برنامه نویسی اندروید رایگان – آموزش مقدماتی به بیان ساده

۴۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
برنامه نویسی اندروید رایگان – آموزش مقدماتی به بیان ساده

امروزه برنامه نویسی اندروید به یکی از پردرآمدترین و در عین حال پرطرفدارترین شاخه‌های موجود در دنیای برنامه نویسی تبدیل شده است. از همین رو، عده زیادی با توجه به فرصت‌های شغلی موجود به دنبال یادگیری و حضور در حوزه برنامه نویسی اندروید هستند. در این مطلب برای آن دسته از علاقه‌مندانی که به دنبال آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان هستند، راهنمایی ارائه شده است که با مطالعه آن می‌توان به صورت رایگان برنامه نویسی اندروید را از صفر شروع کرد و تا مرحله اجرا و خروجی گرفتن از ساده‌ترین اپلیکیشن اندرویدی در اندروید استودیو پیش رفت. همچنین در این نوشتار دوره‌های آموزش مقدماتی برنامه نویسی اندروید نیز برای یادگیری بیشتر به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

مطالعه این مطلب برای آشنایی با اصول اولیه برنامه نویسی اندروید مناسب است. در ادامه این نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان به صورت پروژه محور برای ساخت اپلیکیشن اندرویدی ساده Hello World ارائه شده است. علاوه بر این، در مطلب آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان ضمن بررسی مهم‌ترین نکات برای موفقیت در برنامه نویسی اندروید به مباحث مهمی همچون نصب اندروید استودیو (Android Studio)، ساخت پروژه اندروید، آشنایی با ساختار پروژه اندرویدی، ایجاد اکتیویتی و سایر موارد پرداخته شده است.

مقدمه آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

در این بخش به عنوان مقدمه آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان ، ابتدا به این سوال پاسخ داده شده است که چرا باید برنامه نویسی اندروید را یاد گرفت. سپس توضیحاتی در خصوص روش‌های مختلف ساخت اپلیکیشن اندروید ارائه شده و در انتها نیز مهم‌ترین نکات برای موفقیت در حوزه برنامه نویسی اندروید بیان شده‌اند. در ادامه نیز به سرعت آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان را با ساخت اپلیکیشن ساده Hello World ارائه خواهیم داد.

چرا باید برنامه نویسی اندروید را یاد گرفت؟

رشد و گسترش استفاده از سیستم‌عامل اندروید در دستگاه‌های مختلف از گوشی‌ها و تبلت‌ها گرفته تا تلویزیون و ساعت‌های هوشمند موجب شده است تا تقاضای زیادی برای اپلیکیشن‌های اندرویدی شکل بگیرد. در نتیجه، بسیاری از افراد و کسب و کارهای مختلف به دنبال استفاده از این فرصت هستند و همین عامل، میزان تقاضای بسیار خوبی را برای جذب برنامه‌نویسان اندروید به وجود آورده است.

حتی با وجود بیش از ۵.۹ میلیون توسعه‌دهنده اندروید در سراسر جهان، باز هم به دلیل تقاضای زیاد در این حوزه، بسیاری از کسب و کارها به افراد متخصص نیاز دارند. بنابراین، یادگیری برنامه نویسی اندروید منجر به بهره‌مندی از فرصت‌های شغلی متعددی می‌شود که در این حوزه وجود دارند. در ادامه، برخی از روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن ارائه شده است.

  • کسب درآمد از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای اپلیکیشن
  • درآمد به روش پرداخت درون برنامه‌ای
  • استخدام به عنوان توسعه‌دهنده در شرکت‌های حوزه فناوری
  • دریافت پروژه برنامه نویسی اندروید

استخدام توسعه‌دهندگان اندروید

روش‌های ساخت اپلیکیشن اندروید چیست؟

در این بخش از آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان، روش‌های مختلف ساخت اپلیکیشن اندروید مورد بررسی قرار گرفته‌اند. امروزه با توجه به فرصت‌های درآمدی مختلف از جمله تبلیغات و خدمات پرداخت درون برنامه‌ای، ساخت اپلیکیشن اندروید به تجارتی پر سود تبدیل شده است. به طور کلی، برای ساخت اپلیکیشن اندروید ۳ راهکار اصلی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه، ۳ راهکار اصلی ساخت اپلیکیشن اندروید مورد بررسی قرار گرفته است.

استفاده از برنامه‌ساز های اندروید

بدون شک آسان‌ترین راه برای ساخت اپلیکیشن اندروید استفاده از برنامه‌سازهای اندروید است. استفاده از این برنامه‌سازها بسیار ساده است و بدون نیاز به کد نویسی و تنها با استفاده از مولفه‌های «کشیدن و رها کردن» (Drag & Drop) موجود در این نرم‌افزارها می‌توان اپلیکیشن اندروید مورد نظر را توسعه داد. با استفاده از این برنامه‌سازها به سرعت می‌توان ایده‌های مختلف را پیاده‌سازی کرد و آن‌ها را برای انتشار در فروشگاه‌های اندرویدی قرار داد.

 

روش یادگیری برنامه نویسی اندروید

یادگیری برنامه نویسی اندروید روشی دیگر برای ساخت اپلیکیشن اندروید است. اگر فردی به فرایند توسعه اپلیکیشن و برنامه نویسی علاقه دارد و همچنین، از زمان کافی برخوردار است، می‌تواند با یادگیری برنامه نویسی اندروید به حوزه ساخت اپلیکیشن وارد شود. نکته‌ای که در خصوص یادگیری برنامه نویسی اندروید وجود دارد این است که داشتن نقشه راه برنامه نویسی اندروید می‌تواند مسیر یادگیری را هموار کند. در شروع مسیر یادگیری، می‌توان از آموزش‌های برنامه نویسی اندروید رایگان برای یادگیری اصول ابتدایی توسعه اندروید استفاده کرد.

استخدام توسعه‌دهندگان اندروید

با توجه به فضای رقابتی موجود در صنعت توسعه اپلیکیشن موبایل، توانایی توسعه سریع اپلیکیشن اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات با توجه به محدودیت‌های زمانی، بهترین گزینه برای ساخت اپلیکیشن اندروید، استخدام برنامه نویس اندروید است. علاوه بر این، می‌توان فرایند توسعه را به شرکت‌هایی محول کرد که در زمینه ارائه خدمات توسعه اپلیکیشن اندروید فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها دارای تیمی از برنامه‌نویسان متخصص و طراحان «رابط کاربری» (User Interface | UI) هستند و گزینه‌ای مطمئن برای ساخت اپلیکیشن اندروید به حساب می‌آیند.

کاتلین یا جاوا، کدامیک برای شروع برنامه نویسی اندروید بهتر است؟

اولین ایستگاه در مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید، انتخاب زبان برنامه نویسی است. علی‌رغم این که امکان توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی با زبان‌های مختلفی وجود دارد، اما تنها ۲ زبان رسمی «جاوا» (Java) و «کاتلین» (Kotlin) توسط گوگل برای برنامه نویسی اندروید معرفی شده‌اند. هر کدام از این دو زبان، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند که موجب برتری نسبت به دیگری می‌شود. در نتیجه، با بررسی دقیق قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و امکانات در هر کدام از این دو زبان، می‌توان انتخاب بهتری در خصوص زبان مورد استفاده برای برنامه نویسی اندروید داشت.

البته بسیاری از برنامه‌نویسان با تجربه در حوزه توسعه اپلیکیشن توصیه می‌کنند که افراد تازه‌کار برنامه نویسی اندروید را با زبان جاوا شروع کنند و سپس، در صورت نیاز به سراغ زبان کاتلین بروند. اما زبان کاتلین که از جاوا مشتق شده، نسبت به آن جدیدتر است و قابلیت و امکانات بیشتری را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد.

انتخاب کاتلین یا جاوا برای شروع برنامه نویسی اندروید رایگان

برای موفقیت در برنامه نویسی اندروید چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برنامه‌نویس اندروید شدن کار چندان دشواری نیست، اما مطمئناً تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس اندروید موفق و متمایز شدن از دیگر توسعه‌دهنده‌ها، کاری دشوار است. موفق شدن در این حوزه، مستلزم تلاش، پشتکار و داشتن صبر و حوصله بسیار در مسیر یادگیری خواهد بود.

برای موفقیت در برنامه نویسی اندروید رعایت برخی از نکات ضروری است. در این بخش از آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان در این مطلب، سعی شده است تا اصلی‌ترین نکات و راهنمایی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس اندروید موفق ارائه شود.

شروع با ساده ترین پروژه ها

یکی از نکات کلیدی برای یادگیری موثرتر برنامه نویسی اندروید این است که ابتدا به مفاهیم اولیه توسعه اپلیکیشن اندروید تسلط پیدا کنیم. در همین راستا، برای یادگیری بهتر می‌توان برنامه‌هایی ایجاد کرد که تنها عملکرد توابع و کتابخانه‌های موجود را مورد بررسی قرار دهند. برای این منظور می‌توان از آموزش‌های برنامه نویسی اندروید رایگان استفاده کرد، زیرا اکثر این آموزش‌ها بر همین اساس استوار هستند.

تست خروجی در تمام مواقع

تست و اجرای برنامه بر روی دستگاه‌های اندرویدی مختلف یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در فرایند توسعه اپلیکیشن اندروید باید رعایت کرد. برنامه‌نویسان اندروید باید پروژه اندرویدی خود را بر روی چندین دستگاه اندرویدی با نسخه‌های اندروید متفاوت تست کنند تا از عملکرد صحیح اپلیکیشن خود اطمینان حاصل شود. برای این منظور، بدون نیاز به خرید دستگاه‌های اندرویدی مختلف می‌توان از شبیه‌ساز اندرویدی موجود در اندروید استودیو استفاده کرد. شبیه‌ساز اندروید استودیو امکان ایجاد چندین دستگاه اندرویدی با نسخه‌های متفاوت و ابعاد دلخواه را فراهم می‌کند.

تست خروجی در تمام مواقع

یادگیری فقط آهسته و پیوسته

به دست آوردن یک مهارت و تعمیق یادگیری فرایندی تدریجی است و به مرور زمان رخ می‌دهد. برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن را نیز می‌توان به عنوان مهارت در نظر گرفت. برنامه‌نویسان تازه کار باید به مدت حداقل ۶ ماه به صورت میانگین روزی ۲ تا ۴ ساعت تمرین داشته باشند تا به یک زبان برنامه نویسی جدید مسلط شوند. علاوه بر این، برای توسعه اپلیکیشن جدید حداقل ۳ تا ۹ ماه زمان نیاز است.

داشتن صبر و تحمل زیاد

بسیاری از افراد برای شروع یادگیری از آموزش‌های برنامه نویسی اندروید رایگان استفاده می‌کنند. نکته‌ای که در خصوص مدت زمان یادگیری باید ذکر کرد این است که بسته به سطح تجربیات قبلی افراد از برنامه نویسی، مدت زمان یادگیری برنامه نویسی اندروید نیز متغیر است. در شروع کار ممکن است برنامه‌های توسعه داده شده طبق انتظار عمل نکنند و عملکرد مناسبی نداشته باشند. در چنین شرایطی با مطالعه و تمرین بیشتر در این خصوص می‌توان نواقصِ موجود را برطرف کرد. توسعه اپلیکیشن اندروید برای توسعه‌دهندگان با تجربه نیز حدوداً بین ۳ تا ۹ ماه زمان می‌برد.

یادگیری مداوم و بدون وقفه

موفقیت در هیچ حوزه‌ای به یک شب حاصل نمی‌شود، بلکه حاصل فرایندی تدریجی است. یادگیری برنامه نویسی اندروید نیز از این قاعده مستثنا نیست و نمی‌توان در مدتی کوتاه اپلیکیشن اندروید موفقی ایجاد کرد و توسعه داد. علاوه بر این، بهترین اپلیکیشن‌ها نیز برای به‌روز بودن و عملکرد بدون مشکل نیاز به تغییرات پیوسته دارند. با توجه به سرعت بالای تغییرات در دنیای فناوری و ظهور شیوه‌های جدید طراحی، نیاز است تا برنامه‌نویسان از آخرین روند‌ها و تکنولوژی‌های موجود در حوزه برنامه نویسی اندروید اطلاع داشته باشند. برای این منظور، آموزش‌های ویدیویی و متنی مختلفی در سطح اینترنت برای یادگیری برنامه نویسی اندروید رایگان موجود است.

یادگیری مداوم و بدون وقفه زبان‌های برنامه‌نوسی

پیش‌نیازهای لازم برای یادگیری برنامه نویسی اندروید رایگان چه هستند؟

موفقیت در هر زمینه‌ای مستلزم داشتن اطلاعات کاملی در خصوص مسیر پیشِ رو و چالش‌های موجود در آن است. آشنایی با مقدمات و پیش‌نیازهای یادگیری برنامه نویسی اندروید نیز به پیمودن هر چه بهتر این مسیر کمک می‌کند. برای همین منظور در این بخش از نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان، پیش‌نیازهای لازم برای یادگیری توسعه اندروید مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

یادگیری کدنویسی برای اپلیکیشن اندروید

اولین گام در نقشه راه برنامه نویسی اندروید رایگان، یادگیری نحوه کد‌نویسی برای اپلیکیشن‌های اندروید است. اگر چه برای برنامه نویسی اندروید زبان‌های زیادی وجود دارد، اما ۲ زبان کاتلین و جاوا زبان‌های رسمی برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آیند. کاتلین به تازگی توسط گوگل به عنوان زبان رسمی برنامه نویسی اندروید معرفی شده است و از نظر یادگیری نیز آسان‌تر است. اگر چه در نقطه مقابل، زبان جاوا چند منظوره است و طیف وسیع‌تری از قابلیت‌ها را به توسعه‌دهندگان اندروید ارائه می‌دهد.

برای یادگیری برنامه نویسی اندروید با جاوا و کاتلین منابع بسیاری وجود دارند. در ادامه، برخی از منابع موجود برای یادگیری برنامه نویسی اندروید رایگان ارائه شده است.

  • وب‌سایت رسمی توسعه‌دهندگان اندروید
  • وب‌سایت کاتلین
  • کتاب‌های آموزش برنامه نویسی اندروید
  • کلاس‌های آموزشی حضوری و مجازی

دانلود و نصب اندروید استودیو و SDK

در این بخش از آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان به بررسی IDE رسمی اندروید خواهیم پرداخت. اندروید استودیو به عنوان محیط رسمی توسعه اندروید شناخته می‌شود. اگر چه، امکان توسعه اپلیکیشن اندروید در محیط‌های دیگری غیر از اندروید استودیو نیز وجود دارد، اما برای توسعه‌دهندگان تازه کار اندروید استودیو بهترین انتخاب است.

برای شروع فرایند توسعه با اندروید استودیو نیاز است تا در کنار آن، «کیت توسعه نرم‌افزار اندروید» (Android Software Development Kit | Android SDK) نیز نصب شود. اندروید SDK در واقع، شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مورد نیاز برای توسعه، کتابخانه‌ها، مستندات، شبیه‌سازهای اندرویدی و ابزاری‌هایی برای تست نرم‌افزار در دستگاه‌های مختلف است. اندروید استودیو به جز جاوا و کاتلین از زبان‌های برنامه نویسی زیادی همچون ++C نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، محیط قدرتمند اندروید استودیو، ابزارهای مورد نیاز برای ساخت، اجرا، کامپایل و تست برنامه‌ها را هم به منظور انتشار در فروشگاه‌های اندرویدی نظیر گوگل پلی فراهم می‌کند.

دانلود و نصب اندروید استودیو و SDK

اندروید استودیو برای طراحی «رابط کاربری» (UI) اپلیکیشن‌های اندرویدی، «ویرایشگر طرح‌بندی» (Layout Editor) کاربر پسندی را ارائه کرده است. این ویرایشگر قابلیت‌هایی همچون طراحی رابط کاربری تنها با استفاده از مولفه‌های «کشیدن و رها کردن» (Drag And Drop)، پیش‌نمایش رابط کاربری در دستگاه‌ها و صفحات مختلف و قالب‌های آماده برای تسریع در فرایند طراحی را برای برنامه‌نویسان اندروید فراهم می‌کند.

با این که می‌توان اپلیکیشن اندروید را از ابتدا توسعه داد، ولی استفاده از قالب‌های پیش‌ساخته ضمن افزایش سرعت توسعه، به کاهش تعداد باگ‌ها در محصول نهایی کمک می‌کند. اندروید استودیو به صورت رایگان برای سیستم‌عامل‌های مختلف همچون ویندوز، لینوکس و macOS در دسترس قرار دارد.

ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو

بعد از نصب اندروید استودیو و ابزارهای مورد نیاز، برای توسعه باید پروژه جدید اندرویدی را ایجاد کرد. اندروید استودیو فرایند ساخت پروژه جدید را با تقسیم آن به چندین بخش کوچک‌تر بسیار آسان کرده است.

مراحل ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو به شرح زیر است.

  • تعیین قالب کلی اکتیویتی
  • تعیین نام اکتیویتی
  • مشخص کردن زبان برنامه نویسی مورد استفاده
  • تعیین حداقل نسخه SDK برنامه

در ادامه نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان به صورت پروژه‌محور و مرحله به مرحله، تمامی موارد لازم برای ایجاد پروژه جدید را بررسی خواهیم کرد.

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

در بحث طراحی رابط کاربری اپلیکیشن باید از متخصصان طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری کمک گرفت تا اپلیکیشن ظاهری حرفه‌ای داشته باشد. برای این منظور می‌توان رابط کاربری اپلیکیشن را بر اساس مستندات متریال دیزاین و کتابخانه‌های مرتبط با آن طراحی کرد.

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن بر اساس اصول طراحی متریال موجب بهبود تجربه کاربری می‌شود و به داشتن تجربه‌ای ثابت در بین دستگاه‌های مختلف کمک می‌کند.

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

یکی از نکاتی که در خصوص استفاده از سیستم طراحی متریال باید مد نظر داشت این است که استفاده از این سبک طراحی محدودیت‌هایی نیز ایجاد می‌کند، زیرا رابط کاربری باید دقیقاً طبق اصول متریال طراحی شود. در نتیجه، انعطاف‌پذیری این سبک برای سفارشی‌سازی رابط کاربری پایین است. بنابراین، استفاده از این سبک از طراحی به برندهای کوچک و توسعه‌دهندگان مستقل توصیه می‌شود. کسب و کارهای بزرگ باید از طراحان تجربه کاربری برای طراحی و پیاده‌سازی رابط کاربری سفارشی استفاده کنند.

آشنایی با فرایند توسعه اپلیکیشن

در این بخش از نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان فرایند توسعه اپلیکیشن اندروید مورد بررسی قرار گرفته است. یکی دیگر از پیش‌نیازها برای شروع برنامه نویسی اندروید، آشنایی داشتن با فرایند توسعه اپلیکیشن است. در تصویر زیر اصلی‌ترین مراحل موجود در فرایند توسعه اپلیکیشن نشان داده شده است.

آشنایی با فرایند توسعه اپلیکیشن

اولین گام در فرایند توسعه اپلیکیشن اندرویدی، ساخت پروژه و سپس، طراحی رابط کاربری است. در ادامه، ۳ مرحله کد‌نویسی، کامپایل و تست و دیباگ کردن به صورت پیوسته و پشت سر هم باید انجام شوند. منظور از اجرای این مرحله به صورت پشت سر هم این است که در صورت بروز خطا یا مشکل در مرحله تست و اشکال‌زدایی، باید مجدداً این خطاها در مرحله کد نویسی برطرف شوند. آخرین مرحله از فرایند توسعه نیز به انتشار اپلیکیشن در فروشگاه‌های اندرویدی اختصاص دارد.

آموزش پروژه محور برنامه نویسی اندروید رایگان

در این بخش از نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان به بررسی گام به گام نحوه ساخت یک برنامه ساده اندرویدی پرداخته شده است. در انتهای این بخش با نحوه نصب ابزارهای مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید آشنا خواهید شد و ساختار کلی پروژه‌‌های اندرویدی را درک خواهید کرد.

نصب اندروید استودیو اولین گام در برنامه نویسی اندروید رایگان

اندروید استودیو محیط رسمی توسعه برای برنامه‌های بومی اندروید است. این محیط توسعه قدرتمند، مجموعه کاملی از ابزارهای مورد نیاز برای توسعه همچون کد ادیتور، ابزارهای تست و بررسی عملکرد را شامل می‌شود. علاوه بر این، اندروید استودیو دارای سیستم ساخت مبتنی بر Gradle، شبیه‌ساز، کدهای نمونه و سایر موارد است. این نرم‌افزار به صورت رایگان برای سیستم‌عامل‌های مختلف همچون ویندوز، لینوکس و macOS در دسترس قرار دارد.

برای شروع کار با اندروید استودیو در گام نخست باید با توجه به سیستم‌عامل مورد استفاده، آن را از صفحه رسمی اندروید استودیو در این لینک «+» دانلود کرد. در ادامه، مراحل نصب اندروید استودیو را باید طبق راهنمای موجود دنبال کرد. ذکر این نکته ضروری است که در طی فرایند نصب اندروید استودیو، ابزارهای مورد نیاز برای شروع برنامه نویسی اندروید نظیر اندروید SDK و JDK نیز دانلود خواهند شد.

ساخت پروژه جدید دومین گام در برنامه نویسی اندروید رایگان

بعد از نصب اندروید استودیو و سایر ابزارهای مورد نیاز برای توسعه، با کلیک بر روی آیکون اندروید استودیو،‌ صفحه خوش آمدگویی مشابه تصویر زیر نشان داده می‌شود.

صفحه آغازین اندروید استودیو

برای شروع فرایند ساخت پروژه اندروید در صفحه بالا، باید بر روی اولین گزینه یعنی Start a new Android Studio project  کلیک کرد.

ساخت اکتیویتی جدید گام سوم در آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

اکتیویتی یکی از مولفه‌های حیاتی در برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید. اکتیویتی‌ها صفحه‌ای را به کاربران نمایش می‌دهند که از طریق آن امکان اجرای عملکردهای مختلفی از جمله برقراری تماس، گرفتن عکس، ارسال پیام و سایر موارد وجود داشته باشد. با استفاده از کدهای XML  می‌توان رابط کاربری اکتیویتی را با توجه به نیاز طراحی کرد.

اندروید استودیو برای افزایش سرعت توسعه در برنامه نویسی اندروید تعدادی از پرکاربردترین اکتیویتی‌ها و قالب‌های نمونه را در این صفحه ارائه کرده است. در ادامه، برای انتخاب نوع اکتیویتی صفحه زیر نمایش داده می‌شود.

انتخاب نوع اکتیویتی

برای شروع کار، گزینه Empty Activity  را انتخاب و بر روی دکمه Next  کلیک کنید.

انجام تنظیمات پروژه در ادامه آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

آخرین مرحله در ساخت پروژه جدید، انجام تنظیمات مربوط به جزئیات پروژه همچون نام پروژه، مکان ذخیره‌سازی و حداقل نسخه API مورد نیاز برای اجرا است. در پنجره Configure your project  تعیین جزئیات پروژه امکان‌پذیر است. در ادامه، تصویر مربوط به این بخش ارائه شده است.

انجام تنظیمات پروژه در ادامه آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

به این نکته باید توجه داشت که سیستم‌عامل اندروید دارای نسخه‌های مختلفی است و گوشی‌های کاربران از نسخه‌های اندروید متفاوتی پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه، انتخاب حداقل نسخه API ضروری است برای این که برنامه بر روی دستگاه‌های بیشتری قابل اجرا باشد. در ادامه، تنظیمات مربوط به پروژه آورده شده است.

  • در بخش Name  نام پروژه را به Hello World Application  تغییر دهید.
  • برای تعیین «نام بسته» (Package Name) می‌توان از عنوان com.example.helloworldapplication  استفاده کرد.
  • محل ذخیره‌سازی پروژه در بخش Save Location  تعیین می‌شود. برای این منظور، می‌توان پروژه را در مسیر دلخواه یا مسیر پیش‌فرضِ تعیین شده ذخیره کرد.
  • حداقل نسخه API برای اجرای برنامه در بخش minimum API Level  قابل تعیین است. با قرار دادن حداقل نسخه API بر روی API 15: Android 4.0.3 IceCreamSandwich  می‌توان اطمینان حاصل کرد که برنامه بر روی همه گوشی‌های اندرویدی قابل اجرا باشد.
  • در نهایت، بر روی دکمه Finish  کلیک می‌کنیم.

بررسی ساختار فایل های پروژه در آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

در این بخش از آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان ساختار فایل‌های موجود در پروژه اندرویدی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر پروژه اندرویدی از تعدادی فایل و پوشه تشکیل می‌شود.

در تصویر زیر، ساختار فایل‌ها و پوشه‌های تشکیل دهنده پروژه اندرویدی نشان داده شده است.

بررسی ساختار فایل های پروژه گام بعدی در آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

هر پروژه اندرویدی به طور کلی از ۳ پوشه تشکیل می‌شود. در ادامه، هر کدام از این پوشه‌ها و کارکردشان مورد بررسی قرار گرفته است.

پوشه manifests

فایل AndroidManifest.xml  درون این پوشه قرار دارد. این فایل حکم شناسنامه اپلیکیشن را دارد و ساختار کلی پروژه اندرویدی را مشخص می‌کند. همچنین، تنطیمات مربوط به «مجوزهای» (Permission) برنامه نیز در این فایل مشخص می‌شوند.

پوشه java

فایل‌های مربوط به کدهای اصلی برنامه یا همان اکتیویتی‌ها درون این پوشه قرار می‌گیرند. در تصویر بالا، فایل MainActivity.java  دارای کدهای اکتیویتی اصلی برنامه است.

پوشه res

فایل‌های جانبی و سایر منابع پروژه اندرویدی درون این پوشه قرار می‌گیرند. در ادامه، پوشه‌های موجود در این بخش بررسی شده‌اند.

  • پوشه‌ layouts: لِی آوت‌ها فایل‌هایی هستند که با زبان XML  ساختار و معماری رابط کاربری اکتیویتی‌ها یا سایر اجزای موجود را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال، در برنامه بالا، فایل activity_main.xml  ساختار رابط کاربری اکتیویتی اصلی برنامه یا همان MainActivity.java   را مشخص می‌کند.
  • پوشه values: منابع مورد استفاده در پروژه، همچون رنگ‌ها، استایل‌ها و رشته‌ها، به ترتیب درون فایل‌های colors.xml  ، styles.xml  و strings.xml  مشخص می‌شوند.
  • پوشه drawable: تمام تصاویر مورد استفاده در پروژه اندرویدی درون این پوشه نگه‌داری می‌شوند.
  • فایل build.gradle: این فایل به صورت خودکار در زمان راه‌اندازی پروژه ایجاد می‌شود و شامل جزئیات اصلی اپلیکیشن همچون نسخه SDK، شناسه اپلیکیشن، کتابخانه‌های مورد نیاز و سایر موارد است.

بررسی سیستم ساخت Gradle

همزمان با ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو، پوشه‌ای برای فایل‌های پروژه توسط سیستم ساختِ Gradle اندروید استودیو ایجاد می‌شود. فرایند ساخت Gradle ممکن است چند دقیقه به طول انجامد. سیستم ساخت Gradle در اندروید مسئولیت کامپایل، تست و استقرار کد را بر عهده دارد. این سیستم، امکان اجرای اپلیکیشن اندروید بر روی گوشی کاربر را فراهم می‌کند.

بررسی سیستم ساخت Gradle گام بعدی در آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان

ادامه آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان با کدنویسی اپلیکیشن

بعد از آشنایی با ساختار کلی پروژه اندرویدی در ادامه مطلب آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان به بررسی اصلی‌ترین بخش فرایند توسعه یا همان کد‌نویسی اپلیکیشن می‌پردازیم. برای کد‌نویسی اپلیکیشن اندروید می‌توان یکی از ۲ زبان برنامه نویسی جاوا یا کاتلین را انتخاب کرد. در این بخش آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان با جاوا مورد بررسی قرار گرفته است.

اکتیویتی اصلی برنامه

اکتیویتی اصلی یا همان Main Activity  اولین صفحه‌ای است که هنگام اجرای اپلیکیشن ظاهر می‌شود. کارکرد اکتیویتی در سیستم‌عامل اندروید را می‌توان با «پنجره» (Window) در سیستم‌عامل ویندوز مقایسه کرد. هر اکتیویتی با صفحه‌ای از رابط کاربری اپلیکیشن اندروید مرتبط است. در واقع، می‌توان گفت که هر اکتیویتی دارای یک فایل پیاده‌سازی با زبان جاوا یا کاتلین و یک فایل طرح‌بندی با پسوند xml  است.

بررسی کد پیش فرض موجود در اکتیویتی اصلی برنامه

بعد از ایجاد پروژه اندرویدی کدهای مربوط به اکتیویتی اصلی برنامه به صورت پیش‌فرض ایجاد می‌شوند. کدهای پیش‌فرض ایجاد شده مستقل از این هستند که اپلیکیشن با چه زبانی توسعه داده می‌شود. در ادامه، کدهای پیش‌فرض جاوا مربوط به اکتیویتی اصلی برنامه ارائه شده است.

1package com.example.helloworldapplication;
2import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity;
3import android.os.Bundle;
4public class MainActivity extends AppCompatActivity {
5    @Override
6    protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
7        super.onCreate(savedInstanceState);
8        setContentView(R.layout.activity_main);
9    }
10}

نیازی به یادگیری و درک کامل نمونه کد بالا نیست، زیرا بسیاری از بخش‌های آن به صورت «کدهای قالبی» (Boilerplate Codes) هستند و این مورد برای اپلیکیشن‌های مختلف یکسان است. در نمونه کد بالا، درون کلاس MainActivity  متد onCreate  تعریف شده است که عملکرد مورد نظر بعد از ایجاد اکتیویتی را تعیین می‌کند. درون این کد به کمک تابع setContentView(R.layout.activity_main)  تعیین شده است که اکتیویتی فایل layout مربوط به activity_main  را نمایش دهد.

بررسی فایل layout پیش فرض

برای کد نویسی فایل‌های طرح‌بندی یا اصطلاحاً لِی آوت، از زبان XML  استفاده می‌شود. فایل طرح‌بندی اکتیویتی اصلی برنامه در مسیر /app/src/main/res/layout  قرار دارد. نکته‌ای که در خصوص فایل‌های طرح‌بندی وجود دارد این است که با توجه به صفحات متعدد موجود در هر پروژه اندرویدی نیاز است تا نام‌گذاری این فایل‌ها متناسب با نام اکتیویتی مورد نظر صورت گیرد.

به عنوان مثال، در این برنامه فایل طرح‌بندی activity_main.xml  به اکتیویتی اصلی برنامه یا همان MainActivity مربوط است. در ادامه، کد XML  مربوط به فایل طرح‌بندی activity_main.xml  ارائه شده است.

1Activity.xml
2<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
3<androidx.constraintlayout.widget.ConstraintLayout xmlns:android="https://schemas.android.com/apk/res/android"
4   xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto"
5   xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
6   android:layout_width="match_parent"
7   android:layout_height="match_parent"
8   tools:context=".MainActivity">
9   <TextView
10       android:layout_width="wrap_content"
11       android:layout_height="wrap_content"
12       android:text="Hello World!"
13       app:layout_constraintBottom_toBottomOf="parent"
14       app:layout_constraintLeft_toLeftOf="parent"
15       app:layout_constraintRight_toRightOf="parent"
16       app:layout_constraintTop_toTopOf="parent" />
17</androidx.constraintlayout.widget.ConstraintLayout>

این فایل از یک TextView  تشکیل شده است که متن Hello World!  را نمایش می‌دهد. در ادامه، رنگ و سایز متن نمایش داده شده را تغییر می‌دهیم. برای این منظور، ویژگی android:textSize  را برابر 50dp  و ویژگی android:textColor  را برابر مقدار #800000  قرار می‌دهیم. کد نهایی فایل طرح‌بندی بعد از انجام تغییرات به صورت زیر خواهد بود.

1<TextView
2       android:layout_width="wrap_content"
3       android:layout_height="wrap_content"
4       android:text="Hello World!"
5       android:textSize="50dp"
6       android:textColor="#800000"
7       app:layout_constraintBottom_toBottomOf="parent"
8       app:layout_constraintLeft_toLeftOf="parent"
9       app:layout_constraintRight_toRightOf="parent"
10       app:layout_constraintTop_toTopOf="parent" />

بررسی فایل strings

برای مدیریت بهتر فایل‌های رشته‌ای و متنی مورد نیاز در اپلیکیشن اندروید می‌توان از فایل strings.xml  استفاده کرد. به عنوان مثال، گاهی نیاز است تا از یک متن در بخش‌های مختلف اپلیکیشن استفاده شود. برای این منظور با تعریف یک متغیر در این بخش، مدیریت این متن و انجام تغییرات بر روی آن بسیار آسان می‌شود. در ادامه، فایل strings.xml  موجود در این پروژه آورده شده است.

1STRINGS
2<resources>
3   <string name="app_name">Hello World Application</string>
4</resources>

در نمونه کد بالا، متغیر رشته‌ای app_name  با مقدار Hello World Application  مشخص شده است که نام اپلیکیشن را در خود نگه‌داری می‌کند. برای تغییر نام اپلیکیشن تنها کافی است تا مقدار این متغیر را تغییر دهید.

اجرای اپلیکیشن اندروید

برای اجرای اپلیکیشن اندروید هم می‌توان از شبیه‌ساز اندرویدی موجود در اندروید استودیو و هم از دستگاه اندرویدی واقعی استفاده کرد. با اتصال گوشی اندرویدی با کابل USB به کامپیوتر و انتخاب نوع اتصال connected as a media device  در گوشی اندرویدی و دنبال کردن ادامه نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان می‌توان اپلیکیشن اندروید را به صورت مستقیم بر روی گوشی هوشمند اجرا کرد.

برای اجرای مستقیم اپلیکیشن بر روی گوشی‌های اندرویدی باید گزینه «تنظیمات توسعه‌دهنده» (Developer Options) فعال باشد. در صورتی که این گزینه بر روی دستگاه اندرویدی شما فعال نیست، باید مراحل زیر را طی کنید.

  • منوی «تنظیمات» (Setting) را در گوشی اندرویدی خود باز کرده و به انتهای این بخش بروید.
  • گزینه About Phone را انتخاب کنید و در صفحه باز شده به سمت پایین حرکت کنید تا بخش Build Number مشخص شود.
  • چندین مرتبه به صورت متوالی بر روی Build Number کلیک کنید تا عبارت You are five taps away from being a developer  نمایش داده شود.
  • بر روی این بخش کلیک کنید تا زمانی که عبارت you're a developer  نمایش داده شود.
  • به مسیر Settings > System > Advanced  برگردید. گزینه Developer Option در انتهای لیست نمایان شده است و با کلیک بر روی این گزینه آن را فعال کنید.

در ادامه، باید از منوی بالایی اندروید استودیو، گزینه Run 'app'  را انتخاب کرد. اندروید استودیو کادر محاوره‌ای برای انتخاب دستگاه مورد نظر را به منظور اجرا نمایش می‌دهد. با انتخاب دستگاه مورد نظر و سپس فشردن دکمه OK برنامه بر روی گوشی کاربر اجرا می‌شود.

خروجی اپلیکیشن اندروید

تصویر فوق خروجی حاصل از اجرای اپلیکیشن را نشان می‌دهد.

سوالات متداول آموزش برنامه نویسی اندروید

در این بخش از نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان سعی شده تا به متداول‌ترین سوالات این حوزه پاسخ داده شود.

آیا از پایتون برای توسعه اپلیکیشن اندروید می‌توان استفاده کرد؟

زبان برنامه نویسی پایتون علی رغم تمام قابلیت‌ها و امکانات بالایش، خود زبانی بومی برای توسعه اندروید به حساب نمی‌آید، اما به کمک برخی از ابزارها و فریمورک‌ها می‌توان از این زبان برای توسعه اندروید استفاده کرد. این ابزارها کدهای پایتون را به «بسته‌های اندروید» (Android Packages) تبدیل می‌کنند و سپس، این بسته‌ها در دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شوند. فریمورک‌های کیوی (Kivy) و BeeWare نمونه‌ای از ابزارهایی هستند که امکان ساخت اپلیکیشن اندروید به کمک زبان پایتون را فراهم می‌کنند.

بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید رایگان چیست؟

انتخاب نرم افزار برنامه نویسی اندروید رایگان یکی از چالش‌هایی است که توسعه‌دهندگان اندروید در نقشه راه برنامه نویسی اندروید با آن مواجه هستند. ابزارها و نرم‌افزارهای برنامه نویسی نقش مهمی در فرایند توسعه اپلیکیشن دارند و ضمن بهبود فرایند توسعه، موجب صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شوند. امروزه توسعه‌دهندگان اندروید با توجه به نیازها، اولویت‌ها و نوع پروژه، امکان استفاده از نرم‌افزارهای برنامه نویسی مختلفی را دارند.

آیا می‌توان با زبان C اپلیکیشن اندروید نوشت؟

گوگل با ارائه «کیت توسعه بومی» (Native Development Kit | NDK) امکان توسعه اپلیکیشن اندروید با زبان‌های بومی همچون C و ++C را فراهم کرده است. در عین حال، امکان توسعه کامل اپلیکیشن اندروید با استفاده از این زبان‌ها وجود ندارد و باید حتماً از زبان جاوا نیز در کنار آن استفاده شود.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر رشد و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید موجب شده است تا فرصت‌های شغلی متعددی در این حوزه پدید آید. در نتیجه، همین عامل توجه بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان دنیای برنامه‌ نویسی را به حوزه برنامه نویسی اندروید جلب کرده است. روش‌های مختلفی برای ساخت اپلیکیشن اندروید وجود دارد که بهترین آن‌ها، ساخت اپلیکیشن اندروید از طریق برنامه نویسی است.

بسیاری از افراد برای ورود به این حوزه از آموزش‌های برنامه نویسی اندروید رایگان استفاده می‌کنند. بر همین اساس، در این نوشته ضمن بررسی پیش‌نیازهای لازم برای شروع برنامه نویسی اندروید، مهم‌ترین نکات برای موفقیت در این حوزه نیز بیان شدند. در ادامه نیز آموزش پروژه محور برنامه نویسی اندروید رایگان به صورت گام به گام همراه با ساخت اپلیکیشن اندروید Hello World در محیط اندروید استودیو مورد بررسی قرار گرفت و آموزش داده شد. در انتهای نوشته آموزش برنامه نویسی اندروید رایگان نیز به پرتکرارترین سوالات موجود در این حوزه پاسخ داده شده است.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
net solutions+envato Tutsedureka
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *