بهترین برنامه ادیت عکس : ۲۰ اپلیکیشن برتر ۲۰۲۲ برای همه ابزارها

۲۷۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
بهترین برنامه ادیت عکس : ۲۰ اپلیکیشن برتر ۲۰۲۲ برای همه ابزارها

یک برنامه ادیت عکس خوب می‌تواند حتی بهترین تصاویر ممکن را نیز بهبود ببخشد، چه برسد به تصاویری که به صورت تفننی برای شبکه‌های اجتماعی خود به ثبت می‌رسانید. این موضوع راجع به هر سوژه‌ای هم مصداق دارد: هرچیزی، از تصویر حیوان خانگی گرفته تا بهترین سلفی ممکن، از تصویری که از غذای خود ثبت کرده‌اید تا گیف‌های خنده‌دار، هنگام استفاده از بهترین برنامه ادیت عکس شکلی بهتر به خود می‌گیرد.

اما چه چیزی باعث می‌شود یک برنامه ادیت عکس را جزو بهترین‌ها به حساب آوریم؟ چنین ابزاری باید نوآورانه باشد و با سهولت هرچه تمام‌تر مورد استفاده قرار بگیرد. هیچکس دوست ندارد ساعت‌ها به منوهای مختلف سرک بکشد تا بالاخره تنظیمات صحیح را بیابد. بهترین برنامه ادیت عکس برای شما برنامه‌ای است که مجموعه ابزارهای مورد نیازتان را فراهم آورده و باعث درخشش تصاویرتان شود. این اپلیکیشن باید ساختاری بسیار ساده داشته باشد و اشتراک‌گذاری تصاویر با دوستان و آشنایان را تسهیل کند.

همچنین، برای آشنایی با بهترین برنامه‌های ویرایش عکس با آیفون، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود:

چطور برنامه ادیت عکس مناسب را انتخاب کنیم؟

دنیای اپلیکیشن‌های مرتبط با تصویر و تصویربرداری بسیار بزرگ، اشباع و رقابتی است. بنابراین وقتی یک اپلیکیشن همراه با قابلیتی محبوب از راه می‌رسد، دیگران هم به سرعت مسیری مشابه را در پیش می‌گیرند. برای مثال موفقیت اپلیکیشن اسنپ‌چت با پیام‌های تصویری و ویدیویی که به سرعت ناپدید می‌شوند، انبوهی اپلیکیشن مقلد را به همراه آورده است.

در مجموع اما بهترین ابزار ادیت عکس در یکی از این دو دسته‌بندی جای می‌گیرد: نرم‌افزارهایی که برای برطرف‌سازی نیازهای روزمره مصرف‌کنندگان طراحی شده‌اند و ابزارهایی که بیشتر روی تصویربرداران حرفه‌ای و کاربران کهنه‌کار تمرکز کرده‌اند. مثل تمام اپلیکیشن‌های امروزی، بخش اعظمی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر برخی قابلیت‌ها را به رایگان در اختیار شما می‌گذارند، اما باید هزینه‌ای ماهانه یا سالانه را برای دسترسی به تمام قابلیت‌ها و ابزارها متحمل شوید.

برنامه ادیت عکس مناسب چه معیارهایی دارد؟

اپلیکیشن‌هایی که در ادامه این مقاله معرفی شده‌اند هرکدام نماینده یک تمرکز و یک هدف هستند. بنابراین تلاش بر این بوده که هر اپلیکیشن براساس نقاط قوت و ضعف رده‌بندی و قضاوت شود. در تمام برنامه‌های ویرایش تصویر باید به دنبال معیارهای مشخصی گشت،‌ فرقی هم ندارد که کاربر عادی و تازه‌کار هستید یا حرفه‌ای:

  • کیفیت و دسترس‌پذیری رابط کاربری
  • سهولت استفاده
  • شمار و کیفیت قابلیت‌ها
  • سهولت و تنوع اشتراک‌گذاری
  • میزان موفقیت در دستیابی به هدف غایی (مانند ویرایش تصویر یا بکاپ گرفتن)
  • قابلیت‌های ویرایش تصویر و تنوع آن‌ها
  • بهره‌مندی از ابزارهای توانمند، انعطاف‌پذیر و سرگرم‌کننده

۱۰ برنامه ادیت عکس برتر برای اندروید و iOS

در ادامه این مقاله با بیش از دوجین برنامه ادیت عکس محبوب آشنا خواهید شد که همگی مجموعه‌ای از ابزارهای کارآمد و قابلیت‌هایی مانند افکت‌های تصویری مبتنی بر هوش مصنوعی، استیکرها، لایه‌های متنی و پس‌زمینه‌ها را در خود جای داده‌اند تا قادر بهبود تصاویر شما باشند. اگر به دنبال پاسخی واحد و سرراست می‌گردید، بهترین برنامه ادیت عکس کنونی برای موبایل‌های هوشمند PicsArt است. این نرم‌افزار مجموعه‌ای از آموزش‌های مفصل را در خود جای داده و شما را به چالش‌های روزانه در ویرایش تصویر دعوت می‌کند تا مهارت‌های خود را صیقل دهید. علاوه بر این، PicsArt نوعی لایه اجتماعی هم دارد و اجازه می‌دهد ضمن چت کردن با دیگر کاربران، تصاویر خود را با آن‌ها نیز به اشتراک بگذارید.

اگر به دنبال گزینه‌ای پیچیده‌تر و پر و پیمان‌تر می‌گردید، برنامه Snapseed قابلیت‌هایی مانند ویرایش غیرمخرب، ادیت تصاویر فرمت RAW، تنظیم نوردهی و فیلتر نوردهی دوگانه پشتیبانی می‌کند. با این نرم‌افزار می‌توانید افکت‌های چندلایه هم بسازید و روی یک یا چند تصویر اعمال کنید. اما Snapseed بیشتر برای افرادی طراحی شده که دانشی متوسط به بالا از ویرایش تصویر دارند و بنابراین روند یادگیری کار با آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

اپلیکیشن ادیت عکس PicsArt

برنامه ادیت عکس PicsArt

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

PicsArts بهترین برنامه ویرایش تصویری است که برای موبایل‌های هوشمند امروزی می‌یابید. به این خاطر که اپلیکیشن سرگرم‌کننده و سرراست از آب درآمده و در عین حال تمام نیازهای بنیادین مصرف‌کنندگان را برطرف می‌کند. این اپلیکیشن انبوهی گزینه برای کنترل خلاقانه تصاویر دارد، ابزارهایی معرکه برای ویرایش و گستره‌ای وسیع از فیلترهای جذاب. علاوه بر این می‌توانید استیکرهایی مفرح را به شکل سریع روی تصاویر خود قرار دهید، عکس‌ها را به کلاژ تبدیل کنید و حتی متون هنرمندانه به آن‌ها اضافه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید. ماژول دوربین پرقابلیت اپلیکیشن هم شامل چیزهایی مانند افکت‌های پیش از ضبط و ابزارهای مشابه می‌شود.

جالب اینکه PicsArt نوعی شبکه اجتماعی هم به حساب آمده و می‌توانید به صورت مشترک با ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه اپلیکیشن یا صرفا با دوستان خود از قابلیت Remix Chat و ویرایش گروهی تصاویر استفاده کنید. دنبال کردن دستورالعمل‌های آموزشی اپلیکیشن بسیار آسان است و گاهی شاهد چالش‌های ویرایش تصویر براساس یک تم مشخص هستیم. برندگان این چالش‌ها نیز با رای اعضای جامعه کاربران انتخاب می‌شوند.

اما باید بدانید که تبلیغات در PicsArt به صورت مداوم به نمایش درآمده و بعد از مدتی شکل آزاردهنده به خود می‌گیرند. برای خاموش کردن این تبلیغات و همینطور دسترسی یافتن به ویرایشگر ویدیو و ابزارها، فیلترها و محتوای هرچه بیشتر باید اشتراک پریمیوم PicsArt را با قیمت ۱۱.۹۹ دلار ماهانه یا ۵۵.۹۹ دلار سالانه بخرید.

اپلیکیشن ادیت عکس Snapseed

برنامه ادیت عکس snapseed

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

برنامه ادیت عکس Snapseed برای کاربران عادی و تفننی ساخته نشده و بیشتر آن دسته از تصویربرداران جدی را هدف قرار داده که می‌خواهند زمان نسبتا زیادی را صرف تولید بهترین تصویر ممکن روی موبایل خود کنند. بنابراین شاهد گستره وسیعی از ابزارهای ویرایشی حرفه‌ای هستیم که از جمله آن‌ها می‌توان به انتخاب قلم ویرایش و کالکشنی جذاب از فیلترهای مرتبط با دنیای سینما (مانند لنز بلور و نوردهی دوگانه) اشاره کرد.

برای تصویربرداری که اهمیتی فراوان به جزییات می‌دهند، Snapseed نه‌تنها بسیار کارآمد و سرگرم‌کننده است، بلکه شکلی اعتیادآور هم به خود می‌گیرد. پرسه زدن میان تنظیمات مختلف نوردهی، رنگ، ماسکینگ و فیلترهای گوناگون و آزمون و خطا با هرکدام می‌تواند فرایندی لذتبخش باشد. از آن‌جایی که ویرایش‌های اعمال شده غیر مخرب هستند، همواره می‌توانید به سراغ Stack (یا همان لایه‌های ویرایش) بازگردید و هرگونه ادیت ناخواسته را حذف کنید. یا اینکه می‌توانید به سراغ قلم Stack رفته و یک افکت را روی تنها بخشی از تصویر خود اعمال کنید. اوضاع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید می‌توانید مجموعه ادیت‌های اعمال شده بر تصاویر را به عنوان یک «Look» ذخیره کنید و از آن‌ها روی سایر تصاویر خود بهره بگیرید.

در مجموع Snapseed یک برنامه ادیت عکس معرکه است که ابزارهای گوناگون و ویرایش غیر مخرب را با خود به همراه می‌آورد. همین باعث می‌شود آن را یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر با تصویربردارانی در نظر بگیریم که می‌خواهند حسابی برای ادیت آثار خود وقت بگذارند. این اپلیکیشن به صورت رایگان عرضه شده و خبری از نسخه پریمیوم نیست.

اپلیکیشن ادیت عکس Adobe Photoshop Camera

برنامه ادیت عکس adobe photoshop camera

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

Adobe Photoshop Camera یکی از بهترین ابزارهای ویرایش تصویر است و از دلایل این موضوع می‌توان به هوش مصنوعی قدرتمند اپلیکیشن اشاره کرد که افکت‌های ویژه و اصلاحات تصویر را هم پیش و هم پس از ثبت تصویر اعمال می‌کند. فوتوشاپ کمرا از فیلترهایی تحت عنوان «Lenses» بهره‌مند شده تا به اعمال افکت‌های ویژه یا تنظیماتی در رنگ، نور و وضوح مشغول شوید. اما آنچه این اپلیکیشن را حقیقتا خاص می‌کند، قابلیت Adobe Sensei است که به صورت خودکار نوع تصویر (پرتره یا منظره) را تشخص داده و ماسک‌هایی برای اجزای کلیدی آن مانند چهره‌ها و آسمان می‌سازد.

برای مثال لنزهای Sky می‌توانند رنگ آسمان را تغییر دهند، به افزودن یا حذف ابر منجر شوند و حتی امکان افزودن بازتاب به آب هم وجود دارد، همگی بدون اینکه آسیبی به دیگر اجزای تصویر وارد شود. جالب‌تر اینکه برخی لنزها از «اسپرایت» بهره‌مند شده‌اند؛ این‌ها اشیای هوشمند هستند که می‌توانید روی آن‌ها زوم کرده یا به نقاط مختلف تصویر منتقل‌شان کنید. بنابراین قادر به تغییرات محل قرارگیری و ابعاد سوژه‌هایی مانند سیارات و ابرها خواهید بود. برخی لنزها هم انیمیشن‌هایی کوچک مانند ستاره دنباله‌دار یا لحظه پرتاب موشک فضایی را در خود جای داده‌اند.

ورژن آیپد Adobe Photoshop چند قابلیت هوشمندانه و کلاس دسکتاپ را نیز در خود جای داده. برای مثال می‌توانیم به قلم Refine Edge اشاره کنیم که تعیین حدود سوژه‌ای که می‌خواهید انتخاب شود و چرخاندن بوم را آسان می‌کند. هر دو قابلیت سازگاری کامل با ورودی لمسی نیز دارند.

ادوبی وعده داده که لنزهای جدید و تماما رایگان را به مرور زمان به اپلیکیشن خود اضافه می‌کند. برخی از این لنزها هم توسط هنرمندان سلبریتی و اینفلوئنسرها طراحی می‌شوند. ناگفته نماند از آن‌جایی که هر لنز چندین متغیر دارد (که با سوایپ به چپ و راست در دسترس قرار می‌گیرند) در عمل می‌توانید ساعت‌ها به ماجراجویی و ویرایش تصویر مشغول شوید. Adobe Photoshop Camera یک برنامه ادیت عکس خوش‌ساخت است که می‌تواند کار تصویربرداری را بسیار آسان‌تر از قبل کند، فرقی هم ندارید که آماتور هستید یا حرفه‌ای. این اپلیکیشن به صورت رایگان عرضه شده و خبری از ورژن پریمیوم نیست.

اپلیکیشن ادیت عکس Pixlr

برنامه ادیت عکس pixlr

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

Pixlr هم یک برنامه ادیت عکس معرکه برای تصویربرداران تفننی است که می‌خواهند به ویرایش کمابیش تصاویر خود بپردازند، افکت‌های جذاب به آن‌ها اضافه کنند و در شبکه اجتماعی دلخواه خود به اشتراک بگذاریند. رابط کاربری نوآورانه اپلیکیشن به گونه‌ای است که به سرعت به مهارت دست می‌یابید و این یعنی بدون فوت وقت قادر به خوش گذراندن با تصاویر خود خواهید بود.

Pixlr شامل شمار قابل توجهی از ابزارهای خوش‌دست می‌شود و با گزینه‌های بیش از حد، شما را گیج نمی‌کند. از جمله ویژگی‌های موجود می‌توان به قلم‌های مختلف برای ادیت‌های مشخص (مانند تاریک کردن و بازگشت به گام قبلی) اشاره کرد. کتابخانه فیلترها، افکت‌های خاص و لایه‌ها بسیار غنی است و شامل گزینه‌هایی جذاب می‌شوند. استیکرهای کارتونی اپلیکیشن هم گوناگون و سرگرم‌کننده از آب درآمده‌اند. ورژن پریمیوم این اپلیکیشن (ماهانه ۱.۹۹ دلار یا سالانه ۱۱.۹۹ دلار) تبلیغات را غیر فعال کرده و شامل محتوای هرچه بیشتر (استیکرها، لایه‌ها، حاشیه‌ها و فونت‌ها) می‌شود. اگرچه عکاسان حرفه‌ای کتابخانه ابزارهای ویرایش تصویر Pixlr را کم‌مایه تلقی خواهند کرد، کاربران کژوال می‌توانند با دریایی از خلاقیت روبه‌رو شوند.

اپلیکیشن ادیت عکس Adobe Lightroom

برنامه ادیت عکس adobe lightroom

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

ورژن موبایل اپلیکیشن Adobe Lightroom برای iOS و اندروید در واقع به شما در پیش بردن جریان کاری در فضای ابری یاری رسانده و شامل حافظه‌ای ابری برای دسترسی یافتن به فایل‌های رزولوشن بالا (چه اصلی و چه ادیت شده) روی دیوایس‌های قابل حمل می‌شود. بنابراین وقتی Lightroom را (با قیمت پایه ۹.۹۹ دلار در ماه) خریداری می‌کنید، در واقع وارد یک اکوسیستم پردازش تصویر قدرتمند می‌شوید که سطحی حرفه‌ای از کنترل و کیفیت را به ارمان می‌آورد. اما در عین حال اگر یک برنامه ادیت عکس معرکه برای موبایل یا تبلت خود می‌خواهید، ورژن مستقل Lightroom برای موبایل رایگان است و یا می‌توانید ۴.۹۹ دلار در ازای اشتراک پریمیوم ماهانه پرداخته و به ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری دست بیابید.

Lightroom Mobile پلتفرمی عالی برای یادگیری است. کتابخانه غنی آموزش‌های تعاملی اپلیکیشن به شما می‌آموزد چطور مثل یک حرفه‌ای قادر به ویرایش تصاویر خواهید بود. این قابلیتی بسیار خوب است، زیرا مجموعه قابلیت‌هایی که در اپلیکیشن می‌یابید واقعا زیاد هستند و یادگیری کار با گزینه‌های مربوط به نوردهی، رنگ، ویرایش منتخب، فیلترها و چیزهایی از این دست زمان می‌برد. بخش اعظمی از ویرایش‌ها به کمک یک اسلایدر صورت می‌گیرند و اپلیکیشن به سرعت کار پردازش را پیش می‌برد تا دقیقا بدانید که تنظیمات مد نظرتان چه تفاوتی در تصویر ایجاد می‌کنند. ناگفته نماند که ویرایش‌ها غیر مخرب هستند و بنابراین در هر لحظه قادر به بازگشت به گام نخست خواهید بود. علاوه بر یک محیط اجتماعی برای اشتراک‌گذاری تصاویر، بخشی به نام Discover را نیز در Lightroom خواهید یافت که انیمیشن گام‌های طی شده از سوی عکاسان و هنرمندان برای ساخت بهترین تصاویرشان را نمایش می‌دهد.

Lightroom Mobile در مجموع برنامه ادیت عکس سطح بالایی است که می‌تواند نیازهای هرکسی که کار خود را جدی می‌گیرد برآورده سازد. اما اگر به دنبال چیزی بیشتر از روشن کردن نسبی تصاویر، برش زدن و پیاده‌سازی افکت‌های خاص روی آن‌ها نیستید، دانلود Lightroom زیاده‌روی خواهد بود و شما را به دانلود اپلیکیشن‌های ساده‌تر و سرراست‌تر ترغیب می‌کنیم.

اپلیکیشن ادیت عکس Instagram

برنامه ادیت عکس instagram

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

اینستاگرام در حال حاضر بیش از ۸۵۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد و دلیلش هم کاملا واضح است: این اپلیکیشن روی اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها به شکلی سریع و سرراست تمرکز کرده و اساسا فرمولی برنده ساخته است. رابط کاربری نوآورانه اینستاگرام به‌گونه‌ای طراحی شده که روند ثبت تصاویر، ویرایش و اشتراک‌گذاری آن به سادگی هرچه تمام‌تر دنبال می‌شود و حتی می‌توانید تصاویر را به صورت مشترک و همزمان روی چندین شبکه اجتماعی شیر کنید.

لایک کردن و اشتراک‌گذاری پست‌ها، دریافت و ارسال پیام‌های دایرکت و در مجموع تعامل گسترده با دیگران، اصلی‌ترین فعالیت کاربران اینستاگرام است. در واقع مهم‌ترین معیار (که کسب‌وکارها و اینفلوئنسرها برای درآمدزایی اکانت‌های خود در نظر می‌گیرند) نرخ انگیجمنت شما یا میزان ویوها و لایک‌های پست شما است. بسیاری از ابزارهایی که اخیرا به اینستاگرام اضافه شده‌اند هم به دنبال افزایش نرخ انگیجمنت شما بوده‌اند. از جمله چنین قابلیت‌هایی می‌توان به حذف «فالوئرهای شبح» (آن‌هایی که با پست‌های شما تعامل ندارند) و پایش آمار ویو و لایک هشتگ‌ها اشاره کرد. یک قابلیت امنیتی جدید را هم شاهد هستیم که تمام ایمیل‌هایی که اخیرا از اینستاگرام دریافت کرده‌اید را لیست می‌کند تا بدانید کدام ایمیل‌ها واقعا از اینستاگرام آمده‌اند و کدام ایمیل‌ها حمله فیشینگ هستند.

اینستاگرام به صورت مداوم قابلیت‌های جدید اضافه یا موارد قبلی را حذف می‌کند که برای برخی کاربران آزاردهنده و برای دیگران هیجان‌انگیز است. همین لیست بلندبالای قابلیت‌ها هم بوده که باعث شده محبوبیت اینستاگرام فقط بیشتر و بیشتر شود.

اپلیکیشن ادیت عکس Google Photos

برنامه ادیت عکس google photos

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

گوگل فوتوز تنها برنامه مدیریت تصویری است که وجود آن روی هر موبایلی را ضروری می‌دانیم. اگر تا به حال تجربه از دست دادن‌ فایل‌های تصویری را بعد از خرابی یا گم شدن موبایل داشته باشید، دقیقا می‌دانید چرا. اگرچه این یک برنامه ادیت تصویر بسیار ساده است، اما گوگل فوتوز می‌تواند به تصاویر و ویدیوهای شما نظم ببخشد، اشتراک‌گذاری آن‌ها را آسان کند و مهم‌تر از همه اینکه تمام گالری شما را در فضای ذخیره‌سازی ابری بکاپ می‌گیرد. از این لحظه به بعد، روی هر دیوایسی که اپلیکیشن گوگل فوتوز روی آن نصب باشد قادر به همگام‌سازی و دریافت تصاویر خود هستید. از جمله این دیوایس‌ها می‌توان به موبایل‌های اپل، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تمام موبایل‌های اندرویدی و کامپیوترهای دسکتاپ اشاره کرد.

قابلیت‌های ادیت تصویر در گوگل فوتوز نیازمند کمترین ورودی از سوی کاربر هستند و بنابراین شکلی سریع و ساده دارند. برای مثال تنها اسلایدرهایی که برای کنترل تصویر از سوی کاربر طراحی شده‌اند متعلق به رنگ، نور و کنتراست هستند. چند فیلتر دم دستی هم همراه با اسلایدری برای تعیین میزان شدت افکت تعبیه شده است. البته گوگل فوتوز بخش سرگرم‌کننده خود را نیز دارد. برای مثال به صورت خودکار به ساخت گیف‌های انیمیشنی از تصاویر موجود در گالری شما می‌پردازد.

گوگل فوتوز تنها یک برنامه ادیت عکس نیست و جزو بهترین اپلیکیشن‌های گالری و اشتراک‌گذاری هم به حساب می‌آید. فقط به یاد بسپارید که قوانین گوگل فوتوز در راستای ذخیره‌سازی رایگان تصاویر طی ماه ژوئن 2021 تغییر کرد. اکنون هر کاربر به فضای ذخیره‌سازی رایگان ۱۵ گیگابایتی Google Drive دسترسی دارید. اگر فضای بیشتر می‌خواهید می‌توانید در ازای قیمت پایه ۱.۹۹ دلار به ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دست یابید. گوگل فوتو اپلیکیشنی ضروری است. آن‌ها را دانلود کنید و اجازه دهید در پس‌زمینه به کارهای خود برسد.

اپلیکیشن ادیت عکس Prisma

برنامه ادیت عکس prisma

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

Prisma چیزی را ارائه می‌کند که با دیگر برنامه‌های ادیت عکس متفاوت است، چرا که با تمرکز بر فیلترهای خوش‌استایل و الهام‌‌گرفته از آثار هنرمندان واقعی ساخته شده. اگرچه بسیاری از اپلکیشن‌های دیگر قابل به اعمال فیلتر روی تصاویر شما هستند، Prisma به همه‌چیز با دیدی هنری نگاه می‌کند و بنابراین تصاویر شما تبدیل به آثاری مشابه آثار پیکاسو و ون گوگ خواهند شد. باید بگوییم که برخلاف آنچه ممکن است تصویر کنید اپلیکیشن به خوبی وعده خود را محقق می‌کند و از هوش مصنوعی قدرتمندی برای دستیابی به نتایجی دقیق بهره می‌برد.

در مجموع ۳۰۰ فیلتر مختلف درون Prisma وجود دارد که البته بخش زیادی از آن‌ها پشت دیوار پرداخت قرار گرفته‌اند. برای دستیابی به فیلترهای اضافه لازم است به سراغ یکی از اشتراک‌های هفتگی ۱.۹۹ دلار، ماهانه ۷.۹۹ دلار یا سالانه ۲۹.۹۹ دلار بروید. اشتراک پریمیوم دسترسی به قابلیت پردازش HD تصاویر را هم فراهم می‌آورد. به محض اینکه فیلتر روی تصویر اعمال شد، به سادگی قادر به افزودن پس‌زمینه دلخواه و پیاده‌سازی تغییرات بیشتری روی نوردهی، کنتراست و دیگر تنظیمات خواهید بود. ضمنا برای اینکه اپلیکیشن در گذر زمان شاداب باقی بماند، به صورت مداوم شاهد عرضه فیلترها تازه هستیم.

اپلیکیشن ادیت عکس Facetune 2

برنامه ادیت عکس facetune2

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

Facetune 2 طبق معمول بهترین برنامه ادیت عکس برای دستکاری پرتره‌ها است. با استفاده از هوش مصنوعی بسیار پیچیده، Facetune 2 پا را از صاف کردن صورت و سفید کردن دندان‌ها بلندتر برمی‌دارد: برای مثال ابزارهای میک‌آپ اجازه می‌دهند رنگ‌ها را به شکلی ظریف تغییر دهید و سایه‌ها و هایلایت‌ها را تنظیم کنید.

جالب اینکه حتی می‌توانید حالت صورت جدی را تبدیل به چیزی بیشتر شبیه‌ به پرتره‌های خندان کنید. سیستم کنترل اسلایدری و ساده اجازه می‌دهد به افزایش یا کاهش شدت افکت‌ها بپردازید. حتی می‌توانید پرتره خود را در تصویر پیش‌نمایش دوربین دستکاری کنید و بعد تصویر را ثبت.

متاسفانه اگر نسخه پریمیوم اپلیکیشن را نخرید، قادر به استفاده از برخی از جالب‌ترین ابزارهای این برنامه ادیت عکس نخواهید بود. برای مثال می‌توانیم به تغییر دادن پس‌زمینه، آسمان یا رنگ چشم، حذف لک‌های صورت یا ابزارهای حذف سیاهی زیر چشم اشاره کرد. ورژن پریمیوم اپلیکیشن ماهانه ۲.۹۹ دلار، سالانه ۳۵.۹۹ دلار و ۶۹.۹۹ دلار در ازای اشتراک مادام‌العمر قیمت‌گذاری شده و بنابراین اصلا ارزان نیست. اما ورژن رایگام هم به خودی خود توانمند است. با دانلود آن به سادگی هرچه تمام‌تر قادر به بهبود پرتره‌ها و سلفی‌ها خواهید بود.

اپلیکیشن ادیت عکس Afterlight

برنامه ادیت عکس afterlight

پلتفرم‌ها: اندروید (+) و iOS (+)

Afterlight 2 برای افرادی طراحی شده که می‌خواهند برای ویرایش تصاویر خود وقت بگذارند. ابزارهای در دسترس برای رنگ، نوردهی، ترکیب‌بندی و ساختار همگی غنای فراوان داشته و همراه با لایه‌ها و پرده‌های رنگی فراوان از راه می‌رسند. استیکرها ساده‌تر اما متنوع از آب درآمده‌اند و هنگام نوشتن متن هم با انبوهی فونت مختلف روبه‌رو می‌شوید. در هر دو نیز می‌توان به ادیت رنگ، تاری، محل قرارگیری، ابعاد و گردش پرداخت. صفحه تاریخچه اجازه می‌دهد به فازی مشخص در روند ادیت تصویر بازگردید یا می‌توانید از صفحه لایه‌ها برای انتخاب، ادیت یا حذف یکی از ویرایش‌های قبلی استفاده کنید.

رابط کاربری اپلیکیشن به صورت کلی ساده است و تنها نکته گیج‌کننده احتمالا دو آیکن غیر استانداردی باشد که روی صفحه هوم ظاهر می‌شوند. متاسفانه بخش زیادی از ابزارها و گزینه‌ها در این برنامه ادیت عکس و همینطور بیش از ۱۳۰ فیلتر پشت دیوار پرداخت قرار گرفته‌اند و تنها با پرداخت ماهانه ۲.۹۹ دلار یا سالانه ۱۷.۹۹ دلار آزاد می‌شوند. علاوه بر این، ورژن اندرویدی اپلیکیشن به اندازه ورژن iOS پیشرفته نیست.

۱۰ برنامه ادیت عکس برتر برای سایر پلتفرم‌ها

بعد از پشت سر گذاشتن بهترین برنامه‌های موبایل، نوبت به بهترین گزینه‌هایی می‌رسد که روی دیگر پلتفرم‌ها در دسترس قرار دارند. پلتفرم‌هایی نظیر ویندوز، لینوکس، macOS و مرورگر.

برنامه ادیت عکس Affinity Photo

برنامه ادیت عکس affinity photo

پلتفرم‌ها: ویندوز، macOS و iOS (تنها آیپد)

Affinity Photo یک برنامه ادیت عکس استاندارد و حرفه‌ای است که برچسب قیمتی گزاف ندارد. مجموعه ابزارهای تحسین‌برانگیز این برنامه نقاشی دیجیتال، ادیت Raw و ساخت ترکیب‌های چند لایه‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهند. از دیگر قابلیت‌ها می‌توان به اصلاح لنز پیشرفته و بهترین سیستم کاهش نویز در بازار اشاره کرد که باعث می‌شوند کنترلی کامل روی تصاویر داشته و به نتایج با کیفیت دست پیدا کنید. این نرم‌افزار به عنوان یک اپلیکیشن برای تبلت‌های آیپد هم عرضه شده است. به عنوان نخستین برنامه ادیت عکس که به صورت خاص برای آیپد بهینه‌ شده، Affinity Photo جایزه بهترین اپلیکیشن اپل را در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد.

برنامه ادیت عکس Photoshop CC

برنامه ادیت عکس photoshop cc

پلتفرم‌ها: ویندوز، macOS و iOS (تنها آیپد)

هیچ تردیدی نیست که آخرین نسخه فوتوشاپ همواره تبدیل به یکی از سه برنامه ادیت عکس برتر در بازار می‌شود. Photoshop CC به شکلی باورنکردنی خوش‌ساخت است و همراه با بی‌شمار قابلیت عالی از راه می‌رسد که به سختی می‌توان در چنین مقاله‌ای راجع به آن‌ها صحبت کرد.

این نرم‌افزار را می‌توانید به کمک قلم‌های رایگان فوتوشاپ پر و پیمان کنید و پروسه‌های طولانی مدت هم به لطف اکشن‌های رایگان فوتوشاپ آسان می‌شوند. هزینه ماهانه البته آنقدرها کم نیست. در واقع هرچقدر پول بدهید همان اندازه آش می‌خورید.

برنامه ادیت عکس cyberlink

پلتفرم‌ها: ویندوز و macOS

CyberLink PhotoDirector 365 انبوهی ابزار ویرایش تصویر استاندارد را با خود به همراه می‌آورد و از سوی دیگر اتکایی فراوان بر ترفندهای هوش مصنوعی دارد: ترفندهایی مانند شکل دادن اتوماتیک به بدن، ابزارهای پوست و چهره و همینطور چند افکت انیمیشنی و نوری. رابط کاربری برای هرکسی که به کار کردن در فضای دیجیتال عادت داشته باشد کاربرپسند، سریع و قابل اتکا از آب درآمده است.

البته که این برنامه ادیت عکس نقطه ضعف‌های خود را نیز دارد و گلیچ‌های گاه و بی‌گاه کاربران حرفه‌ای را آزرده خواهند کرد. با این وجود اشتراک ماهانه ارزان‌قیمت و قابلیت‌های ادیت پیشرفته مانند تنظیم سطح و رنگ باعث می‌شوند با گزینه‌ای قابل قبول برای آن دسته از افراد خلاقی روبه‌رو باشیم که نرم‌افزاری مخصوص ویرایش تصویر می‌خواهند اما نه به قیمت خالی شدن حساب بانکی.

برنامه ادیت عکس Luminar AI

برنامه ادیت عکس luminar AI

پلتفرم‌ها: ویندوز و macOS

Skylum Luminar AI می‌خواهد سرعت ادیت عکس را بالا ببرد تا عکاسان وقت بیشتری را صرف خلق کردن کنند. حقیقت این است که نرم‌افزار مورد اشاره در هدف خود موفق بوده است. با استفاده از هوش مصنوعی، کاربر پیشنهاداتی برای ادیت‌های گوناگون دریافت می‌کند تا تصویر با استایل‌های گوناگون بهبود یابد. Luminar AI می‌تواند بهترین قالب برای بهبود تصاویر را پیشنهاد دهد و ابزارهایی دارد که دستکاری آسان آسمان، پوست، چهره و حتی چشمان را آسان می‌کنند. در ازای قیمت بسیار معقول ۷ دلار، این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی قطعا ارزش امتحان کردن را دارد.

برنامه ادیت عکس Pixlr X یا Pixlr E

برنامه ادیت عکس pixlr x

پلتفرم: مرورگر وب

Pixlr E و Pixlr X به سادگی هرچه تمام‌تر در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند و فقط نیاز به یک مرورگر دارید، چه روی دسکتاپ و چه روی موبایل. Pixlr X یک قابلیت بسیار کارآمد در خود جای داده که اجازه می‌دهد ادیت‌های غیر مخرب روی تصاویر اعمال کنید و در هر زمان به تغییر ادیت‌های قبلی بپردازید. یک مزیت دیگر امکان استفاده از این برنامه ادیت عکس درون فضای ابری دراپ‌باکس است و می‌تواند جریان کاری را روان‌تر کند. تنظیمات، فیلترها و متون همان چیز‌هایی هستند که به صورت رایج مشاهده کرده‌ایم، هرچند که رابط کاربری برای کاربران Pixlr روی موبایل آشناتر خواهد بود. Pixlr E نیز همان ابزارهای ادیت عکس کلاسیک را ارائه می‌کند و تنها چند امتیاز اضافه دارد.

برنامه ادیت عکس Corel PaintShop Pro

برنامه ادیت عکس corel

پلتفرم: ویندوز

Corel PaintShop Pro همواره گزینه‌ای اقتصادی و جایگزین فوتوشاپ برای کاربران کامپیوترهای شخصی ویندوز بوده است و همچنان با تمام قدرت به جلو می‌رود. نسخه ۲۰۲۱ این نرم‌افزار سریع‌ترین، آسان‌ترین و خلاقانه‌ترین ورژن آن تا به امروز است. اگر بتوانید بودجه را اندکی افزایش داده و پا را فراتر از نسخه استاندارد بگذارید، PaintShop Pro 2021 Ultimate را نیز داریم که حاوی قلم اضافه Refine و فضای کاری مخصوص تصویربرداری می‌شود.

برنامه ادیت عکس Photoshop Elements

برنامه ادیت عکس photoshop elements

پلتفرم‌ها: ویندوز، macOS و لینوکس

Photoshop Elements یک جایگزین ساده‌تر برای برنامه ادیت عکس Photoshop CC است. این نرم‌افزار به دو حالت ادیت «سریع» و «با راهنمایی» مجهز شده که آن را به گزینه‌ای عالی برای تازه‌کاران تبدیل می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که با نرم‌افزاری ضعیف روبه‌رو خواهیم بود. ورژن ۲۰۲۱ اپلیکیشن شامل قابلیت Auto Creation می‌شود، یک ابزار کلاژ که تصاویر را به صورت خودکار اسکن و گروه‌بندی می‌کند و در این مسیر از تگ کردن و ابزار دسته‌بندی Adobe Sensei بهره می‌برد.

از سوی دیگر شاهد گستره وسیعی از ارتقاها و بهبودهای پرفورمنسی هستیم. یک مزیت بزرگ نسبت به Photoshop CC هم این است که Elements نیازمند خرید اشتراک ماهانه یا سالانه نیست.

برنامه ادیت عکس DxO Photolab

برنامه ادیت عکس dxo photolab

پلتفرم‌ها: ویندوز و macOS

DxO PhotoLab ابزاری بسیار دقیق‌تر است. اساسا این صرفا یک تبدیلگر فایل‌های RAW است، اما احتمالا در انجام این کار بهترین باشد. DxO PhotoLab ابزاری تخصصی و نسبتا پیچیده است، اما به نتایجی شدیدا بی‌نقص دست پیدا می‌کنید. می‌توانید روی کامپیوتر خود و فولدر به فولدر میان تصاویر بچرخید، سپس یک تصویر را برگزینید و از میان انبوهی تنظیمات تبدیل کردن یا اصلاح کردن انتخاب کنید.

نرم‌افزار از یک سیستم اصلاح لنز برخوردار شده که به صورت اتوماتیک درجات مختلف اعوجاج را تنظیم و بهینه می‌کند که می‌توانند به تصاویر ثبت شده با اکثر لنزهای دوربین دیجیتال کمک شایانی برسانند. نتایج کار حقیقتا معرکه است، اما DxO PhotoLab نمی‌تواند هیچوقت تنها برنامه ادیت عکس شما باشد.

برنامه ادیت عکس Pixelmator

برنامه ادیت عکس pixelmator

پلتفرم: macOS

Pixelmator از کتابخانه‌های Mac OS X برای دستیابی به تجربه‌ای سریع و قدرتمند از ویرایش تصاویر استفاده می‌کند. این نرم‌افزار شکلی یکپارچه با iPhoto و Aperture به خود گرفته و از آی‌کلاد هم پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر شاهد ابزارهای داخلی اکسپورت برای فیسبوک و فلیکر هستیم.

ابزارهای اصلاح رنگی شامل اشباع، سایه‌ها و هایلایت‌ها و کنتراست‌ها می‌شوند و Pixelmator از فیلترها هم پشتیبانی می‌کند. در واقع نرم‌افزار به بیش از ۱۵۰ فیلتر مجهز شده که می‌توانید با هرکدام دست به آزمون و خطا بزنید. از سوی دیگر می‌توانید تصاویر را در بسیاری از فرمت‌های گوناگون مانند PSD و TIFF و PDF و PNG باز یا ذخیره کنید. لایه‌ها درون مستندات فوتوشاپ حفظ می‌شوند که به شما اجازه می‌دهد به همکاری با شخص دیگری که از نرم‌افزار ادوبی استفاده می‌کند بپردازید. یک آپدیت تازه هم سازگاری با دیوایس‌های مجهز به چیپست M1 اپل را با خود به همراه آورد.

برنامه ادیت عکس GIMP

برنامه ادیت عکس gimp

پلتفرم‌ها: ویندوز، macOS و لینوکس

GIMP یک برنامه ادیت عکس رایگان دیگر است. این ویرایشگر تصویر متن‌باز در ابتدا روی پلتفرم‌های مبتنی بر یونیکس بالا آمد و حالا ورژنی برای لینوکس، ویندوز و مک هم دارد. GIMP مخفف عبارت GNU Image Manipulation Program است و انبوهی ابزار مختلف مانند ابزارهای نقاشی، ابزارهای رنگ و اصلاح، ابزارهای کلون کردن، انتخاب و بهبود را خواهید یافت. تیم توسعه این برنامه سخت در تلاش بوده تا از سازگاری خود با پلتفرم‌های مختلف اطمینان حاصل کند و بنابراین می‌توانید بدون هیچ مشکلی به سراغ تمام فرمت‌های فایلی محبوب بروید. از سوی دیگر شاهد یک فایل منیجر قدرتمند داخلی هم هستیم که شباهت‌های زیادی به سیستم Bridge شرکت ادوبی دارد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Creative BloqTom's Guide
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *