بایننس کوین چیست؟ — آنچه باید بدانید | به زبان ساده

۵۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
بایننس کوین چیست؟ — آنچه باید بدانید | به زبان ساده

در این مطلب، به این پرسش پاسخ داده شده است که بایننس کوین چیست ؟ همچنین، سایر مباحث مرتبط با این رمزارز نیز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه‌ای بر بایننس کوین

امروزه کمتر کسی است که واژه‌های رمزارز (Cryptocurrency)، ارز دیجیتال (Digital Currency)، بلاک چین (Blockchain)، بیت‌کوین (Bitcoin) و استخراج بیت‌کوین (Bitcoin Mining) را نشنیده باشد. بایننس کوین نیز مفهوم دیگری در دامنه مفاهیم یاد شده است. اما پیش از پرداختن به پرسش بایننس کوین چیست و سایر مباحث پیرامون آن، توضیح کوتاهی پیرامون مفاهیم ارز دیجیتال، رمزارز و بلاک چین ارائه شده است. پس از آن، پرسش بایننس کوین چیست به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی ارز و در واقع، پول است. تفاوت ارز دیجیتال با پول کاغذی که اغلب مردم با آن آشنایی دارند و از آن استفاده کرده‌اند این است که ارز دیجیتال به صورت فیزیکی قابل لمس نیست و در واقع، یک پول کامپیوتری یا به بیان صحیح‌تر، یک پول الکترونیکی است. به ارزهای دیجیتال می‌توان با استفاده از کامپیوتر، گوشی موبایل و یا تلبت دسترسی داشت. باید به این نکته توجه داشت که ارزهای دیجیتال نوعی «پول» و یا «دارایی» دیجیتال هستند. اغلب ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین ساخته شده‌اند. برای اشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال، مطالعه مطلب «ارز دیجیتال چیست ؟ — هر آنچه باید بدانید به زبان ساده» پیشنهاد می‌شود.

رمزارز چیست؟

رمزارز نوعی ارز دیجیتال است که برای پیاده‌سازی آن در بستر بلاک چین از رمزنگاری (Cryptography) استفاده شده است. از رمزنگاری به منظور حفظ امنیت شبکه بلاک چینی استفاده می‌شود که رمزارز روی آن پیاده‌سازی شده است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم رمزنگاری، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

بایننس چیست؟

بایننس (Binance) یک صرافی آنلاین ویژه رمزارزها و یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین آن‌ها است. کلمه «Binance» (بایننس) از ترکیب دو کلمه «Binary» (دودویی) و «Finance» (مالی) ساخته شده است. این کلمه با دو مفهوم به کار می‌رود که عبارتند از:

  • صرافی بایننس (Binance Exchange) که یکی از صرافی‌های رمزارز پیشرو در جهان است.
  • رمزارز ارائه شده توسط بایننس با نام «بایننس کوین» (Binance Coin) که برخی از افراد به طور خلاصه به آن بایننس می‌گویند.

در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۷) میلادی، «چانگ پنگ ژائو» (ChangPeng Zhao) یک شرکت چینی با نام «بیجی تکنولوژی» (Beijie Technology) را بنیان‌گذاری کرد. بیجی یک شرکت هلدینگ است که صرافی بایننس (Binance Exchange) را راه‌اندازی و اداره کرده و می‌کند. در حال حاضر دفتر اصلی این شرکت در شهر هنگ‌کنگ است. ژائو همراه با تیم بایننس، تلاش‌های زیادی را برای شتاب‌دهی به رشد پلتفرم بایننس انجام داده‌اند تا این صرافی به یکی از موفق‌ترین صرافی‌ها در جهان مبدل شود.

صرافی بایننس در مطلب بایننس کوین چیست ؟

بایننس لانچ‌پد چیست؟

بایننس لانچ‌پد (Binance Launchpad) پلتفرم انحصاری بایننس برای کمک به پروژه‌های مربوط به راه‌اندازی و عرضه رمزارزها است. در واقع، بایننس لانچ‌پد و لانچ‌پول (Binance Lauchpool) پلتفرم‌هایی هستند که تیم‌های پروژه‌های رمزارزها را پیرامون چگونگی راه‌اندازی و عرضه توکن‌ها یاری می‌کنند و علاوه بر مشاوره دادن، گام به گام در فرایندهای اجرایی همراه آن‌ها هستند. در بایننس لانچ‌پد، خدمات کامل از مشاوره پیش از عرضه توکن رمزارز گرفته تا فعالیت‌های مربوط به پس از فهرست شدن (Listing) آن رمزارز در صرافی و بازاریابی آن رمزارز ارائه می‌شوند. هدف اصلی پروژه بایننس لانچ‌پد آن است که به تیم‌های پروژه‌های رمزارزها امکان تمرکز روی پروژه خودشان و استمرار داشتن در ساخت محصول داده شود. در واقع، تیم پروژه در حالی روی کار ساخت محصول متمرکز می‌شود که تیم بایننس لانچ‌پد روی بازاریابی و قرار گرفتن در پایگاه کاربر اولیه کار می‌کند.

بایننس دکس چیست؟

«بایننس دکس» (Binance DEX) در واقع نام اختصاری برای اشاره به «صرافی توزیع شده بایننس» (Binance Decentralized Exchange) است. به بیان ساده‌تر، بایننس دکس یک صرافی توزیع شده است که توسط بایننس ساخته شده و از رمزارز صرافی بایننس یعنی بایننس کوین (BNB) قدرت گرفته است.

این صرافی کارمزدهای تراکنش کمتری دارد و امنیت را از طریق معاملات توزیع شده افزایش داده است. اگرچه، یادگیری کار با این صرافی توزیع شده سخت‌تر از صرافی اصلی است و این صرافی مناسب استفاده کاربران دارای تجربه کافی است. به طور کلی، بایننس دکس یک صرافی توزیع شده است که بر فراز بلاک چین زنجیره بایننس (Binance Chain) ساخته شده است.  ژائو، بنیان‌گذار صرافی بایننس، پیرامون چیستی بایننس دکس (Binance DEX) یا در واقع صرافی توزیع شده بایننس (Binance Decentralized Exchange) چنین می‌گوید:

بایننس دکس یک صرافی توزیع شده با شبکه توزیع شده از گره‌ها است که کاربر می‌تواند کلیدهای خصوصی خود را در آن نگه دارد و کیف پول خود را مدیریت کند.

بایننس دکس در مطلب بایننس کوین چیست ؟

ارز دیجیتال بایننس کوین چیست؟

بایننس کوین (Binance Coin) یک رمزارز است که توسط صرافی بایننس در ماه تیر سال ۱۳۹۶ (ماه جولای سال ۲۰۱۷) معرفی شده است. نماد معاملاتی این رمزارز BNB است. بایننس کوین دارای عرضه محدود است و در عرضه اولیه آن ۲۰۰ میلیون توکن بایننس کوین (BNB) ارائه شد که نیمی از این میزان نیز طی برنامه‌ای چند ساله با عنوان توکن‌سوزی از بین می‌رود. مفهوم توکن‌سوزی در ادامه همین بخش از مطلب بایننس کوین چیست بیان شده است.

چنانکه پیش‌تر بیان شد، عرضه اولیه سکه (ICO) برای بایننس کوین در ماه تیر سال ۱۳۹۶ (جولای سال ۲۰۱۷) اتفاق افتاد. صرافی بایننس از طریق فرایند عرضه اولیه، به میزان ٪۱۰ از کل توکن‌های BNB یا ۲۰ میلیون از این رمزارز را برای سرمایه‌گذارهای فرشته (Angel Investors)، ۴۰٪ یا ۸۰ میلیون را برای تیم بنیان‌گذاران و ٪۵۰ باقیمانده یا ۱۰۰ میلیون را به مشارکت‌کنندگان عادی اختصاص داد.

طبق برنامه‌ریزی و اعلان انجام شده توسط صرافی بایننس، مقرر شد که تقریبا نیمی از سرمایه‌ای که در طول فرایند عرضه اولیه BNB به دست آمده است برای برندینگ و بازاریابی این رمزارز و صرافی بایننس استفاده شوند. در عین حال، یک سوم از این مبلغ نیز برای ساخت پلتفرم بایننس و انجام ارتقاهای لازم برای اکوسیستم بایننس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اوایل فروردین ۱۳۹۷ (اوایل آپریل سال ۲۰۱۸)، BNB ارزش بازاری در حدود ۱٫۴ میلیارد دلار داشت. بایننس کوین را می‌توان در صرافی بایننس با پرداخت ارزهای فیاتی که پشتیبانی می‌شوند مانند دلار یا یورو و یا رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم (Ethreum) و یا توکن‌های تتر (Tether) خریداری کرد. بایننس به تدریج و به طور کامل، به ارز محلی صرافی بایننس و صرافی توزیع شده بایننس (بایننس دکس) مبدل خواهد شد.

بایننس کوین در ابتدا روی بلاک چین اتریوم با استاندارد ERC 20 اجرا می‌شد و سپس، به بلاک چین اختصاصی خود آن منتقل شد. بلاک چین بایننس کوین در بخش‌های بعدی مطلب بایننس کوین چیست به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

بایننس کوین به عنوان سوختی برای برای انجام عملیات در صرافی بایننس و اکوسیستم آن محسوب می‌شود. در واقع، برای پرداخت هزینه‌های گوناگون مرتبط با انجام عملیات در صرافی بایننس، شامل هزینه واریز و برداشت وجه و همچنین، خرید رمزارزهای ارائه شده در عرضه اولیه و دیگر موارد، می‌توان از BNB استفاده کرد. بایننس کوین از خدمات گوناگونی در اکوسیستم بایننس پشتیبانی می‌کند که شامل پرداخت برای کارمزدهای معاملات (Trade Fee)، کارمزدهای مبادلات (Exchange Fee)، کارمزدهای فهرست کردن (Listing) و هرگونه کارمزد دیگری می‌شود که در صرافی بایننس نیاز است.

بایننس در ابتدای معرفی بایننس کوین برای جلب توجهات به رمزارز خود، یک استراتژی در نظر گرفت. بر اساس این استراتژی، در هنگام معرفی و عرضه عمومی BNB به افرادی که از طریق این رمزارز کارمزد فعالیت‌های خود در صرافی بایننس را پرداخت می‌کردند ٪۵۰ تخفیف در هزینه تراکنش‌ها داده می‌شد. میزان این تخفیف پس از گذشت هر سال به نیم کاهش پیدا می‌کرد. در واقع، تخفیف پرداخت هزینه انجام تراکنش‌ها در صرافی بایننس با استفاده از بایننس کوین در سال دوم به ٪۲۵، در سال سوم ٪۱۲٫۵ و در سال چهارم به ٪۶٫۵ کاهش پیدا کرد. تخفیف‌های مربوط به پرداخت کارمزدها در صرافی بایننس با استفاده از بایننس کوین در سال پنجم عرضه بایننس کوین (با پایان سال چهارم از زمان عرضه آن) پایان می‌یابند.

البته، کاربرد بایننس کوین صرفا محدود به پرداخت کارمزدها در صرافی بایننس نمانده است. بلکه، افراد می‌توانند از BNB برای سرمایه‌گذاری روی «عرضه اولیه سکه‌ها» (Initial Coin Offering | ICO) خاصی استفاده کنند که در فهرست لانچ‌پد (Launchpad) بایننس آمده است. رمزارزهای جدید همه روزه در صرافی بایننس فهرست می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که استفاده از بایننس منجر به ایجاد بازاری برای معامله انواع توکن‌های مجازی و جدید شده است.

استفاده از بایننس کوین محدود به اکوسیستم بایننس نمانده و به دایره گسترده‌تری از کسب و کارها کشیده شد. از جمله این کسب و کارها می‌توان به پلتفرم استریم ویدئوی Uplive اشاره کرد که برای فروش هدایای مجازی به پایگاه کاربر ۲۰ میلیونی خود، از قابلیت پرداخت با استفاده از توکن بایننس کوین پشتیبانی می‌کند. همچنین، از BNB توسط پلتفرم، برنامه کاربردی وب و کارت اعتباری VISA شرکت «موناکو» (Monaco) پشتیبانی می‌شود. موناکو از پلتفرم‌های پیشتاز حوزه پرداخت و رمزارزها است. این موضوع که توکن رمزارز بایننس توانسته است در دیگر شرکت‌ها نیز به عنوان ارز بومی برای پرداخت هزینه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد به گسترش استفاده از آن (و طبعا افزایش ارزش بازار و ارزش خود BNB) کمک شایان توجهی می‌کند.

هدف از اختراع بایننس کوین چیست؟

بایننس کوین با هدف قدرت بخشیدن به اکوسیستم بایننس و ساختاردهی به عملیات آن به منظور داشتن یک اکوسیستم پایدار ابداع شد. این رمزارز با اهداف گوناگونی شامل پرداخت هزینه‌های فهرست (Listing Fee)، هزیه‌های مبادله، هزینه‌های معامله یا هر عملیات دیگری که کاربر ممکن است در صرافی انجام دهد و کارمزد داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال، بایننس کوین برای سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای ارائه شده در عرضه‌های اولیه موجود در بایننس لانچ‌پد قابل استفاده است. وجود یک ارز بومی در یک صرافی وابستگی به پول سنتی رد آن صرافی را از میان برمی‌دارد. پول سنتی امکان ایجاد تاخیر و هزینه‌های اضافی برای کاربر را همراه با دیگر مرزها و محدودیت‌ها برای انجام معاملات و مبادلات به همراه دارد.

کاربرد بایننس کوین چیست؟

از بایننس کوین می‌توان به عنوان رمزارز بومی صرافی بایننس جهت پرداخت کارمزدهای داخلی در این صرافی، سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای جدید معرفی شده در بایننس لانچ‌پد، پرداخت کارمزدها در صرافی‌های گوناگونی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند، پرداخت هزینه در مراکز خدماتی و فروش کالایی که از پرداخت با این رمزارز پشتیبانی می‌کنند و سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

تیم توسعه بایننس کوین کیست؟

صرافی بایننس در چین و توسط فردی به نام «چانگ پنگ ژائو» (Changpeng Zhao) که مدیر فناوری اطلاعات OKCoin بود تاسیس شده است. پس از راه‌اندازی صرافی بایننس، «یی هی» (Yi He) نیز به تیم بایننس پیوست. یی هی یکی از بنیان‌گذاران OKCoin است. ژائو و یی هر دو به رشد نمایی صرافی بایننس کمک کردند. در حال حاضر صرافی بایننس در جایگاه دومین بزرگ‌ترین صرافی جهان بر اساس حجم معاملات قرار گرفته است. در حال حاضر تیم ویژه‌ای روی توسعه خود توکن BNB کار نمی‌کنند و بیشتر تمرکز روی توسعه اکوسیستم است.

توکن‌سوزی بایننس کوین یا سوزاندن بایننس کوین چیست؟

تیم قرار گرفته در پس بایننس کوین برای کاهش تورم، افزایش ارزش بایننس کوین و سایر دلایل اقتصادی مرتبط، یک استراتژی ویژه را پیرامون این رمزارز به کار گرفتند. براساس این استراتژی، صرافی بایننس یک برنامه بازخرید توکن بایننس کوین را دارد که طی آن، بایننس ۲۰٪ سود خود از این رمزارز را برای بازخرید توکن‌های بایننس کوین (BNB) استفاده می‌کند و آن‌ها را می‌سوزاند/از بین می‌برد. این کار با این هدف انجام می‌شود که حداکثر ۵۰٪ از کل بایننس کوین موجود یا در واقع صد میلیون توکن بایننس کوین باقی بماند. توکن‌سوزی بایننس کوین هر سه ماه یکبار انجام می‌شود و تاکنون ۱۵ مرحله توکن‌سوزی بایننس کوین انجام شده است.

فرایند توکن‌سوزی بایننس کوین که موجب می‌شود پس از انجام شدن همه توکن‌سوزی‌ها طبق برنامه، تنها ۱۰۰ میلیون توکن بایننس کوین در چرخه بماند، به حفظ ثبات ارزش بایننس کوین کمک قابل توجهی می‌کند. در اواخر فروردین سال ۱۳۹۷ (اواسط ماه آپریل سال ۲۰۱۸)، تیم بایننس اعلام کرد که سوزاندن 2,220,314 توکن BNB انجام شده است (تقریبا چیزی در حدود ۳۰ میلیون دلار بایننس کوین) و پس از آن نیز کار توکن‌سوزی استمرار داشت. سوزاندن مداوم توکن بایننس کوین با افزایش درصد توکن‌هایی که طبق برنامه می‌سوزند، به خوبی نشانگر سودآوری صرافی بایننس از این رمزارز است. نکته قابل توجه پیرامون توکن‌سوزی بایننس کوین آن است که پس از انجام هر توکن‌سوزی، معمولا قیمت BNB افزایش پیدا می‌کند و دلیل این امر طبعا کاهش عرضه است.

پیش از آنکه بایننس کوین به زنجیره بایننس مهاجرت کند، بایننس کار سوزاندن سکه‌ها در شبکه اتریوم را با استفاده از یک کارکرد سوزاندن قرارداد هوشمند انجام می‌داد. میزان سکه‌هایی که بایننس می‌سوزاند بر اساس تعداد معاملات صرافی در طول سه ماه گذشته است. از زمان راه‌اندازی زنجیره بایننس، سوزاندن بایننس کوین در شبکه اتریوم انجام نمی‌شود و اکنون برای انجام این کار یک دستور مشخص را در زنجیره بایننس استفاده می‌کنند. باید توجه به آنکه بایننس کوین یک رمزارز از پیش استخراج شده است، اکنون با هدف محدود کردن زنجیره تامین، در حجم انبوه در حال معدوم شدن است. در تصویر زیر می‌توان جزئیات مربوط به ۱۵ مرحله توکن‌سوزی انجام شده توسط بایننس کوین را مشاهده کرد.

۱۵ مرحله توکن‌سوزی بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

نقش بایننس در تخفیف گرفتن برای معاملات بایننس چیست؟

از آنجا که بایننس کوین (BNB) ‌در اصل برای استفاده در معاملات داخلی صرافی بایننس ساخته و سکه‌های آن از پیش استخراج شده است، هیچ هزینه کارمزدی مرتبط با خود شبکه بایننس کوین وجود ندارد. اگرچه، هنگامی که کاربر توکن‌های بایننس کوین را خریداری می‌کند یا هر نوع تجارت دیگری در صرافی بایننس انجام می‌دهد، باید ۰.۱٪ از هزینه تراکنش را به عنوان کارمزد پرداخت کند. در سال اولیه عرضه بایننس کوین اگر کاربر هزینه تراکنش را با بایننس کوین پرداخت می‌کرد، ۵۰٪ تخفیف می‌گرفت.

برای مثال، اگر فرد در حال خرید ۱۰۰ دلار ارزش از طریق صرافی بایننس با استفاده از هر کوین دیگری بود، هزینه تراکنش 0.10 دلار می‌شد. اگرچه، اگر کاربر پرداخت را با توکن‌های بایننس کوین انجام می‌داد، تنها نیاز بود که نیمی از این کارمزد یعنی ۰.۰۵ دلار را پرداخت کند. میزان این تخفیف هر سال به نیم کاهش پیدا می‌کرد و پس از چهار سال، مبحث تخفیف دادن در سال پنجم به طور کامل از میان برداشته می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که می‌توان از بایننس کوین در سرویس‌های گوناگون دیگری که از این رمزارز برای انجام پرداخت‌ها پشتیبانی می‌کنند، به طور خاص خدمات مسافرتی و اقامتی، استفاده کرد. اما هزینه‌های سرویس یا کارمزد کمیسیون در این کسب و کارها به وسیله فروشندگان مربوطه یا ارائه‌دهنده خدمات تعیین می‌شود که بحث تخفیف‌های بایننس در آن‌ها الزاما وجود ندارد.

آیا بایننس کوین واقعا پول است؟

چنانکه پیش از این نیز بیان شد، هدف اصلی بایننس کوین آن است که نقش سوخت‌رسانی برای انجام عملیات داخلی صرافی بایننس را انجام دهد و به اکوسیستم بایننس قدرت ببخشد. در سال‌های ابتدایی ارائه توکن بایننس کوین از آن برای انجام معامله با تخفیف بسیار خوب نیز استفاده می‌شد. اگرچه این تخفیف‌ها در سال‌های بعدی کاهش یافتند تا در سال پنجم به طور کامل حذف شوند. از بایننس کوین می‌توان برای پرداخت هزینه‌های خدمات مسافرتی و اقامتی در برخی از  کسب و کارها نیز استفاده کرد. اما همچنان پذیرش آن به عنوان یک ارز زنده برای انجام تراکنش‌های خرد بسیار کم است. به همین دلیل است که هنوز نمی‌توان به BNB به چشم یک پول واقعی نگاه کرد؛ دستکم در حال حاضر و در زمان نگارش این مطلب.

آیا بایننس کوین امن است؟

بایننس کوین روی بلاک چین اتریوم ساخته شده بود. بلاک چین اتریوم از رمزنگاری برای جلوگیری از نقص در داده‌ها یا استراق سمع جلوگیری می‌کند. از آنجا که بلاک چین توزیع شده است، هیچ هاب مرکزی وجود ندارد که هک و هک شدن آن موجب به خطر افتادن داده‌ها شود. در سال ۲۰۱۹، بایننس کوین به بلاک چین اختصاصی خود آن با نام زنجیره بایننس انتقال پیدا کرد که توسط تیم زبده بایننس پیاده‌سازی شده است و این نویدبخش امنیت بایننس کوین است.

صرف‌نظر از این موارد، صرافی رمزارزهای بایننس و ویژگی‌های امنیتی آن که یک لایه امنیتی را برای کمک به حفظ اطلاعات شخصی و سرمایه‌ها اضافه می‌کند، نامی مطمئن در فضای رمزارزها و یک صرافی محبوب است. این لایه امنیتی شامل احراز هویت دو مرحله‌ای و رمزنگاری دارای گواهینامه SSL است. همچنین، می‌توان از کیف پول‌های امن و شناخته شده نیز برای امن‌تر نگه داشتن BNB استفاده کرد.

آیا می‌توان از بایننس کوین به صورت ناشناس استفاده کرد؟

حفظ ناشناسی هنگامی که فرد از بایننس کوین استفاده می‌کند، کاری دشوار است. با توجه به آنکه توکن بایننس کوین بیشتر با اکوسیستم بایننس مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا نیاز به یک حساب تایید شده در صرافی بایننس برای استفاده از BNB است. بایننس طبق قوانین «مشتریت را بشناس» (Know Your Customer | KYC) و «ضد پولشویی» (Anti Money Laundering | AML) فعالیت می‌کند و این یعنی از کاربر اطلاعات شخصی آن به منظور شناسایی هویت او پیش از ساخت حساب دریافت می‌شود. البته، قوانینی برای داشتن حساب کاربری بدون نیاز به تایید هویت واقعی برای افرادی با مبالغ سرمایه کم وجود دارد که افراد در کشورهای تحریم شده یا دارای قوانین مالیاتی پیچیده، معمولا از آن استفاده می‌کنند.

برای افرادی با سرمایه زیاد که ناگزیر به تایید هویت خود در صرافی بایننس هستند باید به این نکته اشاره کرد که به طبع نمی‌توانند از بایننس کوین در پلتفرم بایننس بدون یک حساب کاربری استفاده کنند. در صورتی که کاربر دغدغه حریم خصوصی دارد، باید از رمزارز دیگری مانند Zcash استفاده کند که راهکارهایی را برای پنهان کردن هویت و جزئیات تراکنش در بلاک چین فراهم می‌کند.

علاوه بر آن، هر فعالیت دیجیتالی با استفاده از BNB را می‌توان توسط خود بایننس، دولت و یا هر هکر کاربلدی ردیابی کرد. این حقیقت یعنی آنکه اگر فرد یک رد پای دیجیتال پشت سر خود به جای بگذارد، همواره این شانس وجود دارد که اشخاصی که قصد دارند فرد را پیدا کنند، بتوانند او را پیدا کنند. به طور خاص، اگر فرد به طور مداوم معامله‌گری رمزارزها را انجام می‌دهد، این موضوع برجسته‌تر می‌شود.

آیا بایننس کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

با در نظر داشتن مخاطرات و مزایای کلی سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها و همچنین، با توجه به رشد ویژه بایننس کوین از زمان معرفی تاکنون و پشتیبانی که صرافی بایننس از این رمزارز دارد، به نظر می‌رسد بایننس کوین گزینه جذابی برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه باشد. بایننس هم مانند دیگر رمزارزها شامل همه ریسک‌ها و مزایای ویژه سرمایه‌گذاری روی رمزارزها می‌شود.

از جمله این ریسک‌ها می‌توان به تصویب قوانینی علیه رمزارزها توسط نهادهای قانون‌گذار، تصویب مالیات‌های سنگین روی رمزارزها و یا نقض امنیت یک رمزارز توسط هکرها اشاره کرد. از مزایای برجسته رمزارزها نیز توزیع شده بودن آن‌ها و وابستگی به بحث عرضه و تقاضا را می‌توان برشمرد.

البته، رمزارز بایننس علاوه بر مزایا و معایب عمومی رمزارزها، دارای خصوصیات اختصاصی خود نیز هست. برای مثال، مدل عرضه و توکن‌سوزی بایننس موجب افزایش قیمت این رمز می‌شود و همین امر آن را به گزینه مناسبی برای رمزارزها مبدل می‌کند. به عنوان ویزگی مثبت دیگری می‌توان به نقش آن به عنوان ارز بودمی اکوسیستم بایننس به عنوان بزرگترین صرافی رمزارزها اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری روی بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

در واقع، یکی از موضوعات نویدبخش پیرامون توکن‌های بایننس کوین آن است که حتی اگر به رمزارز موفقی برای سرمایه‌گذاری و انجام تراکنش‌های خرد مبدل نشود، ولی همچنان در اکوسیستم صرافی بایننس برای انجام عملیات و معامله دارایی‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و تجربه بسیار خوبی را برای کاربران این پلتفرم فراهم می‌کند. هر چند که پذیرش بایننس به عنوان ارز داخلی برخی مراکز خدماتی این امید را ایجاد کرده که بتواند به عنوان رمزارزی برای انجام تراکنش‌های خرد نیز مطرح شود. نباید این نکته را فراموش کرد که بایننس برخلاف بسیاری از دیگر رمزارزها دارای یه عرضه کننده شناخته شده و پشتیبانی قوی، یعنی صرافی بایننس است. با وجود همه این توصیفات، فضای رمزارزها همچنان غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ به ویژه هنگامی که بحث از نوسانات قیمت می‌شود.

به طور کلی به افراد توصیه می‌شود که پیش از سرمایه‌گذاری روی بایننس کوین یا هر رمزارز دیگری، ابتدا با مفاهیم این حوزه و چم و خم آن آشنا شوند. سپس، با آگاهی از ایده ساخت یک رمزارز، تاریخچه قیمت آن و دلایل اصلی نوسانات بازار یک رمزارز و با داشتن دانش و آگاهی کافی پیرامون روش‌های تحلیل بازار رمزارزها به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی بایننس کوین یا هر رمزارز دیگری را دارند باید این کار را ضمن مشورت با کارشناسان این حوزه و با هوشیاری تمام انجام دهند تا مطمئن شوند که بودجه سرمایه‌گذاری آن‌ها امن باقی می‌ماند. اهمیت کاهش ریسک در بحث سرمایه‌گذاری روی رمزارزها واقعا قابل توجه و مهم است.

چه صرافی‌هایی از بایننس کوین پشتیبانی می‌کنند؟

صرافی اصلی که از بایننس کوین پشتیبانی می‌کند همان صرافی بایننس است که در پشت عرضه این رمزارز قرار دارد. این در حالی است که صرافی‌های محبوب و شناخته شده دیگری نیز از بایننس کوین پشتیبانی می‌کنند که از این جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • FTX
  • KuCoin
  • Gate.it
  • Poloniex
  • AscendEX (Bitmax)
  • Indodax
  • Bithamb Global
  • eToroX
  • Wazir X
  • CoinDCX
  • Binance DEX
  • 50X

چه موسسات مالی روی بایننس کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟

هنگامی که بحث از جذب سرمایه‌گذارها می‌شود، صرافی بایننس جاذبه زیادی را برای افراد و سازمان‌های گوناگون پیدا می‌کند؛ زیرا بنیان‌گذاران بایننس همین حالا هم توانایی خود برای ساخت یک پلتفرم رمزارز کاملا موفق را نشان داده‌اند. به همین دلیل است که در عرضه اولیه بایننس کوین بسیاری از سرمایه‌گذاران پیشرو و موسسات مالی شامل «ورتکس ونچرز» (Vertex Ventures)، «پلوتوس ۲۱» (Plutus21)، «بلک هول کپیتال» (Black Hole Capital)، «فانسیتی کپیتال» (Funcity Capital)، «سکویا کپیتال» (Sequoia Capital)، «لیمیتلس کریپتو اینوسمنت» (Limitless Crypto Investments)، «فاندمنتال لبز» (Fundamental Labs) و بسیاری از دیگر موارد را جذب کرد.

اگرچه، امروزه بایننس با رقابت بیشتری مواجه می‌شود که ممکن است مانع بایننس در مسیر جذب سرمایه بیشتر شوند. صرف‌نظر از این موضوع، بایننس قادر به آن بوده است که با بسیاری از فروشندگان، ارائه‌دهندگان خدمات و بازرگانان رابطه برقرار کند تا کاربران بایننس قادر باشند تا از توکن‌های بایننس کوین برای انجام خریدهای کوچک و بزرگ استفاده کنند. در حال حاضر، بایننس با بیش از ۱۰۰ ارائه‌دهنده خدمات متفاوت همکاری دارد که شامل ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی، اقامتی، مشاور املاک و غذاخوری‌ها می‌شوند.

زنجیره بایننس چیست؟

زنجیره بایننس بلاک چین توسعه داده شده توسط جامعه کاربری بایننس است که اغلب آن‌ها توسعه‌دهندگان با تجربه‌ای هستند که توسط صرافی بایننس برای انجام توسعه در این اکوسیستم، استخدام شده‌اند.

بلاک چین بایننس چگونه است؟

در ابتدا، بایننس کوین روی بلاک چین اتریوم ساخته شده بود و از توکن‌های ERC20 استفاده می‌کرد که امکان ذخیره‌سازی و نگه‌داری ارزش را دارند. با وجود آنکه بایننس کوین ابتدا بر مبنای اتریوم (ERC-20) ارائه شد، به تدریج به زنجیره اختصاصی خودش با نام زنجیره بایننس منتقل شد.

زنجیره بایننس از مکانیزم اجماع تحمل خطای بیزانس (Byzantine fault) استفاده می‌کند. این سیستم شامل انواع گوناگونی از گره‌ها است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گره‌های اعتبارسنج (Validator Nodes): اعضای جامعه را که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها رای می‌دهند انتخاب می‌کند.
  • گره‌های شاهد (Witness Nodes): شاهد فرایند اجماع هستند و تراکنش را به دیگر گره‌ها پخش می‌کنند.
  • گره‌های شتاب‌دهنده: متعلق به سازمان (صرافی بایننس) است و فرایند اعتبارسنجی تراکنش را سرعت می‌بخشند.

بلاک چین بایننس در مطلب بایننس کوین چیست ؟

امکان استخراج توکن‌های بایننس کوین در بلاک چین آن وجود ندارد زیرا همه توکن‌های موجود از پیش استخراج و از طریق عرضه اولیه سکه عرضه شده‌اند. توکن‌های در چرخه برای مبادله همراه با تخفیف در صرافی بایننس استفاده می‌شود. نرخ تخفیف چنانکه پیش‌تر نیز توضیح داده شد در سال اول ۵۰٪ بود و این میزان هر سال به نیم کاهش پیدا کرد و در سال پنجم دیگر تخفیفی وجود نخواهد داشت و همین امر موجب می‌شود تا قیمت توکن بایننس شاهد تغییراتی باشد. به منظور جلوگیری از استهلاک ارزش، صرافی بایننس توکن‌های بایننس کوین را بازخرید و آن‌ها را برای کاهش عرضه نابود می‌کند. این صرافی ویژه رمزارزها برای حذف نیمی از توکن‌های در گردش بایننس کوین (یعنی ۱۰۰ میلیون از مجموع ۲۰۰ میلیون) برنامه‌ریزی کرده است.

تراکنش‌های بایننس کوین چگونه انجام می‌شوند؟

گره‌های اعتبارسنجی برای پردازش تراکنش در شبکه به عنوان بخشی از مکانیزم اجماع «تحمل خطای بیزانس» (Byzantine Fault Tolerance | BFT) برای تراکنش‌ها رای می‌دهند. کاربران می‌توانند پردازش تراکنش را با انتخاب یک گروه گره شتاب‌دهنده (Accelerator Nodes) که پشت سر گره‌های اعتبارسنج کار می‌کنند، شتاب‌دهی کننند.

روش انجام تراکنش‌های بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

چطور می‌توان بایننس کوین را استخراج کرد؟

بایننس کوین یک رمزارز قابل استخراج یا Mineable Coin نیست. یعنی امکان استخراج بایننس با استفاده از دستگاه‌های دارای توان محاسباتی بالا مانند آنچه برای بیت کوین و اتریوم وجود دارد، فراهم نیست. به بیان دیگر، امکان استخراج بایننس کوین به صورتی که رمزارزهایی با مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof of Work) را می‌توان استخراج کرد، وجود ندارد. زیرا بلاک چین بایننس از مکانیزم اجماع «تحمل خطای بیزانس» (Byzantine Fault Tolerance | BFT) استفاده می‌کند. از سوی دیگر، همه توکن‌هاس بایننس موجود، در ابتدای معرفی و عرضه این کوین توسط تیم بایننس استخراج و در یک عرضه عمومی در اختیار همگان قرار گرفتند.

در واقع، بایننس کوین از پیش استخراج شده و شامل ۲۰۰ میلیون توکن بایننس کوین است که برای استفاده صادر شده‌اند. در ماه تیر سال ۱۳۹۶ (جولای سال ۲۰۱۷)، شرکت عرضه اولیه بایننس کوین را آغاز کرد. از آنجا که همه بایننس کوین موجود در حال حاضر استخراج شده و در گردش است (البته بخشی از آن در فرایند توکن‌سوزی از بین رفته)، هیچ سکه دیگری برای استخراج وجود ندارد. توزیع بایننس کوین استخراج شده با برنامه‌ریزی صرافی بایننس به صورت زیر است:

  • ۵۰٪ از کل بایننس کوین استخراج شده یعنی ۱۰۰ میلیون BNB طی عرضه اولیه ارائه شد.
  • ۴۰٪ از کل بایننس کوین استخراج شده یعنی ۸۰ میلیون BNB به تیم بنیان‌گذاران تخصیص یافت.
  • ۱۰٪ از کل بایننس کوین استخراج شده یعنی ۲۰ میلیون BNB به سرمایه‌گذاران فرشته اختصاص پیدا کرد.

روش استخراج بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

مزایای بایننس کوین چیست؟

در ادامه، مزایای بایننس کوین مورد بررسی قرار گرفته است.

تراکنش‌های سریع

در صورتی که کاربر از بایننس کوین برای معامله‌گری در صرافی استفاده می‌کند، به موتور تطبیق مالکیت این پلتفرم دسترسی دارد. کاربران همواره می‌توانند معامله درست را با استفاده از موتور تطبیق مالکیت پیدا کنند و با استفاده از بایننس کوین این کار را سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر انجام دهند.

امنیت و قابلیت اطمینان

بایننس در حال حاضر میلیون‌ها کاربر و معامله‌گر رمزارزها دارد که روی پلتفرم بایننس تکیه دارند و به امنیت و قابلیت‌های محافظتی این صرافی اطمینان دارند. صرافی بایننس از یک چارچوب سیستمی چندخوشه‌ای و چند لایه استفاده می‌کند و همچنین، قابلیت «صندوق دارایی امن» (Secure Assets Fund for Users) را به منظور امن نگه‌داشتن دارایی‌های کاربران ارائه می‌دهد.

معامله‌گری رمزارزهای گوناگون

با استفاده از بایننس کوین می‌توان بیش از ۱۵۰ رمزارز را در صرافی معامله کرد که بر سرعت، امنیت و سیستم تطبیق معامله پیشنهاددهنده تکیه دارد. صرف نظر از این موضوع، بایننس کوین جفت‌های معاملاتی خودش را برای رسیدن به نیازمندی‌های معاملاتی مشخص دارد. در واقع، کاربر برای راه انداختن کار خودش نیاز به مراجعه به جای دیگری ندارد.

 تخفیف در معاملات

بایننس کوین این امکان را برای کاربر فراهم می‌کرد که تا ۵۰٪ تخفیف روی هزینه‌های تراکنش دریافت کنند. در صورتی که کاربر ۱۰۰۰۰ ارزش خریداری می‌کرد، ۱۰ دلار کارمزد در حالت پرداخت معمولی باید پرداخت می‌کرد. اگرچه، در صورتی که کاربر از بایننس کوین استفاده می‌کرد، کارمزد معامله به نیم کاهش پیدا می‌کرد و این یعنی نیاز بود که کاربر تنها ۵ دلار پرداخت کند. میزان تخفیف هر سال به نیم کاهش پیدا می‌کرد و در سال پنجم از آغاز عرضه این رمزارز، بحث تخفیف به طور کلی حذف می‌شود.

خرج کردن بایننس کوین

صرف‌نظر از تجربه خیلی خوبی که در اکوسیستم بایننس وجود دارد و تخفیف معاملاتی، می‌توان از بایننس کوین در بسیاری از دیگر مواقع نیز استفاده کرد. بایننس کوین توسط ارائه‌دهندگان خدمات گوناگون، به ویژه در صنعت خدمات مسافرتی و اقامتی، پذیرفته شده است.

مشارکت در عرضه اولیه سکه‌ها

لانچ‌پد بایننس از فروش توکن‌های جدید پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند از توکن‌های بایننس کوین خودش برای خرید سهم در رمزارز جدیدی که قرار است عرضه شود استفاده کند. بعدها، این ارزهای دیجیتال جدید به صرافی بایننس اضافه می‌شوند و کاربر می‌تواند آن‌ها را معامله کند و این به نوبه خود یک تجربه بی‌بدیل و کامل را برای کاربر به همراه دارد.

معایب بایننس کوین چیست؟

در حالی که مزایای خاصی برای خرید بایننس کوین وجود دارد، مخاطراتی نیز پیرامون این رمزارز وجود دارد. موضوع اولی که برای کسی پوشیده نیست این است که صنعت رمزارزها یک صنعت نوپا است. بنابراین رویدادهای گوناگون می‌تواند اثر منفی روی این صنعت داشته باشد. بی‌ثباتی این صنعت هم یکی از موضوعاتی است که افراد باید آن را در نظر بگیرند زیرا یک اتفاق و یک لحظه می‌تواند منجر به از دست رفتن کل سرمایه فرد شود.

علاوه بر آن، چنانکه شرح داده شد، بحث تخفیف کارمزد تراکنش‌ها در صورت استفاده از بایننس کوین برای پراخت کارمزدها در صرافی بایننس در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و در این زمان در صورتی که این رمزارز نتوانسته باشد جایگاه خوبی در بازار رمزارزها به دست آورده باشد، ممکن است به طور کامل از رده خارج شود. البته به نظر می‌رسد که بایننس کوین اکنون جایگاه خوبی را از آن خود کرده و با قرار کردن در جایگاه سوم از نظر اندازه بازار، بعد از بیت‌کوین و اتریوم که به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند، از آینده خوبی برخوردار است.

چگونه می‌توان بایننس کوین را ذخیره کرد؟

برای ذخیره‌سازی بایننس کوین، نیاز به کیف پولی است که از این رمزارز پشتیبانی می‌کند. در بخش بعدی از مطلب بایننس کوین چیست انواع کیف پول‌های بایننس کوین معرفی شده‌اند.

کیف پول بایننس کوین چیست؟

افرادی که قصد ذخیره‌سازی توکن‌های بایننس کوین را دارند، باید از کیف پول‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری که برای این کار تعبیه شده‌اند استفاده کنند. کیف پول رسمی برای ذخیره‌سازی بایننس کوین کیف پول «تراست والت» (Trust Wallet) است. اگرچه، می‌توان توکن‌های باننس را روی کیف پول‌های دیگری نیز ذخیره کرد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • انجین والت (Enjin Wallet)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger Wallet)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor Wallet)
  • جکس (Jaxx)
  • کول‌والت اس (CoolWallet S)
  • متال والت (Metal Vault)
  • بی‌آردی (BRD)
  • گیفتو (Gifto)
  • رکوئست والت (Request Wallet)
  • اتوس یونیورسال والت (Ethos Universal Wallet)
  • وینکیو (WinQ)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • کلی (Clay)
  • کوینومی (Coinomi)
  • بلاکس آی‌او والت (Blox.io Wallet)

کیف پول بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

روش خرید و فروش بایننس کوین چیست ؟

در این بخش از مطلب بایننس کوین چیست روش خرید و فروش بایننس کوین بیان شده است.

روش خرید بایننس کوین چیست ؟

بایننس کوین را می‌توان در صرافی بایننس از طریق انتقال وجه یا انتقال بانکی (برای افراد در کشورهای غیر تحریم)، کارت اعتباری (Credit Card) یا کارت بانکی (Debit Card) خریداری کرد. همچنین، افراد می‌توانند با پرداخت رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم و یا تتر اقدام به خرید این رمزارز در  صرافی بایننس کنند.

در دیگر صرافی‌های خارجی معتبر نیز روال به این صورت است. افرادی که در ایرن قصد خرید بایننس کوین را دارند، در صورتی که از قبل هیچ رمزارزی در صرافی رمزارزها برای خرید تتر ندارند، می‌توانند نسبت به خرید این رمزارز از صرافی‌های ایرانی ویژه رمزارزها اقدام کنند و یا، رمزارز دیگری را از صرافی ایرانی خریداری و آن را به صرافی مورد نظر خود و ترجیحا بایننس انتقال بدهند و سپس، نسبت به خرید این رمزارز اقدام کنند.

روش فروش بایننس کوین چیست ؟

بایننس کوین را می‌توان در صرافی بایننس یا دیگر صرافی‌هایی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند فروخت. برای این کار کافی است که کاربر میزان بایننس کوینی که قصد فروش آن را دارد و رمز ارزی که می‌خواهد توکن بایننس کوین خود را به آن تبدیل کند مشخص کند و دکمه فروش را بزند.

خرید و فروش بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

آینده بایننس کوین چگونه است؟

تیم بایننس مشوق‌های زیادی را برای افراد به منظور پذیرش توکن ارائه شده توسط این صرافی یعنی بایننس کوین و استفاده از این صرافی به عنوان صرافی پیش فرض ارائه کرده است. صرافی بایننس در این راستا اقدام به برگزاری مسابقات، ارائه تخفیف‌ها و دیگر روش‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران به منظور استفاده از پلتفرم بایننس کرده است. به نظر می‌رسد با توجه به رشدی که بایننس طی این مدت داشته و پشتیبانی صرافی بایننس، آینده خوبی در انتظار این رمزارز باشد.

آینده بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

پیش‌بینی پیرامون بایننس کوین

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از بایننس کوین برای معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده می‌کنند از مزایا و تحفیف‌ها آن از طریق یک سیستم بازگشت سرمایه (ROI) سالم بهره‌مند می‌شوند. بایننس کوین همه مشخصه‌های یک دارایی رو به رشد را دارد. شبیه‌سازی تحلیلی بازگشت سرمایه کوتاه مدت با استفاده از شبیه‌سازی مونت کارلو (Monte Carlo Simulation) که در سال‌های گوناگون انجام شده حاکی از آن بوده است که بیش از ۵۰ درصد احتمال آن وجود دارد که رشد سالم این ارز در آینده نیز ادامه پیدا کند.

علاوه بر آن، تحلیل‌های تکنیکال دوره‌ای حاکی از آن است که BNB می‌تواند یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت باشد. در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ یک رشد قابل توجه در ارزش رمزارزها و به طور خاص BNB به وقوع پیوسته و به نظر می‌رسد قیمت رمزارز بایننس همچنان افزایش پیدا کند. البته، این‌ها صرفا پیش‌بینی‌هایی است که درستی یا غلطی آن‌ها را آینده نشان می‌دهد و بنابراین رد بحث سرمایه‌گذاری، تاکید بر نکاتی است که در بخش مربوط به سرمایه‌گذاری روی بایننس کوین بیان شد.

قیمت بایننس کوین چقدر است؟

بایننس کوین یکی از ارزهایی است که قیمت آن واقعا به تدریج افزایش پیدا کرده و نمودار آن، نوسان‌های شدید را نشان نمی‌دهد. هر چند در سال ۱۳۹۹ (۲۰۲۱) و از ماه بهمن (ژانویه) که قیمت رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم شاهد یک صعود قابل توجه و جنجالی بود، بایننس کوین نیز رشد قیمت شدیدی از خود نشان داد و این رشد تا اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ (اواخر آپریل ۲۰۲۱) نیز صعودی بود.

نمودار قیمت بایننس کوین

تغییرات قیمت بایننس کوین از زمان عرضه تا امروز را می‌توان در نمودار قیمت بایننس کوین که در ادامه آمده است مشاهده کرد.

نمودار قیمت بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

حاصل مقایسه بیت‌کوین با بایننس کوین چیست؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های دو رمزارز بیت‌کوین و بایننس کوین در ادامه از ابعاد گوناگون بررسی شده است.

  • قدمت بیت‌کوین به ۱۲ سال پیش باز می‌گردد، حال آنکه قدمت بایننس کوین تنها به ۴ سال پیش باز می‌گردد.
  • بیت‌کوین یک پول رمزنگاری شده و یک دارایی دیجیتال است. در حال حاضر، فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی گوناگونی در قبال دریافت بیت‌کوین به ارائه خدمات می‌پردازند. این در حالی است که بایننس کوین هنوز نتوانسته به معنای واقعی کلمه پول باشد. زیرا کاربرد اصلی آن استفاده برای پرداخت‌های داخلی مربوط به صرافی بایننس است و با وجود آنکه برخی از شرکت‌های خدمات مسافرتی و اقامتی از آن استفاده می‌کنند، ولی هنوز نتوانسته جایگاه جدی در این راستا داشته باشد.
  • بیت‌کوین به دلیل هزینه بالای تراکنش‌ها، پردازش زیاد لازم در این راستا (و طبعا مصرف بالای حامل‌های انرژی) و کندی انجام تراکنش‌ها، گزیه مناسبی برای انجام تراکنش‌های خرد نیست. این در حالی است که بایننس کوین به دلیل نداشتن هزینه مربوط به انجام تراکنش‌ها و سرعت انجام تراکنش‌ها گزینه مناسبی برای انجام تراکنش‌های خرد است.
  • از جهت ارزش بازار، بیت‌کوین در جایگاه اول ارزش بازار قرار دارد. بایننس کوین با اختلاف بسیار زیاد از بیت‌کوین، در جایگاه سوم قرار دارد. شایان توجه است که بایننس کوین خیلی سریع توانسته است که از جهت اندازه بازار خود را رشد دهد و به جایگاه سوم و بالاتر از بسیاری از رمزارزهای محبوب و شناخته شده‌تر برساند.
  • بیت‌کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. این در حالی است که بایننس کوین از مکانیزمم اجماع تحمل خطای بیزانس استفاده می‌کند.
  • بیت‌کوین از ابتدا روی شبکه بلاک چین اختصاصی خودش بود. اما بایننس کوین ابتدا روی شبکه اتریوم بود و پس از آن به شبکه بلاک چین خودش منتقل شد.
  • خالق بیت‌کوین شخص یا گروهی ناشناخته از افراد با نام ساتوشی ناکاماتو هستند. این در حالی است که خالق بایننس کوین در واقع صرافی بایننس است که بنیان‌گذار آن چانگ‌پنگ ژائو است.
  • تقریبا همه صرافی‌های رمزارزها در دنیا از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که پشتیبان اصلی بایننس کوین صرافی بایننس است و در کنار آن، تعداد خاصی از صرافی‌های دیگر نیز از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند.
  • بیت کوین از همه رمزارزهای موجود سیال‌تر است؛ این یعنی عرضه و تقاضا و داد و ستد آن بیش از سایر رمزارزها است. به عبارت دیگر، در مدت زمان کمتری می‌توان بیت‌کوین را به نوع دیگری از نقدینگی تبدیل کرد. این در حالی است که میزان سیال بودن بایننس کوین نسبت به بیت‌کوین به مراتب پایین‌تر است.
  • جامعه توسعه‌دهندگان بیت‌کوین حقیقتا از دیگر رمزارزها بسیار بزرگتر است و بایننس کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. در عین حال، جامعه توسعه‌دهندگان بیت‌کوین خودجوش است (دستکم در غیاب ناکاموتور اینطور به نظر می‌رسد) اما توسعه‌دهندگان اصلی بایننس کوین را افرادی تشکیل می‌دهند که توسط صرافی بایننس برای انجام این کار استخدام شده‌اند.

مقایسه بیت کوین و اتریوم در مطلب بایننس کوین چیست ؟

حاصل مقایسه اتریوم با بایننس کوین چیست؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های دو رمزارز اتریوم و بایننس کوین در ادامه از ابعاد گوناگون بررسی می‌شود.

  • تفاوت اصلی اتریوم و بایننس کوین در هدف ارائه آن‌ها است. اتر (یا همان به اصطلاح رمزارز اتریوم) رمزارز بومی پلتفرم اتریوم است. هدف از پلتفرم اتریوم ارائه یک بستر توزیع شده برای سازمان‌های توزیع شده، قراردادهای هوشمند، ارائه محتوا به صورت توزیع شده و دیگر موارد بوده است. در حالی که بایننس کوین در ابتدا با این هدف منتشر شد که ارزی برای پرداخت هزینه‌های داخلی در صرافی بایننس باشد. هر چند که در حال حاضر برخی از شرکت‌های خدماتی مانند خدمات مسافرتی و برخی از اقامتگاه‌ها از بایننس کوین پشتیبانی می‌کنند.
  • اتریوم را می‌توان یک پول دیجیتال در نظر گرفت، ولی بایننس کوین هنوز از این مفهوم فاصله دارد.
  • از جهت ارزش بازار، بایننس در جایگاه سوم و درست بعد از اتریوم که در جایگاه دوم ایستاده، قرار دارد. حقیقت آن است که اختلاف ارزش بازار بایننس با اتریوم آنقدرها زیاد نیست که بتوان گفت تا مدت زیادی نمی‌تواند از آن پیشی بگیرد.
  • اتریوم ابتدا از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد و سپس، در یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های خود، از «مکانیزم اثبات سهم» (Proof of Stake) استفاده کرد. بایننس کوین ابتدا در بستر اتریوم پیاده‌سازی شده بود و بنابراین از مکانیز اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد و از سال ۲۰۱۹ و پس از انتقال به بلاک چین بایننس از مکانیزم تحمل خطای بیزانس استفاده می‌کند.
  •  تیم بنیان‌گذاران اتریوم بزرگ است و افراد زیادی به آن رفت و آمد داشته‌اند. اما ایده اولیه و اساسی آن توسط «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) ارائه شد که در حال حاضر هم از برنامه‌نویسان و مدیران اصلی پروژه اتریوم است. خالق بایننس کوین در واقع صرافی بایننس است که بنیان‌گذار آن چانگ‌پنگ ژائو است.
  • بسیاری از صرافی‌های رمزارزها در دنیا از اتریوم پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که پشتیبان اصلی بایننس کوین صرافی بایننس است و در کنار آن، تعداد خاصی از صرافی‌های دیگر نیز از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند.
  • سیال بودن اتریوم از بایننس کوین بیشتر است.
  • اتریوم تیم توسعه بسیار بزرگی دارد. نکته جالب توجه آن است که تیم بنیان‌گذاران اتریوم نیز نسبت به سایر پروژه‌ها خیلی بزرگ و البته، متغیر بوده است. این در حالی است که بایننس کوین یک پروژه ارائه شده توسط صرافی بایننس است و بنابراین، تیم توسعه آن را بیشتر افرادی تشکیل می‌دهند که این صرافی برای انجام پروژه استخدام کرده است.

مقایسه اتریوم و بایننس کوین در مطلب بایننس کوین چیست ؟

جمع‌بندی پیرامون بایننس کوین

بایننس کوین در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) توسط صرافی بایننس ارائه شد. این رمزارز در ابتدا قرار بود صرفا برای انجام پرداخت‌های کاربران به بایننس در داخل اکوسیستم بایننس مورد استفاده قرار بگیرد. اما بعدها کسب و کارهای دیگری نیز از آن برای انجام تراکنش‌های خرد استفاده کردند. BNB ابتدا روی بلاک چین اتریوم بود و بعدها به بلاک چین اختصاصی خودش منتقل شد.

نوسان قیمت بایت کوین در گذر زمان ناچیز بود اما در بهمن سال ۱۳۹۹ همگام با دیگر رمزارزهای محبوب و شناخته شده یک رشد صعودی را آغاز کرد که تا زمان انتشار این مطلب در نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته است.  برای انجام یک سرمایه‌گذاری آگاهانه در حوزه رمزارزها، نیاز به داده‌های تاریخی بلند مدت است. این دقیقا مانند آنچه است که برای تحلیل بازار و سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق قرضه به وقوع می‌پیونند. رمزارزها هم مانند ارزهای فیات شاهد نوسان‌های اقتصادی بوده و هستند. سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها و به طور خاص بایننس نیز ریسک‌ها و مزایای خاص خود را دارد. به افراد توصیه می‌شود حتما با تحقیق کافی، مشورت کارشناسان و به اصطلاح با چشم باز، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaCoinmarketcapFXEMPIRECoinjournalBinanceDecryptBinance LaunchpadBinance
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *