون وجود دارد که حاوی تعداد زیادی از دوره‌های آموزشی با محوریت زبان پایتون است. در این مجموعه برای هر یک از کاربردها، فریم ورک‌ها، کتابخانه‌ها و سایر ابزارهای مبتنی بر پایتون دوره‌های آموزشی کاربردی مجود است که اکثراً به صوتر پروژه محور هستند و می‌توان انجام پروژه و کار عملی را با گذراندن این دوره‌ها آموخت و آغاز کرد.

مقاله های آموزش پایتون مجله فرادرس

همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، تاکنون مقاله‌های آموزشی متعددی برای زبان پایتون در مجله فرادرس منتشر شده‌اند. این آموزش‌ها به صورت متنی و کاملاً رایگان هستند و به همین سبب می‌توان مجله فرادرس را به عنوان بهترین سایت آموزش رایگان برنامه نویسی پایتون به صورت متنی معرفی کرد. برخی از مقاله‌های مهم و کاربردی یادگیری و آموزش زبان برنامه نویسی پایتون که تا کنون در مجله فرادرس منتشر شده‌‌اند به شرح زیرند:

موارد فوق تنها برخی از مقاله‌های منتشر شده در ارتباط با یادگیری و آموزش پایتون هستند و بسیاری از مقاله‌های دیگر هم با محوریت پایتون در مجله فرادرس موجودند. به راحتی می‌توان با جستجو در مجله، مطالب مختلف آموزش پایتون با موضوع مورد نظر خود را پیدا کرد.

مقاله های آموزش برنامه نویسی پایتون مجله فرادرس

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون به زبان انگلیسی

Coursera از نظر کاربران و شرکت‌کنندگان در دوره‌ها بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون به حساب می‌آید که در دوره آموزش «پایتون برای همه تخصص‌ها دانشگاه میشیگان» (Python for Everybody Specialization by the University of Michigan) پایتون را از پایه‌ترین مفاهیم با بهترین کیفیت آموزش داده است.

Coursera بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون به زبان انگلیسی

برخی دیگر از سایت های آموزش برنامه نویسی پایتون در ادامه فهرست شده‌اند که این زبان برنامه نویسی را به بهترین نحو و برای پیاده‌سازی انواع وظایف و کاربران در سطوح گوناگون آموزش می‌دهند:

  • وب سایت آموزش برنامه نویسی Udemy دارای چهار دوره آموزش برنامه نویسی پایتون در سطح‌های گوناگون و برای کاربردهای متفاوت است که در ادامه معرفی شده‌اند:
    • دوره آموزش برنامه نویسی پایتون برای افراد تازه کار: «معرفی برنامه نویسی پایتون» (Introduction to Python Programming)
    • دوره آموزش برنامه نویسی پایتون برای مدرسین: «آموزش پایتون نسخه ۳.۶ برای افراد تازه کار» (Learn Python 3.6 for Total Beginners)
    • کوتاه‌ترین و خلاصه‌ترین دوره آموزش برنامه نویسی پایتون: «پایتون از سطح مبتدی تا متوسط در ۳۰ دقیقه» (Python From Beginner to Intermediate in 30 min)
    • دوره پیشرفته آموزش برنامه نویسی پایتون: «پیش‌نیازهای یادگیری عمیق: پشته Numpy در پایتون» Deep Learning Prerequisites: The Numpy Stack in Python (V2+)
  • به عنوان تعاملی‌ترین دوره یادگیری برنامه نویسی پایتون می‌‌توان دوره آموزشی «معرفی برنامه نویسی پایتون» (Introduction to Python Programming) از وب سایت آموزش برنامه نویسی Udacity را نام برد.
  • وب سایت آموزش زبان‌های برنامه نویسی Codecademy دارای دو دوره آموزشی محبوب برای یادگیری پایتون است:
    • دوره آموزشی یادگیری زبان پایتون «تجزیه و تحلیل داده با پایتون» (Analyze Data with Python) برای افرادی که خوره داده (Data Nerd) هستند.
    • دوره «یادگیری پایتون نسخه سوم» (Learn Python 3) بهترین دوره آموزشی برنامه نویسی پایتون برای پرتفوی (Portfolio | نمونه کارها) است.
  • سرگرم‌کننده‌ترین دوره آموزش برنامه نویسی پایتون «معرفی پایتون» (Introduction to Python) از وب سایت یادگیری برنامه نویسی DataCamp به حساب می‌آید.
  • وب سایت آموزش برنامه نویسی edX، دانشگاهی‌ترین دوره برنامه نویسی پایتون یعنی «معرفی برنامه نویسی پایتون توسط مؤسسه فناوری جورجیا» (Introduction to Python Programming by the Georgia Institute of Technology) را ارائه داده است.
بهترین سایت آموزش برنامه نویسی پایتون | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

در ادامه مقاله «بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲» به بررسی و معرفی بهترین سایت آموزش برنامه نویسی جاوا به دلیل اهمیت بالای یادگیری این زبان در دنیای برنامه نویسی امروز پرداخته شده است.

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی جاوا

روش‌های زیادی برای یادگیری و تمرین زبان‌های برنامه نویسی از جمله جاوا وجود دارند، یکی از این رویکردها استفاده از سایت های آموزشی برنامه نویسی است که اکثر آن‌ها آموزش‌هایی را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در این وب سایت ها چالش‌ها و تمرین‌هایی برای تقویت کدنویسی افراد نیز وجود دارد. به همین دلیل در این بخش، بهترین سایت آموزش برنامه نویسی جاوا معرفی شده است. ابتدا به معرفی بهترین سایت فارسی آموزش جاوا پرداخته می‌شود.

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی جاوا به زبان فارسی

فرادرس بهترین وب سایت آموزش برنامه نویسی جاوا به زبان فارسی به حساب می‌آید. دوره‌های آموزشی جامع و کاربردی بسیاری برای این زبان برنامه نویسی در این وب سایت وجود دارند. به جز این موارد، «مجله فرادرس» نیز یکی از بهترین سایت های فارسی یادگیری زبان جاوا است که مبتنی بر آموزش متنی ارائه می‌شود و تاکنون مقاله‌های بسیاری برای آموزش جاوا در آن منتشر شده‌اند. در ادامه ابتدا به معرفی مجموعه دوره‌های آموزش جاوا وب سایت فرادرس و سپس به ارائه فهرستی از بهترین مقاله‌های آموزش جاوا مجله فرادرس پرداخته شده است.

فیلم های آموزش جاوا سایت فرادرس

فیلم های آموزش جاوا سایت فرادرس | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

وب سایت فرادرس بهترین سایت آموزش برنامه نویسی جاوا به زبان فارسی به حساب می‌آید. در وب سایت فرادرس یک مجموعه آموزشی جامع برای یادگیری زبان جاوا وجود دارد که حاوی تعداد زیادی از دوره‌های آموزشی با محوریت زبان جاوا است. در این مجموعه برای هر یک از کاربردها، فریم ورک‌ها، کتابخانه‌ها و سایر ابزارهای مبتنی بر جاوا، دوره‌های آموزشی کاربردی موجودند که اکثراً به صورت پروژه محور هستند و می‌توان انجام پروژه و کار عملی را با گذراندن این دوره‌ها آموخت و آغاز کرد.

مقاله های آموزش جاوا مجله فرادرس

همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، تاکنون مقاله‌های آموزشی متعددی برای زبان جاوا در وب سایت مجله فرادرس منتشر شده‌اند. این آموزش‌ها به صورت متنی و کاملاً رایگان هستند و به همین دلیل می‌توان مجله فرادرس را به عنوان بهترین سایت آموزش رایگان برنامه نویسی جاوا به صورت متنی معرفی کرد. برخی از مقاله‌های مهم و کلیدی یادگیری و آموزش زبان برنامه نویسی جاوا که تا کنون در مجله فرادرس منتشر شده‌‌اند به شرح زیرند:

مقاله‌های فوق تنها برخی از موارد منتشر شده در ارتباط با یادگیری و آموزش زبان جاوا هستند و بسیاری از مقاله‌های دیگر هم با موضوع جاوا در مجله فرادرس موجودند. می‌توان با جستجو در مجله، مطالب مختلف آموزش جاوا با موضوع مورد نظر خود را پیدا کرد.

مقاله های وب سایت مجله فرادرس

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی جاوا به زبان انگلیسی

به عنوان بهترین سایت آموزش جاوا به انگلیسی هم می‌توان وب سایت Coursera را طبق نظرات کاربران و تعداد شرکت‌کنندگان دوره‌های یادگیری برنامه نویسی جاوا کورسرا در نظر گرفت. یکی از محبوب‌ترین دوره‌های آموزشی این وب سایت برای یادگیری جاوا، «مبانی برنامه نویسی جاوا و مهندسی نرم افزار» (Java Programming and Software Engineering Fundamentals) به حساب می‌آید که زبان جاوا با کیفیت بالایی در آن آموزش داده است.

کورسرا، بهترین سایت آموزش جاوا | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

برخی دیگر از وب سایت های آموزش برنامه نویسی جاوا که این زبان را برای آموزندگان و علاقه‌مندان به آن آموزش می‌دهند در ادامه این بخش به صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

  • دوره آموزشی برنامه نویسی جاوا «مقدمه‌ای از برنامه نویسی جاوا توسط SJSU» یا «Intro to Java Programming by SJSU» در وب سایت یادگیری برنامه نویسی «Udacity» ارائه شده است. این دوره برای افراد تازه کار و حتی افرادی در سطح‌های بالاتر مناسب به حساب می‌آید.
  • در وب سایت یادگیری برنامه نویسی «Codecademy»، دوره آموزشی «یادگیری جاوا» (Learn Java) وجود دارد که یکی از بهترین دوره‌های یادگیری جاوا به حساب می‌آید. این وب سایت به دانشجویان خود امکان نوشتن و یادگیری کدها در مرورگر را می‌دهد.
  • وب سایت «TutorialsPoint» یکی از منابع یادگیری برنامه نویسی جاوا به حساب می‌آید و «آموزش اساسی جاوا» (Java Essential Training) یکی از بهترین دوره‌های آنلاین رایگان این وب سایت برای یادگیری جاوا به طور جامع است.
  • دوره آنلاین آموزش برنامه نویسی جاوا «تمرین‌های برنامه نویسی جاوا، تمرین، راه حل» (Java Programming Exercises, Practice, solution) در وب سایت آموزش برنامه نویسی «W3 Resource» برای افراد در همه سطح‌های دشواری برنامه نویسی مناسب است.
  • وب سایت آموزش برنامه نویسی جاوا «آموزش مبتدی جاوا» (Java beginner tutorial) دوره بسیار کاملی با نام «یادگیری مفاهیم اساسی جاوا» (Learn Core Java) را برای علاقه‌مندان به برنامه نویسی ارائه کرده است.
  • در وب سایت آموزش برنامه نویسی «امشب مطالعه کن» (Study Tonight) «دوره کامل مفاهیم اساسی جاوا» (Core Java Complete Course) برای یادگیری زبان جاوا ارائه شده است.
بهترین سایت آموزش جاوا | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲

در بخش بعدی این مقاله برخی از دوره‌هایی که می‌توان در ایران با استفاده از خرید آن‌ها برنامه نویسی را به راحتی آموخت برای علاقه‌مندان به یادگیری برنامه نویسی با استفاده از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی ارائه شده‌اند.

بهترین سایت خرید دوره برنامه نویسی چیست؟

بسیاری از افراد به دنبال خرید دوره برنامه نویسی از طریق اینترنت و می‌خواهند بدانند بهترین سایت خرید دوره برنامه نویسی چیست؟ باید گفت که فرادرس بهترین سایت خرید دوره برنامه نویسی به زبان فارسی محسوب می‌شود. دلیلش این است که دوره‌های آموزشی فرادرس بسیار جامع و کاربردی هستند.

همچنین، دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس نسبت به سایر سایت های خرید دوره برنامه نویسی ارزان‌تر هستند. برای خرید دوره برنامه نویسی از وب سایت فرادرس می‌توان به صفحه مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی در این وب سایت مراجعه کرد. در ادامه به معرفی این صفحه پرداخته و لینک دسترسی به آن ارائه شده است.

فیلم های آموزش برنامه نویسی فراردس

یکی از مجموعه‌های جامع و اصلی برنامه نویسی در وب سایت فرادرس، «مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی» نام دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید دوره برنامه نویسی دلخواه خود، از صفحه این مجموعه آموزشی بازدید کنند. در زمان تدوین این مقاله، مجموعه دوره‌های برنامه نویسی فرادرس حاوی بیش از ۴۷۵ ساعت محتوای آموزش ویدیویی و حدود ۵۶ عنوان یا دوره آموزشی مختلف است. برای دسترسی به صفحه مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس می‌توانید روی تصویر فوق کلیک کنید. در ادامه، برخی از دوره‌های کلیدی این مجموعه به طور خلاصه معرفی و فهرست شده‌اند.

  • فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی (طول مدت: ۱۹ ساعت و ۵۳ دقیقه، مدرس: پژمان اقبالی شمس آبادی): در این دوره آموزشی از سایت فرادرس، زبان پایتون از اساسی‌ترین مفاهیم مانند انواع داده‌های آن آموزش داده شده است و تا جایی که امکان داشته همه مباحث مقدماتی مورد نیاز برای این زبان برنامه نویسی ارائه شده‌اند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس (طول مدت: ۲۰ ساعت و ۱۴ دقیقه، مدرس: دکتر فرشید شیرافکن): در این فرادرس، زبان برنامه نویسیC++ ‎ در دو بخش و از ابتدایی‌ترین مباحث آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C++‎ سی پلاس پلاس + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java (طول مدت: 19 ساعت و 19 دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): این دوره آموزشی به علاقه‌مندانی پیشنهاد می‌شود که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا را از پایه و به صورت جامع دارند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا Java + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه، مدرس: دکتر سید مصطفی کلامی هریس): در این دوره آموزشی، زبان برنامه نویسی C همراه با مفاهیم کاربردی آن و به صورت عملی آموزش داده شده است. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C (طول مدت: ۱۳ ساعت و ۵۸ دقیقه، مدرس: مهندس رشید شجاعی): در این فرادرس، آموزندگان به صورت کاربردی با زبان سی شارپ و محیط‌های Visual Studio و Net. آشنا می‌شوند. برای مشاهده فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی سی شارپ #C + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript (طول مدت: ۸ ساعت و ۴۵ دقیقه، مدرس: پوریا کهریزی): این دوره آموزشی به افرادی پیشنهاد می‌شود که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت را دارند. این زبان شباهت بسیاری با زبان‌های سی شارپ و جاوا اسکریپت دارد. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی تایپ اسکریپت TypeScript + کلیک کنید.

در بخش بعدی مقاله «بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲» انواع آموزش‌های برنامه نویسی، منابع و سایت های مورد نیاز آن‌ها برای موبایل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی برای موبایل

برنامه نویسی موبایل به روش‌ها و کدنویسی‌های انجام شده جهت ساخت اپلیکیشن‌های موبایل گفته می‌شود. امروزه به دلیل پیشرفت چشمگیر گوشی‌های تلفن همراه، حوزه توسعه و برنامه نویسی موبایل بسیار پرکاربرد و حائز اهمیت است. در سال‌های پیشین، فقط یک نوع زبان برنامه نویسی برای ساخت برنامه‌های موبایل با سیستم عامل اندروید و یک زبان هم برای ساخت برنامه‌ها در سیستم عامل iOS وجود داشت.

اما به مرور زمان، تعداد زبان‌هایی که برای توسعه این اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار گرفتند برای هر دو نوع سیستم عامل افزایش پیدا کرد. از این رو، آموزش‌های برنامه نویسی برای موبایل از طریق انواع وب سایت های گوناگون، چندین برابر شده‌اند. در ادامه این بخش به بررسی برخی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی موبایل پرداخته شده است.

آموزش برنامه نویسی برای موبایل

فرادرس بهترین سایت آموزش برنامه نویسی موبایل به زبان فارسی محسوب می‌شود و یک مجموعه دوره‌های آموزشی جامع مخصوص توسعه اپلیکیشن موبایل در این وب سایت تهیه شده است. اکنون در ادامه به معرفی مجموعه کامل توسعه اپلیکیشن موبایل فرادرس پرداخته شده است.

فیلم های آموزش توسعه و برنامه نویسی اپلیکیشن های موبایل سایت فرادرس

فیلم های آموزش توسعه اپلیکیشن موبایل فرادرس

جهت یادگیری برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS، مجموعه آموزشی جامع و کاربردی در سایت فرادرس موجود است که دوره‌های آموزشی گوناگونی با محوریت برنامه نویسی برای موبایل در آن گردآوری شده‌اند. علاوه بر دوره‌های جامعی که به آموزش برنامه نویسی موبایل از سطح مقدماتی تا پیشرفته می‌پردازند، برای فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مهم و پر کاربرد زبان‌های برنامه نویسی مخصوص موبایل مانند سوئیفت و کاتلین نیز دوره‌های آموزشی مختلفی در این مجموعه وجود دارند که اکثر آن‌ها به صورت پروژه محور ارائه شده‌اند و یک پروژه واقعی در آن‌ها پیاده‌سازی شده است.

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی موبایل به زبان انگلیسی

شروع یادگیری کدنویسی برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل تقریباً کار ساده‌ای است. در دنیای امروز برای یادگیری برنامه نویسی نیازی نیست که علاقه‌مندان حتماً به کلاس‌های حضوری بروند و با استفاده از سایت های آموزش برنامه نویسی موبایل و دوره‌های آموزشی موجود در سایت ها می‌توانند زبان مورد علاقه خود را یاد بگیرند.

در ادامه این بخش به طور خلاصه بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی موبایل معرفی می‌شوند:

  • وب سایت آموزش برنامه نویسی Udacity: این وب سایت آموزشی برنامه نویسی دارای دوره‌های آموزش برنامه نویسی بسیاری به همراه کوئیزها و ویدیوهای کوتاه آموزشی است. همچنین برخی از این دوره‌ها دارای پروژه‌هایی هستند که علاقه‌مندان برای یادگیری بیشتر برنامه نویسی می‌توانند آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. وب سایت Udacity انواع دوره‌های گوناگون رایگان و غیر رایگان برای توسعه برنامه نویسی سیستم عامل اندروید و iOS دارد.
  • وب سایت آموزش برنامه نویسی Udemy: وب سایت Udemy دارای انواع دوره‌های آموزشی است که از ابتدایی‌ترین مفاهیم برنامه نویسی موبایل را آموزش می‌دهند. برخی از این دوره‌ها شامل آموزش React Native، کاتلین (Kotlin)، سوئیفت، Ionic و سایر موارد می‌شوند. همچنین این وب سایت پس از اینکه آموزندگانش مشاهده فیلم‌ها و حل تمرین‌های هر دوره را به اتمام رساندند به آن‌ها گواهی جهت گذراندن دوره می‌دهد.
  • وب سایت آموزش برنامه نویسی Lynda: این وب سایت آموزشی دوره‌هایی را برای برنامه نویسی سیستم عامل اندروید و iOS در سطح‌های گوناگون برای افراد تازه کار تا پیشرفته دارد. وب سایت Lynda توسط وب سایت لینکدین ارائه و مدیریت می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند پیش از ثبت نام در دوره‌ها، ۳۰ روز به طور کاملاً رایگان از آن‌ها استفاده کنند.
    بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی موبایل | بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲
  • وب سایت آموزش برنامه نویسی Tree House: سایت آموزشی Tree House دوره‌های آموزشی بسیاری با انواع زبان‌های برنامه نویسی برای یادگیری برنامه نویسی اپلیکیشن‌های موبایل در سیستم عامل‌های اندروید و iOS دارد. در این وب سایت آموزش‌ها دارای ویدیوها، کوئیزها و چالش‌هایی برای درک بهتر مفاهیم برنامه نویسی هستند. هفت روز اول دوره‌های آموزشی در این وب سایت به صورت رایگان ارائه می‌شوند.
  • وب سایت آموزش برنامه نویسی PluralSight: این وب سایت، آموزش‌هایی در حوزه‌های گوناگون برنامه نویسی ارائه داده است که یکی از این حوزه‌ها برنامه نویسی و توسعه اپلیکیش‌های موبایل در سیستم عامل‌های اندروید و iOS به حساب می‌آید.

بدین ترتیب در این مقاله، بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ به صورت جامع اعم از رایگان و غیر رایگان و فارسی و غیر فارسی معرفی و بررسی شدند. حالا در آخرین بخش از این مقاله، تعدادی از دوره‌های آموزشی مهم و کاربردی برای شروع یادگیری برنامه نویسی به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد به طور جامع به این مسئله پرداخته شود که بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ یا ۲۰۲۲ کدامند. بنابراین فهرستی از بهترین سایت های برنامه نویسی معرفی شدند که برخی از آن‌ها برنامه نویسی را به صورت رایگان تدریس می‌کنند و برخی به صورت غیر رایگان آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند. در بخش‌های میانی مقاله، برخی از بهترین سایت های یادگیری برنامه نویسی به زبان‌های مهم و کلیدی پایتون و جاوا همراه با مجموعه آموزش‌های برنامه نویسی جاوا و پایتون به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار گرفتند.

در نهایت، بهترین سایت های برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS نیز به همراه مجموعه آموزش‌های توسعه اپلیکیشن‌های موبایل وب سایت فرادرس نیز معرفی شدند. همچنین، در این مقاله برخی از فیلم‌های آموزشی زبان‌های برنامه نویسی گوناگون به صورت کلی و به صورت پروژه‌محور برای علاقه‌مندان معرفی شده‌اند. امید است این مقاله مفید واقع شود.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Levelup.gitconnectedTECHNOTIFICATIONBscholarlyINSIDERKQ Education GroupdaffodilHOSTING TUTORIALS
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *