برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

۲۱۸۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

پرسشی که برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی و به طور خاص برنامه‌نویسی اندروید مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان به برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید پرداخت یا خیر؟ همچنین، در صورت مثبت بودن پاسخ، بسیاری نیز با این پرسش مواجه می‌شوند که چطور می‌توان به برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید پرداخت. در این مطلب از مجله فرادرس، به این پرسش‌ها پاسخ داده شده و روش برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید بیان شده است. همچنین، به عنوان یک بخش تکمیلی ابزارهایی برای برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف روی گوشی‌های اندروید معرفی شده‌اند و در نهایت، به پرسش‌های متداول پیرامون برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید پاسخ داده شده است. در انتهای مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید منابع آموزشی به زبان فارسی و پروژه‌محور برنامه‌نویسی اندروید معرفی شده‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید

اغلب برنامه‌نویس‌ها، چه افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی و چه افراد باسابقه، اغلب از سخت‌افزارهایی مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی (PC) برای کار برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. وجود صفحه کلید و صفحه‌نمایش مناسب، نقش مهمی در کار برنامه‌نویسی دارد. از سوی دیگر، اغلب ویرایشگر کد منبع (Source Code Editor)، محیط‌های توسعه یکپارچه (Integrated Development Environment | IDE) و دیگر ابزارهای برنامه‌نویسی، برای پلتفرم‌های دسکتاپ شامل ویندوز، مک و لینوکس توسعه پیدا کرده‌اند. از همین رو و به دلایل متعدد و متنوع دیگر، منابع آموزشی برنامه‌نویسی نیز روی بحث برنامه‌نویسی در پلتفرم‌های دسکتاپ متمرکز شده‌اند.

در بحث برنامه نویسی اندروید برای گوشی های اندروید نیز به همین شکل است و اغلب برنامه‌نویسان اندروید روی دسکتاپ و با استفاده از ابزارهای موجود برای برنامه‌نویسی اندروید در پلتفرم‌های دسکتاپ به کار برنامه‌نویسی می‌پردازند. اما برخی از افراد بنا به ضرورت یا شرایط خاصی که دارند، تمایل به آن دارند که برنامه‌نویسی را در موبایل بیاموزند. دلایل گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آن می‌توان در دسترس نبودن سخت‌افزار لازم برای برنامه‌نویس در لحظه انجام برنامه‌نویسی و یا عدم امکان تامین سخت‌افزار لازم برای برخی از افراد به ویژه افراد تازه‌ارد به دنیای برنامه‌نویسی اشاره کرد.

هرچند که با جستجوهای زیاد، می‌توان اطلاعاتی پیرامون چگونگی برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید پیدا کرد، اما مطلبی که در آن به زیرساخت‌های لازم برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید در کنار ابزارهای موجود برای این کار پرداخته باشد حقیقتا اگر نایاب نباشد، نادر است. از این رو، در این مطلب به روش برنامه نویسی اندروید با گوشی‌های اندروید پرداخته شده است.

در ادامه مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید ابتدا به ابزارهای لازم برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید پرداخته شده و سپس، به پرسش‌های متداول موجود در این راستا، پاسخ داده شده است.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید

ابزارهای لازم برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید

برای انجام برنامه‌نویسی، صرف‌نظر از سخت‌افزاری که کاربر استفاده می‌کند و پلتفرمی که در آن به برنامه‌نویسی می‌پردازد، نیاز به ابزارهایی است. بحث برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید نیز از این قاعده مستثنی نیست و برنامه‌نویس نیاز به نصب و استفاده از ابزارهای خاصی در گوشی هوشمند خود برای انجام کار برنامه‌نویسی دارد. در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید این ابزارها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

ویرایشگر کد

برای توسعه نرم‌افزار در گوشی هوشمند، نیاز به یک ویرایشگر کد منبع است. اساسا، یک ویرایشگر کد منبع این امکان را فراهم می‌کند که فرد فایل‌های متنی را بسازد و محتوای آن‌ها را که حاوی کدهای نوشته شده به زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون است ویرایش کند. به بیان دیگر، ویرایشگر کد منبع همانجایی است که کدنویسی در آن انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ویرایشگر کد منبع و انواع آن، مطالعه مطلب «کد ادیتور چیست ؟ | بهترین ویرایشگرهای کد — معرفی و مقایسه» پیشنهاد می‌شود.

درست مانند ویرایشگرهای کد منبع موجود برای پلتفرم‌های دسکتاپ، از ویرایشگرهای کد موبایل نیز می‌توان برای بررسی محتوای کد، جستجو در کد، ویرایش سایز فونت، تعغییر شمای رنگی و دیگر موارد استفاده کرد. همچنین، قابلیت‌های بریدن (Cut)، چسباندن (Paste) و کپی گرفتن (Copy) ‌نیز در این ویرایشگرهای متن در کنار بسیاری از قابلیت‌های معمول و متداول ولی بسیار کاربردی دیگر، وجود دارد. قابلیت مدیریت متن‌های کدبندی نویسه (Character Encoding) شده با UTF-8 و برجسته‌سازی نحو (Syntax Highlighting) نیز از دیگر مواردی محسوب می‌شوند که اغلب ویرایشگر کد آن‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

در فروشگاه نرم‌افزارهای موبایل گوگل پلی (Google Play) در اندروید، نرم‌افزارهای ویرایشگر کد متعددی وجود دارند. ولی به افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی توصیه می‌شود تا نسخه موبایل ویرایشگرهای کد شناخته شده و محبوب را که در پلی استور نیز موجود هستند دانلود کنند. برای مثال، ویرایشگر کد ویم (Vim) که برای دسکتاپ وجود دارد و از محبوبیت قابل توجهی نیز در میان برنامه‌نویسان برخوردار است، نسخه موبایلی با عنوان DroidVim برای گوشی‌های اندرویدی دارد که می‌توان از آن برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید استفاده کرد. این ویرایشگر متن با قابلیت‌هایی که دارد، ویرایش کد و کدنویسی با صفحه لمسی گوشی هوشمند را به تجربه جالبی برای برنامه‌نویس مبدل می‌کند.

  • دانلود DroidVim از گوگل پلی [+]

کیبورد مناسب برنامه‌نویسی در موبایل

استفاده از کیبوردهای اندرویدی مناسب برنامه‌نویسی به عنوان جایگزینی برای کیبوردهای معمول و پیش‌فرض گوشی‌ها، به افرادی که علاقه‌مند به برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید هستند توصیه می‌شود. یکی از بهترین کیبوردها در این راستا، Hacker’s Keyboard است که تایپ کاراکترهای خاصی مانند براکت یا کولون را با قرار دادن آن‌ها در یک چینش کلیدهای متفاوت، تسهیل و تسریع می‌کند.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

  • دانلود Hacker’s Keyboard از گوگل پلی [+]

مدیر فایل برای گوشی اندرویدی

در صورتی که از علاقه‌مندان به اندروید پرسیده شود که چرا پلتفرم اندروید را به iOS ترجیح می‌دهند، احتمالا بسیاری از آن‌ها این پاسخ را می‌دهند که اندروید با یک برنامه کاربردی مدیریت فایل (File Manager) ارائه می‌شود که قابلیت ساخت پوشه‌ها و انتقال فایل‌ها به مسیرهای مختلف را برای کاربر به سادگی فراهم می‌کند. اگرچه، این برنامه‌های کاربردی بیشتر محدود به برنامه‌نویس‌ها شده‌اند و همه داده‌های موجود در گوشی هوشمند اندرویدی را به کاربر عادی نمایش نمی‌دهند.

به دلیل آنکه هر برنامه‌ای که برنامه‌نویس می‌نویسد و برنامه کاربردی که بیلد (Build) می‌کند به صورت یک فایل در دستگاه اندرویدی نمایش داده می‌شوند، نیاز به یک کاوشگر فایل (File Explorer) برای پیدا کردن و دستکاری فایل‌ها است. در این راستا، می‌توان از مدیرفایل پیش‌فرض گوشی و یا دیگر مدیر فایل‌های گوناگونی که برای اندروید وجود دارند استفاده کرد. از جمله مدیرفایل‌های مناسب برای این کار می‌توان به OI File Manager اشاره کرد. OI File Manager یک جایگزین متن‌باز و رایگان برای کاوشگر فایل اندروید است که به کاربر امکان جا‌به‌جایی، تغییر نام و به اشتراک‌گذاری آسان فایل‌ها را می‌دهد.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

  • دانلود OI File Manager از گوگل پلی [+]

نمایشگر مدیریت منبع

در صورتی که برنامه‌نویس یک برنامه کاربردی مبتنی بر وب را توسعه دهد، داشتن یک نمایشگر مدیریت منبع (View Source Handler) الزامی است. View Source به کاربر این امکان را می‌دهد که کد منبع خود را با نوشتن آدرس URL در یک مرورگر، مشاهده کند. View Source Mobile به صورت یک افزونه در مرورگرهای موبایلی مانند اپرا موبایل (Opera Mobile)، دلفین (Dolphin) و فایرفاکس قابل استفاده است. به طور جایگزین، می‌توان از برنامه‌ای که به آن VT View Source گفته می‌شود استفاده کرد که به عنوان یک مرورگر مستقل دارای قابلیت‌هایی مانند افزونه‌ها و ویژگی‌های اختصاصی برای توسعه‌دهندگان است.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

دانلود VT View Source از گوگل پلی [+]

وب سرور برای تست برنامه‌های کاربردی وب

توسعه‌دهندگان یک وب‌سایت و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب نیاز به وب سرور‌هایی برای ذخیره‌سازی فایل‌هایی دارند که می‌توان به آن‌ها به وسیله یک کاربر هدف و از طریق اینترنت دسترسی داشت. هنگامی که شخصی از وب‌سایت کاربر و یا از برنامه کاربردی آن به صورت آنلاین بازدید می‌کند، مرورگر آن با وب سرور تعامل می‌کند و اطلاعات را برای تشخیص اینکه چه چیزی روی صفحه نمایش کاربران نمایش داده می‌شود مبادله می‌کند. وب‌سایت‌های آنلاین متداول وب سرور را با قیمت‌های متنوع در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

وب‌سرورهای محلی با اهداف تست و طبقه‌بندی با استفاده از XAMPP  و WAMP قابل ساخت هستند. این موارد، از جمله محبوب‌ترین بسته‌های وب سرور برای کامپیوترهای شخصی هستند. نمونه‌های مشابهی نیز روی اندروید برای کاربر وجود دارد که می‌توانند از آن‌ها استفاده کند. یکی از بهترین وب سرورها برای این کار در برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید Palapa Web Server است که به برنامه‌نویس PHP ،MySQL و Lighttpd از پیش پیکربندی شده را در یک بسته و به صورت رایگان ارائه می‌کند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که راه‌اندازی یک سرویس محلی روی یک گوشی اندرویدی با رنج قیمت مناسب‌تر، ممکن است فضا و قابلیت کافی برای کنترل وب سرور را فراهم نکند.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

  • دانلود Palapa Web Server از گوگل پلی [+]

سایر ابزارهای لازم

اگرچه موارد بیان شده در بالا، ابزارهای هسته‌ای لازم برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید هستند، برنامه‌های کاربردی دیگری نیز برای ارتقا برنامه نویسی اندروید در گوشی های اندروید وجود دارد. این مورد به ویژه برای زمانی مناسب است که فرد گوشی خود را اصطلاحا روت (Root) کرده باشد و در واقع، کاربر ریشه باشد. برای مثال، اگر کاربر برنامه‌نویس گوشی‌های هوشمند است، ممکن است بخواهد دسترسی برنامه‌ها را به صورت دستی تغییر دهد و تنظیم کند. برای این هدف، SuperSU یک ابزار عالی برای کنترل کردن گوشی هوشمند به عنوان یک گوشی هوشمند روت شده است.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

  • دانلود SuperSU از گوگل پلی [+]

علاوه بر این موارد، گوشی هوشی اندرویدی واقعا یک کامپیوتر بدون خط فرمان نیست. در واقع، شبیه‌ساز ترمینال اندروید (Android Terminal Emulator) قابلیت‌هایی را در این راستا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با دانلود و نصب برنامه BusyBox Free می‌توان قابلیت های گنو/لینوکس بیشتری را به شبیه‌ساز ترمینال اضافه کرد.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

  • دانلود BusyBox Free از گوگل پلی [+]

در صورتی که حریم خصوصی و امنیت از اولویت‌های کاربر باشد، Orbot و ChatSecure در میان برنامه‌های کاربردی قرار دارند که برنامه‌نویس با استفاده از آن‌ها می‌تواند تجربه برنامه نویسی اندرویدی روی گوشی های اندروید بهتری داشته باشد. ChatSecure امکان کانال رمزنگاری شده برای چت OTR را می‌دهد.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

برخی از کاربردی‌ترین ابزارها برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید

در ادامه، برخی از کاربردی‌ترین ابزارها برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید معرفی شده‌اند.

Anjedi

یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویس جاوا در گوشی‌های اندرویدی، Anjedi است. Anjedi یک برنامه کاربردی است که فایل‌ها را با متافور پروژه مدیریت می‌کند. هنگامی که برنامه باز می‌شود، یک فهرست از پروژه‌هایd ;i وجود دارد در مقابل کاربر قرار می‌گیرد و کاربر می‌تواند یک منو از عملیات پروژه را بیاورد. برای آغاز کردن ویرایش فایل‌های منبع، گزینه‌ای با عنوان «Review Files» باید در برنامه انتخاب شود. این مورد یک انتخاب‌گر فایل مودال (Modal) را میاورد و پس از آن، یک ویرایشگر عالی را پس از انتخاب فایل نمایش می‌دهد. هرچند این فرایند ممکن است طاقت‌فرسا محسوب شود، اما متناسب با شرایط برنامه، غیرمنطقی نیست.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

نقطه اوج برنامه Anjedi در پشتیبانی توکار از مخازن SVN و گیت است. هنگامی که یک فایل انتخاب شد، این فرایند می‌تواند پرزحمت محسوب شود. اما اما پیش از اینکه برنامه‌نویس هرم پروژه‌های خود را در آن وارد (Import) کند، باید آگاه باشد که Anjedi نسبتا به ساختار کد وارد شده حساس است.

  • دانلود Anjendi [+]

DroidDevelop/JavaIDEDroid

در این بخش از مطلب، به معرفی DroidDevelop و JavaIDEDroid پرداخته شده است. این دو نرم‌افزار به طور جداگانه‌ای در فروشگاه‌های نرم‌افزارهای اندرویدی قرار دارند. در صورتی که کاربر استفاده از DroidDevelop را انتخاب کند، متعاقبا و قطعا نیاز به JavaIDEDroid نیز خواهد داشت. در عین حال، وابستگی‌ها نیز در این مرحله به پایان نمی‌رسند و کاربر به OIFileManager و فایل android.jar از Android SDK به منظور فراهم آوردن امکان کامپایل JavaIDEDroid نیاز خواهد داشت.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

این دو برنامه حقیقتا به این فلسفه یونیکس پایبند هستند که فقط یک برنامه وجود داشته باشد ولی کار خود را به بهترین نحو انجام دهد. در حالی که وجود چنین ایده‌ای برای سیستم‌های دسکتاپ و سرور خیلی خوب است، در دنیای انحصاری نرم‌افزارها و صفحه‌کلیدهای نرم‌افزاری این مورد حقیقتا تجربه ناخوشایندی به جای خواهد گذاشت.

انتقال یک پروژه اندروید موجود به DroidDevelop کاری رنج‌آور خواهد بود و نیاز به آن دارد که یک فایل بش (Bash) در پوشه ریشه پروژه وجود داشته باشد تا به آن بگوید که کدام دستور را و به چه ترتیبی اجرا کند. برای یک کاربر با تجربه، این کار حقیقتا انعطاف‌پذیر خواهد بود، اما یادگیری چگونگی انجام این کار حقیقتا کاری پیچیده خواهد بود؛ به ویژه وقتی که کاربر بخواهد یک پروژه موجود را روی دستگاه اندرویدی خود بسازد.

این ویرایشگر عاری از ویژگی‌های اضافی و صرفا دارای ویژگی‌هایی در حد ویرایش متن، داشتن شماره خطوط، اصلاح هجی اندروید به صورت توکار و موارد مشابه این چنینی است. یک نکته مهم که باید پیرامون DroidDevelop به آن توجه داشت این است که اگر دکمه اجرا (Run) پیش از یک کامپایل موفق زده شود، برنامه هنگ می‌کند. هنگامی که محیط کامپایل و اجرا راه‌اندازی شد، DroidDevelop به اندازه کافی سر راست است که بتوان ویرایش‌ها را انجام داد.

  • دانلود DroidDevelop [+]
  • دانلود JavaIDEDroid از گوگل پلی [+]

Terminal IDE

Grouping Terminal IDE یکی از ابزارهای کلیدی در این فهرست از نرم‌افزارهای مناسب برای برنامه نویسی اندروید در گوشی های اندروید است. هسته Terminal IDE یک دستور terminalide است که ویم (Vim) را همراه با NERD tree pane راه‌اندازی می کند و با فایل vimrc همراه می‌شود.

چنانکه ممکن است کاربران پیش‌تر نیز به دلیل تجربه کار با ویم حدس زده باشند، استفاده از یک کیبورد امری حیاتی در کار با Terminal IDE است. کارکردهای بسیاری در این محیط توسعه یکپارچه با استفاده از کلیدهای میانبر صفحه کلید انجام می‌شوند که از این جمله می‌توان به کلید میانبر برای خارج شدن از برنامه، کلیدهای کنترلی و تابعی و دیگر موارد اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که این موارد در صفحه کلیدهای اندرویدی پشتیبانی نمی‌شوند. یک راهکار که Terminal IDE برای غلبه بر این مانع دارد دسترسی به دستگاه با استفاده از تل‌نت، SSH یا Android Debug Bridge است. Terminal IDE صفحه کلید خود را در اندروید نصب می‌‌کند که دسترسی کامل به این کلیدها را فراهم می‌کند؛ هرچند به واسطه فضای کوچک روی صفحه لمسی گوشی، این کلیدها به صورت بسیار نزدیک به هم قرار دارند و تجربه کاربری خیلی جذابی را برای برنامه‌نویسان نسبت به کیبوردهای عادی به همراه نخواهند داشت.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

همچون ویم، Terminal IDE نیز یک دستورات استاندارد از busybox را همچون javac، جاوا، dx و aapt به همراه دارد. پیکربندی ویم (Vim) با تکمیل خودکار کد، کلیدهای میانبر برای تکمیل و عیب‌یابی‌ و NERDTree در یک قاب کناری (Side Pane) یکی از بهترین راه‌اندازی‌های مبتنی بر ویم است. این برنامه کاربردی در هر دستگاه اندرویدی می‌تواند فضایی را به خود اختصاص بدهد؛ دلیل این امر قابلیت‌های آن در توسعه نرم‌افزار نیست،‌ بلکه محیط CLI آن است. توانایی تل‌نت در یک دستگاه و کار با ویم یکی از ویژگی‌های بسیار جالب و قابل توجه دیگر Terminal IDE است.

  • دانلود Terminal IDE [+]

AIDE

AIDE یکی از برنامه‌های کاربردی برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید است. این محیط توسعه به صورت یکپارچه است و به خوبی کار می‌کند. برای برنامه‌نویس‌هایی که به کار با ایکلیپس (Eclipse) آشنا هستند، استفاده از این نرم‌افزار به عنوان یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌ها به محیط ایکیلیپس در اندروید، پیشنهاد می‌شود. قابلیت تکمیل خودکار و تحلیل کد از بهترین قابلیت‌های این محیط توسعه یکپارچه است که همراه با اقلام ثابت منو و تلاش برای حل مشکلات کد همراه می‌شود. اصلاح کردن کد به اندازه ایکیلیپس یا تحلیل‌های ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code) هوشمندانه نیست، اما شانس آن وجود دارد که بتواند یک اشتباه ساده را اصلاح کند. یک قابلیت بسیار قابل توجه محیط توسعه یکپارچه AIDE آن است که با دراپ‌باکس یکپارچه شده است.

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

  • دانلود AIDE از گوگل پلی [+]

ابزارهایی برای برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف در گوشی های اندروید

در صورتی که افراد قصد فراگیری برنامه‌نویسی با استفاده از موبایل و یا کدنویسی در گوشی‌های اندرویدی را داشته باشند، نیاز به ابزارهایی برای این کار دارند. پیش‌تر، ابزارهای لازم برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید معرفی شدند. در این بخش، ابزارهای لازم برای برنامه‌نویسی به دیگر زبان‌ها در گوشی‌های اندرویدی معرفی شده است.

برنامه نویسی با C/C++‎ در گوشی های اندروید

C4droid یک محیط توسعه یکپارچه بسیار کاربر پسند و محبوب برای C/C++‎ در پلتفرم اندروید است. می‌توان برنامه‌های C و C++‎ را با استفاده از این محیط توسعه به طور مستقیم در موبایل نوشت و اجرا کرد. این برنامه کاربردی برای برنامه‌نویسان C/C++‎ حقیقتا گزینه خوبی است. البته باید توجه داشت که این ابزار دستکم در هنگام نگارش این مطلب رایگان نبوده است. برخی از ویژگی‌های این برنامه در ادامه معرفی شده‌اند.

  • ساخت برنامه کاربردی مد نظر کاربر روی دستگاه اندرویدی و اجرای آن حتی بدون دسترسی به اینترنت را ممکن می‌سازد.
  • ویرایشگر کد منبع با برجسته‌سازی نحو، سربرگ‌ها، تکمیل کد، قالب‌بندی کد، انجمن پرونده‌ها و undo/redo است.
  • به آسانی می‌توان برنامه را صادر (Export) کرد و آن را به عنوان APK با دیگران به اشتراک گذاشت. همچنین، برای برنامه‌های کاربردی ترمینال می‌توان آن را با اجرای بومی به اشتراک گذاشت.
  • نیازی به دسترسی ریشه (روت | Root) وجود ندارد.
  • پشتیبانی کامل از ANSI C و ISO C99 با TCC (سرنامی برای Tiny C Compiler) همراه با uClibc وجود دارد.
  • از یکپارچگی با گیت پشتیبانی می‌کند.
  • امکان سفارشی‌سازی رابط کاربری گرافیکی (GUI) را فراهم می‌کند و کاربر است که تصمیم می‌گیرد سربرگ‌ها و دکمه‌ها در کجا قرار بگیرند. همچنین، تم‌های زیادی نیز برای آن وجود دارد.

برای دانلود C4droid از گوگل پلی، می‌توان از لینک زیر استفاده کرد.

  • دانلود C4droid از گوگل پلی [+]

CppDroid دیگر محیط توسعه یکپارچه ساده و کامپایلری برای C/C++‎ است. تمرکز CppDroid بر یادگیری برنامه‌نویسی C/C++‎ و کتابخانه‌های آن است. این برنامه به صورت رایگان در دسترس علاقه‌مندان است. در ادامه، برخی از ویژگی‌های کلیدی CppDroid مورد بررسی قرار گرفته است.

  • امکان تکمیل کد خودکار، عیب‌یابی بی‌درنگ (هشدارها و خطاها) و اصلاح کد وجود دارد.
  • کاوشگر فایل و راهنما (متغیرها، متدها و دیگر موارد) و تحلیل آماری در آن وجود دارد.
  • برجسته‌سازی نحو هوشمند، دندانه‌گذاری خودکار و جفت کردن خودکار (پیکربندی) وجود دارد.
  • امکام کامپایل و اجرای کد C/C++‎ بدون نیاز به دسترسی روت (ریشه) وجود دارد.
  • امکان کار کردن در حالت آفلاین، بدون نیاز به اینترنت، وجود دارد. همچنین، از دراپ‌باکس نیز پشتیبانی می‌کند.
  • آموزش‌ها، مثال‌ها و پروژه‌های زیادی را فراهم کرده است که به یادگیری C و C++‎ کمک می‌کنند.

برای دانلود CppDroid از گوگل پلی می‌توان از لینک زیر استفاده کرد.

  • دانلود CppDroid از گوگل پلی [+]

برنامه‌نویسی به جاوا و C++‎ و برنامه نویسی اندروید در گوشی های اندروید

AIDE یک محیط توسعه یکارچه برای برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید است. در صورتی که کاربر توسعه‌دهنده اندروید یا جاوا است، AIDE یک ابزار مناسب برای او محسوب می‌شود. همچنین، AIDE امکان توسعه C و C++‎ را فراهم می‌کند. در یک کلام می‌توان گفت که AIDE یک محیط توسعه یکپارچه است که امکان توسعه برنامه‌های جاوا، C ،C++‎ و برنامه نویسی اندروید در گوشی های اندروید را فراهم می‌کند. شایان توجه است که AIDE درس‌هایی را نیز فراهم می‌کند که به یادگیری توسعه برنامه‌های کاربردی اندروید و برنامه‌نویسی جاوا کمک می‌کند. در ادامه، برخی از ویژگی‌های مهم AIDE مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • درس‌های تعاملی برای توسعه اندروید، جاوا و بازی (Game Development) را فراهم می‌کند.
  • ویرایش، کامپایل و اجرای کد با یک کلیک امکان‌پذیر است. نیاز به دسترسی ریشه وجود ندارد.
  • عیب‌یابی برنامه‌های کاربردی اندروید جاوا و برنامه‌های کاربردی کنسول جاوا امکان‌پذیر است.
  • قابلیت عیب‌یابی بی‌درنگ و بازسازی کد (Code Refactoring) را دارد.
  • با استفاده از AIDE برنامه‌نویس می‌تواند برنامه‌های کاربردی مبنایی اندروید مانند ماشین حساب، بازی‌های دوبُعدی و حتی ویجت‌های پیشرفته مانند Zooper را بسازد.

برای دانلود AIDE از گوگل پلی می‌توان از لینک زیر استفاده کرد.

  • دانلود AIDE از گوگل پلی [+]

برنامه‌نویسی با C#‎ در گوشی های اندروید

علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی به زبان C#‎ می‌توانند از برنامه C# Programming Compiler برای برنامه‌نویسی C#‎ استفاده کنند. استفاده از C# Programming Compiler درست مانند آن است که برنامه‌نویس یک کامپایلر C#‎ را همه جا به همراه خود دارد. C# Programming Compiler ویژگی‌های قابل توجهی مانند تکمیل خودکار کد، برجسته‌سازی نحو و دیگر موارد را فراهم می‌کند. این برنامه، یک برنامه رایگان است که امکان دانلود آن از گوگل پلی استور (Google Play Store) وجود دارد.

  • دانلود C# Programming Compiler از گوگل پلی [+]

برنامه نویسی پایتون در گوشی های اندروید

QPython یک موتور اسکریپت است که امکان اجرای پروژه‌ها و اسکریپ‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python Programming Language) را در دستگاه‌های اندرویدی فراهم می‌کند. QPython شامل مفسر پایتون، کنسول، ویرایشگر و کتابخانه SL4A برای اندروید است. QPython یک کیت توسعه خیلی خود را ارائه می‌کند که به برنامه‌نویس امکان توسعه سریع پروژه‌ها و اسکریپت‌های پایتون را روی گوشی هوشمند فراهم می‌کند.

معرفی فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی اندروید پروژه‌محور

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید مجموعه اموزش‌های برنامه‌نویسی اندروید پروژه‌محور به طور اجمالی معرفی شده‌اند. شایان توجه است که برای آگاهی از منابع فارسی و کامل آموزش گام به گام برنامه‌نویسی اندروید، مطالعه بخش پایانی این مطلب پیشنهاد می‌شود.

  • فیلم آموزش پروژه‌محور اندروید - ساخت اپلیکیشن پرداخت قبوض (زمان: 1 ساعت و 30 دقیقه، مدرس: محمد جباری): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه‌محور اندروید - ساخت اپلیکیشن پرداخت قبوض + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور اندروید - ساخت اپلیکیشن دانلود از اینستاگرام (زمان: ۴ ساعت و ۱۷ دقیقه، مدرس: محمد جباری): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور اندروید - ساخت اپلیکیشن دانلود از اینستاگرام + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور اندروید - ساخت بازی مگس مزاحم (زمان: ۴۳ دقیقه، مدرس: محمد جباری): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور اندروید - ساخت بازی مگس مزاحم + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش ساخت اپلیکیشن دیکشنری صوتی دو زبانه با قابلیت تشخیص صدای کاربر‎ (زمان: ۶ ساعت و ۴۹ دقیقه، مدرس: حسین نوری کادیجانی): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش ساخت اپلیکیشن دیکشنری صوتی دو زبانه با قابلیت تشخیص صدای کاربر‎ + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور اندروید - ساخت اپلیکیشن نقاشی ساده (زمان: ۱ ساعت و ۳۴ دقیقه، مدرس: محمد جباری): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور اندروید - ساخت اپلیکیشن نقاشی ساده + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور زبان برنامه نویسی بیسیک فور اندروید (B4A) - ساخت RSS Reader (زمان: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقه، مدرس: محمد جباری): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور زبان برنامه نویسی بیسیک فور اندروید (B4A) - ساخت RSS Reader + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور برنامه نویسی اندروید با B4A - اپلیکیشن دفترچه یادداشت (زمان: ۵۷ دقیقه، مدرس: محمد جباری): برای افرادی مناسب است که با مفاهیم برنامه‌نویسی اندروید آشنایی دارند و تمایل دارند تا از آن به صورت عملی استفاده کنند. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور برنامه نویسی اندروید با B4A - اپلیکیشن دفترچه یادداشت + کلیک کنید.

پرسش‌های متداول پیرامون برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید

در ادامه مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید به برخی از پرسش‌های متداول در این حوزه پاسخ داده شده است.

آیا می‌توان با گوشی موبایل برنامه‌نویسی را آموخت؟

بلی؛ می‌توان با داشتن یک گوشی هوشمند و نصب ابزارهای لازم، برنامه‌نویسی را در موبایل آموخت.

آیا می‌توان در گوشی‌های موبایل به برنامه‌نویسی اندروید پرداخت؟

بله؛ هرچند که گوشی‌های موبایل برای کار برنامه‌نویسی ساخته نشده‌اند و مناسب نیستند، اما امکان نوشتن برنامه و اجرای آن در گوشی وجود دارد. در این راستا کاربر باید ویرایشگر کد، وب سرور و دیگر ابزارهای مورد نیار برنامه‌نویسی را از پلی استور یا دیگر فروشگاه‌های نرم‌افزاهای موبایل دانلود کند.

آیا برای برنامه نویسی اندروید در گوشی های اندروید نیاز به روت کردن گوشی است؟

متناسب با کاری که برنامه‌نویس در حال انجام آن است، ممکن است نیاز به روت کردن موبایل وجود داشته باشد. البته، در حالت عادی برنامه‌نویسی معمولا نیاز به روت کردن گوشی نیست.

آیا می‌توان با گوشی موبایل به برنامه‌نویسی اندروید پرداخت؟

بله؛ امکان برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید وجود دارد. هر چند که گوشی های موبایل یرای برنامه نویسی ساخته نشده‌اند، اما با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارها و ابزارهای گوناگون تولید شده در این راستا و با این هدف، می‌توان به برنامه‌نویسی پرداخت.

آیا می‌توان زبان برنامه نویسی جاوا را در موبایل دانلود و نصب کرد؟

پلتفرم اندروید اساسا و به لحاظ فنی از جاوا پشتیبانی نمی‌کند. این یعنی نمی‌توان فایل‌های Jar را در اندروید نصب کرد. ولی خوشبختانه ترفندها و نکاتی برای حل این مسئله وجود دارد.

آیا امکان دانلود و نصب پایتون در اندروید وجود دارد؟

بله؛ پایتون را می‌توان به کمک برنامه‌های کاربردی گوناگونی که در پلی‌استور یا دیگر فروشگاه‌های نرم‌افزارهای موبایل وجود دارد، دانلود و نصب کرد.

زبان رسمی برنامه نویسی اندروید چیست؟

زبان‌های رسمی برنامه نویسی اندروید جاوا و کاتلین هستند. هرچند که پس از معرفی زبان کاتلین توسط گوگل به عنوان زبان رسمی برای برنامه نویسی اندروید، توجهات زیادی به کاتلین جلب شده است.

آیا امکان برنامه نویسی در گوشی های موبایل وجود دارد؟

بله؛ می‌توان به زبان‌های برنامه نویسی گوناگون از جمله جاوا، کاتلین، پایتون و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند ++C و دیگر موارد در اندروید به برنامه‌نویسی پرداخت. البته، در این راستا نیاز به نصب نرم‌افزارهایی در موبایل است تا بتوان به توسعه نرم‌افزار با بهره‌گیری از این نرم‌افزارها در موبایل پرداخت.

چرا برنامه نویسی در موبایل معمولا توصیه نمی‌شود؟

دلایل گوناگونی برای این موضوع وجود دارد که از جمله آن می‌توان به وجود کیبورد نامناسب، صفحه نمایش بسیار کوچک، نبود گزینه‌های لازم برای نصب و اجرای زبان و به طور خاص، ابزارها و محیط‌های توسعه یکپارچه برای توسعه برنامه کاربردی و توسعه وب اشاره کرد. در عین حال، باید توجه داشت که پلتفرم‌های موبایل از زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون پشتیبانی نمی‌کنند و فرد باید با پیمودن یک مسیر نامتعارف به این مهم دست یابد. از دیگر مشکلات در این راستا آن است که برای برخی امور حتما نیاز به روت شدن سیستم‌عامل اندرویدی است.

آیا برای نوشتن برنامه کاربردی موبایل، حتما باید در موبایل برنامه‌نویسی کرد؟

خیر؛ لزومی به برنامه‌نویسی در موبایل برای توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل نیست و معمولا از کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ برای این کار استفاده می‌شود. برنامه‌نویسان معمولا از کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی برای انواع پلتفرم‌های، توسعه وب و حتی برنامه‌نویسی موبایل استفاده می‌کنند. هرچند که با نصب برنامه‌های کاربردی خاص و برخی از اقدامات کاربردی خاص، امکان برنامه‌نویسی در موبایل و روی پلتفرم‌های اندروید و iOS فراهم می‌شود، ولی انجام چنین کاری معمولا توصیه نمی‌شود‌.

آیا می‌توان اندروید استودیو (Android Studio) را در موبایل نصب کرد؟

بله؛ امکان نصب اندروید استودیو در موبایل با پیمودن یک مجموعه از مراحل وجود دارد.

معرفی فیلم‌های آموزش برنامه نویسی اندروید فرادرس

در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی اندروید به زبان فارسی و همراه با مثال‌های کاربردی و عملی فرادرس معرفی شده‌اند. اما پیش از معرفی آموزش‌های برنامه‌نویسی اندروید، درس شماره صفر کلیه آموزش‌های برنامه‌نویسی یعنی فیلم آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی معرفی شده است.

فیلم آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

مدت زمان فیلم آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی ۲ ساعت و سی و هشت دقیقه و مدرس آن، دکتر سید مصطفی کلامی هریس هستند. در این آموزش، مبانی برنامه‌نویسی شامل مباحث زیر مورد بررسی قرار گرفته است.

به کلیه افرادی که قصد دارند وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند و اولین زبان برنامه‌نویسی خود را بیاموزند، مشاهده این آموزش اکیدا توصیه می‌شود.

فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید مقدماتی

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

مدت زمان فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید مقدماتی ۱۶ ساعت و ۸ دقیقه و مدرس آن، محمد مهدی علیزاده است. این دوره که در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید معرفی شده برای افرادی مناسب است که قصد فراگیری برنامه‌نویسی اندروید را از پایه و از مباحث مقدماتی دارند. از جمله مباحث مورد بررسی در این دوره آموزشی می‌توان به آشنایی با محیط Android Studio و تنظیمات اولیه برنامه، چینش عناصر در اندروید و TextView، رنگ‌ها و ابزار Button، چرخه حیات اکتیویتی در اندروید، منوها در اندروید، EditText در اندروید، چینش‌های مختلف عناصر در اندروید، طراحی یک فرم برای ورود اطلاعات، آشنایی با Intent، آشنایی با GridLayout و ImageView در اندروید، پروژه عملی ساخت بازی، صوت و تصویر در اندروید، دیالوگ و لیست‌ها در اندروید، ابزار  Toast و پروژه عملی پیرامون آن و دیگر موارد اشاره کرد.

قیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید تکمیلی

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

مدت زمان فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید تکمیلی بیست ساعت و هشت دقیقه و مدرس آن، محمد مهدی علیزاده است. این دوره که در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید معرفی شده برای افرادی  مناسب است که با مبانی و مباحث مقدماتی برنامه‌نویسی اندروید که در فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید مقدماتی نیز ارائه شده است، آشنایی داشته باشند. از جمله مباحث مورد بررسی در این دوره آموزشی می‌توان به آشنایی با SharedPreference در اندروید، صفحه تنظیمات در اندروید، کار با فایل‌ها، استفاده از داده‌های با فرمت‌های گوناگون شامل json و xml در اندروید، استفاده از کتابخانه JDOM، ساخت اسلایدر، کار با پایگاه داده، فرگمنت (Fragment) و مباحث پیرامون آن و دیگر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید پیشرفته

برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان

مدت زمان فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید پیشرفته ۲۵ ساعت و ۴۵ دقیقه و مدرس آن، محمد مهدی علیزاده است. این دوره که در این بخش از مطلب برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید معرفی شده برای افرادی مناسب است که به مباحث مقدماتی و تکمیلی برنامه‌نویسی اندروید تسلط دارند و درصدد فراگیری مباحث پیشرفته آن هستند. از جمله سرفصل‌های مورد بررسی در فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید پیشرفته می‌توان به ساخت ویوهای اختصاصی، SnackBar و تنظیمات آن، ارتباط با اینترنت در اندروید، کتابخانه Volley، پروژه عملی دریافت آب و هوا، استفاده از GPS، آشنایی با BroadcastReceiver همراه با مثال‌های عملی، بلوتوث و کار با آن همراه با مثال، کار با فونت فارسی و نمایش صحیح متن فارسی، رسم نمودار در برنامه، ارسال و دریافت پیامک با SMS API، دانلود فایل از اینترنت، اعتبارسنجی با اثر انگشت و استفاده از حساب کاربری گوگل برای ورود به برنامه و تشخیص کاربران اشاره کرد.

بر اساس رای ۲۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CircuitbasicstechrepublicThe Crazy Programmer
۲ دیدگاه برای «برنامه نویسی اندروید با گوشی های اندروید | آموزش کامل و رایگان»

خیلی ممنون واقعا مفید بود

سلام. میخاستم بدونم برای اد زدا اجباری ممبر تلگرام چه نوع برنامه نویسی رو باید یاد گرفت ؟! تشکر

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *