بهترین روش های مطالعه برای یادگیری بیشتر — راهنمای کاربردی

۱۶۰۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
بهترین روش های مطالعه برای یادگیری بیشتر — راهنمای کاربردی

در واقع افراد هنگام مطالعه، بدون تمرکز از روی کتاب روخوانی می‌کنند و نمی‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در مدت زمان کم یاد بگیرند. مهارت‌هایی از جمله مدیریت زمان و استفاده روش‌های مطالعه کارآمد به شما در یادگیری بیشتر کمک می‌کند. سال جدید را با استراتژی‌های جدید و روش های مطالعه کارآمد شروع کنید. در این مطلب روش های مطالعه برای آزمون، روش های مطالعه در منزل و بهترین اپلیکیشن‌ها برای مطالعه را مطرح می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

شرایط مطالعه

یادگیری مهارت‌های مطالعه، همواره مفید است و دانش‌آموزان و دانشجویان در شهرهای مختلف فرصت‌های یادگیری متفاوتی دارند. برای مثال برخی کلاس حضوری، برخی نیمه‌حضوری و برخی کلاس آنلاین دارند. بنابراین مسئولیت دانش‌آموزان و دانشجویان سنگین‌تر از قبل است. جدا از دانش‌آموزان و داشنجویان، سایر افراد جامعه نیز باید مدیریت زمان و روش های مطالعه را بیاموزند. ابتدا باید شرایطی را در بدن خود و محیط اطاق به وجود آورید تا بتوانید اطلاعات را به خوبی فرابگیرید. در ادامه این شرایط را مطرح می‌کنیم که خواب شبانه، تغییر محیط مطالعه و گوش دادن به موسیقی ملایم تنها بخشی از آن‌هاست.

خواب کافی شبانه

مطالعات نشان می‌دهند که بین نمرات دانش‌آموزان و خواب آن‌ها رابطه مستقیم وجود دارد. سعی کنید هر شب ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

پسری در حال خواب روی تخت (تصویر تزئینی مطلب روش های مطالعه)

تغییر محیط مطالعه

مطالعات نشان می‌دهد که تغییر محیط مطالعه توانایی افراد در یادآوری مطالب خوانده شده را افزایش می‌دهد. به جای این‌که هر روز در خانه مطالعه کنید، هفته‌ای یک بار برای مطالعه به کتابخانه یا کافه بروید. تغییر در فضای مطالعه، سطح حافظه و تمرکز شما را بهبود می‌بخشد.

انتخاب محیط ایده‌آل در شرایط فشار

اگر فضای ایده‌آلی برای مطالعه در خانه یا کتابخانه در اختیار دارید، زمان‌هایی که تحت فشار هستید، به فضای ایده‌آل خود پناه ببرید و در آنجا مطالعه کنید.

موسیقی ملایم

هنگام مطالعه می‌توانید به هر موسیقی که علاقه دارید گوش دهید، اما بسیاری بر این عقیده‌اند که موسیقی کلاسیک و بی‌کلام، پیش‌زمینه خوبی برای مطالعه ایجاد می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا تمرکز بیشتری داشته باشید. از طرف دیگر، موسیقی‌های باکلام تمرکز شما را برهم می‌زنند.

حذف عوامل برهم‌زننده تمرکز

عوامل برهم‌زننده تمرکز مانند رادیو، تلویزیون و گوشی موبایل را خاموش یا از دسترس دور کنید. به خودتان قول دهید تا وقتی‌که، زمان در نظر گرفته شده برای مطالعه به پایان نرسیده است، گوشی موبایل خود را برای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها چک نکنید.

نیمرخ دختری پوشانده شده با لوگوی شبکه های اجتماعی

میان‌وعده‌های غذایی

نوشیدن قهوه و خوردن آبنبات، به طور موقتی به شما احساس خوبی می‌دهد اما پس از مدتی قند خون شما افت می‌کند. برای داشتن انرژی متمرکز و پایدار از تنقلات سالم مانند میوه، آجیل و خشکبار بهره بگیرید.

پیوستن به گروه مطالعه

مطالعه نباید همیشه فعالیتی انفرادی باشد. مزایای مطالعه گروهی در زیر فهرست شده‌اند.

  • مطالب را برای یکدیگر توضیح می‌دهید.
  • در مورد مطالبی که متوجه نشده‌اید از یکدیگر سوال می‌پرسید.
  • از یکدیگر امتحان می‌گیرید یا در قالب بازی‌هایی مطالب را مرور می‌کنید.
  • مطالب را سریع‌تر از حالت انفرادی یاد می‌گیرید.
  • مهارت‌هایی مانند کار تیمی و حل مساله، که به مهارت‌های نرم شناخته شده‌اند، را در خود تقویت می‌کنید.
  • هنگام مطالعه، لذت نیز می‌برید.

بنابراین با چند نفر از هم‌کلاسی‌های خود، گروهی برای مطالعه تشکیل بدهید.

به جهت اهمیت یادگیری روش‌های کارآمد مطالعه، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش اصول مطالعه - مهارت‌ های تند خوانی و دقیق خوانی کرده است که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول مطالعه - مهارت‌ های تند خوانی و دقیق خوانی + اینجا کلیک کنید.

روش های مطالعه برای کنکور و امتحان

در ادامه به بیان روش های مطالعه می‌پردازیم.

مطالعه برای درک مطلب، نه برای آزمون

انباشتن مطالب برای شب قبل از امتحان باعث می‌شود تا شما زمان زیادی را به مطالعه اختصاص دهید و شاید نمره خوبی نیز به دست بیاورید، اما واقعا به یادگیری شما کمکی نمی‌کند. با این روش، در عرض یک یا دو روز مطالب را فراموش خواهید کرد. هدف شرکت در کلاس، تسلط بر موضوع است. با مطالعه در طول ترم خود را متعهد به یادگیری بلندمدت می‌کنید.

پسری لبخند به لب نشسته در کلاس در حال نوشتن (تصویر تزئینی مطلب روش های مطالعه)

نوشتن مجدد یادداشت‌ها

بعد از هر جلسه کلاس، باید جزوه خود را در قالبی منظم بازنویسی کنید. سپس آن‌ها را خلاصه‌نویسی کنید و مهم‌ترین مطالب را در یک یا دو صفحه بگنجانید. این صفحات منبع اصلی مطالعه شما برای آمادگی آزمون خواهند بود.

روش SQ3R

این روش برای مطالعه و درک مطلب کارایی دارد. در ادامه گام‌های این روش را مطرح می‌کنیم.

  • «پیش‌مطالعه» (Survey): برای شروع، به جای خواندن تمام کتاب، بخش اول را سریع روخوانی کنید و نکاتی را از سرفصل‌های مهم، تصاویر و نمودارها یادداشت کنید.
  • «طرح سوال» (Question): سوالاتی را حول محتوای درس بپرسید. برای مثال، این فصل درباره چیست و من از قبل در مورد این موضوع چه اطلاعاتی دارم.
  • «خواندن» (Read): فصل را به صورت کامل مطالعه کنید و به دنبال پاسخ سوالات خود باشید.
  • «خلاصه‌نویسی و شرح دادن» (Recite): پس از خواندن کامل فصل، آن را با زبان خود خلاصه‌نویسی کنید. نکات اصلی و مهم را به خاطر آورید و به سوالات مرحله دوم پاسخ دهید.
  • «مرور» (Review): زمانی که فصل را به اتمام رساندید، باید مطالب را برای درک کامل، مرور کنید و قسمت‌هایی را که نیاز است دوباره بخوانید.

استفاده از این روش قبل از امتحانات پایانی توصیه می‌شود.

روش های مطالعه

تمرین یادآوری

این تمرین برای یادآوری مطلب، مدتی پس از مطالعه است. یادآوری پاسخ سوالات نسبت به جستجوی پاسخ در کتاب یا جزوه، یادگیری بیشتری به همراه دارد. با این تمرین، پس از مدتی، اطلاعات را به یاد خواهید آورد. در ادامه روش‌های یادآوری در مطالعه فهرست شده است.

  • ‌استفاده از تست‌های تمرینی: از آزمون و سوالات، برای امتحان خود استفاده کنید و بدون استفاده از کتاب به سوالات پاسخ بگویید.
  • خودتان سوال بسازید: سوالاتی طرح کنید که به نظر شما در امتحان خواهند آمد. اگر گروهی برای مطالعه دارید، بقیه را نیز تشویق به این کار کنید و سوالات را با یکدیگر مبادله کنید.
  • استفاده از فلش کارت: استفاده از فلش کارت به یادآوری مطلب در آینده کمک زیادی خواهد کرد. به جای ورق زدن سریع فلش کارت‌ها، ابتدا جواب سوالات را بدهید، سپس جواب آن‌ها را بررسی کنید.

تمرین فاصله دار

تمرین فاصله‌دار یا توزیع‌شده، کمک می‌کند تا مطالعه دروس به شب امتحان موکول نشود و مطالعه، در زمان طولانی‌تری انجام گیرد. زمانی‌که مغز ما چیزی را فراموش می‌کند، به سختی برای به یاد آوردن آن تلاش می‌کند. ایجاد فاصله بین زمان‌های مطالعه به مغز شما امکان می‌دهد بین ایده‌ها ارتباط برقرار کند و دانشی ایجاد شود که به راحتی قابل یادآوری باشد.

این تکنینک را مانند زیر اجرا کنید.

  • روز اول: یادگیری در کلاس
  • روز دوم: مرور و بازبینی مطلب
  • روز سوم: مرور و بازبینی مطلب
  • پس از یک هفته: مرور و بازبینی مطلب
  • پس از دو هفته: مرور و بازبینی مطلب

برنامه‌ریزی را زود شروع کنید برای مثال در ابتدای ترم، برنامه مطالعه خود را تنظیم کنید و هر روز زمانی را به مطالعه و مرور مطالب اختصاص دهید. حتی اگر مدت زمان زیادی تا امتحان باقی است، پایبندی به برنامه به شما کمک می‌کند تا مسئولیت‌پذیر باشید.

روش فاینمن

روش «فاینمن» (Feynman)، از روش های مطالعه موثر و کارآمد است. این روش برای یادگیری سریع مفاهیم با توضیحات ساده کاربرد دارد. ایده روش فاینمن این است که اگر می‌خواهید مفهومی را به خوبی متوجه شوید، آن را به سادگی توضیح دهید. بنابراین با توضیح مفاهیم به زبان خود، آن‌ها را سریع‌تر و راحت‌تر متوجه خواهید شد.

یک زن و یک پسر نشسته دور میز در حال صحبت

چگونگی روش فایمن

  • موضوع مطلبی را که در حال مطالعه آن هستید بالای صفحه‌ای بنویسید.
  • سپس آن را با کلمات خود توضیح دهید، مانند زمانی‌که در حال آموزش به فرد دیگری هستید.
  • نوشته‌های خود را مرور و اشتباهات را شناسایی کنید. سپس به کتاب و جزوه بازگردید و آن را تصحیح کنید.
  • در نهایت، اگر در نوشته‌های خود، از زبان پیچیده یا اصطلاحات فنی استفاده کرده‌اید، به عقب بازگردید و آن قسمت را به زبان ساده بنویسید. گویی برای شخصی می‌نویسید که هیچ زمینه‌ای از موضوع ندارد.

سیستم لایتنر

سیستم لایتنر، روش مطالعه براساس فلش کارت است. در این روش باید کارت‌های خود را در جعبه‌های مختلف نگه دارید تا بدانید هر دسته کارت را در چه زمانی باید مرور کنید. همه کارت‌های از جعبه شماره ۱ شروع می‌شوند و اگر کارتی را به خاطر می‌آوردید، به جعبه شماره ۲ منتقل می‌شود. اگر کارت را به یاد نمی‌آوردید، آن را از جعبه ۲ به ۱ منتقل می‌کنید و اگر در جعبه ۳ است آن را در جعبه ۲ می‌گذارید.

هر جعبه نشان‌دهنده این است که هر دسته کارت، در چه زمان‌هایی باید مطالعه شوند. در ادامه اصول مطالعه کارت‌ها در این سیستم را شرح می‌دهیم.

  • جعبه ۱: هر روز
  • جعبه ۲: هر ۲ روز
  • جعبه ۳: هر ۴ روز
  • جعبه ۴: هر ۹ روز
  • جعبه ۵: هر ۱۴ روز
جعبه لایتنر

ایجاد فلش کارت‌های شخصی

سعی کنید از فلش کارت‌های آماده استفاده نکنید و خودتان آن‌ها را درست کنید. آن‌ها را به صورت سوال و جواب بنویسید سپس هنگام مطالعه، جلوی کارت را بخوانید، جواب را به صورت کتبی بنویسید و با پاسخ پشت کارت مقایسه کنید.

یادداشت‌های رنگی

یادداشت‌های نامرتب، یادآوری نکات مهم را دشوار می‌کنند. نوشتن رنگی، روشی مفید برای سازماندهی اطلاعات است. همچنین به مرور و اولویت‌بندی مهم‌ترین نکات کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که رنگ‌ها عملکرد حافظه اشخاص را بهبود می‌دهند. رنگ‌های گرم مانند زرد و قرمز، می‌توانند محیط یادگیری مثبت و انگیزشی ایجاد کنند. همچنین باعث می‌شوند، فرد درک مثبتی نسبت به مطلب داشته باشد و بیشتر با مواد آموزشی تعامل کند. رنگ‌های گرم با برانگیختن هیجان، توجه افراد را افزایش می‌دهند.

نکات زیر در نوشتن رنگی اهمیت دارند.

  • نکات مهم را با رنگ قرمز بنویسید.
  • اطلاعات مهم را با رنگ زرد هایلایت کنید.
  • سرفصل‌ها را به وسیله رنگ‌های مختلف سازماندهی کنید.
  • همه‌چیز را رنگی نکنید و تنها از رنگ‌ها برای موارد مهم بهره ببرید.

نقشه ذهنی

اگر به صورت بصری مطالب را یاد می‌گیرید، روش نقشه ذهنی را امتحان کنید. این تکنیک به شما امکان می‌دهد اطلاعات را به صورت بصری در نمودار، سازماندهی کنید. برای این کار، ابتدا موضوع را در مرکز صفحه‌ای خالی می‌نویسید. سپس ایده‌ها و کلمات کلیدی اصلی را در صفحه وارد و آن‌ها را به موضوع اصلی متصل می‌کنید. سایر ایده‌ها به صورت شاخه‌هایی به این هسته مرکزی متصل می‌شوند.

ساختار نقشه ذهنی، به نحوه ذخیره و بازیابی اطلاعات مغز ما مربوط می‌شود. با استفاده از این روش، به جای این‌که تنها از نکات یادداشت‌برداری کنید، درک مطلب شما نیز بهبود می‌یابد. همچنین ارتباط سلسله مراتبی بین مفاهیم و ایده‌ها را متوجه می‌شوید.

نیمرخ یک پسر با پس زمینه نقشه (تصویر تزئینی مطلب روش های مطالعه)

چگونگی روش نقشه ذهنی

  • یک صفحه خالی بردارید و موضوع خود را در وسط آن بنویسید. برای مثال بازاریابی ویدیویی را وسط صفحه می‌نویسیم. البته ابزارهای آنلاین نیز برای این کار وجود دارند.
  • یکی از مباحث اصلی را به موضوع وصل کنید. برای مثال ساخت فیلم آموزشی را به بازاریابی ویدیویی وصل کنید.
  • برای ایجاد ارتباط بین موضوعات، شاخه‌های فرعی را به موضوعات اصلی متصل کنید.

نکته: برای هر شاخه از رنگ‌های متفاوت استفاده کنید.

ورزش قبل از مطالعه

ورزش با خستگی مبارزه می‌کند و سطح انرژی را بالا می‌برد. اگر می‌خواهید انگیزه خود برای مطالعه را افزایش دهید، به برنامه‌تان، ورزش را اضافه کنید. لازم نیست 1 ساعت از زمان خود را در باشگاه سپری کنید، تنها 20 دقیقه تمرین ورزشی در خانه یا پیاده‌روی در پارک کافی است. فقط باید ضربان قلب خود را افزایش دهید. ورزش باعث می‌شود:

  • عملکرد مغز با بهبود حافظه و عملکرد شناختی، بهتر شود.
  • با آزاد کردن اندورفین، سطح استرس را کاهش دهد و باعث بهبود خلق و خوی شما شود.
اتاقی پر از کتاب و یک مرد در حال دویدن روی تردمیل

مطالعه قبل از خواب

خواب برای عملکرد مغز، شکل‌گیری حافظه و یادگیری بسیار اهمیت دارد. مطالعه قبل از خواب، حتی مرور فلش کارت‌ها و یادداشت‌ها می‌تواند به بهبود یادآوری کمک کند. براساس مطالعات، در زمان بیداری مطالب را فرامی‌گیرید و در زمان خواب آن‌ها را اصلاح می‌کنید. به این وسیله بازیابی و یادآوری آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

زمانی‌که خواب هستید، مغز شما خاطرات را سازماندهی می‌کند. مطالعه چند ساعت قبل از خواب و مرور همان اطلاعات در صبح به یادگیری کمک زیادی می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد بیش از آنچه‌که لازم است برای مطالعه وقت بگذارد. یادگیری روش های مطالعه تاثیرگذار می‌تواند شما را برای امتحان آماده کند و سطح اضطراب را کاهش دهد.

یافتن مثال

درک مفاهیم انتزاعی دشوار است. اگر بتوانید نمونه‌ای ملموس از آن را داشته باشید، ایجاد تصویر ذهنی بسیار ساده‌تر می‌شود. برای مثال غذاهای ترش معمولا این مزه را می‌دهند چراکه حاوی اسید هستند. برای این موضوع مثال لیمو یا سرکه به شما کمک می‌کند تا مطلب را راحت‌تر به خاطر بسپارید و همواره به یاد می‌آورید که اسید و مزه ترش با هم همراه هستند.

عمیق شدن در موضوع

به خاطر سپردن مفاهیم و فرمول‌ها دشوار هستند. برای عمیق شدن در موضوع باید از خود، درباره موضوع سوال بپرسید. مطالب را در کلاس فرامی‌گیرید اما نباید آن‌ها را بی چون و چرا قبول کنید و باید درباره چرایی و چگونگی آن‌ها سوال کنید. بنابراین پذیرفتن حقایق به صورت اسمی و بدون درک عمیق، کمکی به یادگیری نمی‌کند. شرح و بسط مسائل به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جدید را با دانسته‌های خود ترکیب کنید تا شبکه بزرگ‌تری از اطلاعات مرتبط در مغز شما ایجاد شود. این شبکه، یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات را ساده‌تر می‌کند.

جایزه دادن به خود

به روال معمول پایند باشید. برای مثال شب‌ها زود بخوابید، نه فقط شب امتحان بلکه هفته‌ها و ماه‌های متوالی این کار را تمرین کنید. اگر روال‌هایی مانند ورزش کردن و زود خوابیدن دشوار به نظر می‌رسند، هر هفته یا دو هفته یک مهارت را اضافه کنید. اگر تمرکز کردن برایتان سخت است و نمی‌توانید بنشینید و روی کاری تمرکز کنید، ممکن است دچار بیماری ADHD باشید که تا به حال در شما تشخیص داده نشده است و خبر خوب این‌که این بیماری قابل کنترل و درمان است.

چند کتاب و کاد روی یک میز (تصویر تزئینی مطلب روش های مطالعه)

ADHD یا «Attention Deficit Hyperactivity Disorder» یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی - رشدی دوران کودکی است که در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و اغلب تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. کودکان مبتلا به ADHD در تمرکز و کنترل رفتارهای تکانشی مشکل دارند یا بیش از حد فعال هستند. از جمله علائم این بیماری می‌توان به بی‌نظمی، مدیریت زمان ضعیف، مشکل در تمرکز، مشکل در انجام چند کار همزمان، فعالیت بیش از حد، بی‌قراری و برنامه‌ریزی ضعیف اشاره کرد.

داستان بسازید

برای به خاطر سپردن فهرستی از موارد یا ترتیب خاص رویدادها، داستانی طنزگونه بسازید و کلمات را به هم پیوند بدهید. لزومی ندارد داستان یا عبارتی که می‌سازید معنادار باشد، همین‌که آن را به خاطر بسپارید، شما را به هدف می‌رساند.

تنوع در موضوع مطالعه

مطالعه موضوعی خاص برای مدت طولانی مفید نیست. اگر برای مدت طولانی مطالعه می‌کنید، چند بار موضوع مطالعه خود را تغییر دهید. درضمن، باید همان مطلب را به روش‌های متفاوت مطالعه کنید. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از روش‌های متنوع برای مطالعه موضوعی خاص کمک می‌کند تا در آزمون‌ها عملکرد بهتری داشته باشید.

بلندخوانی

مطالب را با صدای بلند بخوانید. با این کار احتمال به خاطر سپردن آن‌ها بیشتر می‌شود. با این کار چشم‌ها، دهان و گوش شما در تعامل با مطلب است.

روش های مطالعه در منزل

مطالعه در خانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. حواس شما به راحتی توسط حیوانات خانگی، اعضای خانواده یا هم‌اتاقی‌ها، یخچال، تلویزیون و حتی تخت‌خوابتان پرت می‌شود. مطالعه در خانه به اراده قوی‌تر از حد معمول برای متمرکز ماندن نیاز دارد. در ادامه روش های مطالعه در منزل برای بهبود یادگیری را مطرح می‌کنیم.

ایجاد روال روزانه

برای مطالعه در خانه با خود طوری رفتار کنید که انگار به کتابخانه یا کلاس درس می‌روید. زمانی را برای بیدار شدن، سرحال شدن، صبحانه خودن و پوشیدن لباس تعیین کنید. داشتن روال ثابت، ساختاری برای زندگی شما ایجاد می‌کند و به مغز شما فرمان می‌دهد که زمان انجام کار فرارسیده است.

مکان مشخص برای مطالعه

ایجاد مرز فیزیکی بین مکان مطالعه و استراحت برای متمرکز ماندن هنگام مطالعه در منزل بسیار مفید است. همچنین به شما کمک می‌کند تا استرس‌های تحصیلی خود را به فضای مطالعه محدود کنید.

یک پسر در حال کتاب خواندن نشسته درون یک مکعب معلق در آسمان

یادداشت‌برداری

کوشی موبایل خود را کنار بگذارید و دریافت نوتیفیکیشن از شبکه‌های اجتماعی را در کامپیوتر خود خاموش کنید. همچنین صفحات وب نامرتبط را ببندید تا حواس‌پرتی را به حداقل برسانید. هنگام برگزاری کلاس آنلاین، یادداشت‌برداری با مشغول کردن دستان شما، باعث می‌شود تا توجه بیشتری به کلاس داشته باشید.

فعالیت ورزشی مستمر

بین مطالعه، زمان‌هایی را به استراحت اختصاص دهید. هر 45 دقیقه از جای خود بلند شوید و بدن خود را حرکت دهید. این کار به فعال شدن بخش‌های مختلف مغز کمک می‌کند. به عنوان تحرک، می‌توانید حرکات کششی انجام دهید، پرش کنید، در اتاق قدم بزنید و به بیرون نگاهی بیندازید

اختصاص زمان به فعالیت‌های اجتماعی

ارتباطات اجتماعی در طول روز کمک می‌کند تا در هنگام مطالعه متمرکز باقی بمانید. زمان‌هایی را به این کار اختصاص دهید که بهره‌وری کمتری در مطالعه دارید. ارتباطات با دوستان و خانواده می‌تواند حتی از طریق چت تصویری و تماس تلفنی باشد.

ایجاد و اشتراک‌گذاری برنامه مطالعاتی

کارهایی را که باید در 3 روز آینده انجام دهید را در کاغذهایی بنویسید و آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و هر روز قسمتی از آن را انجام دهید. تقسیم کارهای بزرگ به بخش‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا انگیزه بیشتری برای انجام آن‌ها داشته باشید. اگر برنامه مطالعاتی خود را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید، باید خود را در قبال آن پاسخگو نگه دارید. بنابراین، پایبندی شما به برنامه بیشتر می‌شود.

خواب و خوراک مناسب

هنگام مطالعه از میان‌وعده‌های سالم استفاده کنید و برای ناهار، غذایی بخورید که باعث خواب‌آلودگی شما نشود. 7 الی 8 ساعت خواب مفید در شب بهترین راه برای سرحال بیدار شدن و شروع مطالعه است.

یک دختر نشسته پشت میزی با یک کتاب باز و چند سیب

پرهیز از انجام چند وظیفه به صورت همزمان

زمان‌هاییوجود دارد که بهره‌وری شما در مطالعه پایین است. این زمان‌ها را می‌توانید به انجام کارهای خانه اختصاص دهید. طوری برنامه‌ریزی کنید که در هر زمان تنها یک کار را انجام دهید، از چندوظیفه‌گی بپرهیزید و مطمئن باشید که برای انجام لیست کارها فرصت دارید.

چرخه مطالعه چیست ؟

چرخه مطالعه رویکردی 5 مرحله‌ای برای یادگیری است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به صورت کارآمدتری مطالب را یاد بگیرند. این روش با یادگیری مغز منطبق است و محتوای جدید را در مغز تقویت می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس می‌شود. چرخه مطالعه را می‌توان به راحتی با هر درسی تطبیق داد. مراحل این چرخه در زیر فهست شده است.

  • مرور درس
  • شرکت در کلاس
  • مرور مطالب کلاس
  • مطالعه
  • سنجش
چرخه مطالعه

مرحله ۱: مرور درس

قبل از کلاس، مواد آموزشی مانند کتاب را مرور کنید و عناوین، زیرعنوان‌ها، نمودار و تصاویر را یادداشت و تصویری بزرگ از آن‌چه آموزش داده خواهد شد، برای خود ایجاد کنید. با این کار به خاطر سپردن و یادگیری جزئیات بسیار ساده‌تر خواهد بود.

مرحله ۲: شرکت در کلاس

شرکت در کلاس اهمیت زیادی دارد اما برخی دانش‌آموزان آن را جدی نمی‌گیرند. از دست دادن چند جلسه، به خصوص در درس‌هایی مانند ریاضی، برای روند یادگیری شما بسیار مضر است. اگر دروس را از قبل مرور کرده باشید، حضور در کلاس به شما امکان می‌دهد از کلاس بهره بیشتری ببرید.

مرحله ۳: مرور مطالب کلاس

سعی کنید درست پس از اتمام کلاس، حدود ۱۰ دقیقه برای مرور مطالب گفته شده در کلاس زمان بگذارید. با این کار مطالبی را که در کلاس آموخته‌اید، از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلندمدت منقل می‌کنید.

مرحله ۴: مطالعه

برای تقویت آن‌چه که در طول کلاس آموخته‌اید و برای اطمینان از درک کامل موضوع تدریس شده، حدود 30 الی 50 دقیقه زمان برای مرور جزوه کلاسی، کتاب و سوالات وقت بگذارید. در حین مطالعه صحیح چرایی و چگونگی مسائل را از خود بپرسید.

مرحله ۵: سنجش

تسلط و درک خود را از مطلب مورد سنجش قرار دهید و از خود بپرسید آیا آن‌قدر خوب یاد گرفته‌ام که به دیگران آموزش دهم. بنابراین، هنگام مطالعه زمان‌هایی را به ارزیابی خود اختصاص دهید.

روش مطالعه فشرده

زمان‌های پیش می‌آید که مجبور هستیم به صورت فشرده مطالعه کنیم. جدول زیر روش مطالعه فشرده را به شما نشان می‌دهد.

تعیین هدف۱ - ۲ دقیقهبخش‌هایی را برای مطالعه هدف‌گذاری کنید.
مطالعه با تمرکز۳۰ - ۵۰ دقیقهمطالعه کتاب، خلاصه‌نویسی، سازماندهی مطالب، بازخوانی و امتحان در این مرحله اتفاق میفتد.
جایزه دادن به خود۱۰ - ۱۵ دقیقهاستراحت کردن، قدم زدن و خوردن میان‌وعده را به عناون جایزه برای خود در نظر بگیرید.
مرور۵ دقیقهدر مرحله مرور، مطالب را جمع‌بندی و آن‌ها را خلاصه ‌نویسی کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول مطالعه - مهارت‌ های تند خوانی و دقیق خوانی

مطالعه علمی به قصد یادگیری با خواندن روزنامه و شبکه‌های اجتماعی متفاوت است و نیاز به دقت بیشتری دارد. برای درک بهتر و عمیق‌تر مطالب، روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بدون صرف زمان زیادی به هدف برسید. به همین جهت، «فرادرس» فیلم آموزش اصول مطالعه - مهارت‌ های تند خوانی و دقیق خوانی را در ۳ ساعت و ۱۲ درس تدوین کرده است که در ادامه به توضیح سرفصل‌های آن می‌پردازیم.

درس اول به مفهوم خواندن، سطوح یادگیری و الگوهای درک خواندن اختصاص دارد. در درس دوم و سوم آسیب‌های مطالعه و روش‌های آن بیان می‌شود. درس چهارم و پنجم به خواندن اجمالی و درس ششم به مطالعه انتخابی می‌پردازد. درس هفتم و هشتم تندخوانی را توضیح و درس نهم سنجش سرعت خواندن را آموزش می‌دهد. در ادامه این آموزش، درس دهم مفاهیم دقیق خوانی و ترسیم نقشه مفهومی را بیان می‌کند. درس یازدهم خواندن فعال و درس دوازدهم خواندن تجسمی و انتقادی را آموزش می‌دهد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول مطالعه - مهارت‌ های تند خوانی و دقیق خوانی + اینجا کلیک کنید.

معرفی بهترین ابزارهای کمکی برای مطالعه

تا کنون با روش های مطالعه و شرایط لازم برای آن آشنا شدیم، در ادامه اپلیکیشن‌ها و ابزارهایی را برای کمک به مطالعه معرفی می‌کنیم.

  • iStudiez Pro Legend
  • Dragon Anywhere
  • Evernote
  • Quizlet Go
  • My Study Life
  • Exam Countdown Lite
  • Flashcards+
یک کتاب باز و لوازم تحریر روی میز (تصویر تزئینی مطلب روش های مطالعه)

نرم‌افزار iStudiez Pro Legend

برنامه‌ریزی برای مطالعه امری ضروری است. برنامه iStudiez Pro Legend (+) به شما امکان می‌دهد کلاس‌ها و تکالیف را در تقویم خود قرار دهید و با کدهای رنگی به سازماندهی آن‌ها کمک کنید. تصویر زیر فضای این اپلیکیشن را نشان می‌دهد. این نرم‌افزار برای وب، اندروید، iOS و مکینتاش طراحی شده، بنابراین در دستگاه‌های مختلف قابل استفاده است.

اپلیکیشن مطالعه

برای هر کلاس می‌توانید جلسات و تکالیف را وارد و روند نمرات خود را ملاحظه کنید.

ابزار Evernote برای طبقه‌بندی مطالب درسی

ابزار Evernote (+) مناسب دانش‌آموزان است. می‌توانید یادداشت‌ها و فایل‌ها را در یک نقطه ذخیره کنید و آن‌ها را براساس کلاس یا موضوع برچسب‌گذاری کنید. همچنین در دسکتاپ، موبایل و حتی زمانی که آفلاین هستید نیز به این ابزار و محتوای آن دسترسی خواهید داشت. تصویر زیر نمونه‌ای از صفحه این برنامه را نشان می‌دهد.

اپلیکیشن مطالعه

اپلیکیشن My Study Life برای برنامه‌ریزی درسی

در این برنامه می‌توانید آزمون‌ها و تکالیف خود را قرار دهید. برنامه My Study Life (+) برای شما نوتیفیکیشن یادآوری ارسال می‌کند. این ابزار دارای یک تقویم است تا در آن برنامه کلاس‌های خود را پیگیری کنید. My Study Life حتی زمان رفتن به کلاس را به شما یادآوری می‌کند. این برنامه برای وب، آیفون و اندروید در دسترس است.

اپلیکیشن Exam Countdown Lite

با وارد کردن تاریخ امتحانات و زمان تحویل تکالیف، برنامه Exam Countdown Lite (+) به شما مدتی قبل از امتحان و زمان تحویل تکالیف، نوتیفیکیشن یادآوری ارسال می‌کند.

اپلیکیشن Flashcards+‎ برای ساختن فلش کارت از آنچه مطالعه می‌کنید

در این برنامه می‌توانید فلش کارت‌های خود را بسازید یا از فلش کارت‌های سایر افراد استفاده کنید. ویژگی خاص برنامه Flashcards+‎ (+) این است که قابلیت اضافه کردن تصاویر به فلش کارت‌ها را به شما می‌دهد. با استفاده از این برنامه می‌توانید از خود در موضوعاتی مانند آثار هنری معروف، مصنوعات تاریخی یا بخش‌هایی از نمودار علمی، آزمون بگیرید.

اپلیکیشن مطالعه

اپلیکیشن درس یار

این اپلیکیشن زمان‌های مطالعه کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کند و گزارشاتی از روند مطالعه ارائه می‌دهد. اپلیکیشن درس یار (+) همچنین با وارد کردن زمان‌های آزاد و دروس مورد مطالعه در هفته با استفاده از هوش مصنوعی برای کاربر برنامه‌ریزی درسی می‌کند.

اپلیکیشن برنامه ریزی درسی کارا

اپلیکیشن کارا (+) دارای برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی است. با وارد کردن دروس و زمان‌های مطالعه می‌توانید برنامه‌ریزی درسی خود را از این اپلیکیشن دریافت کنید. ویژگی دیگر برنامه کارا جعبه لایتنر آن است. با استفاده از جعبه لایتنر کارا می‌توانید فلش کارت‌های شخصی خود را ایجاد کنید. همچنین گزارشات تحلیل روزانه، هفتگی، ماهانه یا چند ماهه از وضعیت مطالعه به شما می‌دهد.

سوالات متداول پیرامون بهترین روش های مطالعه

در ادامه سوالات متداول پیرامون بهترین روش های مطالعه را بیان می‌کنیم.

بهترین روش های حفظ مطالب چیست؟

استفاده از فلش کارت‌های شخصی و سیستم لایتنر، یادداشت‌برداری رنگی و خلاصه‌نویسی مطالب به درک و به خاطر سپردن آن‌ها کمک می‌کند.

چگونه مطالب دشوار و موردی را حفظ کنیم؟

با استفاده از ساختن داستان طنز گونه یا پیوند دادن کلمات به هم می‌توانید داستان یا عبارتی بسازید که به شما در حفظ کردن مطالب کمک کند. ممکن است داستان یا عبارتی که می‌سازید هیچ معنی خاصی ندهد.

روش لایتنر چیست ؟

در این سیستم نیاز به ۵ جعبه دارید. در سیستم لایتنر، فلش کارت‌هایی که خودتان ایجاد کرده‌اید یا فلش کارت‌های آماده را در جعبه ۱ قرار می‌دهید و هر روز آن‌ها را مرور می‌کنید، اگر فلش کارتی را بلد هستید، آن را به جعبه ۲ منتقل می‌کنید، در غیر این صورت در همان جعبه ۱ باقی می‌ماند. روز بعد علاوه بر جعبه ۱، جعبه ۲ را نیز مطالعه می‌کنید. اگر فلش کارتی را بلد هستید، آن را به جعبه ۳ و در غیر این صورت به جعبه ۱ منتقل می‌کنید. اصول مطالعه فلش کارت‌ها به این صورت است که فلش کارت‌های جعبه ۱ را هر روز، جعبه ۲ را یک روز در میان، جعبه ۳ را هر ۴ روز، جعبه ۴ را هر ۹ روز و جعبه ۵ را هر ۱۴ روز مطالعه می‌کنید.

بر اساس رای ۵۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
UNIVERSITY of STScienceNewsforStudentsMYDEGREE GUIDEUNIVERSITY of WASHINGTONEducation Corner
۳ دیدگاه برای «بهترین روش های مطالعه برای یادگیری بیشتر — راهنمای کاربردی»

به ندرت وبلاگی پیدا میشه که چنین محتوای غنی‌ای رو داشته باشه، خسته نباشید میگم بهتون، موفق باشید.

ممنون از وقتی که بابت این مقاله گذاشتید بنده قدر دان تان هستم ؛ موفق باشید

مرسی از مطالب مفیدتون ∆_∆

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *