بلندترین کوه ترکیه

۶۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بلندترین کوه ترکیه
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران و جهان است. این کشور آسیایی اروپایی، شما را با فرهنگ و هنر، بناهای تاریخی و طبیعت زیبای خود شگفت‌زده خواهد کرد. می‌توانید سفر خود به ترکیه را از کوه‌های بلند شرقی آن شروع کنید، از طبیعت سرسبز آن بگذرید و به شهر‌های پرهیایو و سرزنده این کشور برسید. در آخر نیز می‌توانید پس از عبور از همه این شگفتی‌ها، سفر خود را با خرید بلیط پرواز استانبول به تهران به پایان برسانید.

بلندترین کوه ترکیه را بشناسید

مرتفع‌ترین کوه ترکیه در شرقی‌ترین نقطه آن واقع شده و آرارات نام دارد. معمولا روی این کوه، که در واقع یک آتش‌فشان غیرفعال است، قله‌ای پوشیده از برف می‌بینید. کوه آرارت دو قله آتش‌فشانی دارد که به نام‌های آرارات بزرگ و آرارات کوچک شناخته می‌شوند. ارتفع آرارت بزرگ به ۵،۱۳۷ متر می‌رسد و آرارات کوچک ۳،۸۹۶ متر ارتفاع دارد.

جالب است بدانید که آرارت در مرز بین چهار کشور ترکیه، ارمنستان، ایران و جمهوری نخجوان آذربایجان قرار دارد. قله کوه تنها ۱۶ کیلومتر از مرز ایران و آذربایجان فاصله دارد و در ۳۲ کیلومتری جنوب ارمنستان است. کوه آرارات بین رودخانه ارس و مورات قرار دارد.

قله یخی آرارات

قله یخی کوه آرارت یکی از مهم‌تری نمادهای این کوه به شمار می‌رود، اما از سال ۱۹۷۵ تا به حال کوچک‌تر شده است. در گذشته ۱۱ کوه یخ از قله برفی این کوه بیرون زده بودند و حدود ۱۰ کیلومترمربع کوه آرارات از برف پوشیده شده بود. اما در حال حاضر ۸ کیلومترمربع از این برف‌ها آب شده و ممکن است تا سال ۲۰۶۵، تنها در زمستان‌ها دیده شود.

گردشگری در کوه آرارات

کوه آرارات نه‌تنها مقصدی محبوب برای کوه‌نوردی و تورهای چندروزه پیاده‌روی است، بلکه در مجاورت بناهای تاریخی زیادی نیز قرار دارد. بیشتر مسافرانی که برای بالا رفتن از کوه آرارات به استان آگری سفر می‌کنند، از دیدن مناظر طبیعی و قلعه‌های قدیمی لذت می‌برند و غذاهای محلی نیز امتحان می‌کنند. در ادامه بعضی تفریحات و مکان‌های گردشگری آرارات را با شما مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تورهای کوه‌نوردی و پیاده‌روی

ارتفاع قله آرارات بزرگ به ۵،۱۳۷ می‌رسد و فقط کوه‌نوردان حرفه‌ای می‌توانند با تجهیزات ویژه به قله برسند. برای رسیدن به قله به یک راهنما و مجوز کوه‌نوردی نیاز دارید و این سفر می‌تواند تا ۴ روز به طول بی‌انجامد. البته تورهای چندروزه‌ای برای پیاده‌روی در دامنه آرارات وجود دارند که می‌توانند برای دیدن طبیعت بکر شرق ترکیه ایده‌آل باشند. بعضی تورها نیز شما را به دره‌ها، غار‌ها و آثار باستانی اطراف کوه می‌برند. کوه آرارات آب‌وهوایی سرد دارد و بهترین فصل برای بازدید از آن تابستان است. خوب است بدانید که قله این کوه حتی در تابستان نیز پوشیده از برف است.

سرای اسحاق پاشا (Ishak Pasha Palace)

می‌توانید سرای نیمه مخروبه اسحاق پاشا را در شهر دغوبایزید، که در استان آگری قرار دارد، ببینید. تاریخچه این کاخ به دوره عثمانی بر می‌گردد و از معدود کاخ‌های تاریخی باقی‌مانده ترکیه است. ساخت سرای اسحاق پاشا در سال ۱۶۸۵ شروع شده و تا دهه‌ها ادامه داشت. ساخت آن در سال ۱۷۸۴ کامل شد اما پس از چند سال در اثر زلزله آسیب دید و رها شد. همچنین آثاری از جنگ روسیه و ترکیه در این بنا به چشم می‌خورد.

در سال ۲۰۰۰، این کاخ به لیست بناهای میراث جهانی اضافه شد و در حال حاضر یکی از مناطق گردشگری مهم در حاشیه آرارات است. البته در سال‌های بعد، برای حفظ این بنا سقفی از جنس شیشه و چوب ساخته شد که نمای تاریخی آن را تغییر داده است. با این‌حال، می‌توانید برای بازدید به درون کاخ بروید و حتی از مقبره‌های سنگی ارمینایی نیز، که قدمت آن‌ها به بین قرون ۹ تا ۱۳ برمی‌گردد، بازدید کنید. جاذبه‌های درون کاخ شامل دو سالن دادرسی، مسجد، مطبخ، حمام، سالن مهمانی‌ها، دروازه‌های کمانی، دخمه و غیره می‌شود.

کشتی نوح در سایت دروپینار (Durupınar site)

دروپینار یک بنای زیرزمینی ۱۶۴ متری است که از نوعی آهن به نام لیمونیت ساخته شده و در استان آگری قرار دارد. این اثر باستانی تنها ۲۹ کیلومتر با قله آرارات بزرگ فاصله دارد و در ارتفاع ۱،۹۶۶ کیلومتری از سطح دریاست. اندازه و نوع این سازه باعث شده تا بسیاری باور داشته باشند که دروپینار در واقع باقی‌مانده کشتی نوح است. حتی در متون مذهبی قدیمی نیز نام آن به عنوان محل فرود کشتی نوح ذکر شده است.

باران‌های شدید و سه زلزله باعث کشف محل دروپینار، در سال ۱۹۴۸ شد. پس از آن، توجه باستان‌شناسان زیادی به این مکان جلب شد و توانست به عنوان یک جاذبه گردشگری نیز محبوبیت پیدا کند. علاوه بر ساختاری که به نظر می‌رسد مربوط به قسمت بالایی عرشه کشتی نوح باشد، سنگ‌های ارزپ دروگو نیز از جاذبه‌های سایت دروپینار هستند. این جاذبه شامل چندین سنگ بزرگ است که به صورت عمودی روی زمین قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد برای ثابت‌ نگه‌داشتن کشتی نوح استفاده شده‌اند. از آنجایی که همه این بناهای دیدنی بر روی یک کوه کم‌ارتفاع در حاشیه آرارات قرار گرفته‌اند، می‌توانند مقصدی ایده‌آل برای کوه‌نوردان تازه‌کار باشند. با بازدید از دروپینار، نه‌تنها شاهد باقی‌مانده یکی از شگفت‌انگیزترین معجزه‌های تاریخ خواهید بود، بلکه از طبیعت کوهستانی شرق ترکیه نیز لذت می‌برید.

سایر کوه‌های مرتفع ترکیه

اگر از کوه‌نوردان تازه‌کار هستید یا قصد گردشگری در سایر قسمت‌های ترکیه دارید، خوب است با چند کوه دیگر ترکیه نیز آشنا شوید.

کوه صوفان

کوه صوفان در شرق ترکیه و شمال دریاچه وان قرار دارد. صوفان دومین کوه آتشفشانی مرتفع در ترکیه‌ است و ارتفاع آن به ۴،۰۵۸ متر می‌رسد. این کوه دو قله در شرق و غرب خود دارد که با فاصله ۱.۵ کیلومتر از هم قرار گرفته‌اند و بین آن‌ها نیز دو دریاچه دیده می‌شود. از دیگر زیبایی‌های کوه صوفان می‌توان به قله پوشیده از برف آن، سنگ‌های آتش‌فشانی و منظره دریاچه وان و کوه آرارات اشاره کرد. همچنین بقیای یک قلعه آرمینایی کوچک در ارتفاع ۲۴۰۰ متری این کوه دیده می‌شود که می‌تواند مقصدی بی‌نظیر برای کوه‌نوردان باشد.

کوه کاچکار (Kaçkar)

ارتفاع کوه کاچکار به ۳،۹۳۷ متر می‌رسد و مرتفع‌ترین قله در رشته‌کوه کاچکار است. اگر می‌خواهید به قله این کوه برسید، می‌توانید از شمال شرقی آن که در روستای یوکاری کاوران (Yukarı Kavrun) قرار دارد شروع کنید. کوه کاچکار حدود ۴۰ کیلومتر از ساحل دریای سیاه فاصله دارد و در ۷۰ کلیومتری شهر ریزه واقع شده است.

کوه ارکیس (Erciyes)

این کوه یکی از آتشفشان‌های ترکیه است که در اثر انفجارهای آتشفشانی گذشته ایجاد شده و سنگ‌هایی از جنس آندزیت دارد. همچنین در گذشته قسمتی از قله آن به سمت شرق فروریخته است. کوه ارکیس در استان قیصریه ترکیه قرار دارد و شهر قیصریه نیز تنها ۱۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. با اینکه صعود به قله این کوه بسیار دشوار است، کوه‌نوردانی که به قله برسند می‌توانند همزمان دریای مدیترانه و دریای سیاه را ببینند.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که به عنوان یک کوه‌نورد حرفه‌ای به دنبال یک ماجراجویی جدید باشید یا فقط بخواهید با تاریخ و طبیعت چشم‌نواز ترکیه آشنا شوید؛ کوه آرارت برای شما مقصدی بی‌نظیر خواهد بود. اگر قصد سفر زمینی به ترکیه را داشته باشید، حتی می‌توانید از دامنه آرارت وارد مرز ترکیه شوید و سفر خود را با گشت‌وگذار در دامنه آن شروع کنید. در ادامه نیز می‌توانید از شهر‌های پرتکاپوی ترکیه دیدن کنید و سپس با خرید بلیط استانبول به تهران به خانه برگردید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *