۹ اصل مهم برای ساخت بنر تبلیغاتی سایت — راهنمای کاربردی

۷۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
۹ اصل مهم برای ساخت بنر تبلیغاتی سایت — راهنمای کاربردی

در این مطلب نحوه ساخت بنر تبلیغاتی جذاب و تعاملی برای سایت را می‌آموزیم. همچنین چگونگی هدف قرار دادن مخاطبان مناسب و هدایت آن‌ها در قیف فروش مطرح می‌شود. اما قبل از آن به تعریف مفهوم بنر تبلیغاتی سایت و تاثیر آن در رشد و اهداف دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

بنر تبلیغاتی سایت چیست ؟

بنر تبلیغاتی روشی برای جذب مخاطبان وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و هر رسانه دیجیتال دیگر است تا اقدام خاصی را انجام دهند. این تبلیغات بر پایه متن، تصویر یا ویدیو هستند و کاربر را به کلیک کردن تشویق می‌کنند. پس از آن کاربر به صفحه فرودی هدایت می‌شود که دارای «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) است. برای مثال کاربر را به سمت خرید کالای خاصی هدایت می‌کند.

به طور معمول مدل قیمت‌گذاری تبلیغات نمایشی و آنلاین به صورت کلیکی یا CPC است. این بدین معنی است که هر بار کاربر روی بنر تبلیغاتی شما کلیک کند، بر اساس استراتژی کلی «مبلغ پیشنهادی» (Biding)، مبلغی از شما دریافت می‌شود.

از طرف دیگر از بنرهای تبلیغاتی سایت می‌توان برای کمپین‌های هدف‌گیری مجدد استفاده کرد. در بازاریابی مجدد بنر تبلیغاتی سایت برای کاربرانی نمایش داده می‌شود که از آن وب‌سایت خاص بازدید کرده باشند. هدف در اینجا این است که آن کاربران را مورد هدف‌گذاری مجدد قرار دهیم و آن‌ها را تشویق کنیم با بازگشتن به وب‌سایت اقدام خاصی را انجام دهند.

شکل‌های دیگر تبلیغات نمایشی

کمپین‌های تبلیغات نمایشی یا بنری می‌توانند در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های تبلیغات نمایشی است. بنرهای تبلیغاتی معمولا بالا یا کنار وب‌سایت‌ها نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال در تصویر زیر چند نمونه از تبلیغات بنری شرکت اسنپ را مشاهده می‌کنید.

بنری

تبلیغات بینابینی

این تبلیغات قبل از هدایت کاربر به صفحه موردنظرش در قالب بنر تبلیغاتی به او نمایش داده می‌شود. برای مثال در تصویر زیر بین مراحل بازی، تبلیغات بینابینی به نمایش درآمده است.

بینابینی

تبلیغات Rich

«Rich Media» تبلیغات تعاملی شامل عناصر قابل کلیک، ویدیو و تصویر هستند. برای مثال تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغات Rich است که طراحی آن مانند فرم است و کاربران می‌توانند آن را پر کنند.

rich media

تبلیغات ویدیویی

پلتفرم تبلیغاتی یوتیوب مانند شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیس‌بوک، روش جدیدی را برای دیجیتال مارکترها ایجاد کرده است. تبلیغات ویدیویی به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید و در سطح شخصی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید بنابراین سرمایه‌گذاری روی آن ارزشمند است.

تبلیغات همسان

تبلیغات همسان استراتژی موثر برای رساندن پیام به مخاطبان هدف است. این رویکرد به شما امکان می‌دهد تا محتوای مورد علاقه کاربران را در کانال‌های کسب‌وکار خود تولید کنید.

اصول مهم برای بهبود بنر تبلیغاتی سایت

در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که با استفاده از آن بیشترین بهره را از تلاش تبلیغات بنری خود ببرید و نرخ بازگشت سرمایه مطلوبی داشته باشید.

1. بنرهای تبلیغاتی و قیف فروش

مانند همه استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی، تبلیغات بنری نیز از مرحله تنظیم اهداف شروع می‌شود. بر اساس مطالعات، متوسط «نرخ کلیک» (Click Through Rate | CTR) بین تمام شکل‌های تبلیغات نمایشی 0/06 درصد است. با این حال، می‌توان با راه‌اندازی کمپین‌های هدف‌گذاری مجدد به نرخ بازگشت سرمایه مناسب دست یافت. در نتیجه، استراتژی شما در نهایت بر پایه اهداف خواهند بود. برخی اهداف ممکن در تبلیغات نمایشی شامل فهرست زیر است.

  • برندسازی و آگاهی از برند
  • تولید «لید» (Lead) یا مشتری راغب
  • جذب کاربران رها شده از طریق کمپین هدف‌گذاری مجدد
  • هدایت لیدها در فرآیند خرید

بر اساس مطالعات تبلیغات نمایشی با ارائه سه هدف مهم آگاهی از برند، یادآوری برند و وفاداری کارایی بسیاری دارند. این موارد در شکل زیر قابل مشاهده است.

قیف فروش

به عبارت دیگر تبلیغات نمایشی باید برای ایجاد و حفظ آگاهی از برند و تقویت وفاداری مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. حتی با اینکه نرخ کلیک تبلیغات نمایشی ۰/۰۶ درصد است اما مانند بقیه کانال‌های بازاریابی ارزش امتحان را دارد. این موضوع به‌خصوص زمانی که در حال ایجاد استراتژی بازاریابی قدرتمند برای موتورهای جست‌وجو هستید، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

اهداف، اولین بخش از استراتژی مستند شما هستند. ابتدا مشخص کنید که چرا تبلیغات را راه‌اندازی می‌کنید و در پی دست یافتن به چه چیزی هستید. همچنین باید معیارهایی را مشخص کنید که به وسیله آن‌ها عملکرد تبلیغات خود را اندازه بگیرید.

2. هدف‌گذرای صحیح

این بخشی است که باعث موفقیت یا شکست کمپین شما می‌شود. بدون هدف‌گذرای مناسب، تبلیغات خود را به افرادی ارائه می‌کنید که به پیشنهاد شما اهمیتی نمی‌دهند. در ادامه گزینه‌های مختلف هدف‌گیری در شبکه نمایش و طرز کار هر یک فهرست شده است.

  • هدف‌گذاری کلمات کلیدی: گوگل، تبلیغات شما را در کنار محتوای وب‌سایت‌هایی با کلمه کلیدی مشترک نمایش می‌دهد.
  • هدف‌گذاری جمعیت‌شناختی: این نوع هدف‌گذاری به شما اجازه می‌دهد مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی وب‌سایت‌های مختلف، دسته‌بندی کنید.
  • هدف‌گذاری Placement: این هدف‌گذاری به شما امکان انتخاب وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغاتتان را می‌دهد. برای مثال اگر مخاطبان مد و پوشاک را هدف قرار می‌دهید، وب‌سایت‌های معروف در این حوزه را برای نمایش تبلیغات انتخاب می‌کنید.
  • هدف‌گذرای موضوعی:‌ این هدف‌گذاری به کاربر امکان می‌دهد تا گروهی از وب‌سایت‌ها با موضوعی مشخص را هدف قرار دهد.
  • هدف‌گذاری مخاطبان: به شما اجازه می‌دهد تا کاربرانی را هدف قرار دهید که قبلا از وب‌سایت شما دیدن کرده‌اند (بازاریابی مجدد).
  • هدف‌گذاری علاقه: گوگل به داده‌های زیادی درباره کاربرانش دسترسی دارد که این موضوع به شما امکان می‌دهد تا تلیغات نمایشی را بر اساس کوئری کاربران ارائه کنید. این هدف‌گذرای به دو دسته تقسیم می‌شوند.
  1. In-Market: این هدف‌گذاری مربوط به محصولات و خدمات است و کسانی را هدف قرار می‌دهد که علاقه‌مند به خرید هستند.
  2. Affinity: موضوعات و علاقه کاربران را تجزیه و تحلیل می‌کند تا هویت کاربری خاص را ایجاد کند.

گاهی ممکن است نخواهید تبلیغاتتان در وب‌سایت‌هایی با موضوعاتی خاص نمایش داده شود. این مورد به عنوان هدف‌گذاری حذف نمایش شناخته می‌شود. کاربرد آن این است که می‌توانید تبلیغات نمایشی خود را در کلمه کلیدی، وب‌سایت و موضوع خاصی حذف کنید. عملکرد این مورد مانند کلمات کلیدی منفی است که در آن مشخص می‌کنید چه محتوایی را هدف قرار ندهد.

در ادامه حذف دسته‌بندی وب‌سایت وجود دارد. به طور معمول از این مورد برای اطمینان از این استفاده می‌شود که تبلیغات در سایت‌های با مضامین محتوای بزرگسالان، قمار و صفحات خطا ظاهر نشود.

3. خلاقیت در طراحی تبلیغات

پس از هدف‌گذاری مخاطبان، زمان جذب مخاطب و هدایت آن‌ها به سمت کلیک است. در این قسمت خلاقیت تبلیغاتی وارد عرصه می‌شود. ۶ نکته وجود دارد که باید برای برنامه‌ریزی و طراحی بنر تبلیغاتی سایت رعایت کنید.

۱. استفاده از زبان مناسب

مانند بازاریابی موتورهای جست‌وجو، تبلیغات نمایشی به شما اجازه می‌دهد مشتریان خاصی را هدف بگیرید. این بدین معنی است که شما باید با هر گروه به طور مستقل صحبت کنید نه این‌که زبان مورد استفاده برای صحبت با همه آن‌ها یکی باشد. برای مثال، فردی فروشگاه آنلاین کفش راه‌اندازی می‌کند و تصور می‌کند که مخاطبان و مشتریانش برای استایل خود اقدام به خرید کفش می‌کنند. اما پس از بررسی و صحبت با مشتریان متوجه می‌شود که بسیاری از آن‌ها معیار راحتی را مقدم می‌شمارند.

بنابراین، این فروشگاه می‌تواند مشخصات جمعیت‌شناختی و روانشناسی خریداران را شناسایی کند و تبلیغات ویژه‌ای به آن‌ها ارائه دهد. در مجموع باید اطمینان حاصل کنید که زبان تبلیغات شما با مخاطبان هماهنگ باشد. در عین حال باید از کلمات پر سروصدا اجتناب کنید.

۲. جذابیت متن تبلیغ

در حالی‌که تبلیغات نمایشی عمدتا بصری هستند اما برای نوشتن متن این تبلیغات نکاتی وجود دارد که باید رعایت شوند. در ادامه این نکات فهرست شده‌اند.

  • ایجاد فوریت: از کلمانی مانند «اکنون» و «نیاز» بهره بگیرید تا افراد را تشویق کنید تا سریع روی تبلیغ کلیک کنند.
  • ایجاد کنجکاوی: از آن‌ها سوال بپرسید و با عباراتی مانند «قبل از آن‌که خیلی دیر شود» فضایی رمزآلود به‌وجود آورید.
  • استفاده از اعداد و نمادها: فهم اعداد ساده است و این موضوعی کلیدی برای جلب توجه است. برای تشویق افراد به کلیک، از آمار استفاده کنید.
  • برجسته‌نویسی: نحوه ارائه کلمات به اندازه خود کلمات مهم هستند. از حروف و تایپوگرافی برجسته استفاده کنید ولی مطمئن شوید که متن تبلیغ برای خواندن واضح است.
بنر

برای مثال در تصویر بالا با استفاده از عباراتی مانند «فروشت را متحول کن» و «شروع رایگان» کاربر به کلیک کردن تشویق می‌شود.

۳. تصاویر ساده و گویا

تصاویر مورد استفاده در بنرهای تبلیغاتی باید ساده، به دور از پیچیدگی و مرتبط با برند شما باشند. تصاویر، ابزار بصری مناسبی برای انتقال پیام هستند. در زیر نمونه‌های از بنر تبلیغاتی Dropbox را مشاهده می‌کنید که از تصاویر روشن و ساده برای جلب توجه استفاده کرده است.

نمونه بنر

۴. فراخوانی به اقدام

مانند صفحه فرود، بنر تبلیغاتی سایت و سایر دارایی‌های بازاریابی هم نیاز به فراخوانی به اقدام دارند. فراخوانی به اقدام را می‌توان در متن قرار داد یا آن را به صورت دکمه طراحی کرد. دلیل این کار این است که کاربران اینترنت شرطی شده‌اند که شکل دکمه را به عنوان خود دکمه تشخیص دهند و روی آن کلیک کنند. بنابراین با قرار دادن آن در تبلیغ خود، افراد روی آن کلیک می‌کنند. تصویر زیر نمونه‌ای از استفاده از شکل به جای دکمه فراخوانی به اقدام را در یک بنر تبلیغاتی نشان می‌دهد.

فراخوانی به اقدام

در مثالی دیگر، ۴۰ درصد تخفیف برای دوره آموزش طراحی ارائه شده است و با استفاده از دکمه فراخوانی به اقدام کاربر، به صفحه ثبت‌نام هدایت می‌شود. نحوه طراحی این بنر به طور کامل در مطلب زیر آورده شده است.

 

نمونه طراحی بنر با فتوشاپ

5. رنگ

در طراحی بنر تبلیغاتی سایت، رنگ اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه برای جلب توجه افراد و برانگیختن احساسات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران رنگ بنر را با برند شما در ذهن خود مرتبط می‌کنند. در نظر داشتن اصول روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات برای طراحی بنر امری ضروری است. بسته به این‌که مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی شما چه کسانی هستند، ممکن است از رنگ‌بندی کمی متفاوت نسبت به برند و لوگوی خود بهره بگیرید.

برای مثال آبی و مشکی رنگ‌های پراستفاده در حوزه صنعت هستند. بنابراین اگر در حوزه صنعت فعالیت می‌کنید، استفاده از این رنگ‌ها در تبلیغات نمایشی، اعتماد به برند شما را افزایش خواهد داد. برای انتخاب رنگ در تبلیغات بنری موارد زیادی را باید در نظر داشته باشید. به عنوان نمونه بنر تبلیغاتی جی‌پلاس را با طراحی آبی و مشکی مشاهده می‌کنید.

بنر تبلیغاتی متحرک Gplus

مهم‌ترین سوالاتی که در این مورد باید از خود بپرسید در زیر فهرست شده‌اند.

  • مخاطبان کمپین من چه کسانی هستند و چه رنگی بیشتر آن‌ها را جذب می‌کند؟
  • افراد از برند و حوزه تخصصی من چه انتظاراتی دارند؟

به طور معمول باید از دو یا سه رنگ غالب در تبلیغات خود بهره بگیرید. استفاده از رنگ‌های نزدیک به‌هم افراد را از تمرکز روی موارد مهم بازمی‌دارد، درحالی‌که استفاده از چند رنگ متضاد در کنار هم به شما در برجسته کردن بخش‌های مهم کمک می‌کند.

۶. فونت

فونت، عنصر دیگری است که باعث جلب توجه به مهم‌ترین بخش‌های بنر می‌شود. متن‌های برجسته باید مشکلات مخاطبان را نشان دهد. باید با استفاده از ترتیب و نسبت فونت استفاده شده، مخاطب را به سمت اطلاعات مهم راهنمایی کنید. تعداد بی‌شماری فونت وجود دارد و نمی‌توان گفت فونتی از فونت دیگر موثرتر و بهتر است. در هر بنر تبلیغاتی خود تنها از یک فونت بهره بگیرید.

برای مطالعه بیشتر در مورد طراحی بنر تبلیغاتی سایت، مطالعه منابع زیر توصیه می‌شود.

4. صفحه فرود اثربخش

پس از ایجاد بنر تبلیغاتی جذاب که کاربر را به انجام اقدام موردنظر تشویق می‌کند، زمان آن است که ترافیک ایجاد شده را به مشتری و لید تبدیل کنید. صفحه فرود در هر کمپین بازاریابی حیاتی است. این اهمیت در مورد تبلیغات کلیکی دو چندان است.

در ادامه نکاتی برای بهبود صفحه فرود مطرح شده است.

  1. هر صفحه فرود باید تنها یک پیام و هدف داشته باشد.
  2. نحوه استفاده از محصولات، خدمات و پیشنهادات شما را نشان دهد.
  3. تایید اجتماعی در قالب توصیه مشتریان راضی و لوگو شرکت در آن قرار داده شود.
  4. کوتاه و تنها حاوی اطلاعات مهم باشد.
  5. نوار پیمایش نداشته باشد تا کاربر برای انجام اقدام موردنظر مجبور به اسکرول کردن نباشد.
  6. دکمه فراخوانی به اقدام به صورت واضح و در بالای صفحه قرار داشته باشد.
  7. قرار دادن ویدیو در آن باعث بهبود نرخ تبدیل می‌شود.
  8. در صورت استفاده از فرم، تنها اطلاعات ضروری را از کاربر بپرسید و از پرسش در مورد اطلاعات به شدت خصوصی پرهیز کنید.

احتمالا بسیاری از این نکات را از قبل می‌دانستید. اما در طراحی صفحه فرود برای تبلیغات نمایشی چند نکته دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اول این‌که پیام تبلیغ باید با متن صفحه فرود منطبق باشد. این مورد شامل عنوان‌ها و فراخوانی به اقدام می‌شود. در مثال زیر اسنپ فود تا ۳۰ درصد تخفیف برای سفارش شیرینی از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن خود را پیشنهاد می‌دهد که این موضوع در بنر تبلیغاتی آن واضح است.

نمونه بنر

سفر کاربر از آگهی تا صفحه فرود ادامه می‌یابد. نشانه‌های متن و ویژگی‌های بصری (مثلا رنگ دکمه فراخوانی به اقدام) همگی باید با هم هماهنگ باشند. در تصویر زیر، اسنپ از افراد برای پیوستن به ناوگان خود دعوت می‌کند.

نمونه بنر

صفحه فرود متصل به این بنر تبلیغاتی مانند تصویر زیر است.

صفحه فرود

همان‌طور که می‌بینید طراحی کلی، از رنگ تا تصاویر مورد استفاده، همگی با تبلیغ تطابق دارند و زمانی فرد روی تبلیغ کلیک می‌کند که از قبل برای انجام اقدام موردنظر آماده بوده است. به همین دلیل هماهنگی تبلیغ با صفحه فرود اهمیت زیادی دارد. تجربه از‌هم‌گسیخته، مخاطبان را گمراه می‌کند و در نتیجه به تبدیل‌ها آسیب می‌زند. در مثال اسنپ، قبل از این کمپین تبلیغاتی، صفحه آن به شکل زیر بود و آثاری از تشویق کاربران برای ثبت‌نام در ناوگان در آن وجود ندارد.

صفحه اصلی

۵. اندازه‌گیری عملکرد بنر تبلیغاتی سایت

پس از راه‌اندازی کمپین تبلیغات بنری مرحله جمع‌آوری اطلاعات از نتایج به‌دست‌آمده است. در ادامه ۴ معیار اصلی وجود دارد که باید در تمام مراحل قیف تبلیغات درنظر گرفته شود. رصد این معیارها و بهبود فرآیند با استفاده از آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد که خلاقیت تبلیغات خود را افزایش دهید و تبدیل‌ها را بهینه کنید.

۱. نمایش

هر بار که تبلیغ به کاربر نشان داده شود به عنوان یک «نمایش» (Impression) شمرده می‌شود. بنابراین تعداد نمایش، دفعاتی است که بنر تبلیغاتی به کاربران در وب‌سایت یا اپلیکیشن ارائه شده است. با این معیار تعداد دفعات نمایش تبلیغ در هر وب‌سایت تعیین می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد تا با توجه به نرخ کلیک، عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را بسنجید.

اگر تعداد کل نمایش تبلیغ افزایش یافت به این معنی است که به کاربران گسترده‌تری دسترسی پیدا کرده‌اید. با این حال اگر سایر معیار با آن رشد نکنند به معنی وجود مشکلی در تبلیغات است. مشکل می‌تواند در هدف‌گیری اشتباه، پیام تبلیغاتی غیرجذاب یا صفحه فرود ضعیف باشد. بزرگ‌ترین مزیت افزایش تعداد نمایش، افزایش آگاهی از برند است. هر چه تعداد افراد بیشتری تبلیغات شما را ببینند، برند شما بیشتر تقویت می‌شود. در عین حال باید معیارهای دیگر را نیز مدنظر داشته باشید.

۲. Reach

در حالی‌که Impression، تعداد دفعات نمایش تبلیغ را اندازه‌گیری می‌کند، معیار Reach به شما نشان می‌دهد واقعا چند نفر به تبلیغ شما توجه کرده‌اند. به عبارت دیگر تعداد بازدیدهای یکتای تبلیغ شما را اندازه‌گیری می‌کند. با رصد و بهینه‌سازی معیار Reach اطمینان حاصل می‌کنید که پول خود را با نمایش تبلیغ به افراد تکراری هدر نمی‌دهید.

با نشان دادن تبلیغ به مخاطبان گسترده، آن‌ها برند شما را در ذهن خواهند سپرد اما خطر این وجود دراد که تبلیغات خود را به مخاطبان نادرست بیش از یک بار نمایش دهید. بنابراین از بهینه‌سازی هدف‌گذاری خود برای افزایش بهره‌وری تبلیغات اطمینان حاصل کنید.

۳. نرخ کلیک

«نرخ کلیک» ( Click Through Rate | CTR) تعداد دفعاتی است که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند. این معیار با استفاده از تقسیم تعداد کلیک‌ها به تعداد نمایش‌ها محاسبه می‌شود. برای مثال، اگر با ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ، ۱۸ نفر روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک عددی معادل 1/8 درصد خواهد بود. این معیار به شما در اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغ کمک می‌کند. اما باید چرایی کلیک کردن افراد را نیز در نظر بگیرید. در نهایت همه این فعالیت‌ها برای تبدیل شدن کاربر به مشتری یا لید است.

اگر نرخ کلیک تبلیغات شما پایین باشد، سعی کنید در تبلیغات خود از خلاقیت بیشتری بهره ببرید. با استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات، طراحی بنر خود را تنوع ببخشید و متن آن را تغییر دهید. سپس با استفاده از تست A/B  اثربخشی تبلیغ جدید را بسنجید.

۴. نرخ تبدیل

نرخ تبدیل تعداد افرادی هستند که روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند، وارد صفحه فرود شده‌اند و اقدام موردنظر از جمله پر کردن فرم، دانلود اپلیکیشن یا خرید را انجام داده‌اند. نرخ تبدیل کم، ممکن است یکی از دو معنی زیر را داشته باشد.

  • ترافیک بی‌کیفیت تولید می‌کنید و هدف‌گیری مخاطبان مناسب نیست.
  • صفحه فرود شما بهینه‌سازی نشده است.

اگر مشکل شما مورد اول است، به تنظیمات هدف خود بازگردید و جزئیات بیشتری را لحاظ کنید. با بررسی وب‌سایت‌ها و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطبان، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با عملکرد ضعیف را شناسایی کنید. اگر به صحت هدف‌گذاری خود اطمینان دارید، برای صفحه فرود خود تست A/B‌ راه‌اندازی کنید. با تغییر عنوان، فراخوانی به اقدام یا کل پیشنهاد، بررسی کنید که چه تغییری در میزان نرخ تبدیل اتفاق میفتد.

۶. احیا فرصت‌های از دست رفته با بازاریابی مجدد

بازاریابی مجدد یا هدف‌گذاری مجدد روشی است که در آن تبلیغات به افرادی نمایش داده می‌شود که تا آن زمان حداقل یک بار از وب‌سایت شما دیدن کرده‌اند. این فناوری اخیر به شما امکان می‌دهد تبلیغات را بر اساس محتوای مشاهده شده کاربر در وب‌سایت به او ارائه دهید. این بدین معنی است که کاربر از صفحات، محصولات یا خدماتی در وب‌سایت شما در گذشته دیدن کرده است و با استفاده از بازاریابی مجدد تبلیغات، بر اساس همان محصولات یا خدمات به وی ارائه می‌شود.

بازاریابی مجدد با استفاده از قابلیت‌های جاوا اسکریپت و کوکی‌ها انجام می‌گیرد. برای مثال کاربر از وب‌سایتی برای اجاره اقامتگاه، صفحه زیر را مشاهده کرده است.

صفحه محصول

و در وب‌سایتی دیگر با محتوای آموزشی درباره موبایل، بنر تبلیغاتی زیر با محتوای مشاهده شده در قبل به او نمایش داده شده است که نشان دهنده فعالیت‌های بازاریابی مجدد آن شرکت است.

نمونه بنر

راه‌اندازی کمپین بازاریابی مجدد با استفاده از گوگل ادز شامل مراحل زیر است. برای استفاده از تبلیغات بازاریابی مجدد در گوگل ادز، باید مخاطبان خود را در گوگل آنالیتیگس ایجاد کنید. برای این کار به قسمت Admin در گوگل آنالیتیکس بروید و در بخش Property همانند شکل Audience Definitions > Audiences را انتخاب کنید.

بازاریابی مجدد

در بخش بعدی بازاریابی مجدد را فعال کنید و روی دکه «+New Audience» کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید بر اساس ویژگی‌هایی مانند صفحات مشاهده شده توسط کاربران، دسته مخاطب جدیدی به‌وجود آورید.

بازاریابی مجدد

پس از ایجاد مخاطبان می‌توانید تبلیغات گوگل ادز را بر اساس بازاریابی مجدد به آن‌ها ارائه دهید.

در ادامه ۳ نکته کاربردی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بازاریابی مجدد را مطرح می‌کنیم.

  • برای شروع از صفحات یا محصولاتی با عملکرد خوب آغاز کنید. بر اساس تعداد صفحات یا محصولاتی که ارائه می‌دهید، ممکن است حجم فعالیت‌های بازاریابی مجدد شما به شدت زیاد شود. بنابراین، بهتر است با پرفروش‌ترین محصولات و بهترین صفحات خود آغاز کنید.
  • عناصر جدید را آزمایش کنید. برای بهبود نتایج تصاویر، متن و دکمه‌های فراخوانی به اقدام جدید را آزمایش کنید. هربار تنها یک عنصر را مورد آزمایش قرار دهید تا بتوانید تاثیر آن را بر نتیجه ارزیابی کنید.
  • به مشتریان موجود خدمت‌رسانی کنید. تبدیل مشتریان موجود راحت‌تر از مشتریان احتمالی است. آن‌ها در حال حاضر به برند شما اعتماد دارند، بنابراین از تکنیک‌های Cross-sell و Upsell برای فروش محصولات و خدمات خود در بازاریابی مجدد بهره بگیرید.

در روش Cross-sell که به آن فروش متقابل نیز می‌گویند، در کنار فروش محصول به مشتری، از وی دعوت می‌شود تا محصول مکمل آن را کالا را نیز خریداری کند. برای مثال پس از خرید گوشی موبایل فروشنده با استفاده از این روش به شما حافظه جانبی و کاور گوشی می‌فروشد.

در روش Upsell که به آن بیش‌فروشی نیز می‌گویند، فروشنده فرد را به خرید کالای باکیفیت‌تر و گران‌تر تشویق می‌کند. برای مثال فروشنده به جای کرم ضدآفتاب معمولی شما را تشویق به خرید برندی گران‌تر با خاصیت از بین برندگی لک و مرطوب‌کنندگی می‌کند.

فروش متقابل بیش فروشی

7. استفاده از فرمت فایل صحیح

فرمت‌های زیر برای بنر تبلیغاتی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • JPG
  • PNG
  • GIF
  • HTML5

فایل‌های JPG و PNG و GIF در نرم‌افزارهای ایلاستریتور و فتوشاپ طراحی می‌شوند اما برای طراحی بنر تبلیغاتی HTML5 از «ادوبی انیمیت» (Adobe Animate) و «Google Web Designer» استفاده می‌شود. دقت داشته باشید استفاده از تبلیغات «Flash» قدیمی شده است. «Flash Ads» بنرهای تبلیغاتی تعاملی هستند که توسط برنامه «Adobe Flash» طراحی می‌شوند و می‌توانند شامل انیمیشن، فیلم و صدا باشند.

۸. حجم بنر تبلیغاتی

هرچه حجم فایل کمتر باشد، بهتر است. تبلیغ شما باید به سرعت بارگذاری شود و قبل از این‌که افراد اسکرول کنند و از روی آن رد شوند، به نمایش دربیاید.

۹. کیفیت بالا

حجم کم و کوچک بودن اندازه بنر تبلیغاتی سایت به این معنی نیست که کیفیت عناصر آن را پایین بیاورید. از تصاویر با کیفیت خوب و فونت مناسب و خوانا بهره بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که به صورت واضح از عناصر برندینگ مانند لوگو استفاده کنید. سپس از بالاترین کیفیت ممکن با محدودیت 150 کیلوبایت خروجی بگیرید.

با توجه به اهمیت یادگیری بازاریابی و مباحث مرتبط با آن، فرادرس اقدام به انتشار دوره آموزشی مدیریت بازاریابی کرده است که لینک آن در ادامه آورده شده است.

سایز استاندارد بنر تبلیغاتی سایت

اندازه بنر تبلیغاتی سایت می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر موفقیت کمپین داشته باشد. اگر از «شبکه تبلیغات نمایشی گوگل» (Google Display Network | GDN) استفاده می‌کنید گزینه طراحی مربعی و مستطیلی را در اختیار دارید. بهتر است در هر اندازه حداقل دو طراحی متفاوت داشته باشید و عملکرد آن‌هار ا مقایسه کنید.

صرف‌نظر از این‌که خودتان کمپین تبلیغاتی را اجرا می‌کنید یا آن را برون‌سپاری کرده‌اید، باید بدانید کدام تبلیغات بیشترین بازدهی، کلیک و فروش را برای شما به همراه دارد. شبکه‌های اصلی که تبلیغات بنری معمولا در آن‌ها انجام می‌گیرد، شامل موارد زیر است.

  • گوگل
  • فیس‌بوک
  • اینستاگرام

هر پلتفرم ویژگی‌های خاص خود را برای تبلیغات دارد. برای به دست آوردن بهترین نرخ بازگشت سرمایه، رعایت اندازه بهینه در هر پلتفرم ضروری است.

بنر تبلیغاتی سایت در گوگل

گوگل بنرهای تبلیغاتی در اندازه‌های متنوعی ارائه می‌دهد که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه فهرست رایج‌ترین اندازه‌های بنر تبلیغاتی گوگل را بررسی می‌کنیم.

اندازه بنر
برای مشاهده اندازه کامل، کلیک کنید.

مربع کوچک 200 × 200

این بنرهای کوچک به دلیل این‌که به خوبی در معرض دید مخاطبان قرار نمی‌گیرند، در بین ناشران محبوبیت کمتری دارند.

بنر مربع

مربع 250 × 250

این مورد از بنر قبلی اندازه بزرگ‌تر و تنوع و تطبیق‌پذیری بیشتری دارد و موردی ایده‌آل برای فضاهای کوچک است. اما به دلیل اندازه کوچک آن، کمتر توسط کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنر مربع

بنر 60 × 468

این بنر مانند Leaderboard است اما اندازه آن کوچک‌تر است. همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است، معمولا بین محتوای اصلی در قسمت بالای نوار ناوبری قرار می‌گیرد. با وجود واکنش‌گرایی که دارد اما به دلیل اندازه کوچک، عملکرد مناسبی را ارائه نمی‌دهد.

بنر

مستطیل متوسط 250 × 300

با تعبیه بنر تبلیغاتی در این اندازه در متن وب‌سایت یا انتهای متن، این بنر عملکرد بهتری را خواهد داشت و در کل اندازه محبوبی بین ناشران و کسب‌وکارها است.

بنر مستطیل

مستطیل بزرگ 280 × 336

محل مناسب قرار دادن این بنر، نوارهای کناری یا داخل محتوا است. این اندازه مورد توجه ناشران و کسب‌وکارها است و به صورت متداول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنر مستطیل

تابلوی امتیازات 90 × 728

«تابلوی امتیازات» (Leaderboard) یا اعلامیه‌ها یکی از شناخته شده‌ترین قالب‌های تبلیغاتی است که معمولا بالای نوار ناوبری مشاهده می‌شود. استفاده از این قالب در فوروم‌ها متداول‌تر است. به دلیل اندازه و محل قرارگیری آن به خوبی توجه افراد را جلب می‌کند.

بنر

نیم‌صفحه 600 × 300

بنر تبلیغاتی نیم‌صفحه به دلیل اندازه بزرگ‌تر، بیشتر در معرض دید قرار دارد. این بنر تقریبا نیمی از صفحه وب را پوشش می‌دهد و در نهایت تعامل خوبی را به همراه دارد.

بنر نیم صفحه

تابلوی امتیازات موبایل 50 × 320

گوگل به طور اختصاصی برای موبایل، تبلت و لپتاپ تبلیغات را طراحی نمی‌کند اما استفاده از این اندازه بنر تبلیغاتی بهترین نتیجه را در گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهد.

بنر تبلیغاتی سایت در اینستاگرام

در تصویر زیر متداول‌ترین اندازه‌های بنر تبلیغاتی در اینستاگرام را در بخش‌های مختلف از جمله پست ویدیویی و تصویری، استوری و IGTV را مشاهده می‌کنید.

بنر اینستاگرام

بنر تبلیغاتی سایت در فیسبوک

مرسوم‌ترین اندازه‌ها در تبلیغات فیسبوک در تصویر زیر نشان داده شده است.

بنر فیسبوک

اگرچه ویدیو به صورت فزاینده‌ای محبوبیت پیدا می‌کند، اما بنرهای تبلیغاتی با اندازه 628 × 1200 در فیس‌بوک همچنان از یک تصویر واحد تشکیل شده‌اند و در «خوراک» (Feed) به نمایش در‌می‌آیند. در حالی‌که بنرهای تبلیغاتی 1080 × 1080 از چند تصویر و ویدیو تشکیل شده‌اند که به صورت چرخشی جابجا می‌شوند و هر کدام فراخوانی به اقدام خود را به صورت جداگانه دارند.  در GIF زیر نمونه‌ای از بنرهای چرخشی را مشاهده می‌کنید.

بنر چرخشی

مزایای بنرهای تبلیغاتی سایت

در ادامه به بررسی مزایای بنرهای تبلیغاتی سایت می‌پردازیم.

  • تنوع: بنرهای تبلیغاتی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و در قالب‌های متفاوت قابل طراحی هستند.
  • دسترسی: به دلیل وجود «شبکه نمایش گوگل» (Google Display Network | GDN) به طور مستقیم به میلیون‌ها سایت از طریق حساب کاربری گوگل ادز خود دسترسی دارید.
  • هدف‌گذاری: به دلیل دسترسی گسترده شبکه نمایش گوگل، با انتخاب وب‌سایت مناسب می‌توانید مخاطبان مناسب را هدف‌گذاری کنید. این موضوع شامل هدف‌گذاری از نظر جمعیت‌شناختی و جغرافیایی همراه با علایق خاص مخاطبان هدف شما می‌شود.
  • قابلیت اندازه‌گیری: تعداد کلیک‌ها، نمایش‌ها و تبدیل‌ها از طریق گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس کاملا قابل ردیابی است.

معایب بنرهای تبلیغاتی سایت

بنرهای تبلیغاتی معایبی نیز دارند که در ادامه فهرست شده‌اند.

نادیده گرفتن بنرها: به دلیل ماهیت پربار تبلیغات بنری، برخی کاربران ممکن است به طور کلی آن‌هارا نادیده بگیرند. این موضوع منجر به نرخ کلیک پایین می‌شود. اگرچه می‌توان با استفاده از روش‌هایی مانند بازاریابی مجدد و تبلیغات Rich این مانع را دور زد.

مسدودکننده تبلیغات: همراه با این موضوع، فناوری مسدودکننده تبلیغات نیز اخیرا محبوبیت یافته است. با وجود کسب اجازه برای نمایش دادن تبلیغات، بسیاری از برندها و شرکت‌ها در پی دور زدن این مانع هستند.

معرفی فیلم آموزش مدیریت بازاریابی

آموزش مدیریت بازاریابی

هدف بازاریابی شناخت مشتریان است به‌گونه‌ای که محصولات و خدمات کاملا با نیاز آن‌ها منطبق باشد. مدیریت صحیح عناصر بازاریابی، کسب‌وکارها را به موفقیت می‌رساند، به همین دلیل است که این حوزه میان کسب‌وکارها اهمیت ویژه‌ای دارد. ازاین‌رو، «فرادرس» اقدام به انتشار دوره آموزش مدیریت بازاریابی در ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه و ۷ درس کرده است. در ادامه به توضیح سرفصل‌های این دوره می‌پردازیم.

درس یکم به تعاریف اولیه و فرآیند بازاریابی اختصاص دارد. در درس دوم استراتژی‌ها و فلسفه مدیریت بازاریابی مانند استراتژی‌های قیمت‌گذاری مطرح می‌شود. درس سوم و چهارم برندینگ و اصول و فنون مذاکره را آموزش می‌دهند و درس پنجم به مشتری‌مداری، اصول و فرآیند ارتباط با مشتری، چرخه رضایت و روش‌های جذب مشتری می‌پردازد.

درس ششم مباحث مرتبط با آثار و عواقب نارضایتی مشتری و مدیریت سکوت مشتری را بیان می‌کند و در نهایت در درس هفتم مدیریت شکایت مشتریان و چگونگی جلب نظر مشتریان شاکی آموزش داده می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

در این مطلب نکات مهم برای ساخت بنر تبلیغاتی سایت را مطرح کردیم. طراحی بنر تبلیغاتی سایت به شکل مناسب و کارآمد در بهبود تبلیغات هدفمند اینترنتی نقش اساسی دارد. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید یک مطلب آموزشی مطابق نیاز کاربران و مخاطبان هدف تولید کرده‌اید و می‌خواهید تبلیغات هدفمند بر اساس کلمات کلیدی در متن به نمایش درآیند. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «بازاریابی محتوا چیست» تدوین شده است و با استفاده از کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع نوشته مرتبط هستند و فضای کمی را اشغال می کنند در متن به نمایش درآمده‌اند.

بنرهای کاپریلا

کاپریلا بخش دیگری با کاربرد تبلیغ‌دهنده دارد. در این قسمت کسب‌وکارها به معرفی خود و محصولاتشان می‌پردازند. نکته مهم آن این است که تبلیغات این بخش تنها برای مخاطبان هدف انجام می‌گیرد. از آنجایی‌که مخاطبان هدف علاقه بیشتری به استفاده و خرید محصولات و خدمات شما دارند. بنابراین نرخ تبدیل این روش بالا خواهد بود.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

خرید رپورتاژ آگهی نیز روشی برای تبلیغات در فضای آنلاین است که به واسطه آن رتبه وب‌سایت با دریافت بک‌لینک بهبود می‌یابد. برای این‌که بازدهی رپورتاژ آگهی مناسب باشد، باید متن آن بر اساس لحن هر رسانه تدوین شود. در غیر این صورت، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. رعایت تمام نکات در نوشتن و انتشار رپورتاژ آگهی نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است.

بنابراین، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی استفاده شود که محتوای مناسب را با رعایت همه نکات لازم، با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. می‌توان «نشریلا» را به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. در ضمن کسب‌وکارها در نشریلا به معرفی و بررسی محصولات و خدمات خود می‌پردازند.

سوالات متداول پیرامون اصول ساخت بنر تبلیغاتی سایت

در ادامه به بررسی سوالات متداول در مورد اصول ساخت و انتشار بنر تبلیغاتی سایت می‌پردازیم.

ابزارهای رایگان برای طراحی بنر تبلیغاتی سایت کدامند ؟

Canva ابزار طراحی بنر تبلیغاتی برای پلتفرم‌های مختلف است و اندازه‌های استاندارد و پالت‌های رنگی موردنظر را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزار تحت وب است و علاوه بر موارد ذکر شده، قالب‌های آماده نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

لینک ابزار Canva «+»

بنر تبلیغاتی سایت باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد ؟

در طراحی بنر تبلیغاتی سایت باید از اندازه‌های استاندارد بهره بگیرید و مخاطبان را به درستی هدف‌گیری کنید. بنر تبلیغاتی باید ساده و در عین حال حاوی عناصر برند مانند لوگو باشد و حتما از فراخوانی به اقدام در آن استفاده شود. نکته مهم دیگر بهینه‌سازی صفحه فرود متصل به بنر تبلیغاتی است.

تبلیغات Rich Media چیست ؟

تبلیغات Rich Media، تبلیغاتی در فضای دیجیتال است که حاوی ویدیو، صدا و عناصر تعاملی است.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
acquisioCukinsta
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *